Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Sony sluit een deel van zijn vestiging in Liverpool. De aldaar gevestigde ontwikkelstudio, verantwoordelijk voor de Wipeout-games, wordt gesloten. Andere afdelingen, voor financiŽn en quality assurance, blijven open.

Sony heeft tegenover website Eurogamer bevestigd dat het bedrijf de ontwikkelstudio in Liverpool gaat sluiten. De studio, die sinds 1984 bestaat, is vooral bekend van de futuristische Wipeout-racegames. Sony kocht de studio, die toen bekend stond als Psygnosis, in 1993.

De studio leverde sindsdien een nieuwe versie van de racegame af bij de introductie van elke nieuwe incarnatie van de PlayStation, met PS Vita-game Wipeout 2048 als meeste recente. De uitgever verklaarde tegenover Eurogamer dat de ontwikkeltak van de vestiging in Liverpool gesloten wordt omdat het bedrijf 'zijn investeringen wil focusen op andere studios die momenteel werken aan spannende nieuwe projecten'.

De consolebouwer laat bovendien weten dat enkel de ontwikkelafdeling gesloten wordt. Sony wil het personeel van de studio zoveel mogelijk elders in het bedrijf aan het werk helpen, maar stelt dat gedwongen ontslagen desalniettemin onvermijdelijk zijn. In de vestiging in Liverpool zijn verder nog afdelingen gevestigd voor quality assurance, het vertalen van games en een financiële afdeling. Die afdelingen blijven ongemoeid.

Wipeout 2048 op de PS Vita
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Is dit dan het einde van de wipeout reeks, of worden de rechten doorverkocht aan een ander bedrijf?
Inderdaad jammer dat dit in het artikel verder niet meer aan bod komt.
Erg treurig dat een studio die zo lang bestaat en practisch alleen AAA-titels heeft ontwikkeld en geproduceerd (zo produceerden ze ook de "Lemmings" games die DMA design ontwikkelde) en zo belangrijk is voor de Britse games industrie door een grillige multinational als Sony zomaar in een klap verdwenen is.

Zeker omdat alle games die Psychnosis/Liverpool maakte succestitels waren geeft het stof tot nadenken. Al is het maar omdat ook ons kikkerlandje een studio heeft die eigendom van Sony is (Guerilla) en dus mogelijk hetzelfde lot zou kunnen treffen mochten de hoge heren bij Sony vinden dat de focus en het personeel elders beter op hun plaats zijn.

Wipeout voor de PS4 was volgens sommige bronnen al in ontwikkeling overigens... benieuwd of die titel overgenomen wordt door een andere studio.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 22 augustus 2012 16:39]

Nee, Sony behoud de IP op WipEout.
ik heb het idee dat het enorm slecht gaat in de gamesindustrie: veel uitgevers en ontwikkerlaars maken zeer weinig winst (of zelf verlies) ondanks vrij degelijke omzetcijfers
het aanbod is wel groter geworden, maar het lijkt vooral dat games maken te duur is geworden met grote risico's als gevolg
ook blijkt de massa (casual gamers) meer te zien in f2p en "eenvoudigere" games, waardoor het concept van vroeger (dat velen perse willen vasthouden) niet meer werkt
persoonlijk heb ik liever een game volgens "het oude recept", de vraag is alleen hoe lang ze nog rendabel is
maar die vraag wordt in vele takken van de media-industrie gesteld op dit moment
Ik denk dat het grote probleem van de gameindustrie tegenwoordig vooral komt omdat elke grote ontwikkelaar kiest voor style over substance. Spellen worden ontwikkeld met de nadruk op grafische pracht en praal, zware animaties, mooie cutscenes en "verhaal". Dit kost gigantisch veel ontwikkelbudget en geeft naar de markt maar een oppervlakkig beeld van kwaliteit, echte gamers haken hierdoor af als de gameplay niet op het zelfde niveau ligt.

Echte kwaliteit zit hem in gameplay, durf en creativiteit, jammer genoeg voor de grote studio's kun je dit niet kopen. Vandaar dat Indygames het ook relatief zo goed doen en mensen liever op sites zoals Kongregate hun tijd besteden aan simpele maar originele en verslavende spelletjes, minecraften of op Steam titels als 'Orcs must die' of 'World of Goo' kopen.

De grote publishers zijn trage mologgen en reageren niet of altijd net fout op de laatste ontwikkelingen. Proberen de indyscene te imiteren maar slaan altijd net de plank mis omdat ze teveel focussen op geld en DRM.

Ik denk (en hoop) dat je in de komende jaren grote verschuivingen zal zien in softwareland. De grote publishers en Microsoft zullen steeds meer terrein verliezen aan de open-source trend. Mensen zijn het zat om te worden voorgeschreven wat ze kopen en wat ze mogen. Leuke originele projecten die met microtransacties betaald worden zullen steeds meer markt van de grote jongens afsnoeppen. Kijk maar naar hoe goed Steam loopt en hoe platforms als Uplay en Origin daar achteraan hobbelen op elk front.

Het is alleen jammer dat studio's als deze daar de dupe van worden. Ik vond de Wipeout games stuk voor stuk ontzettend vet en voor Lemmings alleen hebben ze al een medaille verdiend!
Moet ik wel zeggen dat wat mij betreft de Wipeout games aan dezelfde ziekte leden, de echte Wipeout was voor mij toch de eerste op de PSX. Alles wat erna kwam was wel mooier maar lang niet altijd beter :(
Bij mij vormt zich ondertussen het beeld dat de game-industrie net als de rest van de media-industrie weigert zich aan te passen aan de wensen van de gebruikers. Steeds meer games worden uitgebracht in een staat die voor de eindgebruiker niet anders dan "half af" te bestempelen is, pas na een paar patches is het spel goed speelbaar voor iedereen en vervolgens moet er betaald worden voor een aantal DLC pakketten voor men echt het gevoel heeft de volledige game in handen te hebben...

Verder wordt er vooral geteerd op bestaande IP's die op alle mogelijke manieren uitgemolken worden, vaak met twijfelachtig resultaat (uitzonderingen daargelaten) wat dit beeld weer versterkt...

Tegelijkertijd zijn er de indie developers die zich concentreren op gameplay met graphics die de gameplay ondersteunen en dit blijkt in veel gevallen wel degelijk resultaat te hebben.
Ook F2P games hebben best succes zolang men het juiste model hanteert maar blijkbaar is de verleiding te groot om toch het "pay to win" concept te introduceren en mensen op die manier proberen te dwingen om te betalen om het spel behoorlijk te spelen, waardoor juist veel mensen afhaken...

Ergens heb je dus wel een punt, voordat men er vanuit kon gaan dat iedereen een internetverbinding heeft was men gedwongen om alles 100% af te maken en omdat de machines gewoon veel minder mogelijkheden hadden was de focus op grafische pracht een stuk minder...

Mijn persoonlijke conclusie is dat er twee modellen zijn die rendabel zijn: het oude model waarbij men gewoon een goede, volledige game aflevert (zolang de kwaliteit er is is men nog steeds best bereid om de volledige prijs te betalen ) en het F2P model waarbij men kan betalen voor cosmetische zaken maar het spel zelf gewoon volledig kan spelen (als de kwaliteit goed is dan zijn er verrassend veel mensen bereid tot microtransacties voor kleine cosmetische dingen).
Wat moeten we hier op zeggen ?

Spijtig , ik herinner me nog de 1 ste Wipeout op PC , fluo oranje disk , leuk spel , leuke box art , super muziek. Een stukje van mijn jeugd die nu afsterft :D

Het leek mij toch een leuke franchise , blijkbaar niet voor Sony.
Dit hoeft niet direct het einde van de franchise te betekenen, ze behouden immers de rechten op de IP.

Toch, ergens heb je misschien wel een punt, van de titels waarbij een sequel door een andere studio ontwikkeld is dan voorgaande delen zijn er volgens mij niet veel voorbeelden waar de sequel net zo goed was als het origineel...
Jammer, zolang WipeOut maar door leeft.
Altijd een leuk alternatief voor die ene, betere, futuristische racer. ;)
F-Zero? Ik hoop op een nieuwe versie daar van!
XtremeG5... Maar dan op basis van XtremeG3(die was echt goed), in dat team zaten veel oud WipeOut medewerkers...
F-Zero, zoveel gespeeld dat de casette kapot was :)
Hopelijk zullen de game-desingers hun werk elders voort kunnen zetten, wat me enigzins ook wel logisch lijkt. De vraag is, wat gaat er gebeuren met de toekomstige WipeOut games. Al sinds de Playstation1, heeft iedere Sony console nog een WipeOut game gehad.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 22 augustus 2012 17:10]

Moet eerlijk zeggen dat de oudere games hun betere werk waren (imho), ergens jammer dat ze voornamelijk herinnert worden van Wipe Out.

http://www.psygnosis.org/games/

Ps, Project-X was Team17 alleen dacht ik

[Reactie gewijzigd door Amorac op 22 augustus 2012 17:49]

Psygnosis... ik heb maar ťťn WipeOut spel gespeeld (op de Nintendo64, vond Sony nooit echt de goeie selectie games hebben, heb altijd Microsoft Consoles gehad, zoals PC's, XBoxen en daarnaast altijd Nintendo)., en dat was erg goed.

Misschien ben ik nu een ouwe l*l, maar ik ken ze het meeste eigenlijk als publisher van Lemmings (overigens ontwikkeld door wat tegenwoordig Rockstar North is, all het goede komt uit North, kent iemand nog Blizzard North?). En dat dit stukje game-historie, Lemmings is dat nou eenmaal als grootpa van puzzle-platformers een museumstukje (en nog steeds leuk, had de Amiga en Atari Lynx versie, vooral de Lynx had goede muziek). Jammer! Ik zal Psygnosis missen!
Ik ken de naam psygnosis vooral van Destruction Derby. Een van mijn eerste 3D PC games. Spectaculaire races met goede muziek op de achtergrond, net als WipeOut eigenlijk.

Ik zou het zeer jammer vinden als er geen nieuwe WipeOut meer komt, vooral omdat de intro van 2048 in de intro een misschien nieuwe weg of spinoff mogelijkheid liet ziet met de evolutie tot aan zero gravity racing.

Een beetje vreemd vind ik het ook wel dat Liverpool eraan gaat, omdat ik niet het idee heb dat WipeOut een verlies gevende buisness was.
Toch wel heel jammer... maar wel begrijpelijk. Wanneer iets niet meer rendabel is, sluiten die hap. Ik ben het wel met Umbrah eens dat er een redelijk succesvolle gamelijn van psygnosis uit komt (of kwam). WipeOut was toch HET boegbeeld van de PSX (voor mij dan.. heb dat spel letterlijk gaar gespeeld) en dan over Lemmings maar te zwijgen op mijn 80x86 systeem met 5mhz en 512kb ram op een grote zwarte, buigzame 5 1/4 floppy welke later geupgrade werd naar 1.44mb!
Psygnosis Mooie studio, mooie games!... Ik heb Whipeout kapot gespeeld. Ook Destruction Derby 2, geweldig spel!! :-)

[Reactie gewijzigd door gidion1987 op 22 augustus 2012 16:02]

Daar gaat een van de goeie studio's. Shadow of the beast, Lemmings waren twee van mijn favoriete spellen op de Commodore Amiga. WipeOut heb ik nooit leuk gevonden integenstelling tot F-Zero _/-\o_
Barbarian op de Amiga was ook van Psygnosis. Waanzinnig voor die tijd. http://www.youtube.com/watch?v=j49oca99wIs

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True