UPC komt met nieuwe Fiber Power-abonnementen - update

UPC komt maandag met vier nieuwe Fiber Power-abonnementen voor snel internet. De nieuwe abonnementen zijn fors goedkoper dan de vorige. Zo gaat het 60Mbps-abonnement in prijs omlaag van zestig naar veertig euro.

Abonnementen UPCUPC heeft de abonnementen nog niet aangekondigd, maar ze zijn al wel te vinden op de website van de kabelaar. Wie eenmaal op de pagina van een nieuw abonnement zit, kan de overige abonnementspagina's vinden door op de gele bollen te klikken, waarin de abonnementsvormen vermeld staan.

Het goedkoopste Fiber Power-abonnement wordt Fiber Power Internet 30. Voor 30 euro per maand krijgt de gebruiker 30Mbps down en 3Mbps up. Het lijkt erop dat Fiber Power Internet 30 geen gebruik maakt van docsis 3.0, zoals de andere Fiber Power-abonnementen. Waar internet met docsis 3.0 nog niet beschikbaar is, is Fiber Power Internet 30 het snelste abonnement.

Fiber Power Internet 60 bestond al, maar in plaats van 60,50 euro kost het abonnement 40 euro. Ook Fiber Power Internet 120 blijft bestaan, die gaat in prijs omlaag van 80,50 naar 70 euro. Als nieuwe tussenvorm is er Fiber Power Internet 90, die voor 50 euro een downloadsnelheid van 90Mbps en een uploadsnelheid van 6Mbps biedt.

Het goedkoopste abonnement van UPC gaat in prijs omhoog van 15,50 euro naar 18 euro. In ruil daarvoor gaat de downloadsnelheid omhoog van 2 naar 5Mbps, de uploadsnelheid blijft ongewijzigd. De Internet 4- en 8-abonnementen verdwijnen in zijn geheel, het Internet 25-abonnement halveert in prijs: het kostte 50,50 euro, dat wordt 25 euro.

De nieuwe abonnementsvormen gelden alleen voor nieuw afgesloten contracten. Huidige klanten kunnen wel upgraden of downgraden naar de nieuwe abonnementsvormen, maar het jaarcontract gaat dan wel opnieuw in.

Naast deze nieuwe abonnementen gaat UPC onbeperkt bellen in de hele EU aanbieden voor 18 euro per maand. De klantenservice van UPC raadt klanten die een nieuw abonnement willen afsluiten al aan om even te wachten. UPC bleek niet bereikbaar voor commentaar.

Update 17:35: Man-o-script meldde in een reactie dat hij een afbeelding online heeft gezet met alle abonnementsvormen op een rijtje. Die afbeelding is aan het artikel toegevoegd. Ook zijn de laatste twee alinea's van het artikel gewijzigd naar aanleiding van informatie uit die afbeelding.

UPC-abonnementen op website UPC-abonnementen op website UPC-abonnementen op website UPC-abonnementen op website

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-06-2009 • 17:01

249

Submitter: sandr

Reacties (249)

249
235
130
11
1
0
Wijzig sortering
Wat UPC doet met huidige klanten, is onduidelijk. Zij kunnen in elk geval aan het einde van hun contractsperiode overstappen naar de nieuwe abonnementen.
Is wel al duidelijk:
"Bestaande klanten mogen up- en downgraden naar de nieuwe standalone abonnementen of Op Maat Pakketten, ongeacht welke product(en) de klant op dit moment heeft. Indien de klant een product opzegt binnen de contractsperiode, dan moet een afkoopsom betaald worden door de klant, hierbij wordt gerekend met de resterende
contractsduur en standalone tarieven."
Naast deze nieuwe abonnementen gaat het gerucht dat UPC ook onbeperkt bellen in de hele EU gaat aanbieden voor 18 euro. De klantenservice van UPC raadt klanten die een nieuw abonnement willen afsluiten al aan om even te wachten. UPC bleek niet bereikbaar voor commentaar.
Dat is geen gerucht meer hoor :)
Heb hier het volledige overzicht van alle abonnementen even online gezet.

[Reactie gewijzigd door man-o-script op 24 juli 2024 20:20]

"Indien de klant een product opzegt binnen de contractsperiode, dan moet een afkoopsom betaald worden door de klant, hierbij wordt gerekend met de resterende
contractsduur en standalone tarieven."
Wat er ook staat aan 'voorwaarden' zodra de voorwaarden veranderen mag een klant ALTIJD zonder boete opzeggen. Zoals het er nu staat lijkt het net of bij deze verandering er niet boetevrij opgezegd kan worden. Dit lijkt me op z'n zachtst gezegd misleidend en komt nogal intimiderend over.

Verder wel een strakke actie. Als ik zo kijk naar deze abonnementen dan wordt ik met mijn 4,6Mb/512Kb voor 38 euro per maand (plus de nodige beperkingen aan download limiten) zwaar achtergesteld. Belgie... zucht....

[Reactie gewijzigd door 26779 op 24 juli 2024 20:20]

Je hebt helemaal gelijk, als ze de voorwaarden zouden wijzigen mag je opzeggen. Daarom wijzigen de voorwaarden voor de bestaande klanten ook niet en blijven ze met de oude snelheden zitten.
Tja
als het abonnementsformule 'verandert' dan verandert hun contract
omdat in het contract staat ze hebben Formule 'X' .. formule X verandert volgens de site.. dus is contract wijziging. Of je kunt argumenteren dat ze niet leveren wat Formule X is .
Handig overzicht ;) Ze zitten je alleen wel op te lichten met 'voorbeelden van internetgebruik', volgens UPC kan je met 5Mbps verbinding geen Youtube filmpjes kijken, of muziek en film downloaden :P

HD streams bekijken? Helaas, dat gaat niet lukken met de 25Mbps en 30Mbps verbindingen... En online games, dat kan zelfs pas vanaf het 60Mbps abonnement. Nou, excuse me, maar online gamen kan zelfs al met een 2Mbps abonnement ;)

Dit lijkt mij niet eerlijke voorlichting naar de consument toe wat je met je internet verbinding kan: hierdoor kiest een matige internetgebruiker die ook eens Uitzendinggemist gebruikt een onnodig duur >25Mbit abonnement, alleen omdat dit zo in de overzichtlijst van UPC staat.
De punten die je noemt staan onder de kop "voorbeelden internetgebruik". Als je daaronder kijkt bij "hoe snel is snel" zie je ook dat een film downloaden of een youtube filmpje kijken met 5Mb ook gewoon mogelijk is, alleen niet zo snel als met 120Mb...

Dit overzicht is ook niet echt voor consumenten bedoeld, bij een consument heb je het ook niet over een USP ;)
Nee, dat had ik al door. Echter, het is nog erger dat dit de sheet is voor UPC medewerkers; die gaan tegen mensen die regelmatig Uitzendinggemist/Youtube gebruiken en muziek downloaden zeggen dat ze het best een 30Mbit abonnement kunnen nemen. Ook de genoemde downloadtijden zijn niet reeël: deze zijn immers geheel afhankelijk van de downloadbron. Ik betwijfel of je bij iTunes e.a. downloadwinkels je MP3'tjes met 120Mbit binnen kunt halen ;)
Weet eerlijk gezegd niet of de UPC medewerkers dit overzicht zo te zien krijgen en op basis hiervan hun verkopen doen. Al met al is het maar een indicatie natuurlijk. Heb jij het opgegeven brandstofverbruik van je auto wel eens gehaald? ;)
Ja hoor, regelmatig, sterker nog, ik reed zuiniger dan de fabrikant opgaf :D En dan reed ik nog met een automaat ook. Dat lijkt me met internet wel lastig, sneller gaan dan de maximum bandbreedte.
Ja lekker, zit je er weer een jaar opnieuw aan vast. Iedere wijziging in de abonnement vorm levert in feite weer een nieuw jaar contract op bij UPC. Ik wacht nog even af op de ontwikkelingen. Jammer dat er buiten een eigen schotel nog steeds geen fatsoenlijk alternatief is voor TV, Digitenne kun je nauwelijks een alternatief noemen voor UPC digitale TV.
Even een schaamteloze citaat van chelloo.com

Met dank aan Jappie_23 voor de post. (http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=28583.280)

Citaat van: Jappie_23 op Vandaag om 18:09
Voor de mensen die niet alles willen lezen en toch duidelijkheid willen hebben .


Bestaande klanten mogen up en downgrade maandag ( geen extra kosten )
Iedereen komt in aanmerking voor deze kortingen .
Je moet alleen je pakket om laten zetten .

Voor de rest moet het wel duidelijk zijn neem ik aan dit is wat ik hoorde .

Het is voor iedereen iedereen mag up of downgrade zonder extra kosten !

[Reactie gewijzigd door Imperium op 24 juli 2024 20:20]

Maar het wordt me dan nog steeds niet duidelijk wat er gebeurd voor mensen die al een 60mbit lij hebben? Krijgen die nou gewoon straks een lagere rekening of wat? Ik wil 60mbit behouden en dus niet moeten upgraden voor een korting? :?
je kunt toch overstappen naar het nieuwe 60mbit abonnement?
Hoe kan je nou overstappen op iets wat je al hebt? Ik zal wel dom zijn hoor, maar ik geloof niet dat dat zomaar kan. Ik zal wel bellen met de klantenservice want kennelijk heeft niemand een duidelijk antwoord nog.
Ik heb net een upgrade aangevraagd van 25mbit naar 90mbit voor het zelfde geld :) (hele grote smile)

Nu heb ik niets vernomen over afkoopsommen en degene die ik sprak verzekerde mij dat er geen extra kosten zijn, zowel niet maandelijks als niet eenmalig. Wellicht goed om te weten voor andere tweakers die ook zitten te springen om meer bandbreedte. (liever niet teveel uit mijn regio, gezien ik bang ben dat alles redelijk snel overbooked is ;) )
Voor een upgrade betaal je nooit meer-/extra kosten. Voor een downgrade kan het wel voor komen. Ik dacht EUR 25,00 per keer.
Net contact gehad met UPC.
de nieuwe abonnementen gaan hoogst waarschijnlijk in vanaf de 15e Juni (as. Maandag)
voor upgraden en downgraden hoeft geen afkoopsom betaald te worden, alleen als iets vroegtijdig wordt opgezegd.

daarnaast gelden de prijzen ook voor bestaande klanten, echter zij moeten zelf aangeven dat ze de nieuwe prijs willen betalen
In de hoop dat dit natuurlijk fout gaat en hun kunnen cashen! :+

Overigens staat overal de prijs bij los internet voor de eerste 6 maanden 50%
Hoe gaat dit dan in het totaalpakket. Ook eerste 6 maanden 50% en daarna volle bak?
Zeer zeker interessant zeker voor de mensen die hier van kunnen profiteren alleen dan vraag ik me wat af..
In Februari kondigde UPC ook snelheid verhogingen aan zie:

nieuws: UPC voert nieuwe snelheidsverhogingen door

Daar stond voor mij als gebruiker die een pakket heeft afgesloten ook dit in:
"Klanten met een TotaalPakket kunnen ook een aanzienlijke snelheidsverhoging verwachten. Die volgt uit een nadere optimalisatie van ons netwerk",
Ik vind het dus goed dat alles aanzienelijk verhoogt word echter heb ik nog niets gemerkt van dit voor de mensen die een totaal pakket hebben afgesloten..
Ik heb het bericht door gelezen maar er werd geen word gerept hier over, dat is dan weer jammer want tja alles gaat sneller maar ik merk hier iig nog geen aanzienelijke verbeteringen*
Alles aankondigen en alles verhogen is dus iets goeds maar veel woorden en in mijn geval nog geen daden dat vind ik jammer.. ook omdat je er nergens nog iets over hoort( mij konden ze iig er nog niets over aangeven wanneer dat zou worden ingevoerd dus oftewel geduld hebben tot wanneer men dat zal gaan doen)
Of misschien toch maar overstappen naar een ander pakket( Fiber kan ik hier nog niet aan helaas)
Maar ik vind wel dat de prijs/snelheid ratio hoe men bij UPC bezig is met al die verhogingen/nieuwe pakketten atm erg goed is maar hoop wel dat men ook eerst afmaakt wat men in februari al had aangekondigd, want ik als klant zit er wel op te wachten..

[Reactie gewijzigd door pino85 op 24 juli 2024 20:20]

Ik heb net een mail gehad met een "UPC kadobon"
Mijn pakket met:
- Onbeperkt bellen
- Digitale TV Royaal met DVR
- 10 Mb internet
Word voor het zelfde geld (46,- Euro) ge-upgrade als ik dat wil naar:
- Onbeperkt bellen
- Digitale TV Royaal met DVR
- Fiber Power 30, met 30 Mb download snelheid

Dus van 10Mb naar 30Mb upgrade voor hetzelfde geld! :*)
Niet verkeerd mag ik wel zeggen.
Ik heb geïnformeerd bij UPC en ik hoef niet te wachten tot het einde van de contract termijn om deze wijziging door te voeren. Al met al zal het betekenen dat ik 8 euro per maand minder betaal en dat ik in het vervolg behalve gratis onbeperkt lokaal ook voor 10ct per gesprek onbeperkt door heel Europa kan bellen.
Dit zijn de nieuwe bedragen:
Voor Internet: 30 euro i.p.v. 40,50 (van 16/2Mbit naar 30/3Mbit)
Voor Bellen: 18 euro i.p.v. 15,50 (ivm met Europa dat toegevoegd is)
Digitale TV Royaal met DVR t.w.v. 13,50 blijft Gratis
16,70 voor het analoge signaal blijft bestaan.
Totaal: € 64,70 ipv € 72,70
Dus ik heb deze week nog bijna 2x zo snel internet, ik kon het gewoon doorgeven via de klantenservice namelijk. Het werd snel afgehandeld. Al met al dikke pluim voor UPC. :*)
Enige catch is natuurlijk wel dat jaarcontract dat opnieuw in gaat, maar dat is in mijn geval niet zo'n issue aangezien ik toch de komende jaren niet uit het UPC gebied zal weg verhuizen.

[Reactie gewijzigd door Ulysses op 24 juli 2024 20:20]

De nieuwe abonnementsvormen geldt alleen voor nieuw afgesloten contracten. Wat UPC doet met huidige klanten, is onduidelijk. Zij kunnen in elk geval aan het einde van hun contractsperiode overstappen naar de nieuwe abonnementen.
Daar zou ik nou niet echt vrolijk van worden. Een provider als CAIW past gewoon de snelheden aan voor zowel bestaande als nieuwe gebruikers.
Anoniem: 252106 @Xorsist13 juni 2009 21:04
3.
Kan ik tijdens de contractstermijn van abonnement wisselen?

Ja, dat kan. Er is een maximum van 1 up- of downgrade per 3 maanden. Na iedere up- of downgrade begint een nieuwe contractstermijn van 12 maanden. Een downgrade naar UPC Internet 2 is echter niet mogelijk.


staat gewoon op hun site dus het lijkt me geen probleem om je abbo te wijzigen.
Bij KPN-Planet deden ze dat ook niet hoor. lekker vast aan een 6 MB abbo voor 50 euro per maand... terwijl alle nieuwe klanten met hetzelde pakket voor 50 euro 20 mbit kregen...
Deden ze zodat klanten niet kostenloos kunnen opzeggen. Je hebt namelijk het recht om gratis op te zeggen bij een (positieve of negatieve) verandering aan je contract. Als je handmatig overstapt is het geen eenzijdige wijziging en geldt dit niet.
Alleen bij een negatieve, ontdekte ik laatst. Er staat wel "wijziging" in de Telecomwet, maar dat schijn je te moeten lezen als "negatieve wijziging" omdat het niet eerlijk is tegenover de provider als je bij een gunstige wijziging toch zou mogen opzeggen. Als je zin hebt in een proefproces hierover dan hoor ik het graag :)
Uitleg die ik ooit heb gehad is dat een positieve wijziging de originele overeenkomst omvat en daardoor de andere partij niet beperkt in haar contractuele voorwaarden.
Als je meer up en download krijgt (bij fair use policy!) is het je eigen keuze of je daar gebruik van maakt. Of omgekeerd, als je blij bent met een goede klantenservice en je je contract voorziet van een taart-voor-de-medewerkers clausule :)
Er is een 'rare' kwestie..

Stel je hebt deze abonnementen (ik baseer het op Telenet België)
(namen zullen wel anders geweest zijn etc maakt niet uit!)

Vroeger had je dit:
Telenet Uno 10Gig 1IP 5 emails 6mbits down en 128kbits up.
Telenet Duo 15Gig 2IP's 10 emails 6mbits down en 192 kbits up
Telenet pro 30Gig 1IP 10 emails 10mbit down & 265kbits up

toen kwamen 'nieuwe' abonnementen..
echter hadden deze 'andere' namen zoals
Telenet Express 12Gig 5 emails 10mbits down 192kbits up
Telenet Express Plus 20Gig ..... 10mbits 256kbits up
Telenet bla.. 40Gig 15Mbits & 512kbits up

Ze sloten echter tegelijk de mogelijkheid 'af' om nog Telenet uno, duo en pro te worden.
Ze zagen dit als 'nieuwe' producten en niet als het 'upgraden' van oude formules.. Moet ik even nog vermelden dat de prijs verlaagt was bij de 2de vorm.. ;)

Je kon echter als je al een jaar uno, duo of pro was bij het paneel, uw nieuw kiezen. echter zat je dan weer een jaar vast..
Telenet Mono bedoel je ;)
En Bla.. is turbo

Ja dat is wel waar, maar dat nieuwe jaarcontract hebben ze nietig verklaart.
Ik ben pas overgegaan toen ze aan TIK vzw dit bevestigd hadden.
Na 8 maanden wilde we telenet afsluiten en kregen we toch te horen dat we een nieuw contract hadden. 4 maanden later kregen we verontschuldigingen van telenet na veel gezaag en geklaag, ook via TIK, en hebben we die 4 maanden terug betaald gekregen :)
En de waarborg ook nog, want die zou ook vervallen indien je overschakelde.
Enige verschil is, dat het contract van bestaande klanten niet wijzigde. Alleen nieuwe klanten konden enkel een nieuw contact afsluiten met de nieuwe voorwaarden.
Hmm... dat vind ik wel erg flauw. Alhoewel een provider technisch gezien uiteraard in zijn recht staat in zo'n geval, komt dit toch wel heel erg over als 'naai je bestaande, trouwe klanten ten voordele van nieuwe'.
Is het bij UPC nog steeds 'verplicht' dat je naast deze abonnementen ook een analoog CAI abonnement (a +/- 15eur) moet hebben ?
Ja. 16,70 is het geloof ik.
Dit verschilt per gemeente, maximaal is inderdaad €16,70
De prijs hangt af van de woonplaats, de kosten zijn minimaal 9,50 tot aan maximaal 16,70.
tja, ik hoor er veel geklaag over her en der.
Maar voorlopig heeft meer dan 99% gewoon tv thuis.
En de meesten gewoon via de kabel.
Lijkt me voor het over grote deel geen probleem.

Verder is digitenne mijn inziens geen alternatief, alleen balen voor de Canal digitaal gebruikers dus.
* Alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/TV (max. € 16,70 p/m) en een jaarcontract. Prijswijzigingen voorbehouden.

En als je nu alleen een internetabonnement wilt ZONDER radio/TV?
Dat moet toch mogelijk zijn?
Anders is er naar mijn mening sprake van koppelverkoop en dat is verboden.
Anoniem: 227911 @HoppyF14 juni 2009 12:37
Dan heb je pech want dit is niet mogelijk. Dit heeft niks met koppelverkoop te maken. Vind je het ook koppelverkoop als je een adsl abonnement hebt en je moet een actieve koperlijn hebben?

@frissie: Wat wil je aankaarten bij de opta/consumentenbond? Denk je nu echt dat je een reden hebt? Er is nu eenmaal signaal nodig om internet/telefonie enz... te krijgen. Het is helaas niet anders. Zoals al eerder gezegt, ga je ook klagen als je adsl hebt en je moet een koperlijn huur betalen? :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 227911 op 24 juli 2024 20:20]

@ wissertje : Wat ik wil aankaarten is dat er 2x keer een soort gelijke dienst wordt berekend.
Alle diensten gaan bijna digitaal. Naar mijn idee zijn deze diensten ook zonder analoge tv te leveren.

Dat er access nodig is snap ik. Maar 17 euro is in vergelijking met kpn 9,95
(kaal koper kosten)veel te hoog. Dat staat mij tegen.

Ik vindt dit geldklopperij.
Daar heb je volledig gelijk in.
Je betaalt dus voor analoog, ook als je een digitaal pakket wilt kijken, of gebruik wilt maken van internet en telefonie.
Dat is nogal krom.

De zogenaamde vastrecht of kaal koper kosten zouden gewoon in het abo moeten zitten. In zowel het radio/TV pakket als voor internet en telefonie.

Hoe moet je anders de pakketten los van elkaar zien?

Als men vergelijkbaar met de analoge KPN telefonie, geld wil rekenen voor het gebruik van de lijn kan ik me dat voorstellen. Dat kan echter alleen als er concurrentie op de kabel zou zijn. Ook dit in vergelijking met ADSL.
Bij ADLS betaal je normaal ook voor het gebruik van de lijn, of het zit inbegrepen in de prijs voor het ADSL abo.

Bij kabel gaat die vlieger niet op. UPC is alleen-leverancier op het eigen netwerk. Het is dus flauwekul om hiervoor een vast bedrag te rekenen.
Ik begrijp dus echt niet waarom dit nog in stand wordt gehouden en door de OPTA wordt toegestaan.
Ik heb nu een ADSL abo zonder KPN lijn en zonder kosten voor de kale koperlijn. Er is dus geen sprake van koppelverkoop. Dit in tegenstelling tot UPC. Daar moet je dus verplicht een radio/TV abo afnemen als je internet wilt.

Beetje vreemd toch wel?

En dat het digitale signaal om te kunnen internetten via de coaxkabel loopt lijkt me wel logisch. Daar betaal je toch al je internet abo kosten voor? Waarom dan nog extra betalen voor andere signalen op de lijn die je niet nodig hebt? (zoals analoge TV). Met een filter o.i.d. kun je dit best blokkeren.
zie mijn reactie boven ...

Ik zit er aan te denken om dit aanhankelijk te maken bij de opta en de consumentenbond.
Vindt het bespottelijk dat dit in kleine letters erbij staat.
Laat staan dat je twee keer betaald voor dezelfde dienst tw. digitale en analoge tv.

[Reactie gewijzigd door frissie op 24 juli 2024 20:20]

Mee eens.
Ten eerste moet deze tekst niet in de kleine letters staan maar duidelijk vermeld worden in de totaalprijs.

En tweede is het naar mijn mening ook onzin om ca € 17 te moeten betalen als "kabel access" of welke andere mooie kreet je er ook aan wilt toebedelen.

Analoge TV wil niemand meer, dus dat is geen reden. Wat is dan WEL de reden? Ik weet het niet.
Ik wens geen radio/TV af te nemen (kijk via Satelliet) maar wil wel een internet abo afnemen, al dan niet gecombineerd met telefonie. Waarom kan dat dan niet?

Zolang UPC (en ZIgg) dit soort praktijken uitoefenen zal ik nooit en te nimmer klant bij ze worden. Op deze manier producten verkopen is slecht.
Anoniem: 75010 @HoppyF14 juni 2009 13:03
die 17E is voor de gemeente niet voor upc dit is de kabel vastrecht zelfde als de 20 eur die ik nu voor fiber betaal en 12,50 voor 100mbit (voor inet dus totaal 32,50)
(Dit volgens upc want heb meedere keren geprobeert de kabel eruit te krijgen)

Ik hekelde hier wel aan dat je als je telefoon van upc had,
(enige wat ik sinds opzegging heb gebruikt) je wel mooi voor de kabel mag betalen omdat de telefoon daar ook overheen loopt.

Neemt niet weg dat ik het belachelijk vondt dat ik dus meer dan dubble aan aansluitrechten moest betalen om via telefoon berijkbaar te blijven .
Upc is tegenwoordig 100% eigenaar van de kabelnetten.
Vroeger waren deze van de gemeenten.

In de 17,- zit een analoog kabelpakket en access.
Het analoge pakket is bijna niet meer nodig .... enkel uitzonderingen daargelaten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.