Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

T-Mobile Nederland heeft een nieuwe abonnementsvorm geïntroduceerd waarbij maximaal zes mensen voor een tientje per maand onderling onbeperkt zouden kunnen bellen en sms'en. De dienst blijkt toch enkele beperkingen te kennen.

De nieuwe dienst is vanaf dinsdag onder de naam Family online te vinden. De provider rekent erop dat de dienst vooral door gezinnen zal worden aangeschaft, maar ook vrienden en bekenden kunnen elkaar als 'family' aannmerken om onderling goedkoop te kunnen bellen en sms'en. De dienst kost één lid van de groep een tientje per maand. Een Family-abonnement kan maximaal zes mobiele nummers en een vast nummer omvatten.

Er zitten wel enkele voorwaarden aan de nieuwe dienst: alle Family-leden moeten klant van T-Mobile zijn, al maakt het niet uit of het om prepaid-klanten of abonnees gaat. Verder heeft T-Mobile het 'vrijuit bellen en sms'en' gelimiteerd tot duizend belminuten en duizend sms'jes per persoon per maand.

Onbeperkt bellen lijkt een nieuwe trend te worden: maandag introduceerde de virtuele provider Tringg twee abonnementen voor onbeperkt bellen, sms'en en internetten over het KPN-netwerk. Telfort biedt al langer Unlimited aan, waarmee voor 18 euro per maand gratis naar vaste nummers en mobiele nummers van Telfort gebeld kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

"Je kunt elke T-Mobile klant aan Family toevoegen, ook prepaidbellers. Voeg bijvoorbeeld je kinderen toe aan je Family en bel gratis met elkaar, ook als het beltegoed op is. Want is het beltegoed op, dan kun je nog gewoon bellen met T-Mobile Family."

bron: http://www.t-mobile.nl/pe...tie/family/overzicht.aspx

Als ik dit stuk goed interpreteer, dan betekent het dus dat eerst je 'normale' belminuten op gaan... alvorens je aan die 1000 minuten begint. Dat is dus nóg minder 'onbeperkt'.

Of moet ik dit lezen als: 'ookal zijn je normale belminuten op, je kunt nog altijd naar je 'family' bellen met je 'family' minuten.

[Reactie gewijzigd door HarmB op 4 augustus 2009 14:14]

Nee, dat lees ik toch anders. Als je kinderen het beltegoed hebben opgemaakt omdat ze zo graag met vriendjes/vriendinnetjes bellen kunnen ze toch nog steeds jou als ouder bereiken in noodsituaties.

edit:
@HarmB
Ja, dan bedoel ik natuurlijk PrePaid-bellers.

[Reactie gewijzigd door Leekah op 4 augustus 2009 14:19]

Dan bedoel je dus prepaid bellers, want mensen met een abonnement kunnen dat altijd. "Het beltegoed" is dan onafhankelijk van je 'Family-tegoed'...
Als het zo werkt zoals Leekah schetst zou je in je abbo situatie eerst je belbundel leegbellen en dan alleen nog binnen die 1000 minuten en 1000 sms'jes binnen de bundel kunnen blijven. Als je daarna dan nog andere nummers belt bel je dan dus buiten je bundel en kost het extra. Dit lijkt mij overigens niet logisch dus ik vermoed dat ze de volgende constructie gebruiken:
Bij prepaid is het zo dat je 1000 minuten kunt bellen naar die nummers en dat je vervolgens gewoon predaidkosten moet gaan betalen voor het bellen naar de ingestelde nummers.
Bij de situatie van een abbo ga je eerst uit de aparte bundel van 1000 minuten bellen naar de ingestelde nummers en daarna uit je resterende normale bundel of buiten je bundel wanneer deze ook al overschreden is.
Nog andere variant zou kunnen zijn dat je bij een abbo bij de ingestelde nummers alleen maar uit de bundel van 1000 minuten belt en daarna altijd buiten bundel tarief wordt gerekend en dat de overige nummers in de andere normale bundel vallen.
Zoals ik het lees betekent dit dat ondanks dat je belminuten op zijn je dan toch gewoon kunt bellen met T-Mobile Familiy. Ik kan er niet uit opmaken dat eer je 'normale' belminuten op gaan en dan pas je 1000 Family minuten.

[Reactie gewijzigd door Gummie op 4 augustus 2009 14:15]

Als het net zo'n constructie is als Vodafone Onder Ons, dan bel je niet eerst je normale belminuten op, maar bel je direct gratis met elkaar.

Dit lijkt me opzich ook logisch, want anders zo de dienst weinig voordelen hebben. (Altijd zonder beltegoed rondlopen heeft nogal wat nadelen)
Op de t-mobile site zie ik toch nergens 'onbeperkt' staan. Dus zo correct zijn ze wel om dat woord niet te misbruiken. Ze gebruiken de term 'vrijuit'.

Voor één betalend lid mag de rest ook 1000 minuten bellen, dus je kan al 2000 minuten met elkaar bellen.
Ondanks de beperkingen vind ik dit een slimme marketing-zet van T-mobile. Ik geloof best dat dit interessant kan zijn voor gezinnen met kinderen omdat het naar mijn idee zorgen wegneemt over hoge kosten en/of beltegoed wat op dreigt te raken.

Daarnaast vind ik de constructie voor T-mobile slim.
1. Het gaat alleen op voor T-mobile klanten. Dit betekent dat het verkeer op het netwerk van T-mobile blijft, waardoor T-mobile geen dure interconnectiekosten heeft.
2. Door deze beperking zorg je er voor dat "familieleden" eerder een abonnement nemen van T-mobile.

Op die manier kost het T-mobile weinig geld en kun je op een makkelijke manier klanten werven.
Zucht die term onbeperkt slaat toch nergens op als je keiharde limieten hebt zoals hier... Hoe hoog die ook mogen zijn een limiet != onbeperkt (tenzij het aantal minuten overeen komt met het aantal minuten dat er in 1 maand zitten :)).

Doet me denken aan MyFaves...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2009 13:58]

Als je op de link klikt zie je niet dat er staat onbeperkt bellen. Ze noemen het vrijuit bellen en er staat in grote letters dat vrijuit 1000 minuten en 1000 smsjes inhoud.
Ik zou toch graag zien dat het verboden werd met dergelijke misleidende reclames de markt op te gaan.

"Onbeperkt", met limiet(en). Er zijn twee categorien:

1 - de limieten worden gespecificeerd (max. 1000 SMS-jes oid)
2 - er geldt een Fair Use Policy

De tweede varient is erger dan de eerste omdat je als klant -en- eerst misleid bent (want dienst is wel degelijk beperkt) -en- de dienstverlener weigert te specificeren waar de limiet(en) liggen, zodat je consument niet weet of je in de buurt komt van de limiet(en)

Als ik adverteer met "Gratis product X" en ik eis daarna van mijn klanten dat ze voor X moeten betalen, dan is de wereld te klein, en terecht. Maar dit soort constructies is al jaran lang toegestaan.

EDIT:

De site van T-Mobile heeft het, zoals sommigen terecht opmerken, over "Vrijuit onderling bellen". Persoonlijk vindt ik het toepassen van limitieten nog steeds niet "vrijuit", maar het kan zijn dat anderen daar anders over denken. :)

[Reactie gewijzigd door Recursio op 4 augustus 2009 14:27]

onbeperkt met limiet is tegenstrijdig, een limiet is het tegenovergestelde van onbeperkt.

www.vandale.nl

RESULTAAT
 on·be·perkt bn, bw onbegrensd

onbegrensd is hetzelfde als geen limiet.

Dus men verkoopt zwart maar eigenlijk is het wit.

Gewoon oplichting dus.
Volgens mij is het ook verboden sinds een jaar of zo, we hebben nu de wet tegen de oneerlijke handelspraktijken, en die verplichten leveranciers om alle essentiele kenmerken op een niet-misleidende manier te noemen. Maar de consequentie van dit argument is wel dat ook de FUP van elke internetprovider verboden wordt en we alleen nog abonnementen met harde limieten (of hooguit "misbruik van de verbinding verboden") kunnen krijgen.
Zucht die term onbeperkt slaat toch nergens op als je keiharde limieten hebt zoals hier...
T-Mobile gebruikt op hun site nergens het woord "onbeperkt" in deze dienst.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 augustus 2009 14:23]

ik reageer ook op het artikel hier... Anders had ik wel in het forum van T-Mobile gereageerd... Tja als tweakers dingen fout over neemt dat kan natuurlijk wellis gebeuren ;)
Pff gelimiteerd tot slechts 1000 minuten per maand, hier in Turkije hebben ze voor 30 euro omgerekend echt ongelimiteerd bellen naar alle binnenlandse vast en mobiele nummbers, en volgens mij in Duitsland ook allang al.

edit: Dit is vanaf mobiel inderdaad

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 4 augustus 2009 15:19]

Vanaf mobiel?

KPN heeft dacht ik ook al bundels voor unlimited binnenlands bellen, maar vanaf het vaste net.
Zeg eens, welke Duitse aanbieder van mobiele telefonie heeft 1000 minuten bellen naar buitenlandse mobiele telefoon voor 30 euro? Dan ga ik meteen een abonnement afsluiten!
Dat biedt leuke mogelijkheden om een permalink op te zetten naar je server - áls het echt onbeperkt zou zijn.
Ja, want dan kun je permanent met je server ouwehoeren?

Zoek je niet een flatfree internetverbinding? Die biedt T-Mobile ook aan. Na een paarhonderd MB/maand wordt de verbinding wel trager, maar het kan wel.
1000 smsjes per maan? dat zijn er dus 33 per dag, stel dat je 16 uur per dag ook daadwerkelijk smsjes kun versturen zijn er dat dus 2 per uur. Kun je dan niet beter een onbeperkt online abo nemen en gaan twitteren?
Bijvoorbeeld als je een groep mensen in 1x smst (bijv tijdens een voetbalwedstrijd) en dan wil het nog wel eens over en weer gaan.

Als je dan ook nog eens perongeluk bepaalde leestekens/vreemde tekens gebruikt, loopt het aantal toegestane karakters per sms drastisch terug. maw, dat ene bericht, dat je naar 8 mensen wilde sturen, blijken nu opeens 3 berichten naar 8 mensen te worden.

dus ja, ik d8 dat ik me aan m'n limiet had gehouden, maar gling daar ook flink overheen. (Voortaan moet ik toch even beter in de gaten houden, welke karakters ik verstuur. Leestekens etc gaan ook zo makkelijk op de iPhone, net alsof je aan het mailen bent).
In één SMS-bericht kun je toch gewoon 160 tekens kwijt? Of dat nou letters, cijfers of leestekens zijn maakt toch niets uit?

En als het wel uitmaakt, welke leestekens zorgen er dan voor dat het bericht over meerdere SMS'jes wordt verspreid?
Whahaha 1000 smsjes per maand kan je toch makkelijk halen??? zelfs met me ex vriendin zit ik nog ver boven de 2 sms per uur :P en als ik een chick heb opgegraven ergens stijgt het aantal sms nog veel harder

Niet iedereen is zo internet achtig ingesteld (ik helemaal niet gebruik het alleen zakelijk en ben freaking 21) dus voor die mensen kan het best snel oplopen en zullen dus gemakkelijk tegen het limiet aanlopen :(
Sorry maar ik moet helemaal niks van twitter/hyves of wat dan ook wat er ook maar iets op lijkt... Als ik iets kansloos vind is dat het wel... Daarbij moet die ander dan ook steeds via die netwerken alles ophalen en meot je dus al beide onb. internet hebben.


Liever smsen en 2 per uur is niks, misschien voor jouw veel maar voor andere niet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2009 15:52]

Vodafone Onder Ons bestaat al een tijdje.. Is soortgelijk. Verschillen zijn dat Vodafone ook écht onbeperkt is (hoewel verbinding wel na 2 uur ofzo wordt verbroken, maar daarna mag je weer op nieuw), plus dat Vodafone maar voor 4 mensen geldt en dat onder ons alleen voor bellen is... Kostenplaatje is wel hetzelfde!
Helaas nemen ze op dit moment geen nieuwe klanten meer aan voor deze dienst. Van de Vodafone site:
Vanwege technische verbeteringen die er voor moeten gaan zorgen dat de dienst optimaal werkt voor de huidige Onder Ons klanten, hebben we besloten voorlopig geen nieuwe Onder Ons klanten aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 augustus 2009 14:31]

Ideaal voor mensen die een VOIP server hebben draaien, hang er een vast nummer aan en laat die bak dan m.b.v. nummerherkenning je een ander nummer laten draaien als je er op inbelt. Dan wordt nationaal en internationaal naar vaste lijnen bellen (en met de juiste voip provider mobiel) via je mobiel opeens heel goedkoop.
De meeste voipproviders, waaronder de betamaxproviders als Poivy en Voipbuster, bieden een lokaal inbelnummer waarmee je vervolgens tegen hun tarief kan bellen.
Voorbeeld: voor mij is bellen naar Groot-Brittannië via Poivy gratis. Vaste NL-nummers vallen binnen mijn belbundel. Effectief bel ik binnen mijn bundel naar Groot-Brittannie!

Bereikbaar voor iedereen!
So far voor onbeperkt...
Absoluut niet interessant omdat:
- gelimiteerd tot t-mobile (weet jij wat je vrienden hebben, i don't care...)
- gelimiteerd tot fup (moet je dat ook nog gaan bijhouden) /6?

Als je nu met z'n zessen (dus 10 / 6) elk 1000 minuten én smsjes hebt, dan is het nog tot daar aan toe...
dat heb je ook
per lid 1000 smsen en 1000 belminuten naar the family