Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Samsung kondigt binnenkort een telefoon aan die de belangrijkste eigenschappen van de nieuwe toestellen Omnia en Innov8 combineert. De M8800 heeft het grote touchscreen van de Omnia en de 8-megapixelcamera van de Innov8.

Het nieuwe toestel zal het typenummer M8800 dragen, maar de naam van het toestel is nog niet duidelijk: zowel de naam Bresson, naar de gelijknamige Franse fotograaf, als de naam Pixon circuleren. De aankondiging van het toestel wordt binnen enkele dagen of weken verwacht. Dat is opvallend, omdat de Omnia en de Innov8 nog slechts kort op de markt zijn en de nieuwe telefoon de verkoop van deze twee modellen negatief zou kunnen beïnvloeden.

Het nieuwe toestel verscheen, zoals wel vaker gebeurt, al voor de officiële aankondiging op een Russische site. Uit de foto's op die site is te zien dat de M8800 niet draait op Windows Mobile, zoals de Omnia, maar de interface meekrijgt die al te zien was op de F480 Touchwiz, die eerder dit jaar in Europa gelanceerd is.

De M8800 is iets groter en dikker dan de Omnia, zo blijkt uit elders opgedoken specificaties. De grote eyecatcher is het 3,2"-touchscreen met een resolutie van 400x240 pixels. De camera kan plaatjes schieten met een resolutie van acht megapixels en beschikt over autofocus. Een dual-led-flitsertje moet het mogelijk maken ook in het donker mooie foto's te schieten. Verder kan de M8800 video's met vga-resolutie maken.

De Bresson of Pixon heeft ondersteuning voor gsm, umts, hsdpa, bluetooth en waarschijnlijk ook gps, maar wifi ontbreekt op de smartphone. Samsung heeft officieel nog niets losgelaten over de prijs en de releasedatum, maar volgens GSM Arena lanceert Samsung de mobiel in november en gaat hij los ongeveer 550 euro kosten.

Samsung M8800 Samsung M8800 Samsung M8800

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik hoop toch echt zo dat er ooit eens gestopt wordt met het vergelijken van gsm camera's met volwaardige camera's. Het wordt anders weer zo'n nodeloze discussie waar we het uiteindelijk allemaal mee eens zijn dat camera's in gsm's nooit de volwaardige camera's kunnen vervangen.

Maar mooie smartphone. 8 MP camera is wel leuk, ben benieuwd hoe de foto's er uiteindelijk uit zullen zien. Vooral die grote scherm is wel erg mooi. Wat betreft de release van deze telefoon zo snel na de vorige snap ik zelf ook niet helemaal, maar goed, voor de consument is dit niet erg. Zo krijgen we tenminste op tijd meer keuze.
Waarschijnlijk zien de foto's er hetzelfde uit als de foto's van de innov8.
Hier zijn een aantal foto's te zien:
http://www.gsmarena.com/s...0_innov8-review-269p4.php
Het wordt anders weer zo'n nodeloze discussie waar we het uiteindelijk allemaal mee eens zijn dat camera's in gsm's nooit de volwaardige camera's kunnen vervangen.
Wat is een volwaardige camera? Als het compact camera is met zoom lens, kan zo'n type deze best wel vervangen.

Het is alleen de vraag of je z'n relatief dikke telefoon mee wil nemen c.q. wat je belangrijk vind.

Je kan een telefoon zelfs op basis van een Olympus toont Micro Four Thirds of een Sigma DP1/2 maken. Zal nog steeds niet extreem groot zijn en ze zullen plaatjes van een betere kwaliteit dan een compact camera produceren.

IMO wordt er iets te veel gedacht aan de telefoon camera's die er momenteel zijn, met in veel gevallen plastic lenzen die niet eens kunnen focusseren en geen instelbaar diafragma hebben.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 26 september 2008 16:30]

@ Fly: Best wel
Verder hoop ik dat ze er een fatsoenlijke lens in zetten anders heb je 5 miljoen pixels die bijna dezelfde kleur hebben als de 3 miljoen werkelijk weergegeven opgenomen pixels, dus 5 Mpix aan ruis. Useless.
Persoonlijk vind ik het zonde dat ze zoveel tijd en geld in zulke telefoons stoppen. Dit ligt natuurlijk aan de markt, ze willen allemaal de vetste camera en nemen dan genoege met een plastic lens.
Ik vind het kwaliteit verschil tussen de 3330 van vroeger en een telefoon van nu gewoon groot. Hoe meer erop zit hoe meer kapot kan gaan, maar het lijkt of de kwaliteit van die onderdelen ook lager is omdat de makers dus zoveel tijd en geld investeren in de gadgets op een telefoon.

De markt is maar raar. Gadgets zijn belangrijker op een telefoon dan het bellen en sms'en (aldus veel mensen).
Dat jij er niets mee doet en een "Vroeger was alles beter" overtuiging hebt betekend niet dat dat ook voor de rest opgaat. Ze moeten het gewoon verder ontwikkelen zodat het op een gegeven moment bruikbaar is voor wat casual foto's. Ik gebruik de camera zat op m'n iPhone om zo nu en dan eens wat vast te leggen om te mailen/twitter of als ik geen zin heb om m'n camera mee te nemen. Goed genoeg daarvoor. Zelfde voor de browser, mail client etc.

Wat begint als gadgets voor nerds en mensen die hip willen doen wordt op een gegeven moment een standaard, en als het op een gegeven moment genoeg ontwikkeld is gaat iedereen er gebruik van maken.
Tegenwoordig gaat zon nieuwe telefoon ook maar rond de 2 jaar mee.
Daar zijn ze op gemaakt, zodat je weer een nieuw abbonement gaat afsluiten.

De vroegere Nokia 3310 en 3330 gingen inderdaad een stuk langer mee.
Denk er aan mensen: hoe meer megapixels hoe beter de foto.

Ik ben in ieder geval om. Deze gaat mijn EOS 30D vervangen, stukken handzamer dan zo'n groot apparaat en slechts 0,2 megapixels minder.

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 26 september 2008 13:50]

aantal megapixels zegt tegenwoordig maar bar weinig over de fotokwaliteit.. zo'n cameraphone komt niet eens in de buurt van een eos 30d qua kwaliteit.
Ja moet je ook gelijk spiegelreflex camera nemen. Je moet dit vergelijken met de compacte foto cam's en niet "pro like" foto camera van xxx euris.
Ach dan nog... Camera telefoons halen t bij lange na niet en ik vind de megapixel race behoorlijk onzinnig voor telefoon camera's.

Ten eerste zit alles op een miniscuul beeldchipje geramd, dus qua ruis enzo is het huilen met de pet op. Meer megapixels maakt dit alleen maar erger.

Ten tweede is de optiek van telefoon camera's echt behoorlijk bagger. Dus zelfs al heb je een bulk aan resolutie, de lens ervoor maakt de foto alsnog redelijk ruk.

Dat gezegd hebbende snap ik natuurlijk ook wel dat het appels en peren vergelijken is; je moet een telefooncamera niet met een echte camera vergelijken... De telefoon camera is voor snapshotjes voor als je geen echte camera bij je hebt. Maar dan vind ik de hele megapixelrace nog steeds grote onzin; 4-5 megapixels is zat voor snapshots.

Dus ik kan me wel een beetje vinden in de sarcastische reactie van Smithers.83

[Reactie gewijzigd door Morrar op 26 september 2008 12:28]

De kwaliteit wordt steeds beter, men blijft innoveren en het gaat er echt wel om spannen in de toekomst.

Hier wat foto's van de 8-megapixel camera van de i8510 (innov8):
http://www.gsmarena.com/s...8/camera/gsmarena_005.jpg (full res)
http://www.gsmarena.com/s...8/camera/gsmarena_003.jpg (resized)
http://www.gsmarena.com/s...8/camera/gsmarena_015.jpg (resized)

[Reactie gewijzigd door ShroomyJ op 26 september 2008 14:18]

Ok ok dit zat er natuurlijk aan te komen... Dat de foto's bagger zijn is misschien wat overdreven. Maar kijk eens naar de ruis in die eerste foto: ik zie allemaal blokjes in de lucht en ook in de donkere delen (onder balkon rechts). Ook bij de andere twee foto's zie ik nog best wat ruis en daarnaast ook onscherpte.

Niet dat het zo erg is dat het onbruikbaar wordt, het zijn best leuke plaatjes. Maar deze foto's zijn onder ideale omstandigheden genomen: bij vol daglicht. Voor een echte camera zou ik dan niet tevreden zijn met dit resultaat. Ook qua scherpte. Bij die tweede foto bijvoorbeeld licht die op het blad en niet op de objecten... Nog een probleem van telefoon cameras: AF is niet goed in te stellen.

Hoe dan ook: telefooncamera's maken leuke snapshots,z eker, maar 8 megapixel hebben ze niet (nog) nodig. Als er innovatie komt moet die zich richten op de echte problemen (optiek, AF, ruisprestaties, kleuren / contrast) en niet domweg op de megapixelcount... Dat was mijn punt.

Edit: Ah en dat punt staat hierboven inmiddels ook keurig verwoord...

[Reactie gewijzigd door Morrar op 26 september 2008 13:51]

Tuurlijk is het leuk en goed dat er wordt geïnnoveerd in telefooncamera's. En die foto's die je post zien er ook helemaal niet slecht uit (hoewel als je die full-res verkleint naar een afbeelding met 4 miljoen pixels je pas een scherpe foto ziet, even scherp als een échte camera met écht 8 megapixels. Als ik mijn 8MP foto's van de Canon Powershot A720IS (die maar ¤175 kost) uitvergroot naar 16MP foto's zijn ze ongeveer even scherp, of onscherp vind ik (het glas kan niet altijd halfvol zijn).

Dus naast dat megapixels niet het enige zijn die de kwaliteit van de foto (kleuren, scherptediepte, ISO zijn wat andere factoren), is het nu ook al zo dat de 8 megapixels van jouw telefoon eigenlijk 4 megapixels uitvergroot zijn naar 8. Spijtig.

Maar de kwaliteit in telefoons blijft vooruitgang, qua foto's. Echter, daar moet de prioriteit helemaal niet liggen. Dat verschil tussen 4 of 8 megapixels maakt echt niet meer uit. Als je zoveel waarde hecht aan foto's dat je minimaal 8 megapixels vereist (dus bijv al posters wil gaan printen) dan hecht je ook waarde aan de kwaliteit van je lens, en dus valt de telefoon snel af. Voor de meeste mensen is dit louter ruimteverslindend.

De prioriteit moet qua telefoons wat mij betreft bij software liggen. Op de iPhone na zijn die dingen veelal niet te bedienen. Een preutse touch-herkenning, crappy graphics doordat de dure fotochip betaald is met bezuinigingen op rekenkracht in de cpu en waardeloos geprogrammeerde interfaces. verbeteringen op dat vlak hebben gebruikers veel meer aan. Zodat ze al die toffe features die ze in de brochure zagen toen ze besloten de telefoon te kopen ook écht gaan gebruiken.
Foto's die met de M8800 gemaakt zijn zien er ook ongeveer zo uit. Niet echt slecht, maar wel met wat ruis erin. Gelukkig kan je bij de instellingen de ISO-waarde wat aanpassen, wat zo op het 1e gezicht wel voor wat verbetering zorgt. Verder is het op zich best een leuk toestel, alleen jammer van de interface. Ik ben geen fan van de Touchwiz-interface.
Ja moet je ook gelijk spiegelreflex camera nemen. Je moet dit vergelijken met de compacte foto cam's en niet "pro like" foto camera van xxx euris.
nou kom maar op dan. Mijn Canon PowerShot 720IS op 8 megapixels en 6x optische zoom voor ¤175 in de pricewatch tegenover een ¤600 Samsung smartphone met een whopping 8 megapixels.

Omdat je bij camera's in telefoons geen fuck hebt aan veel megapixels wint de Canon met grote afstand. De lens is in cameratelefoons veel en veel te klein, waardoor meer pixels alleen maar voor minder scherpte in het bestand zorgt (en dus voor overdreven grote bestanden). De Samsung héeft wel 8 megapixels, maar als je de foto verkleint zodat de pixels ook scherp zijn blijven er misschien 3-4MP's over. Daarnaast maken eigenlijk alle cameratelefoons (behalve de iPhone vind ik) fletse afbeeldingen, met veel te weinig kleurcontrast waardoor ze bijzonder grijs worden.

2-3 megapixels is genoeg. We moeten ons niet wanen topfotograaf te zijn of willen zijn met onze gsm. Dat weet Samsung ook wel. Laat ze in plaats van deze belachelijke megapixel race zich eens focussen op hoe gebruiksvriendelijk hun hard- en software eigenlijk is. Want de manier waarop je "dat nieuwe model wat muziek kan herkennen" d.m.v. aanraking moet bedienen is werkelijk te treurig voor woorden. Dan kunnen die telefoons bovendien wat minder dik, of is 'koelkast' retro?

De consument laat zich gek maken. Te dom naïef om verder te kijken dan een lijst met specificaties. Specificaties die in de praktijk vies tegenvallen of zo onhandig zijn dat men de features eigenlijk niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door t-h op 26 september 2008 13:10]

Ach kom, hetzelfde verhaal wat jij ophangt over telefoons gaat op voor je compactcamera. Voor velen is 8 MP in een compactcam minstens de helft teveel ivm ruis en staat een 6x(!) zoomobjectief gelijk aan megacompromissen en zware vervorming, zelfs op een spiegelreflex, laat staan op een compactcamera, waar nu eenmaal niet veel ruimte is voor een echt objectief...

Je moet volgens mij helemaal niet vergelijken, want telefoon, compactcamera en DSLR kunnen heel goed naast elkaar bestaan, zelfs met dezelfde eigenaar. Het gebruik is totaal anders. Voor een ander bepalen wat genoeg megapixels is, daar zal ik me niet aan wagen iig. Wat zou het, als je van 8 MP na interpolatie een ragscherpe foto van 2-3 MP overhoudt? Dan heb je toch bereikt wat je wilt? Overigens is de bestandsgrootte van een foto als jpg-bestand, zelfs met minimale compressie, altijd een stuk minder dan de pixelgrootte suggereert. Van 8 MP blijft in de hoogste kwaliteit op bijvoorbeeld een Canon 350D ongeveer 2,5 MB over, waar je met iets meer compressie nog de helft van mag maken, zonder al te veel aan kwaliteit in te hoeven leveren.

Een "topfotograaf" (waar ik mezelf nadrukkelijk niet toe reken) kenmerkt zich volgens mij meer door het pakken van het juiste moment, het zien en vastleggen van dat wat ertoe doet. Of je dat met een brakke telefooncamera of met een middenformaatcamera doet is maar voor een heel klein deel relevant. Het beste fototoestel is nog altijd het toestel dat je bij je hebt, niet die thuis in de kast ligt.
Toch niet helemaal mee eens. Het komt idd niet in de buurt van een echte digicam, maar je moet het met de juiste dingen vergelijken, andere cameraphones dus.

Mijn Nokia N95 met 5MP camera maakt toch echt wel een heel stuk betere foto's dan mijn Sony Ericsson K750i met 2MP camera die ik hiervoor had. Niet alleen dankzij meer pixels maar het verschil is wel duidelijk.
Mijn iPhone met 2.0 MP maakt anders een stuk scherpere en mooiere foto's dan een 5MP Touchwiz van Samsung ..
iets zegt mij dat dit puur persoonlijke speculatie is en technisch niet onderbouwd kan worden - mompelt iets van iPhone hype
Hmm, dan moet de Samsung wel echt bagger zijn, ik vind de camera van mijn iPhone 3G niet zo goed...
U hebt gezocht op het woord: sarcasme.
RESULTAAT (max 20 woorden)
 sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot

:)
Vergeet de dubbele led flitser niet voor in de avond!
Ik hoop dat deze post sarcastisch was. Meer megapixels is niet altijd beter: hoe meer pixels op zo'n klein CCD hoe meer ruis. De CCD + image processing + de lens van een 30D blijven 100X beter dan zo'n telefooncameraatje.
lol.

Ik snap zelf ook niet al dat gedoe om al die megapixels bij die baggerslechte telefooncams. Of je nou slechte kwaliteit foto's op 1 of op 8 megapixel maakt, big deal.
Inderdaad, net zo waar als dat je altijd direkt moet reageren zonder te weten waar je het over hebt :).
Ga eerst eens wat foto's van de innov8 bekijken voor je met dit soort dooddoeners komt man, de camera in dat ding is echt niet alleen maar crap met een hoge pixelcount en kan zich heel behoorlijk staande houden tegenover compactcams.
Uiteraard kan het niet op tegen een DSLR, maar die vergelijking slaat dan ook als een tang op een varken.
3,2"-touchscreen met een resolutie van 400x240 pixels :O Is dat niet een beetje laag voor een touchscreen?
werkt anders prima voor mn omnia
Is persoonlijk, ik ben het met Fly eens... het is te klein.
Waarom is dat te laag voor een touchscreen?
Misschien wel voor stylusgebruik, maar zeker niet voor je vingers. Dit interface is dus bedoeld voor je vingers.
Ik heb een Cowon D2 (=touchscreen) met 320x240 op 2.8"... gaat perfect!
..... smithers... wat denk je van de lens ? Ik denk dat wel meer nodig is dan wat megapixels;)
Zucht en nog combineren ze niet alles in 1 toestel:
- geen wifi
- geen 'open' OS (geen tomtom/igo/eigen progs/whatever) draaien
daar hebben we de omnia weer voor
zal niet veel uitmaken de cmos chip oppervlakte is evengroot dus is alleen maar meer pixels op een nog kleinere ruimte
En volgens de Russische bron, is de GPS-ontvanger alleen te gebruiken voor geotaggen, dus niet voor navigatie |:(
Dual led is niet echt nodig om goede foto's in het donker te maken. Mijn N95_8GB doet het prima in het donker.
Goedkoop marketing trucje waarmee ze laten zien wat 8 megapixel zal bieden.
De ruis op de foto's van onder de 8 megapixels komt NIET door het aantal megapixels, maar door de kwaliteit van de beeldsensor die erin zit.
Het is best mogelijk dat er een goede beeldsensor in deze telefoon zit, maar de kwaliteit gaat dus niet omhoog enkel door meer megapixels te schieten.
Aangezien ze enkel praten over megapixels vraag ik me dan ook af of er werkelijk een beeldsensor in zit van hogere kwaliteit.
Reviews zullen dat uitwijzen.
De focus functie ziet er leuk uit, maar het lijkt me sterk dat deze werkelijk zó gevoelig zal werken.
Dat lukt enkel met de wat professionelere camera's en die techniek zit nog steeds niet in telefoons verwerkt.

Overigens het hele filmpje lijkt in flash o.i.d gemaakt en laat dus slechts de werking van functies zien en niet het werkelijke resultaat wat je er mee verkrijgt.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 26 september 2008 14:39]

Ja hoor, daar gaan we weer. Stop toch eens met het vergelijken van GSM camera's met gewone camera's. Als je zo voor kwaliteit bent, dan koop je toch wel een gewone fotocamera naast je gsm en zul je je gsm waarschijnlijk niet gebruiken. Maar voor mensen die het geen zier scheelt hoe de kwaliteit verhouding is tussen een gewone fotocamera en gsm camera die zullen deze uitkomst geweldig vinden.

Ik gebruik zelf ook veel liever mijn Digi SLR camera met 12.1 MP, maar als ik die niet bij mij heb, dan gebruik ik net zo goed mijn HTC Diamond met 3 MP. Ik zie het verschil wel, maar er zijn meer dan genoeg mensen die het verschil niet zien en puur kijken naar het plaatje zelf, waar het uiteindelijk allemaal om gaat. Zeg nou zelf. Waar gaat het bij foto's maken om? Ik zal altijd plezier hebben van het maken van foto's. Is het nu met een camera van 3 MP van elke willekeurige gsm of met mijn SLR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True