Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

MicroOled, een bedrijf dat kleine schermen voor near-to-eye-toepassingen ontwikkelt, heeft een microdisplay op basis van oled-technologie aangekondigd. Het wvga-scherm springt volgens de fabrikant zeer zuinig om met energie.

Het kleine oled-paneel, met een beelddiagonaal van 0,38", kan een resolutie weergeven van 873 bij 500 pixels. Volgens de fabrikant is hierdoor de pixeldichtheid van de display twee tot vier keer hoger dan van vergelijkbare technologieën en is het kleine oled-paneel vier keer efficiënter. Het bedrijf specificeert het gebruik overigens niet. Volgens MicroOled is zijn minuscule oled geschikt voor gebruik in onder meer zoekers van camcorders of fotocamera's, en in videobrillen.

MicroOled heeft de micro-oled ontwikkeld samen met het Leti-onderzoekslaboratorium van de CEA. "De combinatie van de mogelijkheden van cmos en de flexibiliteit van oled biedt een uniek pad voor het maken van microdisplays met ongeëvenaarde resolutie en helderheid. We voorzien een enorm toepassingspotentieel voor deze schermen", aldus Laurent Mailier, topman van CEA-Leti. Voor de oled heeft MicroOled een licentie genomen op technologie van Thomson en CEA.

Overigens is MicroOled niet de eerste met een micro-oled. Onder meer eMagin was het bedrijf voor en maakt al enige jaren deze kleine paneeltjes.

MicroOled 0,38inch display

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Stel nou dat we deze resoluties door laten evolueren naar een volwaardig 24" scherm zoals hierboven ergens al aangegeven, wat zou dat de native resolutie zijn van zo'n scherm..?

Zo uit het bolleke zou dat ergens rond de 62000 x 36000 pixels moeten zijn.

Oei, dat zijn aardig wat pixels. Ik denk dat de huidige generatie videokaarten die niet aan kunnen sturen al zouden er geschikte drivers voor bestaan, een GTX295 zal het niet eens aan kunnen sturen. (Hoe zou Crisis er uitzien op dergelijke reso's..?)
Logischer wijze valt de redenering wel niet door te trekken, het is niet zo dat men oneindige eenvoudig kan vergroten met dezelfde waarden.

Als het paneel groter wordt wordt de aansturing ook groter en de afstand tussen de aansturing en de pixels ook, waardoor dus waarschijnlijk lagere resoluties nodig zijn dan jouw berekening omdat anders de pixels in het midden van het scherm geen gegevens zullen ontvangen (dat lijkt mij toch een logische redenering
(Hoe zou Crisis er uitzien op dergelijke reso's..?)
Tenzij je altijd één centimeter met je oogbol van het scherm zit zul je je boven een veel lagere resolutie al geen verschil meer zien.
voor een videobril lijkt me het ook niet echt geschikt, aangezien een scherm toch wel 10 cm van je oog moet zitten wil je het nog scherp kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 25 april 2009 16:00]

dat hoeft niet, ik weet niet precies hoe het werkt, maar ze kunnen het beeld zo maken dat je het toch scherp kan zien ook al is het veel dichterbij dan je normaal nog scherp kan zien.
dat klopt inderdaad, de reden dat je oog zich moet scherp stellen op iets op een bepaalde afstand ligt namelijk aan de hoek waaronder lichtstralen die van hetzelfde punt afkomstig zijn op je oog vallen. als het licht van ver af komt dan lopen deze praktisch evenwijdig, maar als het van dichtbij komt dan verschilt het meer. de lens in je oog moet dan vervormen om het licht toch op een punt op je netvlies te laten vallen zodat je het scherp ziet. iemand die bijziend is kan de lens in zijn oog niet zo instellen dat evenwijdige lichtstralen (is licht van veraf) scherp op het netvlies geprojecteerd wordt bv, en dan gebruik je dus een extra lens (bril, lenzen) om de hoek van het licht aan te passen voordat het op je oog valt en je het wel kunt zien.
hetzelfde wordt in zo'n vr bril gedaan, het beeld is te dichtbij waardoor de hoek van het licht te goot is om scherp te kunnen stellen, dus zet je er weer een lens tussen om die hoek aan te passen. in geavanceerde modellen kun je dat zelfs instellen om rekening te houden met oogafwijkingen.
als je een traantje hebt liggen op je ooglens, dan gaat het ook al. (gewoon naar beneden kijken en naar je vingerafdruk of zo, dan haal je de 2cm wel...)
gewoon hetzelfde effect als een lensje dus...
Even een gedachtespinsel van mij hoor, geen idee of zoiets kan:

Maar is zoiets niet te combineren met een beamer? Je ziet namelijk tegenwoordig veel van die DIY (Do it yourself) beamer projecten.
Er zijn zelfs complete websites over.
Het principe is hetzelfde als een overhead projecter, je gaat met een lamp door het scherm heen en op die manier wordt het beeld vergroot.

Zou zoiets ook realiseerbaar zijn met deze micro-oled? Of gaat het voordeel van O-Led dan verloren? En de vraag is natuurlijk ook of er überhaupt wel hierdoor heen te schijnen is?


Edit:
Bij nader inzien, kan dit natuurlijk helemaal niet, omdat je met ledjes werkt en je dus nergens doorheen kan schijnen... (Correct me if I'm wrong)

[Reactie gewijzigd door Mister I op 25 april 2009 11:04]

Edit:
Bij nader inzien, kan dit natuurlijk helemaal niet, omdat je met ledjes werkt en je dus nergens doorheen kan schijnen... (Correct me if I'm wrong)
Niet alle beamers schijnen door een display heen. Een DLP-beamer bijvoorbeeld werkt met spiegeltjes per pixel en een kleurenwiel (filters) tussen de lamp en de DMD-chip om kleur weer te geven.

Maar inderdaad het feit dat je geen externe lichtbron hebt, maar dat de pixels zelf de lichtbron zijn is het hele punt waarom dit niet voor beamers gebruikt kan worden.
Laten we hopen dat deze techniek op een dag zijn weg vindt naar een mooi 24" scherm.
Resolution independent OS erop, weg met ClearType en andere soorten font-smoothing, gewoon superscherp beeld omdat de pixels klein genoeg zijn!
Beeldschermen zullen voorlopig nog niet uitontwikkeld zijn, en videokaarten trouwens ook niet als we grotere schermen met superhoge pixeldichtheid krijgen :)
Wat zouden ze niet kunnen doen op 22" als je op 0,38" al 873x500 hebt.
Zelfs op gsm zou je al zeer hoge resolutie kunnen halen als je 3" scherm hebt.
Ja, maar zulke kleine verschillen kan je toch niet meer waarnemen, omdat de puntjes gewoon te klein zijn, het zou dus geen nut hebben, terwijl het renderen van een beeld wel flink zwaarder wordt.
(fresnel)lenzen..
50542 x 28947 ;)

P.S. ik zit nu al jaren te wachten op bijv. een 19" scherm met een resolutie van 5000x5000 (en natuurlijk een gfx-kaart die dat aankan); er is dan geen anti-aliasing meer nodig, want de pixels zijn zo klein geworden, dat je ze waarschijnlijk met het blote oog niet meer kan zien.

[Reactie gewijzigd door borchen op 25 april 2009 21:25]

Precies, het is wachten op de eerste FullHD telefoon ;)

Maar denk ook aan scherpjes voor camera's die eindelijk eens een keer echt high-res kunnen laten zien waar je mee bezig bent (en met OLED ook nog met meer contrast, betere kleuren en minder afhankelijk van zonlicht), of high-res zoekers van HD videocamera's.
mag je wel een dikke triple crossfirex hebben om dat aangestuurd te krijgen

volgend jaar krijgen we telefoons met een tweede kleurenschermpje om je mail te checken, zonnecel dr achter voor de energie of je laad hem op onder de kraan :D

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 25 april 2009 10:42]

Ja, daar heb je zeker veel aan, zeker voor video en foto cams is het heel handig om zonder op knopjes te moeten drukken te kunnen zien of iets scherp is of niet. Die paar pixels die je nu ziet zijn daar echt onvoldoende voor, ook bij de laatste generatie.
Uhm.. op zo'n enorm klein scherm kun je uberhaupt niet goed zien of iets scherp is of niet, helpt een hogere resolutie echt niet veel bij..
Dan moet je aan een bril. Je ogen kunnen namelijk enorm hoge resoluties onderscheiden, mits ze goed kunnen scherpstellen.

Ga maar na, zien letters er op een 120dpi scherm net zo goed uit als geprint met een 600dpi laserprinter? Ik dacht het ook niet ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 april 2009 22:15]

Nee, op zo'n klein scherm is er wel degelijk een maximale resolutie die je ogen kunnen onderscheiden.
In de zoeker van een videocamera zit zoiets in de body met een spiegel achterin de zoeker met daarachter een lens, je krijgt daardoor dus een beeld dat voor je oog veel groter is, zonder dat er bijvoorbeeld een 12" tft scherm aan je camera vast zit.

Dat is bij de huidige camera's ook al zo en door de kleine afmeingen van het schermpje is de resolutie en dus de kwaliteit daarvan, vaak niet om naar huis te schrijven.
Met deze schermpjes en mogelijk binnenkort dus nog hogere resoluties, zal de kwaliteit van zo'n zoeker dus stukken beter gaan worden.

Als schermpje voor een telefoon zou het wel wat overdreven zijn inderdaad omdat je daar zonder optiek, direct op kijkt.

@_Thanatos_

Ik had het zelf vooral over videocamera's eigenlijk, bij dslr's kijk je idd door de lens heen.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 27 april 2009 23:54]

Dat geldt dus alleen voor compactcamera's, waar de zoeker eigenlijk gewoon "op het lcd-schermpje kijkt". Bij DSLR's hoeft er niets aan de zoeker veranderd te worden, omdat je bij die modellen rechtstreeks door de lens heen kijkt, afaik.
Dat klopt, maar het verschil tussen huidige mobieltjes en een mobieltje met full HD kun je echt nog wel zien.
daar heb je weer (fresnel)lenzen voor!!!
Op Full HD wordt de tekst zo klein dat je het niet meer kan lezen zonder vergrootglas. Het kan dus alleen gebruikt worden wanneer de resolutie terug geschroeft wordt, waardoor je weer weinig aan je full HD hebt...
Dan maak je de lettertjes toch groter...

Overigens vind ik dit een mooie ontwikkeling. Wat optische elementen ervoor en er zijn toepassingen te over.

[Reactie gewijzigd door Piraatje op 25 april 2009 13:42]

Ik zat zelf eerder te denken aan een telefoontje met Ultra High Definition Video :P want met deze nieuwe ontwikkeling heb je al full-hd op een oppervlakte van een postzegel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultra_High_Definition_Video

Want zolang 'karakters' op een scherm er nog niet uitzien alsof ze gedrukt zijn is er nog ruimte om de resolutie te verhogen. Maar idd voor vage foto's en snelbewegende beelden is er (nog) niet veel nut voor full-hd op een telefoon.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 25 april 2009 23:10]

Wow!, dat is klein zeg :), zie hier leuke toepassigen mee..
nu nog een mini toetsenbord eraan en je hebt de ideale netbook.. ;)
Binnenkort Full HD op je netbook zonder scherm maar met beeldschermbril
yep, en dan voor elk oog een net ander beeldje. Voila: 3D
de lichtintensiteit van die dingen is vrij hoog. ik weet niet of dat nou wel zo goed plan is als dat het klinkt

trouwens... ik heb wel eens virtueel boxen gedaan met zo'n bril op.... je wilt niet weten hoe dat afliep :(

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 25 april 2009 10:47]

lichtintensiteit valt vast wel te minderen ?
de lichtintensiteit van die dingen is vrij hoog. ik weet niet of dat nou wel zo goed plan is als dat het klinkt
Jup, en daar heeft een bedrijf dat zich specialiseert in near-to-eye displays natuurlijk helemaal niet bij stilgestaan. :P
Tja, niet echt bijzonder dus omdat eMagin dit al een paar jaar heeft...
dat word leuk dooie pixels tellen,

winkel bediende: "waar zit de dode pixel dan?"
klant: "ja daar"
*wijst met vinger op het scherm, en het scherm is verdwenen achter de vinger*

ik zie al dat dit voor de eerste "ipod shuffle video" gebruikt gaat worden ;)


of idd Full HD telefoons, of in een toetsenbord zoals met logitech's G15 en G19 't geval is.

wat ook kan is zoals je kan zien bij het Optimus Maximus toetsenbord, met schermpjes onder elke toets
Een aantal mensen hier heeft het over brilletjes. Nu heb ik hele goede ogen, maar op de afstand waar zich normaal gesproken een brilleglas bevindt en waar ik nu zo'n schermpje zou verwachten, kan ik toch echt niet focussen.
Een bril met doorsnede 5 cm is voldoende. Beeldschermpje helemaal achteraan en ervoor een lens plaatsen. Op die manier neem je de last van het focussen af van de ogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True