Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Criterion Games is bezig met een volgende Need for Speed-game. EA-topman John Riccitiello heeft bevestigd dat de ontwikkelstudio, die ook verantwoordelijk is voor de Burnout-gamereeks, een game in de Need for Speed-reeks zal ontwikkelen.

Electronic ArtsElectronic Arts-president John Riccitiello ontkrachtte tegenover Kotaku het gerucht dat EA de Burnout-serie en de Need for Speed-franchise wil samenvoegen. Volgens de EA-topman werkt Criterion Games echter wel aan een nieuw Need for Speed-spel. Riccitiello noemt hoofdontwikkelaar Alex Ward van Criterion een 'creatief visionair', met wie hij al diverse discussies heeft gevoerd over de inhoud van het spel, waarbij Ward uiteindelijk de beslissingen neemt.

Criterion werkt aan een wat Riccitiello omschrijft als een 'revolutionair nieuw deel' in de Need for Speed-serie. Het spel van Criterion Games, dat nog niet officieel is aangekondigd, zou het vierde Need for Speed-spel in twee jaar tijd kunnen worden. EA brengt dit jaar Need for Speed: Shift en Need for Speed: Nitro op de markt, en het bedrijf heeft nog een Need for Speed-game voor de pc in ontwikkeling, die zich volledig online zou afspelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Misschien moet EA eens erkennen dat de rek er uit is.

Need for Speed was een van de eerste en vooral mooie arcade race games. NFS 1,2,3 zorgden toch wel voor een revolutie elk in hun eigen tijdperk. Vooral deel 3 zorgde ook ervoor dat de community op gang kwam met custom cars en een track-editor. (Heb er zelf veel uren plezier aan gehad)

Deel 4 High Stakes, was wel aardig en introduceerde eigenlijk het tunen van de auto in diverse levels. Deel 5 Porsche Unleashed vond ik zeer vermakelijk, n game gewijd aan de historie van een automerk. En alles wat daarna kwam was maar zeer matig... Underground I en II was wel leuk tijdens het 2 Fast 2 Furious tijdperk, en Most Wanted borduurde daar nog even op voort. Maar de laatste editie vond ik teveel gebaseerd op Race Driver GRiD.

Ik zou niet weten welke kant EA nog met hun NFS reeks heen kan en heen wil,.. en als je iets gaat laten maken door een ontwikkelaar die ook nog eens zijn eigen racegame-reeks heeft, tja ik weet het niet.. ik zou zeggen EA het is mooi geweest.. put it to rest
Valt dit ook niet te zeggen over alle andere racegames? En wat dat betreft ALLE vervolgen?!
EA is gewoon kei hard bezig om zich uit de put te graven (dat ze zelf hebben gemaakt, ok), maar iedereen blijft ze afzeiken:

NFS: Shift is al gepreviewt en wordt gezegd dat dit echt weer een goed spel gaat worden (voor de mensen die niet van simulators houden)
NFS: Nitro is niks over bekend
NFS:MMO is iets compleet nieuws voor racers (waar Test drive unlimited en Burnout paradise al het asfalt voor hebben schoongeveegd)
NFS:Criterion is wederom een idee dat de sleur van NFS moet gaan doorbreken, en dat moet alleen worden aagemoedigd! Als je nu namelijk weer gaat zeiken, dan gaan ze gewoon dezelfde generieke shit over de markt spuiten, want dat verdient net zo goed (casual gamer kent 't naampje, koopt de game) en development is maar een kleine marge van wat een nieuwe IP kost.

Nogmaals: Moedig zo'n verassende weg aan; In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
EA heeft in het verleden een online race MMO gehad, volgens mij was de naam Motor city. In die tijd was er alleen nog niet zo veel intresse in MMO's. Dat is volgens mij namelijk pas edht (in de westerse wereld) op gang gekomen met WoW.

Maar in ieder geval, EA heeft dus al wel wat ervaring met een race-MMO. Nu gebruiken ze echter de bekende NFS reeks voor dit karretje, wat wel eens sterk kon helpen in de populariteit/bekendheid van deze MMO.

Ik ben in iede geval benieuwd wat dit gaat worden. NFS heb ik eigenlijk altijd wel leuk gevonden, ook al is het inderdaad wel uitgekauwt in middels, het bijft altijd wel even een weekje leuk.
Geld dat ook niet voor FIFA, Madden, en NFL?
Nou dat zou je zeggen, en misschien vind ik wel dat je daar gelijk in hebt. Maar ik denk toch dat dit anders ligt, heel veel gamers vinden het gewoon fijn dat je elk jaar een actuele game kan kopen zoals de FIFA reeks. Handmatig spelers gaan omzetten is natuurlijk niet bij te houden en wordt je ook haast onmogelijk gemaakt door EA / FIFA.

Alleen zou ik als ik de ontwikkelaar was eens gaan kijken naar een andere opzet, alla rFactor eens in de 3 a 5 jaar een goede engine uitbrengen en dan per jaar modules uitgeven. De ontwikkelkosten kunnen hierdoor flink omlaag en gamen wordt er voor de consument ook weer leuk door.

Ik heb best eenmalig 40 euro over voor een engine die 3 tot 5 jaar meegaat en dan 15 tot 20 euro betalen per seizoens update, zo hoef je niet steeds bij de introductie van een nieuwe FIFA titel tussen de 50 en 60 euro te lappen voor een game die ook nauwelijks meer veranderd en waar je dus eigenlijk ook alleen maar de spelerswissels koopt.

Bijkomend voordeel is dat je een geweldige community erachter kunt krijgen en ik denk dat het ook de multiplayer modus zal stimuleren. rFactor is door de grote community redelijk up-2-date wat race classes betreft, en je kan er zelfs geld mee verdienen aan beide kanten zowel de ontwikkelaar als ook de gamer
Het grootste verschil is dat dit simulatiegames zijn en geen arcade. Het benaderen van de realiteit is hierin erg moeilijk en je zag vaak dat EA meer achteruitging als vooruit. Gelukkig zijn ze sinds enkele jaren wel weer goed bezig, en krijgen ze daarvoor ook voor t eerst sinds lang goede kritiek. Spijtig alleen dat ze dat voorlopig nog niet naar PC vertaald hebben. Hoop dat de (20)10 reeks hier eindelijk verandering in brengt, en dat Madden ook weer op PC uitkomt in dezelfde glorie als op de spelconsoles , en dat FIFA ook dat niveau mee krijgt. Als dat zo is dan kan je van een revolutie spreken ten opzichte van de vorige versies respectievelijk Madden 2008 en Fifa 2009. En die revolutie was er op de consoleversie al met de 2008 titels.
Criterion is echt een goede developer:
Burnout is gewoon een hele toffe game. Daarnaast bleven ze gratis DLC uitbrengen, echt complete uitbreidingen van de game.

Capcoms' 3 extra streetfighter-pakjes voor 4 euro is dan daarentegen het absolute andere uiterste. (dat is gebruikelijk bij vechtspellen, gratis)
Terzake: ik denk dat NFS hierdoor mogelijk nog beter wordt. De vorige delen waren best vermakelijk. Altijd een goede soundtrack, het ziet er redelijk strak uit en het speelt ook lekker weg. Precies wat veel gamers willen.
Als je daar de expertise van Criterion bij optelt, dan zou de volgende NFS wel eens een must have kunnen worden :)

[Reactie gewijzigd door Faust op 11 juni 2009 11:05]

Goeie soundtrack, ja, totdat ze EA Games Trax (TM) introduceerden. NFS 1, 3 en 4 hebben inderdaad goede nummers, maar het idee om 'bestaande' 'muziek' (ik heb het over de rap-stijl van UG2) erin te stoppen vond ik maar niks.

De verbetering zou volgens mij voornamelijk moeten zitten in realistische schade; met bijvoorbeeld NFS 4 ga je vanzelf veel 'beter' rijden dan in andere delen.
Helaas ben ik op de ps3 nog geen fighter tegen gekomen waar dingen gratis waren.
Soul Caliber 4 heeft zelfs cheats waarvoor je moet betalen, en een yoda voor €4,-

SFIV heeft 25 pakjes voor €13,99 maar voegt niets toe.
Extra content zou ik wel kopen (Stel Dee-jee en T-Hawk)

Ontopic: waarom niet Need for Speed: Burnout

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 11 juni 2009 11:20]

Elke game wordt beter, dat ligt niet aan de uitgever, dat ligt aan de vooruitgang,

Ik heb toch het gevoel wel dat dit een hele gave game gaat worden, de graphics en politieachtervolgingen van NFS gecombineert met de verbluffende explosies in Burnout (Paradise (A)), Ik voorspel een goeie game, mids de makers ervan echt 100% geven en hem niet afraffelen, dat zou echt doodzonde zijn.
Goed nieuws! Criterion Games weet wel hoe ze een goede arcade racer moeten maken, kan de NFS reeks alleen maar ten goede komen volgens mij. Leuk dat ze nu een racer mogen maken met bestaande automodellen.

Ben benieuwd, zou best weleens de beste NFS in tijden kunnen worden. Ik heb er vertrouwen in :).
Ik dacht dat de "need for speed" reeks gestopt was?

bron: nieuws: 'Electronic Arts beindigt Need for Speed-serie'
Als je het nieuws een beetje bijhoudt dan kun je zien dat er 2 NFS titels aan gaan komen.

bron: nieuws: E3: Releaselijst EA
Dat er nieuwe NFS games in de maak waren is echter ook al weer een tijdje bekend. Sterker nog, er zijn ook al hands-ons geweest.
Die NFS:SHIFT ziet er heel goed uit. Ik vind het goed dat ze ook wat meer de simulatie kant opgaan. Ik ben benieuwd of hier ook een goede schade model in zit. hopelijk weet criterion de graphics van deze titel goed over te nemen (als ik de screenshots mag geloven) en daar dan de burnout touch aan geven. dat kan nog wel eens erg interessant worden, en hopelijk maken ze de schade weer goed met de afgelopen paar versies. na underground kon ik er niet meer egt van genieten en was het spel na 15 minuten spelen alweer van mijn pc af.
Ik merkte in Burn-out Paradise een heel andere gameplay dan Need for Speed (het was wel mijn enige Burn-out game, maar Need for Speed heb ik vrij veel van gespeeld). Ik vind dat die niet kunnen worden samengevoegd.
Burnout Revenge is een compleet andere game dan Burnout Paradise.

Met Paradise hebben ze mij verloren. Als NFS Criterion een goede tussenweg weet te vinden (geen open world in race games aub) dan ben ik er bij.
Helemaal mee eens! Open world suckt echt, hoop dat ze dat principe lekker laten varen voor race games. Ik wil gewoon een race kunnen selecteren uit een lijstje en dan racen. Al zouden ze dat toevoegen aan Paradise City (naast open wereld bijv.) dan hoor je mij niet klagen.

Sowieso wil ik gewoon racen en niet mijn eigen route moeten bepalen. Een beetje alternatieve shortcuts is ok maar zelf navigeren suckt.
Onderbouw je mening eens?
Hoezo zouden deze 2 NIET kunnen worden samengevoegd?!

Ik denk overigen ook niet dat je het als een samenvoeging moet zien.
Maar misschien is het team van Burnout wel beter in racegames ontwikkelen dan het oude team van NFS. Gewoon een probeersel van EA ofzo.
Kijk hier kunnen we wat mee. tijd om echte schade op de auto's te zien want daar heeft deze studio goede ervaringen mee. ook werk je hierbij het plankgas door haarspeldbochten idee weg want je wil niet crashen.

ik hoop ook dat ze het spel weer iets underground achtig maken dit viel (bij mij tenminste) wel in de smaak. en mag het aanbod aan auto's lekker uitgebreid zijn met veel tuning mogelijkheden. dat is immers wat de NFS genre zo mooi maakt. je hele auto pimpen zodat je van voor naar achter niet meer ziet wat nou de orginele type/merk van de auto was.

we wachten af. (A)
De NFS-serie heeft in het verleden (vr Hot Pursuit 2 nog) problemen gehad met autofabrikanten. De realistische schade zou slechte reclame voor het automerk zijn, aldus de fabrikanten.

Dat spellen als Burnout nog wel mooie en realistische schademodellen (mogen) gebruiken heeft alles te maken met het feit dat in Burnout geen bestaande automerken in het spel heeft. NFS heeft dat tot nu toe wel altijd gehad en ik denk dat dat ook niet snel zal veranderen.

Om alles te concluderen: Ik ben bang dat je teleurgesteld gaat worden betreft de schade van auto's in deze toekomstige NFS.
Ik denk niet dat dit nog geldig is.
Zoals je zegt is het inderdaad al enige tijd geleden dat dit probleem met fabrikanten zich voordeed.
Fabrikanten zijn zich ondertussen al redelijk aan het bekeren;
Immers, Gran Turismo 5 krijgt ook schademodelen toegewezen.
Dus ik denk dat het nog best wel eens zou kunnen dat er nu bekende auto's met schade zullen komen!
Helemaal top dus!

Zie ook: nieuws: Polyphony belooft schade in Gran Turismo 5
Daar heeft Polyphony wel hemel en aarde voor moeten bewegen, dus zal wel flink wat geld mee gemoeid zijn.
In het verleden was het probleem nooit het schade model need for speed was een arcade racer daar dachten ze niet eens aan.
De klachten waren voornamelijk om de politie somige fabrikanten (uit mijn hoofd ferari) wilde niet dat hun auto's door politie werd achtervolgd daarom werden die auto's uit de pursuit opties gehaald.

Schade model is grote onzin zelfs kijk maar naar forza motorsport daar zit vanaf deel 1 al schade model in en genoeg fabrikanten.
Mischien een bron waarin staat welke fabrikanten dan problemen daarover maakte ?
Dat wordt dus explosies en mooie auto's,
wat een geweldig initiatief! kijk er nu al naar uit :)
Ik vrees van niet, het Burnout team werkt er wel aan, maar ze mogen niet de Need for Speed reeks gaan veranderen in een Burnout game.

Waarschijnlijk is de input van het Burnout team wel erg goed, maar ik denk niet dat het met explosies en het rammen van andere auto's te maken zal hebben.

We zullen zien
edit:

Never mind, reactie sloeg nergens op.


Ik ben het met je eens! Maar eer we er wat van kunnen zien zijn we wel een jaartje of wat verder gok ik.

[Reactie gewijzigd door Sn3akz op 11 juni 2009 15:36]

een kruizing tussen NFS en Burnout, deze game gaat het zekersteweten maken :) ik hoop dat ze niet verderborduren op de stijl van NFS:UC dat was ook bagger, ik denk dat ik voor een hoop mensen spreek als ik zeg dat NFS Underground 2 de laatste goede NFS game is...
In datzelfde interview heeft Dice (of EA) ook bekendgemaakt dat ze werken aan Battlefield 3.
Vreemd dat het niet werd opgenomen in het artikel. [link]

Hopelijk raken ze met deze nieuwe titel uit de impasse van de afgelopen jaren met de NFS reeks. Nu vraag ik mij wel af in hoeverre men nog "revolutionair" kan zijn in het racegenre. Een genre dat toch het meest van al restricties legt op de speelervaring.
Nee, niet vreemd, dat krijgt namelijk een eigen artikel ;)
Ik denk dat heel veel mensen zullen zeggen dat Most Wanted de laatste goede is. Ik hoop dat ze dit weer terug zullen halen.

[Reactie gewijzigd door Blaat op 11 juni 2009 11:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True