Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

De Finse ontwikkelaar Futuremark heeft de systeemeisen bekendgemaakt van Shattered Horizon, de multiplayer pc-shooter van de makers van de grafische benchmark 3D Mark. Het spel ondersteunt geen Windows XP of DirectX 9.

Futuremark Game Studios, de ontwikkelstudio die de makers van de grafische benchmark 3D Mark begonnen zijn, heeft bekendgemaakt dat hun eerste spel, de online pc-shooter Shattered Horizon minimaal een Intel Core 2 Duo E6600 of AMD Athlon64 X2 5600+ nodig heeft om te kunnen draaien. Als grafische kaart is minimaal een GeForce 8800GT of Radeon HD 3870 nodig. De grafische kaart moet verder minstens 256MB aan boord hebben en ten slotte vraagt het spel 2GB aan ram en 1,5GB vrije ruimte op de harde schijf.

Het aanbevolen systeem bestaat uit een Intel Core 2 Quad Q6600 of AMD Phenom II X4 940, aangevuld met een GeForce GTX 260 of een Radeon HD 4870, voorzien van 512MB geheugen. Vreemd genoeg raadt Futuremark ook hier minimaal 2GB aan, terwijl het spel geen Windows XP meer ondersteunt. Het draait alleen onder Vista en Windows 7, die games lang niet altijd soepel draaien met 2GB. Futuremark heeft bovendien de ondersteuning voor DirectX 9 geschrapt.

Shattered Horizon wordt een online schietspel dat zich in een beschadigde ruimtekolonie afspeelt. De spelers kunnen zich zwevend in het luchtledige door de ruimte bewegen. Wanneer de alpha- en bètatests die i3D gaat hosten van start gaan, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

pittige systeemeisen! :D verder ook wel erg grapig om te zien dat een benchmarker games gaat maken..

toch mis ik enige leuke spanning in de trailer, zijn er voertuigen e.d.? Het begon nogal saai te worden ondanks de orginaliteit.
verder ook wel erg grapig om te zien dat een benchmarker games gaat maken..
Bekijk de 3DMark Vantage ruimte render scene met de beelden uit de Shattered Horizon trailer (ingame beelden), en je begrijpt meteen dat Futuremark het spel al bijna klaar had. En zoals kort in de trailer werdt getoont, is het spel volledig in alle axisen te spelen (er is een kort moment dat de éné speler ondersteboven de andere loopt). Tuurlijk zijn er spelletjes die ditzelfde principe ook toepassen, Prey bijvoorbeeld is een oude bekende, maar als de co-op in SH goed is, dan kan het nog wel eens een zeer mooi spel worden.

Vantage heeft tevens beelden van spacecrafts en bombarderingen, dus wie weet wat er allemaal nog niet getoont is.

Wat systeemeisen betreft:

$50 = Budget kast met voeding
$99 = AMD Athlon II X4 620
$55 = AM3 Moederbord
$75 = 4GB DDR3-1333 geheugen CAS7
$120 = HD5750 videokaart met 1GB geheugen

Dus $399 (+OS) en je hebt al een systeem wat prima overweg kan met het spel. Ik zie zelf ook liever dat een PC computerspel systeemeisen gebaseert worden op wat een $1000 systeem heeft ten tijde van uitgifte van het spel. De zeer goed speelbare eisen danwel. Dat laat dan ruimte over om de kwaliteiten van het spel terug te schakelen voor de gebruiker met een oudere computer (of $399 voorbeeld), en laat tevens genoeg ruimte over voor de Tweaker met een CrossFire HD5870 of SLi GTX295 opstelling.

Het is daarom zeer jammer dat nVidia achter de sponsering zit, want het zal me niks verbazen als alle DX11 ondersteuning wat tot een snelheidsverbetering kan leiden uit het spel zijn gesloopt. Een soortgelijke situatie was er met Assassins Creed, waarbij Ubisoft onder druk van nVidia de DX10.1 ondersteuning uitschakelde, omdat AMD videokaarten het in de benchmarks beter deden.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat een DX11-only spel gemaakt had moeten worden, dat zou stom zijn qua marktaandeel, maar het is zeer simpel om vanuit het spel DX10.1 of DX11 te detecteren en dan gebruik te maken van die DirectX methodes om tot een hogere kwaliteit of snelheid te komen.

Hopelijk komt nVidia gauw uit met hun DX11 videokaart, zodat we zulke nare situaties voorkomen.
Ik vindt dat je wel erg karig bent met de budget kast met voeding. Hier zou ik 50 dollar bij optellen.
Mwa, pittig... de minimale systeemeisen van een midend PC van bijna 3 jaar terug :P
Mid-end 3 jaar terug? De E6600 was 3 jaar geleden intels op één na snelste processor, absoluut niet mid-end, en de 8800GT en HD3870 waren nog niet eens uit...
Nou oke, 3 jaar was misschien wat overdreven, maar 2+ jaar dan is het wat realistischer.
Dan zit je nog steeds in de redelijke high-end systemen. Ik heb een maand geleden mijn 8800GT vervangen door een 5870, maar dit was echt geen bittere noodzaak. Tot een jaar geleden kon ik bijna alle games (Crysis e.d. uitgezonderd) op high draaien (1900x1200).
De 8800GT is altijd al een midrange kaart geweest, vergeet dat niet :)

Overigens komt de Intel Core2Quad uit Januari 2007. Op dat moment is de E6600 toch wel mainstream. Dus het is ongeveer 2,8 jaar geleden dus.

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 23 oktober 2009 16:57]

C2Q en C2D zijn samen gelanceerd. E6600 was toen wel degelijk high-end als je even de prijs gaat opzoeken.
Hij wil gewoon op een verkapte manier opscheppen over zijn systeem. :o
hehe.. idd.. het zijn zeker geen mid-end specs van 3 jaar geleden.. maar goed.. de game lijkt me wel vet.. de shootouts deed me denken aan Enders Game, helemaal die laatste scene waarbij ze over de rand naar 'beneden' gaan.. (er is natuurlijk geen boven of beneden; het is maar net hoe je het interpreteert)
Als grafische kaart is minimaal een GeForce 8800GT of Radeon HD 3870 nodig

midend van 2006?
Nou nou, ik voldoe er maar net aan met m'n 2GB ram, E8400 en 8800GT! Wat een eisen zeg, heel wat anders in vergelijking met Modern Warfare 2.
Zouden de graphics van dit spel dan zoveel beter zijn?
Dat nu niet persee. Maar wss grotere textures en meer realtime gerender.

Vb.: in CoD MW1 is de scoop weerspiegeling niet realtime gerenderd
COD4 MW is geweldig, ook kwa graphics, maar het kan zo gigantisch veel beter, als je het filmpje kijkt (zonder dat je fullcreen klikt) zie je al zo veel gigantisch meer detail!
Het spel lanceert misschien maar eind 2010 en tegen die tijd zullen deze eisen wel al als normaal te beschouwen zijn.
...coming to earth 2009... mwa, ofwel deze komt eind 2009 uit.. verrek, het is al bijna eind 2009...
Zouden de graphics van dit spel dan zoveel beter zijn?
Dat, of niet zo breed instelbaar, of ze gebruiken minder truukjes om iets leuk te laten lijken zonder zware onderliggende algoritmen en dergelijke.
Ten tijde van het lanceren zullen de systeemeisen wel redelijk zijn vergeleken met de rest.

Met een geheugenupgrade en een andere videokaart zit jij voorlopig gebeiteld met je E8400.
Zo ziet er egt ziek mooi uit. Ben benieuwd wat voor kaarten ze gebruikt hebben zeker 3 x 5870 haha Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Hou wel van die space shooters en dat met die jetpackjes is weer iets nieuws. Heb het tenminste nog niet in een andere game gezien :)
Dat valt best mee, ik heb de beta een tijdje gespeeld (NDA is pas geleden verlopen) Je mocht nog steeds geen screenshots of ingame footage zelf naar buiten brengen, maar ik weet wel dat op mijn single 4890 (met i7 920) ik alles op het hoogst had op 1920x1200, behalve AA, die stond op 2x , dus 3x5870 is echt zwaar overbodig, ook in deze game.

Om ook even wat andere vragen te beantwoorden. er zitten GEEN voertuigen in het spel, sterker nog er zit maar ÉÉN wapen in het spel, een assault rifle, waar ook een sniper modus opzit.

Dit is wel aangevuld met een aantal soorten granaten, maar mij kon het spel niet lang boeien, helaas, want het concept sprak me erg aan.
Ik zag wat beelden van de gameplay / environment en ik vond de graphics eigenlijk tegenvallen. De characters waren mooi uitgewerkt, maar de environment was veel minder aandacht aan besteed. Daarnaast is het echt een shoot and run (jump) game als ik het zo zie; veel variatie viel er niet te zien in die film.
Op mijn HD4850 en Q6600 kon ik toch echt niet alles hoger dan medium zetten anders dipte de framerate echt onder de 30fps.. zonder AA. Grafisch vond ik het ook niet echt spannend.
Vind je? Ik vind het zelf nogal tegenvallen. Vind het erg erg Star-Trekkerig uitzien... allemaal netjes, strak en vooral hardstikke nep. Heb er geen gevoel van WOW bij.

Maar goed, ik heb alleen maar screenshots en ingame footage gezien. Misschien als ik het een keer speel dat het meevalt. Maar bij het zien van dit soort footage wordt ik er iig niet warm voor.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 oktober 2009 13:20]

hier ook hetzelfde gevoel alleen dan vooral op je laatste punt, je mist spanning, het klopt niet, ze schieten met conventioneel uitziende wapens op elkaar... kom op in de ruimte...
Ook vind ik de gas tanks bijvoorbeeld echt dramatisch als in SOTE uitzien qua look. Het heel complex is nog niet echt van je het maar de belichting op de wapens is dan wel weer gruwelijk goed gedaan.
De rest van de colony ziet eruit als een benchmark van tja, van futuremark :P Ik kan me ook niet voorstellen hoe dit langer dan 2 uurtjes leuk moet zijn.
Er mist dan ook wel gigantisch veel info in de trailer/ingame footage: geen concreet doel achter het spel, hoe je het speelt, of er andere omgevingen zijn, andere wapens enz enz. Ik geloof verder dus ook geen geluid maar dat zou dan wel weer kloppen met de werkelijkheid.

Verder een goed initiatief maar hoogstens leuk als een concept dan als een volledige game. Ze zouden het wel als benchmark game kunnen gebruiken. :o Naast de synthetische test een benchmark game, gezien de specs kan dit wel geloof ik.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 23 oktober 2009 13:33]

ingame benchmarken heeft geen nut, kan je niet vergelijken, je m oet namelijk exact hetzelfde traject doorlopen om te benchmarken... dus het kan nooit gebruikt worden om te benchmarken, stel ik heb een gebied waar ik 120fps haal en 1 waar ik 20fps haal, blijf ik toch een uur in de 120fps zone staan en loop ik ff snel door de 20fps zone waardoor ik gem. op 100 fps kom :)
mijn systeem zit bij de minimumeisen, maar ik heb nog xp dus i kan hem ook niet spelen :) .
Komt futuremark trouwens ook nog met een nieuwe 3dmark voor directx11?
kijk hier eens ;)

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=30445&catid=3
hij heet heaven. en is van unigine.

hij is er nog niet maar aangezien de concurent al klaar is... :)

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 oktober 2009 13:07]

Ik ben zelf helemaal niet van plan over te stappen, XP voldoet nog prima immers, en ik heb niet even een paar honderd euro over om een Windows 7 licentie er bij te kopen.. ik heb wel net mijn pc geupgrade naar huidige maatstaven.

Ziet er dus naar uit dat ik het spel niet zal kunnen spelen.. Toch wel eigenaardig dat een bedrijf zo eventjes 100 miljoen (of zo) XP gebruikers uitsluit van hun games, lijkt mij persoonlijk een slechte strategie.
Een paar honderd euro? Minder dan € 80,- volgens pricewatch.... pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 32bit)
Wat mot je nou nog met 32-bit???? doe dan gelijk 64
belachelijke systeem eisen..
nog vele malen hoger dan crysis.

het ziet er wel goed uit.
maar als de helft van je game skydome is...
tsja, dan mag dat ook wel.
(de beta ziet er al een stuk minder uit dan de trailer overgens)

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 oktober 2009 12:54]

Of misschien gewoon eens realistische systeemeisen, in plaats van dat ze neerzetten dat het met een nVidia 8400GS te doen moet zijn omdat deze technisch gezien Shader Model 4 al ondersteunt.

Wil je het spel degelijk draaien moet je bij andere games ook altijd de "recommended specifications" als minimum vereiste zien.
geen win xp he? Is dit soms een druk om iedere gamer naar windows 7 over te laten stappen? En wat een systeemeisen, hoger dan crysis?
Dit gaat de trend worden denk ik. Ontwikkelaars gaan spellen native maken voor dx10 en daarbij geen ondersteuning bieden voor dx9 omdat dat meer werk geeft.

Niets aan te doen denk ik.
Dat zal nog een tijdje niet gebeuren. Zelfs als PCgamer zitten we tegenwoordig gewoon vast aan de antieke meuk van consoles dus 9.0c zal zeker nog tot 2012 blijven bestaan.
het gebeurt al gezien dit nieuws bericht. Elke game maker zal dat afwegen, en bijv. op klandizie verwachting die beslissing nemen.
Futuremark is dan ook geen game developer. 'T is een lobby van *nee ik ga geen flame's uitlokken :p*.
consoles maken geen gebruik van directx, die hebben hun eigen apis geoptimaliseerd voor hun eigen hardware.

Daarintegen hoeft een console zoiezo geen rekening te houden met op hoeveel hardware de game meot draaien want het is allemaal hetzelfde. Daarom kunnen ze met minder meer doen
Xbox heeft gewoon Dx hoor. Een licht aangepaste versie van 9.0c zoals die toen voor de pc bestond.

En een console heeft sowieso de beperking van hardware. Of je daar nu 50fps of 55fps uithaalt maakt geen verschil, je hebt nog steeds geen toegang tot de laatste hardware voor de laatste api's.
Alleen jammer dat de gfx achter blijven na een jaartje
Ga daar maar niet van uit, Futuremark is nou niet echt (ofwel echt niet) bekend om zijn games, het enige waar ze goed in zijn is een grafische demo maken (en dat blijkt ook wel weer met de beta van deze game)..

Een developer schiet zichzelf in zijn voet als die XP niet ondersteund, je bent dan gewoon bedrijfstechnisch niet goed bezig...
DirectX10 wordt nu zelfs pas door enkele spellen echt ondersteund..
Nee, ze ondersteunen geen directx9, en aangezien directx10 niet onder xp werkt....
Dit is Futuremark, niet Activision of EA... Futuremark heeft zich altijd gericht op de top, je kan dan nu ook niet verwachten dat ze zich gaan aanpassen op oude systemen.

Maargoed ik zit boven de aanbevolen specs, dus ik ben benieuwd.

Tevens vind ik dat Nvidia aan het einde wel erg ongepast, ik vind het sowieso nergens op slaan, maar zeker bij Futuremark mag je iets meer verwachten.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 23 oktober 2009 13:08]

Nee?? dit is omdat XP geen dx10 of dx11 heeft, simpel as that.
too little too late }:O

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 23 oktober 2009 12:54]

Je kan ook naar Vista overstappen.
Klopt, net zoals dat het niet meer op de PS2 gespeeld kan worden.
Ik heb de Beta al gespeeld..
En het spel is werkelijk waardeloos. Je wordt helemaal gek door dat zweven dat je onderste boven enz hangt. Maar het ziet er wel super gelikt uit.
Vond je het er super gelikt uitzien?

Ik vond het maar zo-zo, zeker niet top of the line graphics zoals er door anderen geroepen wordt.

Vooral het schaduw werk was echt slecht.
Ligt dat aan de game of aan jou?
Volgens mij ben jij gewoon (nog) niet goed bekend met de besturing, en vind je het daarom 3x niks. Als je er eenmaal in thuis bent zie ik niet in waarom je er "gek" van zou moeten worden.

Om een spel waardeloos te noemen omdat het een nieuw concept is waar je nog niet mee bekend bent is triest.
Ik heb hier nog niets goeds van gehoord, ofwel leuke plaatjes maar totaal saaie/trage gameplay..
Hmmm....Minimaal Windows Vista, windows 7, hoge systeemeisen, geen console versie, geen notebook support ..

Succes met de verkoop! :+

[Reactie gewijzigd door Hubman op 23 oktober 2009 13:01]

De trailer laat niet echt goede graphics zien imo.

Ze zullen wel makkelijk """dx 10 'functies' gebruiken""" waardoor alles echt belicht is, en alles natuurlijke schaduwen heeft, en wat niet allemaal. Maar ik ken zelfs ""dx8 level"""(sm1.4) games die er beter uitzien, meer sfeer uitstralen en meer detail lijken te hebben.
De artiesten maken graphics goed, niet de engine of direct de hardware (of je nu sm 3 of sm4 of sm5 hebt boeit niet zoveel)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True