Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties
Submitter: Devil_Inside

Uitgever Electronic Arts stopt mogelijk met de Need for Speed-serie. De langlopende racespelserie lijkt het slachtoffer te worden van herstructurering bij de uitgever, en het gerucht gaat dat Need for Speed-ontwikkelaar Black Box de deuren moet sluiten.

Electronic Arts (EA) logoDe berichten dat EA Black Box zijn deuren moet sluiten en dat de Need for Speed-serie ter ziele zou zijn, komen niet direct bij Electronic Arts vandaan en zijn vooralsnog een gerucht. De uitgever heeft nog niet gereageerd op de berichten. Electronic Arts Nederland verklaarde tegenover Tweakers.net desgevraagd dat de serie goed verkoopt. "Need for Speed Prostreet heeft vorig jaar beter verkocht dan zijn voorganger, en ook over de verkoopcijfers van Need for Speed Undercover in Nederland zijn we heel tevreden", aldus EA-product manager Ferry Brands. Het afkappen van de serie lijkt derhalve geen logisch besluit.

De beslissing zou desondanks onderdeel zijn van een reeks maatregelen die Electronic Arts neemt in verband met tegenvallende resultaten. Zo werd vorige week al duidelijk dat de uitgever mensen gaat ontslaan en een aantal games die in 2009 zouden moeten uitkomen zal gaan schrappen. In datzelfde kader maakte Electronic Arts bekend dat de plannen voor de start van een nieuwe studio in Vancouver voorlopig niet doorgaan, zo meldde Globe and Mail eind vorige week. De uitgever zou een nieuw complex van bijna twee vierkante kilometer gaan betrekken, maar ziet daar voorlopig van af.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Helemaal terecht...
...de laatste series waren een schande voor het product!
Dat vind ik niet genoeg reden om de hele serie meteen te schrappen.

Need for Speed is een serie die zo'n enorme naamsbekendheid heeft en vrijwel elke gamer kent NFS. Het is ontzettend jammer dat EA slechts dollartekens in de ogen heeft en NFS-games met een ontzettend rappe ontwikkeling heeft uitgebracht. Niet om de kwaliteit van het spel, maar alleen voor de verkoop.

Aan de andere kant, laat NFS ook maar sterven, het heeft een mooie tijd gekend. Tegenwoordig hebben we Codemasters die met Grid en aankomend Dirt-2 het gat dat EA achterlaat perfect kan opvullen.
Ik zou zeggen, als je stopt met zo'n grote titel als NFS, maak dan een final versie.

Maak dan 1 afsluiter van de serie.

Overigens vond ik de titels Most Wanted en nu Undercover een van de betere uit de reeks.
Gaaf om from scratch met een brakke bak te beginnen en vervolgens ook echt te moeten werken om een dikke bolide onder je gat te krijgen. Dan zit er tenminste een spelelement in.

Ook het freeroaming door de stad vind ik zeer verslavend.
In principe wel een aardig idee. Maar ja, er valt ook een hoop op de serie aan te merken, mn. sinds de Underground-pimp-maak je puperdroomauto-verkracht wat Ťchte designerideeŽn tot stand hebben gebracht-versies. Maar ondanks dat er een hoop kritiek op was, verkocht het als een tierelier. En dŗt is waar het EA om ging, Dus een afscheids-deel uitbrengen valt gewoon niet in die commerciŽle puur rationele benadering waar EA voor kiest.
Dat de laatste series een schande waren voor het product wil niet zeggen dat het product zelf slecht is.

De oude versies speel ik af-en-toe nog. Als er een versie komt zonder irritante bugs (en ik weer een nieuw race-spel zoek, wat ik op het moment niet doe), dan zou ik zeker naar de NFS-reeks kijken.

Van mij mogen ze verder ontwikkelen, met alle pracht-en-praal van tegenwoordig. Maar zorg eerst dat het spel gewoon werkt. :)
Ik was een NFS speler van het eerste uur en wat ik altijd fantastisch vond waren de mega geile top karretjes die we toen mochten rijden. Lekker simpel, ontzettend snel ik ben echt afgehaakt toen de Golf in de game kwam. Ontzettend. Ineens was de hele game kapot.

Ik krijg niet bepaald the "Need for Speed" van een brakke golf. Ben nog niet zo lang geleden overgestapt naar Test Drive Unlimited, lekker ongecompliceerd touren over Oahu in mijn Spyker, Galardo Spyder of andere te exclusieve kar! Heerlijk.

Ik mis het oude elite gevoel van de eerste delen van NFS serie. Het is gewoon een racertje voor het volk, jammer jammer!

[Reactie gewijzigd door Domino-NL op 15 december 2008 12:15]

Helemaal mee eens, Need for Speed High Stakes was dan voor mij ook de beste NFS tot nu toe.. Ik viind het dan ook nog erg jammer dat die niet meer op Vista draait...

Ik hoop nou echt dat dit echt alleen maar 'geruchten' zijn en dus niet werkelijkheid worden..
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Dat achterlijke puber gedoe. De jeugd van tegenwoordig (die toch vooral deze games spelen) lijken niet meer te kunnen waarderen wat auto's Ťcht goed maakt. Maar goed, laten we het onderdeel noemen van beperkte mate van gecultiveerdheid.

@Soundless: Hoezo draait RoadChallenge/High Stakes niet onder Vista? Ik heb em nog altijd, en heb er eigenlijk niets speciaals voor gedaan, behalve dat ik draai met een no-CD crack. Maar volgens mij is dit gewoon dezelfde als die ik onder XP had....
Inderdaad, waar zijn wagens als de McLaren F1 en Mercedes CLK-GTR gebleven?
Precies, sinds NFS 5 is het alleen maar berg af waards gegaan met de serie.
EA heeft zelf de serie verpest, door er massa productie van te maken.
NFS6 HP was ook niet verkeerd
NFS2:HP is het toch? iig die vind ik het beste :) vooral het multiplayer gedeelte op 1 pc maakt het gewoon helemaal af, dat zie je zelfs niet in de huidige games terug ;)
Need for speed hot pursuit 2 was inderdaad echt een geweldige game, vooral die coop (split screen) functie was geweldig. Ook was het super geweldig dat je zelf politie kan spelen en dan de boeven van de weg moest beuken.... wat wou ik nog meer??? Als ik graphics of echte racebeleving wou simuleren dan ga ik wel forza spelen hoor.

vorige week de laatste NFS gedownload (underground dacht ik) nou ik vond het het branden op de dvd eigenlijk nog niet eens waard.

edit: ja dat zou idd goed deel 6 geweest kunnen zijn, na dat deel was ik ook helemaal fan geworden van NFS, echter is die fan in mij super teleurgesteld geworden in alle andere delen.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 16 december 2008 00:07]

Ik denk dat jullie NFS6:HP2 bedoelen. De eerste Hot Pursuit was NFS 3.
Neen, NFS3 is NFS3. NFS4 is NFS:HP. Daarna kwam NFS5, NFS: Porsche Unleashed.
NFS3 was wel degelijk de eerste Hot Pursuit, NFS4 was High Stakes
zie http://en.wikipedia.org/wiki/Need_for_speed
Ik heb het idee dat er te lang vastgehouden is aan het hele tuning-streetracing gebeuren en dat er te weinig geluisterd is naar de roep van fans om terugkeer van de sfeer uit de vroegere delen (mooie natuuromgevingen, splitscreen-opties, etc...)
Volgens mij wil EA niet dat jij splitscreen kan spelen. Ze willen dat jij het via het internet gaat spelen met je vrienden ipv gezellig thuis bij elkaar, want dan kunnen ze niet alleen 2 exemplaren verkopen ipv 1, maar ook nog eens piraterij tegengaan, aangezien je het alleen online kunt spelen als je een account hebt met een geldige key.
Dat racegames op de console meestal wel splitscreen hebben komt door een andere doelgroep en gebruik van consolegames. Consoles zijn toch meer gezelschaps-apparaten (waarbij je lekker met z'n allen op de bank kan hangen) dan dat pc's dat zijn.
Dat kunnen ze wel willen bij EA, maar het lijkt mij slimmer om naar je klanten te luisteren. Het is logisch dat ze piraterij tegen willen gaan, maar het lijkt mij dat je meer verkoopt als je dat op de 2e plek zet.

Je moet immers zorgen dat je betalende klanten een zo goed mogenlijk product krijgen. Als die mensen er tevreden over zijn zullen er ook meer mensen het spel kopen ( En waarschijnlijk ook meer mensen het downloaden, maar er is nog niet een beveiliging geweest die dat tegen weet te houden ).

Ik denk dat de uitgevers een beetje doorgeslagen zijn met het beveiligen van spellen, en dat het ze meer klanten kost, dan dat het ze opleverd. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de "beveiligingen"
Je moet immers zorgen dat je betalende klanten een zo goed mogenlijk product krijgen.
Dat geld alleen voor gezonde bedrijfstakken. Voor EA gaat dit niet op, want die verkopen toch wel games, of ze nou naar hun klanten luisteren of niet. Het zijn kosten-baten overwegingen. Als je voor weinig geld een opvolger kan maken die genoeg mensen nog willen kopen, waarom niet? Daar haal je meer winst uit dan uit het maken van een duur revolutionair spel dat niet aan blijkt te slaan en net zo veel verkoopt als het 13-in-een-dozijn spel.
EA maakt zoveel games dat ze niet meer op kwaliteit hoeven te concurreren. Daar staat tegenover dat geen enkele super populaire game van de laatste tijd van EA komt, en ze niet echt in het nieuws zijn met revolutionaire spellen, maar ik denk dat ze dat een rotzorg zal wezen zolang mensen The Sims 18 en Need For Speed 23 nog steeds kopen.
Dan zit er meestal weer wel een lan optie in. En dat komt dan weer neer op een soort van splitscreen alleen dan met 2 computers waardoor je alsnog de game illegaal multiplayer kan spelen :P
Ik weet niet wat er tegenwoordig qua multiplayer in de NFS serie zit, maar er waren vroeger delen waar geen LAN in zat. Wat je wel kon doen is een server emulator draaien en via de internet optie spelen. Was niet vreselijk handig maar het werkte enigszins.
Street racing was juist een perfecte vonst die, samen met de Fast and the Furious films, op het juiste moment kwam. Past ook prima bij de politie-achtervolgingen van eerdere delen. Het hele idee van NFS is eigenlijk al uitgemolken.
Interessant. Zou EA echt zich willen gaan profileren als een merk dat goede kwalitatieve games verkoopt en het daardoor winstgevende games beeindigd omdat deze door de pers de grond in worden geboort?

Zou wel een boost aan het imago van EA geven. Maar ook een boost geven aan het dalen van de inkomsten.

Ben benieuwd wat er waar is van dit gerucht :)

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 15 december 2008 10:18]

Vreemde conclusie. Ze hadden best een goede need for speed uit kunnen geven, ipv de melkkoe die het nu is. Daar hadden ze niet meteen de hele serie voor hoeven schrappen, het heeft best een naam opgebouwd ondertussen, en namen verkopen nou eenmaal.
Ik denk eigenlijk, dat als ze in kosten moeten gaan knippen, je alleen nog maar slechtere 13-in-een-dozijn games zal krijgen. Het kleine beetje vernieuwing wat er nu in ieder deel zit zou dan ook nog komen te vervallen en krijg je binnenkort een NFS Undercover 2 (net als met Underground).
Dat denk ik juist niet. EA is langzaam aan het veranderen naar een kwalitatieve uitgever. Buiten de jaarlijkse spellen die terugkomen brengen ze genoeg andere kwalitatieve spellen uit die door de pers goed worden gewaardeerd (FIFA 2009, Mirror's Edge, Spore, Dead Space, Crysis etc)

Ik denk dat EA Games af moet stappen van de jaarlijkse games en meer moet concentreren op kwaliteit zoals het al bij een aantal spellen heeft gedaan.
Fifa is een melk product en van spore zijn de nutteloze sims stijl uitbreidingen al in de maak. De constane druk die EA op zijn devs zet is slecht voor de kwaliteid van de games. Er zitten een paar arogante zakken aan het hooft van EA dus reken er maar niet op dat er iets gaat veranderren. De DRM op nieuwe games en het afsluiten van servers voor vorige games uit een serie als voorbeeld genomen.
ik snap niet hoe je spore een kwalitatieve game kan noemen, ik was binnen iets van een uur al in de space stage wat ik echt zonde vond, verder vond ik de space stage het minst interessant en heb het dus in totaal iets van 2 uur gespeeld. verder veel bugs bij de release dus te vroeg gereleased...

verder jammer als de NFS serie zou stoppen, heb vooral van de oudere versies heel veel lol gehad.
En ter aanvulling op wat ze hierboven al zeiden over Fifa en Spore wilde ik nog even kwijt dat de spellen die je opnoemt, op Mirror's Edge en mega-melkkoe Fifa na, niet door EA zijn gemaakt. Ze zijn er alleen de (een) publisher van.
Crysis bv is door Crytek gemaakt, en ook Valve is er een publisher van (via Steam). Crysis is net zo erg een Valve game te noemen als een EA game.
Dead Space ken ik niet. Is dat een slechte no-name game of heb ik een hype gemist?
Vergeet niet dat Valve in eerste instantie Steam heeft ontwikkeld om haar eigen games te publiceren.
En toen de andere ontwikkelaars daar brood in zagen, is Steam groter geworden.

En Dead Space is zowel letterlijk als figuurlijk een gruwelijk goed spel... ik raad het je aan om de demo te spelen.
Wat dan wel weer jammer is, zodra je die naam hoort dat je eerder denkt aan hot persuit 1 en 2 en need for speed 3 als aan de laatste paar delen :P
NFS kan gerust een kwalitatief spel zijn, maar EA moet dan stoppen met een jaarlijkse release die te veel druk plaatst bij de developers.
EA is al redelijk goed bezig geweest dit jaar i.m.o., games als Dead Space waren erg goed te pruimen en bijvoorbeeld Mirror's Edge was nog vrij vernieuwend ook.
games? ik zie je er ťťn noemen.

Spore was gewoon slecht, misschien even leuk maar meer ook niet. En dan uitbreidingen die al aangekondigd zijn voordat het spel uit is...

RA3 vond ik persoonlijk wel leuk, maar daar hoor ik verder niemand over.
Schrappen hoeft niet direct, maar laat ze in ieder geval afstappen van die geforceerde jaarlijkse releases.
1 NFS game elke 2-3 jaar die van hoge kwaliteit is zal zonder meer een topper kunnen worden.
Elk jaar maar een versie naar buiten pushen om weer even wat games te verkopen werkt blijkbaar niet (meer).
Ik had juist begrepen, ook uit oudere artikels op tweakers, dat EA met NFS een 2 jarig ontwikkeltraject was begonnen. Maar dan met 2 studio's, waardoor ze nog steeds om het jaar een nieuwe NFS kunnen uitgeven.
Undercover zou de laatste van de in 1 jaar ontwikkelde haastklusjes zijn.
Dit is betreurenswaardig nieuws. NFS 1 is voor mij het begin geweest van de liefde voor racespellen. Dat de laatste uitgaven in dit opzicht tegenvielen doet daar niets aan af..

Maar misschien is het alleen iets tijdelijks en gaan ze weer verder zodra de economische onzekerheden weer bijdraaien.
Idd, NFS was stoer. Weet nog wel dat ik NFS2 in de winkel kocht. Kon niet wachten tot ik thuis was om in al die stoere sportbolides rond te scheuren. Ken alle circuits nog steeds uit mijn hoofd. Dat spel heb ik echt lang gespeeld, helemaal toen ik na een half jaar een 3DFX kaart kocht en de patch voor NFS2 installeerde. Mijn god, die ervaring was net zo groot als toen ik mijn eerste soundblaster kocht tegenover de interne speaker! Glimmende sportbolides die over mijn 15 inch CRT knalden! Woehoe!

Dat was toen zo vet. Nu zijn het al geen sportbolides meer... en verder zijn het nog steeds glimmende bolides die over het beeld knallen, met een slechtere besturing ook nog eens.

en inderdaad, de NFS porsche was ook erg bruut, en zat technisch ook erg goed in elkaar.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 december 2008 10:37]

In die tijd kreeg ik NFS2 SE bij 1 of ander softwarepakket, heb em nog steeds. Ik kon het pas gebruiken toen ik mijn (1e) 3DFX-kaart (Voodoo2 12 MB) kocht. Het waren voor die tijd ook adembenemende beelden die ik te zien kreeg, geweldig! Wat dat betreft deel ik dezelfde ervaring :*)

Later nog NFS3 Hot Pursuit gekregen, vond ik wat minder. Verder ook geen fan van Porsche, dus die versie heb ik geen aandacht gegeven.

Toen de periode aanbrak van The Fast & The Furious en 2 Fast 2 Furious, waren NFSU1 en NFSU2 toch echt enorme toppers, ook dankzij dezelfde vergelijkende sferen van film en spel.
ja, ik herinner me ook nog heel goed toen ik met NFS2 thuiskwam... wat een teleurstelling! het trok helemaal niet op NFS1 en was dus bijgevolg een totale miskoop voor mij :)
en na NFS1(SE) ging het blijkbaar maar steeds verder bergaf.

de eerste NFS die me terug kon bekoren was Most Wanted. Met Undercover hoop ik dat ze weer succes hebben bij mij, maar de commentaren lijken niet echt positief.. ik hoop dat ze een demo uitbrengen of zo zodat ik kan doublechecken voor ik koop ;)
Als ze een versie maken als NFS4(High Stakes) dan koop ik m meteen. Man wat was die gaaf, en heb ik die veel gespeeld zeg.
Mooie omgevingen, met de goede auto's. En toen was het nog leuk om allemaal auto's van het internet te downloaden en daar mee te gaan racen, was in die tijd nog heel wat!
Ze leveren elk jaar een half afgewerkt game.
Liever 2 jaar of meer wachten tot ze een deftig game releasn dan een half afgewerkt ierder jaar.
NFS MW was dan wel vondt ik persoonlijk een van hun beste, toch had het een buggie multiplayer mode.
Het is ook telkens zo weinig vernieuwend, als je nu kijkt naar NFS Underground, is het net een NFS MW remix.
Telkens er een nieuwe GTA zit ik met een mond vol tanden hoe ze telkens opnieuw een fantastisch game maken, en iedere keer overtreffen ze hun voorganger. Dat gevoel mis ik bij NFS.

Hun classic serie, die was goed

[Reactie gewijzigd door zanza006 op 15 december 2008 16:03]

Dan maken ze toch 1 hele grote fout die ze wel eens fatal zuoden kunnen woren. De hele NFS-serie draagt voor en belangrijk deel mee aan hun inkomsten.

Dat de nieuwste loot aan de boom, Undercover, zo slecht gerecenseerd wordt is gewoon compleet belacheljk. Zo slecht is de game namelijk niet. Er worden voorbarige conclusies getrokken terwijl de NFS-serie nog nix aan kracht heeft ingeboet. Deserie vernieuwd zich steeds en nog blijft men roepen dat de serie wordt uitgemolken. Dat is lulpraat van mensen die er geen verstand van hebben en niet eens de moeite hebben genomen de game fatsoenlijk een tijd te spelen.

Als ze dit echt gaan doen keer ik EA de rug toe. Ze maken gamers nameijk belachelijk hiermee en hebben geen greintje repect voor de liefhebbers.
Dit valt me zwaar tegen van deze ontwikkelaar.
Sorry hoor maar de serie verkoopt retegoed. En dan dit? Ik ga hierme allerminst akkoord. Ik weet zeker dat ze er op gaan terugkomen wantik ben t totaal niet eens met hun beslissing!!

Ik weetdat t geruchten zijn maar er s gewoon nix van waar. Maar ik wilde wel even laten zien aan EA dat als ze dit WELvan plan zijn dit genszis in goed aarde zal vallen. en dat dat duidelijk is in mijn reactie.
Maar ik denk dat EA verdomde goed weet dat als ze illen herstructureren dit geen goede oplossing zou zijn. Dit medeomdat ze zelf ook aangeven dat de serie goed verkoopt. En ik weet dat gewoon want t zijn goede games. Dus ze zouden wel gek zijn.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 15 december 2008 20:04]

Werd tijd: de laatste leuke en goeie NFS was Porsche 2000...
Porsche unleashed bedoel je. Reed erg strak, mooie graphics voor die tijd. Die ga ik nog eens opduikelen denk ik...
Op mijn CD staat ook NFS Porsche 2000. Een spel dat ik in iedergeval steeds weer leuk vind om te spelen. Na 2 jaar haal je 'm weer uit de oude doos en 't blijft een leuk spel. Ben de laatste week ook weer druk met racen.

Wat een verschil met 'vroeger' ben NFS Porsche 2k begonnen te spelen met 640 x 480 met dikke fragmenten.. en nu gewoon om 1680 x 1050!
Ik moet zeggen dat ik NFS:PU helemaal niet zo leuk vind om in zo'n hoge resolutie te spelen. Ik vind het nu veel leuker om in 680x480 met 32X AA te spelen oid. Dan lijkt het imho nog een beetje gerendered en vallen die belachelijk beroerde textures en low poy models ook niet zo op.
Ik kom er nu ook in een keer achter dat het ook best nutteloos was om in die bewuste tijd zulke hoge resoluties te willen draaien, het enige wat je er mee wint is detail, en dan met name onbelangrijk "detail" aangezien er een gebrek is aan voldoende polygonen en high res textures om er uberhaupt wat aan te hebben. Dat is helemaal niet iets wat je graag wilt accentueren met een hoge resolutie. Hoewel ik het destijds in 1280x960 speelde met een TNT2 Ultra vind ik dat er nu behoorlijk beroerd uitzien. Ik verbloem het liever door een lage resolutie te gebruiken maar wel maximale AA/AF.

Doet me ook weer denken aan Quake2 in 1600x1200, wat overdreven was eigenlijk voor zo weinig detail, maargoed dan had je nog te maken met tegenstanders die wel eens heel ver weg konden staan. Om het Railen dan wat aangenamer te maken kon een hoge resolutie nog wel voordeel bieden.

Na jarenlang niet MINDER te willen dan 1600x1200 kan het me plots geen zak meer schelen, tenslotte heb je geen hoge resoluties nodig om iets er realistisch uit te laten zien (DVD film oid 720x576), maar was het eerder om minder last te hebben van die "jaggies", en aangezien we tegenwoordig toch zeer goeie AA hebben boeien me die hoge reso's niet meer zo.

In elk geval ik vond het wel grappig dat jij juist van lage resolutie naar hoog bent gegaan terwijl ik dit met oudere games juist precies andersom doe. Misschien heeft het wel iets met nostalgie te maken, om die games opnieuw te spelen alsof ze gerendered zijn in 3D Studio 3 uit het DOS tijdperk, zoals 320x240 met 32X AA Quake2 spelen, geweldig :P Tenslotte waren die oude dos games in 320x240 ook helemaal niet ongedetailleerd, en pixelart is echt de beste graphics ever. Dat ik toch zo op kon gaan in Sierra/LucasArts/Westwood adventures, omdat ze genoeg ruimte over lieten voor verbeelding. Tegenwoordig word je doodgegooid met schijnrealisme zoals in Need For Speed, zelfs de besturing etc. is er allemaal op achteruit gegaan, dit begon met name op te treden bij Most Wanted. NFS:PU had in elk geval nog een redelijk realistische feel, zeker voor die tijd en het was een genot om met FF stuurtje te spelen. De hele underground reeks is met stuur al niet leuk meer, maar met een gamepad speelde het toch nog vermakelijk en het rijgedrag kon wel door de beugel, zeker niet slecht. Bij Most Wanted mocht je al niet meer rustig weg rijden, dit moest zo nodig met burnout en tot stilstand komen ging ook niet meer van een leien dakje, abrupt staat je auto stil, alleen als je op snelheid bent voelt het rijgedrag nog acceptabel. Vervolgens Carbon, kon ik werkelijk niet verdragen vanwege een aantal dingen. Weer datzelfde baggerweggedrag als bij Most Wanted, maar nu is de snelheid eruit omdat ze een FOV van 60 oid zijn gaan gebruiken en dan "on top of it" ook nog eens niet meer hoeven tegensturen in een drift? Al zouden ze de rest van het spel leuk hebben verzonnen, ik ga niet een racespel spelen waarbij ik zelf niet meer hoef te racen maar het spel dat wel even VOOR mij doet. Kokhalsneigingen kreeg ik er van en heb dat spel dan ook nooit uitgespeeld. Pro Street was ook niet veel soeps, simplistisch spel en het rijgedrag was ook erg vreemd, ook zeker weer in de driftmode. Waarom 'handeled' een auto spontaan anders als je de Driftcourse gaat doen? Arcade mijn ass, dit is beyond Arcade, dit is EA zijn eigen benadering van gamen, spellen zo toegankelijk maken dat oma Truus ook kan winnen. Ik voel me gewoon in de zeik genomen door die games, zouteloze Catch-up systeem ook , vast heel handig voor wie niet zo goed is, maar stierlijk vervelend is als je erg goed bent. Je wint bijvoorbeeld een stuk makkelijker door trager te racen en af en toe eens ergens tegenaan te beuken dan als je geen fouten maakt. En als je dan eigenlijk TE goed bent voor de AI halen ze je alsnog even vlak voor de finish in met een onmogelijke 450KM/U omdat het zogenaame Catch-up systeem wil dat het voor iedereen een "Challenge" is. Dit is gewoon niet leuk meer, NFS is leuk voor de moderate gamer die het gevoel wil hebben iets te kunnen, het gevoel een prestatie te leveren, te winnen. Zet daar tegenover eens een spel als LFS (Live For Speed). De naam spreekt boekdelen en kan het verschil tussen Arcade en Sim niet beter omschrijven. Daar waar NFS puur inspeelt op de behoeften van de gamer (the NEED), het gevoel beleven zonder echt te kunnen racen, is dit met LFS een totaal ander verhaal. LFS vraagt om 100% inzet en gedrevenheid, maar loont ook 100% meer als je wint. You have to 'live for' it.

Beetje Appels en Peren verhaal, maar toch, de grote bedrijven verzieken het voor de echte fanaten door spellen te maken die iedereen moet kunnen spelen. Ze moeten immers een zo groot mogelijke afzetmarkt bereiken omdat ze in korte tijd ontwikkelen en relatief veel op moeten hoesten. Liefde en tijd nemen voor ontwikkeling bestaat niet meer en dat valt op. Dit valt met name de mensen op die al langere tijd meegaan in gameland. Voor de gemiddelde gamer is de hele NFS serie weldegelijk geslaagd, ze worden gemanipuleerd door de werking van deze games. Ze trachten een goed gevoel op te wekken bij de casual gamer wat in de meeste gevallen ook zeer goed lukt. Een wereldstrategie van EA om geld te werven. En ookal vinden puristen de laatste NFS delen nog zo slecht, er is zeker een grote meerderheid die dit niet vind. Dus, [TRAPPED] Puristen als ik zijn de dupe van de meerderheid, niet zozeer EA, die maakt alleen maar slim gebruik van deze groep en ik kan ze geen ongelijk geven. Er komt ook steeds meer jeugd bij die de gamegeschiedenis niet kent, daardoor geen vergelijking kan trekken, dus het verschil niet ziet en alles voor zoete koek neemt.

Hollywood vs. de kleine filmbedrijven, same story

Aan de laatste NFS heb ik me niet eens gewaagd, it's a disgrace to the gaming industry

nuf said...

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 december 2008 16:25]

Nadeel is alleen dat je HUD zo klein wordt op die hoge resoluties. Verder ziet het er inderdaad goed uit.

Wel jammer dat bijvoorbeeld NFS3 beperkt is tot 800 x 600.

Zou eigenlijk wel leuk zijn als EA de oude delen open source zou maken...

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 15 december 2008 12:21]

Weet je dat zeker? Want NFS 3: Hot Pursuit speelde wel degelijk op een minimale resolutie van 1024X768.

Hij gaat toch ook op 1680X1050, hoop ik?
Minimaal 1024x768? Grapje zeker, NFS3 was nog een echte 3DFX Voodoo game, en zoals je misschien weet kan een Voodoo2 over het algemeen maximaal 800x600 resolutie aansturen. Vandaar ook de beperking tot 800x600, in die tijd was dat al geweldig. Heel misschien ondersteunt hij nog 1024x768, maar dat zal dan ook alleen zijn als er 2 Voodoo2 kaarten in SLI worden herkent (SLI stond garant voor 1024x768)
er zijn wel manieren om nfs3 boven de 800x600 te krijgen met een niet 3dfx kaart... uit mijn hoofd kon het door de d3d dll's uit NFS High Stakes en/of Porsche Unleashed te gebruiken, die te renamen naar voodoo2a.dll en dan het spel te starten in voodoo2 mode (command line switch) :)
Porsche 2000 = Porsche Unleashed :P

Ene naam werd gebruikt in Europa, andere in VS/rest v.d. wereld als ik het me goed herinner.

Edit: als je 'm weer gaat proberen, onder XP (en waarschijnlijk dus ook Vista) loopt 'ie niet altijd even stabiel helaas :(

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 15 december 2008 11:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True