Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Shuttle heeft een nieuwe nettop in zijn assortiment opgenomen, die standaard is uitgerust met het het OpenSuse Linux-OS van Novell. De compacte X720V is daarnaast voorzien van een energiezuinige dualcore Atom-processor.

Bij de X720V wordt versie 11 van Novells OpenSuse meegeleverd. Volgens Shuttle is een OS als Linux bij uitstek geschikt voor nettops, omdat het met minder rekenkracht toekan dan andere besturingssytemen. Het is niet de eerste computer waarbij Shuttle een Linux-variant meelevert; zo bundelde de firma al in 2003 Mandrake Linux bij een barebone.

De nettop draait op een dualcore Atom 330-processor van Intel die een kloksnelheid heeft meegekregen van 1,6GHz en passief wordt gekoeld. Op het moederbord, dat is gebaseerd op de Intel 945GC-chipset, kan maximaal 2GB aan ddr2-geheugen worden geplaatst. Aan de achterzijde zijn onder andere een gigabit-ethernetaansluiting, een tweetal ps/2-poorten, vier usb-aansluitingen en een dvi-uitgang te vinden. Aan de voorzijde van het kastje zijn nog twee usb- en audio-uitgangen aanwezig.

De behuizing van de X720V meet 25 x 18,5 x 7cm, en biedt ruimte aan een 2,5"-harddisk en een optionele slimline dvd-brander. Shuttle levert bij het kastje een externe voeding mee met een vermogen van 60W. De adviesprijs voor het basismodel is door Shuttle gesteld op 299 euro, exclusief btw.

Shuttle X720V Shuttle X720V
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

jammer dat het geen ION van NVIDIA is want anders was het XMBC linux erop met VPAU GPU acceleratie en klaar is je HTPC
Dit is eigenlijk niet nodig, zelf heb ik de X27D, de barebone versie van dit volledig systeem. Hier steekt 2GB DDR2 RAM in en dit draait Windows Vista. In combinatie met MPC-HC en CoreAVC draait dit ALLE 720p MKV bestanden perfect vloeiend af. Zelfs de meeste 1080p MKV content speelt het feilloos. Enkel hoge bitrate (20Mbps en hoger) wil problemen geven. Het gaat voornamelijk om de software bij de lichte systemen.
Dat klopt wel, maar met die Intel 945GC-chipset blijft het geklooi, ik wacht liever op de nVidia ION-chipset voor de Atoms.

http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html

Die draait op z'n dooie gemak alle HD content, de meeste games (jah zelfs physx :P), heeft ddr3-1066/ddr2-800 ondersteuning, en converteert ook nog eens supersnel video's (gpu versnelling).
Je hoort zo ontzettend veel over ION, ik zou bijna denken te veel.
zo veel mensen die daar op "wachten".
ik wordt er bijna bang voor dat het een enorme flop zal worden.

dat je er een forse koeler op moet zetten en dat het dan nog maar net goed gaat..
of dat het een flinke hoeveelheid stroom trekt dat je er een aparte voeding voor nodig hebt..
of dat alleen die ION al een dikke 150 gaat kosten..

[Reactie gewijzigd door King4589 op 20 april 2009 01:31]

Ja tot dat je dan iets als Aeon onder XBMC wilt gaan draaien en je interface op 10 fps zit, kan je zonder eyecandy, dan is dit wel geschikt.
Waar wil je een DVD brander er in proppen? Zit dat het moederbord niet enorm in de weg?

[Reactie gewijzigd door gordian op 18 april 2009 11:28]

Als je op de link klikt in de tekt (deze), kom je op de pagina shuttle. Daar kan je lezen:
Optical drive (optional)
DVD writer in slimline format (dual format)
Eh als je goed naar de voorkant kijk zie je dat de behuizing 2 panels heeft. Het zou me niet verbazen als je die kon verwijderen. Of ze dienen als beschermpanels waarachter je de dvdbrander kunt zetten. En het ziet er zo ook een stuk mooier uit als je die brander daarachter kan verschuilen.

Voor de rest een mooi ding!

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 18 april 2009 11:30]

Waarom hebben alle kleine systemen (uitgezonderd Mac) uberhaupt nog een VGA aansluiting als dat oude brakke signaal ook via de DVI kan?
DVI heeft verschillende soorten
De poort die hierop zit is DVI-D.

Op DVI-D zit geen analoog singaal (je ziet het ook aan de connector aan de rechterkant zitten geen analoge ingangen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Omdat mensen met een oude pc een niet te duur apparaat willen aanschaffen en die mensen zitten meestal nog met een VGA beeldscherm. Maar daar zijn toch eigenlijk ook gewoon adapters voor?
Ik had er graag HDMI erop gezien :Y)
Maar dat mag niet met een Atom. DVI is dan al heel wat, want veel van die bordjes hebben nog gewoon een dsub poort.
DVI -> HDMI convertertje, en klaar ;)
Maar dan heb je dus geen multi-channel geluid. En valt htpc gebruik al af.

Zowieso vind ik het nogal raar dat Intel niet op de vingers getikt wordt voor de koppelverkoop van de atom cpu's met die gare 945 chipsets.
Ik snap niet waarom mensen perse geluid uit hun videopoort willen hebben. Ik ben meer een voorstander van het unix principe: een tool doet 1 ding, en doet dat goed. Dit in tegenstelling tot de windows-community, die blijkbaar wil dat 1 tool alles doet, en dat het daarbij half werkt maakt niet uit.
Een aparte geluidskaart zal toch altijd beter geluid geven dan het er als extra op je videokaart bij proppen. Voor mij geen geluid uit m'n hdmi...

[Reactie gewijzigd door kozue op 19 april 2009 23:29]

Het is echt niet zo dat je videokaart plots ook geluid gaan produceren hoor. Er zijn afaik al enkele kaarten met HDMI, en die hebben gewoon een connector waar je het geluid van je Creative kaartje of whatever naartoe kunt sturen. Het enige wat de videokaart dan doet is het beeldsignaal en het geluidssignaal ( dat dus van de geluidskaart af komt) bundelen en naar de HDMI connector sturen.
het is afhankelijk van het merk kaart dat je hebt.

Bij Nvidia moe tje idd middels een SPDIF kabeltje je audiokaart en je videokaart koppelen om geluid te krijgen via HDMI.

Bij ATI hoeft er geen kabeltje te worden aangesloten. De videokaart doet het zo.
Prachtig, zou dit dat toch het jaar van de Linux desktop worden? :)

Ik daar zelf ook openSUSE en ik moet erbij zeggen dat ik wel hoop dat ze niet versie 11.0 met KDE4 gebruiken, want dat werkte nog niet zo ideaal. En dan krijg je weer mensen die daar over klagen :). KDE4 was toen 11.0 uitkwam nog niet feature complete. Eigenlijk tot 11.1 uitkwam met KDE 4.1.3 ook nog niet. KDE 4.2 (of 4.3 in SVN) werkt stukken beter. En installeren daarvan is een fluitje vna een cent, namelijk een 1-click-install (KDE 4.2), link op:
http://en.opensuse.org/KDE4
Ik draai hier OpenSUSE 11.1 met de KDE 4.3-repository in VirtualBox, met Kubuntu 9.04 als host-OS. Om een vage reden werkt het contextmenu op de desktop niet, dus ik kan geen widgets toevoegen, thema's wijzigen, etc. Dit weerhoudt mij om OpenSUSE te gebruiken. de KDE 4.3-repo van Arch Linux werkt prima, maar Arch is een configuratie-nightmare.
Veel geld voor weinig rekenkracht.
Mooie behuizing, maar voor die prijs mag er best een snellere CPU in (X2 4850e o.i.d.).
Een beetje tweaker stelt voor dit geld zelf toch een wat beter systeem samen.
Wellicht dat het design de doorsnee / onwetende consument over de streep trekt. :)
rekenkracht is niet voor alle toepassingen het belangrijkste. Soms is formaat, design en verbruik belangrijker dan rekenkracht.
Voor office, internet en mail en waarschijnlijk is dit al genoeg voor HD film materiaal.
Dat een tweaker een "beter systeem" samenstelt slaat ook nergens op. want beter is voor iedereen anders.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 18 april 2009 12:17]

ho ho ho rustig maar :P lezen is ook een vak

zoals bosaap22 al zegt ''Wellicht dat het design de doorsnee / onwetende consument over de streep trekt. :)'' hij suggereert dan ook zeker niet dat rekenkracht het belangrijkst is o.i.d. ;)

overigens bedoeld bosaap22 dat je voor hetzelfde geld (het is overigens 299 EXC btw! mocht je dat nog niet opgevallen zijn) een krachtiger (d.w.z. beter) systeem samensteld of dat nu inhoud een betere cpu/geheugen of alleen een videokaart of verzin maar wat. Dat is natuurlijk naar eigen inzicht en dan geld inderdaad dat ''beter'' voor iedereen wat anders inhoud :)

edit
reactie op hieronder

''dualcore Atom 330-processor van Intel''
speelt prima 1080P af hoor :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 18 april 2009 13:07]

verigens bedoeld bosaap22 dat je voor hetzelfde geld (het is overigens 299 EXC btw! mocht je dat nog niet opgevallen zijn) een krachtiger (d.w.z. beter) systeem samensteld
exactly mijn punt, krachtiger is niet per definitie beter. zoals ik al zei.. het ligt er helemaal aan wat je met een systeem gaat doen.
Beetje vermoeiend dat er zoveel "tweakers" zijn die zich helemaal blind staren op de rekenkracht van een systeem...
Wat interesseert het mij nou als ik pi met 1 miljoen getallen achter de komma in 5 of 10 seconden kan uitrekeken op mijn kantoormachine. Als ie maar stil is!
Zelfde vergelijking kan je ook voor een htpc, onderweg laptop, carpc etc maken. Allemaal situaties waarbij "krachtiger" niet per definitie beter is (tenzij alle andere factoren gelijk blijven, maar dat is helaas een illusie)
Prima dat je meer betaalt voor het design, maar de prijs staat niet in verhouding met de prestaties. (Inderdaad 299 EXCL. BTW!!)

Ik bedoel dan ook dat de "onwetende consument" geen idee heeft welke prijs ze betalen voor de prestaties die ze daarvoor ontvangen.
Overigens denk ik niet dat je 1080p kunt afspelen op dit ding hoor. Dan heb je toch echt wat meer rekenkracht nodig!
Geef mij eens een rekenvoorbeeld van een zelf samengesteld mini-itx-formaat systeem inclusief behuizing waar je voor veel minder geld klaar bent :P
(dat gaat je volgens mij alleen lukken met budget-atom-barebones)

De goedkoopste Aopen minipc is al 280 euro zonder proc :P

[Reactie gewijzigd door pagani op 19 april 2009 18:11]

Kan je een ouderwetse bliepjes-modem aansluiten, als je ADSL uitvalt... :Y)

Beetje veel als dat ding 60 watt gebruikt, bouw dan een volwaardig mini-ITX apparaat met een 5050e erin oid....

Atom stond toch garant voor < 10 watt CPU's???

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 18 april 2009 14:03]

"Shuttle levert bij het kastje een externe voeding mee met een vermogen van 60W."

Is natuurlijk wel wat anders dan dat dit ding 60 watt zou verbruiken :)
Geloof dat m'n oude pc een voeding van 600W had, maar zoveel heeft hij nooit verbruikt..
De Atom is wel zuinig, die heeft ook geen fan, de 945 chipset die intel erbij doet is zwaar antiek daar zit meestal zo'n 40mm herrieschoppertje op.
Die 10 watt is dus alleen voor de Atom zelf. Met alleen een cpu heb je geen computer he :+
Wat is nou beter Ubuntu of OpenSuSe? Want ik heb goeie dingen over ze allebei gehoord ;)

@KompjoeFriek

zal het dan even proberen als ik tijd heb ;)

[Reactie gewijzigd door Simyager op 18 april 2009 22:43]

Dat is nogal persoonlijke voorkeur.
Ik zou zeggen: probeer ze beide een tijdje uit en kies welke jij het beste vind. :)

zelf verkies ik Ubuntu oven OpenSuse vanwege het package management systeem. apt > yum/yast

[Reactie gewijzigd door KompjoeFriek op 18 april 2009 18:39]

Opensuse gebruikt al een tijdje yum niet meer (dacht zelfs dat ze helemaal een andere hebben gebruikt in 10), hebben dacht sinds 11.0 zypper, wat ze zelf hebben ontwikkeld, in gebruik. Zypper is echt stukke sneller dan dat brakke systeem wat ze daarvoor hadden.

Overgens is het artikel ook niet helemaal correct:
OpenSuse Linux-OS van Novell
OpenSuse is al een tijd niet meer van Novell, maar van de community, Novell doet natuurlijk wel nog actief mee ontwikkelen, maar de community heeft een eigen bestuur die bepaald wat er in volgende versies komt e.d.

Edit:
Dit zegt opensuse er zelf over:
The openSUSE project is a community program sponsored by Novell

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 18 april 2009 21:51]

Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van Ubuntu, gezien de grote community en de goede package manager. Ik moet zeggen dat ik al jaren geen SuSE meer aangeraakt heb (ik ben niet zo van de kde...), maar de laatste keer dat ik het geprobeert heb liet de package manager nogal te wensen over, en dat is toch wel een van de belangrijkste onderdelen van een moderne linux desktop.
Ook was SuSE nogal allergisch voor alles waar in de US patenten op rustten. Met die patenten hebben we hier natuurlijk niks te maken, maar met de gevolgen blijkbaar wel (o.a geen mp3 codecs in een default install). Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar in Ubuntu heb je iig geen 3rd party repositories nodig om uberhaupt iets van multimedia af te kunnen spelen.
Heeft iemand ervaring met een recente OpenSuSE op deze gebieden? Als dit nog steeds niet is verbeterd weet ik iig weer waarom ik Ubuntu draai...

[Reactie gewijzigd door kozue op 19 april 2009 23:44]

Ik vraag me trouwens af wat het verschil is met de x27d, behalve de Linux distro die erbij zit (die je ook gewoon kan downloaden natuurlijk) Die is in de pricewatch namelijk 213 euro met volgens mij identieke specs (volgens mij is het ding gewoon identiek :P)

[Reactie gewijzigd door pagani op 19 april 2009 18:02]

Prijzig apparaat. Dat ding kost al eur 341 met DVD speler er in en dan heeft het nog niet eens optisch audio uit. Is een Mac Mini toch wel wat aardiger met optisch audio uit, snelle C2D, WiFi, BT, FW 800, betere video en een superieur OS voor eur 258 meer.
Ja, A zal vast beker zijn dan B bij bijna de dubbele prijs. M'n BMW 1 serie is vast ook minder leuk dan de M3, maar ja, ik ben dan ook dom dat ik niet 60k euro heb uitgegeven voor m'n auto 8)7
Zet Windows op het apparaat en je komt al snel op eur 450 uit en dan heb je nog niks. 150 meer en je hebt een krachtige computer in een heel klein kastje met een schitterend OS. Vergelijk het beter met een Opel die bijv. 20k kost en een VW van 25k. Verschil is te verwaarlozen voor zoveel extra's.
Mss omdat een hoop ouwe meuk nog steeds zo'n aansluiting nodig heeft. Zoals bv de remote control die bij m'n tv kaart zat... zit zo'n ontvanger met seriele poort aansluiting op. Ja, dat is aardig retarded (waarom geen usb?), maar als het nog nodig is voor sommige toepassingen (zoals mediacenters), waarom dan niet zo'n ding er op zetten? Een seriele poort kost je misschien een duppie?