Shaun White Skateboarding

Derde speler

Toen Ubisoft aangaf meer met sport te willen gaan doen en zich vervolgens met Shaun White Snowboarding op de 'extreme sports'-markt stortte, keek niemand vreemd op. Het snowboard-genre is de laatste jaren dunbevolkt en het was op voorhand niet moeilijk om een goede positie te veroveren binnen het genre. Vooral de Wii-versie van Shaun White Snowboarding verkocht daardoor vrij goed, ondanks de niet al te hoge kwaliteit van de game. De volgende halte van Ubisoft is Shaun White Skateboarding. Eveneens een 'extreme sport' en ook al een specialiteit van de Vliegende Tomaat, maar het gamegenre is lang niet zo dunbevolkt als dat van snowboarding. Tony Hawk en Skate knokken immers al jaren om de toppositie in de wereld van skateboardgaming.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, Nintendo Wii

Als derde speler op de markt heeft Ubisoft in ieder geval één geluk: er is een plekje vrij. Tony Hawk en Skate hadden ooit de overzichtelijke onderlinge verdeling van toegankelijkheid en gekke dingen versus realisme, waarbij iedereen voor zichzelf kon uitmaken waar zijn voorkeur lag. Met Tony Hawk: Ride heeft Activision echter voor een andere weg gekozen. Aangezien lang niet alle gamers zin hebben om op een plankje te wiebelen, is er voor mensen die Skate 2 te moeilijk of te realistisch vinden, eigenlijk geen echt alternatief. Shaun White Skateboarding heeft in dat opzicht een goede kans om die aantrekkelijk plek op te vullen. Nu we de game voor het eerst hebben gezien tijdens een bezoek aan de Ubisoft-studio's in het Canadese Montréal, kunnen we concluderen dat de makers die kans inderdaad hebben gegrepen.

*Kleurgolf

Shaun White Skateboarding heeft niet het realisme van de Skate-serie, zoveel werd duidelijk toen Ubisoft de gameplaybeelden voor het eerst op een scherm toonde. We zagen een donkere, grauwe wereld zonder enige kleur. Het is een metafoor voor hoe skaters de 'volwassen' wereld zien, of voor een student die volhoudt 'later nooit te willen verzanden in de routine van een saai bestaan'. In het spel staat centraal dat je door middel van tricks ervoor moet zorgen dat de kleur terugkeert in de wereld. Elke trick die je landt brengt een golf teweeg die de omgeving om je heen inkleurt. Hoe beter de trick, hoe groter het effect en hoe groter het bereik van je 'kleurgolf'. Hoewel de kleuren tijdens het skaten niet direct van invloed zijn, speelt het inkleuren van de spelwereld wel een dominante rol in het spel.