Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Lenovo heeft dinsdag de Thinkpad X300 op de markt gebracht. Deze laptop met een 13,3"-scherm meet op zijn dunste punt minder dan 19mm en weegt slechts 1,33kg, waarmee het model kan concurreren met Apples Macbook Air.

De Thinkpad X300 beschikt over een 13,3"-scherm met led-backlight en een resolutie van 1440 x 900, een Core 2 Duo SL7100 LV-cpu die zijn werk op 1,2GHz doet en een ssd met een opslagcapaciteit van 64GB. Anders dan bij de Macbook Air kan Lenovo's lichtgewicht laptop niet uitgerust worden met een harde schijf. Daar staat tegenover dat de accu van het Lenovo-model wel te verwisselen is.

Andere voordelen van de X300 ten opzichte van Apples dunne schootcomputer is de mogelijkheid om het apparaat met een dvd-speler uit te rusten en de aanwezigheid van een ethernetaansluiting en drie usb-poorten. De Macbook Air moet een dvd-drive en ethernetaansluiting missen en heeft maar n usb-poort, maar het model is daardoor wel iets dunner dan dat van Lenovo. Verder beschikt de X300 over 1GB geheugen en moet de GMA X3100 van Intel voor de benodigde grafische rekenkracht zorgen. De van oorsprong Chinese fabrikant geeft de laptop een adviesprijs van 2380 euro mee, maar voor die prijs krijgt de koper het basismodel zonder dvd-drive en met een 3-cell accu in plaats van een 6-cell accu. Vanaf half maart is de X300 in Europa verkrijgbaar.

Lenovo X300 Macbook Air
Lenovo X300 boven Lenovo X300 zijaanzicht Lenovo X300 front half
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Kortom, dit is een totaal ander apparaat dan de MacBook air. Het zit in een andere prijsklasse, heeft andere specs/features, draait standaard op een ander OS etc.
De enige overeenkomst is het formaat.

Nu zal de nieuwswaarde/interesse vast wel hoger zijn als je het vergelijkt met een product van Apple(net zoals elke draagbare mp3/media-speler een iPod concurrent zou zijn), maar ik had toch gehoopt dat Tweakers zich niet zo door dergelijke hypes liet leiden. Het product zal ongetwijfeld al ontworpen zijn voor de MacBook Air werd aangekondigd en een andere doelgroep aanspreken. Het lijkt mij dus totaal onnodig om het in de schaduw van een andere laptop te zetten. De ultra mobile/portable markt begint steeds volwassener te worden en de producten verschillen zoveel dat dit soort vergelijkingen behoorlijk overbodig zijn. Een Dell laptop is ook geen Mac/-iBook concurrent.
Het gaat om hetzelfde type laptop, licht en portable. De vergelijking met de Air vind ik zo mank nog niet.

In de reacties hier wordt een of andere Toshiba aangehaald, die zou meer overeenkomen dan de Air. Dat is leuk natuurlijk, en zou in die zin een correctere headline geven. Maar de Air is ongetwijfeld een stuk bekender dan die Toshiba, met als gevolg dat je met deze headline weet waar het om gaat, in tegenstelling tot "Lenovo brengt Toshiba xyz-concurrent Thinkpad X300 uit". De nieuwswaarde an sich blijft hetzelfde, maar de headline is voor de meeste mensen veel duidelijker en dus kan men sneller beslissen of men het artikel al dan niet wil lezen.
Wat dacht je van deze headliner:
Lenovo brengt ultra portable Thinkpad X300 uit.

Bij de release van Apple producten wordt ook geen ander product vermeld. Daar staat ook gewoon 'Apple introduceert lichtgewicht notebook' en dat is vrij duidelijk als je het mij vraagt.

En je bevestigt dus precies wat ik zei: de enige overeenkomsten zijn het gewicht en de afmetingen. Voor de rest zijn ze zo verschillend dat het me sterk lijkt dat ze elkaars concurrent zijn. Deze laptop zal veel eerder moeten concurreren met andere platte en dure Windows laptops, terwijl de MacBook Air meer concurreert met de iBook.

[Reactie gewijzigd door BarZZa op 27 februari 2008 01:44]

iBook is idd de grote concurent van de MBA. NOT. iBook is twee jaar geleden of ten grave gedragen. Ding heet nu MacBook. Zorg ervoor dat je weet waar je over praat voordat je iets zegt.

[Reactie gewijzigd door ard1967 op 27 februari 2008 14:40]

Wauw, een wereld van verschil die naamsverandering. Ja, nu weet ik niet waarover ik praat en klopt de hele strekking van m'n bericht niet meer.
Volgens mij is de Sony X505 nog steeds de dunste laptop. Deze is al een paar jaar oud en heeft (geloof ik) een intel 855GM chipset, Pentium- M ULV 1.1 Ghz cpu, 512 MB ram, 1.8" HD en een 11" scherm. De lap weegt maar 800 gram. het moederbord is ook maar rond de 40 cm3 Plaatjes hier en hier

[Reactie gewijzigd door Theo op 26 februari 2008 22:57]

Met een 11" scherm is de dunste laptop maken niet moeilijk meer. Wat Jobs in de Keynote ook al aangaf, je moet een overweging maken tussen meerder factoren, zoals afmetingen, gewicht, toetsenbord, connectiviteit en beeldscherm.

Op minder dan 13" wordt het werken voor de meeste mensen toch al zeer onprettig. Daarnaast past op een laptop met een 11" scherm ook geen full-sized toetsenbord. Ook dat is jammer. Qua specs was het een paar jaar geleden mischien nog wel aardig, dus laat ik me daar over stil houden :) Desondanks, laten we deze Sony maar snel vergeten.
Ik zie ook echt de markt niet voor dit soort apparaten.

Ik heb een lenovo T60 en die weegt net 2 kilo. En die sloopt alle specs van dit dunne ding op het gemak en kost ruim 1000 euro minder.

Mensen die dit kopen hebben mijns inziens hun huiswerk niet gedaan en lopen met de ilusie dat een 14 Inch laptop 8 kilo weegt ofzo.

De meeste 17 Inch laptops wegen nog niet eens 3 kilo! ALs je bereid bent om voor een kilo verschil en het flink inleveren van prestaties het dubbele voor een laptop te betalen...tja.....dan is dit een mooi product inderdaad.

Ik zou voor dat geld mooi een 15 of 17 Inch MacBook Pro kopen in ieder geval. Dan zit je lekker op een 2.5Ghz Dualcore met 2GB geheugen te werken en heb je 250GB opslag ipv zo'n relatief trage bak. En die wegen respectievelijk 2.5 en 3 KG. Totaal acceptabel.

Maar ik ben nog off topic aan het gaan....excuus! :)
Je maakt een afweging van wat je nodig hebt. Voor de Air is een vrij kleine markt weggelegd, maar omdat het Apple is wordt er altijd van alles mee vergeleken. De Macbook Air voor mensen die thuis een dikke iMac of Mac Pro hebben staan, en onderweg niet zoveel power nodig hebben. Gewoon om presentaties opte houden, wat kantoorwerk te doen onderweg en misschien een filmpje in iTunes te kijken.

Qua vergelijking met andere MacBooks. De reguliere Macbooks missen enkele features die de Air wel heeft, zoals het felle beeldscherm en het multi-touch aanraakvlak. En is een flink stuk groter en zwaarder. De Pro is natuurlijk voor dit soort werk veel te duur, en eigenlijk een desktop-vervangende laptop.

Natuurlijk, geen grote markt. Maar wel een mooi staaltje werk voor die mensen die dit kunnen gebruiken.
Een halve kilo minder zet flink zoden aan de dijk op dat niveau - zeker als je er heel de tijd mee loopt te sjouwen. Nu zou ik sowieso geen grote laptop willen (ben meer EEE pc fan) maar ALS ik zo'n monster met 13" of groter scherm zou willen kocht ik em niet als ie meer dan 1.5 kilo woog. Reken dat er een batterij bij moet, tas en andere spullen - je zit zo aan 5 kilo. Als je dan ook nog wat andere spullen en een koffer mee wilt nemen naar de checkin bij schiphol maakt dat beetje echt uit. Stel je voor - laptop tas in 1 hand, jas nog over die arm, andere hand met koffer. Dan alles bij elkaar 3 km lopen op schiphol of op weg naar een conferentie. Dan maakt 2 kilo echt wel uit. Heel veel zelfs.
Hoe meer "MacBook Air concurrenten" er uitkomen, hoe duidelijker het in mijn ogen wordt dat Apple een enorme prestatie neerzet met haar product. Deze X300 is net als andere machines die de afgelopen maand zijn besproken een stuk langzamer, om maar wat te noemen. Tuurlijk, hij heeft wat meer aansluitmogelijkheden (ook niet enorm veel trouwens). Maar als het gaat om het combineren van formaat/gewicht en prestaties dan is de MacBook Air toch echt de nummer 1. Iets wat nogal op de achtergrond heeft gestaan omdat iedereen de MacBook Air met veel grotere/zwaardere laptops begon te vergelijken.
In mijn ogen is het eerder een concurrent van een Macbook dan van een Macbook Air.

Deze machine is immers op het dunste punt nog dikker dan de Macbook air op het dikste punt, en nog geen 8 mm dunner dan de (gesloten) Macbook die natuurlijk overal even dik is.

De brander is volgens de site al bijna 19 mm hoog, dus gesloten zal hij eerder in de buurt van de Macbook komen, en qua specs ook, alleen de prijs is die van 2 macbooks.

Ik ben niet echt onder de indruk.
Ik zou toch eerst 2x achter mijn oren krabben voordat ik een dergelijke machine zou aanschaffen.

Overigens net zo goed als dat ik me 2x achter de oren zou krabben alvorens ik een Macbook Air zou overwegen, en dat terwijl ik toch al ruim 20 jaar mac gebruiker ben.

Voorlopig koester ik mijn Macbook pro die ik alle dagen overal mee naartoe sleep :p
Moet dit niet een concurrent van de Toshiba R500 zijn? Die was een stuk eerder op de markt dan de Macbook Air.

Het blijven hele dure apparaten, zowel de Air, de R500 als deze. Voor een mooie config ben je 2000,-+ kwijt. Je moet dan wel heel veel van design houden wil je dat er voor over hebben. Je hebt ook iets minder dunne laptops voor de helft van het geld.

Voor reizigers is een verwisselbare accu wel fijn. Ik heb er als ik weg ga altijd 2 bij me. Niet elke vliegtuig stoel heeft nog de mogelijkheid om je laptop op te laden. Op deze manier kan je in ieder geval werken als het nodig is, en heb je een 2de accu voor het geval dat.

[Reactie gewijzigd door PWM op 26 februari 2008 18:42]

Ligt het btw aan mij of moeten jullie ook zo aan IBM denken als je naar dat geval kijkt?
Dat is niet zo raar, aangezien Lenovo al een tijdje geleden de laptopdivisie van IBM heeft overgenomen.
Meestal reageren de meeste mensen toch anders als ze bijvoorbeeld de mijne in het het echt zien. Op foto's komen de Thinkpads er door het zwart inderdaad minder kek uit dan dat zein het echt zijn. Bovendien zit het 'm, zoals hierboven al veelvuldig genoemd, in de kwaliteit. Ik ben ana het kijken naar een nieuwe laptop als vervanger voor m'n X41 en ik weet 1 ding: het wordt 100% zeker weer een Thinkpad.
Een beetje design mag wel? Je vergist je. Ik denk dat er meer "design" in een ThinkPad zit dan een Air.
-De behuizing is gemaakt van een titanium composiet. Dat maakt de body erg stevig. Voorbeelden: Ik heb mijn T40 nu al twee keer laten vallen. beiden van een val van ongeveer 1,5 meter hoog. Mijn twee disks werken nog steeds perfect en er is geen krasje bij gekomen. Ander voorbeeld: ik kan mijn t40 pakken bij het scherm. Probeer dat eens met een Mac of ieder andere laptop.
-Het toetsenbord is zo gemaakt dat vloeistoffen worden afgevloeit naar buiten de behuizing. Dit voorkomt veel problemen met omgevallen koffie etc., en kan de laptop heel houden. Zoek het web maar op voorbeelden van Thinkpads die het nog steeds uithouden, zelfs na een brute mishandeling met vloeistoffen.
-ThinkPads hebben vaak een dubbele muisinvoer: een touchpad en een knobbeltje. Voor beiden ook aparte knoppen
-Thinkpads hebben al jaren een halfheight optical. Dunner dus dan de normale CD?DVD drive
-Mijn schermscharnieren zijn nog steeds stroef, zelfs na vier jaar intensief gebruik, en het veelvuldig bij het scherm beetpakken van de laptop
-ThinkLight is echt te gek! Een minilampje die je in het donker kan gebruiken zodat je niet alleen het toetsenbord goed ziet (zie de Air met ingebouwde TB verlichting) maar ook de ongeving
-De optical is altijd te vervangen door een tweede (HD/SSD) drive
-De software die werkt onder XP/Vista is speciaal ontworpen door IBM voor no-nonsense gebruik. Alle toetsen zijn instelbaar zonder bloatware te moeten gebruiken. ThinkVantage is echt een goed ontworpen stuk software wat zijn werk effectief, eenvoudig en betrouwbaar doet.
-De accu is replaceable voor bijvoorbeeld een 9-cell exemplaar. Ook kan je een accu toevoegen ten koste van je optical.
-Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de ThinkPad super, hoewel de MAcBook Air ook niet verkeerd is. Vergelijk bijvoorbeeld een ThinkPad met een gemiddelde Acer, Toshiba of whatever merk, en je ziet dat de ThinkPad duidelijk consistenter, duidelijker, eenvoudiger en mooier is. Het no-nonsense aspect van het fysieke ontwerp is prachtig doorgetrokken in het uiterlijk. Met mijn paarse Microsoft Bluetooth muis, zwarte tas, zwarte Sony Reader, en zwarte mobiel doet de hele set niet onder voor een complete Mac set. Waar de Mac set misschien wat meer expressie en bombastiek heeft, is de ThinkPad set meer ingetogen, subtiel en eenvoudiger.

Thinkpads hebben weldegelijk een ontwerp, en dat ontwerp heeft al meer iteraties ondergaan dan een willekeurige laptop. Maar ook de Air laat hij kwa ontwerp achter zich, misschien dat de Air 5.0 in debuurt komt van de ThinkPad.

[Reactie gewijzigd door Ruudjah op 26 februari 2008 21:43]

Dit s design. Thinkpads zien er al jaren in grote lijnen hetzelfde uit. Dit maakt ze herkenbaar, en daarbij is het een duidelijke, functionele vorm. Dat is ook een vorm van design.

In mijn visie weer is vrijwel alles van Apple spuug- en spuuglelijk. Dat afgrijselijke tot overmaat van ramp glanzende wit en die foeilelijke afgeronde randen. Het design van een Thinkpad is eigenlijk tijdloos. De meeste mensen vinden het niet bijzonder mooi, maar ook niet bijzonder lelijk. En dat blijft ook zo. Nu vinden mensen de Macbook Air misschien mooi, maar over 20 jaar zal je wensen dat je met je broek op je knien dood in de koeienstal was gevonden in plaats van naast een Macbook Air.
Waarom zou je een computer een tijdloos uiterlijk geven. Apple Mac zullen altijd weer in design musea staan als buitengewoon design.

Maar tijdloos is voor een computer niet relevant. Na drie jaar is dat ding toch al achterhaald en na 5 jaar vervang je hem. Nee dat is tijdloos zeg. Lenovo is idd degelijk IBM design maar zeker niet tijdloos en wel lelijk wmb voor door de onrust op het toetsenbord zeker vergeleken met eem MacBook (Air)(Pro).
Nee, het is geen concurrent voor de MAC Air, absoluut niet, beiden zitten in een totaal ander markt segment. De MAC is voor mensen die design als belangrijkste punt vinden. De Thinkpad is een en al degelijkheid en puur voor zakelijk gebruik bedoeld en moet tegen een stootje kunnen.
Ik vind hem (De Thinkpad X300 dus) eigenlijk wel mooi. En ik ben een fervent Apple-gebruiker, typend achter mijn MacBook. En ik denk dat je in dit segment design - onze verschillende meningen geven het al aan - hooguit als een extraatje kan zien dat mooi is meegenomen. Uiteindelijk moet je er op werken en dan interesseert design me echt geen zier. Het enige dat ik dan zie is een scherm en een toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door DeTinuxNL op 26 februari 2008 21:42]

Ik vraag me toch af wat je nou met zo'n ding moet :?
Ik bedoel, ze zijn super dun en hebben een bagger inhoud... :X
Erg leuk voor op schoot, maar dat moet je er natuurlijk wel wat mee kunnen, correct me if i'm wrong maar zo'n 1000euro minder voor prestaties die vele malen beter zijn en 3kilo zwaarder zijn lijkt me de moeite wel waard :/
Er zijn mensen die het lichte gewicht enorm op prijs stellen. Ik zit ook met een gewone laptop en als er niets anders in men rugzak zit dan is het gewicht inderdaad draagelijk, maar vanaf er wat andere zaken bijkomen wens je toch vaak iets lichter mee te kunnen nemen. Ook in het vliegtuig als handbagage is het uitgespaarde gewicht en de uitgespaarde ruimte een enorm pluspunt.

Daarnaast zijn voor vele mensen de prestaties net iets minder belangrijk. Deze laptops kunnen perfect alle moderne taken aan die een mens onderweg wilt uitvoeren. En daar hoort het spelen van games of het coderen van films nu net niet bij.
dat is natuurlijk wel zo , maar gewicht is wel betrekkelijk. Die macbook air is dan relatief wel flink lichter dan bijvoorbeeld een Dell D430 ( concrete gegevens heb ik tijdens dit schrijven niet bij de hand.. ) maar de D430 weegt al absoluut gezien bijna niets meer.

Je komt dan meer neer op praktischere overwegingen en totaal gewicht van bagage. Wat schiet het op een een paar tienden van kilo's te besparen als je naast je laptop nog digitale reflex ipv compact camera in je tas hebt zitten. MAW op een gegeven moment is je laptop zo licht geraakt dat andere overwegingen ook mee gaan spelen..

Overigens wil ik niet gaan zeggen dat ik persoonlijk de latitude D430 met een macboob air wil gaan vergelijken. Design en toepassingen van de twee zijn volledig niet vergelijkbaar. Ik heb hier louter een willekeurige lichte laptop als voorbeeld genomen..
Precies, zelf ben ik niet eens een laptop-liefhebber aangezien ik gewoon van een groot scherm houd als ik er werk op moet doen. Formfactor vind ik voor portables veel belangrijker, de Air is bijvoorbeeld licht, maar nog steeds breed en diep. Vandaar dat ik meer zie in pda's, maar dan zoals de Touch e.d.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 februari 2008 16:54]

Ik vraag me toch af wat je nou met zo'n ding moet :?
Tja, wacht maar tot je oud genoeg bent en zo'n ding voor je werk moet gaan gebruiken ipv van spelletjes op te spelen, en van hot naar her moet slepen, dan snap je het wel. :O
Ruim 4 Kg (3 Kg meer zeg je) is bij mij absoluut geen optie. Een slaafje om m'n laptop te dragen is duurder dan 1000 euro meer uitgeven aan de laptop zelf.
Hmm, met de sollid state schijf is hij wel concurerend, maar ja, ik denk dat een hoop gebruikers voor de gewone HD gaan en dan is de apple wel veel goedkoper en heeft meer geheugen.

* Intel Core 2 Duo-processor
* 2 GB geheugen
* 80-GB 4200-rpm PATA harde schijf1
* Ingebouwd 802.11n Wi-Fi2 en Bluetooth 2.1 + EDR
Eur 1.699,00

* Intel Core 2 Duo-processor
* 2 GB geheugen
* 64-GB solid-state schijf1
* Ingebouwd 802.11n Wi-Fi2 en Bluetooth 2.1 + EDR
Eur 2.868,00
(Eur 2.410,08 excl. BTW)
Thinkpads hebben altijd al hun eigen marktsegment gehad. Ze kosten meestal meer dan een andere laptop mer vergelijkbaare specs, maar in ruil krijg je een oerdegelijk apparaat dat tegen een stootje kan.

Steve Jobs presenteerde de Air door deze uit een enveloppe te halen. Nu ik durf de air zo niet versturen, met een thinkpad heb ik er al een pak meer vertrouwen in.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 26 februari 2008 19:00]

Vervang in je eerste alinea "Thinkspads" voor "Apple laptops" en je alinea klopt nog steeds ;)

Overigens wel jammer dat de Thinkpad niet met HDD te koop is, want dan schrik je niet zo van de prijs.

Net als de AIR is deze laptop bedoeld voor erbij, mensen die zo'n apparaat kopen hebben het erg vaak voor onderweg nodig. Blijkbaar zijn er veel van zulke mensen die lichtgewicht laptops nodig hebben.

@bamboe; de Thinkpad is (helaas) alleen met 1 GB werkgeheugen te koop
voor erbij, dan moet je hem ook nog is van je baas krijgen lijkt me... zelf zou ik "voor erbij" een Asus EEE pc kopen, Stukken goed koper en voor erbij, is toch alleen de wat lichtere aplicaties, anders moet je de verzie met 1gb geheugen en grotere ssd opslag.
Belangrijker nog: 1.2GHz voor de Lenovo vs. 1.6 of 1.8 voor de Air.
Ik denk dat 80% of meer van alle gebruikers van de doelgroep hier niets van merkt en niets om geeft. Verder heeft een tragere CPU meer batterijtijd, iets waar de doelgroepgebruikers denk ik meer waarde aan hechten.
Ik denk dat 80% of meer van alle gebruikers van de doelgroep hier niets van merkt
Vista is met een 1,2GHz CPU niet vooruit te branden, OSX wel. Gelukkig heeft de X300 meer dan 1 USB poort zodat je er nog extra werkgeheugen, waar intern geen plaats voor is, er aan kunt hangen.
Interessant, hoe werkt dat?

Overigens denk ik dat Vista met een dual core 1,2Ghz best goed te doen moet zijn hoor.
Linux draait als een tiet op 1.2 ghz, zeker dualcore - dus die thinkpad heeft genoeg power ;-)
Ik vind het echt apart dat elke relatief dunne laptop wordt vergeleken met een macbook air. Ik vraag me af hoelang dit zal blijven gebeuren, want het is gewoon een logische ontwikkeling van laptops dat deze dunner gaan worden.
Nee het is helemaal niet onlogisch.. Steve Jobs presenteerde de Macbook Air als de dunste laptop ter wereld en maakte daarmee een punt (Oke er was naar 1 meen 1 laptop ooit die dunner was maar dat was een flop). en zette daarmee een standaard neer. En wat je ook verder vind van apple het is een technisch hoogstandje. En dus word er vergeleken of andere hardware boeren die techniek kunnen evenaren of verbeteren.
Je hebt gelijk. Maar is dt waarmee de concurrentie op de proppen komt? Ik begrijp dat T.net de laptop graag de hemel in wil prijzen met de gigantische voordelen t.o.v. de Air, ik citeer "Daar staat tegenover dat de accu van het Lenovo-model wel te verwisselen is." en "Andere voordelen van de X300 ten opzichte van Apples dunne schootcomputer is de mogelijkheid om het apparaat met een dvd-speler uit te rusten en de aanwezigheid van een ethernetaansluiting en drie usb-poorten. "