Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Samsung Electronics is van plan medio augustus een mobiele telefoon uit te brengen die aan het eind van zijn levensduur deels biologisch kan worden afgebroken. De Amerikaanse telecomprovider Sprint gaat het toestel voeren.

De Samsung Reclaim moet de milieubewuste consument aanspreken. Wanneer de telefoon aan recycling toe is, kan veertig procent van de plastic behuizing biologisch worden afgebroken: het gebruikte plastic is deels van maiskolven gemaakt. Ook de lader van het mobieltje helpt de natuur te sparen: een ledje maakt duidelijk wanneer de accu vol is, zodat de lader niet onnodig aan het lichtnet hoeft te hangen.

Samsung is met zijn eco-mobieltje de derde fabrikant met een dergelijk initiatief: Nokia en Motorola gingen de elektronicafabrikant al voor en introduceerden met respectievelijk de Evolve en de Renew eenvoudige mobieltjes die minder milieubelastend zijn. Het toestel van Samsung is echter een volwaardig toestel, dat over een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord, een camera en een gps-ontvanger beschikt. Verder geeft de telefoon toegang tot internet en e-mail.

De Reclaim zal door de Amerikaanse aanbieder Sprint worden verkocht en is vanaf 16 augustus verkrijgbaar. Volgens Sprints marketingtopman draagt zijn bedrijf relatief veel bij aan de kosten van de telefoon, zodat deze, in combinatie met een tweejarig abonnement, voor vijftig dollar kan worden verkocht. Hoe duur het abonnement is, vertelde hij er overigens niet bij.

Samsung Reclaim
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Samsung is met zijn eco-mobieltje de derde fabrikant met een dergelijk initiatief: Nokia en Motorola gingen de elektronicafabrikant al voor en introduceerden met respectievelijk de Evolve en de Renew eenvoudige mobieltjes die minder milieubelastend zijn.
Inderdaad de Nokia Evolve was inderdaad ook een dergelijke telefoon. Het lullig is dat deze telefoon erg beperkt tot gewoon niet verkrijgbaarheid is geweest in ieder geval Nederland en BelgiŰ. In de pricewatch is hij niet een keer verschenen. En in het Nokia 3109 classic, 3110 classic en 3110 Evolve topic is meerdere keren gevraagd waar dit toestel te koop is. Persoonlijk vind ik het erg jammer. Er zijn dus wel degelijk consumenten die een dergelijke telefoon willen. Dit soort producten lijken dus meer meer op een imago verbetering en positieve publicatie krijgen dan dat het daadwerkelijk, in dit geval, een beter milieu als effect heeft. Ik verwacht een zelfde lot voor deze telefoon als de Nokia Evolve.

Je kan het ook positiever bekijken. Zoals dat dit een een begin is. En er over een paar jaar het merendeel van de telefoons uit biologisch afbreekbaar / recyclebaar materiaal wordt gemaakt. :)

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 7 augustus 2009 17:43]

Leuk zo'n apparaatje. Lift ook aardig mee op de gratis marketingmachine der wereldwijde klimaatbangmakerij. Nu is het alleen wachten op iets dat dan ook echt groen en geheel afbreekbaar is want je kan er donder op zeggen dat de energie die het heeft gekost om dit te maken het afbreekbaarheidsverhaal ver overschaduwd. Net als bij al die andere 'groene' apparaten en auto's.

@jazzy1994

Beetje OffT maar: misschien leuk om de broeikastheorie eens echt te volgen en verder te kijken dan staatspropaganda. Steeds meer geleerden uit allerlei verschillende scholen, windrichtingen wetenschappen en vakgebieden bevestigen dat de menselijke bijdrage aan een klimaatverandering verwaarloosbaar klein is - meestal komen ze uit op zo'n 0,4% invloed die de mensheid uitoefend op het klimaat.
Tsja als je dan toch precies wilt zijn... Die 0,4% invloed op het klimaat slaat natuurlijk ook als een tang op een varken (0,4% waarvan?!?)...

Ten eerste is de "broeikastheorie" gewoon een feit; CO2 zorgt ervoor dat het warmer wordt op aarde, en dat is maar goed ook anders zouden we er niet eens kunnen leven. De naam is echter wat ongelukkig omdat een echte broeikas werkt d.m.v. blokkeren van convectie, terwijl CO2 in de atmosfeer straling tegenhoudt. Maar CO2 zorgt dus voor opwarming.

Verder is het een feit dat mensen CO2 produceren, met name door de verbranding van fossiele brandstoffen. Het is redelijk bekend hoeveel CO2 we produceren. We weten ook ongeveer hoe dit zich verhoudt tot de natuurlijke CO2 productie (door bijvoorbeeld vulkanen en wat niet meer); we produceren ongeveer 3.4% van de totale CO2 emissie.

En dan nu het punt waar je waarschijnlijk op doelde: wat betekent het voor ons klimaat? Dat is dus niet zeker, omdat de aarde ook enorm veel CO2 opneemt (met name in oceanen en door planten). Dit laatste geeft veel mensen het idee dat het allemaal wel los zal lopen en er niks aan de hand is.

Toch lijkt me dat een beetje na´ef; uit de stijgende temperatuur blijkt dat het systeem uit evenwicht* is en de CO2 productie dus groter is dan de CO2 opname. Verder is het zo dat er niet een duidelijke natuurlijk oorzaak is voor deze temperatuurstijging. Het zou natuurlijk kunnen dat we die simpelweg over het hoofd zien, maar het kan ook gewoon door menselijke CO2 productie komen. Daarnaast kunnen ook andere zaken een rol spelen, zoals verminderde CO2 opname door warmere oceanen, verminderde CO2 opname door kappen van regenwoud etc etc.

Kortom: het systeem is zo complex dat je nooit volledig kan uitrekenen wat de oorzaak is. Feit blijft wel dat a) de aarde opwarmt, b) CO2 zorgt voor opwarming en c) mensen extra CO2 in de atmosfeer brengen. Ik zou dan liever het zekere voor het onzekere kiezen, en proberen CO2 uitstoot te verminderen / CO2 opname te bevorderen :)


* ja, (extreme) CO2 schommelingen zijn vaker voorgekomen, maar CO2 niveau's zijn al een behoorlijke lange tijd redelijk constant.


zie ook: http://www.skepticalscien...han-natural-emissions.htm

[Reactie gewijzigd door Morrar op 8 augustus 2009 03:53]

@Lumni

Ben jij dan iemand die denkt dat heel de klimaatsverandering en opwarming van de aarde gewoon een akefietje is dat vanzelf wel weer zal overgaan? Als de mens maar voor 0,4% verantwoordelijk is voor de klimaatsverandering, waarom doen sommigen dan zoveel moeite om groene wagens en apparaten te ontwikkelen?

Kun je mij een webadres geven van een betrouwbare bron waarin men zegt dat de mens slechts voor 0,4% verantwoordelijk is voor de opwarming en klimaatsverandering van de aarde...
Waarom maken ze niet alles, dus niet alleen de behuizing, maar ook de accu en overige onderdelen, biologisch afbreekbaar? Zo heb je er nog niet zoveel aan lijkt me, blijft nog steeds afval achter...

En hoe snel breekt dat spul af dan? Hebben we het dan over enkele weken, of tientallen jaren?
Door wildhagen, vrijdag 7 augustus 2009 17:21 - Waarom maken ze niet alles, dus niet alleen de behuizing, maar ook de accu en overige onderdelen, biologisch afbreekbaar?

Omdat om een voorbeeld te nemen, accu's, niet biologisch afbreekbaar te maken zijn. Sterker nog, als jij een volledig afbreekbaar gsm toestel kan bedenken, dan voorspel ik je dat je heel rijk gaat worden ;)
Samsung wordt nu al rijk... stel dat de halve wereld wel 5 jaar met z'n mobieltje kan doen zonder elk jaar een nieuwe te willen hebben... en dit Samsung mobieltje binnen 2 jaar al aan het afbreken is... dan kun je dus om de twee jaar een nieuwe toestel gaan zitten aanschaffen. Hergebruik zit er dus helemaal niet meer in. En wat te denken van bijv. de Afrikaanse landen waar minder geld is om een gloednieuw mobieltje te betalen, en waar onze afgedankte mobieltjes weer verkocht worden? Die zitten dan helemaal zonder mobieltje omdat we vanaf hier niets meer kunnen sturen wat nog bruikbaar is. Of zit ik nu teveel aan de groente uit de supermarkt te denken wat letterlijk (binnen een week al) wegrot?
en een heleboel gezeur krijgt. wegwerpmobieltjes zorgen al voor een lastig te volgen spoor... compleet afbreekbare mobieltjes zijn dan zeker uit den boze in de ogen van politie e.d.
Als een crimineel zijn mobieltje wil vernietigen gooit hij het denk ik niet in de compostbak...
Veel kunststoffen kunnen worden vervangen door biologisch afbreekbare polymeren. Metalen, halfgeleiders en dergelijke zijn helemaal niet afbreekbaar, hooguit recyclebaar.
Met een schoon geweten je gebruikte mobieltje weggooien zal dus voorlopig niet kunnen.
Het is wel zo dat die metalen na oxidatie door planten opgenomen kunnen worden waar ze nuttig gebruikt worden. Daarmee hebben wij vervolgens ook weer andijvie rijk aan ijzer ;).
Jij wilt echt niet teveel koper (een veel gebruikte geleider) binnen krijgen, dat is zacht gezegd niet echt gezond. En zo zitten er nog wel een paar andere metalen dan ijzer in. Van het gebruikte lithium word je wel lekker rustig.
De meeste elektronica is nu eenmaal niet biologisch afbreekbaar. Je kan wel zoveel mogelijk schadelijke stoffen vermijden maar dat is nog niet hetzelfde als afbreekbaar.
Wanneer de telefoon aan recycling toe is, kan veertig procent van de plastic behuizing biologisch worden afgebroken: het gebruikte plastic is deels van maiskolven gemaakt.

om een deel van je vraag te beantwoorden

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 7 augustus 2009 17:34]

Dat had ik gelezen, en was dus de vraag ook niet. Ik vroeg me alleen af hoe snel dat gaat.

Sigarettenpeuken zijn bijvoorbeeld ook biologisch afbreekbaar, maar dan vergeet men wel te vermelden dat dat wel 15 jaar of nog langer kan duren. Daar schiet je dus netto niet zo heel erg veel mee op helaas.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 augustus 2009 17:32]

Maar die nokia, kan ook veel minder
beetje een vergelijking van een appel en een peer
maar veel sneller wil je het ook niet hebben, anders is opeens je mobiel uit je broekzak verdwenen. ;)
Dat is om te voorkomen dat'ie smelt wanneer het regent!
iets dat natuurlijk n beetje lulkoek is, maar aan de andere kant, op de lange termijn kan zo'n ding gewoon (sneller) 'verslijten' doordat ie al begint met afbreken..

ik doe nu, statistisch onverantwoord, al 3.5 jaar met hetzelfde mobieltje. als die na 2 jaar zou beginnen met ontbinden, zou ik dat wel erg zonde vinden van mn geld. (de telefoonfabrikanten natuurlijk niet, die willen liefst dat je ieder jaar n nieuwe koopt)
Denk niet dat als je een mobiel gaat halen je gaat kijken naar hoe milieu vriendelijk hij is
Bij een auto, oke!
maar bij een mobieltje?
en nu nog maar hopen dat hij niet alleen in de kleur groen komt,
zwart lijkt hij me best oke,
nu nog een mooie prijs
Denk niet dat als je een mobiel gaat halen je gaat kijken naar hoe milieu vriendelijk hij is
Bij een auto, oke!
maar bij een mobieltje?
Het meerendeel niet nee, maar die mensen bestaan natuurlijk weldegelijk. En voor bedrijven en overheden is het ook een mooi signaal om hun personeel te voorzien van dergelijke mobieltjes.
Waarom denk je dat zoveel milieuvriendelijke auto's worden verkocht?

Wacht, ik zal het u zeggen; omdat deze auto's over het algemeen minder uitstoten en minder verbruiken, waardoor de totale kostprijs een pak lager ligt dan gelijkaardige modellen (uitstoot hoog = dokken aan de overheid).

Milieuvriendelijkheid staat redelijk laag op het lijstje van de beslissende factoren vooraleer een consument iets aankoopt. Heb je 2 auto's, en de Úne verbruikt een halve liter meer per 100km, maar is wel milieuvriendelijker, dan zal de consument nog steeds de auto kopen met minder verbruik BOVEN milieuvriendelijkheid.

Zelfs met elektrische auto's ligt de motivatie van aankoop ver weg van milieuvriendelijkheid.


Deze GSM zal exponentieel meer verkocht worden dan de gemiddelde gsm, net omdat hij milieuvriendelijk is. De marketingcampagne rond deze gsm zal zeker ook dat feit prominent aan bod brengen.
Ook de lader van het mobieltje helpt de natuur te sparen: een ledje maakt duidelijk wanneer de accu vol is, zodat de lader niet onnodig aan het lichtnet hoeft te hangen.

Ik vraag me eerder af of ze de stroomkring niet beter kunnen onderbreken, verbruikt nog minder (al ken ik de technische limieten ervan niet)

Toevoeging: 50 euro voor qwerty toetsenbord, gps-ontvanger en camera -> best heel laag geprijsd voor een eerste 'biofoon' (of lees ik het fout?)

Edit: oh met abonnement, ksnap het al... dan is de vraag hoeveel dat ding echt kost :Y)

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 7 augustus 2009 17:47]

Een adapter van een lader sluit je daarmee niet af. Anders zou een adapter aan een stopcontact ook stoppen met werken als je het nergens op aansluit. Helaas is dat echter dus niet zo.
Beetje kort door de bocht, je kunt best een relais in een adapter inbouwen om het netstroom te onderbreken. Om te laden druk je dan bijvoorbeeld een knopje in die de stroom erop zet, en zodra het te laden apparaat vol zit gaat het knopje vanzelf weer in de uit-stand.
De telefoon zelf kan ook zijn laatste beetje stroom gebruiken om dat relais om te zetten. Als backup zou je idd een knopje kunnen gebruiken, voor het geval dat er echt totaal geen power meer in die accu zit.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2009 22:09]

Daarmee denk ik aan een slimme telefoon die gewoon een pulse stuurt wanneer het stroom nodig heeft, al weet ik niet hoe je met die pulse 230V kan aansturen

(als er dus geen gsm aangekoppeld is, is er geen pulse. Wat betekent dat die adapter uit staat)

Maar wat ik echt afvraag, bestaan er zogezegde 'slimme' adapers?

@oisyn, da's ook een mogelijkheid :)

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 7 augustus 2009 18:26]

Waarom moet alles wat biologisch afbreekbaar is meteen een groen laagje verf krijgen 8)7 ? Nou koopt nog niemand 't :P

Anyhow, zal dit een nieuwe trend worden, op zo'n manier dat we over 5 (of 10) jaar niet meer beter weten?
Verf mogelijk ook op basis van biologisch afbreekbaar?

Maar, er waren toch vroeger al van die foto-toestelletjes die je dan volledig moest inleveren om dat ding zo weer de 'recyclen'?

Maargoed, ik zeg: weinig succes. We leven nu immers in een materiele wereld waar het 90% van de mensen totaal niet boeit waarvan zo'n mobiel is gemaakt. Als het blingstatus heeft en het kan veel en nog snel ook, dan is het al genoeg.

(wat is er eigelijk gebeurd met die ophef over de niet-verwijderbare batterij uit de iphone? Was toch ook tegen de 'richtlijnen' van recycle?)
nou, ik merk juist dat er steeds meer 'groene' mensen zijn.. maar dat zal wel mijn generatie zijn (20 - 25)
Zegt dit iets over de verwachte levenscyclus van dit mobieltje? :o

Ergo: als het milieu zo belangrijk is kan je beter een degelijk mobieltje maken die juist niet snel stuk gaat Ún mensen moeten hun gedrag aanpassen door niet steeds opnieuw een vervangingsproduct te kopen terwijl dat niet noodzakelijk is. Dat is een stuk beter voor het milieu.

Naar mijn mening is dit alleen maar een stukje marketing om mensen weer over te halen dit product te kopen.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 7 augustus 2009 17:37]

Vreemd toch hoe men "milieuvriendelijke" wegwerpproducten gaat produceren in plaats van zich te richten op de duurzaamheid. Ja, het is 'hip' elk jaar met een ander model in je broekzak rond te lopen.

Voor mij zou een behuizing in titanium met een schermcover in saffier-glas
(geen krassen en gebroken schermpje meer, yes!) best wel te pruimen zijn met een standaard binnenafmetingen zodat de elektronica indien defect vervangen kan worden.
En een standaard in batterijen...

Maar ja altijd datzelfde model, ik denk dat vele mensen mij van het label 'saai' zullen voorzien :P
Inderdaad, zou het mobieltje niet op een gegeven moment gaan rotten in je broekzak? Dat lijkt me namelijk niet erg prettig.
Waarschijnlijk gaat je broekzak eerder rotten dan het mobieltje. Biologisch afbreekbaar betekent uiteraard niet automatisch dat het net zo snel zal vergaan als een aardbei in een vensterbank op een warme zomerdag. Ik heb altijd begrepen dat onder 'biologisch afbreekbaar' wel randvoorwaarden bestaan (zoals de aanwezigheid van een hele hoop warmte en/of zuurstof), om dergelijke materialen bruikbaar te houden in het dagelijkse leven.

Ja, misschien gaat het schimmelen als je het een maand lang in een natte, klamme broekzak houdt, maar daar heeft je huidige telefoon waarschijnlijk ook last van :)
Haha je zal maar willen bellen en een verrot of beschimmeld mobieltje in je zak aantreffen :)

Ontopic: goed initiatief, klein stapje in de goede richting.
Hier in BelgiŰ mag je ai je oude apparaten gratis binnen geven bij aankoop van een nieuw en in het containerpark. Daarvoor is err recupel bijdrage bij ieder nieuw elektronisch apparaat om te zorgen dat uw toestel afgebroken kan worden. Is dat niet boeter dan zon toemtel waarvanhet omhulsel voor 40% biologisch afbreekbaar is?

Onlangs heb ik een reportage gezien waarbij die toestellen blijkbaar naar China en zo verscheept worden en daar door kinderhanden ontmateld worden en dat zou moeten vermeden worden maar het is het idee dat al goed is.
Dat hebben ze hier ook maat, heet "verwijderings bijdrage" Wat qua prijs ook lekker schommelt per product categorie maar niet gerelateerd is aan grootte van het product.

Overigens hebben meeste phone shops hier een kortings regeling bij inlevering oude phone (keertje door blazen, naar afrika posten en weer tevreden lowbudget klant)

Het leuke is dat deze telefoon dit process tegen zou kunnen houden, geen enkel persoon wil een 2e handsje dat in zijn klauwen weg rot.

Verder blijft het leuk dat je bij een dergelijk product de koper eerder wordt gestraft dan beloond.

------

Eerder vroeg iemand of een accu niet biologisch afbreekbaar kon zijn, antwoord: Nee als het biologische "rot process" zou inzetten zou de accu ofwel zijn zuren lekken of wel exploderen en zijn zuren verspreiden, beide opties zijn af te raden...
Helaas werkt een accu zonder zuren niet, bovendien rijst de vraag of een dergelijk bio materiaal uberhaubt tegen de zuren in een accu zou kunnen.

Kijk naar wat een accu kan doen met een Iphone (eerdere bericht(en) op tweakers.net etc.) als zo'n plastic / metalen omhulsel al een projectiel kan worden wil je niet weten wat er gebeurd als het omhulsel half is weg gerot

[Reactie gewijzigd door Wrecker3D op 7 augustus 2009 19:06]

Het is nog maar de vraag of het echt milieu vriendelijk is. Slechts 40% van de behuizing is biologisch afbreekbaar. Blijft dus over: de gehele elektronica en de overige 60% van het plastic.

Met andere woorden, dit ding kan nog steeds niet de vuilnisbak in, het moet nog steeds door een recycle proces heen. In dat proces krijgen ze nu dus 2 soorten plastic voor hun kiezen. Hierbij is het biologisch afbreekbare plastic in ieder geval niet herbruikbaar. Als je het andere plastic wilt hergebruiken zul je het biologische plastic er echter wel uit moeten (kunnen) halen.

Het zou mij niet verbazen als dit slechter voor het milieu uitpakt dan een "gewoon" mobieltje.
Je zou idd kunnen afvragen wat er zo bio is aan dat toestel, maar je kan die aankondiging ook niet links laten liggen en evenmin er met grote verbazing naar kijken.

Ik zie dit eerder als een stap waar samsun bereid is om groen te gaan, helaas geeft de oorspronkelijke artikel wel een totaal fout beeld

Ik kijk graag naar uit wat samsun later doet, al is dat geen reden om het bedrijf op de voet te volgen naar de volgende ontwikkelingen

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 7 augustus 2009 18:10]

Je kan ook een mobieltje maken die lijkt op een plant, aan het eind van de levensduur zet je 'm dan gewoon in de tuin. :+