Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Super Talent heeft drie ssd's op de markt gebracht die speciaal voor de S101 Eee PC van Asus bedoeld zijn. De solid-stateschijven zijn vooral geschikt om een upgrade van de Windows XP-versie van de luxe netbook mogelijk te maken.

Super Talent levert de netbook-ssd's met naar keuze 16GB, 32GB of 64GB aan ruimte. Asus biedt bij de luxe S101 al ssd's met een vergelijkbare opslagcapaciteit aan, maar de versie waarop Windows XP voorgeïnstalleerd staat wordt alleen met een 16GB-ssd geleverd. Windows XP mag van Microsoft namelijk niet worden geïnstalleerd op een netbook met een ssd die groter is dan 16GB. De andere versies van de Asus S101 draaien op Linux en kunnen wel met alle drie de ssd-groottes worden geleverd. In feite biedt Super Talent bezitters van het Windows XP-model dus de mogelijkheid hun opslag te verdubbelen of te viervoudigen.

Volgens de fabrikant bedraagt de leessnelheid van de Super Talent-ssd's 90MBps terwijl er met 55MBps kan worden geschreven. Daarmee zijn de flashdisks waarschijnlijk niet sneller dan de standaardmodellen waarmee Asus zijn netbook uitrust. Vooral de 16GB-versie van Super Talent lijkt dan ook een beetje overbodig, maar de 64GB-variant zal voor veel S101-bezitters een welkome aanvulling zijn en deze ssd biedt de fabrikant voor 170 dollar aan.

Super Talent netbook-ssd
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

170 euro voor een nieuwe HD in je book, dan wordt hij alsnog wel weer duur

Als ik het goed begrijp en je XP op de 64GB SSD zet, ben je dus eigenlijk illegaal bezig. vind het ook een vreemd beleid van MS om maar tot 16GB te gaan. Ze verkopen nu een stuk minder net books met XP
Nou dat valt tegen, want in NL is hij helemaal niet leverbaar met Linux!
Ik zit al een tijdje te zoeken maar ik kan hier helemaal geen enkele vinden met een 10" scherm met Linux. :(
ik ben een bezitter van een eeepc en moet er niet aan denken dat het orgel een "gewone" disk aan boord zou hebben.

nu is hij handzaam, klein en gaat prima op de accu.
warmte ontwikkeling valt ook reuze mee. mooie ontwikkeling, nu gewoon even wachten totdat de prijs zakt. voorlopig is voor een office en winxp home 16GB voldoende, voor de rest gebruik ik toch de SD cardreader om wat op te slaan.
Een vriend van me heeft een met een gewone SATA schijf en daar is neit mis mee, gewoon 160GB ruimte, maar hij gebruikt hem ook als zijn gewone laptop waar hij alles op doet en dan heb je wel redelijk ruimte nodig.
Ik weet niet precies hoe lang de accu meegaat, maar hij vind het lang genoeg, hij heeft een keer 2 uur bij mij gezeten met dat ding zonder oplader, dus dat haalt hij in ieder geval.
Zijn dit gewoon sata spanning / data aansluitingen?
M.a.w. ook in elke andere machine in te bouwen?
Op het plaatje lijkt het PCI-e te zijn en dus gene SATA
Ja, klik maar op de laatste link in de tekst, je komt dan op de site van supertalent en daar staat dat het een SATA connectie is.
Kun je dan niet beter meteen een Portege r500 of r600 nemen.
Die liggen wel in een _iets_ andere prijscategorie... Bovendien een hele andere doelgroep.
Ehm Eur 1900,- en 3 uur op de accu??? 8)7

Wie wil dat nou??? Geef mij maar lekker m'n EEE 1000H met Linux die een uurtje of 7 meegaat voor 1/5 van die prijs...
De een vindt de batterijduur erg belangrijk, de ander de performance.

Om iemand die de prioriteiten anders legt dan jij meteen voor gek uit te maken ( 8)7 ) vind ik een beetje ... hoe zal ik het zeggen ... 8)7 .
Verstandiger is voor 1200 en dan toch met 6-12 uur op de accu
Die zijn een factor 5 duurder en zitten in een totaal ander marktsegment.
Windows XP mag van Microsoft namelijk niet worden geļnstalleerd op een netbook met een ssd die groter is dan 16GB
waarom wil MS dit niet?
Om Vista te pushen :)
Inderdaad om Vista te pushen, XP word ingezet omdat het zuiniger en sneller is en dat is voor Microsoft geen goede reclame. Vista op zo'n netbook zal niet lekker werken, of minder lekker dan XP. Enkel Microsoft wilt de overstap naar Vista maken dus ze proberen nu te zorgen dat er toch Vista op komt door netbooks met XP onaantrekkelijk te maken door een kleine schijf te verplichten.
Het moet wel genuanceerd worden: de leverancier mag het niet. Jij als consument bent vrij om je netbook te upgraden. Of er moet een fabrikant zijn die mazen in de regels kan vinden waardoor z'n netbook juridisch gezien een normale subnotebook zou zijn, zonder dat dat een verbod op de Atom oplevert... 8)7
Ideetje: trek voor ¤ 200 een Toshiba R200 uit de markt, gooi dr t maximale geheugen in voor vrijwel nop, doe dr een Mtron of Samsung ssd in van 64gb, en je hebt een veel sneller, sjieker, en noem nog maar een paar overtreffende termen voor dit systeem passend ten opzichte van die eee meuk.

Edit: overigens voldoet een R100 ook nog wel voor dit truukje.

[Reactie gewijzigd door Alo op 28 januari 2009 16:24]

...groter, zwaarder... zijn de eerste overtreffende termen die bij mij op komen

[Reactie gewijzigd door Charly op 28 januari 2009 17:14]

Vooral de 16GB-versie van Super Talent lijkt dan ook een beetje overbodig


DIt is niet om te upgraden, maar het is volgens mij meer een replacement als je oude stuk gaat. Dus eigenlijk niet zo`n hele domme zet dan super talent. En daarnaast volgens mij de enige fabrikant die ze ogen open heeft en eindelijk alternatieve bied voor de eee pc.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 28 januari 2009 23:33]

ik heb zelf een 32GB super talent in mijn EEE PC 901 zitten, en dat ding werkt als een speer

leessnelheid: 40MB/s
schrijfsnelheid: 15MB/s

ik heb hem in duitsland gekocht voor 75 euro ex BTW incl. verzendkosten

een aanrader!!
Zo slecht is 55 megabyte per seconde schrijven ook weer niet. De meeste budget schijven op 4400 rpm en 5400 rpm doen het niet veel beter, ik heb het dan wel over de 2,5" of 1,8" varianten.
Was het maar 55 megabyte, er staat in de tekst duidelijk 55 megabit per seconde dus dat is in werkelijkheid grofweg 5-6 megabyte per seconde (er vanuit gaande dat die 55 megabit het absolute top is).

Maar je kunt windows xp behoorlijk tweaken zodat hij niet veel schrijft op de schijf en bij het opstarten vrijwel alleen leest.

O.A. Swap file uitzetten.

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 28 januari 2009 15:25]

Er staat:
Volgens de fabrikant bedraagt de leessnelheid van de Super Talent-ssd's 90MBps terwijl er met 55MBps kan worden geschreven.
Volgens mij staat MB voor megabyte, voor megabit zou er Mb moeten staan.
Helaas...

55 MBps = 55 MegaByte/sec = 55.000 KB/sec = 440.000 kbps
Windows XP mag van Microsoft namelijk niet worden geļnstalleerd op een netbook met een ssd die groter is dan 16GB.
8)7 |:( :'(
55 MBps = 55 MegaByte/sec = 55 x 1024 KB/sec = 55 x 1024 x 1024 Bps = 461373440 bits per seconde

(ongeveeer 8)7 )
1 Megabyte is 1000 kilobyte, of precies 1 miljoen bytes.
Net als 1 kilogram precies 1000 gram is. Niet 1024 gram.
Check deze pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Byte.
Eh, misschien moet jij es klep houden en jouw eigen quote lezen.

"A kibibyte (KiB) is 1,024 bytes. A mebibyte (MiB) is 1,024 × 1,024 or 1,048,576 bytes."
Kibibyte. Kibi. Lees je dat? Kilo is gewoon 1000.
Zoals gevonden op deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix.

Je kan niet voor elk vak gebied andere maten hanteren. Er is 1 maat. Dat is die van de SI. Dat het voor de computer practisch is om met 1024, dat is wel mooi, maar dan gebruik je een andere naam.

Ik geef jou nog een keer de link: http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix.
Klik erop en zoek kilo- op.

"Since computer memory is designed with dual logic, multiples are expressed in power of two, rather than 10, the software and computer industries often use binary estimates of the SI-prefixed quantities"

Ik heb dit ook gekopieerd uit jouw quote. De woorden waar het om gaan zijn: "binary estimates of the SI-prefixed quantities".

Ja?

Het SI schrijft voor: kilo- betekent 10^3.
Mag ik je er verder op wijzen:
This is the reason for specifying computer hard drive capacities of, say, "100 GB" when it contains 93 GiB (or 93 GB in traditional units)
Ja snappie?! Dus ze gebruikten de tradioneel SI aanduidingen, wat niet klopte. Daarom hebben ze de i-tjer er tussen zetten. Een megabyte bestaat in dat voorbeeld dus niet echt omdat je niet echt 1000bytes hebt(daar komt dus anders een reken fout uit) die er in horen te zitten, maar 1024.

En om het voor alle beginnertjes makkelijk te maken: Speciaal in het nerderlands.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Traditioneel werden hiervoor de SI-veelvouden kilo, mega, giga, tera etc. gebruikt. Maar in de computerwereld werden ze anders gebruikt dan officieel voorgeschreven. Omdat opslagcapaciteiten vaak in machten van 2 uitgedrukt worden en 2^10 = 1024 zo dicht bij 1000 ligt, werd ooit bedacht dat het handig zou zijn niet 1000 byte, maar 1024 byte een kilobyte te noemen.
Jouw verbeterings antwoord had moeten zijn: Gebruik de i en niet ze beleren dat ze het fout doen. De enige die hier nu 'geowned' word ben jij door je eigen acties. Daarbij zijn het gebruikers die al zo lang achter hun pc's zitten, ze niet eens meer aan 1000 denken, maar direct aan 1024.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 28 januari 2009 23:21]

Ja, en in een perfecte wereld hield iedereen zich daar ook aan en was er geen onduidelijkheid tussen wie nou wanneer Kilo, Kibi, Giga, Gibi, Bytes, bits etc. gebruikt. Bovendien zijn GB, KB, kB, Mbits en dergelijk nou niet echt SI standaardeenheden...

Zo heb ik 4 GB geheugen, wat toch echt 4294967296 bytes oplevert en niet 4.000.000.000. Ik heb echter een 500 GB harddisk (500.000.000.000 bytes groot), waar in de praktijk (als ik in mijn OS kijk) maar 488 GB van overblijft.

Overal staat dezelfde afkorting "GB", maar elke keer wordt iets anders bedoeld.

Dus standaarden zijn leuk, maar de praktijk is anders.
Jullie gebruiken drogredenaties van populariteit.
Omdat veel mensen de term kilo- verkeerd gebruiken, maakt het niet goed.

Herko_ter_Horst, jij hebt niet 4GB geheugen, maar jouw fabrikant verteld jou dat je 4 GB hebt. Dit is echt incorrect. Jij hebt (1,024)^3 meer geheugen.

Ik vind het grappig dat erkend wordt dat in de standaard inderdaad een gigabyte een veelvoud van 10 bytes is, maar dat de "praktijk anders is".
Dit brengt ons tot de kern. Een gigabyte IS 1 miljard bytes, veel mensen gebruiken 1024^3 bytes. Zeggen dat 1 gigabyte daarom 1024^3 bytes is, is een drogreden.

Zie deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum.

Het moge duidelijk zijn dat jullie bitches geowned zijn.
Nee dat is het niet: Het is eerder een beroep op traditie. Bij gebruikers die al heel lang met computers bezig zijn maakt het niet uit wat het SI zegt. Een megabyte is gewoon 1024 klaar. Kan je het mee eens zijn, kan je het niet mee eens zijn.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 28 januari 2009 18:35]

k zou in SI 1000 moeten zijn maar voor bytes is dit 1024 (behalve dan weer voor schijven).

Grappig dat veel mensen daar over vallen. Er zijn namelijk meer gebieden waar men ook afwijkt van het SI stelsel.

Bijvoorbeeld scherm diagonalen worden vaak in Inch (") opgegeven i.p.v. een SI maat (m). Daar heb ik hier bijna niemand over zien vallen.
Dat is ook niet de reden dat ssd's gebruikt worden, dit is vooral om ruimte te besparen (want die heb je niet echt in overvloed in een eee pc) en natuurlijk energie ten opzichte van een 2,5" schijf met draaiende platters. (Een 1,8" schijfje zou natuurlijk ook kunnen, dat scheelt alweer een hoop)

Belangrijkste is: Er zit nu in dit model al een ssd, je kan er dus geen reguliere schijf in zetten en hiermee wordt dus de mogelijkheid geboden toch je opslag uit te breiden.

[Reactie gewijzigd door anonimoes op 28 januari 2009 14:58]

Geen draaiende onderdelen wordt vaak ook gezien als voordeel ;)
Ik snap alleen niet waarom Asus niet gewoon Windows XP op een 16GB ssd plaatst en daarnaast een losse SD voor extra storage erbij zet... dit zou dan toch wel mogen volgens de MS regels?

170 Dollar is wel erg veel voor 64 GB... koop 64 GB usb stick en je bent iets goedkoper uit (100 euro volgens mij) maar die prijzen zakken snel weer zodra dat een beetje main stream is

Edit: een externe 1TB hardeschijf kost 100 euro :? ik verklaar je voor gek als je voor 64GB een ssd koopt 8)7 tenzei je een storage freak bent ofzo :P


Edit2: @Stupified dat verklaard idd een hele boel bedank voor de reactie... snap ik ook de echte meerwaarde hier niet van.. oke op de snelheid na maar zo traag is het ook weer niet (sd en usb 2.0) je moet wel even de tijd nemen om wat films erop te zetten maar verder zal je er toch niet zoveel last van hebben? Oke het is handig maar 170 euro bij een 300 euro dure netbook 8)7

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 januari 2009 16:02]

170 Dollar is wel erg veel voor 64 GB... koop 64 GB usb stick en je bent iets goedkoper uit (100 euro volgens mij) maar die prijzen zakken snel weer zodra dat een beetje main stream is

Edit: een externe 1TB hardeschijf kost 100 euro :? ik verklaar je voor gek als je voor 64GB een ssd koopt 8)7 tenzei je een storage freak bent ofzo :P
Een 64GB USB stick is wel een stuk langzamer, al is het maar omdat die aan de USBbus hangt (en die is vrij traag in de meeste gevallen).

Verder, als ik een netbook heb, dan zoek ik het helemaal niet om met een losse hdd + adapter + kabels te gaan sjouwen. Dan wil ik storage gewoon intern. Dus zo'n 64GB SSDtje lijkt mij best handig.

Als ik een netbook zou hebben (zonder SSD) dan kocht ik er echt wel zo'n ding bij.
Dat is waar maar 170,- boven op een netbook, terwijl je ook gewoon de linux versie kan kopen en daar dan zelf XP over heen kan zetten... Je bent een tweaker toch? 8-)
maar dat kan alleen als je al in het bezit bent van een legale XP. Die kost hoe dan ook als losse OEM rond de 75 euro. Stel je hebt hem met je Dell pctje mee gekregen (wat je trouwens niet over mag dragen van microsoft maar wel van de nederlandse wet maar niemand nog heeft aangevochten) dan heb je nog steeds 55 euro voor je xp licentie betaald.
dat zijn dus ook weer extra kosten bovenop de linux bak
Een technet licentie (betaald door de baas) en voor een willekeurige windows versie is volstrekt legaal onder het mom van "ik ben techneut en aan het testen en/of ervaring opdoen met het product", en nog gratis ook (voor mij) ;)
@Mellow Jack:
Euhm... Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat Asus Windows XP op de 16GB SSD installeert en je krijgt er een nog een 16GB SD bij voor extra opslag, dus....

P.S. En je krijgt er ook nog 30GB aan online storage bij
Die regels die MS de netbook producenten oplegt, is iets waar Nelie wel eens naar mag gaan kijken!
Hear, Hear!

Het is toch van de gekke! Soms zie je nog wel het smoesje van support voor nieuwe hardware waar XP niet op voorbereid is, maar dat is ook onzin. De meeste drivers worden door de hardware fabrikanten zelf aangeboden, dus hoeft M$ niets voor te doen.

Ik word erg moe van dat gepush van Vista. Zo heb ik besloten om mijn nieuwe laptop uit te stellen, omdat ik in Korea de HP Elitebook 2530 met Vista Basic wordt geleverd. Ik weet niet wie er hier gek is, maar de Elitebook serie is toch echt gericht op Business gebruikers. Ik wil nog steeds legaal op XP blijven draaien en ben niet van plan om zowel voor Vista te betalen en dan zelf op zoek te moeten gaan naar XP. En ik dacht dat je nu nog steeds legaal mag downgraden van Vista Business?

Het is wel jammer, want de Won staat erg laag. Maar ach, tegen de tijd dat ik weer in NL ben denk ik dat de prijzen van de Elitebook ook in NL wel weer gedaald zullen zijn.
Jup je kan nog steeds downgraden.

doen wij als bedrijf dagelijks voor de zakelijke markt.

Mooie is wel, dat je nu alle machines met een en dezelfde code kan downgraden. i.p.v. elke keer de oude machine erbij halen.
@anonimoes: Quote: ' natuurlijk energie ten opzichte van een 2,5" schijf met draaiende platters '

Je zou denken dat een SDD zuiniger met energie omspringt dan een 1.8"/2.5"/3.5" HDD.

Vertaalt zich dat, op dit moment, ook in langere accutijden ??

SDD's.............................................Samsung FlashSDD.....................Intel X25-M....Intel X25 Extreme
Idle power consumption.............0.38 W..............................................0.61 W...........0.62 W
Seek power consumption..........0.74 W...............................................1.59 W..........1.61 W

HDD's (2.5" 7200 rpm)................Seagate Momentus 7200.1.........Hitachi Travelstar 7K100
Idle power consumption.............1.3 W................................................1.1W
Seek power consumption..........2.6 W................................................2.3 W

bron: http://techreport.com .
Zijn er plannen om dit soort vergelijkende benchmarks ook hier te doen, door Tweakers?

(edit: layout, inhoud, alles eigenlijk)

[Reactie gewijzigd door Hamish op 28 januari 2009 18:38]

Misschien is een 'fatsoenlijke pc' wel een iets andere doelgroep :)
Daarnaast is een SSD als deze een stukje zuiniger dan een harddisk.
Ze zijn dan ook helemaal niet bedoeld voor snelheid, het grote voordeel is juist dat ze gemakkelijk mee te nemen zijn.
En deze SSD hoeft ook niet zeer snel te zijn, het is voornamelijk makkelijk om extra capaciteit te krijgen als je windows XP gebruikt (vanwege de belachelijke eisen van microsoft)
onzin, heb je er wel eens mee gewerkt? ik heb de 901, en die werk prima, Als je er een ssd in doet die net zo snel is als een normale HD zal dat de snelheid zeker ten goede komen! (de standaard ssd's die er in zitten zijn niet zo heel snel)
En daar gaan we weer... Weer eens iemand die de bedoeling van een netbook niet inziet.

Bovendien, voor jouw informatie, een Atom netbookje met 2GB en een redelijke SSD draait OS X Leopard helemaal prima. Ook Vista is geen probleem. Voor mensen die graag een klein apparaatje meenemen is het ideaal.
Het is ook zeker handig om data op een veilige manier te waarborgen, een ssd raakt zijn data niet kwijt bij een valpartij. Een reguliere schijf kan kapot gaan.