Luchtvaart neemt afscheid van papieren vliegticket

Het papieren vliegticket heeft zijn langste tijd gehad. Komend weekeinde stappen de 240 vliegmaatschappijen die zijn aangesloten bij de International Air Transport Association, over op een geheel elektronisch systeem.

De IATA is een wereldwijde brancheorganisatie van de luchtvaartindustrie. De aangesloten maatschappijen waren in februari goed voor 94 procent van al het vliegverkeer. De overgrote meerderheid van deze luchtvaartmaatschappijen had al afscheid genomen van de papieren vervoersbewijzen, die zaterdag voor de laatste keer zullen worden uitgegeven.

Het verwerken van een papieren ticket kost gemiddeld tien dollar, terwijl de elektronische variant slechts een dollar kost. Volgens de IATA besparen de maatschappijen door de overstap 1,9 miljard euro. Los van de financiële besparing zou de overgang naar het digitale tijdperk ook vijftigduizend bomen per jaar besparen.

De IATA werkt al geruime tijd naar dit moment toe. In augustus vorig jaar werden de laatste 16,5 miljoen papieren tickets besteld.

Door Wilbert de Vries

30-05-2008 • 11:23

67

Reacties (67)

67
60
15
6
0
1
Wijzig sortering
Anoniem: 183324 30 mei 2008 12:05
Wetentje: de formaat van de oudewets ticket dateert uit de tijd van de papier punch card systemen (data invoer systemen uit de jaren 60 en 70). Het is in al die jaren nooit veranderd (in tegenstelling tot een trein kaartje bijvoorbeeld). Dus als je je ooit afgevraagd hebt waarom dat ding niet fatsoenlijk in jouw portemonee kwijt kon, is dat de reden geweest ;)
Ik heb al jaaren geen papieren ticket meer in m'n handen gehad. Eigenlijk al sinds de komst van de E-Ticket niet meer. Echt een uitkomst! PAspooort is voldoende.

Echter, het heeft niet alleen maar voordelen.
Een jaartje geleden ging het inchecken in de incheckautomaat verkeerd.
Niemand die me kon helpen want ik kon niets overleggen. Werd dus naar de ouderwetse incheckbalie gestuurd om de gegevens te bekijken. Daar heb ik dus dik een uur moeten wachten om vervolgens te horen "U staat niet in het systeem" en 30 minuten later "u bent al ingecheckt! maar de vlucht vertrekt nu".

Overigens lag dit hoofdzakelijk aan de muts bij de checkin apparaten die me doorwees naar de incheckbalie. De volgende vlucht kreeg ik hetzelfde probleem maar die muts was afgelost door een andere KLM meddewerkster die me vervolgens door een verkorte procedure loodsde.

Als je een ticket in de hand hebt met daarop alle details heeft dat af en toe toch voordelen mocht er iets fout gaan. met alleen je paspoort kunnen ze weinig, vooral als ze glashard ontkennen dat je geboekt bent omdat je niet in het systeem staat.
Anoniem: 142554 30 mei 2008 11:45
nou fijn...

dat betekend weer ontslagen.. dat zou een grove schatting zijn van 8 000 man zijn..
Ontslagen zijn helemaal niet slecht, als die mensen niks meer kunnen toevoegen aan het process hoeven ze ook niet in dienst te blijven (voor die functie) en kunnen ze ergens anders waarde toevoegen, wat veel beter is voor de economie, het bedrijf en uiteindelijk ook voor de persoon zelf.

Als je het wil visualiseren:
Je komt bij de kassa bij de supermarkt, krijgt 10% korting en voordat je de winkel uitloopt staat daar iemand van iedereen die 10% te innen. Waarom? Omdat hij anders ontslagen zou worden.

Als vandaag alle overbodige arbeidskrachten ontslagen mogen worden en morgen (zoveel mogelijk) een vacature invullen bij een ander bedrijf zijn we de nr. 1 economie van Europa.
Als daardoor de prijzen van de tickets lager worden....

Die 8000 man (eerder vrouw) kan vast wel een baan vinden... ;)

Tis en blijft een feit dat elke besparing in de keten nu met de hoge prijzen economisch te verantwoorden is. Sociaal gezien zijn massaontslagen niet (nooit) uit te leggen....

[Reactie gewijzigd door XO101 op 28 juli 2024 13:36]

Waarom ontslagen? Voor die mensen die tickets printen en op de post doen? Zoiets gaat tegenwoordig toch gewoon geautomatiseerd? Die mensen zijn tig jaren geleden al ontslagen :P
Alle keren dat ik tot nu toe met een e-ticket vloog werd er vervolgens doodleuk bij de incheckbalie alsnog een ticket (boardingpas) geprint om te kunne boarden.
Waarom check je dan in bij de incheckbalie? Als je een e-ticket heb, dan is dat al een ticket waarmee je door de controle mag om bij de gates te kunnen komen.
En zoals Korras hierboven zegt, wordt die boardingpass zowieso bij de incheckbalie geprint. Maar E-Ticket = Boardingpass. Met je E-Ticket mag je gewoon doorlopen naar de gates en instappen in het vliegtuig. Dit is vooral handing voor business class mensen die zonder ingecheckte bagage vliegen. Die kunnen daardoor de incheckbalie overslaan en meteen vanuit de auto of trein richting de vliegtuig lopen.

Tenminste... Er is wat verwarring over de e-ticket omdat het woord 'e-ticket' door verschillende luchtvaartmaatschappijen worden gebruikt voor verschillende doelen wordt gebruikt. Sommige bedrijven (KLM) noemen de pagina waar een code op staat waarmee je bij de incheckbalie een boardingpass krijgt de e-ticket. Andere bedrijven (NWA) noemen de digitale boardingpass die je zelf kunt uitprinten, waardoor je rechtstreeks door kunt lopen naar de gates de e-ticket.

[Reactie gewijzigd door Rex op 28 juli 2024 13:36]

Het vervelende alleen van een E-ticket is dat je de controle verliest over wat er doorgegeven wordt. Zo had mn vriendin bij KLM afgelopen week in Chengdu dat haar naam blijkbaar niet correct was doorgegeven en niet overeenkwam met haarpaspoort nummer, immers beide worden doorgegeven. Dit had dus wel de nodige problemen tot gevolg en dreigde ze op een gegeven moment zelfs dat er een nieuwe ticket nodig was.
Misschien is het ietwat old-fashion en kost het wat boompjes en fouten kunnen dan nog net zo goed voorkomen. Maar met een papieren ticket in mijn handen zag ik tenminste als er van de andere kant wat fout ging wat er aan de hand is. Nu ben ik dus dit stukje eindcontrole wel kwijt.
---edit---
@jvo, het verschil is echter met een gewone ticket kan ik zien dat deze niet overeenkomt en er wat direct aan doen. Bij een E-ticket is het maar hopen dat mn secretaresse en vervolgens het reisbureau die het weer aan het vliegtuigmaatschappij doorgeeft goed gaat. Met als gevolg dat je het overzicht kwijt bent.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 28 juli 2024 13:36]

Mijn naam komt ook niet overeen met m'n paspoortnummer en ik denk dat ik hierin niet de enige ben ;)

Maar op naamverschillen tussen ticket en paspoort kunnen ze inderdaad erg streng zijn. Dit heeft echter niets met een e-ticket te maken, want dat is in alle gevallen zo. Op een e-ticket staat net zo goed een naam als op een papieren ticket.
zou wat zijn als je naam niet verschild van je paspoortnummer. heet je ineens NT83VF492
Je (E-)ticket is geen boaringpass. Wel kan je bij veel maatschappijen tegenwoordig van te voren ook elektronisch inchecken. Het papiertje wat je dan moet printen (ja, deze moet je printen!) is wél een geldige boaringpass waarmee je zonder problemen door de security komt en ook het vliegtuig in kan. Met alleen je ticket ben je kansloos.

Echter: als je bagage wil inchecken en dus langs een balie moet, krijg je vaak alsnog een "ouderwetse" boaringpass met zo'n magneetstrip. Die zijn namelijk aan de gate sneller te verwerken dan de zelf geprinte boarding passes, en die krijgen dus de voorkeur.
Zoals ik al zei noemen enkele luchtvaartmaatschappijen de te printen boardingpass ook "e-ticket". Je hoeft dan niet meer langs de incheckbalie want je bent al via het Internet ingecheckt.
Voor de rest klopt het helemaal wat je zegt. Dat zei ik namelijk ook ;)
Niet helemaal. Het verschil staat in de eerste zin.
Waarom check je dan in bij de incheckbalie? Als je een e-ticket heb, dan is dat al een ticket waarmee je door de controle mag om bij de gates te kunnen komen.
Dit is wat anders dan
Je (E-)ticket is geen boaringpass. Wel kan je bij veel maatschappijen tegenwoordig van te voren ook elektronisch inchecken
Een e-ticket is een vlucht boeken zonder allerlei papieren gerommel. Dit regelt het traject vanaf het boeken naar het inchecken. Bij het inchecken heb je niets anders meer nodig dan je paspoort.

Een boardingpass krijg je bij het inchecken (en over het algemeen niet eerder dan 48 uur van tevoren) Dit inchecken kan inderdaad ook digitaal maar de output zal altijd een document zijn waarmee je door de douane komt en het vliegtuig mag betreden.

Twee verschillende producten. Een paspoort is ook geen rijbewijs.

edit: Het is trouwens vrijwel onmogelijk om de twee zaken te combineren. De verschillende doelen van de twee producten liggen eigenlijk te ver uit elkaar. Stoelnummers op een ticket zetten heeft weinig zin als je nog niet weet welk type vliegtuig over drie maanden de vlucht gaat uitvoeren en het vliegtuig inlopen met enkel een ticket de controle over de stoelen (en bv overboekingen) verminderd.

[Reactie gewijzigd door humbug op 28 juli 2024 13:36]

Moppelt iets over overboekingen en pasegier registratie..

Je moet je namelijk altijd laten registereren. Zo weet de maatschapij namelijk dat je aanwezig bent. First comes first Go..

Veel maatschapijnen (alemaal) overboeken hun vluchten. Als je dan geen boarding pas heb en dood leuk bij de gate staat al ben je de eerste van je vlucht op Schiphol. Dan mag je nog niet mee.. Een boarding pas is dus altijd verplicht. Daarmee kan je namelijk het vliegthuig in. De pas halen ze ook door een apperaat heen die je magneet strip scan en je als baurder markeerd.. Wat jij zecht gaat dus niet op mer lekker door lopen met een E-ticket.

Ticket is geen boarding pas!!
Ik zie niet helemaal wat overboeken met dit geheel te maken heeft. Ook de boarding passes worden gewoon overboekt en pas vlak voor het instappen maken ze de overboeking kenbaar.
dat zou wel het volgende papiertje kunnen worden die afgeschaft gaat worden.
de boardingpass wordt zowieso geprint, over het algemeen, of je nu een papieren of een E-ticket hebt. maar je boardingpass is dan ook niet je ticket.
Een ticket is wat anders als een boardingpas.

Een ticket is een aankoopbewijs, dat verzilverd moet worden.
Je boardingpas is een plaatsbewijs, waarmee je toegang krijgt tot het vliegtuig of een stoel. En waar achteraf ook nog rechten me ta claimen zijn igv problemen met bagage of vertragingen.

Een boardingpas is haast onvervangbaar, er zijn wel een berg ingewikkelde technische constructies voor te verzinnen, maar een ouderwets simpel papiertje voorkomt in het vliegtuig veel ruzie's om stoelen.
Zoals ik al zei, sommige bedrijven geven je via het Internet al boardingpasses mee, die ze "e-tickets" noemen. Niks ingewikkelde constructies. Op deze boardingpasses staat ook altijd al je stoelnummer dus ruzie zal je nooit hebben omdat iedereen wel een boardingpass (met stoelnummer) heeft waarmee diegene door de controle heen moet.
De ticketprijzen worden er niet goedkoper door. Want de grote maatschapijen KLM britisch airways lufthansa en ga zo maar door hebben al een jaar of 2/3 de elektronische variant. een paper ticket koste altijd 10e meer.

Voordelen zijn ook bijvoorbeeld bij wijzigingen. Wanneer er een nieuw ticketnummer moet worden uitgegeven omdat er iets gewijzigt is. Hoef je dus alleen het Ticketnummer doortemailen/smsen/bellen. En niet meer het hele ticket laten klaar leggen op de airport.

Een elektronisch ticket heeft verder niks met je boardings pass te maken. 32uur voor vertrek kan je je vaak al in checken en dan krijg je je boardingspass wat je stoel maaltijd en vliegtijden bevestigd.

Dus voor ons reisburo medewerkers is het E-ticket echt een uitkomst. Alleen nu de maatschapijen nog.
Anoniem: 24114 30 mei 2008 11:26
Denk niet dat er 1 boom meer bijft staan of dat het uberhaupt beter voor het milieu zou zijn. Nu print iedereen lekker thuis zijn e-ticket... minder efficient dus, maar wel goedkoper voor de vliegtuigmaatschappijen ja
volgensmij hoef je niks te printen, je pasport laten zien/scannen bij inchecken is genoeg...
Totdat je aan de "andere kant" geen zuil vindt en "gewoon"moet inchecken en een E-ticket moet laten zien, want niet iedereen is al zover.

Mompelt iets over JFK, Bangkok, Geneva |:(

Edit aan de onderhuurders:

@Eastman: Vreemd, want ik moet toch echt vaak mijn e-ticket layen zien op JFK, ach misschien omdat ik twee Nederlandse paspoorten heb - zou een reden kunnen zijn.

@To-Tall, misschien een andere hall? - ik vlieg veel Swiss en op JFK nog niets tegengekomen waarmee ik de "rij" kan omzeilen, in Genève wel, maar daar moet je zoveel invoeren, dat je haast beter af bent met de gewone check-in.

@[eNeRGy] inderdaad Easyjet heeft die dingen wel, maar daar schiet het ook niet op - omdat er 2 "openingen" zijn waar je e-ticket en bagage label uitkomen, zit iedereen op een boarding pas te wachten onderin de zuil, terwijl het bovenin "klaar" ligt.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 28 juli 2024 13:36]

Meestal print ik mn E-ticket uit. Als is het maar om in ieder geval aankomst en vertrektijden te weten. Het écht laten zien van mijn E-ticket was alleen de eerste keer dat ik van Cairo richting Amsterdam vloog nodig. Maar de andere drie keer was dit niet nodig. Ook op mini-vliegveldjes als Timisoara (Roemenië) is een paspoort alleen al genoeg. Je gaat naar de balie, geeft je paspoort af en de baliemedewerker controleert, zoals al gezegd, of je een ticket hebt en doet de verdere afhandeling.
De incheckzuilen zijn alleen voor je boarding pass. Hoe dat met EasyJet en consorten zit weet ik niet, ik gebruik alleen de zuilen van StarAlliance, Skyteam en BA. Uiteindelijk moet ik toch mijn koffer nog inchecken (en meestal bijbetalen), dus zoveel tijdswinst haal ik met printen van bagagelabels ook niet.
vreemd, want ik heb 2 jaar geleden al op JFK ingecheckt zonder ticket... Alleen pasport laten zien bij de incheckbalie en ik kreeg me boarding pas...
JFK heeft ook paspoort scanners.. Ben er zelf afgelopen april geweest :+

Werkt je paspoort niet ga je naar de bali toe. Geef je paspoort af en hun controleren in de PC of je een ticket heb..
Tuurlijk wel, maar als ik daar gebruik van wil maken, verteld een aardige mevrouw/meneer dat ik naar een balie moet gaan, omdat het nog niet geschikt is voor alle luchtvaartmaatschappijen. Misschien dat dit nu veranderd is in der loop der tijd - maar 6 maanden geleden, werd dit mij nog verteld.
Anoniem: 399 @GetaGrip30 mei 2008 16:49
Ik weet niet wat jij zoal vliegt, maar ik heb al in geen jarenmeer een echt ticket nodig gehad. Boardingpasses, ja. Tickets? nope. En over JFK... m'n vader komt er elke twee weken omdat ie de helft van het jaar in new york woont. die heb ik nog nooit met een ticket zien lopen, vanaf Stuttgart niet en vanaf JFK niet. VOlgens mij haal jij boarding pass en ticket door elkaar, of wordt het tijd dat je ene nieuw, scanbaar, paspoort aan gaat vragen ofzo, want het lijkt me heel bizar dat je nergens gewoon normaal met je virtuele ticket kan inchecken terwil hele hordes mensen dat elke dag weer lukt ;)
Ik vlieg meer dan mij lief is, maar ik weet het ook niet - met KLM/Amsterdam inderdaad nooit problemen met elektronisch inchecken, maar JFK - altijd balie werk en vragen ze me om mijn boekingscode(die ik natuurlijk netjes heb uit geprint) ;)

Maar als ik met Swiss vanuit Genève vlieg en elektronisch wil inchecken, moet ik ook weer mijn boekingscode invoeren, anders kom ik er echt niet in.

Ach.. dacht meld het maar even, omdat het artikel toch wel impliceert, jongens neem alleen je paspoort of credit card mee en alles komt goed.

Misschien moet ik nog meer de "horde" gaan volgen, misschien lukt het me dan wel :Y)
Anoniem: 55563 @Woembah30 mei 2008 23:03
Nadeel van Bangkok is dat ze geen zelf geprinte boarding passes accepteren als je online al hebt ingecheckt. Die moet je dus bij een balie alsnog omruilen voor een klassieke versie. Voordeel is wel dat je dat ook bij een business class balie kunt doen en zo alsnog de lange rij omzeilt. Scheelde me vorig jaar meer dan een uur wachttijd. :)
Je HOEFT niks te printen. Maar de meeste mensen vinden het toch wel prettig om iets op papier bij zich te hebben. Dus printen ze de bevestiging van de vliegmaatschappij maar uit om in ieder geval iets te hebben om aan de dame aan de balie te laten zien voor het geval er iets mis gaat.
Precies. Ik print hem ook altijd uit. Of in ieder geval de itinerary. Weet je tenminste hoe laat je waar precies moet zijn. Ook off line.

Toch snap ik niet waarom de papieren variant 10 dollar moet kosten...

Boarding pass en alles krijg je nog steeds wel (of moet je zelf uitprinten als je thuis incheckt, bij sommige maatschappijen).
Die printers zijn vrij prijzig, onderhoud ervan, ticket zelf (die code streep).
Dan nog evt. het opsturen van tickets per post, etc.

En als die printer het niet doet is het drama, enkele jaren geleden hadden we dat wel eens op ons werk (intern reisbureau), hoop stress en als laatste resort dan zelf ticket ophalen op Schiphol. Nu met elektronische werkt het mi super
Ach, in china krijg je je e-ticket gewoon via de koerier thuisbezorgt. ;)
Ehm... Wat dacht je van de menselijke controle van de tickets, ofwel de servicemedewerkers? Die zorgen in deze zowel in de vorm als tijd en kosten voor de meeste overload. Het is dus ook puur een verdere vorm van automatisering.
Anoniem: 94604 @wildpicture30 mei 2008 17:01
Ja, dat dacht ik ook altijd. Maar toen ik laatst voor een visum ter plekke op papier moest kunnen aantonen een ticket te hebben, was ik toch blij dat ik tegen m'n gewoonte in een printje had gemaakt.
Anoniem: 126717 @Eastman30 mei 2008 11:31
Klopt, het scannen van je paspoort is voldoende, alle gegevens staan dan op het scherm. De labels en boardingcard worden bij het inchecken geprint.
Dat klopt inderdaad, op Schiphol heb je van die check-in punten (blauwe zuilen vlakbij de andere check-in balies). Je paspoort scannen en je kan doorlopen.
Je bent gek, Iedereen had vroeger een ticket en een papier van het reisburo met al de informatie op.. dat geld voor 90% van het vlieg verkeer, Als zakenman zteek je het in je Blackberry en hup je hebt al de informatie.. + in princiepe moet je nix printen.

Dus het is wel goed voor het verkeer, Op die manier worden momenteel de hoge kosten van kerosine gebuffered omdat de vliegtuigtickets nu 1/10dekosten voor hen.
En krijg ik dan 18 dollar korting op mijn volgende retourtje? :+
Bart ® Moderator Spielerij @coensel30 mei 2008 11:32
Ja hoor. Je krijgt alleen ook een brandstoftoeslag van 18 euro erbij.
Dus de vliegtckets worden 10% goedkoper?

Ohnee, verlagingen worden nooit doorberekend naar de consument, alleen de verhogingen. 8)7
De tickets letterlijk genomen wel ;)
Ik zou eerder verwachten met de stijgende olieprijzen dat de prijsstijging wat getemperd wordt.
Ik zit me nu toch wel af te vragen hoe dat zit met "domestic" vluchten. Dan heb je geen paspoort nodig, in Indonesië niet, in ieder geval. Bovendien hebben ze daar bomen zat, altans volgens Bobby Hassan (uit de SoehartoClan), een chinees die geen chinees wil zijn en half Kalimantan laat ontbossen |:( , maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.
Bij domestic vluchten in China heb je wel degelijk je paspoort nodig. Ook als Chinese (nu ja, ID card) Je moet sowieso iets hebben wat aangeeft dat het jou stoel is. Een ticket kopen bij de incheckbalie is mij namelijk nog niet gelukt.
Anoniem: 67292 30 mei 2008 12:39
Het is natuurlijk een uitvinding. Toch denk ik dat, vooral de wat oudere reizigers, er erg huiverig tegenover staan. Wat te doen als het niet in het systeem staat? Met een normaal papieren ticket heb je 'hard' bewijs. Computerstoringen zijn natuurlijk altijd mogelijk, ben benieuwd hoe de luchtvaartmaatschappijen daar rekening mee gaan houden.

We wachten de ontwikkeling wel af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.