Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

LG Electronics gaat zijn toekomstige iptv-platform optrekken rond de processorarchitectuur van ARM. Het bedrijf heeft hiervoor een licentie genomen op de ARM11 MPCore-kern en twee Mali-gpu's.

LG Electronics heeft voor de ARM-combinatie gekozen vanwege de kosten en het relatief lage stroomverbruik. Ook de schaalbaarheid van de prestaties speelde een rol: zo kunnen zondere verdere logica vier ARM11 MPCore-kernen in een package aan elkaar gekoppeld worden, terwijl ook meerdere Mali-400 MP-gpu's gecombineerd kunnen worden. De op 65nm gebakken Mali-400 MP-gpu ondersteunt OpenGL ES 1.x/2.0 en viervoudige fsaa, terwijl vier van deze chips goed zijn voor een fill rate van 1 gigapixel per seconde. Voor eenvoudiger iptv-toestellen heeft LG een licentie op de Mali-200-gpu genomen.

Behalve voor het verzorgen van de beeldverwerking, wordt de ARM-technologie gebruikt voor geavanceerde interactieve interfaces. Zo krijgt de LG-hardware features als websurfen, video-on-demand, spelletjes en e-commerce, zonder dat hiervoor een settopbox nodig is. Ook Adobe Flash zal waarschijnlijk ondersteund worden.

LG kondigde op de CES in januari dit jaar al zijn NetCast-iptv-technologie aan, waarmee onder meer Youtube, Yahoo-widgets en films via Netflix te bekijken zijn. Het is niet bekend of de NetCast-tv's al gebruikmaken van het nieuwe iptv-platform. LG hoopt dat zijn ARM-iptv-technologie ook door andere fabrikanten zal worden ingezet.

ARM Mali-400 MP-gpu

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Waarom gebruik maken van een complexe GPU als een veel gespecialiseerdere DSP vaak meer kan doen met een lager kostenplaatje en minder energieverbruik?
Ik snap je punt wel, maar ik denk dat je het enigzins verkeerd ziet. De GPU power zal gebruikt worden om de aanwezige videodata goed te tekenen voor de video output (de HDMI of LVDS intern oid). De betreffende GPU zal ook vast een aantal veel voorkomende video formats in hardware kunnen decoden.
Een DSP is natuurlijk ook erg goed in dit soort dingen, maar is doorgaans niet gespecialiseerd/voorbereid op de interfacing naar de video output, dus moet daar alsnog wat tussen. Plus dat software decodering nog altijd langzamer is dan hardware decoding.

Verder hebben ze een ARM, waarmee ze als het moet ook nog kunnen decoden. Een ARM is nog geen DSP, maar heeft ook leuke SIMD / MISD instructies in z'n instructieset.

Dus zoals ik het zie doen ze zoveel mogelijk in hardware, maar als het moet kunnen ze nog het e.e.a. in software doen (wat goed is voor de flexibiliteit aan codecs etc).
Die 'gespecialiseerdere' DSP's komen vaak van andere bedrijven zoals Imagination Technologies (PowerVR).

Mali komt ook van ARM, dus hoeft men maar met een bedrijf te communiceren (developer relations), en waarschijnlijk bieden ze ook goede 'development kits' e.d. aan. Kans is ook groot dat de boel beter op elkaar is afgestemd dan bij het assembleren van technologieŽn van twee bedrijven.

Mogelijk krijgen ze ook korting als ze en CPU en GPU allebei van ARM afnemen.

En ik weet ook niet of gespecialiseerde DSP's in staat zijn Yahoo Widgets weer te geven, wat de ip-tv's van LG wel doen.

Energieverbruik boeit hier niet zo hard, het gaat immers niet om een mobiel platform, maar om iets met een snoer eraan.
Een DSP wordt ontworpen om een heel specifieke (subset van) gespecialiseerde taken uit te voeren, en is vaak niet tot zeer moeilijk te programmeren om iets anders te doen. Een DSP die een volledige OpenGL ES pipeline implementeert bestaat volgens mij gewoon niet.

Een DSP gebruik je in principe alleen maar als je een low-power embedded systeem wilt maken met een CPU die voor specifieke taken ongeschikt is, bijvoorbeeld om audio of video te decoden en resamplen. Wil je meer gedifferentieerde videotaken toevoegen dan pak je gewoon een GPU, wat met chips als de PowerVR SGX (die je overigens zo samen op 1 package met een ARM en RAM kunt kopen, bijvoorbeeld als TI OMAP) eigenlijk tegenwoordig voor bijna alle videotaken de slimste oplossing is.
Die 'gespecialiseerdere' DSP's komen vaak van andere bedrijven zoals Imagination Technologies (PowerVR).
PowerVR chips zijn gewoon 100% GPU's.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juni 2009 19:08]

De typische DSP is niet meer. Een ARM heeft al specifieke DSP instructies en de mogelijkheid om een echt OS te draaien.
Nou ja, er bestaan nog wel typische DSP's met volgens mij nog steeds voordelen ten opzichte van ARM. Maar idd, ARM instructieset kent ook SIMD of MISD instructies.
En overigens, de Blackfin DSP kan Linux draaien.
Omdat een GPU veel meer flexibiliteit biedt om digitale content (van het internet) weer te geven?
En zo word de grens tussen all in one computers en tvs steeds kleiner. Word dit uiteindelijk net zon wedstrijd als met blue ray en hdDVD? Dat er dus uiteindelijk 1 alleskunner komt bedoel ik dan he. Of zijn we nog niet zo ver?
Neen, bluray &hddvd zijn 2 technologien voor hetzelfde doeleinde. De technologieŽn inde pc en de tv zijn respectievelijk computation en filmweergave. Zij zijn complementair. Dus geen concurrentie.

De pc zal in de tv kruipen en de tv zal in de pc kruipen. De namen zullen dan gebruikt worden om de formfactor aan te duiden of om duidelijk te maken op welke technologie de nadruk ligt.
Dus over een kleine paar jaar kom je thuis, moet eerst je tv updaten, daarna je bluerayspeler of je spelcomputer, en je PC... want het is weer dinsdag...

Leuk dat er zoveel mogelijk wordt, maar het is jammer dat je niet zelf kan bepalen welke codecs je kan gebruiken.
ajmwegman, dat is een beetje doemdenken, niemand kan voorspellen of alles in de toekomst MS windows gaat draaien :+
Har :p
(Jah ik kan'm ook wel waarderen) maar hij heeft alleen wel ergens een punt. Ik had laatst een decoder gekocht (voor de TV)... en na het aansluiten deze de firmware laten updaten.
M'n PS3 krijgt regelmatig updates
M'n TV (een bravia) heeft ook een op de PS3's XMB gebaseerd OS EN zowel een ethernet poort als ingebouwde DVB decoder, dus met weinig aanpassen van de hardware zou deze ook online geupdate kunnen worden (als dat al niet een optie is - niet uitgezocht)
M'n PSP krijgt firmware updates
De PC doet het al jaren
Ook m'n MP3 speler en telefoon hebben firmware updates gekregen.
What's next? m'n broodrooster?
DSP's zijn te specifiek, bovendien heb je hier in principe een gpu met DSP achtige karakter.
Het ding moet van alles kunnen doen, dus waarom je zelf beperken.
Als je de pdf leest is het een alles kunner, inclusief powermanagement . Daarnaast vermoed ik dat de knappe koppen van LG hier al genoeg over gediscussieerd hebben.
Het decoderen van video en audio wordt in dit soort chipjes meestal verzorgt door een gespecialiseerde ip. Dus daar zal de gpu niet gebruikt voor gaan worden. Echter een video-decoder-ip levert alleen maar een serie plaatjes op. Die kun je direct weergeven, al dan niet voorzien van een ondertiteling en dergelijke.
Maar een connected tv (iptv) kan natuurlijk meer. Hij kan door hele bibliotheken aan video-films op het scherm tonen. En hoe doe je dat als tv-fabrikant: inderdaad, je kijkt naar Apple en maakt iets dat lijkt op coverflow. Dus 3D en dus de noodzaak voor een gpu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True