Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt Wipeout-games opnieuw uit met grafische verbeteringen

Door , 132 reacties

Er komen nieuwe versies van de Wipeout-racegames. Sony heeft bekendgemaakt dat Wipeout HD, Wipeout HD Fury en Wipeout 2048 een nieuwe release krijgen, waarbij er onder andere ondersteuning is voor 4k-beelden.

Sony kondigde de zogenaamde Wipeout Omega Collection aan tijdens de PlayStation Experience. Het gaat dus om opgepoetste versies, met naast 4k-ondersteuning ook hdr-beelden en 60 frames per seconde. Daarnaast komt er een nieuwe soundtrack uit voor de racegames. Volgens Sony komt de Wipeout Omega Collection in de zomer van volgend jaar uit voor de PlayStation 4. Een preciezere releasedatum is er niet en de prijs ontbreekt ook nog.

De Wipeout-games zijn jaren geleden al uitgebracht door een ontwikkelstudio in Liverpool, waar Sony de eigenaar van is. In 2012, na de release van Wipeout 2048, werd de studio echter gesloten, waarna geen nieuwe racegames meer verschenen.

Reacties (132)

Wijzig sortering
Vrijwel de enige selling point van de collectie is dat het een grafische update naar 4K en HDR is. Daarmee is het ook reclame voor de PS4 Pro. Dan vind ik het erg vreemd dat de trailer alleen in 1080p online staat, zonder HDR en vol met compressie artefacten. Waarom gebeurt zo iets? Het is toch jezelf in de voet schieten als je zegt direct de concurrentie aan te willen gaan met de PC op het gebied van graphics en dan je producten zo adverteert aan je doelgroep.

Persoonlijk heb ik geen 4K/HDR apparatuur en ben ook niet van plan die binnenkort te kopen, maar ik ben wel benieuwd waarom Sony hier niet de simpele stap heeft genomen het filmpje in 4K/HDR te renderen.
Volgens mij is de grootste selling point van de collectie WipEout kunnen spelen op PS4, iets waar velen bang voor waren dat dit nooit meer zou gebeuren nu Studio Liverpool niet meer bestaat. Uiteraard is het 'slechts' een port / remaster, maar wel van drie geweldige games.

Waarom moet in jouw ogen een remaster van een PS3 game laten zien wat de PS4 Pro grafisch kan? Een PS4 Pro koop je m.i. niet voor remasters van een PS3 game, die koop je voor games zoals Horizon Zero Dawn, die van de grond af voor deze generatie zijn gemaakt.
Waarom moet in jouw ogen een remaster van een PS3 game laten zien wat de PS4 Pro grafisch kan?
Dat moet van mij niet, ik vind het ook tof om een bundel oude favorieten te kopen voor m'n nieuwe systeem, maar er komt in de trailer met koeienletters over het scherm 'Dynamic 4K', 'Enhanced for PS4' en ook op de website van Sony wordt dat nogmaals benadrukt. De kerst komt eraan, Sony heeft de PS4 Pro uit, en die hardware moet je natuurlijk wel verkopen. Elke trailer voor 4K en HDR die Sony uitbrengt is daarmee ook een visitekaartje voor de PS4 Pro. Dan lijkt me dat recent promotiemateriaal laat zien wat die PS4 Pro kn; dat je indruk maakt op je doelgroep. En dat doe je imo niet met een (op sommige momenten) hortende en stotende 720p-equivalente trailer online zetten.

De gemiddelde PS4 gamer zal het worst wezen, maar voor de PCMasterrace-trolls is zo'n filmpje natuurlijk olie op het vuur: 'Moet je kijken, noem je dat 4K/HDR? Pfff, koop toch een PC!', en dat is nou JUIST de groep die Sony de mond wil snoeren met de PS4 Pro.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 4 december 2016 17:00]

Een community die vecht tegen anti-consumer pratices en false advertising, regelmatig goede doelen helpt en vecht tegen kanker met Folding@Home zijn trolls?
Volgens mij heb je m'n post verkeerd gelezen, want dat staat er niet. Bovendien kan je best n de dingen doen die jij opnoemt, en alsnog een troll zijn. Het n sluit het ander niet uit.
Nee, het zijn trolls omdat ze lopen te flamen tegen mensen zonder game-PC.
Als je het doelbewust tegen iemand zegt om die persoon op te hitsen en uit te lokken, is dat volgens mij trolling/flaming. Moet eerlijk zeggen dat ik die termen vrij door elkaar gebruik. Excuses als dat niet mag.
Ach, Sony slaagt er niet eens in om 720p video's van games in z'n store te tonen. Onbegrijpelijk. Als je op een PS4 naar de store gaat, dan krijg je werkelijk verschrikkelijk blurry/choppy/shitty beelden te zien, waarbij je soms zelfs amper kan zien wat er gebeurt!
Misschien tijd om je internet verbinding door te spitsen?
Het beeld is hier prima in orde.
Via kabel verbonden, >100 Mbps.

In m'n vorige woonst en in de huidige.

Meen je dat nou? Net nog eens getest, nog steeds vreselijk. Misschien niet zichtbaar op kleinere tv's? Misschien werkt het enkel slecht in Belgi, en werkt het prima in Nederland? :(
Maakt ook niet uit. Want wat de ps4 pro doet is upscalen naar 4k. De verbetering in beeld kwaliteit is minimaal en niet vergelijkbaar met native 4k renderen (zoals menig game pc doet, en de Xbox scorpio in de toekomst)
De verbetering in beeld kwaliteit is minimaal en niet vergelijkbaar met native 4k renderen
Dat is niet wat ik lees van mensen die hem daadwerkelijk gebruikt hebben.
Punt is wel dat het met die resoluties eigenlijk amper waar te nemen is,. zeker op een paar meter afstand van je tv. Met goede AA zie je het gewoon bijna niet als een game op een wat lagere resolutie gerenderd wordt.
Dat ondersteunt de PS4 Pro ook. Misschien jezelf eens verdiepen voordat je onwaarheden roept alsof het feiten zijn?

Zie hier voor een lijst met native 4K PS4 Pro games: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1289840

De Wipeout trailer zelf noemt 'dynamic 4K', wat zou kunnen duiden op dezelfde manier van dynamische resolutie, die Wipeout HD op de PS3 ook gebruikte: daar waar het kan 1080p, op andere momenten lager, wat nu ook steeds vaker op huidige consoles wordt toegepast. Op de PS4 Pro zou dan de max resolutie 4K zijn.

Op hoeveel momenten in de Wipeout Omega Collection dan de 4K resolutie echt wordt bereikt, zal afwachten zijn.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 4 december 2016 16:15]

Ik snap je hele opmerking niet. Als je me nu kunt aanwijzen waar Sony gezegd heeft dat Uncharted 4 in native 4K draait? Of verzin je dit nu? Of berhaupt waar Sony Uncharted 4 een 4k-game noemt?

Volgens mij zijn ze heel open, eerlijk en duidelijk geweest vanaf het begin over de technieken die ze gebruken om tot een 4K output te komen, zoals checkerboard rendering. En ze maken onderscheid tussen 4K output op deze manier en echte 4K native games, in al hun uitingen. De enige mensen, die dit nog misleidend vinden, zoeken daarnaar.

En dan zijn er ook genoeg reviews geweest van betrouwbare, technische review-sites, die erg onder de indruk zijn van de 4K output die behaald wordt met deze technieken. Ja, het is minder scherp dan 4K native, maar tegelijk is het ook een apparaat van 399, inclusief OS en controller.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 4 december 2016 18:48]

Je gaat alle topics af om maar af te geven op Sony. Blijkbaar heb jij niks met Sony, maak je dan ook niet zo druk vanalles.

Maar als jij zo loopt te roepen over feiten, waar heeft Sony gezegd dat Uncharted 4 native 4K zou draaien?
Tijdens het gelinkte filmpje staat overduidelijk dat het 'upscaled images from PS4 Pro' is. Het is dus opgeschaald nr 4K toe.
Waar verdedig ik hun zogenaamde misleidende praktijken?
En dan het prijskaartje van een knappe hdr tv... kan je een mooie pc setup van kopen. Haal je heel wat meer rekenkracht in huis.

Nee imo hoef je voor hdr nog niet expliciet een console in huis te halen.
Nouja dat is dus precies mijn punt. Als Sony mensen wil overtuigen dat ze een 4K HDR tv moeten kopen, waarom dan enkel promotiemateriaal uitgeven wat de meerwaarde van een 4K HDR televisie ontkracht... Kan je inderdaad beter een PC kopen, als dit is wat je krijgt bij Sony.
HDR Tv's heb je al in de midrange van 450-600. Onder andere LG heeft een 4k tv van 465 bij Coolblue welke ook hele goede reviews krijgt en WebOS draait.
De PS4 Pro ondersteunt op dit moment echter alleen HDR10. Dat wordt niet ondersteund door TV's in de mid-range.
Wil je wat fatsoenlijks, en niet alleen wat specs op papier, ben je een stuk meer kwijt.
Nou ja akkoord maar vanaf wanneer ga je het verschil op 4 meter echt merken zonder dat je de twee panelen naast mekaar hebt ?

Ik heb ook in het verleden hele dure Tv's gehad in de 8000 serie van Samsung maar nu heb ik ene in de 5000 serie en eerlijk gezegd voor 300 is deze al prima voor normaal tv gebeuren.

Ja ik merk dat er Tv's zijn die veel betere zwartwaarden hebben en dergelijke, maar het is niet meer zoals in het begin van de flatscreens dat je echt slechte Tv's kocht voor dat geld.
Nou ja akkoord maar vanaf wanneer ga je het verschil op 4 meter echt merken zonder dat je de twee panelen naast mekaar hebt ?
[off topic]
Nou, met HDR maakt de afstand dus niet uit. HDR gaat over hoe groot het verschil tussen licht en donker kan zijn. Dat kan je op alle kijkafstanden waarnemen.
[/off topic]
Misschien heb je het verkeerd gelezen maar ik heb nooit gezegd dat de Samsung die ik had uit de 8000 serie HDR had... Ik had het op de 8000 serie om te verwijzen naar high end qua beeldkwaliteit in de tijd (2010).

Waarom ik dan ook -1 krijg is le een raadsel...
Lees z'n reactie nou eerst eens, het slaat nergens op wat je zegt.
Hij heeft t over 4k natuurlijk, hdr heeft niks met afstand te maken. Jij begint over hdr.

En minimaal 4 mtr en dan 50" noemen? Dat is nog geen 2 mtr he?
Hij bedoelt de maat van de tv slimpie 😉
De enige tv's die momenteel overtuigend hdr kunnen weergeven zijn OLED schermen en LCD schermen met full array local dimming. De rest is inderdaad alleen een ondersteuning voor de spec.

De bovenstaande tv types zijn momenteel niet te koop voor minder dat 2500,-
En bij die mooie pc setup heb je dan geen HDR 4k monitor nodig? Rare logica.

En ook al zijn die misschien een paar honderd euro goedkoper dan een TV, dan zou je diezelfde monitor uiteraard ook gewoon op je PS4 Pro kunnen aansluiten. Dat is dus eenzelfde meerprijs of je nu PS4 Pro of PC koopt.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 4 december 2016 16:34]

Juist en dan zullen ze initieel veel duurder zijn dan HDR TV's, dus inderdaad "daar kan je een mooie setup van kopen" is dan wel rare logica.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 december 2016 18:04]

De eerste OLED scherm van Dell die ze begin dit jaar gereleased hadden was 4999$ initieel. http://wccftech.com/dell-...elight-itll-cost-arm-leg/ Volgens mij is hij niet eens meer te verkrijgen en was het een "limited" release, waarschijnlijk vanwege de prijs.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 december 2016 18:14]

Mjah, men is nog hard aan het werk aan de game. De beelden die er nu zijn is blijkbaar representatief van een paar maanden werk. Het viel me ook op dat 2048 behoorlijk absent was.
The refit is enough to cover those roots up, too. The textures have been remade for circuits and ships, the poly count has been upped significantly and there's a new level of detail that's been layered in. Ships bear marks and scratches, while track surfaces have a tangible feel of smoothed concrete and brushed steel. It's a remarkable looking game, and as good an advert for 4K gaming as anything else out there on the PlayStation 4 Pro.
..
Some might be understandably disappointed this is a repackaging of an older game (it will introduce split-screen for the first time to 2048, though, alongside eight-player online), but it's certainly one that's worth reviving, and the developers behind Omega have done a great job of polishing it up. It's early days, too - the build being shown at PSX is the result of only a few month's work, with many visual features such as particle effects yet to be implemented.
*
http://www.eurogamer.net/...g-great-for-its-ps4-debut

Desalniettemin is er wel al wat 4K footage opgedoken: https://www.youtube.com/watch?v=0w-zdzvCbI8

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 december 2016 10:22]

En nu nog een versie voor Windows aub :) ( nostalgische vraag van een Wipeout eigenaar van 1999 voor PC CDROM :) )
Het originele Wipeout team (studio liverpool) is nu bezig aan 'Formula Fusion' in hun nieuwe studio R8 Games. Een ietwat vergelijkbaar spel, en momenteel beschikbaar in early access.
Er zijn maar een paar mensen van het oude team die aan formula fusion werken het is niet zo dat het oude team in een nieuw naam jasje is gestoken helaas!

ik ben zelf 1 van die mensen die super wipeout fan is en dan ook natuurlijk in het test pilot programma van formula fusion zit.

ontopic. Super excited om dit te horen. Heb zelf 2048 altijd willen spelen op een tv met controller (grote handen dus vandaar geen vita gehaald).

Zelf zeer gedreven in zone mode bij wipeout hd had het wr een tijd in handen op vineta-k 90zones cockpit wat een kick geeft deze game nergens anders kunnen vinden.
Zelf zeer gedreven in zone mode bij wipeout hd had het wr een tijd in handen op vineta-k 90zones cockpit wat een kick geeft deze game nergens anders kunnen vinden.
Hulde hiervoor... zelf ooit ook erg gedreven in geweest, maar nooit boven de 55 geraakt. Damn. 90!? Inderdaad, die rush is ongezien
Redout is denk ik wel een goed alternatief als die al uitgebracht is.
Ja is uit: steam
Zelfs met (open) vr ondersteuning.

Vind hem wel een beetje duur, naar mijn mening dan.
Heb het nog op de Amiga 1200 gespeeld Wipeout 2048, erg leuke spel was het.
Ballistic NG is een retrogame in de stijl van de oude Wipeouts voor PC/PSX. Gratis!

[Reactie gewijzigd door Enai op 5 december 2016 00:54]

die cd ligt nog in de kast ... zou dat nog draaien op win10?
Dat draaide in DOS, met een MDOS emulator kan je het draaien, maar verschiet niet van de framerate en de feel ( lijkt nergens op :) )
Zover ik weet is het spel concept bijna niet veranderd sinds de eerste Wipeout games. Dan vraag ik me af, Unreal Tournament 1 was ook een leuke game maar ook ik zie in dat dat spel zelfs met moderne graphics, niet meer van deze tijd is. Wat maakt deze Wipeout iteratie anders?
Ik denk niet dat je deze games kunt vergelijken. De gameplay van Wipeout is best wel uitontwikkeld. Ik kan me dus niet echt voorstellen waar ze nog erg kunnen innoveren in die gameplay. Ik denk ook dat race games in zn algemeenheid hier last van hebben. Racen is racen.
Bij FPS-en heb je nog complexe interacties tussen spelers. Daar kun je redelijk in varieren, zeker in combinatie met terrein enzo.
Maar race games, tja, je hebt een weg en je moet eerste worden. Dat beperkt denk ik de mogelijkheden een beetje.
Ik denk dat er nog best wat ruimte in zit! Exact wat jij noemt bij FPS'en: de complexe interacties tussen spelers. Lijkt me gaaf als er racespellen zouden bestaan waar je bijv met wapens, touwen/elastiek, mijnen, jumps, magneten etc. meer interactie kan hebben met je tegenstanders, zodat het een tactisch gebeuren wordt op andere vlakken dan gewoon de inhaalacties ed. :)
Zoals Mod Nation Racers?

Overigens ook wat Koelpasta zei "Daar kun je redelijk in varieren, zeker in combinatie met terrein enzo."

Met de level editor van ModNation zijn er talloze levels en variaties die het spel leuk maken. Mensen komen echt met de creatiefste tracks.
Maar dat is meer een mario kart clone. Mario kart is denk ik meer geshikt voor modden etc. omdat het toch al een speelsere racer is met veel getruuk (ook het racen is redelijk getruukt, maar daar heeft wipeout ook een handje van weg dus dat is geen argument :) ).
Oke, wat dacht je van Blur dan?

Dat is 'realistisch', verschillende omgevingen, meer interactie door wapens en boosts etc. Ook wel redelijk getruukt. Maar daardoor wel complexere interactie. Zeker op hoger niveau van Blur komt er heel veel taktiek bij kijken ivm wapen gebruik etc. Je legt niet gelijk de mijnen neer als je deze krijgt op hoog niveau om zo maar te zeggen

[Reactie gewijzigd door Hedva op 5 december 2016 20:13]

wow, dat ziet er vet uit :) thanks
Lijkt me gaaf als er racespellen zouden bestaan waar je bijv met wapens, touwen/elastiek, mijnen, jumps, magneten etc. meer interactie kan hebben met je tegenstanders, zodat het een tactisch gebeuren wordt op andere vlakken dan gewoon de inhaalacties ed. :)
Ja, ik snap het wel (dat soort ideeen komen bij mij ook op :) ), maar ik denk dat het racen daardoor een stuk minder wordt. Dat is met een FPS niet echt een probleem, daar gaat het immers om kills maken. Inderdaad, ze kunnen wat nieuwe wapens doen enzo, maar echt heel veel aan het balans tussen racen en op elkaar inharken kunnen ze denk ik niet veranderen. En ik denk dus dat het dat balans is dat Wipeout tot Wipeout maakt.
leuk nu nog even rollcage remake met multiplayer + pc support and im in!
Multiplayer/hang groep Rollcage fans: http://steamcommunity.com/groups/rollcage
Opgepoetste PC versie van Rollcage 1 en Rollcage: Stage II.

En zoals ZpAz al heeft aangegeven; GRIP.
Misschien moet je eens naar Grip kijken als je die nog niet kent.
Blijft een gave en leuke franchise om te spelen. Hier kunnen genoeg PS4-bezitters weer van gaan genieten! Als de prijs dan ook netjes is, is dit misschien wel een veel betere optie qua hoeveelheid content dan een nieuwe Wipe-out ;) . Ik heb zelf Wipeout HD+Fury op de PS3 en daar ben je hl wat uurtjes mee zoet (singleplayer content).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 4 december 2016 12:16]

Ik kan nog steeds boos over worden over het tijdstip wanneer sony de tent gesloten heeft.
Exact 2 dagen na het overlijden van een van de top stukken bij sony liverpool.

Velen waren zo klaar met Sony dat ze gestart zijn met hun eigen studio: R8 games. Hiermee zijn ze bezig met Formula Fusion. Designers Republic en Cold Fusion zijn gewoon weer aanwezig
Heb hier wat gemengde gevoelens over. Ik vind het wel goed dat Sony toch nog moeite wil steken in de serie, maar wat ik hier zie lijkt me eerder een port. Ik kan geen verbeteringen zien in de trailer tov die van een ps3.

Los daarvan, heb op de fan site wipeoutzone wat extra info gevonden.
Zo wordt het ontwikkeld door Clever Beans ltd:
http://www.cleverbeans.co.uk/
Nu ook nog een PSVR versie en ik ben ook blij
er komen nog meer remasters aan, crash bandicoot, parapa the rapper, Locco Rocco en Patapon

http://www.nu.nl/games/43...n-tal-van-gameseries.html
Wat eigenlijk veel groter nieuws is dan dit. Vooral Parapa had niemand van durven dromen. Dit is gewoon een remaster van een remaster (deels).
Met veel plezier gespeeld, eigen MP3'tjes er onder en lekker vliegen. Lijkt me erg tof om in een remake te zien :D