Marktplaats maakt begin met integratie PayPal

Marktplaats.nl is gestart met het aanbieden van PayPal als betaalmogelijkheid voor transacties tussen particulieren. Vooralsnog kan PayPal voor drie productgroepen worden gebruikt, al zegt de Ebay-dochter dat dit wel zal worden uitgebreid.

Voorlopig kan PayPal, dat net als Marktplaats.nl een dochter van Ebay is, alleen gebruikt worden in de groepen Boeken, Telecommunicatie, en Cd's en Dvd's. Marktplaats.nl stelt echter dat er nog dit jaar in meer groepen met PayPal kan worden betaald.

Volgens Marktplaats heeft het betalen via PayPal voordelen voor zowel de koper als verkoper. Verkopers zijn er bijvoorbeeld van verzekerd dat ze de betaling direct ontvangen, en kopers komen onder voorwaarden in aanmerking voor teruggaaf van hun aankoopbedrag als de verkoper niet levert. Het gebruik van PayPal is voor kopers gratis; verkopers betalen 0,35 euro per transactie plus een commissie van 1,9 procent van het aankoopbedrag.

De zogenoemde PayPal Kopersbescherming geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat de aankoop is verzonden. Hiertoe moet de verkoper wel een verzendbewijs kunnen overleggen. In de praktijk betekent dit dat de regeling alleen geldt als de aankoop via pakketpost is verzonden. Als de verkoper geen verzendbewijs kan overleggen, dan wordt maximaal 200 euro vergoed. Als de verkoper wel kan bewijzen dat de aankoop is verzonden en de aankoop niet is afgeleverd, dan moet de verkoper contact opnemen met het verzendbedrijf.

Kopers hadden de integratie van PayPal en Marktplaats al eerder verwacht na de overname door Ebay. De Amerikaanse veilingsite nam zijn Nederlandse evenknie eind 2004 over, waarna het in de lijn der verwachting lag dat ook Marktplaats PayPal als betaalmogelijkheid zou aanbieden. Het is niet bekend waarom hier bijna vijf jaar mee is gewacht.

PayPal Kopersbescherming

Door Wilbert de Vries

12-05-2009 • 10:14

94

Submitter: PcDealer

Reacties (94)

94
90
14
7
0
7
Wijzig sortering
Anoniem: 214935 12 mei 2009 15:04
Het voordeel van kopen via ebay, is de gebruikersreputatie. Staat een gebruiker hoog aangeschreven dan is het risico op een goede afloop en afhandeling van je bestelling uiteraard zekerder.
Helaas heeft marktplaats niet echt een soortgelijk systeem( er zijn wel enkele bedrijven die als "gecontroleerd" staan genoteerd).
De combinatie paypal en reputatiepunten is toch wat vertrouwder dan alleen paypal. Indien een lege doos word verstuurd heb je namelijk ook een verzendbewijs! Dus krijgt de klant geen geld terug.
Inderdaad bij marktplaats weet je bijvoorbeeld nooit iets. Je kan de vraagprijs willen betalen en toch wordt het niet aan je verkocht of nog erger, je hebt iets gekocht en je krijgt gewoon een mailtje een uur later dat ze het toch maar even aan een hogere bieder verkocht hebben. Wat dat betreft is ebay inderdaad stukken beter.
Ben benieuwd of PayPal in Nederland aan gaat slaan. Mijn persoonlijk voorkeur gaat toch uit naar iDeal.
Ik gebruik Paypal al sinds 2004. Een paar weken geleden heb ik mijn bankrekening geïntegreerd met PayPal zodat ik geen geld meer hoef over te boeken, want ik wilde iets gaan bestellen dat ik snel / direct wilde betalen.

Echter, wat ik me afvraag... als iemand je PayPal-wachtwoord te pakken krijgt, kan hij dan gewoon inloggen en aan het betalen slaan? Is het wachtwoord het enige dat tussen een persoon en een betaling staat?

Indien dat het geval is, zou ik mijn rekening weer willen ontkoppelen en op de "pre-paid" manier gaan werken, maar toen ik dat probeerde, vielen alle betalingsmogelijkheden uit, zover ik kon zien.

Ik denk dat ik maar eens naar PayPal ga mailen.

Zelf betaal ik alleen met PayPal (als koper). Als verkoper vind ik de kosten te hoog. (1.9% van 500 euro is toch wel een aardig bedrag, bijvoorbeeld.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 21:14]

Anoniem: 93798 @Katsunami12 mei 2009 10:33
Of je maakt gebruik van een pre-paid virtuele Mastercard die je vervolgens koppelt aan je PayPal account :) : http://nl.wikipedia.org/wiki/Wirecard#Producten_en_diensten

Dit vind ik tot nu toe nog steeds de veiligste oplossing wat betreft online betalingen ... het is niet gekoppeld aan je eigen (irl) bankrekening dus er kan er niet meer kwijt mee zijn dan wat je prepaid overgeschreven hebt mocht het ooit fout gaan ...
Maar dan kan er nogsteeds met die virutele card betaald worden, die het van je paypal haalt, die het van je bank haalt.
Right?

Dus effectief voegt dit niets toe aan de veiligheid, of mis ik iets?
Nee, het werkt andersom: je registreert je Wirecard als creditcard bij PayPal. PayPal haalt het geld van je WireCard. Je stort zelf een bepaald saldo op je Wirecard.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23 juli 2024 21:14]

Ja, dat heb ik tot dusver begrepen. Maar de connectie tussen die service en paypal is er wel, en dat houd automatisch in dat de connectie tussen paypal en je bank er ook nog is.
Maar er is dus geen directe connectie, je moet namelijk zelf _handmatig_ geld overboeken naar je wirecard.

Geen geld overgeboekt? Dan staat er niets/weinig op de kaart en kan er dus in principe ook niets gekocht worden. Dan heb je in ieder geval zelf nog de controle over hoeveel geld je er op zet.
Anoniem: 80487 @jbvo12 mei 2009 11:24
Ja, het princype snap ik.
Maar je PayPal account + koppeling blijft bestaan, die kan in theorie nogsteeds "gehackt" lees: wachtwoord geraden worden en daar kunnen in theorie dus nogsteeds gewoon dingen mee gekocht worden?
Een wachtwoord is lastiger te raden dan een pincode, bovendien wordt iedere transactie geëmaild, mocht er misbruik van gemaakt worden zijn de transacties eenvoudig via een muisklik te annuleren.

Bovendien heeft Paypal in tegenstelling tot een bankrekening een mogelijkheid om claims in te dienen, elke transactive kan binnen 45 dagen betwist worden waarbij het betreffende betrag op de tegenrekening onmiddelijk geblokkeerd wordt en bij toewijzing van je claim teruggestort. Dit maakt Paypal zo geschikt voor websites als Markplaats, je kunt veilig geld overmaken zonder dat je je druk hoeft te maken of de tegenpartij wel te vertrouwen is.
En dat maakt Paypal dus gevaarlijk voor verkopers.
Als jij namelijk beweert dat je gekochte waar niet goed dan geeft Paypal je je geld terug.
De koper krijgt bijna altijd gelijk.
Ja; maar als er maar 100 euro op je saldo van Wirecard staat kan er niet meer dan 100 euro opgedaan worden ... Aan je eigen rekening voor dagelijks gebruik kan men niet aan O+ Wanneer men dus achter je wachtwoord komt ben je100 euro kwijt, ook al staan er miljoenen op je rekening in het echte leven ... Maar als je geen enkel risico wil lopen dan moet je gewoon geen online aankopen doen ;)
het is idd slechts risicobeperking en sluit misbruik van derden niet geheel uit.
Volgens mij kan dit nu al gewoon met PayPal, zonder tussenkomst van Wirecard.

Voordat ik PayPal autoriseerde om geld van bankrekening af te schrijven, deed ik altijd al handmatig geld naar de PP rekening overboeken (naar een bankrekening van PP ovm mijn accountnummer oid). En stond er niet genoeg op de PP rekening, dan kon ik niet betalen.

Tenzij ze deze methode eruitgehaald hebben, zie ik de toegevoegde waarde van die Wirecard niet echt :?
Zo deed ik het ook, maar ik heb een tijdje terug mijn bankrekening gekoppeld omdat ik de geverifieerde status nodig had. Nu kan ik de rekening zo te zien niet meer ontkoppelen zonder dat ik helemáál niet meer kan betalen.

Zoals al gezegd ga ik een extra rekening regelen om én de geverifiëerde status te krijgen, én PayPal van mijn hoofdbetaalrekening af te krijgen. Lijkt me de beste oplossing.
Hm, helemaal geen directe verbinding tussen je rekening en paypal meer... dat is helemaal mooi. Bedankt voor de tip, ik ga dat eens nakijken.

Dat brengt me op een ander idee.

Misschien ga ik wel een extra betaalrekening openen, en hang ik PayPal daar aan, en gebruik ik die rekening alleen daarvoor. Dan kan ik gewoon van mijn ene naar de andere bankrekening boeken, net zoals je van je rekening naar PayPal zou overmaken. Echter, tussen eigen rekeningen gaat het uiteraard veel sneller, zo niet per direct.

Dan kan ik PayPal vanaf die aparte rekening laten werken, waar meestal niets zal opstaan.
Toen ik wat spullen in China had gekocht en betaald met PayPal (Gekoppeld aan mijn bankrekening), krijg ik een telefoontje met de vraag of de transactie werkelijk van mij kwam, en of ik deze goedkeurde. Er werden ook vragen gesteld over geboorte datum, plaats en mijn bankrekening nummer.

Zelf ben ik zeer tevreden over het veiligheidsbeleid van PayPal.
je login/wachtwoord is idd het enige wat nodig is om betalingen met PP te doen.
Andere kant van de stempel is natuurlijk wel als je gewoon een random letter cijfer wachtwoord verzint dat helemaal nergens op slaat is er gewoon niemand die dat ding gaat raden.

Edit: Waarom krijgt dit een negatieve rating? :D

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 23 juli 2024 21:14]

Het gaat erom dat die wachtwoorden dus relatief eenvoudig te achterhalen zijn.
Dat kan middels:
- Phishing (zijn voorbeelden van te vinden, google maar op "paypal phishing")
- Hacken van sites
- Sniffen in de browser via trojan
- Brute force

Bij een wat intelligentere/complexere beveiliging (OTP's bijvoorbeeld) wordt dit een stuk moeilijker.
Bedankt. Dan ga ik eens navragen bij PayPal hoe ik mijn rekening kan ontkoppelen en weer op de ouderwetse "geld uploaden"-manier kan betalen. Dan kan bij een inbraak hoogstens mijn adres achterhaald worden (wat je makkelijk genoeg in het telefoonboek en via whois en wat-niet-meer terug kunt vinden overigens...), en een restant op de rekening opgemaakt worden.
Anoniem: 302406 @Katsunami15 mei 2009 15:16
Namens PayPal wil ik je wel gerust stellen. Wanneer je PayPal-rekening onrechtmatig wordt overgenomen door derden zal daar uit voortvloeiende schade altijd vergoedt worden.

PayPal heeft een vrij eenvoudige inlogprocedure, die desalniettemin veilig is. Er wordt niet alleen gekeken naar het e-mailadres en het wachtwoord. Ook andere variabelen spelen een rol, zodat wij de veiligheid kunnen waarborgen. Op dit vlak hebben wij inmiddels meer dan 10 jaar expertise opgebouwd.

Groeten,

Maarten
Ja, wat dat aangaat vindt ik Paypal niet ideaal, en gebruik ik voor belangrijke transacties liever iDeal en dergelijke - de beveiliging van bijvoorbeeld de Rabobank is veel beter. Ik heb ook alleen maar een Paypal account om bepaalde betalingen op internationale sites te doen die geen overschrijving ondersteunen.
Idem hier... maar zie mijn reactie hierboven betreffende de aparte / extra rekening bij de Rabobank, waaran dan PayPal wordt gekoppeld :) Dan kan hoogstens het bedrag op je "RaboPayPal"-rekening worden geroofd; en die rekening zal tussen betalingen in nagenoeg leeg zijn.

Dit is een soort extra-snelle "pre-paid PayPal" setup... eigenlijk had ik daar direct aan moeten denken. Vrijdag heb ik vrij. Ik ga het meteen uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 21:14]

Ja, dat kan. Dat heb ik al een keer meegemaakt. Maar als je dan bij Paypal aangeeft dat die betaling niet klopt, wordt meteen je account geblokkeerd en (als je mazzel hebt) het geld weer teruggestort. Ik vond dat ze het in mijn geval toen erg netjes hebben aangepakt.

Maar voor mij is het wel reden om mijn Paypal-rekening af te schaffen. Het is mij toch iets te onveilig en het geeft ook wel een hoop gedoe om alles weer recht te breien...
Anoniem: 295700 @Katsunami12 mei 2009 12:21
Het koppelen van je bankrekening is geen slim plan. Iemand die je wachtwoord weet/kraakt kan je rekening helemaal leegtrekken. Dat geld kun je weer storneren, maar dan heb je Paypal en een incassobureau aan je broek hangen. Ik weet niet of je weleens hebt geprobeerd met de helpdesk van Paypal te communiceren... dat gaat dus niet. Die volgen hun bel/e-mail scripts. Ik maak dus gewoon geld over indien dat nodig is. Dan maar geen 'geverifieerde' status.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 295700 op 23 juli 2024 21:14]

Anoniem: 239217 @Lifelogger12 mei 2009 10:30
Ik ben het helemaal met je eens. Had een Amerikaanse paypal account, en die begon toen te zeuren om mijn (amerikaanse)bank direct aan paypal te hengelen. Dat wil ik helemaal niet, ik wil geen one-click-buy. Het principe om een bedrijf toestemming te geven belangrijke bank informatie op te vragen is fundamenteel verkeerd.

Ik heb liever iDeal waarbij je op hun website de overdracht kunt maken, lekker simpel, één website voor al je bankzaken, en niet een veelvoud.
Niks one-click-buy, met de randomreader (van rabobank) signeer codes ingeven, lekker moeilijk, maar je hebt wel het gevoel dat niet elke aap met een petje je rekening kan plunderen.

Voor dure dingen zoals meubulair en computers is handjecontantje toch beter. Weet wat je koopt, bekijk of de pc opstart en simpele handelingen doet, als je een slechte indruk krijgt van de verkoper, koop niet.

Dat is het voordeel van Nederland, alles is lichtelijk dichtbij.
Ik ben het helemaal met je eens DePurpereWolf.
Ik daar echter een dure les voor gehad.
Ik ben 1400 euro kwijtgeraakt met PayPal.
Ik wilde graag een tweedehands Panasonic toughbook cf-19 bestellen.

Ik zou iedereen willen waarschuwen voor de verwachtingen die je hebt bij de veiligheid van PayPal. Lees eerst alle 10.000 voorwaarden van PayPal goed door voordat je met PayPal aankopen gaat doen want je wilt geen maandsalaris kwijtraken.
In mijn geval heeft de verkoper mij aan het lijntje gehouden en heb ik een paar dagen te laat melding bij PayPal gedaan. Denk maar niet dat ze dan ook maar iets voor je doen. Echt helemaal niets. Ze blokkeren de verkoper niet, ze geven je geen gegevens over die partij en sturen je naar de politie, die je op hun beurt weer terugstuurt. De bekende oude "van het kastje naar de muur - valkuil". Een doodlopende straat dus waar je niet meer uitkomt. De politie agent aan wie ik mijn verhaal deed liet mij snel een "Handhavings Convenant" zien waarin werd geregeld dat de veiling site zelf collectief de aangifte zal doen ingeval van oplichting. In het geval van Ebay, ho maar dus! Niets! PayPal beschermt de fraudeur beter dan de koper als je het mij vraagt. Ook verkopers beamen dat ze vaak met PayPal genept worden, door het simpele feit dat ze helemaal niets voor je doen ingeval van een geschil dat niet naar behoren opgelost is. Ze geven je dus ook niet de mogelijkheid om dan maar zelf de andere partij aan te klagen.
Als je jezelf een hoop geld en gezeur wilt besparen houdt je dit verhaal in je achterhoofd en betaal je alleen handje contantje nadat je de goederen zeer goed geinspecteerd hebt.

Later heb ik toch nog een keer de fout gemaakt om een CPU te kopen bij Pixmania met PayPal en kreeg de verkeerde thuis. Ook dan krijg je je geld niet terug van PayPal en zelfs al valt de aanvraag tot terugboeken wel onder de voorwaarden dan brengen ze nog eens 5 euro in rekening.

Daarna heb ik mijn PayPal dus maar voorgoed opgezegd om nooit meer de domme fout te kunnen maken met hen nog een transactie te doen.

Ebay adverteert met "100% kopersbescherming" maar die interpreteren ze zelf kennelijk heel anders dan de doorsnee koper. Lees driemaal de voorwaarden want het gras beweegt.

Misschien heb ik gewoon pech gehad maar zorg dat u niet hetzelfde overkomt. Er zijn misschien geen perfecte maar wel genoeg betere alternatieven. PayPal is wat mij persoonlijk betreft niet veel veiliger dan Western Union. Als u PayPal toch het voordeel van de twijfel gunt dan raad ik u aan goed te realiseren dat het toch een gok blijft en om alleen bedragen te betalen die u financieel gemakkelijk overleeft.

U bent nu op de hoogte van de feiten. Ik hoop daarom dat dit bericht niet weg gemod wordt vanwege de toch wat kritische noot.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 231832 op 23 juli 2024 21:14]

Een kritische noot mag natuurlijk altijd :)

Uiteraard heel vervelend voor je, en natuurlijk is het niet goed te praten dat een verkoper je aan het lijntje houd. Maar in die 10.000 waarschuwingen van PayPal staat dus ook dat je binnen X dagen na de transactie een klacht in moet dienen als er iets misgaat... Het aan regeltjes houden geldt natuurlijk voor beide partijen.
Anoniem: 231832 @CJ_Latitude12 mei 2009 21:38
Ik ben blij om te vernemen dat dit jou niet zal overkomen CJ_Latitude. De argumenten die destijds aangevoerd werden door PayPal waren echter dat 45 dagen genoeg moest zijn om het artikel eventueel opnieuw op te sturen zijn niet waar. Het kan soms wel degelijk langer duren. Waarschijnlijk dat ze daarom de termijn een maand later naar 60 dagen hebben veranderd. En verder heb je gelijk, het is mijn eigen schuld dikke bult, maar ik hoop dat anderen hierdoor alert blijven, want PayPal doet helemaal niets meer voor je als je ietsje te laat bent en omdat de politie ook helemaal de regie uit handen heeft gegeven aan Ebay / PayPal ben je dan dus volledig aan hen overgeleverd. Je staat dus gewoon helemaal nergens in zo'n geval. En of ze nog ooit iets met die oplichter gedaan hebben... dat zullen we nooit weten en ik vermoed dan ook dat hij er lachend mee vandoor is. In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik zal voortaan wel beter op letten... en gewoon naar de winkel gaan.
Ik zeg natuurlijk niet dat dit mij nooit zal overkomen. Ikzelf ben ook al eens opgelicht (via de 'gewone' Marktplaats weg dan, geen PP).

Dat van die 'opnieuw-opstuur-termijn' wist ik niet, ik heb me nooit in de regeltjes hoeven verdiepen gelukkig. Ik ben ooit wel eens op zoek gegaan naar klachtafhandelingsregels op eBay, en ik vind dat deze wel wat makkelijker te vinden mogen zijn!

Over het niet meer reageren na de termijn: het is jammer, maar er moet nu eenmaal een grens getrokken worden. Zo is het ook met strafrechtelijke zaken in de 'echte wereld'. Daar geldt ook een verjaringstermijn voor.

Daarnaast ben ik van mening dat het gerechtelijke systeem ook nog absoluut niet is voorbereid op internetcriminaliteit. De persoon die mij had opgelicht had nog X anderen opgelicht, waarvan er iets van 13 aangifte hebben gedaan uiteindelijk. De persoon (een 16-jarig jochie, waarvan de vader wel afwist van de praktijken, maar er niets tegen deed omdat ze het al zo moeilijk hadden (bijstand, vrouw weg, blablabla)) was uiteindelijk vrijgesproken omdat alle aangiftes ontvankelijk waren verklaard, zonder opgaaf van reden...
Anoniem: 80487 @Lifelogger12 mei 2009 10:50
Pay-Pal gebruik ik al enige tijd, ik vind het ideaal voor internationale betalingen. Vooral aangezien in geen Credit Card heb.
iDeal trekt geld zo rechtstreeks van je rekening af..

Persoonlijk gebruik ik liever een credicard, daar heb je namelijk terugvorderings recht, en dat recht kan je claimen via je creditcard maatschappij, dat hoeft dus niet via de rechter, zolang je maar al je correspondentie bewaard.

Paypal kopersgarantie is een wassen neus. Na een klacht ingediend te hebben over niet ontvangen goederen waarbij de verkoper tevens gebruik maakte van meerdere accounts om even snel een reputatie op te bouwen kreeg ik na 2 maanden gelijk. In dezelfde mail stond ook dat het account van de Paypal gebruiker leeg was en ik dus geen geld terug kreeg.

Je kan dus gelijk krijgen in een geschil bij Paypal en kopersgarantie claimen maar toch geen geld terug krijgen. (weer een reden om Paypal via je creditcard te doen, dan heb je nog steeds terugvorderings recht).
Janoz Moderator PRG/SEA @Lifelogger12 mei 2009 10:24
iDeal en PayPal zijn op dit vlak niet te vergelijken. iDeal ondersteund namelijk helemaal geen c2c transacties.
Het handigste betaalmiddel vind ik nog altijd de creditcard, maar helaas ondersteunt PayPal geen creditcards van American Express. :(
Ideal is veel minder veilig. Ideal is gewoon een 100% vooruitbetaling (wat volgens de wet niet mag) waarbij je ook nog eens geen mogelijkheid hebt tot storneren als je het product niet geleverd krijgt.

Creditcard betalingen zijn veel veiliger. De verkoper moet immers aantonen dat hij geleverd heeft anders wordt het bedrag gestorneerd.
Anoniem: 295700 @ari312 mei 2009 12:27
Onzin. iDeal schrijft aan de verkoper voor dat de producten geleverd moeten worden anders wordt het iDeal account ingetrokken (net als bij automatische incasso). Als consument heb je in geval van een iDeal betaling dus wel degelijk meer te vertellen dan wanneer je per bank vooruit betaald.

Dat 100% vooruit betaling niet is toegestaan lijkt mij onjuist. Je betaald heel veel 100% vooruit! Kijk maar eens goed naar de voorwaarden van je electriciteitsbedrijf, de telefoonmaatschappij, etc.
Paypal, scammers heaven. Ik voorzie veel problemen met "kuch" nigeriaanse bendes die het geld overmaken, en dan met een ticket weer terugclaimen, zoals zo vaak het geval met Paypal.

De beschrijving in het artikel is een weerspiegeling van de realiteit, zoek maar eens op anti paypal & dergelijke. er zijn enorm veel horroverhalen, over accounts sluiten waar veel geld op staat, een klantenservice die beneden maat is en waar je ( in de praktijk ) vaak met tickets & wat geluk moet uitvechten hoe of wat je rechten zijn.

Nee, voor mij geen PayPal met onbekenden!
Ik heb nog nooit te maken gehad met de klantenservice, maar heb wel een paypal rekening waar ik zeer veel gebruik van maak.

Paypal is zeer traag, maar als je veel betalingen naar de states doet is het wel superhandig en goedkoper dan wire transfers. Voor zover ik het begrijp is de veiligheid vergelijkbaar met die van een creditcard.

Dat scammers geld proberen los te peuteren van Paypal, dat zal inderdaad. Ik denk alleen wel dat gewone particuliere / zakelijke gebruikers die zaken doen met bedrijven daar niet zo snel wat van zullen merken.
Doel meer op het feit dat paypal een soort uitnodiging voor ( er zijn er al veel topics hier langsgekomen over het feit ) nigeriaanse bendes die je spullen voor de vraagprijs of soms hoger willen kopen, maken het geld over, of de verkoper is "dom" genoeg om te wachten totdat hij het binnenheeft en deze uiteindelijk gewoon niet meer terug ziet. ongedekte cheques, "foute" banken & paypal bezigheden is juist hét probleem voor marktplaats.nl

Naast het feit dat verkopers juist er nu makkelijker over gaan denken,
hij zit in het buitenland of wat dan ook, maar met één knop heb ik me "virtuele geld" binnen. en denk niet dat als je het snel overboekt naar een andere rekening dat ze het niet terug kunnen claimen, je staat gewoon in het rood & dergelijke. dan begint de horror pas, met extra kosten & boetes.

Het is gewoon te gemakkelijk om een ticket of iets dergelijks aan te maken, te claimen dat je niks ontvangen heb en dan word of het geld vastgehouden voor 180(!) dagen voor nader onderzoek & dergelijke of de kans dat jij iets opgestuurd heb, maar de koper claimed het nooit gekregen te hebben gehad.

Er zijn gewoon heel veel vlakken waar onduidelijkheid over bestaat, welke medewerkers van paypal naar eigen hand aanpassen & invullen.
Tja, dat komt doordat Paypal geen bank is, en niet aan de bankregels hoeft te voldoen. Als ze zich echter meer aanwezig maken in de EU vraag ik mij af of dat nog volhoudbaar is, daar de regels daarvoor binnen de EU wederom eens ietwat strenger lijken te zijn dan in de VS.
Maar inderdaad, Paypal is fundamenteel onbetrouwbaar, omdat het veel te veel zelf mag beslissen wat een normale bank nooit zou mogen.
Dat is onjuist. Sinds juli 2007 beschikt PayPal over een Europese banklicentie, verstrekt door de Luxemburgse toezichthouder op de financiële sector. PayPal Europe heeft haar hoofdkantoor overigens in Luxemburg, dus het is kul om te stellen dat het bedrijf louter met wetgeving vanuit de Verenigde Staten van doen heeft. De dienst valt onder dezelfde regelgeving als andere Europese banken, waarbij opgemerkt dient te worden dat er aanvullende regels gelden voor stortings- en beleggingsdiensten, waar PayPal niet toe behoort. Of je het nu een prettige of een waardeloze service vindt, is mij om het even, maar als je de betrouwbaarheid ervan betwist, kom met iets beters.
Ik heb wel ervaring met de klantenservice van Paypal, en zeker geen slechte. De Rabobank had mijn rekening geblokkeerd omdat mijn adres gegevens niet meer klopte(een maatregel wie zorgt dat ik dit voortaan up2date hou hehe) echter tegelijkertijd had ik geld via paypal uitgegeven. als gevolg moest ik mijn account weer laten activieren en dergelijke dingen. was verholpen binnen drie mailtjes en een kleine twee uur in totaal.


Niets te klagen dus ;)
Anoniem: 144052 12 mei 2009 10:35
Ik ben toch bang dat dit meer oplichters gaat trekken naar Marktplaats in de aankomende jaren, vooral wanneer meerdere/alle groepen beschikbaar zijn voor betaling met PP.
Momenteel worden er zoveel mensen opgelicht door de bekende truc;
  • Koper (oplichter) betaald via PP
  • Verkoper ontvangt geld en stuur object op
  • Koper dient een claim in van een niet-geautoriseerd betaling, geld wordt teruggeboekt
  • Object inmiddels (digitaal)opgestuurd, verkoper reageert op claim dat het object al is opgestuurd
  • PP doet onderzoek en geeft de Koper gelijk, sluit de claim.
Ik ben zelf meerdere keren zo opgelicht en ken teveel mensen door hetzelfde trucje veel geld kwijt zijn geraakt. Nu is dit vaak internationaal gebeurd en daar valt weinig aan te doen, vooral nadat PP een claim sluit valt daar niets meer te halen. Immers kan er maar 1 claim geopend worden per transactie.
Vaak wordt er gevraagd bij een soortgelijke claim naar een verzendbewijs, maar bij veel zaken is dit niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan virtuele goederen zoals e-Tickets of kleinere objecten die in een envelop passen.

Ander leesvoer:
http://www.paypalwarning.com/
http://www.screw-paypal.c...ud/paypal_high_fraud.html
http://www.aboutpaypal.org/paypal_fraud
http://www.google.nl/sear...al+scam&btnG=Zoeken&meta=
Ik ben op dezelfde manier opgelicht en dat was al een paar jaar geleden. Niet te geloven dat het trucje nog steeds werkt. Het ergste was nog dat ze mijn account ongevraagd van euro's naar dollars omgezet hadden. Dat heeft me nog eens 100 euro gekost.

Paypal. Nee dankje. Daar ga ik nooit meer zaken meedoen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 92435 op 23 juli 2024 21:14]

Voor de duidelijkheid - ik werk bij PayPal. Wilde graag een korte reactie geven op jou opmerking.

Virtuele goederen (inclus. tickets) die te koop staan op Marktplaats zullen nooit onder de PayPal-Kopersbescherming vallen. Precies om de redenen die jij hierboven noemt.

Daarnaast zullen wij de verkoper altijd aanraden altijd te beschikken over een verzendbewijs (zie www.paypal.nl/marktplaats) zodat een verkoper nooit de dupe kan worden van een onbetrouwbare koper. Daarom is de PayPal-Kopersbescherming vooral geschikt voor grotere objecten die wel verzendbaar zijn, maar bv. niet in een envelop passen.

Groeten,

Maarten
Anoniem: 116213 12 mei 2009 10:37
De PayPal fees zijn een stuk hoger trouwens als je minder dan €100,000 per maand verkoopt.

€0.00 EUR - €2,500.00 EUR = 3.4% + €0.35 EUR
€2,500.01 EUR - €10,000.00 EUR = 2.9% + €0.35 EUR
€10,000.01 EUR - €50,000.00 EUR = 2.7% + €0.35 EUR
€50,000.01 EUR - €100,000.00 EUR = 2.4% + €0.35 EUR
> €100,000.00 EUR = 1.9% + €0.35 EUR

Accepteren van een andere muntsoorten = +2.5% op de dagkoers
Chargeback fee = $10, tenzij Seller Protection wordt gebruikt

Betalingen van buiten Nederland:

€0,00 EUR - €2.500,00 EUR = 3,4% + €0,35 EUR
€2.500,01 EUR - €10.000,00 EUR = 2,9% + €0,35 EUR
€10.000,01 EUR - €50.000,00 EUR = 2,3% + €0,35 EUR
€50.000,01 EUR - €100.000,00 EUR = 1,9% + €0,35 EUR
> €100.000,00 EUR = 1,5% + €0,35 EUR

* Verkopers die betalingen ontvangen in euro van een andere EU-lidstaat, ontvangen een extra 0,5% korting op hun internationale kosten zoals hierboven aangegeven. Als de betaling buiten deze landen is gestart, worden de 0,5% kosten opnieuw toegevoegd.

Kosten voor het ontvangen van eCheck-betalingen bedragen maximaal €5,00 EUR per transactie.

Handelaarstarief @ https://www.paypal.com/nl...=_fees-rate-about-outside

Voor microtransacties die af en toe plaats vinden blijft PayPal voor mij de gemakkelijkste keuze hier in Amerika, omdat er geen maandelijkse kosten aan verbonden zijn. Zodra je meer volume draait zijn er vaak veel betere tariefen te vinden.
PayPal hanteert speciale tarieven, die kunnen verschillen per land of website. Op Marktplaats.nl gelden voor PayPal betalingen tarieven; 1.9% + 0,35 cent. Meer hierover kun je terugvinden op www.paypal.nl/marktplaats

Groeten,

Maarten (werkzaam bij PayPal)
Anoniem: 225504 12 mei 2009 14:45
Afgezien van de idioot hoge transactiekosten die ze in rekening brengen, is PayPal voor zowel koper als verkoper ontzettend onveilig. Geld kan zonder enige aarzeling worden teruggeboekt en accounts worden geblokkeerd zonder noemenswaardige reden. Als dit op marktplaats wordt ingevoerd en iemand beweert straks alleen via Paypal te kunnen betalen, gaat er voor mij al een lichtje branden. Ik blijf voortaan wel bij de gereputeerde banken.
Verkoper stuurt leeg pakket op, verkoper heeft verzendbewijs, ontvanger heeft meestal getekend voor ontvangst. Veel succes je geld terug te krijgen.
Anoniem: 111970 @SirBlade12 mei 2009 10:37
Tekenen voor ontvangst wil alleen zeggen dat je het pakketje hebt ontvangen. Je tekent apart voor akkoord; dus dat de inhoud ook juist is.

Meestal teken je voor ontvangst -en- voor akkoord in allerlei algemene voorwaarden. Doe je -dat-, dan zit je er inderdaad aan vast.

Als het om dure goederen gaat, -atijd- eisen dat je de inhoud inziet voor dat je tekent. De TNT / whatever medewerker slaakt dan een diepe zucht (kost weer tijd, etc.), maar is er ook aan gebonden hiermee akkoord te gaan.

Ik kan zo de regelgevingen niet vinden, maar als vervolgens de inhoud wél juist is en jij tekent toch niet (en de boel gaat dan retour zender), dan kan jij mogelijk wel aansprakelijk worden gehouden voor de geleden schade (verzend kosten, retour kosten, product ondertussen niet verkoopbaar geweest, etc.). Maar nogmaals, aangezien ik die regelgeving niet kan vinden kan dat ook een bakerspraatje zijn dat ik ergens heb opgevangen.
Dat geldt ook voor onder rembours ontvangen.
En welke vorm dan ook.


Als je aangeeft dat er niks in zat of het onjuiste wat ook gebeurt dan is de zekerheid via de creditcard erg prettig.
Bij rembours zendingen mag je eerst de inhoud controleren in het bijzijn van de postbode of op het postkantoor. Ik heb dat weleens gedaan bij verkopers die ik niet vertrouwde.
Dat probeerde ik hier boven inderdaad ook al te zeggen. Probeer jij maar eens te bewijzen dat je de cd / dvd etc. zelf niet al uit de verpakking hebt gehaald. Bijkomend probleem is ook dat je moet tekenen voor ontvangst alvorens je de verpakking mag openen. Hierdoor wordt het voor de koper nog weer een stuk moeilijker om uiteindelijk zijn gelijk en dus geld terug te krijgen.
eindelijk, dit zorgt voor wel iets meer zekerheid.
Daar had marktplaats al heel lang geleden iets aan kunnen doen maar ze zijn er niet echt in geintresseerd.....
Zeer goed initiatief. Kan niet wachten tot dit ook voor andere productgroepen gaat gelden. Kan genoeg groepen bedenken waar deze manier van betalen een uitstekende oplossing is om voor de koper enig risico uit te kunnen sluiten. Alleen hoe zal het gaan als de verkoper verkeerd levert (lees: een baksteen ipv een mobiele telefoon b.v.) In dat geval kan de verkoper aantonen dat er iets verzonden is namelijk.
Ik denk dat het bij wat duurdere artikelen toch handiger is om zelf eerst even te gaan kijken, of zaken te doen met iemand waarvan is aangetoond dat hij netjes en eerlijk handelt.
handig als je van je verdiende pokergeld/gokgeld af moet.

ik vraag me af hoe lang ze dit met marktplaats volhouden ivm kopersbescherming. heb het idee dat er op marktplaats een stuk meer gescammed wordt dan op ebay etc
Dergelijke 'praktijken' kon ook altijd al via Money Bookers vermits je een creditcard had om een dergelijke account aan te maken. Denk echter dat de belastingdienst alsnog niet gek is. Enkele kleine aankopen kom je ongetwijfeld mee weg maar dat schiet dan weer niet op als je een groot toernooi hebt gewonnen... Zit je thuis met 1000'en cd's :p
Gaat me meer om het uberhaupt kunnen uitgeven van het geld. Ik hoor nogwel eens mensen die het daar laten staan en te lui zijn om terug over te maken.

Of dat nu nog zo is met het veranderde systeem weet ik overigens niet, het 'pokerwereldje' houdt mij niet meer zo bezig
PayPal laat je geen geld overmaken van- of naar pokersites. Dat gaat dus (helaas) niet door.
maja via moneybookers of andere walletmanagers kan het wel toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.