Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties

IBM gaat zijn 45nm-soi-procestechnologie voor derden beschikbaar maken. ARM ondersteunt het initiatief met de aankondiging van een complete productlijn op basis van IBM's nieuwe chipbakdienst.

IBM-logoIBM zal de op 45nm gebakken soi-chips in zijn eigen fabs produceren, en Chartered Semiconductor zal optreden als tweede leverancier. Soi-technologie wordt nu nog voornamelijk gebruikt voor high-end chips, zoals de cpu's in de Xbox 360, de Wii en de Playstation 3, maar de technologie wordt nog niet massaal toegepast. "Tot op heden zijn er twee belangrijke barrières voor de brede acceptatie van soi: de kleine productiecapaciteit en de beperkte beschikbaarheid van ontwerpen voor chipcomponenten", aldus Joanne Itow, hoofd van Semico Research. Ook de hogere kosten voor soi-producten spelen overigens een rol.

Met de aankondiging denkt IBM een groot deel van de bezwaren tegen de soi-technologie weg te kunnen nemen en een grotere afzetmarkt te creëren. Met de steun van ARM zou de soi-technologie ook zijn weg naar chips voor netwerk-, opslag-, communicatie- en consumentenproducten kunnen vinden.

ARM LogoARM is met name gespecialiseerd in toepassingen waarbij energiezuinigheid van belang is. Volgens het bedrijf kan de inzet van soi-technologie in vergelijking met reguliere cmos-technologie een snelheidsverbetering van dertig procent bij een veertig procent lager energieverbruik opleveren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Even kijken het is duurder om te maken maar kan dus 'sneller werken (30%) met lager energieverbuik (-40%).

Dan vraag ik me af hoeveel duurder een SOI onderdeel is om te maken dan de meer gangbare methoden.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een product niet sneller hoeft te zijn maar dan is een besparing van 40% op het verbruik van de onderdelen (dus niet gelijk 40% besparing voor het eindproduct) naar mijn idee alsnog zeer wenselijk zolang de kosten een beetje normaal blijven.
De cijfers houden in een prestatie van 130 waar met cmos een prestatie van 60 weggezet word met een gelijk energieverbruik; oftewel, een verdubbeling van de prestaties tov. oudere techniek. (edit)Zo zien we dat de prestaties per watt verdubbeld zijn. (/edit)

Best een sprongetje in prestaties daar, zo komt ARM nog eens in de desktop markt. ;)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 11 november 2008 13:07]

Dat ben ik niet met je eens, sneller en zuiniger is niet optelbaar als prestaties. Wel zou je kunnen zeggen dat de prestaties per watt dan verdubbeld zijn, maar het is niet zo dat een CMOS chip nu twee keer zo snel is als de oude, hij is 30% sneller en nog eens zuiniger dat is een heel verschil tussen twee keer zo snel en evenveel energieverbruik.
Aangepast. :) Een verdubbeling van prestaties per watt legt de weg natuurlijk open voor een algehele verdubbeling van prestaties.

Natuurlijk is dat niet zo van belang bij een al bepaalde functie (zeg in een telefoon of magnetron), daar kan een verdubbeling van de prestaties per watt zorgen voor een halvering van het stand-by gebruik. Het komt er uiteindelijk op neer wat de klant met het ICtje wil doen.
Waar gaat de wereld naar toe. Niet dat ik niet graag af en toe een spelletje speel maar dit is toch overdreven:

Soi-technologie wordt nu nog voornamelijk gebruikt voor high-end chips, zoals de cpu's in de Xbox 360, de Wii en de Playstation 3, maar de technologie wordt nog niet massaal toegepast.

Zijn er dan geen andere High end toepassingen? We zijn stillaan naar een wereld van brood en spelen aan het evolueren.
Wellicht staat het er zo omdat de spelcomputerboeren allemaal klant van IBM zijn? De processor van mijn PC is ook SOI, maar is niet door IBM vervaardigd.
niet helemaal correct, de opbouw van soi chips is dusdanig dat ze uitermate geschikt zijn voor console integratie (ondermeer prestatie/watt, specifieke instrcuties etc.) omdat een PC complexere taken uitvoert en rekenkracht belangrijker is dan prestatie/watt (voor de meeste gebruikers) is een poi concept niet interessant genoeg.

Verder is het natuurlijk een kip/ei verhaal, de kosten voor productie liggen hoog omdat de vraag en productiecapaciteit relatief klein is, en de capaciteit is klein omdat de vraag nog laag is.

Een initiatief zoals IBM dat nu heeft zou prima mee kunnen helpen aan verdere verspreiding van het soi principe, denk bijvoorbeeld aan media-centers, navigatie, en embedded toepassingen, waarbij prestatie/watt belangrijker is dan voor PC systemen.
Persoonlijk vindt ik dat wel een voordeel mijn falcon gebruikt 180 watt en de vorige modellen 240 watt geloof ik? Nou 60 watt elke dag 8 uur aan laten staan dan snap je wel dat ik er blij mee ben dat de nieuwe chips zuiniger zijn :D
Het feit dat er enkel game-consoles worden genoemd vind ik inderdaad nogal vreemd. Volgens wiki gebruiken naast IBM ook AMD en Freescale SOI voor hun chips. Het lijkt me dat het SOI marktaandeel van AMD + Freescale wel even wat groter is dan van een paar game-consoles. Vreemd dat ze niet genoemd worden.

Wat betreft de actie van IBM vraag ik me af of het genoeg zal zijn om het kip-ei probleem te doorbreken. Het hangt voornamelijke van de verhoogde kosten af denk ik.
Dit is de bron van de wikipagina. Een behoorlijk verouderde pagina, maar het type CPU dat hier genoemd word komt me niet direct bekend voor. Het zou dus best eens van de AMD Geode of van een niet meer verkocht CPU type kunnen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True