Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De Taiwanese hardwarefabrikant BenQ heeft twee monitoren uitgebracht die dankzij hun led-backlights zuinig met energie om moeten springen. De 21,5"- en 24"-displays hebben beide een resolutie van 1920 bij 1080 beeldpunten.

Het 24"-model, met het typenummer V2400 Eco, heeft behalve zijn full-hd-resolutie en led-backlights een helderheid van 250 candela per vierkante meter en moet een contrastverhouding van 1000:1 tentoonspreiden. De reactietijd van het geheel in wit plastic gevatte scherm is 5ms en het maximaal opgenomen vermogen bedraagt volgens BenQ 28W. De display kan via een D-sub-aansluiting of hdmi-poort aangestuurd worden en beschikt tevens over een aansluiting voor een hoofdtelefoon; een dvi-poort onbreekt echter.

De kleinere variant, die te boek staat als V2200 Eco, heeft een beeldschermdiagonaal van 21,5", maar is nog steeds goed voor de full-hd-resolutie van 1920x1080 pixels. Ook deze monitor is voorzien van een vga-aansluiting en een hdmi-poort, plus een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Het piekverbruik van de kleinere hd-monitor is met 24W niet veel lager dan die van de 24"-versie. De beeldschermen zijn binnenkort verkrijgbaar: de 24"-versie moet vanaf eind oktober voor 290 euro over de toonbank gaan; de 21,5"-variant zal 230 euro gaan kosten.

BenQ V2400 Eco
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Wel heel vreemd dat er een d-sub aansluiting op zit, maar geen DVI... maar dan wel weer hdmi.. 8)7 Ik vind em trouwens ontzettend goedkoop ogen, ondanks het 'design' van de monitor. Het lijkt een hele slechte poging een soort 'apple-gevoel' mee te geven aan hun product. Je kijkt er dan misschien niet altijd naar, maar alleen al de afwerking van de achterkant vind ik vreselijk slecht. Het asbakje lijkt er alleen maar te zitten vanwege het design van de voet van de monitor, die lege plek moest een beetje vulling hebben. Een typisch BenQ product imao, het werkt allemaal wel maar je moet niet om de afwerking e.d. geven.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 oktober 2009 10:40]

Eigenlijk is dat niet zo onlogisch. Een HDMI poort neemt minder ruimte in dan een DVI poort en beiden zijn digitaal dus je kan gewoon een verloop stukje plaatsen.
d-sub / VGA is analoog dus het is niet vreemd dat deze naast een digitale poort nog steeds aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan de mensen die oude betamax recorder nog wel een gebruiken en dus een scart -> VGA verloop hebben.
Inderdaad een gemiste kans om wel dsub maar geen DVI te plaatsen.
Over smaak valt gelukkig niet te twisten, ik denk dat veel mensen hem goed in hun interieur vinden staan ;) Vind het wel leuk juist dat Benq zich wat anders opstelt tov de massa, lekker a-symetrisch, heeft ook een bepaalde esthetische waarde..
Ben benieuwd hoe die aanvoelt qua kunstof, als het gewoon als samsung plastic aanvoelt is er niks mis mee lijkt me.

Typische Benq producten is denk ik wat de massa koopt, het lagere budget, Benq word die hoek ingedrukt of kiest ervoor. Ze hebben namelijk kwalitatief erg goed schermen gehad zoals die uit de FP241 reeks:
pricewatch: BenQ FP241VW
Ik ben heel tevreden over mijn zilveren 19" Benq monitor met DVI (reden waarom ik deze kocht en geen Samsung) en VGA.
BenQ gebruikt toch nog steeds de Samsung-schermen? Prima materiaal dus. Ze hebben om zich te onderscheiden nu gekozen voor een wat eigenzinnig design.
Een voordeel van de BenQ-schermen vind ik wel die rechthoekige voetjes ipv de standaard ronde. Hierdoor kun je ze beter tegen een muur aan plaatsen.

De keus voor VGA en HDMI vind ik overigens wel een vreemde. Al zijn die kabeltjes ook weer niet zo duur. Helemaal mooi zou natuurlijk zijn wanneer je een DVI-HDMI kabel erbij zou krijgen. Als je erover nadenkt, maakt het dan niets uit dat DVI er niet op zit.
Hebben ze nu een pennenbakje ingebouwd in de voet?
BenQ plant er een plantje in. T'is een soort duizend-en-een-dingen bakje.
(volg het linkje in het artikel)

De marktprijzen zijn meteen al fors lager dan aangekondigd. :)

[Reactie gewijzigd door Propov op 23 oktober 2009 09:20]

De marktprijsen zijn meteen al fors lager dan aangekondigd :)
De beeldschermen zijn binnenkort verkrijgbaar: de 24"-versie moet vanaf eind oktober voor 290 euro over de toonbank gaan; de 21,5"-variant zal 230 euro gaan kosten.
Dat zag ik ook in de pricewatch :o
Ze zijn nu al 240 en 199 euries? :)

[Reactie gewijzigd door iPims op 23 oktober 2009 09:30]

Nee, dat is voor het kwijl op te vangen van je vrienden, wanneer je ze het scherm laat zie.

Wat een gruwelijk strak design en de specs liegen er ook niet om :9~
Ik vind hem behoorlijk lelijk.

Er zit totaal geen symmetrie in het design.

Bovendien zijn de specs ook niet denderend, sterker nog de specs zijn erg middelmatig terwijl Benq ook niet vies is van de hoofdprijs vragen voor hun schermen.

Nee doe mij dan maar liever een Samsung of voor iets meer een Apple.
Ik persoonlijk heb liever alles middelmatig, dan een scherm dat op 1 punt uitblinkt, maar in de rest achterblijft. Dan heb je met het "middelmatige" scherm toch een betere keuze :).

Bovendien, wat is er mis met de specs (van die 21,5")? Veel meer pixels krijg je daar niet ingestopt, hij heeft een led-backlight, en het verschil tussen 5ms en 2ms merkt toch (bijna) niemand. Ook een hdmi-aansluiting, en een verbruik dat bijna de helft is van ccfl-schermen.
Dan vind ik 230e prima hoor!

Samsung heeft geen vergelijkbare monitoren, en die van Apple zijn inderdaad "iets" duurder ja :+.
Na een tijdje er naar gekeken te hebben, merk ik dat je er gewoon scheel van gaat kijken.
Het ziet er niet kloppend uit, ik word er zelfs nerveus van, je hebt het idee van, ik moet iets veranderen, want het staat niet goed.
jammer
Niet echt super nee, specs zijn "mwoah"... Design is inderdaad leuk geprobeerd maar helaas niet gelukt. Het is irritant dat het niet symmetrisch is inderdaad.
of een kotsbakje :D ik vind het design echt vreselijk, maar vind het wel erg mooi om te zien dat LED backlighting nu er ook voor de desktop is.

Ben benieuwd of de kleurechtheid en kleurbereik hier ook mee verhoogd wordt.
Mijn eerste associatie was een eierdopje, maar wat ik nog erger vind aan die voet is dat 'ie asymmetrisch is. Ik weet niet waarom (het zal wel aan mij liggen) maar ik vind dat heel ongemakkelijk kijken, alsof de monitor elk moment scheef kan zakken.
Tis voor punaises waar de belgen hun pictogrammen mee vast zetten op het bureablad. :+
nee hoor, het is voor tijdens het film kijken. daar doe je de dipsaus in.
daarnaast: in mijn ogen een lelijk scherm, 5ms vind ik te traag.
Ik dacht dat is een handige plaats voor een asbak, niet zo Eco dus het zal wel wat anders zijn
Het paneel zelf is helaas maar een TN (kan ook moeilijk anders met zulke prijzen), dus de beeldkwaliteit zal niet echt denderend zijn vergeleken met een PVA of IPS paneel.

Ook jammer van die 1080 hoogtepixels... denken die fabrikanten soms dat de hele wereld alleen nog maar FullHD films kijkt op hun PC en niets anders?
Het is toch 10% inleveren op een 1920x1200. Die 120 pixeltjes zijn best nuttig als je zit te internetten of andere non-movie activiteiten.
Nog even en we hebben monitoren die de lengte/breedte verhouding hebben van een brievenbus :)
Dit is dan ook waarom ikzelf een tijdje geleden nog 1 van de laatste BenQ G2400WD kocht (er was nog maar 1 webshop die hem had), de 1200's gaan er bij veel merken uit wat wel jammer is.

Maargoed, ik zou geen witte monitor willen, op de foto ziet die er leuk uit zo met zo'n witte achtergrond, maar als die uitstaat is het scherm toch echt zwart, en dat lijkt mij helemaal niets.
Verder wel een leuke prijs, met zulke prijzen wil je eigenlijk ook niet meer kleiner dan 24inch kopen.

Tevens wel jammer van de aansluitingen, ik vind het toch wel een plus dat ik vga, dvi en hdmi heb, dan kan je tenminste nog is wat aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 23 oktober 2009 12:52]

Tevens wel jammer van de aansluitingen, ik vind het toch wel een plus dat ik vga, dvi en hdmi heb, dan kan je tenminste nog is wat aansluiten.
Toch blijft iedereen dat argument maar herhalen, terwijl je er gewoon alles op kunt aansluiten. De HDMI ingang kun je gewoon met de juiste kabel of een verloop, gebruiken op een DVI uitgang van je videokaart. Dat is geen enkel probleem dus.
Nog even en we hebben monitoren die de lengte/breedte verhouding hebben van een brievenbus :)
Zie de Philips lcd tv, met een 21:9 verhouding ;)

Klik

[Reactie gewijzigd door Kruiwagen op 23 oktober 2009 10:09]

Inderdaad, wat een bah resolutie. Maar blijkbaar wordt het goed verkocht, als we het zouden boycotten met z'n allen was het zo verdwenen. Waarschijnlijk kijken veel mensen alleen naar de inch getallen en niet naar de beeldverhouding.
Zelf wacht ik nog op een 1920x1600 beeldscherm :+
Jammer dat het een wit, en wat mij betrefd behoorlijk lelijk scherm is.
Wel tof dat de LED backlit techniek eindelijk naar monitors komt, waar ik me dan gelijk weer af ga vragen; wat is er met de Samsung P2370L gebeurt?

Erg strakke prijs trouwens, als je bekijkt hoeveel duurder een tv met LED is in verhouding tot "ouderwetse" backlit technieken.
Dat is de pricewatch: Samsung Syncmaster XL2370 geworden. Helaas wel erg prijzig, maar is wel goed getest door Cnet. Alhoewel het natuurlijk wel een TN-scherm blijft :)
Vind ze er niet echt mooi uit zien (maar goed, daarvoor moet je ook niet bij BenQ zijn). Ik zou ze voornamelijk niet als monitor gebruiken vanwege de lage resolutie. 1080p op 24" is echt te uitgerekt.

[Reactie gewijzigd door i7x op 23 oktober 2009 10:13]

Pardon? Full HD op 24 inch is toch niet vreemd? Niet iedereen wil van die kleine onleesbare lettertjes op zijn scherm.
wat is eigenlijk het voordeel van LED behalve minder energie verbruik?

[Reactie gewijzigd door crookram op 23 oktober 2009 11:17]

RE: "wat is eigenlijk het voordeel van LED behalve minder energie verbruik?"
O.a. langere levensduur en minder kans op storingen.

De CCFL (of inverter, die twee werken samen) van mijn oude Inspiron Dell laptop was bijvoorbeeld al na twee jaar kapot.

Kijk hier eens voor een overzichtje van backlighttypen.

[Reactie gewijzigd door UnderClock op 23 oktober 2009 11:35]

Is de vraag naar 16:9 full HD echt zo groot dat fabrikanten ervoor kiezen om beeldschermen te maken met deze verhouding, met slechtere resolutie dan 16:10? Waarom kun je niet gewoon kijken en niet zeuren naar het kleine beetje zwart (60 pixels aan de boven kant en 60 aan de onderkant, wat echt miniem is op zoveel pixels), en anders klopt het volgens mij nog steeds niet, want de echte filmresolutie is in 21:9 toch?
Ik zou het scherm bijna zeker kopen als ze er gewoon een goeie resolutie scherm in doen en niet het belabberde 16:9 HD. Die 120 extra pixels is toch wel fijn standaard in windows en zeker in games.
Dat is omdat 16:9 schermen een kleinere glasplaat hebben, waardoor het goedkoper is voor de fabrikant. Daarnaast heb je dan een "omg!11!!1 FullHD!!11"-effect, wat ook gunstig is voor de verkopen :).
Wel goed dat ze steeds meer kijken naar het energie gebruik van computercomponenten. Vraag me wel af wat het ronde ding is bij de voet. Bakje om nootjes in te doen? ;). Ben zelf niet echt een fan van witte monitoren maar de specificaties zijn wel goed en op het eerste gezicht goede prijzen.
hele mooie schermpjes, het dynamische contrast is ook bij Benq heel hoog. Hiermee adverteren andere bedrijven sterk, dit is bij het 24" inch scherm 5,000,000:1 .
wat ik ook mooi vind is dat ze bij deze schermen veel aan het milieu hebben gedaan. Zo is het scherm gemaakt uit hergebruikte materialen
Joepie! Ik zie 4 VESA-schroefpunten. Dat biedt tenminste alternatieve en flexibele opstellingsmogelijkheden, zoals een VESA-arm voor bij de bank, bed of chaise longue. De Samsungs hebben dat bij veel modellen in dit segment niet. Die kan je alleen maar op een bureau of vlak meubel zetten.

Ik zit nu alleen nog te wachten op betaalbare full HD PVA/MVA of IPS-schermen met led backlighting en meerdere (minimaal 2) HDMI-ingangen. (o.a. voor werk, photo editing, tv, en PS3)