Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Ontwikkelaar High Voltage Software werkt aan de Quantum3-engine, die de Wii dezelfde grafische mogelijkheden moet geven als de Xbox 360 en de Playstation 3.

Kerry Ganofsky, directeur van High Voltage Software, stelt dat de Wii tot veel meer in staat is dan tot nu toe werd gedacht. De Quantum3-engine die het bedrijf gemaakt heeft, moet dat gaan bewijzen. De software van High Voltage kan textures uit acht verschillende bronnen blenden en kan overweg met dynamic bumpmapping. Verder kan de engine in realtime schaduwen berekenen en heeft men het streamen van op schijf opgeslagen content verbeterd. De engine moet bovendien effecten mogelijk maken die tot nu toe alleen te realiseren zijn met behulp van vertex- en pixelshaders.

High Voltage gebruikt de engine voor de fps The Conduit, waarmee de ontwikkelaar ook nog eens wil bewijzen dat er een markt is voor Wii-games waarin geweld en bloed een hoofdrol spelen. In het spel dalen buitenaardse wezens af in Washington DC en is het aan hoofdpersoon Agent Ford om die allemaal neer te knallen. Tot nu toe draait het spel op 30 frames per seconde, maar High Voltage hoopt dat op te schroeven naar 60 fps. Hoe veelbelovend de techniek van High Voltage ook is, men heeft nog geen uitgever gevonden die The Conduit op de markt wil brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Je kan met truucjes en technieken wel vanalles wat niet in beeld is niet renderen, maar het feit dat je aan een gelimiteerde set van hardware zit blijft er zitten.

Dit klinkt me netzoiets in de oren als Doom op de SNES, met de 'FX-Chip' technologie. De eerste keer dat ik het zag was het gewoon te afschuwelijk voor woorden. Leuke port, maar technisch blijf je hangen op de limitatie van je hardware. En dat kan een engine niet beter maken :)
Laat staan een extra chip op een Wii DVD bakken :+
Nadeel van optische media t.o.v. de cartridges van vroegah idd. Sommige Super Nintendo spellen hadden op een gegeven moment een extra 'Super FX' chip.
De graphics van de Xbox 360 en PS3 gaan ze natuurlijk nooit evenaren. Ja, ze kunnen er wel wat extra effectjes uit persen, maar het aantal polygonen dat het kan renderen blijft minder (zelfs op een lagere resolutie zal je dat zien), de textures minder gedetailleerd en het aantal individueel bewegende dingen op het scherm zal ook nooit gelijk zijn (je kan op de Wii niet elk grassprietje apart laten animeren).

Het punt is dat mooie games niet persé een krachtige engine hoeven te hebben. Het belangrijkste is in mijn ogen de stijl van de games. De Wii is niet geschikt om games zo realistisch mogelijk weer te geven. Kiezen ze echter voor een andere stijl, dan kunnen de graphics wel erg mooi zijn. Zoals No More Heroes, Mario Galaxy en Super Smash Bros.
Dit is overigens altijd al zo geweest. Er zijn ook genoeg SNES games die qua graphics simpelweg niet lelijk zijn, omdat het simpelweg de bedoeling niet was om fotorealistische beelden te maken maar bijvoorbeeld een cartoony look waarvoor de hardware wel geschikt was. Wat dat betreft zijn dat soort games grafisch gezien tijdloos, terwijl realistische graphics altijd zullen verouderen.

Je ziet het ook met twee Dreamcast games die naar Xbox Live Arcade zijn gekomen. Rez en Ikaruga zijn op de resolutie na amper aangepast, maar zien er nog altijd retestrak uit. En dat zijn games van bijna 7 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 april 2008 18:49]

Precies!
De Wii is nooit bedoeld voor high-end HD beeld, punt uit. Deze engine kan alleen games binnen de bestaande beelddefinities van de Wii met de bestaande hardware verbeteren. Da's alles.

Ik snap al die "next gen" vergelijkignen van de Wii met de XBOX360 / PS3 helemaal niet. Waar komt dat allemaal vandaan? Nintendo heeft zijn Wii nooit als "next gen" betiteld, maar wordt er wel constant mee besmeurd door de media en blijkbaar vele "tweakers" hier. Of voelen fanboys zich hier bedreigd door het zo succesvolle Wii?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 april 2008 14:39]

Zelda 3 ziet er ook strak uit.
Het zijn geslaagde graphics binnen een bepaalde context.
Uiteraard is die context door de mogelijkheden van de hardware niet grenzeloos, maar je fantasie binnen die context is dat wel. Daarom zijn sommige spellen tijdloos. :)

Maar ik zie geen PS3 visuals hoor.
De effecten die vaak proberen de software-rendering equivalent te simuleren kan je op heel veel manieren implementeren en daarbij spelen met resoluties en nauwkeurigheid.
Wat ik bedoel is dat er nog steeds een wereld van verschil zit in de kwaliteit van bijvoorbeeld raytracing voor "true reflections / refractions" en de implementaties (simulaties / effecten) die je hier ziet.

zo en zo: Resoluties van het totale te renderen geheel is niet hoger, en de polycount niet.
PS3 visuals.... een beetje overdreven..

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 22 april 2008 19:06]

Even een vraagje.
Met zelda 3 bedoel jij twilight princess neem ik even aan.
Dat is de 14e zelda game. (dan tel ik de game and watch en de gameboy games mee).
Verder vind ik inderdaad de graphics op de wii al goed genoeg.
Ik koop alleen game die leuk zijn om te spelen of ze er nou goed uit zien of niet.

Maar dit soort ontwikkelingen zijn altijd leuk als men maar niet op de graphics gaat focussen.
Ik snap niet waarom er in topics over beeldkwaliteit links staan naar youtube filmpjes. Dat is van zulke slechte kwaliteit dat er niets valt te zeggen over de kwaliteit van het bron materiaal.... Zet er een link neer naar een HD filmpje of gewoon helemaal niets....
Valt het niemand op dat de games die iedereen of althans veel mensen goed vinden uit eigen huis komen, mario, zelda, metroid (allemaal nintendo spellen).

Zodoende dat ze de Wii-mote het beste benutten.

Er zijn nog genoeg karakters (game types) die ze kunnen uitbrengen maar ja wie staat er te wachten op een pokémon/ kirby met uitzonderlijke control kwaliteiten.

Uiteindelijk draait het om geld en de titel waarvan ze denken die het meeste geld in het laatje zou kunnen brengen...nou daar steekt nintendo hun tijd in en dat is volgens hun nu nog beperkt.
Bijna alle andere 3rd party developers willen alleen meeliften op het succes van de Wii en brengen daarom allemaal crappy gezin en huiskamer games uit.

Nintendo is IMO de enige echte game developer voor de Wii, maar EA doet ook nog wel zijn best vind ik. :)
Alle opmerkingen over performance en kwaliteit is voor ons Tweakers natuurlijk allemaal erg interessant en reden tot felle "discussies". Echter is de doelgroep van de Wii toch echt een andere dan die van de XBOX360 en PS3.
De Wii is meer gericht op het gezin, tegenover de XBOX en PS3 welke meer aansluiten bij de klasieke gamers.

Voordat je oordeelt wat over wat beter is neem dan in ogenschouw voor wie de console gemaakt is. Dat de technische performance van de Wii minder is dan die van de XBOX360 en PS3 lijkt me duidelijk. Echter maakt het de doelgroep van de Wii iets uit?
Volgens mij gaat het die mensen meer om de game-play. Ik vraag mezelf af of mensen het kwaliteitsverschil wel opmerken.

Voor een tweaker is een Wii natuurlijk niks ..... maar voor zijn vriendin is het geweldig. Zonder enige uitleg of hulp lukt het haar om spelletjes te spelen. Heb ik geen gezeur aan mij hoofd en kan ik mooi achter mijn eigen computer. ;) Wat willen we nog meer?
Als tweaker ben ik heel erg blij met mijn Wii hoor. Ik vind de XBOX360 en PS3 niet meer dan een graphics update op hun voorgangers terwijl de Wii (grafisch beter dan een NGC) een compleet nieuwe manier van gamen is. Die harder aanslaat dan de PS3 en XBOX360.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 april 2008 10:16]

Ik heb een Wii en een Xbox360, de spellen op de Wii geven veel meer voldoening, zoals Zelda twilight princess waar je gewoon kippenvel van krijgt! (De muziek/ style/ sfeer is voor mij in ieder geval onbeschrijfelijk bij dit soort spellen). Het is goed om te zien dat er nieuwe technieken worden ontwikkeld zodat de graphics er nog beter uitzien.

Ik heb ongeveer 14 spellen voor de 360 en ik ben overal op uitgekeken, het ziet er fantastich uit maar ik ben er wel achter gekomen dat graphics niet de enige factor is om een goede game neer te zetten. Bij al deze spellen krijg ik niet zo'n *wow* gevoel, de meeste spellen zien er echt fantastich uit, maar zijn in een aantal uren uitgespeeld of hebben niet zo'n diepgang/verhaal en komen vervolgens in de kast te liggen.

Toch moet ik toegeven dat de besturing van de Wii een aantal weken grappig is maar de nieuwigheid is er ook al snel vanaf. Ach als ik maar Zelda/ Metroid/ Mario/ Resident Evil kan spelen dan ben ik tenminste happy! Zelf gebruik ik een component kabel voor de Wii, het beeld wordt er rustiger van en lijkt toch iets scherper (textures e.t.c.).

Laten we het woord next-gen even weg, dat is het gewoon niet, maar ik kan deze ontwikkeling alleen maar toejuichen.

[Reactie gewijzigd door BlasterXL op 23 april 2008 16:37]

even terugkomend op Zeromanoi S, ik heb een PS3 op een vrij oude beeldbuis tv en ik heb pas een PS2 spel gekocht (okami). Als je die in de PS2 stopt vind ik echt niet dat je schikt als je de PS2 aan zet. Sterker nog ik had gedacht dat het er allemaal veel lelijker uit zou zien.

De PS3 en xbox360 zijn naar mijn zegge echt een vooruitgang op grafisch gebied! Maar toch vind ik ze niet eens heel veel mooier. (je hebt natuurlijk uitzonderingen)

En zo zit het bij de Wii voorlopig ook. Op grafisch gebied kan hij de PS3 en xbox360 nog prima bijbenen. hooguit de grote van veldslagen en de vele mogelijkheden met meer processorkracht die de wii uiteindelijk zal gaan missen over een jaar (?).
Zeg maar gerust de grote veldslagen die de Wii al mist. Games als Heavenly Sword hebben 1000en enemies tegelijk op het scherm. Dat kan de Wii niet aan, dat kan de PS2 niet aan, en zullen dat ook nooit aankunnen op hetzelfde niveau (of ook maar IETS wat daar in de buurt komt).

De PS3 en 360 zijn een grote vooruitgang op grafisch gebied, je ziet het helemaal als je games van de PS2 en PS3 (e.d.) gaat vergelijken. Bijna alle launchtitels van de PS3 steken met kop en schouders boven 99% van de PS2 games uit, laat staan de huidige grafische toppers zoals Gears of War, Uncharted, Unreal Tournament III etc. etc.

Desalniettemin is dit natuurlijk goed nieuws voor de Wii bezitters, want echt grafische wonderen heb ik nog niet kunnen ontdekken op de Wii, en dit ziet er toch gelikt uit!

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 22 april 2008 20:07]

De vraag is natuurlijk of je per-sé 1000en characters on-screen nodig hebt om goeie games te maken.
De vraag is zelfs of je per-sé 100en hi-poly characters on-screen nodig hebt om leuke games te maken.

Beiden zijn denk ik redelijk makkelijk te beantwoorden: nee
Je haalt dan wel Heavenly Sword aan als game, maar ik meen me te herinneren dat dat nou niet bepaald als de topper is gezien die de PS3 op de kaart zet. Alleen de aankondiging van MGS4 doet volgens mij al meer harten sneller kloppen. ;)

Dat neemt echter niet weg dat veel games voor de Wii nodeloos 'leeg' aanvoelen - loop door het stadje Santa Destroy van No More Heroes, en het voelt als een kreupele GTA3 rip-off.
Waar het dan weer wel goed gaat is als er actie is.

Het punt is: het kan wel. Ik denk alleen dat omdat developers lang getwijfeld hebben over het succes van de Wii (veel dachten dat het niets zou worden), alleen Nintendo echt behoorlijke games developed had.

Wat betreft de mogelijkheden van de Wii, daar is op zich weinig twijfel over - het is een doorontwikkeling op de NGC en technisch gezien was de NGC niet eens slechter dan de PS2 - er zijn echter meer games voor de PS2 en er is meer geoptimaliseerd, maar een van de makementen van bijv. de PS2 is altijd Anti-aliasing geweest - zels de eerste Dreamcast games zagen er vaak beter uit, puur omdat deze beter omging met AA, en ook de Wii heeft deze mogelijkheden.

Nee, het haalt de PS3 niet in grafisch geweld, maar met de huidige verkoopcijfers van de Wii is het maar de vraag of dit (voor Ninendo) werkelijk nodig is.
Let wel, voor Nintendo - wij focusen te vaak op wie de 'winnaar' zou zijn in een Console War, terwijl het voor Nintendo eigenlijk alleen maar interessant is hoeveel winst ze maken. Zolang dat goed gaat, maakt het niet uit of dat komt door de groep die-hard gamers of de massa's bejaarden en kinderen die ermee spelen. ;)

Zolang er eens in de zoveel tijd een leuke Wii game uitkomt ben ik wat dat betreft tevreden met een relatief goedkope aankoop - in de tussentijd doen zowel de PS3 en PC ook hun werk.

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 23 april 2008 01:26]

Dit ziet er veelbelovend uit, dit zou weleens designers over de streep kunnen trekken om wat meer diepgaande games voor de Wii te ontwikkelen. Op het ogenblik focussen veel games zich vooral op de casual gamer en party gamers, deze zijn er natuurlijk erg veel met een Wii, maar er zijn ook genoeg spelers die wat diepgaandere games a-la Zelda of Metroid willen spelen.

Ik moet wel zeggen dat ik het onzin vind dat er vaak wordt gezegd dat de Wii niet of minder "next-gen" is dan de 360 of PS3 omdat de graphics minder goed zijn.

Het alleen maar opkrikken van de resolutie, polygonen en effecten zorgt niet voor een nieuwe ervaring, het brengen van een console met een compleet nieuwe bestuurmethode en extra's zoals Mii poppetjes die in games terugkomen aan de andere kant juist wel. Dus als een van de drie consoles de titel "next-gen" verdient dan is het in mijn ogen de Wii.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar zo baanbrekend vind ik de Wii tot nu toe nog niet. Het idee achter bewegingsgevoelige controllers is natuurlijk erg origineel, maar de implementatie laat op dit moment nog aardig te wensen over. Sterker nog, er zijn maar een handvol titels waarbij de wiimote de gameplay echt beter maakt.

De beste Nintendo titels maken zelfs weinig gebruik van de Wiimote (Mario Galaxy) of zijn zelfs beter te spelen met een GameCube(!) controller (Mario Kart Wii/Smash Bros Melee). Alleen Metroid Prime 3 is een positieve uitzondering op de regel.

De rekenkracht van de Xbox 360 en PS3 zorgen echt wel voor een nieuwe ervaring. De fantastisch mooie graphics en ook verbeterde AI maken games echt beter. Daarnaast zijn Xbox Live/Arcade/Marketplace voor de X360 en de Blu-ray speler voor de PS3 ook echt wel een flinke verbetering op wat we van de vorige generatie gewend waren.

Ik heb zelf een Wii en een X360 en hoewel de Wii echt geweldig leuk is, moet ik zeggen dat de 360 kwa console op dit moment veel meer te bieden heeft. Niet alleen kwa graphics, maar ook kwa volwaardige spellen en op online gebied. Op een of andere manier heb ik het idee dat er bij de 360 veel meer moeite wordt gestoken in spellen.
Lacht zich even een breuk. :*) :'(

Wii= PS2/ngc/xbox kwaliteit.

Dat filmpje ziet er nog steeds erg zwakjes/basic/achteropgesteld uit in vergelijking met het huidige next-gen grafisch geweld.
Wii > xbox > ngc > ps2

Heb hier niet zo heel veel verstand van maar dit lijken mij de hoofd zaken:

CPU
Wii 729MHz
Xbox 733MHz
NGC 485MHz
PS2 295MHz

GPU
Wii 243 MHz
Xbox 233 MHz
NGC 162 MHz
PS2 147 MHz

Geheugen
Wii 64MB 3MB Video geheugen
Xbox 64MB ?MB Video geheugen
NGC 40MB 3MB Video geheugen
PS2 32MB 4MB Video geheugen

Hopende dat dit klopt zou de wii niet in veel meer in staat moeten zijn als de xbox maar wel dan NGC en PS2, ik hoop het zo duidelijk te hebben gemaakt.
Nee ik ben geen HardCore wii fan, ik heb een ps3 wii en xbox.

Info van wikipedia.

[Reactie gewijzigd door Ramono op 23 april 2008 15:15]

Je hebt denk ik gedeeltelijk gelijk. Het probleem is echter dat je dan niet de architectuur meeneemt - de kloksnelheden zijn dan wel verschillend, maar omdat de Xbox aangepaste PC componenten had, terwijl de NGC en PS2 echt speciaal voor die console ontwikkelde chipsets hadden, is de directe vergelijking mank.
Dat is hetzelfde als dat mijn Core2Duo op 2.2GHz loopt, maar zelfs met 1 GB RAM wel sneller zou zijn dan een P4 3.2GHz met 2 GB aan RAM. De cijfers geven iets anders aan dan wat het uiteindelijke effect is.

Weer kom je dan in het veld van optimalisatie terecht - de ervaring met het ontwikkelen voor de PS2 veel developers enorm mooie beelden uit de PS2 halen die je volgens de bovenstaande statistieken niet zou moeten kunnen zien.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor de Wii - er is gewoon een gebrek aan developers die ontwikkelen voor de Wii als een waardevolle investering zien, waardoor je veelal halfslachtige ports ziet, terwijl veel meer mogelijk zou moeten zijn.

Het beste is er zeker niet uitgehaald, maar als een kleine developer dit uit de Wii kan halen, kun je je afvragen wat een werkelijk grote developer er nog mee zou kunnen bereiken.
Nee, geen PS3/360 kwaliteit - de Wii heeft geen 7 cores of 2TF single precision float, maar als we al 23 jaar sinds de NES games spelen die leuk zijn, is dat denk ik een sterk punt om te zeggen dat dat ook niet per-sé nodig is.