Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Vodafone en KPN gaan grensabonnementen introduceren om het probleem van ongemerkt roamen aan te pakken. Veel mensen uit de grensstreek bellen nu af en toe zonder het te weten via een buitenlands netwerk, wat leidt tot hoge rekeningen.

NederlandDe grensabonnementen zijn een aanvulling op bestaande abonnementen: de 'buurlandenbundel' van KPN zal vijf euro per maand gaan kosten, waarna bellers voor het tarief dat in Nederland buiten de bundel wordt gehanteerd, 25 cent per minuut, ook van Duitse en Belgische netwerken gebruik kunnen maken.

Voor Vodafone geldt ongeveer hetzelfde: de 'buurlandenblox' gaat 4,50 kosten, waarna bellen over Duitse en Belgische netwerken een kwartje per minuut kost. De blox moet vanaf mei beschikbaar zijn, heeft Vodafone laten weten aan Tweakers.net.

T-Mobile zal niet komen met een dergelijke optie. "Wij vinden dit probleem te klein om er een abonnementsvorm voor te introduceren. Het gaat om hele kleine aantallen klanten die met dit probleem zitten", aldus woordvoerster Priscilla Tomasoa. Joost Galema van Vodafone erkent dat het om weinig mensen gaat. "Maar het is een serieus probleem en we willen die mensen deze oplossing bieden."

Het plan voor grensabonnementen kwam in december via Tweakers.net voor het eerst naar buiten. Sindsdien heeft staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken naar eigen zeggen er bij providers op aangedrongen de grensabonnementen te introduceren. De staatssecretaris wijst er ook nog op dat bellers zelf kunnen voorkomen dat ze via buitenlandse netwerken bellen door het in de instellingen uit te zetten.

Het probleem van ongemerkt roamen doet zich voornamelijk voor in gebieden tot vijftien kilometer bij de grens. Zodra het signaal van het Nederlandse netwerk minder wordt, terwijl het buitenlandse netwerk wel sterk is, zal de telefoon overschakelen op het buitenlandse netwerk. Dat gebeurt vooral bij umts-netwerken, waarvan het bereik veelal minder groot is dan dat van gsm-netwerken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Woon ook in het grensgebied en vast zetten wat voorheen altijd geadviseerd werd is geen ideale oplossing. Omdat zelfs een aantal kilometers in Nederland je dan soms nog geen bereik hebt, wat er voor zorgt dat je niet gebeld kunt worden (wat trouwens helemaal belabberd is).

Wat ik jammer vind dat ze niet opgenomen hebben in de grenspakketten is het dataverkeer.
Dit kan (en heb hier al diverse verhalen van vernomen) soms stiekem onwijs in de papieren gaan lopen. Als er toevallig een applicatie je mail ophaalt met een buitenlandse provider.

Wat ik zelfs belachelijk vind is dat dit helemaal niet is uit te schakelen. Dus ik heb een data-abonnement, maar als dit enkel en alleen voor het buitenland wil deblokkeren is dit NIET mogelijk.
Uitschakelen, is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb mijn laptop handmatig op KPN gezet en nu valt gewoon het netwerk weg zodra er geen netwerk meer is. Heb het in Achtmaal een keer meegemaakt dat ik ongemerkt op Base zat en dat is uiteindelijk een rekening van 28 euro dataverkeer geworden voor een paar websites. Beetje UMTS modem is ook gewoon in te stellen op handmatig netwerk :)
Data moet erbij.
Stel je hebt zo'n G1 telefoon, die ook als je data uitzet nog steeds data verzend....
Ik kan me best vinden in het argument van t-mobile. Ik heb namelijk achttien jaar op ongeveer 1 km van de Duitse grens gewoond (in Kerkrade) en ik had hier alleen op school last van (dat gebouw ligt 20m van de grens vandaan. Met de juiste instellingen was dit overigens ook op te lossen. Overigens biedt dit ook slechts kleine voordeeltjes, zelfs voor de consument.

wat een veel groter probleem is in de grensgebieden is dat vrienden en familie vaak in het buitenland wonen. Naar hen bellen is dus erg duur, zelfs als het maar enkele straten verderop is. Dat lost deze service niet op als ik het goed begrijp.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het eigenlijk duurder is om van Kerkrade naar Aachen te bellen dan van Hamburg naar München?

[Reactie gewijzigd door Sum op 26 februari 2009 18:46]

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het eigenlijk duurder is om van Kerkrade naar Aachen te bellen dan van Hamburg naar München?
Routings zijn altijd vreemd. Als ik m'n buurman bel (binnenland) dan kan het gesprek ook weleens de hele EMEA doorlopen zodat het voor de provider goedkoper is. Wellicht geeft Echelon zelfs kortingen of toeslagen :+

Enkele jaren geleden was bijvoorbeeld de goedkoopste manier om vanuit Nederland een Nederlandse mobiel in Nederland te bellen door de routering handmatig via Duitsland te laten lopen. De meest complexe routeringen maken telefoongesprekken goedkoop.
De meest complexe routeringen maken telefoongesprekken goedkoop
Nee, die tonen slechts aan dat de tariefstructuren niet kloppen.
wat een veel groter probleem is in de grensgebieden is dat vrienden en familie vaak in het buitenland wonen. Naar hen bellen is dus erg duur, zelfs als het maar enkele straten verderop is. Dat lost deze service niet op als ik het goed begrijp.
Oplossing daarvoor: twee toestellen/abonnementen (eventueel prepaid) nemen. Al gebruik je alleen een 'pure' GSM (alleen bellen en SMS-en), overweeg dan een dual-SIM toestel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2009 19:33]

Als ik bij mijn ouder ben in Geesteren OV, dan heb ik al vaak het duitse net, en nu moet ik geld gaan betalen om het voor mezelf aantrekkelijk te houden? Wat dachten KPN en Vodafone ervan om een Lokaal tarief zone aan beide kanten van de grens te maken van plm. 25 km. dan kan ik gewoon bellen, zoals ik in abbovorm al betaald heb,
Ik vind dit echt schandalig. Zelf heb ik enkele jaren t-mobile gehad waarbij (ik woon aan de grens) deze zo vaak ongemerkt op een buitenlands netwerk sprong. Een grens van een land is ooit eens gedefinieerd maar dat wil niet zeggen dat daar een netwerk op moet houden. 8)7 Zorg gewoon voor een stukje overlap. Telefoon op handmatig zetten werkt ook niet zoals hierboven geopperd want dan heb je gewoon geen bereik. In mijn opinie is dit geld verdienen door problemen die ze zelf veroorzaken, juist omdat er echt wel de mogelijkheid staat om het op te lossen.
Wellicht kan Brussel eens afdwingen dat voor heel Europa hetzelfde tarief geld....

[Reactie gewijzigd door chriscjw op 26 februari 2009 19:15]

Het opvallende is dat ik ook die netwerk-issue's heb gehad met T-Mobile, en jij chriscjw dus ook. En zoals ik verder lees nog wel meer mensen.

Ironisch genoeg is het T-Mobile die er niets aan doet, en bijv. KPN en Vodafone wel.
Blij dat ik van T-Mobile af ben, kan ik iedereen die dit issue heeft KPN aanbevelen!
Zorg gewoon voor een stukje overlap.
Dat kan allemaal niet zomaar. KPN/Vodafone/etc. hebben helemaal geen licentie voor het gebruik van die frequentieruimte in Belgie en Duitsland. Die overlap moet dus tot een minimum beperkt worden. Dat er altijd wel wat overlap is, is niet echt te voorkomen natuurlijk maar iig is een mast op de grens zetten geen optie.
Dat hebben Base, Mobistar en Proximus ook niet, toch heb ik tot 2km in NL gewoon bereik van de Belgische providers. Waarom zou dit andersom niet kunnen? Dit zie je in de ether wel meer, een radiozender als Studio Brussel en MNM ontvang ik tot pakweg de Moerdijkbrug (!!) terwijl ik hier thuis moeite heb om 3FM fatsoenlijk uit de lucht te plukken. Krom of wat?
Nou woon en werk ik zelf in zo'n doelgebied (regio Tilburg) maar ik kan niet zeggen dat mijn telefoon (Nokia N95) met een KPN UMTS/HSDPA abo last heeft van dat "roaming" probleem zoals omschreven wordt, dus voor mij zal het niet interessant zijn om van deze optie gebruik te maken. KPN heeft in deze regio waarschijnlijk gewoon meer UMTS/HSDPA masten staan dan dat de Belgische roamingpartners deze in de grensstreek hier hebben staan maar ik kan me voorstellen dat het voor andere mensen met een Vodafone abo of voor mensen in andere regios met een KPN of Vodafone abo wél interessant is om zo'n extra optie aan te schaffen. Die ¤5,- méér aan abo kosten verdien je met regelmatig bellen (SMS'en wordt niet expliciet vernoemd maar valt er, neem ik aan ook onder) vrij snel terug, als ik ooit rekeningen zie die ik krijg nadat ik wat verder België en/of Duitsland in ben gereden.

Wat ik me wél afvraag is of ze ook de mobiele data abonnementen onder de zelfde regeling mee laten liften of dat ze deze ongemoeid laten, wat ik persoonlijk dan weer een gemiste kans zou vinden omdat UMTS en HSDPA juist daarvoor interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door wimmel_1 op 26 februari 2009 19:00]

Daar heb je een mooi voorbeeld, van een grensgebied, maar WEL fatsoenlijk bereik.
Dit is ook wat Andros steeds duidelijk probeert te maken (even als ik in een eerdere post)

Je woont in (regio) Tilburg, met een potentieel roamingprobleem.
Het blijft echter uit, omdat je een fatsoenlijk bereik hebt!

Ik vind dit de verantwoording van de provider.
De provider dient service te bieden, geen kutbereik.
Echt voordelig kan je 25 cent per minuut toch niet noemen.
Ik vind het vreemd dat ze hier 4,50 of 5 euro voor durven vragen.
Ik heb zelf een KPN abonnement waarbij ik het EU-voordeelbellen heb geactiveerd. Deze gratis (!) dienst van KPN houdt in dat ik overal binnen de EU voor 25ct per minuut kan bellen en gebeld worden. (starttarief van 99ct voor bellen wel van kracht).

Dit EU-voordeelbellen zit niet in de bundel, maar met het goedkoopste abbo van KPN ben je altijd nog goedkoper uit als het alleen maar gaat om het ongemerkt roamen. (Let er wel op dat je geen Flexibel Tarief abbo hebt, want daar gaat de vlieger niet voor op)
Datzelfde heeft Vodafone ook met een starttarief van 79cent. Maar dat tikt nogal aan bij veel (korte) gesprekken. Bij 5 à 6 gesprekken per maand op een buitenlands netwerk heb je nu de kosten voor de extra bundel er al uit.
Helaas staat er niet bij of het ontvangen van gesprekken gratis is met de grensabonnementen. Dat kost nu met het Paspoort tarief bij Vodafone 79cent/gesprek.
Nou, het minimum EU tarief ligt op 55 cent voor een uitgaand gesprek. Dus met 17 buitenlandse minuten uitgaande gesprekken heb je je 5 euro al terugverdiend.
Niet waar, want het kost je dus ook nog eens ¤0.25 per minuut.
55 - 25 cent = 30c

500c = 5E ;)

500/30 = 16.66667

daarbij ff voor de gemakszucht ervan uitgaande dat de providers je eerlijk factureren en niet zoals gebruikelijk 20sec gesprek = 1minuut betalen rekenen.
Mensen kunnen toch ook hun telefoon handmatig op een provider instellen??!!

Stuur voor een 1 malig bedrag van 5euro een handleiding zou ik zeggen. Of doe het als service maar ga niet mensen onnodig op kosten drijven.

[Reactie gewijzigd door OMEGA_ReD op 26 februari 2009 18:42]

Tja, als je niet in de buurt van de grens woont herken je het probleem niet, en zal je het ook niet snappen.

Geloof maar dat er heel veel mensen blij zijn met deze mogelijkheid:
  • Nooit meer duur uit omdat je per ongeluk op het buitenlandse netwerk zit.
  • Nooit meer onbereikbaar omdat je telefoon op handmatige instelling staat ,en je bent hem vergeten terug te zetten toen je weer in Nederland kwam.
  • Nooit meer onbereikbaar omdat je nederlandse netwerk geen dekking heeft, en je telefoon staat op handmatig.
  • En goedkoper uit als je net even over de grens bent en je wordt gebeld[, of je wil bellen.
Kortom een heel mooi initiatief, dat door veel grensbewoners gewaardeerd zal worden.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 26 februari 2009 19:37]

  • Standaard elke maand 4,5/5 euro extra betalen.
  • 25 cent per minuut betalen voor elk gesprek dat je toevallig via een ander netwerk voert.
Ja dat klinkt echt super.
Vind het nogal belachelijk dat je moet betalen als je gewoon in Nederland zit en vanuit Nederland belt, puur omdat een provider z'n zaakjes niet op orde hebt.
Je kunt kiezen!
Jeetje waarom moeten mensen altijd zo vreselijk negatief reageren op van alles en nog wat... Vind je dit niet interessant, dan doe je het niet. Vind je het wel interessant, dan doe je het wel, 't is toch zo simpel...
Telecom operators kunnen het ook echt niet goed doen bij veel mensen he?
elke maan? vodafone bied het aan als blox, die naar mijn weten elke 30 dagen aflopen bij prepaid, en elke maand kunnen worden uitgezet bij abbo.
[paranoid mode] Toch denk ik dat de bedrijven er zelf beter van worden omdat ze zekerder zijn van vaste inkomsten, en er wordt gerekend met 1 prijs. Ze hebben vast wel uitgemiddeld in hun berekeningen op welke abboprijs en tarief ze naar verwachting evenveel winst maken. Anders is hier ook geen lol aan voor de providers, en laat KPN nou net geen bedrijf zijn die echt aan service verlenen denkt als het ze geen profit oplevert... Een individu kan er op vooruit gaan, maar er zal over de linie gezien dus evenveel of meer winst gemaakt worden. [/paranoid mode]
Jij denkt dat je paranoide bent omdat je denkt dat bedrijven geld verdienen? Dat is pas paranoide :D
Ze profiteren -in theorie- door het verkopen van diensten/goederen met winst, maar of ze ook de kwaliteit en/of service verlenen op het niveau wat de consument verwacht voor die prijs... da's inderdaad de vraag :o

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 26 februari 2009 23:53]

Vodafone heeft toch al passport?

Met Vodafone Passport bel je zeer voordelig vanuit het buitenland. Je betaalt alleen je Thuistarief (buiten de bundel) plus ¤ 0,79 per gesprek. Gebeld worden kost je in het buitenland slechts ¤ 0,79 per gesprek. Je kunt nu met Vodafone Passport ook voordelig internetten op je mobiel als je in het buitenland bent. De voordelige tarieven van Vodafone Passport voor bellen en internetten op je mobiel gelden alleen in de Passport landen.
Wat leuk, de consument moet er extra voor betalen!
Het is aardig dat Vodafone Passport er is, maar het is blij maken met een dode mus.
De dienst is zeker nuttig, voor als je vaker naar het buitenland gaat.
Maar het mag niet een slap excuus zijn om het bereik te verloederen aan de grens.

Je zou maar provider zijn in een land met grenzen die vele uithoeken, uitsteeksels op de kaart zijn.
Dan zou je bereik een cirkel zijn, en de punten die uitsteken... "ach dat is buitengebied".
Als je als provider een dekking wil bieden, doe het dan ook goed.
Om zo'n land te noemen, hoe doen ze dat eigenlijk in Zwitserland?
Dit is weer zo typisch he. Ze creëren eerst een probleem (roaming + belachelijke kosten), en vervolgens verzinnen ze een _betaalde_ oplossing ervoor!

Ik vind het persoonlijk de wereld op zijn kop. In tijden van VoIP en alomtegenwoordig Internet is het toch van de gekke dat je mogelijk meer dan een halve euro per minuut aan het betalen bent voor een telefoontje naar iemand die ongeveer naast je staat? Sorry hoor, maar Europa, internationaal verkeer etc... het blijven zeker op dit vlak holle verhaaltjes.
Wat jij wilt is ook een utopie... stel je voor dat goud ineens overal op de wereld 10 cent waard is per kilogram ofzo omdat iedereen het moet kunnen kopen... Dan is het ook niets meer waard, waarmee het zijn grootste nut voorbijgaat, en dus is het goedkoper maken geen oplossing? Datzelfde is voor dit alternatief van KPN en vodafone. Ze kunnen wel ineens 100x minder vragen, maar dan dalen hun inkomsten zo dat ze er net zo goed geen diensten meer hoeven te verlenen.
wat hij wil is geen utopie, maar consequentie. Ik vind het voorbeeld dat je aanhaalt dan ook niet helemaal opgaan.

Goud is een edelmetaal dat inderdaad een bepaalde waarde heeft (oa doordat er vrij lastig aan te komen is en omdat het geliefd is). Het zou onlogisch zijn om de prijs ervan sterk te latten zakken.

Echter de telefoonmaatschappijen profiteren er momenteel van dat ze het alleenrecht hebben (gezamenlijk) en dat er geen wettelijke verplichtingen zijn om het netwerk beschikbaar te stellen in het hele land.

Grimace bedoelt dat ze met veel betere oplossingen kunnen komen dan met wat ze nu doen. Hij geeft ook aan dat er met de huidige technologie best alternatieven bedacht kunnen worden OF dat bijvoorbeeld een provider als Vodafone (die dus ook in duitsland aanwezig is) het signaal gewoon tegen hetzelfde tarief over zijn gehele netwerk laat lopen

In sommige eerdere berichten is ervoor gepleit dat de providers (zoals KPN en Vodafone) best geld mogen vragen (wat ze nu dus doen voor abonnementen!) maar dat ze hun zaakjes ook op orde moeten hebben. Het is NIET gezegd geworden dat ze abonnementsgeld moeten verlagen naar 10 eurocent per maand.
Je kan toch je telefoon zo instellen dat je niet bij een ander dat het netwerk wat jij wilt aangemeld wordt? Vind het ook niet echt rieken naar goeie service als ik 5 euro per maand extra moet betalen om een hoge rekening te voorkomen. Zoals al zo vaak langs komt zijn de extra kosten die kpn/vodafone maken echt nihiel. Een heerlijke melk koe dus }:O
Je kan toch je telefoon zo instellen dat je niet bij een ander dat het netwekr wat jij wilt aangemd wordt?
En de helft van de tijd onbereikbaar zijn? Of als je even de grens overgaat weer handmatig aanpassen. Dit nieuwe abbonnement is een acceptabele korte termijn oplossing. De lange termijn oplossing is dat we van die onzinnige en achterhaalde landjes politiek afstappen en 1 tarief voor de hele EU (en daarna wereld) gaan rekenen.

[Reactie gewijzigd door mashell op 26 februari 2009 18:49]

De helft van de tijd onbereikbaar zijn is onzin. Als je je mobieltje op automatisch netwerk selectie zet, dan zal je mobiel om de zoveel tijd kijken welk netwerk het beste bereik geeft en daardoor schakelt ie dichtbij de grens weleens over op een buitenlandse mast als die een sterker signaal geeft.

Als je dit uitzet, dan heb je af en toe niet het beste signaal, maar helemaal geen bereik zal wel meevallen (gegeven dat er ergens in de buurt nog wel een mast staat natuurlijk). Ik reed laatst naar Dusseldorf en bij iets van 20km over de grens had ik helemaal geen NL bereik meer. Ik heb mijn mobiel trouwens altijd op manuele selectie, dat voortdurend zoeken naar beter netwerk schijnt de accuduur niet goed te doen :P
Dat is allemaal leuk en aardig en uiteraard zal het voor een reiziger onderweg geen hol uitmaken. Het probleem zit em hier voornamelijk in het bereik voor grensBEWONERS, mensen zoals ik die dus dagelijks met deze ellende zitten omdat we thuis gewoon slecht bereik hebben. Het schrijnende is dan dat buitenlandse netwerken WEL fatsoenlijk bereik geven en we daar hard voor mogen dokken terwijl we gewoon in eigen land zijn! Ik lees zelfs over een ondernemer in Winterswijk die geen telefoontje kan missen, regelmatig even de deur uit is (garage dacht ik) en jaarlijks minstens 1000 euro extra belkosten heeft omdat ie ineens via Duits netwerk belt. Dat is toch schandalig?
Ik ben van T-Mobile overgestapt naar KPN omdat ik praktisch geen bereik had aan de grens. Ook wisselde ik automatisch steeds naar het Belgische netwerk.

Als ik mijn netwerkkeuze vastzette op T-Mobile had ik héél soms 1 streepje bereik, bij het raam ofzo.
Maar verder helemaal geen bereik.
En automatische selectie sprong meteen weer over naar Base (een provider in Belgie).
Nu ik KPN heb, is die hele zeik afgelopen, want ik heb aan de grens nu bijna vol bereik op een Nederlands netwerk.

De conclusie is nu snel gemaakt: het is T-Mobile die hun signaal moet verbeteren aan de grensgebieden. Dán is het pas opgelost imho.

Als je zo'n klote bereik hebt gehad als ik, weet je dat de prijs van je abonnement ineens totaal onbelangrijk is.
Je wilt gewoon kunnen BELLEN en GEBELD WORDEN!

Telkens als er iemand belde met T-Mobile:
Ik was het al gewend dat ik een sms kreeg, dat ik een gemiste oproep had.
Want de oproep direct opnemen binnen mijn woonplaats was er nooit bij.
Eerst kregen mensen de voicemail, en als ze die dan ook negeerden - kreeg ik mijn SMS wel een keer en kon ik de mensen terug bellen.

Uitgesproken door T-Mobile's helpdesk riep ooit iemand, dat "verhuizen" ook een idee was. En als er iets kortzichtig en lame is, dan is het dat antwoord wel.
Nee, geef het grensgebied meer bereik - dan zijn er talloze problemen opgelost.
Dan snap ik niet dat hij zijn netwerk niet handmatig kiest. En even onderzoek doet welke provider hem de beste dekking geeft.
Lees eens even verder naar de rest van mijn en andere posts. In sommige streken is de dekking van providers enorm slecht terwijl de signalen van de buurlanden wel goed te gebruiken zijn. Dan haalt handmatig netwerk toch geen hol uit?
Dan snap ik niet dat hij zijn netwerk niet handmatig kiest.
Dat is een geweldig idee!
Alleen wel kut dat je elke drie minuten je GSM op moet graven om te kijken hoe het me tje bereik gesteld is...

Handmatige carrierselectie werkt alleen als je toevallig in een goed dekkingsgebied zit van je gekozen carrier of als het je toevallig niet boeit dat je af en toe een oproepje mist.
Het feit dat jij op 1 bepaalde locatie gemerkt hebt dat je nog een flink stuk over de grens je nederlandse netwerk vindt wil natuurlijk niet zeggen dat dat overal zo is he. Bekijk eens een dekkingskaart van een willekeurig netwerk, er zijn flinke gebieden langs de grens die echt zwaar bagger zijn qua dekking. Dat is overigens niet eens echt de schuld van de providers, het is gewoon extra moeilijk om hier een goede dekking te bieden door de combinatie van het feit dat je meer beperkt bent in de plaatsing van de masten (niet aan de andere kant van de grens) en het feit dat je rekening moet houden met wie jouw frequenties gebruikt in het buurland, dat kan anders flink op elkaar gaan storen.
GSM masten zijn doorgaans geen rondstralers maar bestaan uit 3 antennes die 120 graden uitzenden (3x120=360). Dus als je nou een mast bijna op de grens zet met slechts één antenne (=120 graden) die richting Nederland straalt, dan ben je van alle ellende af. Toch schijnt het niet te gebeuren.
Jij woont duidelijk niet aan de grens.
Het werd tijd dat er zoiets kwam en dat ze hier eens rekening mee houden.
1 Tarief voor de hele wereld?

die word of heel goedkoop, of hij is te duur voor een hele hoop arme buitenlanders....
het gaat puur om wat de nederlandse providers bieden, een provider als vodafone zit over de hele wereld, het zij onder de naam vodafone, het zij onder de naam van dochterbedrijven, hoe dan ook is het voor een provider als vodafone niet moeilijk om 1 tarief te hanteren voor een klant uit een bepaalde regio zolang er via hun netwerk word gebeld.
En zelfs dan verdienen ze er nog aan.
Wat vodafone in andere landen aanbied hebben wij dan weer niets mee te maken.
Zou er in de europese wetgeving worden vast gelegd dat er een bepaald tarief moet worden aangehouden binnen europa dan is dat een wetgeving, maar die kan niet wereldwijd worden toegepast, je kan hooguit een wet in nederland, of in europa instellen dat abonees woonachtig in die regio wereldwijd voor bepaalde tarieven moeten kunnen bellen, maar aangezien je dan met gezeur van andere providers zit die niet binnen de europese wetgeving vallen word dat een erg moeilijk verhaal.
Een laag tarief binnen europa is dus goed haalbaar, maar wereldwijd is praktisch onmogelijk.
Binnen Europa wordt het ook al moeilijk hoor je blijft te maken houden met andere regelgeving, belastingen en subsidies

Als ze nou gewoon ff goed nadenken en europa 1 financieel geheel maken dan kan de telefoon markt daarna wel volgen (het slaat nog steeds nergens op als je een contract wilt afsluiten ergens je een lokale postcode en btw nummer nodig hebt en dat onmogelijk is met de gegevens uit een ander land)

Zolang ik als Nederlander niet zo 123 een abonnement kan afsluiten in België, Duitsland of Engeland zal er ook geen provider komen die 1 Europees netwerk hanteert
Ik heb al zoveel ellende mee gemaakt met buitenlandse providers vanuit Nederland dat je het na een tijdje gewoon accepteert :P het kost meer geld om het uit te zoeken dan het zo te laten :S

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 februari 2009 15:35]

een tarief voor jou over de hele wereld. en een ander tarief voor een chinees over de hele wereld. zo moeilijk is dat niet. dat is nu ook zo, ik betaal waarschijnlijk iets anders dan jij per minuut die ik bel.
De toekomst van mobiel lijkt mij dezelfde als die van internet. flat fee, onglimiteerd datagebruik.
het 'waar ook ter wereld' wordt daar zeker aan toegevoegd.

ten eerste omdat dataverkeer internationaal niet duurder is dan lokaal.
ten tweede de grote spelers vrijwel overal zitten.
Het enige alternatief als je bereikbaar wil blijven en wil kunnen bellen in de grensstreek is een hoge rekening. Dan is die ¤5,- dus wel prettig. Of betaal jij liever ¤20,- extra per maand uit principe?

@Khildin: Ja zo kan ik ook nog wel een alternatieven verzinnen... ;)

[Reactie gewijzigd door The Realone op 26 februari 2009 20:29]

alternatieven zijn er wel, ook zonder hoge rekening.
Je kan er voor kiezen om een dualsim telefoon te nemen met een .nl en een .be sim erin (of als je in de duitse grensstreek woont, een .nl; en .de sim.
Vervolgens de providerselectie voor beide sims op handmatig zetten. Zodra je over de grens gaat zal OF 1 van beide verbindingen verbroken worden, OF je hebt dan op iedere sim een andere provider actief. Je hebt wel 2 nummers ja... als iemand je persé wil bereiken en het ene nummer geeft een voicemail, kan altijd nog het andere nummer geprobeerd worden.
Hebben simmetjes nu ook al een domeinnaamlandcodeaanduiding? ;)
Je zal maar in de buurt van het drielandenpunt wonen :)
Tis zwaar hier in limburg 8)7 toch heb ik met mij vodafone sim overal goed bereik, behalve in de uithoeken van kerkrade..
Ja maar Kerkrade mag je dan ook al bij duitsland rekenen he ;)

Maar het is idd erg lastig in sommige plaatsen, bij een vriend in Vaals die letterlijk op de grens woont is het ook oppassen geblazen. Je hebt er wel goed T-Mobile bereik maar het Duitse T-Mobile bereik is beter dus switch ie over als je hem niet op handmatig hebt staan.

Denk dat een verbetering van de netwerk selectie ook een optie is, als je een nederlandse simkaart hebt dat hij dan altijd een voorkeur hefet voor zwakker nederlands bereik ipv het sterkere Duitse bereik bijvoorbeeld.
Met iets als dit zal elke telefoon wel een software update nodig hebben denk ik, maar de EU kan de Europese telefoons frabrikanten dit verplichten. (En telefoons kunnen al de landcode lezen uit de simkaart, nokia gebruikt dit oa. voor de taal instelling als je je telefoon de eerste keer aanzet)

De mensen die de netwerkdekking niet controleren voordat ze een contract aangaan zijn simpelweg gewoon niet de slimste.

Op de meeste plaatsen in Limburg heb ik gewoon goed bereik met T-Mobile, oke sommige plaatsen alleen GSM en geen 3G maar ik maak zelf geen gebruik van mobiel internet dus voor mij geen probleem.
Moet je eens opletten hoe snel dit bij Radar op TV is en alle providers weer als oplichters worden bestempeld.