Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Shuttle heeft onlangs de Korporate Perfect Cube gepresenteerd, een mini-pc die in zijn meest uitgebreide vorm nog geen 200 dollar kost. Tom's Hardware haalde de KPC uit elkaar.

De Korporate Perfect Cube moet zich van de concurrentie onderscheiden door zijn minieme formaat, zijn zuinigheid en zijn uitbreidbaarheid. De op 1,8GHz geklokte Intel Celeron 430-cpu kan eenvoudig door een snellere dualcore vervangen worden, maar de gebruiker is wel permanent tot de GMA950-graphics van de 945GC-chipset veroordeeld: een pci-express-slot ontbreekt. Het apparaat bevat een enkel pci-slot, wat een beetje flexibiliteit geeft, maar dat uitbreidbaarheid niet het belangrijkste kenmerk is, mag duidelijk zijn.

De KPC wordt geleverd met een krappe 512MB ddr2-geheugen, maar dat is uit te breiden tot 4GB. Officieel wordt een geheugenklok van 533MHz ondersteund, maar in de praktijk wordt ook 667MHz-geheugen probleemloos geslikt. Verder levert de chipset van de KPC 5.1-geluid en 100Mbit-ethernet. De standaard-harddisk is een al bijna antieke 800JB van Western Digital, waar 80GB op past. Er is wel ruimte voor een tweede harde schijf, en er kunnen zowel sata- als pata-schijven worden gebruikt. De 100W-voeding trekt volgens het bedrijf maar 55W als de standaardconfiguratie voluit wordt belast, maar een zwaardere - externe - voeding is leverbaar.

Shuttle KPC - kap eraf

Ook in het ontwerp heeft Shuttle paar steekjes laten vallen: zo zitten alle usb-poorten aan de achterkant. Wifi- en bluetooth-adapters zijn apart leverbaar, maar vergen wel enige tweaks in de meegeleverde Foresight Linux-versie. Deze software kon de reviewers toch al niet bekoren vanwege de matige hardwaresupport, maar het gaat wellicht te ver om dat als een probleem van de KPC te zien. Het installeren van Windows XP bleek geen enkel probleem op te leveren, net als de installatie van een tunercard: de KPC zou een bijzonder geschikte htpc kunnen zijn, ware het niet dat een optische drive ontbreekt, en alleen gevorderde casemodders zullen die er alsnog kunnen inbouwen.

Wie graag cutting edge graphics op zijn scherm heeft of wie vindt dat een 9-pass cce-rip binnen anderhalf uur gedaan moet zijn, heeft weinig aan Shuttles KPC. Voor de gebruiker die niet verder wil gaan dan surfen, typewerk of een eenvoudige presentatie, is het nieuwe apparaat echter een uitkomst: het is mogelijk om een computer te bouwen die nog net iets minder kost, maar als de form factor in de overweging wordt meegenomen, heeft de KPC amper concurrentie, concludeert Tom's Hardware. De prijs is toch al behoorlijk concurrerend te noemen: de barebone-versie kost slechts 99 dollar, een volledig systeem moet voor 199 dollar in de schappen komen.

Shuttle KPC - rode uitvoering
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Wat het missen van de optical drive betreft vergeten veel mensen het doel van de computer. De K in KPC staat voor Korporate, ofwel Corporate. En in een in sommige bedrijven is een optical drive totaal overbodig. Het kan de kosten van een computer al snel met 10 tot 20 dollar drukken.
Wat voor een bedrijf belachelijk weinig is. Als een personeelslid in de afschrijvingsperiode een halfuur meer tijd kwijt is aan het zoeken van een collega met een optische drive, is de besparing alweer verloren.
10 000 x 10 ¤ = 100 000 ¤ = 500 extra pc's

In een locked down environment (Korporate) kan en mag je zelf geen software installeren. Dus waar je die optische drive voor nodig zou hebben?
Inderdaad, op de officiële computers hier kan alleen een administrator gebruik maken van de optische stations. Ook de C schijf is niet toegankelijk.
Ik heb er al meerderen in de hand gehad en gebouwt(lees stuk of 5).

Maar ik ben het over de optische drive niet helemaal eens!

Er kan wel een optische drive in maar er kan alleen een Slimline drive in!

het enigste probleem is dat je er een ander frontje bij moet kopen (Ik heb geen iedee waar je die kan kopen.)

Ik vind de kwaliteit van de barebone matig invergelijking met de andere barebone's die shuttle leverd maar goed dan heb ik het over een barebone van 180 euro in vergelijking met 80 euro!

en als laatst er zit een marvell yukon chip in die nog wel wat problemen onder linux oplevert (er zit een 88E8056). Wegens problemen is hij uit de standaart driver gekickt van yukon(sky2).
Bij de volgende release zit hij er wel weer bij in.
Leuk ding.

En over die optische drive, hoeveel mensen gebruiken dat ding tegenwoordig nog? Zelfs al zou je er een HTPC van maken, films zijn uitstekend vanaf een HD of via netwerk te kijken. Optische media hebben geen toekomst meer imo, blij dat bedrijven als Shuttle dit ook in gaan zien :)
Dus jij skipt de holo-disks als ze er ooit nog eens komen? Succes met programma's installeren dan.

Begrijp niet helemaal waarom deze nou omhoog gemod wordt.
De optische drive is de floppy van tegenwoordig, lang niet iedereen heeft een 4 GB memory stick (waar ook nog eens 4 GB op vrij is).

En daarnaast: Als je een ding als HTPC wil gebruiken, wil je op zn minst je DVDs of blu-ray'tjes er in kunnen stoppen. Ten eerste voor het gebruiksgemak (vrienden komen langs met een film). Ten tweede: Het ding heeft waarschijnlijk te weinig kracht om zelf een x264 stream @ 1080p/i te decoden voor je TV, en anders moet je wel heel veel GB's gaan vrijmaken op een eventuele andere pc. Zelfs al zou je alleen dvd's doen, moet je ze toch wel even een uurtje laten comprimeren voordat je ze eindelijk kan kijken.
Gebruiksgemak is bij HTPC's een redelijk kostbaar goed.
Ik had mijn eerste spindel DVD-R's in 2 maanden op, met de tweede doe ik nu al 3 jaar. De schijven uit het eerste brandjaar zijn al bijna niet meer fatsoenlijk af te spelen. Optisch is inderdaad snel exit imo.
OSX Leopard is er sinds kort ter illustratie van de visie van Steve al op een memorystick. Bovendien een nog kleinere verpakking Greenpeace!

Ik heb trouwens de SG31G2B, niet veel groter en zelfde prijs, en die heeft alle tekortkomingen niet. Ondersteunt bovendien E8500's en 45nm quads.

[Reactie gewijzigd door user_245434 op 13 april 2008 10:21]

ehm, geen toekomst? dus jij vind dat je je grote dvd collectie allemaal op een HD/NAS/andere pc moet zetten zodat je ze kan streamen?
heel misschien in de toekomst, maar niet vandaag.

[Reactie gewijzigd door oddish2211 op 12 april 2008 19:25]

Ja zeker.
Ik heb al mijn DVD's (bijna 400 stuks) op harde schijven staan en stream deze via het netwerk naar mijn HTPC in de woonkamer. Via Media Center en de afstandsbediening zoek ik er een uit en ga kijken. Perfect gewoon.
Daar zou ik nog niet zeker van zijn. Dit bakkie kan anders prima een goeie basis vormen voor Windows Home Server.

Op WeGotServed (WHS community site) heeft iemand al zo'n bak gekocht en draaien ermee. Een paar USB drives er tegen aan en klaar!
dat wilde ik dus zeggen. Dit is toch een prima kastje om als homeserver te dienen. 2 schijfjes in raid en je hebt een prachtig systeempje voor thuis lijkt me.
Voor je dat soort beslissingen neemt moet je eerst deze maar eens lezen:

http://www.nu.nl/news/152...taat_op_instorten%27.html

Het bashen van deze of gene op de fora is een slecht idee, maar als Gartner het al zegt?
Ik ken anders genoeg mensen met een hele grote kast vol met dvd's die aan zon apparaat dus niets hebben. Ik denk dat de groep mensen die films vanaf hdd en netwerk kijkt een niche is ten opzichte van de massa die met schijfjes werkt.
Duurt niet lang meer, zeker als HD ingeburgerd raakt. Mensen zijn niet gek en blijven hun films echt niet op elk nieuw formaat kopen. Zijn die mensen het btw intussen niet beu dat ze bij elke DVD voor piraat uitgemaakt worden en pas na een minuut of 5 de film kunnen gaan zien? Da's nou net de reden dat ik die krengen nooit koop...
Neem ook nog eens mee dat digitale films eigenlijk maar slecht portable zijn. Meeste mensen hebben geen flash sticks die groot genoeg zijn voor films of hebben geen 2,5" HDDtjes.

Externe 3,5" schijven zijn veels te veel heisa. DVDs zijn vreselijk makkelijk uit te wisselen en je hebt ook goede controle over de data die je uitgeeft.

(Daarmee doel ik erop dat niet iedereen je externe HDD afspeurt op leuke dingetjes en alleen hetgene krijgen wat ze moeten hebben. Ook kunnen ze het niet corrupt maken ... op krassen na)

Optische media blijft de komende 10 jaar nog een duidelijke rol spelen. Wat er over 15 jaar gebeurd, kunnen we pas over 10 jaar zien .. consumenten trends zijn moeilijk te voorspellen verder dan 3 ~ 5 jaar vooruit.
Ow, dat is erg makkelijk te voorspellen. Genoeg mensen die nog een ouwe beeldbuis TV wilden kopen maar de productie was gewoon praktisch gestopt. De fabrikanten zitten er ook voor iets tussen hoor, als er dingen niet geleverd worden kan de consument bleiten wat ie wil, die zal toch voor het alternatief gaan wat voor handen is. Stel nou dat de filmmaatschappijen stoppen met DVD en Bluray en een kastje ontwikkelen voor bij de TV. Binnen de kortste keren zitten mensen naar legaal gedownloade films te kijken als het gewoon goed werkt en als de concurrentie (optische meuk) onmogelijk gemaakt wordt. Consument is lang geen trendbepaler in deze wereld...
Mwa, ik denk dat je de macht van de consument een beetje onderschat. Wat de consument niet koopt, verdwijnt vrij snel weer uit de schappen. Dat geldt voor levensmiddelen, maar bijvoorbeeld ook het consumeren van muziek. Dat is de laatste jaren nu niet echt op een manier gegaan die mensen aanspreekt. Het album heeft voor de jeugd afgedaan.

Maar een product als dit is ueberhaupt al een niche-produkt. De groep mensen die een PC bij hun TV hebben staan om daar content mee af te spelen is al redelijk klein. De mensen die dit wel doen maken er meestal gelijk een echte HTPC van. Daarbij hoort ook opnemen, en vergeet niet, branden van opgenomen content.

Daarnaast hebben de optische media een sterke troef in handen; Consoles! De bestaande consoles zijn alle met optische drives uitgerust en met name de PS3 heeft het Blu-ray kamp geen windeieren gelegd. Voor zover er dus een verschuiving van TV via kabel naar TV via digitale media plaatsvindt zal dit waarschijnljik veelal middels consoles gedaan worden. En tja, als je al een console hebt dat min of meer als HTPC functioneert dan hoef je deze barebone ook niet meer aan te schaffen.

Denk overigens ook even aan de mensen die eerder dan 1987 geboren zijn ;) Daar zul je er velen onder vinden die vroeger thuis nog lekker LPs hebben gedraaid en dit misschien tot op de dag van vandaag nog wel eens doen. De romantiek van het opzetten van een plaatje is niet te vergelijken met het kiezen van een stukje content op de AB. Een plaat begeleidt deze mensen een groot deel van het leven en zo'n plaat opzetten is een heel bewuste keus. De muziek wordt anders geconsumeerd denk ik. Zo geldt dat in mindere mate voor VHS en DVD. Dat soort mensen hebben graag iets in handen waar hetgeen ze dierbaar is fysiek op staat.

En als ik naar mezelf kijk dan zie ik ook niet direct een verschuiving. Wil ik een film zien die ik op DVD heb? Dan zet ik gewoon de DVD op. Ik ga niet moeilijk doen om mijn hele collectie te rippen en middels een NAS via WLAN beschikbaar te maken voor mijn HTPC met een hele extra administratie tot gevolg. Nee, dan druk ik gelijk het DVDtje in de drive of desnoods in de PSTwo.

Voor velen is het gebrek aan een optische drive gewoon onoverkomelijk. Om nog maar te zwijgen van de "problemen" die de gemiddelde mens heeft om een besturingssysteem te installeren zonder optische drive!
De romantiek van het opzetten van een plaatje is niet te vergelijken met het kiezen van een stukje content op de AB.
1987? toen was ik 46. De romantiek van een ep-tje of Little Richard op 78 toeren?
Ga toch weg. Rippen, omzetten in DivX, en streamen naar mijn dreambox is toch veel romantischer.
Ja en die ene producent wat maar wat graag een dominante marktpositie wil die blijft mooi optische meuk maken en die download kastjes blijven mooi in de schappen liggen. |:( 8)7

Hiermee geef ik eventjes aan dat het toch wel iets anders gaat in "the real world"

En download films hebben nog een heleboel nadelen, zo heb je als consument geen eindcontrole meer, het is namelijk een niet fysiek iets waar de leverancier veel meer controle over heeft bij uitgifte etc... *drm etc* Een schijfje kun je mee doen wat je wil zondra je het koopt, geeft toch weer een ander gevoel. Daarnaast vereist downloaden/streamen bakken met bandbreedte, zeker voor HD, en die is er nog niet en die bandbreedte kan ook niet in een paar jaar worden gecreerd/aangelegd.

Personlijk heb ik geen probleem met het aankopen van wat voor een optisch medium dan ook. Sommige films rip ik op mijn hdd om ze zo naar andere apparaten te kunnen plaatsen om ze flexibel te hebben, maar voor de rest is het gewoon niet rendabel om hier teveel hdd ruimte aan op te offeren.. :|
DE gemiddelde consument, en dus niet-tweaker, heeft gewoon een stapel DVD-tjes en wil deze helemaal niet over gaan zetten op een harde schijf. Die willen gewoon een schijfje in het apparaat doen en dan gaan kijken.
Daar gebruiken ze dan ook meestal een DVD-speler of iets dergelijks voor gecombineerd met een gewone TV of een Flatscreen, maar meestal nog geen HD ready TV.
De mogelijkheid om alles te streamen via een HTPC is voor de meeste consumenten dan ook allemaal veel te technisch ingewikkeld.

Je hebt gelijk als je zegt dat mensen niet iedere keer weer nieuwe formaten gaan kopen. Daarom zullen voorlopig de meeste BR spelers vast wel overweg kunnen met gewone DVD-schijfjes. De overgang van LP naar CD heeft ook een jaar of 10 geduurd (en sommigen zijn nog steeds niet over) en we weten pas sinds kort dat het winnende formaat Blu Ray is. Dat betekent dat er ergens in 2018 vast nog wel DVD-spelers te krijgen zullen zijn en mensen dus nog steeds met schijfjes zullen werken.

Ik weet wel dat ik zelf in ieder geval niet zo maar al mijn DVD's weg zal gooien en aangezien daar een paar complete series tusen zitten....!
Laat het apparaat mijn DVD maar meteen op een schijf zetten. Dan kan ik deze de volgende keer gewoon zonder schijfje zien. Wat mij betreft een weggooidvd.
hoe installeer je dan windows xp zonder optical drive ?

normale mensen willen geen linux, maar hun vertrouwde windows desktop
Ben je nu al abnormaal als je Linux gebruikt? Dan zal de OS politie binnenkort wel op de stoep staan...

Maar een rare opmerking is het wel: Het installeren van Windows XP bleek geen enkel probleem op te leveren + ware het niet dat een optische drive ontbreekt. Hoe is dat dan geinstalleerd, geimaged vanaf USB schijf misschien?
externe cd speler via usb ? , en booten van usb aanzetten...
PXE? Als in, network boot?

Windows install dir op de harde schijf zetten en vanaf daar installeren?

Het 'installeren van windows was geen probleem maar er was geen optische drive' kan je interpreteren op twee manieren; praktisch gezien was er een probleem, namelijk de afwezigheid van een optische drive om windows te installeren, of, windows kon technisch gezien (als in chipset-hardware support drivers en dergelijke) goed geinstalleerd worden. Het lijkt me toch duidelijk op te maken uit het artikel dat het om het laatste geval gaat.

[Reactie gewijzigd door three2five op 13 april 2008 03:57]

het ding heeft sata en ide aansluitingen.. gewoon tijdelijk een cd-drive aansluiten..
laatste keer dat ik statistieken heb gezien was toch nog iets van een 90% van de computergebruikers een windows-aanhanger, dus ja dan ben je abnormaal. Mac OS wordt dan nog meer als "normaal" beschouwd.
over het netwerk via een image dump.
Als ik zo'n doosje zelf zou hebben, en voor HTPC doeleinde gebruiken.... Koop ik een USB Drive. Kan je de barebone in de kast achter een deurtje zetten, drive op je kast in zicht/bereik... :) USB Behuizingen kosten tegenwoordig geen drol meer...
Dus naast netwerk kan je prima nog dvd's kijken met zo'n machine lijkt mij :)
Mijn Shuttle SD11G5 is niet veel groter, en heeft ruimte voor PCI-Express x16 videokaart (zit zelfs 6-pin PCI-Express voedingsplug in), en een PCI-Express x1 kaartje. En in dat model zit wel de mogelijkheid tot optische drive. Een 3.5" FDD ruimte is er ook achter een klepje, die ik gebruik voor een flash kaartlezer. En aan de onderkant zit een klepje voor 2x USB, 1x Firewire en aansluiting voor koptelefoon.

Het moederbord is gebaseerd op notebook technologie (Pentium M), en heeft zelfs een Mini-PCI slot voor een WiFi kaartje. Geluid gaat via SB!Live wat een lagere belasting is op de CPU.

Kast koste mij een tijd terug $169 na rebates, en er zijn nu nieuwere modellen voor de mobiele Core2Duos, maar er zijn ook modellen voor een desktop quad-core versie. Het was mijzelf echter puur bedoeld voor lage energiekosten.

Newegg overzicht van 26 Shuttle barebones - De KPC is al te krijgen vanaf $109.99
Ik vind wel jammer zover ik kan zien dat er geen ice koeling op zit. (heatpipes van de cpu naar de achterkant) Nu moet er een grotere koeler op de cpu in plaats van op de achterkant.
Ik heb zelf ook een sd11g5 maar zo te zien is de kpc een pci-e slot smaller. De sd 11 heeft een pci-e 1x en een pci-e 16x. Tegen de kpc een alleen maar een pci-e 1x.
Het g5 chassis is eigenlijk al te smal (en te laag ivb met de hdd tray) voor een grote grafische kaart. Het p2 chassis is daar veel beter voor geschikt.
Maar ja prijs gewijs is het ook niet te vergelijken.

Op de kpc kan je natuurlijk altijd nog een optische usb drive aan sluiten. En modden kan natuurlijk ook ;)

Trouwens heet deze pc niet gewoon k45?
http://eu.shuttle.com/nl/.../tabid-72/170_read-14663/
Sorry voor het engels:

I read at http://crave.cnet.co.uk/desktops/0,39029426,49296161,00.htm

33W while idling and no more than 55W under full load

That's with a Intel Celeron 430 CPU running at 1.8GHz, 512MB of RAM and 80gb hd.

The power is only 100W. If I want 2x750gb and a Celeron E1200 (which is dualcore and has speedstep so in idle lesser power!) and an external 500Gb USB hd am I safe?
The TDW of Cel430 is 35W and of E1200 is 65W.

The difference between idle and full of Cel440 is 22W (see above) and of a E1200 is 29W (see http://episteme.arstechni...f/77909774/m/951000410931 and http://www.xbitlabs.com/a.../dualcore-shootout_8.html
)

A harddisk is +/- 10W so my config is:
55+(29-22)+10+10=55+7+20=82W.

That's pretty max I think because at startup the peak watt will probably be higher?!

Harddisk at idle is like <1W. So the config at idle will run about 35-40W depending on how good Intel Speedstep will work. Great NAS!

They tested cpus with the KPC K45 up to E8500 but I guess you can't use any harddisks anymore :) It's compatible up to E8500 but in reallife you can't use it I think if you also want to be able to expand in the future (hd's,more memory,pci card,usb disks,...)

What do you guys think?

[Reactie gewijzigd door JantjeO op 12 april 2008 23:01]

Die cubes worden door diverse merken verkocht,merknaam plasticjei ets anders.
Dingen zijn in mijn ogen leuk als browser/mail PC....maar eigenlijk is het allemaal te goedkoop en te nipt in elkaar gezet.Moet je eens een andere voding bord in willen zetten.

Dat Shuttle nog steeds bestaat,.....vind ik knap....wel bewijs dat markting verkoopt.
Mensen die zo'n ding neerzetten als bedrijfserver,...en zijn er genoeg,...kan ik niet serieus nemen.
Persoonlijk vind ik dit soort barebones gewoon "troep".Maar dat vind ik al zo lang van zoveel producten.
En waarom is dit troep? Zitten er minderwaardige onderdelen in? Leg eens uit...
Lees het artikel,

een pci-express-slot ontbreekt.

een enkel pci-slot,

wordt geleverd met een krappe 512MB ddr2-geheugen

100Mbit-ethernet.

een al bijna antieke 800JB van Western Digital

100W-voeding

alle usb-poorten aan de achterkant.

optische drive ontbreekt

Voor de gebruiker die niet verder wil gaan dan surfen, typewerk of een eenvoudige presentatie, is het nieuwe apparaat echter een uitkomst:

Mijn conclusie: deze shutle kan minder dan mijn antieke PDA.
Als ik anders kijk bij de grote online stores zie ik dat deze gewoon geleverd wordt helemaal kaal.

Bijvoorbeeld hier: http://www.ewiz.com/detai...aa3a637c47986630e8a37f881

Hierin kan je dus gewoon zelf 2x geheugen prikken en een hardeschijf naar keuze. Voor de prijs van 92$ heb je dus een Kast + voeding + moederbord + CPU. Het is dan dus ook echt mogelijk voor een "prikkie" een simpel systeem in elkaar te zetten dat voor dagelijks office gebruik goed zijn ding kan doen.

Het enige wat ik jammer vind is dat het systeem standaard geen tvout heeft. Hierdoor zou het als goedkoop simpel HTPCtje alleen dienen als je scherm een VGA ingang heeft.

BTW hoe zou jij meerdere PCI sloten + PCIe sloten in zo'n kleine form factor kunnen krijgen?

In het artikel staat trouwens dat alle USB poorten achterop zitten maar ik zie op het volgende plaatje (http://www.ewiz.com/newg/M/B/-/MB-K45-BLK/MB-K45-BLK_LG.GIF) gewoon 1x een usb aan de voorkant!
Dat het geen high end PC is dat was toch allang duidelijk!
Maar ik denk dat 90% van de consumenten dit helemaal niet nodig heeft.
Ik heb best verschillende computers gebruikt moet mATX en onboard GPU. Dit zijn allemaal computers die geen enkele insteek kaart gebruiken. Waarom zou je ook. Dit is voor normaal gebruik helemaal niet nodig. Het neemt alleen ruimte in voor een grotere kast zonder dat je dit gebruikt. Dat is pas nutteloos.
Het grootste miskleun is dus de USB enkel aan de achterkant!
Ik heb hem vorige week besteld en benieuwd of die 100W voeding mijn configuratie gaat trekken. Nu in het tijdperk van 500W voeding klinkt 100W wel erg magertjes....
Zonder die 400W videokaart moet dat wel te doen zijn ;)

Maar iets serieuzer: 100W moet meer dan genoeg zijn voor een moederbord, processor (iets wat in een vergelijkbare prijsklasse als deze kast ligt), wat geheugen en een harde schijf, of eventueel 2 schijven. PCI kaarten mogen ook niet oneindig veel stroom trekken, dus wat je er ook in zet, die 100W zou geen probleem moeten zijn.
Als een barebone $99 kost wat kost dan alleen de mobo?

[Reactie gewijzigd door pinobot op 12 april 2008 19:51]

20~30- dollar?
mijn celeron 420 klokt makkelijk van 1.6ghz naar 3.16ghz (maar ook geen mhz hoger). dit zijn trouwens celerons gebaseerd op de conroe architectuur, niet te verwarren met de celeron D of celeron M's
ik zie hier een hele leuke server staan (nas/http/downloads etc)

weinig verbruik

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True