Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 160 reacties

Ubisoft stopt met het leveren van papieren handleidingen bij games voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Ubisoft wil op deze manier een bijdrage aan een beter milieu leveren. De boekjes worden nog wel meegeleverd met Wii- en DS-games.

De Ubisoft-games voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 worden voortaan voorzien van een in-game handleiding. Het eerste spel met digitale instructies wordt Shaun White Skateboarding. Dat spel verschijnt in het najaar van 2010.

Ubisoft meent dat het met het terugdringen van het aantal papieren handleidingen een bijdrage aan een beter milieu levert. Bovendien zijn er volgens de uitgever een aantal voordelen voor de spelers. Zo zou een in-game handleiding toegankelijker zijn dan een papieren handleiding. Bovendien zou de digitalisering het einde van beschadigde of verloren handleidingen betekenen. Sinds maart 2010 worden in Noord-Amerika ook de pc-games van Ubisoft uitsluitend voorzien van een digitale handleiding.

Naast het terugbrengen van het aantal papieren handleidingen stapt Ubisoft ook over op een milieuvriendelijke verpakking voor zijn pc-games. Vanaf Splinter Cell: Conviction gebruikt de uitgever een verpakking die volledig uit gerecycled materiaal bestaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (160)

1 2 3 ... 7
beter voor het milieu? Klinkt leuk van ze, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat een bedrijf als Ubisoft zo denkt. Zeg dan gewoon eerlijk: het is goedkoper om het digitaal te doen, en er is toch bijna niemand die ze ook echt leest. Jammer van de (soms) mooie boekjes, gaf wel echt het gevoel dat je iets gekocht had.
De afgelopen jaren is er al flink bezuinigd op handleidingen. Vroeger zat er bij heel wat games een redelijk dik boekje, volledig in kleur, waarin niet alleen het spel werd uitgelegd maar ook de karakters werden voorgesteld, etc. Daarop is al zoveel bezuinigd dat de huidige handleidingen enkel nog in zwart-wit worden gedrukt en maximaal 8 tot 16 pagina's beslaan.

Het is inderdaad jammer. Een handleiding is een van de weinige extra's die je krijgt bij het kopen van een fysieke game. Daar mag dan ook best zorg aan besteed worden. Er zijn maar weinig bedrijven die snappen dat een mooie verpakking toegevoegde waarde geeft. Als je een Apple-produkt koopt, is het uitpakken al een plezier op zich. Een game zonder handleiding geeft mij het gevoel een low budget-produkt te kopen, een game met een dikke handleiding in kleur geeft aan dat de makers ervan je als klant iets moois willen aanbieden omdat ze ook op de details letten.
Minder papier is minder kosten ( ook aan verzending) worden de games dan ook goedkoper??
Wat denk je zelf... Natuurlijk niet.
Nu is er enkel meer winst zonder de prijzen omhoog te gooien.
Theoretisch gezien scheelt dat op de kosten. Laten we ervan uitgaan dat de gemiddelde handleiding 50 tot 100 gram weegt, het doosje met schijfje ongeveer 150 gram.. Even van het maximale uitgaan, dat is dan 250gram bij elkaar opgeteld.

Als producent verscheep je 100.000 stuks per container, de meeste transporteurs laten je betalen op gewicht... 100.000 maal 250 gram = 25.000kg. Nu wordt het boekje niet meer meegestuurd, er gaat dus 100 gram per stuk vanaf, dan wordt het dus 100.000 maal 150gram - 15.000kg... Ik zie daar toch een enorme besparing...
de meeste transporteurs laten je betalen op gewicht...
Niet degene die ik ken. Die kijken allemaal naar volume, tenzij je lood of zo gaat vervoeren.
Er wordt altijd eerst naar gewicht gekeken, daarna pas naar het volume... dit moet wel omdat men rekening moet houden met maximale laadlasten, volume is een veel makkelijker overkombaar probleem dan gewicht. (PS. ik heb jaren in de transport gezeten, waaronder ook bijzonder vervoer e.d. ik weet hoe het werkt.)
Gezien de handleiding de meeste ruimte in het doosje inneemt, en deze er nu uitgehaald wordt, kunnen ze de spellen ook in slimcases gaan verkopen. Scheelt toch weer in plastic en doosjes in de container.

[Reactie gewijzigd door DEiE op 20 april 2010 12:01]

250 gram per spel? Je maakt me echt niet wijs dat 4 spellen een kilo wegen... :P
Waarschijnlijk besparen ze alleen op de productiekosten van die handleidingen. Hoeveel dat is zou ik niet weten maar ik denk dat het wel een aardige kostenbesparing oplevert voor Ubisoft.
1 container is 1 container.

Je betaalt niet voor het gewicht.

Tenzij je een container vol met lood verstuurt...
Anyhow, als je slimline doosjes gaat gebruiken kunnen er toch wel 2 tot 3x zoveel spellen vervoerd worden in diezelfde container.

Uiteindelijk scheelt het toch verzend kosten.
Waarschijnlijk niet :) Ik vraag me in dit soort gevallen inderdaad altijd af of de fabrikant wel zo milieubewust is. Het levert in dit geval geld op om een milieubewuste beslissing te nemen (minder kosten en een beter imago).

Vergelijkbaar is imo in hotels de manier waarop je handdoeken worden gewassen. Op de vloer is schone handdoeken en over het rek is nogmaals gebruiken. Als je de bordjes moet geloven is dit allemaal voor het milieu :P
Of de intentie zuiver is, kun je in twijfel trekken, maar dat zal Moeder Aarde aan d'r reet roesten... Alle kleine beetjes helpen.. ;)
Denk wel dat de intentie goed is. Ze zijn ook bezig met verpakking van gerecycled materialen.
Top van Ubisoft.
Gerecycled materiaal is ook goedkoper, gezien het al 1x betaald is geweest. Als afval weer verzameld is en opnieuw gemaakt.
Oftewel: meer bewerking is nodig geweest. Er staat overigens niet dat ze gerecycled materiaal gaan gebruiken, er staat dat ze recyclebaar materiaal gaan gebruiken..
bwaha milieubewust 8)7 waar denk je dat de Ubisoft executives en aandeelhouders hun extra centen die ze hiermee verdienen aan gaan uitgeven? Het planten van nieuwe boompjes?
Daar heb je gelijk in, ze zullen waarschijnlijk geen geld uit gaan geven aan een groen doel alleen daar zit het em ook niet in.

Er worden door deze actie minder bomen gekapt en minder inkt gebruikt etc, dus beter voor het milieu.
ja zodat de mannetjes achter Ubisoft meer geld verdienen om uit te kunnen geven aan een dikkere auto die meer verbruikt en extra veel vlees om hun maag mee te vullen en een paar dikke tv's 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 20 april 2010 18:16]

De tijd dat de prijs van een spel bepaald werd door de hoeveelheid materiaal die ervoor werd gebruikt ligt volgens mij echt al wel een hele tijd achter ons. Hoeveel zal het op de kostprijs schelen wanneer er geen papieren handleiding bij wordt gedaan? Ja, het zál iets schelen en ook wel iets meer dan een cent misschien. Het is nergens op gebaseerd, maar ik denk dat het ver onder een Euro zal zijn.

Bedenk dat de helpteksten nog steeds gemaakt moet worden, dus daar zit de besparing voor Ubisoft niet in. Louter het drukken van de boekjes en het bijvoegen in de doos kan nu achterwege blijven. En dat zal echt de kostprijs niet halveren.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 20 april 2010 10:58]

Eens: die boekjes zitten meestal in het hoesje, dus fysieke ruimtebesparing: 0

Sowieso worden prijzen volgens mij meer bepaald door conventie dan harde berekeningen. Regel nummer één: als het geen X,49E kost, kost het X,99E. :P
nee.. weet je hoeveel het kost om zo'n ingame handleiding te bouwen...
De meeste developers gaan er al lang van uit dat de handleiding niet gelezen wordt, dus de ingame handleiding zit ook al lang in de kosten.

Weet jij nog een recent spel waarbij de papieren handleiding inhoudelijk een aanvulling is op de (al dan niet expliciete) tutorial?
Papieren manuals zijn meestal enkel basic controls in tig verschillende talen.

Hmm, ik hoop dat ze die disclaimer brol (zoals gezondheidswaarschuwingen) niet in de game gaan stoppen...
Dit zou opzich wel leuk zijn tegenover ons die de spellen kopen aangezien hun geen extra papier/inkt hoeven aan te schaffen.

Ze maken die boekjes zo dik en zoveel talen ze kunnen het ook gewoon inkorten. Ik hoop alleen niet nu ze die boekjes weg doen dat ze meer Tutorial materiaal in de spellen gaan bouwen.Aangezien je de boekjes niet meer heb om informatie uit te halen want dat is zeer hinderlijk :p
"Press the right mouse button to use your alternat...."

SHUT UP!

:+
is dat niet token (snake van BF2) :)
Nee joh, Stoney3K heeft het over te tut van Unreal Tournament '97, dat mens heeft een lief stemmetje maarja hij is gewoon langdradig :+

Overigens kan ik er niet mee zitten dat de boekjes weg gaan, maar voor de verzamelaars is het weer een stukje minder meerwaarde tov bijv. Steam.

Een van de sterkste argumenten is altijd dat ze het spel nog kunnen spelen ook al gaat Steam over de kop, maar met de DRM van Ubisoft kun je dat ook al vergeten.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 20 april 2010 11:32]

ah in bf2 is er ook een filmpje van van Token het filmpje MINE zal miss daar wel van geïnspireerd van zijn
Zal wel niet.... het wordt alleen goedkoper voor Ubisoft;)
Je moet het anders zien, ze worden niet duurder.

Over lange termijn zijn games zelfs véél goedkoper geworden sinds vroeger.
Misschien dat je dat kunt onderbouwen?
o.a. inflatie..... veel mensen doen nog de oude 2.2 om om te rekenen naar guldens, maar dat is al lang niet meer. Tevens zijn de kosten voor het maken van een spel aanzienlijk gestegen terwijl de prijzen amper zijn gestegen..
Dus Inflatie + aanzienlijk gestegen kosten maken het dat de games goedkoper zijn dan vroeger.. Sowieso daalt de prijs een heel stuk sneller na introductie als 'vroeger', en door rondkijken op internet kun je nog veel meer geld besparen.
vroeger betaalde je 50 tot 60 gulden voor een spelletje, nu betaal je 50 tot 60 euro voor een spelletje (even gewoon bij de gameboer op de hoek van de straat gerekend)

games zijn dus 2.2 keer zo duur geworden.
de console games waren 120 gulden. PC games kwamen vaak tot de 80-100.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 20 april 2010 18:53]

Vroeger betaalde je tien cent voor een ijsje, tegenwoordig 60 of 80 of 3 euro. Wat is je punt? De prijs van games is in verhouding nauwelijks duurder geworden, zelfs goedkoper als je uit gaat van 100 gulden voor een spel.
Die games gaan met zo'n hoog volume, dat boekje scheelt echt nog geen halve euro per game hoor.
In theorie wel, echter kiezen ze ook voor gebruik van gerecyclede materialen voor verpakking, wat de boel weer duurder maakt. Dus dat heft elkaar wel weer op denk ik.
Dit vind ik een goed inititief, ik kan zo 20 mensen opnoemen die geen boekjes/handleidingen lezen. Ik zelf doe het ook nooit ik pak het spel en zie verder wel, en als ik ergens niet uitkom zoek ik het nog eerder op Internet op dan in de Handleiding.


Edit:

Zo begint albert heijn ook met minderen van zijn bonnen.

[Reactie gewijzigd door xenoNn op 20 april 2010 10:46]

Scheelt zeker ook weer 5 euro in de verkoop prijs :) Profiteren gamer en mileu van.
Of dat dan toch weer niet...
inderdaad, volgens mij is het marketing prietpraat. Serieus zeg, dit snijd toch geen hout als de verkoopprijs niet naar beneden gaat? Dit is gewoon een kostenbesparing, en de marketingmensen daar hebben slim van een last een lust gemaakt.

Ik heb niets tegen het feit dat handleidingen weggedaan worden want ik gebruik die dingen ook niet, maar doe er niet schijnheilig over.
Mijn eerste gedachte was idd ook kostenbesparing. Maar als de handleiding in game gedaan moet worden, kost natuurlijk ook wel werk (mss wel door de developer ipv de uitgever maar toch).
Ook in combinatie met de laatste aline over de mileuvriendelijke verpakkingen denk ik dat het niet alleen om de kosten gaat hier. (tenzij er een belastingvoordeel te halen valt als ze mileuvriendelijker worden ofzo)
Het drukken van miljoenen boekjes kost toch wel wat meer dan het even bijbranden van 2 mb op een schijfje ;). Het is dus zeer waarschijnlijk wel gewoon uit besparingsoogpunt gedaan.
Die milieuvriendelijke verpakkingen zijn waarschijnlijk ook wel duurder dan de verpakkingen daarvoor. Milieuvriendelijk heeft vaak ook een hogere prijs (sommige niet milieuvriendelijke procédés zijn echt belachelijk goedkoop als je dan bekijkt wat de kost voor de omgeving is door gebruik van chemicaliën e.d.).
Denk dat maar niet...consument komt altijd als laatste aan bod. Als het al naar een "maatschappelijk verantwoord doel" gaat dan zal dat zijn om de "meerkosten" van deze "groene beweging" te kunnen bekostigen.

Sorry voor al die "" maar met dit soort kreten is een consument nooit direct gebaad anders dan dat er minder bomen gekapt hoeven te worden

Overigens vind ik het een goed initiatief en staat het geheel in lijn met de verdere ontwikkeling van digital (online) media waaronder dus ook manuals etc behoren.
Ikzelf lees de boekjes altijd wel. Maar zou het geen probleem vinden als deze ingame terugkomen.
Een heel goed initiatief van Ubisoft!
of simpelweg een pdf-je downloaden van de site van de fabrikant.

Doe ik altijd bij hardware (zonde dat ik de hardcopy-boekjes weggooi na een tijdje, Als die nou eens niet gedrukt werden O-) )

Bij hardware zie je trouwens vaak dat er geen boekjes mee worden geleverd, maar een cd met de pdf-jes.
Dit is niet milieuvriendelijk maar ook lekker goedkoop voor ze :P
Alleen qua drukwerk uiteraard. Je hebt nog steeds technical writers en dergelijke nodig om daadwerkelijk een handleiding in elkaar zetten. Nou is dat sowieso een groot verschil tussen de ene uitgever en de ander. Mijn Civilization IV handleiding is 224 pagina's dik, dat ga ik echt niet op mijn scherm zitten lezen (voeg standaard discussie toe over dpi van gedrukt werk tegenover computerscherm).
Precies, en zelf afdrukken is peperduur.

De meeste papieren handleidingen waren trouwens al ingekrompen tot quick-setup-guides die vaak door het ontbreken van voor mij essentiële noodzakelijke informatie eigenlijk onbruikbaar zijn (voorbeeld 1: de handleiding van de Asus router hier, voorbeeld 2: de handleiding van de Sitecom printserver hier) en dan kun je die net zo goed gewoon weglaten.
Inderdaad, de handleiding an sich is voor mij ook een verspilling. Natuurlijk zijn zaken zoals een map of zo wel nog noodzakelijk.
Wauw de uitslag van de poll vind ik echt verrassend, lezen mensen het werkelijk? Persoonlijk vind ik dat het een onderdeel van de game moet zijn, een ingame tutorial.

Bijv. bij COD6, je aan het begin je zelf wijs maakt me de controls.
Dito hier.
Ik lees de handleidingen amper, en als ik even een referentie-punt nodig heb, dan Google ik het even snel.
6 op de 10 games die ik heb liggen, heb ik de handleiding nooit van opengeslagen. (Misschien wel 7 of 8 op de 10 games zelfs)
Ikzelf lees alleen de handleiding voor de serial key die daarop staat.
Het is gewoon een onderdeel van het programma, of je het nou nooit of maar 1 keer leest.

De papieren versie mag van mij wel vertrekken, maar staat daar dan ook tegenover dat de serial key in het hoesje zit verwerkt, of is dat te veel diefstal gevoelig?

Ik vraag me af wat ze daarop verzinnen.

Ogja, stom van me, natuurlijk, wat simpel, ze plakken het gewoon op de cd's zelf :+

Goed plan op zich.
Persoonlijk lees ik de handleiding wel, zeker van spellen met veel hotkeys.

De héle handleiding hoeft voor mij niet persé in boekformaat, maar een losse sheet met de hotkeys en dergelijke voorr besturing vind ik wel erg handig.

Bij games als Tomb Raider of Colonization heb ik toch meestal wel een papiertje liggen, in ieder geval tot ik het meeste onder de knie heb. Als ik geen sheet erbij krijg moet ik de pdf pagina toch printen..
Tomb Raider, hotkeys? Is nu wel 2 jaar geleden dat ik TR Anniversary speelde en Underworld heb ik overgeslagen (mss eens halen nu die toch in budget is).. Maar die controls zijn toch poepsimpel?
uiteindelijk scheelt het de producenten natuurlijk geld wat ze nu brengen onder het mom van milieu... niet dat ik er tegen ben (misschien is een beknopte papieren handleiding nog makkelijk om even op te starten), maar noem het beestje dan ook bij de naam. of zeg tenminste dat beide redenen er toe leiden :)
wel ben ik verbaasd over de uitslag tot nog toe. ik had wel verwacht dat vooral tweakers liever iets digitaal hebben...
Net als hun DRM, ook milieuvriendelijk, want zo hoeven ze binnenkort geen pc-games meer in de winkel te leggen. Dat zal nog eens materiaal schelen, zeg. :P
Van mij +1, ik vind het een scherpe opmerking...

Tis natuurlijk een beetje flauw om hier nieuws van te maken, er zijn fabrikanten die al jaren geen papieren exemplaar leveren bij hun hard- of software. Gewoon alles op 1 schijfje; makkelijk, goedkoop en milieubewust(er). Ubisoft doet dus niet nieuws, ze lopen zelfs een beetje achter imao.

De titel had van mij daarom ook mogen zijn: Ubisoft bant nu eindelijk ook de papierenhandleiding uit...
Waarom trekken ze het niet door? Gewoon volledig stoppen met fysieke media. Nou je met die DRM toch voortdurend online moet zijn is er ook geen beperking meer om gewoon alles via een online platform te distribueren.
NEE! :(
Ik hoop dat ze nooit stoppen met het uitgeven van fysieke schijfjes, ik vind het veel leuker om een verzameling van fysieke doosjes met schijven in mijn kast te hebben staan, dan dat ik alles moet gaan downloaden en dus een digitale collectie heb en ik denk dat ik hierbij niet de enige ben.
Ik heb ook het liefst een fysiek bewijs van bezit, maar je hebt er gewoon helemaal niets aan met de altijd-online-drm die nu de trend is.

Ik denk dat iedereen blij te maken is met een 2 stappen systeem;

-Nieuwe games zijn alleen te spelen met altijd-online-drm en hebben geen schijfje.
-Zodra de game wat ouder wordt kan er een drm-loze DVD (of flash drive) in de winkel, die met 90% korting te halen is als je de digitale versie al had.

Op deze manier kunnen
- De game uitgevers hun uber-drm toch gebruiken.
- De drm-servers na een bepaalde tijd gewoon offline.
- Blijft het spel bewaard voor het nageslacht.
- Kunnen mensen zonder internet gewoon doorgamen, met een 'lag' van een paar jaar.

Win/win! Als de uitgevers zit zouden doen ga ik opeens heel wat meer games kopen.
Vergeet die 90% korting maar :p, dat is in je dromen.
omdat sommige mensen geen defitg internet hebben!
ik woon momenteel in zuid afrika en zit op een 3g verbinding met 2 gig traffic per maand, heb nu al moeite om sommige games te spelen, online gamen zit er al volledig niet in!
updates etc. kan ik ook al vergeten!
Zonder deftig internet kan je zoals het er nu uitziet toch al geen Ubisoft spellen meer spelen. Ik snap waarom mensen graag nog een schijfje willen (ik heb hetzelfde met muziek/film schijfjes), maar geen stabiel internet of zware data limieten zullen het gamen toch al de nek omdraaien als Ubisoft op deze ingeslagen weg doorgaat.
overlaatst hier Bioshock 2 gekocht, met mijn fucked up internet kon ik niet aanmelden op windows live, dus spel gekocht en dan crack moeten downloaden om het te kunnen spelen leuk is dat!
Dat zullen de belgen leuk vinden met hun download limiet. Wil je een spel spelen moet je eerst 4-8GB binnen hengelen en daarna verstook je ook nog bandbreedte om het spel 'singleplayer' te spelen.. Erg goede oplossing zeg! (om nog maar niet te spreken van instabiele aansluitingen)

Als er ergens DRM opzit koop ik het vaak al niet eens meer. Ik wil geen extra software erop en je krijgt er alleen maar gezeik van. Verder vind ik het mooi en leuk om een kast vol met games te zien. Ik vind het al jammer dat ze niet meer zoals vroeger van die grote dozen bij 'normale' versies leveren. Als ze nu dan ook nog alles digitaal willen distribueren mogen ze van mij helemaal de stront in zakken. Dan zie ik meer heil in gewoon milieu vriendelijke verpakkingen.

[Reactie gewijzigd door Vesper64 op 20 april 2010 13:13]

Inderdaad, al die grote verpakkingen vroeger met allemaal afbeeldingen, mappen, boekjes etc. :+

Ik had echt stapels van die dozen in m'n computerkast staan. Nu moet je bijna alles downloaden en komt er niets meer bij. Alleen de oude spellen zijn nog fisiek aanwezig zal ik maar zeggen.

Misschien wel beter om het zonder enorme verpakkingen en boekjes te doen die toch niemand leest (ik lees ze evt. alleen uit verveling als 't spel aan het updaten is oid.)

Het jammere aan DRM is wel dat je verplicht bent een internetverbinding te hebben, zelfs om singleplayer te MOGEN spelen... Wat nou als die servers van Ubisoft over een paar jaar offline gaan en de huidige spellen eraf gooien? Dan kan je de spellen met DRM nooit meer spelen (zonder hack, wat een gehackte versie weer aantrekkelijk maakt (zie assassins creed 2)).

[Reactie gewijzigd door gordian op 20 april 2010 16:43]

Als dan Activision of EA failliet gaat dan verlies je meer dan de helft van alle games. Geen DRM die een verbinding met een server van de producent en dedicated servers zodat het spel ook blijft functioneren nadat de producent failliet is gegaan of geen geld meer in het spel wil steken.
Activision of EA failliet? Nou ik wil niets uitsluiten maar dan is al de rest failliet voor hun (zijn toch echt de laatste 2 die je failliet ziet gaan) en schiet er van het gamen sowieso al niks meer over :p.
er zijn fabrikanten die al jaren geen papieren exemplaar leveren bij hun hard- of software
Bij hardware wordt idd vaak alleen nog een schijfje met handleidingen geleverd, maar bij games (en daar gaat het in het artikel over) heb ik tot nu toe altijd een papieren handleiding gehad, tenzij het spel ouder is dan een jaar of 2, dan wordt vaak de handleiding wel weggelaten.

[edit: typo]

[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op 20 april 2010 13:14]

Ik vind het jammer dat men tegenwoordig steeds minder aandacht besteed aan handleidingen en bijlagen. Vroeger kreeg je bij veel games uitgebreide documenten, niet alleen een handleiding, maar ook een achtergrondverhaal, informatie over characters, items enz.. Dat vond ik toch echt een meerwaarde hebben. Sommige handleidingen zijn tegenwoordig echte collectors items.

Ik had een flinke handleiding van C&C bijvoorbeeld. Zelda en Lufia (SNES) kwamen met een grote kaart van de overworld. (Lufia zelfs met complete guide geloof ik).

Jammer dat dit tegenwoordig niet meer zo is. Dat Ubisoft stopt met het bijleveren van die dunne flutboekjes in zwart-wit is te begrijpen. Die hebben inderdaad geen enkele meerwaarde meer.

[Reactie gewijzigd door Convo op 20 april 2010 13:24]

Je kan alle bijlagen en handleidingen natuurlijk ook ingame krijgen. Het ontbreken daarvan heeft weinig met het medium te maken. Het enige is dat dingen als kaarten wel handig is om in drukvorm te hebben.

Ik vind het wel een goede zaak. Als ze ook stoppen met het verspreiden van de schrijfjes en alles alleen als download aanbieden, kan ook misschien de prijs iets naar beneden (besparing productiekosten) en kan het milieu een heel klein beetje worden ontzien. Alle beetjes helpen.
Digitale extra's hebben geen echte meerwaarde. Ze zullen nooit en te nimmer een status van collectors item krijgen. Het gaat ook niet zo zeer om de informatie die erin staat, maar om de persoonlijke waarde ervan. Je koopt een game, en dan wil je het gevoel dat je ook echt iets hebt gekocht.

Je kunt ook het getal op je paypal account verlagen met 59,00 waarna je een stroom bitjes toegestuurd krijgt. Lekker onpersoonlijk en saai. Dingen die aangekleed worden zijn nou eenmaal leuker.

Milieubesparing... rofl. Bedenk dan een origineler smoesje, of geeft gewoon duidelijk aan dat je kosten wilt besparen.

ps. Volgens mij bestaat een downloadbare collectors edition per definitie niet.

[Reactie gewijzigd door Convo op 20 april 2010 15:37]

Sterker nog, er wordt helemaal niks toegezonden. Er wordt alleen met een bepaalde snelheid verteld hoe de bits op jouw harde schijf georganiseerd moeten worden zodat ze in de juiste volgorde staan en als een spel geïdentificeerd kunnen worden door jouw systeem.

Verders ben ik het volledig met je eens, heb de guide van Lufia (in het Nederlands) hier nog liggen zelfs, dat was nog eens value. Kijk ook eens naar Japanse games, die krijgen volledig in kleur gedrukte boekjes, welke altijd al van hogere kwaliteit zijn geweest. Nu snap ik dat Europa lastig is met het Frans, Duits, Spaans en Italiaans, maar goed, daarom kregen we altijd al saaie zwart wit boekjes.
...en bij games waar een papieren handleiding een must is (lees: Silent Hunter) leverde UBI die toch al niet.

Dwaas statement wat mij betreft. En wat te denken van de extra energiekosten voor hun nieuwe 'DRM'? Een gigantisch serverpark dat heel wat verstookt, maar niets anders doet dan hun eigen klanten frustreren...
Inderdaad, en ik wil juíst iets fysiek in de handen te hebben zoals kaarten en boekjes over de game (en nee, geen handleiding met telefoonnummers van de support desk idd...).
Dus wat is nu de reden om nog games legaal te kopen?
Wie zegt dat Ubisoft wil dat je je spellen nog legaal in de winkel koopt!?

Ubisoft is de grens van digitale en commerciële distributie aan het verlagen, waardoor jij eerder geneigd bent je spellen via internet te kopen, zodat ze ook geen doosje en CD'tje meer hoeven te betalen, wat ze uiteindelijk nog meer oplevert...

Maar goed. Vroeger waren spellen redelijk hetzelfde geprijsd, en de kosten om een game te maken zijn alleen maar groter geworden...
Ik heb het over het überhaubt legaal kopen of niet. De enige meerwaarde van legaal kopen zijn boekjes/kaarten enz. en (soms) multiplayer. Bij spellen zoals AC2 is de multiplayer niet relevant en wil ik juist iets fysieks hebben. Ik zie dan ook geen verschil tussen een legaal en een illegaal gedownloade game...
Wellicht ligt het aan de opvoeding ofzo maar in mijn beleving zit er toch een duidelijk verschil tussen het eerlijk kopen van media en het illegaal downloaden ervan :z
Ik koop geen illegale spellen, maar als ik het DRM nieuws van UBIsoft van de laatste tijd lees zit er inderdaad een groot verschil in ja, legaal kun je je aankoop niet spelen, illegaal heb je nergens geen last van.
Ze vergeten er bij te zeggen dat het Ubisoft ook een berg geld bespaard waar de consument 0 profijt van heeft. Ik vind dat dit dan ook wel in de prijs van de games te zien mag zijn.
Als Ubisoft geld kon besparen door tien keer zo dikke handleidingen te drukken, zouden ze het ook doen. Dit heeft niets met duurzaamheid te maken, maar alles met kosten besparen.
Sinds maart 2010 worden in Noord-Amerika ook de pc-games van Ubisoft uitsluitend voorzien van een digitale handleiding.
Ik hoop niet dat dit ook in Europa het geval zal zijn.

Het hele punt dat mensen (zoals ik) tegenwoordig een hardcopy-variant kopen van een spel in tegenstelling tot een digitale download is juist om iets fysieks in handen te hebben. En dat is niet alleen het hoesje, maar dat is ook ook de handleiding.
Juist het iets in handen kunnen hebben is de meerwaarde.

Het is heel nobel van Ubisoft, maar het mist elk doel op deze manier en ik betwijfel ook of milieubewustheid de daadwerkelijke reden is, het lijkt me meer in een strategie passen om alles naar een digitale variant te pushen.

Nb. Dit gaat alleen over PC-Games, hoe de balans tussen hardcopy en digitaal bij consoles zit weet ik niet, volgens mij is dat op het moment nog grotendeels hardcopy.
Jups, nog minder redenen om het te kopen. Ik was persoonlijk al gefrustreerd hoe Atari er mee om ging toen destijds Neverwinter Nights 2 uit kwam. Daar kreeg Europa ook niks meer dan wat eigenlijk een "reference flyer" is, terwijl Amerika nog wel een échte handleiding in de DnD traditie kreeg. En dan hebben we het over de gelimiteerde uitgave.

Uiteindelijk is dit niks anders dan wat ze al een hele tijd doen: De officiele bevestiging dat je niks meer krijgt en maar een PDF moet openen. En dat vind ik bijzonder jammer, steeds minder waar voor je geld, steeds minder reden om het fysieke product te kopen. Zeker gezien de prijs van console games is dit absoluut niet gerechtvaardigd. En dan nog met een strakke smoel beweren dat het voor het milieu is, jaja, ze geven net zoveel om het milieu als hun klanten.
Werden er boekjes geleverd dan? Het is de laatste jaren heel matig met boekjes...
Voor 55 euro verwacht ik eerlijk gezegd wel een boekje erbij.
Inderdaad er zitten tegenwordig maar hele kleinen boekjes bij(een bladje) en meestal verwijzen ze je ook nog eens door naar een www adress voor meer inforamtie. Ik vond het altijd wel fijn een boekje er bij met de inforamatie
Valt wat van te zeggen, maar hebben een paar van die game boekjes echt zo'n groot aandeel in het papierverbruik?

En je zou ook wat kunnen doen aan die plastic verpakkingen. Gerecycled karton bijvoorbeeld, desnoods gehard met een dun laagje (gerecycled) plastic. En dan misschien ook eens wat aan de prijs.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 20 april 2010 13:51]

als je 10 spellen hebt van Ubisoft.. En ze worden verkocht aan Xbox 360, Ps3, Ps2, Wii en PC tja dan worden makkelijk 10 miljoen boekjes gedrukt..
Ja maar als ik dan even in het kader van "dat zet pas zoden aan de dijk" ga denken, dat hopeloos verouderde fenomeen "krant" dan? Dat zou pas besparen.
En dacht je van boeken? Vooral school boeken, het werken met een laptop zal ook flink wat gewicht gaan schelen. Gelukkig gebruik ik ook al lang geen boeken meer.
Het aandeel van de game handleidingen op het totale papierverbruik is 0, als je nagaat hoeveel troep ze elke week weer door mijn brievenbus weten te stouwen.
Heel goed, ik vind het af en toe wel leuk om in een handleiding te bladeren. Maar vaak vind ik ze niet echt nuttig. Ik zoek liever mijn oplossing op internet, of ik probeer het zelf te ontdekken.
Een ander voordeel van een digitale handleiding is dat je in de tekst kan zoeken naar de keywords die je nodig hebt :)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True