Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Cineast Michael Moore gaat zijn documentaire Slacker Uprising tijdelijk gratis online aanbieden. Moore hoopt zo Amerikanen aan te sporen om te gaan stemmen tijdens de presidentsverkiezingen in november.

Het twee miljoen dollar kostende Slacker Uprising beschrijft de belevenissen van Moore in 2004. De documentairemaker trok langs 62 Amerikaanse steden in een poging om vooral jonge burgers aan te sporen naar de stembus te gaan. De 97 minuten durende documentaire zal vanaf 23 september via de videosite Blip.tv zijn te bekijken en te downloaden, waarbij Moore belooft dat de beeldkwaliteit aanzienlijk hoger zal liggen dan die van low bitrate-materiaal op sites als Youtube. Echter, alleen Amerikaanse en Canadese internetters kunnen de film legaal online bekijken of binnenhalen. Drie weken na de webrelease zal de film ook op dvd verschijnen. Bioscoopvertoningen sluit Moore echter uit.

De inmiddels twintig jaar actieve documentairemaker zegt naast het motiveren van jonge stemgerechtigden om in november de gang naar de stembus te maken, de film online uit te willen brengen als een 'cadeautje' aan zijn fans. Moore zegt tevens geïnspireerd te zijn geraakt door het pay what you want- project van de Britse band Radiohead, dat de nodige deining veroorzaakte in de muziekwereld. Mogelijk wil de cineast ook de piraten de loef afsteken. Sicko, zijn laatste documentaire, lekte voortijdig uit en werd massaal gedownload. Verder stelt Moore dat hij geen cent winst wil maken met Slacker Uprising.

Geheel nieuw is Moore's tijdelijke overstap van het filmdoek naar webdistributie niet. Afgelopen december was Jackass 2.5 kosteloos online te bekijken, maar deze film was samengesteld uit restmateriaal van de bioscoopversie. Ook het thema - de verkiezingen en het democratische gehalte van de Amerikaanse overheid - is weinig verrassend; de politiek geëngageerde filmmaker produceerde in 2004 het kassucces Fahrenheit 9/11, waarbij vooral president Bush flink op de korrel werd genomen. Inmiddels werkt Moore weer aan een documentaire die 'gewoon' in de bioscoop zal verschijnen. De film zou gaan over de positie van supermacht Amerika in de wereld, maar Moore wenst nog geen details te geven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Geen mens is ooit objectief, je moet gewoon kritisch kijken met je eigen gezond verstand in de aanslag.

Docu's zijn echter wel heel belangrijk, geven je iig vaak nieuwe interessante invalshoeken.

"Hearts and Minds" over de vietnam-oorlog was een heel goede eyeopener back in the 70's en nog steeds actueel. Ook nu over irak: "Soundtrack to Iraq" ,ook een beste.

"The corporation" over grote bedrijven en hun manier van denken en doen, ook leuk.
Ben benieuwd, heb al zijn vorige docu's gezien en vond ze allemaal érg pakkend en goed.
Besef wel elke keer dat het natuurlijk verre van objectieve docu's zijn. Het is net zo goed propaganda als die verkiezingsfilmpjes en -praatjes van presidentskandidaten. Als je je dat blijft realiseren dan zijn het inderdaad erg goede, vermakelijke en informatieve films. En zeker in Amerika is een stukje tegenpropaganda zeker niet verkeerd!
Ik kijk heel wat docu's en ook conspiracy docu's.

Het probleem is dat veel mensen Moore verafgoden of diep haten.

Wat de meeste mensen niet begrijpen is dat elke docu van uit een eigen kijkhoek is gemaakt van de maker, en dat je moet proberen zoveel mogelijk terug moet stapen en het van uit een breedere algemene kijk hoek moet bekijken.

Het is ook zeer nuttig om ducu's te bekijken waar je het eigenlijk niet mee eens bent want hoewel vaak het algemene plaatje verdraaid is zit er vaak ook standpunten in waar je zeker over zou moeten nadenken.

Moore's docu's zie ik de meeste als kwalitatief een 6, aanzeten tot denken 8/9.

ALs je trouwens geïnteresseerd bent ducu's die je tot denken aan zetten dan zijn die van Adam Curtis een must om te zien
"The Century Of The Self" is een goed begin maar de "The Power of Nightmares" en "The Trap" zijn ook een must

Vooral de "The Century Of The Self" is een goed begin het laat je zien hoe mensen gemanipuleerd worden door bedrijven, overheid en als je goed oplet geld dit ook voor geloof.
Adam Curtis schuwt net als michael moore niet om zijn mening te geven over een onderwerp. niet dat dat zo vreselijk is, maar ik denk dat het wel belangrijk is als je dit soort documentaires kijkt ook de achtergrond informatie ervan te lezen zodat je er zowaar een eigen mening over kunt vormen en niet klakkeloos de mening van de maker overneemt.
Voor jouw player-x zou ik dan ook aanraden om de essays van Isaiah Berlin te lezen.
Ben het zeker met je eens dat Adam Curtis zijn eigen mening in zijn ducu's verwerkt maar om hem nu op gelijke hoogte te stellen met Moore vind ik toch echt te ver gaan.

Zelfs al ben je het niet eens met Curtis (wat ik ook vaak ben) zet zijn stijl van documentaires mensen aan om zelf te denken, Moore's ducu's zet je alleen aan om over het betrevende onderwerp te nadenken.

Maar zo als ik al zij kijk zo veel mogelijke docu's en probeer de waarheid er uit te filteren, en discussieer ook met mensen die het niet met je eens zijn.
(mensen die dezelfde mening hebben als je zelf leer je niks van)

[Reactie gewijzigd door player-x op 6 september 2008 00:17]

Als je echt wil leren dan moet je eens proberen om de mening te verdedigen die tegengesteld is aan jouw eigen mening. Dan krijg je het meeste inzicht in hoe de "tegenpartij" denkt.
Het heeft niet veel met dom of slim te maken, maar met het begrijpen ervan. Tuurlijk, heel domme mensen zullen niet snappen wat er met een docu precies wordt bedoeld, maar het gaat meer om het weten (Dus niet intilligentie, maar kennis) dan het beredeneren. Sterker nog, dat laatste wordt hier door Player-X, en wellicht niet op zijn beste Nederlands, volledig voorgekauwd.
Alsof iemand die spelfouten her en der maakt, automatisch dom is danwel niet weet waar hij het over heeft. Als je eventjes verder kijkt en commentaar geeft op zijn punt, dan kom je niet over als, inderdaad, de meeste mensen die hij bedoelt.
Besef wel elke keer dat het natuurlijk verre van objectieve docu's zijn.
Besef wel dat in de VS het gebruikelijk is om je tegenstanders zo zwart mogelijk te maken in de media. Dus kritiek op Moore moet je ook met een korrel (kilootje?) zout nemen (net zo goed als loftuigingen, overigens :) )...
Ben benieuwd, heb al zijn vorige docu's gezien en vond ze allemaal érg pakkend en goed.
Gedeeltelijk met je eens... De docu "Sicko" bijvoorbeeld is op zich een zeer interessant verhaal. Probleem is alleen dat Michael Moore iets samenvat wat al tientallen jaren bekend is bij de WHO. Waarom vat Michael dat samen; om zich "te onderscheiden" tussen de overige 250+ miljoen Amerikanen.

De docu zelf was weinig opzienbarends, de voorbeelden van zieke mensen in Amerika waren ook niet wereldschokkend; eenieder met toegang tot openbare nieuwsbronnen had deze samenvatting ook kunnen maken.

*edit 21:03 @ hieronder*
Bij de WHO? Dat zijn me toch een stelletje schurken, wat moeten die nu met dit verhaal? Het is ook geen docu in de klassieke zin, michael moore heeft een mening en die verkondigt hij.

Maar hoe je bij de WHO komt, dat zijn me toch koningen in 't ondersteunen van slechte hulp..
Heb je "Sicko" uberhaupt gezien? De statistieken die worden gebruikt in de docu om te bewijzen dat Amerika gewoon een enorm laks en achtergesteld land is qua gezondheidszorg, komen rechtstreeks van de WHO en de UN.

Michael Moore heeft in die context dus geen mening; hij probeert te doen alsof ie een mening heeft die volledig gestaafd is op wat anderen (statistieken, personen uit Amerika en andere landen en andere media) hem aanpraten. En al zou het een mening zijn; hoe serieus moet je iemand nemen die een mening vormt onder andere door zijn eigen familie te interviewen?

Sorry, maar "Sicko" is een van de slechtste docu's van Michael Moore, in mijn ogen alleen voorafgegaan door zijn enorm slechte en eenzijdige "The Awful Truth".

Zie ook dit artikel van CNN over Sicko

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 5 september 2008 21:19]

Heb je "Sicko" uberhaupt gezien? De statistieken die worden gebruikt in de docu om te bewijzen dat Amerika gewoon een enorm laks en achtergesteld land is qua gezondheidszorg, komen rechtstreeks van de WHO en de UN.

Alleen kent de man in de straat natuurlijk absoluut de WHO niet. Hij zal misschien net weten wat de afkorting betekent, maar daar houdt het ook mee op. En hij weet al zeker niet wat hun bevindingen zijn.

Niet dat jij dat zegt overigens, maar ik vind het argument dat alles al lang bekend is over het algemeen vrij flauw. Je hebt ook zoiets als "bekend, maar ontkend." Zeker met een film als Sicko is het zeer goed dat mensen eens even op de kille feiten gedrukt worden, ook al weet zogenaamd iedereen het al.

Overigens kwamen er in Sicko toch nieuwe dingen voor mij naar boven. Dat de Amerikaanse ziekenzorg naadje was, dat weet iedereen inmiddels wel. Dat de grote bedrijven daar speciaal artsen inhuren wier enige taak het is zo veel mogelijk mensen af te wijzen, tegen eer en geweten in (als ze die al hebben) dat was toch nieuw voor mij. Ronduit crimineel. Een ook vooral de schaal waarop het gebeurt is schokkend.

Sorry, maar "Sicko" is een van de slechtste docu's van Michael Moore...

Leuk voor je, maar ben ik het zeker niet mee eens.

[Reactie gewijzigd door albatross op 6 september 2008 09:01]

Maar het is toch weer typisch dat Europa weeral uit de boot valt?.. :o
De documentaire is dan ook specifiek gemaakt voor inwoners van de Verenigde Staten, zo gek is het dus niet dat Europa buiten de boot valt. Je zegt het zelf al, die hele vreemde politieke toestanden daar, nog vreemder als het bij ons is :D

Alhoewel ik een voorstander ben van wat Michael Moore met zijn docu's probeert te bereiken moet je het (bijna) altijd met een korreltje zout nemen. De beste man houdt er zelf ook niet altijd zuivere praktijken op na om zijn doel te bereiken en verdraaid hier en daar nog wel eens wat feiten en meningen om op video zijn gelijk te krijgen. Bowling for Columbine was ijzersterk, maar de docu's die hij daarna releasde lieten bij mij in sommige stukken wel een beetje een nare smaak achter. Voorop gesteld dat het wel daadwerkelijk grote sociale problemen zijn die absoluut aangepakt moeten worden, maar het moet wel eerlijk worden weergegeven...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 5 september 2008 20:43]

Je moet natuurlijk het grotere plaatje zien, het stemgedrag van de Amerikanen heeft uiteindelijk veel invloed op de wereld en als je wat begaan bent met de binnenlandse politiek dan doe je er goed aan om ook eens naar Amerika te zien.

Natuurlijk kan je dan de vraag stellen hoeveel percent van de bevolking dat begaan is met de binnenlandse politiek, zeker in België dat toch makkelijk voor 2/3 (of zelfs meer) van de stemmen wordt behaald door populisme.
Eh Europa zit met 1 financieelbeen in Amerika, dus zolang Europa niet in zichzelf investeert zullen wij erg afhankelijk zijn van de situatie in Amerika.
Kom kom, ook niet zo negatief, Amerika zit ook met 1 been in Europa.
Beide naties zijn economisch afhankelijk van elkander, zeker betreffende export en dat weten zowel Amerika als Europa maar al te goed.
We worden niets voor niets samen in 1 adem "het westen" genoemd.
Man wat interesseert mij nu die stomme politieke omstandigheden daar in Amerika.

Maar het is toch weer typisch dat Europa weeral uit de boot valt?.. :o
Als Amerika je niet interesseert, wat zeur je dan over een docu die misstanden in de Amerikaanse samenleving aan de kaak stelt? Het boeit je toch niet?

Trouwens, hetzelfde probleem heb je ook met CD's, boeken, DVD's en dergelijke. Veel "special editions" worden niet eens in Europa verkocht en als je alsnog een exemplaar importeert, zit je bij films (DVD's en BD's) vaak ook nog eens aan een regio-codering.
Wetende dat Bush de voorbereiding is op een nieuwe fascistische en dictatoriale staat met het oog op totale macht over de wereld, 't zou je mogen interesseren of je wordt een van de runderen dat zo'n mensen a) volgt b) er niets aan doet om het te stoppen.
of c) geen complot denker
Haha, een fascistische en dictatoriale staat, gooi toch niet zo snel met die cliché krachttermen... Weet je überhaupt wat ze betekenen? Heb je enig besef van de werking van de Amerikaanse regering? Wie macht heeft waarover en wie wie beinvloedt? Blijkbaar niet.

"Bush is een dictator" is zo'n veel gehoorde uitspraak. Een dictator is iemand die zich de absolute macht over een land toe-eigent. Een dictator hoeft zich in principe nergens wat van aan te trekken, zijn beslissing is sluitend. Bush staat als president aan het hoofd van de regering. Een president heeft veel macht, daarom bestaat die functie ook, maar die macht is niet absoluut, verre van zelfs. Hij heeft ten alle tijden rekening te houden met het Congres: de senaat plus het huis van afgevaardigden (House of Commons). Militaire beslissingen worden zwaar beïnvloedt door de Joint Chiefs of Staff.

Amerika is veel te liberaal om ooit fascistisch genoemd te kunnen worden. Fascisme stelt de staat boven het individu (collectivisme), net als het communisme. Zelfs conservatief amerika zal nooit de staat boven het individu stellen.
Natuurlijk zijn er raakvlakken met het fascisme, zoals mediacensuur en een sterke vorm van populisme. Maar dat vind je in iedere regering terug.
Man wat interesseert mij nu die stomme politieke omstandigheden daar in Amerika.
Blijkbaar genoeg om het artikel te lezen en vervolgens ook nog eens een reactie te typen en te posten...
Als je geboortedatum in je profiel klopt, kan ik deze reactie nog wel begrijpen.

Realiseer je goed dat voor het moment de situatie in de VS de situatie in de wereld bepaald. (Daargelaten wat ik daar zelf van vind).
Als je stemrecht hebt in de VS mag je er over zeuren.

Maar uiteindelijk denk ik dat de meesten hier op tweakers dit initiatief van Moore wel zullen weten te apprecieren. Wellicht niet omdat het uniek is. We hebben reeds het wereldberoemde voorbeeld van fitna, maar om het feit dat Moore met zijn politieke achtergrond toch wat linkser ingesteld is en dat kan eigenlijk alleen de Democraten ten goede komen, en ik denk dat de meeste tweakers alhier het republikeinse bewind van de retoriek en de atoombom om een mug te killen, meer dan zat zijn.

Maar resultaten hebben aangetoond, dat in sommige gevallen kleine aantallen in de VS het verschil kunnen brengen tussen de gedelegeerde en dat daarmee een volledige swing mee te behalen valt. (Zie Florida in eerste verkiezing van Bush).

Of een internetfilm het juiste middel is om de 'kiesgerechtigde jeugd' te bereiken is echter maar de vraag. Het klinkt wel trendy, maar je zal de jeugd toch zeker moeten aansporen om juist daarna te kijken want er is keus genoeg op andere sites. Maar als de film zelf aanslaat, dan zal diezelfde jeugd ook verder promotor worden naar anderen binnen dezelfde groep.

De vraag is dan ook: 'Kan Moore een sneeuwbal-effect bereiken?'
Moore durft dingen te zeggen die niet hard op gezegd mag worden ( politiek correct )
Over de manier kunnen we het wel zeggen, maar hij brengt wel dingen boven water...
Als het te downloaden is als een bestand, kan ik het ook wel naar een host ergens kopieren in Nederland.... met mijn Amerikaanse IP moet ik dat toch wel kunnen doen ;)
Toch wel weer jammer. In het begin lijkt het dat hij alleen maar jongeren aan het stemmen wilt krijgen, maar aan het einde komt het er op neer dat ze dit toch vooral niet op Bush (' partij de republikeinen) moeten doen.
als ie te downloaden is dan zal ik hem wel kijken tot die tijd blijf ik bij dit:

http://nl.youtube.com/watch?v=0u6lCBnRoHQ
Op radio1 hoorde ik laatst iemand wat zeggen over een simpel programmaatje wat je voor je eigen veiligheid bij gebruik van wifi hotspots kan gebruiken dat iets flikvlooit met je IP wat ook heel goed te gebruiken is om streaming content exclusief bedoeld (uitzending gemist op fox, hbo etc) voor bijvoorbeeld US te kijken...

iemand enig idee wat dat is? Daarmee moet je oko deze docu wel kunnen kijken.
Gewoon packet-spoofen, zodat je via poort 53 UDP werkt. Da's voor DNS en die staat doorgaans gewoon open. Werkt op vrijwel elke hotspot.
leg eens uit? ik ben namelijk redelijk pro op network security, maar hier volg ik je toch niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True