Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De Taiwanese hardwarefabrikant Shuttle heeft een nettop met een Atom D510-processor en een ION2-chip officieel uitgebracht. De minicomputer was begin dit jaar al tijdens de Cebit-beurs in Duitsland te bezichtigen.

De XS35 kan op tafel worden neergezet, maar de 38,5mm dikke doos kan ook met een vesa-mount aan een beeldscherm bevestigd worden. De kleine desktop is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, maar prijzen van de diverse varianten zijn nog niet bekend. Als processor kan een singlecore Atom D410 of een dualcore Atom D510 worden gekozen. De NM10-chipset kan het videosignaal via de geïntegreerde GMA3150-videochip weergeven, maar Shuttle levert ook een ION2-videochip mee. Daarmee zou moeiteloos 1080p-video afgespeeld kunnen worden.

Shuttle voorziet de kleine all-in-one verder van maximaal 2GB ddr2-geheugen in een so-dimm-slot. De audio wordt door een 2.1-kanaals-chip verzorgd en de netwerkpoort ondersteunt snelheden tot 100Mbps. Een 2,5"-harddisk van ongespecificeerde capaciteit verzorgt de opslag; voor optische opslag is een slimline-bay aanwezig. De XS35 beschikt over vijf usb 2.0-poorten, waarvan één aan de voorzijde, een hdmi- en een D-sub-aansluiting en een vier-in-één-kaartlezer. De XS35 wordt geheel passief gekoeld, wat het kastje geschikt maakt om als mediaspeler naast de televisie te worden geplaatst.

Shuttle XS35
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

zeer mooi ding, full hd met zo'n kast, jammer dat er geen ophang systeem op zit zodat je hem achter op je tv kunt zetten... zou ideaal zijn!

Edit: reacties hier onder... sorry niet goed gelezen :( i feel ashamed

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 16 augustus 2010 16:18]

maar de 38,5mm dikke doos kan ook met een vesa-mount aan een beeldscherm bevestigd worden.
hoezo niet ? vesa is vesa.. jammer dat je binnen vesa weer verschillende maten hebt.. maar ik vermoed dat het wel gaat lukken
VESA voor TVs is echt iets *heel* anders dan VESA voor monitoren.

VESA voor monitoren is 75x75 mm of 100x100, TVs hebben een paar maten die meer in de orde zitten van 40x30 centimeter, met veel grotere schroefgaten.

VESA is dus geen VESA.
Gelukkig zijn er hele stapels verloop stukken te krijgen om te zorgen dat de ene VESA mount op de andere gebouwd kan worden.
Bij mijn Sony TV zat zelfs zo'n verloop bijgeleverd. Gewoon een metalen plaat die je in de aanwezige VESA gaten kunt schroeven en die vervolgens weer schroefgaten heeft voor alle andere VESA mount formaten.

VESA blijft gewoon VESA
:?
De XS35 kan op tafel worden neergezet, maar de 38,5mm dikke doos kan ook met een vesa-mount aan een beeldscherm bevestigd worden.
je bedoelt
maar de 38,5mm dikke doos kan ook met een vesa-mount aan een beeldscherm bevestigd worden
die vesa mount is dus die 4 schroefgaten die ieder scherm aan de achterkant hebben :)
, maar de 38,5mm dikke doos kan ook met een vesa-mount aan een beeldscherm bevestigd worden.

Eerste regel...kan wel degelijk
full HD (1920x1080) trekt zo'n kastje dus echt niet, zelf een atom proc via het netwerk of op de schijf loopt absoluut niet.
Beter een Xtreamer kastje deze draait alles.

[Reactie gewijzigd door callofduty op 16 augustus 2010 17:03]

Full HD zal die wel degelijk kunnen hoor, die ION2 chip maakt het mogelijk om hardwarematige versnelling in te schakelen waardoor de belasting niet meer zo zwaar is voor de CPU.
Ik heb ook een mediaplayer gehad, dat vond ik het toch nog niet helemaal omdat ik vaak nog eerst een half uur moest aanklooien voordat de voorstelling eindelijk kon beginnen.
Nu gebruik ik een HTPC en dat is wel fijn, behalve dat het geluidsniveau en de grootte van het apparaat eigenlijk iets te veel zijn..

Ik hoop echter wel dat wanneer ik deze shuttle aanschaf, ik niet hetzelfde meemaak als met een mediastreamer.

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 16 augustus 2010 17:15]

Vreemd mijn xtreamer draait alles, hoef niks aan te passen. Heb ook een HTPC (zelfbouw) maar deze draait geen full HD ondanks core 2 duo en asus P5E-VM HDMI moederbord. Welke player gebruik je dan ?
Een stille kast is de Fusion remote http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTIwMg==
Ik had een popcorn hour A-110.
Op papier kon je daar ook alles mee, maar in de praktijk blijf het gewoon vaak hangen en als er iets niet helemaal goed was aan het bestand dan was je zo een uur verder voordat je film kon gaan kijken. Ik had dat best regelmatig dat mediabestanden die het op de pc prima deden, op de PCH A110 gewoon niet deden.
Zelf heb ik hier een Asrock kastje staan met Atom en Ion en die heeft geen enkel probleem om 1080p te streamen vanaf m'n NAS. Ik zie dan ook niet in waarom dit kastje van Shuttle niet datzelfde zou kunnen.....
Het probleem met dit kastje is de netwerkaansluiting. Deze is maar 100Mbit en in de Asrock zit een gigabit kaartje. 10MB per seconde is voor Full HD soms net te traag voor hoge bitstreams.

Daarnaast ben ik ook niet te spreken over de audio chip. 2.1-kanaalsgeluid is niet meer van deze tijd.

Ik verwacht meer van de Asrock ION2HT-HD en hoop dat deze snel uit komt! :P

[Reactie gewijzigd door MadHost op 16 augustus 2010 21:01]

Aangezien Blu-ray op 36Mb/s zit, gaat de netwerk aansluiting geen enkel probleem zijn (tenzij jij bronmateriaal kunt vinden met hogere bandbreedte eisen van Blu-ray?)

Het geluid ben ik met je eens; dat is niet handig. Maar dat zorgt niet voor practische bezwaren tegen het afspelen van Full HD materiaal. Dit shuttle kastje is zonder meer in staat om HD materiaal af te spelen zonder te stotteren.
Full BluRay bitstream is 40-60Mbit. Een 100Mbit ethernetpoort is meer dan genoeg voor alle Full HD films die er de komnde jaren zullen komen.

Daarbij ben ik het volledig met je eens dat 2.1 geluid niet meer volstaat. Alle mobo's worden bijna geleverd met 5.1 of 7.1.
Hij heeft gewoon 7.1 geluid over HDMI hoor :z
Analoog uit boeit mij niet of het 2.1 of mono is, zolang ik maar digitaal uit heb via HDMI. Ik zie op de Shuttle website dat 1080p HDMI out echter een optie is. Lees ik niets over in dit bericht.
ik heb een asrock ion 330-bd. en die draaid full hd prima. gewoon via de nas. helemaal geen problemen. gewoon windows 7 geinstalleerd. qua hardware is deze zelfs beter dus hij moet het zeker aan kunnen.
jammer van dat 2.1 geluid hoor. Anders een hele interessante potentiele HTPCtje!!!!
Misschien dat surround wel via HDMI kan. Mocht dit niet zo zijn dan is dit inderdaad een grote fout. Eigenlijk vind ik het al slecht dat ze niet gewoon een optische out op het kastje hebben zitten (tenminste niet op de foto), want er zijn nog genoeg mensen met een versterker die nog geen HDMI aansluiting heeft.
Geluid laat je dan toch via HDMI lopen naar een 5.1 of 7.1 versterker
Inderdaad een kansloze actie vind ik. In mijn kennisen en vriendenkring zijn er meerdere mensen met een Asrock 330. Die is toch wel wat groot en heeft soms last van wat hitte en is vaak weggestopt in een kast. Dan is deze hele platte oplossing mooi weg te werken achter de TV. Maar ik denk dat geen van ze 5.1/SPDIF willen inruilen voor 2.1 analoog geluid. Een stap vooruit en 3 achteruit zeg maar :+

Edit:

2.1 kanaals chip. Dus dan lijkt HDMI 5.1/7.1 mij niet mogelijk...

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 16 augustus 2010 16:49]

de ion2 ondersteunt toch gewoon audio over HDMI?
hmm.. ik vind 190 euri toch wel iets te duur voor een mediaplayer.
Zelf zou ik deze kastjes gebruiken in een office omgeving maar dan is meestal de ion2 chip niet echt nodig.

(btw. waarom hebben de meeste mensen nog steeds een fatclient op het werk terwijl deze voor de meeste mensen snel genoeg is)
Omdat een thinclient niet eens video kan afspelen.

Ik vraag me wel af of die ION chip met DXVA werkt.
Die dualcore zou ook snel genoeg moeten zijn voor 1080p.

Ik vind de kleur wel mooi, strak design.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 16 augustus 2010 16:21]

ION chipset kan gewoon met DXVA werken. Tis puur een software iets. Ik geloof dat het met MPC-HC kan.
En je punt is? Op de meeste kantoorfuncties hoef je helemaal geen video af te spelen...het enige wat je op een kantoorPC moet kunnen is office, email en webbrowsen over het algemeen, misschien wat specifiek ontwikkelde applicaties, maar bijna nooit word zo'n pc echt volledig benut.

Je gaat een familiewagen toch ook niet afkeuren omdat er geen vette rims, bling, uitlaten en weet ik veel wat meer op zitten?

[Reactie gewijzigd door Cronax op 16 augustus 2010 16:27]

Die dualcore zou ook snel genoeg moeten zijn voor 1080p.
Reken maar van niet.
:? Er zijn nu al stapels Atom/ION nettops die 1080p doen (Asus EB1012/1501, Acer Revo R3610, Zotac HD-ID11, Lenovo IdeaCentre Q150), waarom deze dan niet?
wel degelijk de 330 kan het al waarom zou de d510 het dan niet kunnen.
Leuk design, de voorkant ziet er uit als een externe optische drive.
Ben alleen benieuwd of het een beetje stabiel blijft staan met (zware) kabels er aan.
Stabiel zal het wel blijven staan. Hier op het werk hebben wij Dell FX160's zien er wat betreft de grote er gelijk uit. Ook met kabels eraan staan ze stevig.
hm, strak dingetje, net zo groot als een losse dvdspeler voor een normale pc, maar dan met ingebouwde atom pc :) leuk.

overigens, er staat dr al een in de pricewatch, alleen daar staat nog niet bij welke cpu het is..
Dat is een versie met een Intel chipset, niet met de ION2 :)
Met Intel GMA graphics bij de verkoper, dus zal we een andere versie zijn..
XS35GT is met ION graphics
Nice, ik zou heel graag mijn HTPC door dit dingetje willen vervangen.
Ik vraag me af wat een beetje knappe configuratie moet kosten.

Edit-
Jammer van het ontbrekende 1Gbps netwerk.

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 16 augustus 2010 16:17]

In de product info staat toch echt:
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Chipset: NM10
Intel integrated 10/100 MAC - Support for the Intel« 82552V Fast Ethernet PHY

In plaats daarvan heeft Shuttle er voor gekozen om niet een Intel 82552V maar een JMicron JMC261 als PHY te gebruiken.
The JMC261 is a single-chip PCI-Express Fast Ethernet combo Card Reader Host controller.
(waarschijnlijk ivm de ge´ntegreerde card reader controller zodat ze 1 ipv 2 chips nodig hebben)

Dus helaas, de specs kloppen: 100Mbit/s

Toch wel vreemd: waarom een JMicron chip inbouwen als er toch al 10/100 in de chipset zit?
En als ze toch met JMicron om de tafel zaten, waarom dan niet een JMC251 gebruiken?
The JMC251 is a single-chip PCI-Express Gigabit Ethernet combo Card Reader Host controller.
Nou laten we hopen dat het artikel ernaast zit.
Zoo.. dat is een mooi klein kastje! Als je deze vergelijkt naast een Asrock ION 330 systeem.
Vergeleken met een Asus EB1501 is-ie vrij standaard qua grootte. Maar idd wel fraai.
Bij http://www.shuttleshop.nl/ kan je ze kopen, maar ik vind de prijzen nogal hoog in vergelijking met de asrocks...
Passief gekoeld is leuk maar usb2 en 100mbit ethernet vind ik echt een fail, Als nas/htpc valt hij al af.

Als soort van flexibele popcornhour is hij dan wel weer aardig.

Het zal allemaal van de prijs afhangen die ik gok op: te hoog (shuttle kennende).

Edit: 190 euro blijkbaar, erg veel voor de de versie ZONDER ion. Ben benieuwd wat ie met kost.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 16 augustus 2010 17:01]

In de pricewatch ronde de 200 eurie. Da's de helft een eee box...
Zonder ion, hdd, ram en optical drive he.
NAS en USB gaan zowiezo al niet samen, maakt niet uit of het USB 2 of 3 is, en voor een HTPC is 100mbit/USB2 meer als voldoende.
Meh, hangt er nogal vanaf, als je 5 seizoenen van een serie aan iemand wil geven op een externe hdd is usb3 erg wenselijk.

Je hebt gelijk over de 100mbit voor een htpc, als je alleen streamt, wat ik bedoelde was htpc/nas combi eigenlijk, (htpc die altijd aan staat als nas) dan is 1000mbit zeker lekker.
Hmmm leuk formaat zeker.
de 100Mbit netwerk poort is voor HD ruim voldoende maar als je er een harde schijf van 500GB ofzo inzet en je wilt er even een aantal films heen kopieren dan wordt dat wel jammer.

Dat wordt streamen van een NAS ofzo:-)

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 16 augustus 2010 16:14]

De kans is groot dat de opslag capaciteit van dit product niet onzettend hoog zal zijn. Beetje film collectie zal je eigenlijk al op een NAS moeten zetten of op een home-made servert.