Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

MSI heeft zijn P55-moederbord met de Hydra-chip van Lucid uitgebracht. De chip maakt het mogelijk videokaarten van ATI en Nvidia met elkaar samen te laten werken. Het Big Bang-moederbord met de techniek is eind deze maand verkrijgbaar.

Het eerste moederbord met de Hydra 200-chip van LucidLogix aan boord zal eind oktober op de markt verschijnen. Het Big Bang-moederbord van MSI, met de P55-chipset geschikt voor Intels Core i5 en Core i7-processors, werd formeel aangekondigd. De Hydra 200-asic maakt het mogelijk grafische kaarten van ATI en Nvidia met elkaar te combineren, wat respectievelijk CrossFire en SLI zou vervangen. Bovendien kunnen kaarten van verschillende generaties met elkaar gecombineerd worden. MSI liet zijn Big Bang-bord al tijdens het IDF zien en ook LucidLogix was aanwezig om zijn Hydra te tonen.

De exacte specificaties maakte MSI van het Big Bang-bord nog niet bekend, maar het moederbord zou sterk lijken op de eerder uitgebrachte P55-GD80 van de Taiwanese hardwarefabrikant. Naast de Hydra-chip heeft MSI echter nog een aantal extra's aan het bord toegevoegd: een combinatie van THX TruStudio PC en Creative's EAX Advanced HD 5.0 moet de gamer van audio van hoogstaande kwaliteit voorzien. MSI maakte voor het Big Bang-moederbord nog geen prijzen bekend, maar gezien het prijskaartje van het high-end P55-moederbord waarmee de Big Bang overeenkomsten vertoont, zal het vanaf 29 oktober verkrijgbare moederbord niet veel minder dan tweehonderd euro gaan kosten.

MSI Big Bang
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Is dit een demoboard?.. Zie geen koelelementen..

IS wel een leuke opsteker. Wacht wel even dat er meer merken op de markt komen.

En kan LUCID ook AMD chipbased gaan produceren ?

Intel houd de prijzen behoorlijk hoog van zijn i5, i7 alsmede de bijbehorende chipsets..

Jammer dan Nvidia en ATI geen intel high end chipset ontwikkelen... Maar dan lig Intel weer dwars....

Denk er over om mijn Intel C2Q te vervangen voor Phenom.. Intel loopt wel voor maar je betaald dan wel de hoofdprijs.

Lucis start to produce Bing Bang for the AMD chipset based motherboards... Please ?
De hydra-chip is niet afhankelijk van je moederbord chipset. Het is een losse chip die het multi-gpu gedeelte op zich neemt. Het kan dus in basis net zo goed op een moederbord met AMD-chipset. Alleen moet de markt het wel willen doen.
De heatsinks zitten er niet op, maar op zich hoeft er alleen een kleintje op de P55 chip te zitten en eentje op die hydrachip.
Je zou er voor kunnen kiezen om de PWMs niet te koelen, zolang je niet gaat OCen kan dit nog wel (maar vermoedelijk worden die dingen toch met een heatsink geleverd).
De Hydra200 heeft een TDP van 6W maar bij de big bang komt er wel een heatsinkje over, lijkt gewoon cooler...
Hier het bord met heatsinks. http://www.legitreviews.c...093/msi_big_bang_mobo.jpg
Maar de text "Superpipe" op het bord doet vermoeden dat er toch Heatpipe cooling op zal zitten.
Mooie vernieuwing, ben benieuwd hoe goed het werkt;
stel je hebt nu een 5870 en gaat Windows 7 gebruiken en DX11 games draaien. Je koopt voor physx en extra rekenkracht er een GTX295 bij, die is DX10...
Gaat alles dan DX10 draaien of hoe heeft LucidLogix dit egreld?

In ider geval mooi om te zien dat je steeds minder rekening met je moederbord hoeft te houden met het kiezen van een tweede gpu.

Ik neem ook aan dat het mogen maken van zo'n chip alleen maar mogelijk is door Nvidia's onafhankelijkheid van intel.

[Reactie gewijzigd door Rexxar op 10 oktober 2009 12:57]

stel je hebt nu een 5870 en gaat Windows 7 gebruiken en DX11 games draaien. Je koopt voor physx en extra rekenkracht er een GTX295 bij, die is DX10...
Gaat alles dan DX10 draaien of hoe heeft LucidLogix dit egreld?
Hier heb je helemaal geen Lucid chip voor nodig het kan immers nu al.

Je kunt gewoon de HD5870 in zetten als primaire display adapter en de nVidia kaart als secundaire en die laat je de PhysX berekenen.

Enige wat je hiervoor nodig hebt is een mobo met twee PCIe sloten.
Windows 7 (Windows Vista werkt niet met meerdere display drivers)
(nieuwste) ATi drivers voor de HD5870.
Oude nVidia drivers (185. of ouder) of nieuwe maar dan heb je een hack nodig, aangezien nVidia PhysX uitschakeld als er een andere videokaart wordt gedetecteerd.
Hier is daar meer over te lezen: nieuws: Patch maakt Physx toch mogelijk met ATI/Nvidia-combinatie
En dan is het enige wat je nog moet doen in het nVidia Control Panel PhysX inschakelen, als dit al niet standaard staat ingeschakeld.

Een GTX295 voor PhysX is alleen erg nutteloos en onnodig energie verspillend. Neem dan een simpele 9600GSO of zo, die kan alle PhysX berekeningen ook gewoon uitvoeren. ;)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 11 oktober 2009 17:02]

Windows 7 (Windows Vista werkt niet met meerdere display adapters)
Een kleine verbetering, Vista kan gewoon overweg met meerdere display adapters, mits ze dezelfde driver gebruiken.
Wat houdt PhysX dan in dat het zo speciaal maakt? Idd een goedkoop kaartje kan ook de PhysX berekeningen doen naar mijn mening, GTX295 toch een beetje overkill he :P

Ik google anders wel even, maar als iemand het zo kort-door-de-bocht kan uitleggen ben ik al heel tevreden :)
Maar dan heb je deze chip niet meer nodig, dan heb je genoeg aan SLI of Crossfire. Wel zou het met deze chip nog beter gaan.
Heb je duidelijk mijn eerste post niet goed gelezen ;)

Simpel gezegt:
Dx11 gamen heeft DX-11 kaarten nodig, ook met Hydra!
De DX10 kaarten moet je dan zelfs uitschakelen in de Hydra driver/software.
ben benieuwd of ze geen patenten van ati/amd en/of nvidea overtreden. en of ze hier nog iets tegen gaan doen, en of ze zelf technieken gaan uitbrengen doie hetzelfde doen.

dit is gewoon een enorme bonus voor intel, en intel is:
1. de grote concurent van AMD
2. de grootste vijand van Nvidea (modder gooien)
hopelijk zijn de prestaties wel naar behoren als je de kaarten door elkaar gaat mixen, vraag me af of je geen driver conflicten en dat soort fratsen gaat krijgen.
In Windows 7 is het mogelijk 2 videokaart drivers tegelijk te gebruiken. En als dit gebruikelijk wordt, komt dat heus wel goed ;)
Je installeert volgens mij geen videokaartdrivers meer, maar de drivers van de Hydra-Chip. nieuws: IDF: LucidLogix brengt multi-gpu-chip Hydra 200 uit
Hoe moet die Hydra chip nou weten wat voor videokaart eronder hangt en hoe moet hij deze aansturen? Je denkt toch niet dat ze drivers maken voor alle Matrox, nVidia en ATi kaarten he?

Tot voor kort was het ook zo dat je niet ATi en nVidia kaarten zou kunnen combineren, omdat het niet mogelijk zou zijn verschillende drivers 3D applicaties te laten renderen. Echter zou Windows 7 hier weleens een oplossing voor kunnen gaan bieden, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.

Verder ben ik wel erg benieuwd naar de latency van de hele oplossing. De hydra chip moet behoorlijk intelligente dingen doen. Ze bemoeien zich rechtstreeks met de graphics pipeline dus dat zou weleens tricky kunnen gaan worden. 60 fps met een delay van een seconde is wel vloeiend, maar toch onacceptabel.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 10 oktober 2009 13:55]

anrwoord op Vraag 1:

Ja, de Hydra drivers/software herkennen je gpu's.
The HYDRA driver will actually recognize the GPUs in a system and will estimate how much processing power each holds but will then fine tune that estimate based on real-time performance of the GPU in action.
Nee, ze bemoeien zich niet rechtstreeks met de GPU's pipeline. Het werk word verdeelt nog voor het de pipeline ingaat, het resultaat van die gpu's word erachter weer samengevoegt en dan heb je weer een volledige frame; die word dan via een van de GPU's (outlet) naar je monitor gestuurd.

Zie ook het complete artikel: Bron

Volgens Lucid vrijwel geen lag en cpu overhead:
By essentially intercepting the DirectX calls from the game to the graphics cards, the HYDRA Engine is able to intelligently break up the rendering workload rather than just "brute-forcing" alternate frames or split frames as both GPU vendors are doing today in SLI and CrossFire. And according to Lucid all of this is done with virtually no CPU overhead and no latency compared to standard single GPU rendering.
We zullen zien ;)

ps: Hydra techneut interviev - Filmpje
De Hydra 200 chip in kaart gebracht

De hydra 200 chip vangt de PCI-express data af, nog voor ze bij de GPU's komen, de chip heeft 2 uitgaande PCI-express kanalen; die of 2 keer x16 PCI-express data versturen naar twee GPU's, of naar drie gpu's met 1 keer PCIe x16 en 2keer PCIe x8 en als laatste bij vier gpu;s 4 keer PCIe x8. dit gebeurt helemaal automatisch; je hoeft niks aan de PCIe poorten in te stellen; de Hydra 200 chip/driver "ziet" hoeveel GPU's er zijn en ook welke GPU's er zijn.

SLI en Cf bruggetjes kunnen ook llinea recta in de prullenbak; niet nodig!
Dit ziet er veelbelovend uit :9~

Of toch niet :X
DirectX Compatibility and Mixing DirectX Versions

Lucid's product brochures claim support for DirectX 9c and 10.1 standard APIs, and Lucid has confirmed its plans to support DirectX 11. But mixing cards with different levels of DirectX support may defeat your ability to use them simultaneously. For example, if your system had a pair of graphics cards and only one card supported DirectX 10.1, you would need to disable one of the cards using Lucid's control panel software before you could run a DirectX 10.1 game.
:/

Ja, DX11 games heeft DX11 videkaarten nodig met Hydra, DX10 kaarten moet je uitschakelen als een DX11 game speelt.
You can't pair a DirectX 10 graphics card with a DirectX 11 graphics card to see a performance improvement in a DirectX 11 game title for example.
Staat in het artikel bij Legit Reviews.

DX9/DX10 spellen gaan dan weer wel als het goed is met mixed DX 10/10.1/11 kaarten, als ik het goed begrijp. Zitten helaas toch nog een paar haken en ogen aan.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 10 oktober 2009 22:43]

Als je een kaart heb die de DX11 feature-set ondersteund dan ondersteund die ook de oudere DX API's. Als je een DX11-compatible en DX10-compatible kaart heb zul je je game dus op DX10 moeten zetten, wat dat ondersteunen ze allebei.
Je hebt wel degelijk beide drivers nodig en Windows7 is dus nodig. Maar daarbij moet je natuurlijk ook de drivers van de Hydra installeren. Je OS denkt dat het zijn opdrachten naar de primaire adapter stuurt maar de Hydra vangt deze op en verdeelt vervolgens het werk naar eender welke adapters je hebt zitten naargelang de prestaties die ze aankunnen. Als kaart1 drie keer zo snel is dan kaart2, zal kaart1 75% werk krijgen en kaart2 25%.

Klinkt te goed om waar te zijn maar het werkt gewoon. Maar Intel zit er met massa's geld achter, dus in combinatie met een werkende demonstatie en nu een feitelijk product zullen we het toch stilaan moeten beginnen geloven.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 10 oktober 2009 14:05]

Het is ook ideaal om een nVidia en een Ati kaart te combineren, en zo een best-of-both-worlds te krijgen. Je profiteert immers van de sterke punten van beide kaarten.
Leuke gedachte, maar waarom zou dat waar zijn? Misschien houd je bij het combineren juist de zwakste punten van beide kaarten over.
Wat nou als je een DX10 en 11 kaart hebt, ben je dan gelimiteerd naar de features van de 'slechste' kaart als het gaat om renderen van b.v. een DX11 game?
De optie DirectX10 en DirectX11 maakt niet dat een kaart slecht is.
Het betekend alleen dat een directx10 kaart een aantal opties van directx11 niet kan uitvoeren.

Maar heb jij al ergens een directx11 game gezien?
Ik niet.
Dus voorlopig zal het directx11 verhaal niet veel uitmaken. Het gaat gewoon om de ballen die een kaart kan laten zien,
Jammer dat je niets toevoegd. Met het woord 'slechtste', wat duidelijk in apostrofe staat aangegeven, bedoelde ik natuurlijk de kaart met de laagste c.q. slechtste feature set.

Zoals hierboven al beantwoord zijn er best DX11 games op komst en 'belooft' DX11 meer en beter ge´mplementeerd te worden dan DX10. Dit zullen we moeten afwachten.

Gelukkig werd verder hierboven al een duidelijk antwoord gegeven op een eerdere post, nameijk:
DirectX Compatibility and Mixing DirectX Versions

Lucid's product brochures claim support for DirectX 9c and 10.1 standard APIs, and Lucid has confirmed its plans to support DirectX 11. But mixing cards with different levels of DirectX support may defeat your ability to use them simultaneously. For example, if your system had a pair of graphics cards and only one card supported DirectX 10.1, you would need to disable one of the cards using Lucid's control panel software before you could run a DirectX 10.1 game.
Maar heb jij al ergens een directx11 game gezien?
Ik niet.
Ik wel: Battleforge (zie deze anandtech review van de 5850).
misschien dat je een master en slave situatie krijgt of kan verkiezen.
de master voor de DX11 rendering en de slave voor overige zaken die op DX10 niveau zitten..
Is het in dit geval mogelijk om de volgende setup te verwezenlijken:

2x Ati Radeon HD5870 (Crossfire)
+
Ati Radeon HD3870
+
nVidia 8800 GS (PhysX)?

Zonder driver problemen? Zonder bottleneck? En wanneer staat de release van deze chip gepland?

Ik hoop nog vˇˇr eind Q4 van 2009 :) Is zeker de moeite waard naar mijn mening als dit goed werkt! :D
Physics ? Nee. Jij bepaalt nml. niet wat de GPU's moeten doen, dat doet de Hydra-chip!
De drivers/ van Hydra herkennen al je GPu's, dus ook die 8800GS. Mischien is het via een omweg toch mogelijk (de 8800GS uitschakelen in de hydra driver/ physics aanzetten vor de 8800GS in de Nvidia driver) , maar dat is natte vingerwerk.
Werk aan de winkel voor de hydra chip dus! Als dit nl mogelijk is zou het voor veel mensen toch nog een leuke keuze zijn om er 'n goedkoop nVidia kaartje bij te prikken, voor de (oudere) titels die nog met PhysX werken. DX11 zou het einde voor PhysX moeten betekenen...
Het mooie aan de Hydra chip is natuurlijk dat je de videokaarten gemixed (ati/nvidia of b.v een 9800 en een 285 ) kan gebruiken. Maar ook dat de gebruikte kaarten dan 100% schalen volgens Hydra. Het feit dat 100% schaalt wordt zowel door Ati als Nvidia in hun Crossfire en SLI oplossingen niet waar gemaakt.
100% schaling zou impliceren dat er geen enkele overhead is. Maar die is er altijd wel neem ik aan. Die chip moet toch de load verdelen. Lijkt me dat dat tijd kost. En dus prestatie.
idd 100% is niet reeel O-)
Dat zeg je nou zo makkelijk, maar hebben we al niet reviews gezien waar CF of SLI met sommige spellen meer dan 100% sneller gingen dan een enkele kaart !
Onverklaarbaar maar wel waar ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 10 oktober 2009 22:28]

Leuke ontwikkeling waardoor je altijd voor de beste kaart van het moment kan gaan en toch overschakelen als de andere producent beter wordt zonder je oude kaart te moeten weggooien.
de ontwikkeling op zich was er al.

Wat mij wel verbaasd is het feit dat MSI ervoor kiest om de hydra op een mid-end P55 bord te plaatsen en nog zeer schappelijk van prijs houdt (voor een Intel moederbord wel te verstaan). Moest ik van hen zijn zou het een van DE features zijn om toch voor een X58 bord te kiezen. persoonlijk zou ik dat voor mij namelijk een doorslaggevende reden zijn om toch 100 euro meer voor een moederbord te betalen, want je kan dan zoals hieronder al gezegd is je huidige en een oudere kaart gewoon samen steken
Heerlijk, hoeft je oude kaart niet meer weg. Prik je nieuwe er maar gewoon bij :D
En toen liep je, in al je enthousiasme, tegen de grenzen van je voeding aan waardoor de hele boel in elkaar stort ;)

Ik ben vooralsnog gewoon voorstander van een single GPU. Dan de oude maar verkopen en een iets snellere kopen voor het geld dat daarmee binnen wordt gebracht. Vooralsnog blijven onorthodoxe oplossingen een niche met vaak veel haken en ogen.
Leuk bord maar zolang er geen benchmarks bekend zijn blijf ik toch mijn twijfels houden. Als je ziet hoe vaak SLi of Crossfire niet goed werkt met nieuwe spellen lijkt de kans groot dat Lucid ook tegen dergelijke problemen aan zal lopen. Nog maar even wachten op de eerste reviews.
Leuk dat je dat zegt, dat is namelijk een van de voordelen van de Hydra 200 chip.
Het zou onafhankelijk moeten zijn van dergelijke SLI / Crossfire profielen en in dit geval dus moeten werken waar SLI en Crossfire nog niet werkt.
ik hoop toch echt dat dit ook op X58 uitkomt, wat me een goed platform lijkt voor high end hardware. Ik had eigenlijk eerder verwacht dat dit eerst op een X58 moederbord uit zou komen en daarna op P55, want ik denk dat de meeste mensen met meerdere videokaarten wel een core I7 1366 hebben. Als er een X58 variant uitkomt haal ik er waarschijnlijk meteen een.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True