Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Hardwarefabrikant Corsair heeft op de Computex een waterkoeler aangekondigd. De Hydro H50 bestaat uit een radiator en een cpu-koelblok met geintegreerde pomp. Corsair wil met het waterkoelsetje de strijd aangaan met high-end luchtkoelers.

Het waterkoelsetje is afkomstig van het bedrijf Asetek, die de waterkoeler een jaar eerder al introduceerde tijdens de Computex. De koeler was echter alleen te koop voor OEM's. Asetek wilde dat Corsair de koeler ook aan de consument ging verkopen, waarna Corsair besloot om enkele verbeteringen door te voeren. De set bestaat uit een enkele 120mm-radiator, een cpu-blok en een pomp. Het cpu-blok is voorzien van een koperen basis. Het is een gesloten systeem en het kan dus ook uitsluitend gebruikt worden om de processor mee te koelen. Standaard is de H50 geschikt voor Socket lga775 en lga1366. Op aanvraag kan er ook een backplate meegeleverd worden voor socket AM2/AM3.

De website Tweaktown kreeg een kleine demonstratie te zien van Corsairs Hydro H50. Corsair liet zien hoe de Hydro H50 een Core i7 cpu met een snelheid van 3,97GHz koel houdt op een temperatuur van 64 graden Celsius. Als vergelijkingsmateriaal werd de Thermalright Ultra Extreme 120 ingezet, waarmee de cpu een temperatuur van 79 graden Celsius bereikte. Wat de koeler in Europa moet gaan kosten is nog niet duidelijk, maar Corsair liet Tweakers.net weten dat het minder dan 80 euro zal zijn. De Hydro H50 zal binnen enkele weken te koop zijn.

Corsair Hydro H50

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ik koel al een paar weken via een 12cm radiator een x3 720be (x4 dus :P ) , en een hd4850. Dit werkt tot mijn verbazing verrassend goed, ik kan zelfs met deze temperaturen (heb nogal een warme kamer) gewoon een nette 34c vga idle halen en cpu iets in dezelfde geest. Meerdere componenten koelen kan dus zeker goed met 1x 12cm.

Onder load is de temp wel snel een graad of 5/6 hoger als op de 3x 12cm radiator, maar dan heeft hij ook een 250w+ te koelen :)

zo'n soort setje kan dus echt wel lekker werken, jammer natuurlijk dat het niet uit te breiden is maar gelukkig zijn er ook watergekoelde videokaarten te koop :P
Op zich een leuk ding....

Maar wat ik niet begrijp, is waarom al die fabrikanten zich altijd op de cpu concentreren?? Op dit moment is de cpu koeling heel makkelijk te maken. Er zit zat ruimte op het moederbord om grote koelers te installeren. Tegenwoordige toren koelers zitten ook precies in de luchstroom van de kast, slechts een paar centimeter voor de case-fan, en draaien vrijwel geluidloos met grote langzaam draaiende fans. Eigenlijk voegt dergelijke waterkoeling hier niets toe.

Nee.... kijk dan eens naar de videokaarten. Die verstoken minstens net zo veel, maar moeten op verschrikkelijk weinig ruimte hun warmte kwijt. Daardoor veel lastiger te bouwen, en vrijwel altijd uitgerust met veeeeel luidruchtiger fans.

Als ik ergens een waterkoeling zou willen installeren, dan was het op mijn videokaart, en niet op mijn cpu!!


Waterkoeling betekent eigenlijk alleen het verplaatsen van je koelribben en fan, van je warmtebron, naar een ruimte waar het makkelijker is grote langzaam draaiende fans op een groot koelblok te monteren. Dat is dringend nodig bij een gpu, maar nauwelijks op een cpu.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 2 juni 2009 20:51]

Met je laatste stelling ben ik het niet helemaal eens...
Een radiator is ook gewoon veel efficienter dan een gewone koelvin: de temperatuur in de vingers van een (grote) koelvin neemt sterk af naar de uiteindes, waardoor de warmte-uitwisseling met de luchtstroom minder efficient is, want die is afhankelijk van het temperatuursverschil tussen de koelvin en de lucht. Hoe groter de vin, hoe kleiner dit temperatuursverschil aan het uiteinde. Je kan dat verbeteren door over te gaan naar een materiaal dat de warmte beter geleidt, maar dat wordt vaak zeer duur.
Bij een radiator van de vloeistofkoeling is de temperatuur van de contactoppervlakte met de lucht veel homogener: de vloeistof stroomt door dunne kanaaltjes en de eigenlijke koelvinnen (tussen die kanaatljes) zijn bewust zeer kort gehouden. Hierdoor werkt je koelvin overal even efficient.
Het doel van waterkoeling is dus niet alleen het verplaatsen van de warmte naar een plaats waar je meer ruimte hebt voor grotere fans, maar ook dat je gewoon een kleinere luchtstroom nodig om dezelfde koeling te krijgen voor een zelfde oppervlakte aan de koelvinnen. En dus heb je een stillere koeling (als de pomp niet te veel herie maakt natuurlijk :) ).

[Reactie gewijzigd door HeadHunter242 op 3 juni 2009 03:36]

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met de geluidsproductie van de pomp? Is het al de moeite om te gaan denken aan waterkoeling als je bedenkt dat je waarschijnlijk dan meerdere pompen nodig hebt als je je chipset en gpu ook wilt waterkoelen?

Iemand enig idee of het net zo stil is als een goede fan koeler?

[Reactie gewijzigd door Qwanta op 2 juni 2009 14:01]

Dit is aan jezelf. je kan de pomp die je wil gaan isoleren. Ook zijn bijv. Laing pompen erg stil en klein waardoor ze ook nog eens makkelijk te isoleren zijn.

De pomp bij deze setup is al voorzien van een extra behuizing waardoor ik denk dat deze daardoor goed geïsoleerd is. en dus ook weinig geluid zal geven. Maar aangezien je hier niet je hele setup mee kan koelen komen de fans al snel boven het geluid van de pomp uit.
Ja precies dat maak ik ook op uit het verhaal dit is cpu only ding. Maargoed als je zegt dat de fans boven de motor van de pomp uitkomen is het dus zo dat ik er vanuit kan gaan dat het een stille bedoeling is.

Nou vraag ik mij alleen af wat je precies bedoelt met isoleren. In een appart kastje bouwen ofzo en dan isolatiematerialen gebruiken, of de pomp zelf isoleren? En wat als ik nou wel mijn hele systeem zou willen waterkoelen? Heb ik dan 3 pompen nodig?

[Reactie gewijzigd door Qwanta op 2 juni 2009 14:07]

Je kan makkelijk in pomp gebruiken om je volledige systeem te koelen. Uiteraard heb je hier niet het meest simpele pompje voor nodig maar wel 1 met de een goede doorvoerhoogte. Bijv weer de Laing pompen. die erg klein zijn en zeer sterk, helemaal met de extra tops die er te koop zijn tegenwoordig.

Met isoleren bedoel ik het wegnemen van resonantie op de behuizing. dit word meestal gedaan door een schuim/rubber matje onder de pomp zijn bevestiging te plaatsen waardoor er geen resonantie word doorgegeven. Dit is de grootste oorzaak dat je de pompen hoort.
Highend water cooling setups, wordt er gewoon gewerkt met verschillende circuits.
Alles op 1 circuit heb je te veel verlies.
Verschillende circuits en 1 pomp of heb je het dan over meerdere pompen?
Meeste pompen zijn veel stiller, vergelijk ze met een 200-400rpm fan. cpu, chipset en gpu zijn met de sterkere pompen nog steeds in 1circuit (met 1pomp) te doen zolang dan geen trippe radiator gebruikt met in combinatie nog eens koelblokken met grote weerstand.

Het meeste lawaai van een pomp zijn vibraties. Daarbij is isoleren dus bijvoorbeeld rubber tussen de voet en je case die het opvangen. Het gezoem hoor je niet met een gesloten kast als je werkt of slaapt.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 2 juni 2009 14:10]

Als het 1 circuit is krijg je dan niet dat het water te warm word op den duur? Of word die gekoelt in de pomp, of hoe zit dat eigenlijk, ik zou zeggen water kan 100c worden, als het langs een videokaart moet en een cpu die flink warmte produceren word het dan op den duur niet te warm?

Hmm volgens mij moet ik mij er eens in gaan verdiepen, ik heb zo nog wel een hoop vragen volgens mij :S
Het water koelt net af als het via de radiator passeert. (Dat vierkant links op de foto)
Ja in dit geval wel, maar bijvoorbeeld als ik naar http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/pompen-1/ die laing pompen kijk zie ik geen radiator, maargoed ik moet me er gewoon in verdiepen. Er kwam net ook een url langs van die Freezone met chiller, het lijkt erop dat dat gewoon 1 circuit is wat alles koelt ook 2 videokaarten nog. Misschien is dat dan de betere oplossing, een pomp met chiller. Klinkt wel logisch ook dan word het water in het circuit ook niet warm :)

Edit: Ik bedenk me alleen net wel weer hoeveel geluidsproductie zou dat opleveren met chiller :) Vragen vragen.. ik ga het lekker uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door Qwanta op 2 juni 2009 14:35]

Als je opstellingen zoekt die je hele systeem gaan koelen kijk dan zeker niet naar dit soort simpele setjes. Doe dan zeker een week of langer intens onderzoek naar onderdelen om zelf een passende setup in elkaar te steken.

Bij jou zou het iets zijn als: pomp > cpu > chipset > gpu > radiator (> eventueel een reservoir) > terug begin aan de pomp.
1) Altijd eerst door de koelste blokken 2) reservoit altijd voor de pomp. Zijn belangrijkste regels.
Er is toch ook een bedrijf die dit soort setjes al lang verkoopt maar dan ook met een waterchiller er in?

Alienware gebruikt die setjes dacht ik in somige van hun systemen.

Fake edit:
http://www.coolitsystems....iew=article&id=3&Itemid=5

Ok ze zijn wel 'iets' duurder dan deze Corsair ;)
als hij onder de €80 blijft zou het zeker een goed alternatief zijn!
zeker als je ziet dat die high end koelers soms ook al meer dan €50 kosten.. :X

lijkt me wel een goede prijs prestatie verhouding in iedergeval!

[Reactie gewijzigd door Wannial op 2 juni 2009 13:46]

Toch blijft het jammer dat dit setje niet uitbreidbaar is. Zo zou je als waterkoeling leek zo'n setje kunnen aanschaffen, en als je je er later in verdiept hebt een extra blok, rad of pomp ertussen kunnen zetten.
De bigwater series waren wel uitbreidbaar, maar niet van qualiteit dat je dat zou willen doen. Als Corsair hier inderdaad een aantal verbeteringen aan heeft gemaakt is het zonde een kwaliteitssetje weg te moeten doen zodra je uit zou willen breiden.

[Reactie gewijzigd door Mr Alfabet op 2 juni 2009 13:52]

ben ik het mee eens!
persoonlijk zou ik als de cpu koeler/pomp vervangen zou kunnen worden door een gpu koeler/pomp er eentje nemen

tjah, als goedkope instappertjes voor beginners heb je natuurlijk een thermaltake bigwater
Ik denk dat dit setje net voor een andere doelgroep is. Wel wat prestaties, maar geen gehussel en spannende tijden met slangen en koppelingen.
'T gaat al vele jaren zo dat een leek eerst een setje koopt. Die setjes zijn dan natuurlijk ook niet echt sterk genoeg voor uitbreidingen.
Volgens vele experts een slechte zet maar imo zeer goed om te kijken of ze waterkoeling wel leuk vinden. Is vaak zoveel zonde van het geld om meteen mensen naar Petra's of naar FrozenCPU te sturen.
Als hij een stuk stiller is als mijn Cu7700 ben ik nog wel in om deze van mijn inmiddels oude P4 te vervangen.

Wel jammer dat er geen mogelijkheid is om ook je GPU ermee te koelen.

[Reactie gewijzigd door My-life op 2 juni 2009 13:48]

Precies, met mijn huidige waterkoeling koel ik ook de gpu terwijl daar ook een 120mm radiator aan hangt. Het is prima mogelijk dus, het scheelt misschien 2 graden, maar dat boeit niet echt.

De GPU koeler is wel na de CPU koeler aangesloten, want een GPU geeft toch wel veel meer warmte af dan een CPU. GPU blijft trouwens uiteindelijk toch veel koeler dan met de originele luchtkoeler die erop zat, en dan praat ik zo over 15 graden.
LoL prime95.
Waarom testen ze niet met linpack das zeker 5-10c warmer met stress test.
En die slangen lijken me wel heel erg klein.
Mjah hopelijk snel review vraag me af hoe het doet tegenover een coolermaster v8.
lijkt me wel een chille koeling, voor een beetje geld heb je al wat en het is een goed alternatief voor de kleine overclockers. maar een echte High-end is natuurlijk beter :P
op aanvraag een backplate mee leveren voor AM2/3?

je gaat naar salland/azrty & moet bij je bestelling aanvinken ik ben een AM patient?

omg -_-

[Reactie gewijzigd door AnarkhiA op 2 juni 2009 14:32]

Hmm 64°C is toch nog vrij heet voor een processor imo. De i7 in kwestie is wel ferm overclocked maar toch is +60°C net wat te veel niet dan?
tja... dat hangt er van af hoe je het bekijkt. die i7's zijn stevige heethoofdjes, hij is stevig ge-OC't en het is een geintegreerd kitje met een lief, beschaafd prijsje.

ik vind het een nette prestatie. vooral als dit ding een beetje stil is, is ie voor veel mensen toch z'n 79,99 wel waard ;)

(tja, "minder dan 80 euro... dat zal niet veel schelen ben ik bang.)
Die temperatuur vind ik nog meevallen maar vraag me de kamertemperatuur wel af. Als het daar 20°C is, dan geraak je in de zomer op je zolderkamertje van 40°C al in de problemen.
Waren de inuit overklokkers, ze zouden elk record domineren :)