Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: alx

Het Israëlische bedrijf Lucid heeft op de IDF 2008 voor het eerst zijn Hydra 100-chip gedemonstreerd. Met de Hydra-technologie kunnen meerdere videokaarten, zonder gebruik te maken van sli of crossfire, samenwerken.

Lucid logoMet de huidige multi-gpu-technieken van Nvidia en AMD, te weten afr en sfr, is een redelijke schaling van de prestaties met het bijplaatsen van een extra videokaart mogelijk, maar volgens Lucid is zijn Hydra-oplossing superieur. Zo claimt het bedrijf een bijna perfecte schaling van de prestaties ongeacht het aantal videokaarten, is de technologie onafhankelijk van de gebruikte chipset van de videokaarten en werkt het met elke game of applicatie. Lucid heeft nu op de IDF 2008 zijn eerste chipimplementatie van de Hydra-technologie gedemonstreerd en liet weten dat de eerste testexemplaren van de Hydra 100-chip beschikbaar zijn voor hardwarefabrikanten.

De technologie werkt als volgt: een driver, door Lucid 'Parallel Graphics Software' genoemd, analyseert de Directx- of Opengl-aanroepen van een 3d-game of -applicatie, nog voor deze de Nvidia- of AMD-drivers bereiken, en verdeelt taken op objectniveau over de aanwezige gpu's. De Hydra 100-chip is verantwoordelijk voor de hardwarematige afhandeling van de takenverdeling en kan de gpu-belasting dynamisch per frame verdelen. Het resultaat van de gpu's wordt gecombineerd door de Hydra 100-chip. Hoewel de chip communiceert met de northbridge over een pci-e-16x-connector, ondersteunt de Hydra 100 enkel de pci-e-1.1-specificatie.

Vooral Nvidia heeft te vrezen van de Hydra-technologie, omdat de Hydra 100 een vervanging kan worden voor zijn nForce 200-chip, die sli mogelijk maakt op Intel-moederborden. Intel, dat een grote investeerder is in Lucid, is daardoor voor multi-gpu-technologie niet meer afhankelijk van Nvidia of AMD. Niet bekend echter is of de technologie ook werkt met een mix van Nvidia- en AMD-videokaarten. De Hydra 100-chip kan op een moederbord of videokaart worden geplaatst en ondersteunt maximaal vier gpu's.

Lucid Hydra 2 demonstratie (PC Perspective)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Interessant...

Vooral:
Can HYDRA support multiple monitors while in rendering mode? YES! This was one of the cooler parts of the demo; while playing Crysis at over 60 FPS on a pair of 9800 GTs we had a web browser window open on the second monitor. Even more impressive was that Lucid claimed we could be playing 1080p video back on that other monitor and the HYDRA system would adapt easily. With one GPU doing HD decoding it would simply end up with less "tasks" assigned to it as its load would be higher than the other GPU(s) inside the system."
Alleen nou vraag ik mij af... hoe switched hij tussen de beide monitoren met de muis... als je Crysis speelt op 1 monitor wil je niet dat de muis cursor uit je beeld verdwijnt naar de andere monitor en op de film aan het klikken bent ipv de vijand neerschiet... maar aan de andere kant, als dat niet kan, kan degene die de film aan het kijken is nooit de film op pause zetten ofzo zonder degene die Crysis aan het spelen is te storen...

Zeer interessant vind ik dat je verschillende kaarten in je systeem kan hebben... dus als je een 3870 X2 gekocht heb en je koopt daarna een 4870 X2 kan de 3870 X2 nog mooi meedoen. Dit werkt niet met CrossfireX....

Wie zal dit bedrijf als eerste opkopen... NVidia, AMD of Intel?:P
Ow, laat maar.. was "Intel, dat een grote investeerder is in Lucid." even vergeten.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 22 augustus 2008 20:24]

Met een afstandsbediening die zijn commando's alleen naar de video speler stuurt zou het moeten lukken.
Het gaat er niet om of dit praktisch is of niet, het is gewoon een demo van wat de kaart "zou kunnen".
Maarja, ik zie het hele nut er niet van in om tijdens het spelen van een spel als crysis ook nog een film in HD te hebben draaien op een 2e scherm.. je kunt toch niet beide dingen tegelijk bekijken....
Nee als thuis gebruiker kun je dat niet voorstellen.. Maar stel je voor dat je op een beursstand staat en tegelijkertijd meerdere verschillende promotie films wil draaien.. Normaal gesproken zou dat (oke er zullen ongetwijfeld andere oplossingen zijn) bereiken door 2 pc's te laten draaien.. Dus kun je het met 1 pc af wat minder ruimte en het gebruikt iets minder energie
Niet als je alleen zit nee... maar er zijn ook mensen die niet alleen wonen en een PC delen.. hiermee kan de één een spelletje spelen en de ander op hetzelfde moment een film kijken.
Op dezelfde manier als wanneer je tegelijk een film zou draaien en een spel zou spelen op één monitor.

Dus terwijl je je spel speelt houdt die de cursor vast, totdat je een bepaald commando geeft om de cursor los te laten. In Windows is dat bijvoorbeeld alt-tab of ctrl-esc. Dan kun je zoals normaal vensters bedienen, inclusief je film. Totdat je weer met het spel doorgaat, dan lockt die de cursor weer.

Denk niet te ingewikkeld :)

[Reactie gewijzigd door OdeGroot op 22 augustus 2008 22:17]

Zou dit de CPU niet veel meer belasten dan normaal, aangezien op operating system level objecten geanalyseerd moeten worden? Of zorgt deze chip ook voor deze analyse via z'n eigen drivers?
Zoals ik het lees is dat laatste het geval.
Ik vraag me echter wel af, aangezien deze chip de beelden zelf weer samenvoegt, waar de monitor op aangesloten wordt?

Heeft deze chip een hdmi/dvi-out ? Of wordt die taak ook weer netjes aan de videokaart gegeven?

Videokaart 1 zit de monitor op aangesloten.
Videokaart 1 krijgt gegevens voor zijn rekening
Videokaart 2 krijgt ook gegevens voor zijn rekening

Iedere videokaart opzich rendert geen volledig beeld?
De chip stuurt gegevens naar videokaart 2, deze rekent ze uit, stuurt ze terug naar de chip, deze stuurt ze naar videokaart 1 en die stuurt het geheel naar de monitor?

Of mis ik hier iets? Ben niet super technisch maar dit is wat ik uit het artikel haal..?
De laatste stap in de beeldverwerking is (tot op zekere hoogte) onafhankelijk van de videokaart, het is vooral de belichting etc die zwaar is. Waarschijnlijk zullen ze de eerste paar stappen over videokaart 2, 3 en 4 verdelen, en de 'plaatjes' die daaruit komen doorsturen naar videokaart 1 (met de monitor eraan).
En anders kunnen sommige tweakers wat hele oude kabels gaan hergebruiken ;)
De driver zal de aanroepen routeren naar de chip, die dan op zijn beurt de aanroepen weer forward naar de juiste graka.
Dat lijkt me stug: de OpenGL/Direct3D calls zouden nog voor de driver afgevangen worden, en daarna doorgestuurd worden. Tenzij ze de driver op hun eigen chip laten draaien (waar je een complete x86 processor voor nodig hebt, niet echt handig lijkt mij) zullen ze de keuze dus toch door moeten geven aan de CPU.

Ik begin heel benieuwd te worden... :)
Op dit moment worden de api calls ook door de driver afgehandeld (dwz. door gestuurd naar de gpu op de jusite manier). Bij deze chip zal de chip driver als standaard graka functioneren.

*Gebaseerd op mijn vermoeden natuurlijk!
jah maar wat maakt dat toch uit.. quadcore is straks standaard.. we hebben zoveel rekenkracht, we weten niet eens wat we er mee willen doen
In principe zou het mogelijk zijn om NVDIA en AMD kaarten naast elkaar kunnen draaien. Alleen software matig is het niet mogelijk, omdat windows en andere besturings systemen geen 2 verschillende driver accepteren!!!
Shit. Mijn andere scherm springt plots op zwart.

Eerst onderzoeken voordat je iets zegt dat niet klopt. In Windows 98SE, Windows 2000 en Windows XP kan je prima 3 videokaarten van 3 verschillende fabrikanten gebruiken. Been there.

edit:

Deze discussie wil ik niet hier voeren. Ja tegelijk. S3 XGI nVidia ATI Matrox 3DFX Intel 3Dlabs. Nooit gedacht dat dit mogelijk niet kon, dus gewoon gebruikt. Niet over nagedacht en geen enkele combinatie gevonden waar het beeld op zwart bleef.

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 22 augustus 2008 21:52]

ja waarom niet?

3 apparaten, met 3 drivers, hardware junk heeft gewoon gelijk.
Hoe denk je anders dat ze vroeger multi-monitor hadden? verplicht 2 dezelfde pci-video kaartjes gebruiken, dat hoeft echt niet.
van elk apparaat kun je er meerdere hebben. Er zijn maar een paar uitzonderlijke gevallen waarin dit niet kan. Zo uitzonderlijk dat ik ze niet kan bedenken.

2 verschillende videokaarten kan dus, maar ook meerdere hd's meerdere geluidskaarten meerdere muizen meerdere keyboards etc...
RTC/Timer chip. Maar zelfs RAM en CPU kun je er meerdere van hebben (AMD in NUMA configuratie, met meerder HyperTransport links).
in dit geval zou windows echter de driver van de chip gebruiken, en niet de drivers voor eventueele ATi of Nvidia kaarten.
Nee,

De driver van Lucid moet de gegevens weer naar de videokaarten sturen en die kaarten werken pas weer als er een driver voor geinstalleerd is. Dat kan dus niet, omdat windows geen 2 verschillende drivers accepteerd
ik denk dat windows alleen de "lucid" driver ziet, en die verder instructies naar andere drivers stuurt. windows zal dus "lucid" als videokaart zien, en wel meerdere gpu's accepteren.
Is dat zo? Ik heb al een aantal jaren niet actief meer met Windows gewerkt, maar ik kan me herinneren dat ik zowel onder WinXP als Linux nooit problemen heb gehad met het gelijktijdig gebruiken van mijn nVidia (AGP) en ATi (PCI) kaart in 1 systeem. Gewoon de kale display driver per adapter installeren en gaan.
Ik snap niet wat hier bijzonder aan is. Deze chip dient enkel ter vervanging van een southbridge die Crossfire of SLI ondersteunt. Dus je zit nog steeds met een extra chip opgescheept. :/

3dfx had het tenminste goed voor elkaar, daar zat het hele gebeuren voor de afhandeling al in de chip zelf.
Euh .... de 'perfecte scaling in ELK spel' klinkt in ieder geval bij mij wel interessant.
En dan heb maak jij je druk over een extra chippie, beetje vage prioriteiten niet?

Naja, dit is weer zo'n gevalletje, eerst zien dan geloven, maar ik hoop dat ze hun beloftes waar kunnen maken. :)
Ik maak me niet druk over één zo'n chippie, ik vraag me gewoon af wat hier nou zo bijzonder aan is.
Dan zou je voortaan het artikel wat beter moeten lezen:
Zo claimt het bedrijf een bijna perfecte schaling van de prestaties ongeacht het aantal videokaarten, is de technologie onafhankelijk van de gebruikte chipset van de videokaarten en werkt het met elke game of applicatie.
Dit is namelijk, by far, niet het geval met huidige technologie.
Had 3DFX niet een losse chip op de videokaart zitten voor de 'sli'-afhandeling? Dat is dus 1 chip per kaart, hier 1 chip voor de hele PC. Wat zou er goedkoper zijn? ;)
Nee, 3dfx had geen losse chip voor SLI.
T&L en shaders had die ook niet.
De T&L zou ook 'n aparte chip worden
Wow! Dit is gewoon geweldig. Denk je dat zo'n bedrijf überhaupt zo iets zou ontwikkelen zonder de patenten etc. te onderzoeken?
Gezien het aantal patentrechtzaken in de elektronica branche vinden sommigen altijd wel een aanknopingspunt voor een aanklacht.
Nvidia ook.... Amd ook.... Koop gewoon een moederbord van AMD of Nvidia en je hebt geen extra chip nodig zoals bij Intel. Dit is alleen voordelig voor Intel, aangezien ze nu niet meer afhankelijk zijn van hun concurrent, Nvidia in dit geval.
Heb je überhaupt gelezen waar het over gaat?

Deze chip levert 100% scaling per extra videokaart, dat haalt SLI of Crossfire echt never.
Toch wel, ook nVidia-borden hebben gewoon die extra NF200-chip aan boord voor de SLI-afhandeling. Trouwens, deze HYDRA-chip belooft wel interessanter te worden aangezien hij aan load-balancing doet, hij benut elke GPU dus maximaal, iets wat niet gebeurt bij CrossFire of SLI.
Het enige dat me ooit tegenhield om meerdere videokaarten te gebruiken was dat niet alle applicaties met SLI of CF overweg kunnen. Dit argument valt nu weg. Het enige spijtige is dat ze de chip met PCI-e 1.1 hebben gebouwd ipv PCI-e 2.0.

Eenmaal als moederborden met deze chip beginnen opduiken gaan we heel interessante dingen te zien krijgen volgens mij. Denk aan 3x een 4870X2 of zelfs 4x met single slot waterkoeling. En ik wil me nog niets eens inbeelden wat een gruwelijke prestaties een 3x of 4x GTX280 systeem zou bieden met lineare scaling... _/-\o_
op een pci-e 2.0 slot werkt het ook wel. Alleen bedoelen ze hier waarschijnlijk* dat dit kaartje/chip geen specifieke pci-express2.0 functies gebruikt, of op de pci-2.0 snelheid loopt.
Newsflash: een 4870X2 is sneller dan een GTX280. Door je laatste zin lijkt het net andersom. Trouwens, bij een setup met vier kaarten wil ik echt niet weten hoe hoog de stroomrekening is :/

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 augustus 2008 13:20]

Zal ook wel ¤4870x2 zijn dan ;)


Nee, maar het zal wel niet zoveel hoger zijn als de powerplay functie ook met Lucid werkt, wat toch wel zou moeten? Schakel je gewoon de andere 5 GPU's uit en mschien schakel je er 2 in voordat je gaat gamen... wat je nou met die andere 4 doet. :D
Een mix van ATI en nVidia kaarten zal niet werken, zeker niet op Vista. Reden? WDDM vereist dat alle aanwezige grafische kaarten door 1 driverpakket aangestuurd worden. Alle kaarten die niet door dezelfde driver van de primare kaart aangestuurd worden, worden uitgeschakeld.
Wordt dat nu dan ook niet verstoord door de extra driver van deze Hydra chip?
nee, deze driver werkt niet onder, maar naast de drivers van je grafische kaart. Dezelfde limitaties blijven dus.
en hoe zit dat dan met dat hybrid SLI, waarbij je graka wordt uitgeschakeld en je onboard chippie het overneemd bij tekstverwerking oid? werkt dat dan ook niet onder Vista? :o
dat is 1 driverpakket aangezien dit alleen werkt op NV moederborden met NV GPU's (tot zover ik weet heeft NV geen Integrated oplossing met 'n 3rd party gpu)

hetzelfde geldt ook voor de AMD/ATI variant
Ik moet nog eens zien hoe dit gaat werken als je verschillende kaarten combineert. Elke GPU serie rendert net iets anders, vooral tussen de verschillende generaties (laat staan tussen ATi en nVidia) kunnen soms redelijk verschillen zitten. Er bestaat een kans dat dit op gaat vallen als je bijvoorbeeld een geforce 7 en 8 in één systeem draait.

En daarnaast hoe los je dat op features? De ene kaart is misschien Dx 10 en de andere Dx 10.1. gebruik je dan geen 10.1 features?
Hoe zit het dan met de prestaties van meerdere multi-gpu kaarten?
bvb zullen 2 4870x2 tweemaal zoveel prestaties bieden tov 1 4870x2
of zal dit 4 keer de prestatie van een 4870 zijn (gewoon van uitgaan dat ze 100% schalen) ? Want hier zit toch een aardig verschil tussen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True