Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Volgens een Sony-topman is er n specifiek technisch probleem dat het ontwikkelteam van Wipeout HD dwarszit. Het probleem is kennelijk groot, want de topman betwijfelt of het spel nog dit jaar uitkomt.

De programmeurs van Sony Liverpool hebben een probleem, stelt David Reeves, hoofd van Sony Europe. Het team in Liverpool werkt aan Wipeout HD en het spel zou al bijna af zijn. Volgens Reeves is er echter 'nog n specifiek technisch probleem met Wipeout dat we op moeten lossen'. Reeves wil niet in detail treden, maar volgens de topman gaat het om een 'erg, erg lastig technisch probleem' en is vooralsnog niemand van het team in staat om het op te lossen. Het probleem is zelfs zo groot dat Reeves niet meer durft te garanderen dat het spel voor de kerstperiode in de winkel ligt.

Wipeout HD is de eerste aflevering van een raceserie voor de Playstation 3. De game kan 1080p-beeld uitsturen op 60 frames per seconde, wat de toevoeging 'HD' achter de titel verklaart. Het spel borduurt voort op twee succesvolle PSP-games, Wipeout Pure en Wipeout Pulse. Het spel bevat acht racebanen, waarvan een aantal al terug te vinden waren in de beide PSP-games. De PS3-versie voegt verder online multiplay en geluid in Dolby 5.1 toe. Het spel zal exclusief via het Playstation Network te downloaden zijn - zodra dat ene technische probleempje is opgelost.

Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD Wipeout HD
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Het probleem waarover gesproken wordt zou wel eens een architectureel probleem kunnen zijn.
Veel programmeurs zetten hun broncode moduulmatig op, dan is het makkelijker voor ze om features(modulen) in de game later aan te passen, uit te breiden en toe te voegen.
Wat al deze modulen structureel bij elkaar houdt en beheert is de architectuur, hierover moet van tevoren goed worden nagedacht anders kan men later tegen grote problemen aanlopen die heel moeilijk op te lossen zijn.
Modulen aanpassen, uitbreiden en toevoegen is goed te doen met een solide architectuur, maar wanneer later blijkt dat de architectuur beperkingen heeft en deels of geheel herschreven moet worden dan moeten vaak de modulen ook herschreven worden en om al die modulen overnieuw te programmeren is vaak juist het bulk van het werk.

Een groot probleem dat vaak voorkomt bij het maken van games, maar ook software in het algemeen is de schaalbaarheid van de architectuur. Als men bij 90% voltooiing van de game erachter komt dat men de game niet verder kan schalen of slechts kan schalen tot 97% voltooiing, dan kan het best veel tijd kosten om dat fixen.
Vaak is er bij grote architecturele problemen zelfs geen noodzaak voor "fixen", maar een noodzaak voor een complete architecturele rewrite. En dat kan de code zo breken dat ook de modulen onbruikbaar worden.
Dat kan vrij demotiverend werken voor developers, omdat er dan veel werk verloren gaat en opnieuw gedaan moet worden.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 19 juli 2008 04:46]

En technisch probleem dat de release van deze game met maanden vertraagd. En... Ik vind dit erg moeilijk te geloven, heel erg moeilijk.

Laten we even lekker gaan gissen wat het dan zou kunnen zijn.

A: Netwerk issues (lag is uit den boze in zo'n snelle game als deze)
B: AI issues? Lijkt me stug want volgens mij heb je vrij weinig "contact" met de AI
C: Performance issues. Dit is mijn persoonlijke favoriet. 1080p + 60FPS en de nodige AA + AF... Je kan/wil en mag geen FPS drops hebben in de dit soort racers, simpelweg omdat het dan vrij snel onspeelbaar wordt (stel Trackmania Nations Forever maar eens te hoog in ;))
Ik heb een miljoenenproject maanden vertraging zien oplopen door een moeilijk-te-traceren bug.
Uiteindelijk bleek het te gaan over een bepaalde naam, die in DNS te vinden moest zijn.
Heb je die screenshots gezien? Dan mag het nog zo 1080p zijn, hier mag een moderne console geen problemen mee hebben hoor... D'r wordt me daar een partij pixel-doubling toegepast waar je simpel van wordt (niet erg hoor, maar FPS mag hier echt niet het probleem zijn).

Tsja, of niemand in je team weet hoe je dat moet optimaliseren, ja dan heb je inderdaad een probleem. :Y)
inderdaad wou net opmerken dat die graphics helemaal niet zo denderend zijn.
Ik vind de graphics eigenlijk schitterend, ze zien er wat cartoony uit maar dat is nou net de hele sfeer die erbij bedoelt is.
Misschien ligt het probleem in het geheugenverbruik.
Je hebt maar een beperkt beschikbaar. Misschien komen ze daar niet onder :+
Het vreemde aan het hele verhaal is dat Sony al maanden geleden journalisten het spel liet spelen in 1080p met 60FPS. Bij www.gamersyde.com waren zelf allerlei HD-videos te zien van iemand die alle circuits even rondspeelde. Het spel is zo goed als af en nu zou er opeens een bug in zitten die de knapste koppen bij Sony niet kunnen oplossen waardoor het spel wel een half jaar vertraagd zou worden? Ik geloof het niet echt.

Ik heb zelf het idee dat Sony Wipeout uitstelt om er alsnog een Blu-Ray-titel van te maken. Het spel heeft al zo veel gekost dat het zonde is om het enkel op PSN te verkopen, zeker omdat het net zoveel content heeft als de vorigie Wipe-Out-versies op CD, DVD en UMD.

Andere theorie is dat Sony niet in het vaarwater wil komen van Koei's Fatal Inertia wat een soortgelijk spel is en sinds een paar weken op PSN te koop is. De release van Wipeout HD zou de online verkoop van FI compleet stopzetten.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 18 juli 2008 17:53]

Dit maakt mij toch wel heel erg nieuwsgierig wat voor probleem (bug?) dit dan is.

Iemand die iets durft te speculeren wat voor probleem dit dan kan zijn?
Misschien heeft het te maken met dit artikel:
http://forums.xbconnect.com/showthread.php?t=13530
* It wasn’t designed or optimised as a console GPU. It was designed and optimised as a PC GPU.
* The whole architecture of the console was compromised by the last minute change.
* The 7800GTX has less raw processing power than the Microsoft Xbox 360 GPU.

[Reactie gewijzigd door lometje op 18 juli 2008 17:31]

Het artikel zinspeelt naar de gebruikte GPU en zijn kracht. Maar een moeilijk/zwaar technisch probleem heeft meestal met architectuur en tegenstrijdige paradigma's (bijv multi threading aspecten en gebruikte softwarearchitectuur toegepast op het hardware platform) te maken.
Dus * twee in de quote kan wel duidelijk ten grond liggen aan het probleem.
Dat lijkt me geen bug en iets wat ze nog niet wisten.
Als dat zo was, dan was dat waarschijnlijk in de eerdere prerelease builds naar boven gekomen en dan hadden ze previewers er ook niet mee laten spelen.
Wipeout is geen grafisch hoogstandje ofzo hoor... Dat zal er niks mee te maken hebben, ik denk gewoon dat er een fikse bug ergens zit en niemand weet wat het veroorzaakt...
Dat klinkt als grote onzin. Waarom zou er een verschil moeten zitten tussen een ‘PC GPU’ en een ‘Console GPU’? Op beiden worden games gespeeld hoor, die topmodellen voor de PC zijn 100% gericht op gamers met een grote portemonnee. Wat zouden ze er anders mee moeten doen. 3D Studio Max of Maya gebruiken geen gewone consumenten-GPUs, en voor het afspelen van HD video heb je ook geen topmodel nodig.

Ik denk dat het probleem waar ze mee zitten te maken heeft met online play; het is een spel waarbij reactiesnelheid van groot belang is, en het is dan moeilijk om online de latency onder controle te krijgen. Bij bepaalde vechtspellen waren er ook al problemen mee om dat goed werkend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 20 juli 2008 16:41]

Ik vermoed dat ze met de multiplayer zitten. Dat zat ook niet in de preview versies, en daarom lijkt het me redelijk logisch dat het daar in zit. Anders hadden de preview versies ook niet gewerkt lijkt me
Jammer dat er enkel gesproken wordt over playstation. Ik herinner me het spel anders nog levendig op N64, heb er nog heel veel plezier aan beleefd, vooral dan in mp..
Jammer dat dit nu in handen van Sony is, het zou volgens mij een mooie game voor de Wii kunnen zijn (niet HD dan).

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 18 juli 2008 17:24]

Hoezo "nu in handen"? Wipeout verscheen oorspronkelijk zelfs op de PS1 en ontwikkelaar Psygnosis is al sinds 1993 in handen van Sony. Verwar je dit niet met F-Zero want volgens Wikipedia is er nooit een versie voor de N64 verschenen.
De geschiedenis van Psygnosis kende ik inderdaad niet, maar wipeout verscheen oorspronkelijk op PS1, Sega Saturn en PC. Het is inderdaad al in 1993 overgenomen door sony, waarna het nog steeds op andere platformen bleef ontwikkelen, waaronder ook N64.
Misschien moet je toch wat beter kijken op wikipedia (hier is de link http://en.wikipedia.org/wiki/Wipeout_64).
De zin "jammer dat het nu in handen.." is slecht gekozen, nu ik de geschiedenis wat beter ken kan ik enkel zeggen. Jammer dat ze enkel voor PS zijn gaan ontwikkelen.
Och ze ontwikkelden toch altijd eerst op de PS? Als ze deze straks de deur uit hebben gaan ze vast wel een keer een Wii versie maken.
Denk het niet, bij de eerste versies kwam de ps versie in hetzelfde jaar uit als de versies voor andere platformen, exacte data heb ik niet maar volgens mij moet dit dus gelijktijdig geweest zijn. En na de N64 versie kwam er (ok, opnieuw volgens wikipedia) geen versie meer uit voor een ander platform dan de PS. Een Wii versie is dus hoogst onwaarschijnlijk.
Nooit vertrouwen op een wiki dus ;) Zo hebben we vandaag allebei wat geleerd!
Nooit vertrouwen op jouw zoek vaardigheden ;)
Er is zeker een wipeout uitgekomen voor de n64, heb hem ergens liggen op zolder. Was overigens prima te spelen destijds met de n64 controller. http://www.gamespot.com/n64/driving/wipeout/index.html
Wikipedia kan lullen wat ie wil, ik heb hier toch echt een doosje met cartridge van Wipout 64 in de kast staan. Overigens blaast F-Zero X die game compleet weg ^^
Er is gewoon een volledige wikipedia-pagina hierover. Dus wikipedia zit er zeker niet naawst ;)
Ik raad ze aan een topic te openen in de Devschuur. Misschien kunnen wij ze op weg helpen? :p

Maar dit geeft toch wel weer aan dat de PS3 een erg lastig platform is om voor de ontwikkelen. Zo lastig dat Sony (het bedrijf die het apparaat ontworpen heeft) Er niet eens meer uitkomt.
Na deze Wipeout mogen ze wat mij betreft direct aan de slag met een vervolg op Rollcage!
Ja precies! Rollcage 1 en 2 waren naar mijn mening veel leuker om te spelen dan Wipeout! Alhoewel ik alleen Wipeout 2097 heb gespeeld. ;)
Wel apart hoor.
Ik was vorig jaar op de GamesConvention en had een speciaal interview met het hoofd van het ontwikkelteam (ja van WO-HD) en ik vroeg nog: waarneer zal die verschijnen..

"We hopen met de kerst 2007, maar we verwachten toch eind Januari 2008"

We zitten inmiddels in Juli 2008, en naar verwachting niet eerder dan Januari 2009.

ach ja.. Sony he. ik had niet anders verwacht.. Ik bedoel. Home zou ook al 1,5 jaar geleden hebben moeten verschijnen.. Echt:

Sony = always late.
ik denk dat de meeste gamefabrikanten wel eens een game vertragen, en er zijn al zat titels waarop nog meer vertraging zat. Sony valt dus niet meer te verwijten dan al die anderen
Ik heb Wipeout 2097 nog op de Amiga 1200 gespeeld. :*)

Spects: Amiga 1200 in Tower met Blizzard PPC 240 / 68040 + SCSI 2 Accelerator, 96MB RAM, 25GB HD, Mediator PCI 1200, Voodoo3 3000 16MB, 4 speed DVD player,
17"CRT scherm.

LINK: http://powerup.amigaworld.de/index.php?lang=de&page=10

LINK: http://www.elbox.com/products/mediator_pci_1200.html

Was supper man zag er gaaf uit en liep ook super op die computer. :P

LINK: http://en.wikipedia.org/wiki/Wipeout_2097

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 juli 2008 21:57]

Eindelijk een goeie (hopelijk) nieuwe Wipeout op een console... beide PSP versies waren nogal vet maar Wipeout Fusion begint nu wel een beetje zijn leeftijd te vertonen :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True