Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: Lukin

Sony heeft in de VS een patch voor WipEout HD gepubliceerd die tijdens het laden van het spel advertenties toont. De laadtijd is daardoor echter flink toegenomen, en Sony heeft inmiddels besloten om de advertenties terug te trekken.

De patch voor het in 2008 als download uitgebrachte WipEout HD laat tijdens het laden van het spel advertenties van reclamebureau Double Fusion zien. De advertenties duren echter aanzienlijk langer dan de benodigde laadtijd: gamers klagen dat wachttijden van minder dan tien seconden minstens zijn verdubbeld.

Sony Nederland heeft inmiddels aan Tweakers.net laten weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Het bedrijf zegt dat het de laadtijden weer naar het oude niveau wil terugbrengen en de advertenties worden daarom voorlopig teruggetrokken. Voor Europese spelers is er sowieso nog geen reden tot zorg: de advertentiepatch is alleen in de Verenigde Staten uitgebracht en Sony heeft nog geen plannen voor een Europese release.

Video (WipeoutHD_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Ja wat hadden ze dan verwacht?
Je hebt tenslotte gewoon betaald voor dit spel en dan zit je niet te wachten op reclame die je laadtijden verlengen.
Gewoon oerstom en dit hadden ze gewoon kunnen zien aankomen.
Als het een gratis spel is kan ik er me nog iets bij voorstellen, het moet immers ergens van betaald worden.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 4 augustus 2009 13:19]

Toch is deze advertentietrend in gamingland jaren geleden al voorspeld he? Blijkbaar zijn er nogsteeds marketeers blind genoeg voor de praktijk om erin geloven. Als ik een CD'tje luister dan wil ik tussen de nummers door ook geen reclame horen.
bij racespellen zijn advertenties altijd aanwezig geweest.. kijk bijv. Forza motorsport het staat er helemaal vol mee, wat nogal irriterend is. Bij shooters heb je hier bijna geen last van en dat terwijl shooters toch een stuk populairder zijn?
Reclame in Forza (bijv.) is puur omdat dit ook in de "real world" zo is. Of leidt de boarding in Fifa je ook af?

Dat zijn nu typisch gamers waar reclame al jarenlang zichtbaar is. In shooters daarentegen niet.
nee dat is niet omdat dit in het real world ook zo is. dit is puur om er lekker geld aan te verdienen als jij een advertentie in een spel ziet over de mac ga je toch denken wat heb ik zin aan mac der zit een hele strategie achter. En ja ik erger me daar ook aan met FIFA dan wens ik geen heineken reclame op zon bord alleen omdat dat ook in het echt zo zou zijn.
Het gaat er bij dat soort spelen echter wel om het streven naar realisme en dan is die reclame juist door veel mensen geaccepteerd, bijna gewaardeerd ook nog. Of het wenselijk is... tsja, men zal het tot op zeker hoogte niet te opvallend moeten toepassen, maar als het binnen de perken blijft vind ik dat ook niet zo'n probleem, zeker als het een studio steunt om spelen te blijven maken.
Zeker gewaardeerd ja.
Ik kan me nog wel mods voor racespellen herinneren die lege reclameborden, of generieke reclameborden verving door de reclameborden die werkelijk op die plekken op het circuit staan.

Net zoals je ook alle orginele reclame op de bolides wilt zien.

Maar ff terup ontopic. Het probleem was hier niet dat er reclame was, maar dat de reclame de laadtijd verlengde.
Zonder die vertraging zouden we waarschijnlijk vrijwel geen klachten zijn geweest.
Inderdaad en daar gaat het precies om, ik vind het super relaxt dat ze meer inkomsten kunnen generen met reclames en vind ook dat ze het moeten doen (anders worden games later nog veel duurder) maar ze moeten er wel voor zorgen dat de spel beleving daar niet onder lijd....
Snap niet dat je je daaraan stoort, als ik een F1 of Le Mans race op TV kijk zie ik ook overal reclameborden, de coureurs zien die ook, en om een racespel dus zo veel mogelijk op de realiteit te laten lijken horen die reclameborden gewoon in zo'n spel thuis. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat ik voor zulke spellen nog liever 'echte' reclame heb dan het soort nepreclame als in FIFA (alhoewel... de geanimeerde borden langs het veld lijkt me eigenlijk maar niks in een FIFA spel).
Reclame in Forza is integraal onderdeel van het spel. In wipeout heeft de reclame geen enkele relatie met de gameplay, het spel of de voertuigen.

In Forza wil je in een Ferrari rijden op een circuit met Ferrari reclame en authentieke leveranciers (olie, banden, versnellingsbakken) terugzien op de borden aan de rand van het circuit. Reclame wordt in Forza absoluut niet storend in beeld gebracht en daarom is het zo'n success en accepteert 99,9% dat zonder problemen.

Bij voetbal heb je in het echt ook reclame, dat dat in een spel als FIFA terugkomt kun je alleen maar toejuichen. Indien het ook nog een positief effect op de prijs van het spel zou hebben zouden we allemaal winnaars zijn.

Ook shootemups met real-world-wapens kunnen prima gesponsored worden door de wapenindustrie, hoewel dat wel op allerlei morele bezwaren zal leiden.

Sportspellen kunnen prima met kleding, schoenen e.d. gevuld worden.

Het punt is wel dat de reclame niet hinderlijk mag/moet zijn. Zowel in-game als buiten de game (bij laden of in menus). Dat laatste hebben ze bij Sony en Wipeout nog niet helemaal begrepen. Gelukkig luisteren ze wel enigzins naar hun afnemers en is de bovenstaande reclame-tijdens-laden voorlopig de kop ingedrukt. Totdat ze de laadtijd gereduceerd hebben tot het originele nivo en dan zitten we voortaan naar filmpjes en gezwam te kijken wat je niet kan wegdrukken tussen levels. Ik hoop maar dat Sony snapt waar ze mee bezig zijn want dat lijkt verdacht veel op het huidige Televisie-Model ; lekker filmpje kijken en elk kwartier 5 minuten lang verplicht reclames kijken. TV-zenders snappen maar niet waar hun kijkers blijven, verliezen marktaandeel, moeten meer reclame aanbieden om quitte te spelen met als gevolg dat nog meer mensen de film dan maar op een DVDtje gaan bekijken of tijdens de reclames expliciet gaan wegzappen, koffie zetten, op de wc gaan zitten, de mail lezen etc.
Moet je eens bij wikipedia opzoeken, er zijn veel games met reclame en is al meer dan 10jaar oud dat fenomeen.
Bij de meeste fps schiet het niet meteen in oog maar in kan me in BF2 reclame voor Coca Cola herinneren en in Rainbox Six Vegas heeft toch wel iedereen al de lekkere dames opgemerkt die op de reclameborden van AXE stonden :)
Volgens mij staat in het intro filmpje van Earth 2140 een reclamebord voor Red Bull, maar dat is niet storend aangezien het gewoon een onderdeel van de omgeving is (en net zo smerig en kapot geschoten als de rest :P )

Outrun 2006 heeft reclame voor de sponsors van Ferrari in het spel. Die borden staat heel prominent om de zoveel honderd meter langs de weg maar heb me er nooit aan gestoord. Vond het altijd wel grappig om AMD reclame te zien in een spel dat op een console draait met een Intel CPU en een nVidia GPU :P
er is wel een GIGANTISCH verschil tussen reclame die past in de omgeving en aard van het spel en bovendien niet als storend wordt ervaren en reclame die je verplicht moet uitkijken voor je je spel zelf effectief kan spelen
En op deze manier maak je je eigen industrie kapot.
1. Ik betaal eerst 60-70 euro voor een spel.
2. Van het spel kan geen backup gemaakt worden.
3. Met opstarten moet je een verbinding hebben met internet.
4. En nu krijg je ook nog reclames tussendoor?

Piraterij wordt zo wel heel aanlokkelijk gemaakt omdat je al deze problemen niet meer hebt.
1. Kost geen €60, ergens rond de €15
2. Je kan gewoon een backup van je ps3schijf nemen hoor
3. Heb ik nog nooit gehad
4. Bij ons nooit. Bij de Amerikanen was het enkel max 3keer/uur bij het laden het een track en is ondertussen ook al verwijderd.

Piraterij wordt steeds de meest ondoordachte reacties voor uitgevonden.
Deze meneer heeft geen PS3 lijkt me, WipeOut HD is alleen te downloaden via PSN.
1 Het spel kost 15 euro (dacht ik)
2 Het spel kan op 5 verschillende systemen gedownload worden, en op het systeem altijd
3 als je geen (tijdelijk / niet ingelogd) internet hebt verwacht ik dat je ook kan starten anders lijk me het redelijk zinloos.
4 hopelijk niet ;)

Maar bij andere spellen lijkt me onnodige reclame ook zinloos als het de sfeer van de game verpest (wat meestal het geval is met reclame, niet gerelateerd aan de game)
Piraterij wordt zo wel heel aanlokkelijk gemaakt omdat je al deze problemen niet meer hebt.
of maakt in elk geval dat je de reclame voor lief neemt :)
En op deze manier maak je je eigen industrie kapot.
1. Ik betaal eerst 60-70 euro voor een spel.
2. Van het spel kan geen backup gemaakt worden.
3. Met opstarten moet je een verbinding hebben met internet.
4. En nu krijg je ook nog reclames tussendoor?

Piraterij wordt zo wel heel aanlokkelijk gemaakt omdat je al deze problemen niet meer hebt.
Punt 1 is toch zwaar overdreven, je mag best 60-70 euro voor een spel betalen, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar met een beetje zoeken vind je elke game goedkoper.
Bij punt 2 heb je gelijk, maar van piraterij heeft de PS3 vooralsnog totaal geen last. ;)
Toch is deze advertentietrend in gamingland jaren geleden al voorspeld he? Blijkbaar zijn er nogsteeds marketeers blind genoeg voor de praktijk om erin geloven.
Jij haalt de dingen wat door elkaar... het idee van actief reclame maken in games had er mee te maken dat games doordoor gratis of veel goedkoper uitgebracht zouden kunnen worden. Was deze game nou gratis en inkomsten moeten komen via de 10 seconden reclame tijdens laadtijden... so what? Je wilt het toch gratis, dan mag je ook niet klagen... voor niets gaat de zon op... Maar hier is in principe het 'volle pond' voor betaald en dus een heel ander verhaal.

Je moet het zo zien, als jij een film koopt dan wil je toch ook geen reclameblokken tussendoor? Maar als jij diezelfde film nou gratis kon krijgen en dat er iedere kwartier een reclameblokje van 10 a 20 seconden tussen zit? Geef mij die films maar gratis dan! Dat zal voor veel anderen denk ik ook wel gelden, een hoop mensen zullen dat niet erg vinden om gratis naar films te kijken denk ik zo... maar eerst betalen en dan toch die verotte reclame opdringen op die manier is heel kwalijk, schandelijk zelfs als je het mij vraagt.
Het liefste wil ik een film zien zonder reclame blokken maar met veel Pepsi machines, Chicks met Bjorn Borg stringetjes, nike voetballen en AMD computers als je snapt wat ik bedoel??? En dat nog helemaal opgenomen in de film dat je het eigenlijk niet eens door hebt maar onbewust wel in de op neemt ;)
Ik denk niet dat 20seconden van ons leven waarin we even de vriendin knuffelen of aan ons gat krabben meer dan een euro waard is voor de adverteerders :)
Met die beredenering zou reclame op TV ook onzin zijn... sorry maar dat slaat nergens op. Ennuh trouwens, mijn kont krabben en reclame kijken kan ik tegelijk :+ of moet jij echt naar de plek op je kont kijken als je die krabt? :P Misschien zelfs als ik het mijzelf heel moeiljk maak, kan daar zelfs nog een knuffel voor mijn vriendin bij ook :*) (als ik die had op dit moment)

@Mellow Jack, dat zou ook de uiteindelijk bedoeling moeten zijn, ben ik helemaal met je eens. Dat is alleen helaas de situatie nu nog niet, dergelijke reclame implementeren in een game is ook wat arbeidsintensiever en kostbaarder dan een kort filmpje afspelen tijdens het laden. Men wil toch nog altijd met zo min mogelijk geld en moeite doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken...
Het moet wel kunnen, zolang de prijs van de game dan omlaag gaat en het de laadtijden niet verlengd. Bij veel spellen zie je ook voor de introfilmpjes het logo van Nvidia/AMD langskomen.

Tevens is er een verschil tussen een reclameboodschap tussen twee nummers en tussen twee levels. Een cd is puur om te luisteren en daar heb je dan geen omkijken naar, je wil niet dat je muziek verstoord wordt, terwijl de nummers normaal direct achter elkaar doorspelen. Tijdens games heb je sowieso al laadtijden en daar is een korte reclameboodschap of tekst een stuk minder storend omdat het toch een rustpunt in het spel is.
Prijs zal waarschijnlijk niet letterlijk omlaag gaan, het geeft hun wel de mogelijk om de prijs lager te houden naarmate ze meer inspanningen moeten leveren om games te maken.

En er is natuurlijk verschil tussen wanneer dat laden langer duurt dan je hardware nodig heeft. Daar is duidelijk een probleem mee en daarom ook dat Sony het nu terugneemt.
In een vorm waar het enkel zolang duurt als het echt laadt en het verstoort geen leuke laadschermen ben ik er ok mee.
Als de reclame tijdens het laden wordt getoond en niet langer als nodig is Ún de reclame aansluit bij het spel vind ik het niet erg.
Hiermee kunnen de spellen wellicht goedkoper worden.
Inderdaad, maar ik kan mij nog voorstellen dat Sony dacht dat Amerikanen zowiezo gewend zijn aan reclame om de 5 minuten (bij wijze van) en dat ze er dus wel mee weg kwamen.

Ze kunnen het beter houden bij in-game reclame.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 4 augustus 2009 13:21]

Reclame tijdens de loads lijken mij geen probleem, als het een extra bron van hun inkomsten is, ik vind het prima

Maar dat het vervolgens de laadtijden met een 10 seconden verhoogd, tja.. dan hoef ik ze ook niet nee.
Reclame tijdens de loads lijken mij geen probleem, als het een extra bron van hun inkomsten is
Correctie: als daarmee het spel beduidend goedkoper wordt of bijvoorbeeld een extra add-on gratis beschikbaar komt.
Het interesseert me geen biet of een bedrijf daar voordeel mee heeft, wel dat de consument dat heeft.
Afgezien dat het nogal ongepast is voor een game waarvoor je betaald hebt, schiet ingame bij Wipeout niet op. als je aan het racen bent heb je echt geen braincycles meer over om de reclame te zien :)

Het zou leuk zijn als je voor de reclames credits kreeg voor in de PS3 store, dan zou ik het weer niet erg vinden >:)
Vroeger hebben ze an publiek ge-experimenteerd met reclame's in uitzendingen die slecht een fractie van seconde duurde. Bewust registreerde je het niet, onbewust wel en werd de informatie opgeslagen en gebruikt door je onderbewustzijn :)

Daar is ooit ook een keer een speelfilm van geweest, ben helaas de titel kwijt, waarin mensen onbewust opdrachten kregen en die uitvoerde. Je brein is dus tot meer in staat :) Het is destijds gestopt na kritiek, uiteraard kwam de techniek uit de VS.
Dat het werkt is een (weliswaar populaire) maar onjuiste urban legend.
Dat je dingen gaat doen door die flits-berichten is ook weer overdreven en nooit aangetoont, het was meer een idee dat de industrie had.
Oh, dat is inderdaad zeker zo, maar dat lijkt bedrijven vaak niet eens uit te maken. Als het maar in beeld is geweest.
Nochtans vind ik dit zeker geen slechte evolutie, toch niet als het betekent dat games en dergelijke goedkoper worden dan ze nu zijn. Dan wil ik daar best wat reclame voor verdragen, zij het dan niet in de hoeveelheden die men op VT4 en 2BE durft vertonen tussen films door....
voor nieuwe spellen zou dit een goede ontwikkeling kunnen zijn. dit is echter een maanden "oud" spel. ik denk niet dat er geld terug gegecen wordt aan de wipeout kopers of een kortings coupon voor het volgende spel van de ontwikkelaar.
Nee, ik vind het hier, afgaande op het artikel ook te gortig voor woorden..., maar zoals hierboven al wordt gezegd, in games zoals Forza vind ik dat absoluut geen probleem, het draagt bij tot een hogere realiteitsgraad (als het in de setting van de game past natuurlijk), maar dan ook alleen als dat betekent dat de game goedkoper wordt (ik weet niet of de game daardoor goedkoper is geworden, heb hem nooit gekocht of gespeeld).

[Reactie gewijzigd door svdnstee op 4 augustus 2009 13:42]

Volgens mij zien uitgevers het als een *extra* bron van inkomsten, en niet als inkomstenstroom om gemaakte kosten mee te dekken.

Ik zag Quake Wars een paar maanden geleden in de winkel, en achterop stond in kleine lettertjes dat er ingame advertising in zat. Toch was het spel niet goedkoper dan andere games. Teruggelegd, uit principe.
Heb jaren terug een soortgelijke game op de pc gespeeld.
Is er toevallig een huidige pc variant of soortgelijke?
Ik heb ff de demo op mn PSP (WipeOut Pulse) gespeeld, en ik vind het gigantisch veel op F-Zero lijken. Behalve dat F-Zero nˇg sneller is en geen wapens kent.
Sinds Sony de studio in handen heeft, komt wipeout niet meer op de pc. Je hebt ook nog Rollcage van dezelfde studio, naar mijn mening nog leuker dan wipeout. Sinds de aankondiging van wipeout HD, hoop ik op een Rollcage HD :)
Reclame in een spel is trouwens dan wel weer mooi mocht het een gratis spel betreffen.
Dat is het eerste waar ik aan dacht. Heb zelf helaas geen PS3 (nog niet) maar WipEout HD wordt toch wel een van mijn eerste spellen.

Als ze slim waren geweest, hadden ze twee versies uitgebracht:
* Gratis versie met reclame erin
* De huidige betaalde versie zonder reclame
Met 3keer per uur een reclamespot van 20seconden ga je toch echt geen spel gratis krijgen hoor. Zal je veel meer meuk over je scherm kunnen verwachten.
Ligt er aan hoe de reclame getoond wordt. Als het in de vorm van 'virtuele reclame borden' zijn, vind ik het niet erg... maar onderbrekingen gaat mij weer te ver.
Een beetje reclame in een game zou op zich kunnen als hij autentiek wordt verwerkt in het spel. Dus als je door een straat loopt in je game en er hangt een reclamebord aan een lantarenpaal (zoals ook in het echte leven) dan kan dit iets toevoegen aan de beleving. Een ander verhaal wordt het tocht op het moment dat je echte reclameblokken in je game gaat krijgen. Zoals nu op tv. 12 minuten gamen, 3 minuten reclame. De cosument heeft betaald voor de game en de game mag niet misbruik worden door de fabrikant als alternatief reclame-kanaal. Nog effe en mijn nieuwe auto die ik koop staat vol met reklames. (en denken jullie nu echt dat de games hierdoor goedkoper worden of dat de winst per game omhoog gaat?)

[Reactie gewijzigd door pazzje op 4 augustus 2009 14:17]

Dus als je door een straat loopt in je game en er hangt een reclamebord aan een lantarenpaal (zoals ook in het echte leven) dan kan dit iets toevoegen aan de beleving.
Dan heb ik dat liever met fictieve merken en producten, zoals in de GTA-serie. Allemaal fake reclames van fictieve producten (Pisswasser bier, for export only), net zo onafwendbaar als in het echt (reclameborden op straat, op de autoradios en op de tv's in je appartementen) en omdat het allemaal een grote parodie is op het echte leven, vind ik het leuker dan wanneer ze reclames hadden gebruikt van 'echte' producten.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 augustus 2009 14:42]

tja, beetje het verhaal wat net5 nu doet , zit je lekker lost te kijken komt erineens die dikke van bol.com met een enorme banner voorbij , ja sorry hoor maar dan download ik ze wel

games precies hetzelfde , als ik 60 euro betaal voor een game, en ik moet vervolgens 10/20 seconden wachten tot ik de game kan spelen door reclame , juist, dan download ik um wel

reclame prima , ik zou niet erg vinden als ze bijvoorbeeld in gta iv pepsi reclame hadden gestopt , met poster of trucks die rondrijden , maar het MOET wel bij het spel passen , kijk maar eens na bionic commando , pepsi reclame in een fictieve wereld , dat verkloot gewoon de hele game setting imo , dat is nog erger dan 10 seconden na een banner moeten kijken van nvidia
Wat heb jij dan aan Net5 betaald? Ik denk helemaal niks.

Ik betaal graag voor reclame vrije TV en dan verwacht ik inderdaad geen irritant banners, pop-ups, commercial breaks enz enz.
Wat heb jij dan aan Net5 betaald? Ik denk helemaal niks.
Ik wel, via Ziggo. Die betalen weer aan de commerciele omroepen.
oneee, hmm dan moet ik toch eens de automatische incasso gaan stopzetten dan ,

denk voor je blaat
Ik weet nochtans genoeg games (bvb rockstar games als Midnight Club) waar genoeg verdoken reclame zit van bijvoorbeeld Virgin, 7eleven en andere in de achtergrond... Dit is niet storend aangezien het ook zo op straat in real lfie is en mag van mij gerust...
Gewoon mijn 2 centen:

reclame ingame is prima, mits "goed gedaan" en op de juiste manier zoals bijvoorbeeld in Forza 2 of zelfs RB6: Las Vegas (2)

reclame tussen de levels door: no fukking way. dat je een logo te zien krijgt van Nvidia, AMD/ATI of iig een merk dat game gerelateerd is, dan wil ik me daar ook wel voor openstellen. Waar ik niet op zit te wachten is de laatste sorbo reclame of weet ik wat....
Nog even en dan worden er op Blu-Rays waar je al veel te veel geld voor hebt betaald ineens reclamenblokken ingestreamed via BD-Live... Omgekeerde wereld!
Reclame in-game kan het realisme verhogen, zoals bijv bij Fifa, Forza, of op billboards in GTA. Mits het past in de setting. Dus geen Transformers the movie posters in Assasin's Creed bijvoorbeeld. Tijdens loadscreens: swa, mits het niet aantoonbaar de laadtijden beinvloedt. Vooraf of tussendoor kan het wel storend zijn. Ik vind zelf al die animaties vooraf, van de studio, producent, GPU bouwer etc soms al te lang duren. (bv "Epic Games" - "Microsoft game studios" - "Nvidea" - "Havok" en dan de game intro nog.) Als daar dan ook nog reclame bij zou moeten...

Deze patch was dus duidelijk een voorbeeld hoe het NIET moet.

[Reactie gewijzigd door dahill op 4 augustus 2009 15:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True