Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Ontwikkelaar Zombie, vooral bekend van de wervingsgame America's Army, werkt aan een spel dat is gebaseerd op de Saw-films. Het verhaal wordt geschreven door het duo dat ook de scripts voor de horrorserie heeft geschreven.

Saw IIILeigh Whannell en James Wan zullen het verhaal voor de game gaan verzorgen. Het duo schreef ook het scenario voor de eerste drie Saw-films, maar had in het vierde deel, dat eind 2007 uitkwam, geen zin meer. In het spel zien ze echter een nieuwe uitdaging, meldt Wan op zijn blog. Vooral het feit dat beide schrijvers geen enkele affiniteit hebben met games zou volgens Wan uiteindelijk de doorslag hebben gegeven: "We schrijven voor het spel alsof het een film betreft."

Volgens uitgever Brash Entertainment zal het spel eind 2009 klaar zijn. Op welke platformen de titel verschijnt is nog onbekend. Ontwikkelaar Zombie heeft een licentie op Unreal Engine 3.0, wat het mogelijk maakt om het spel voor zowel pc, Xbox 360 als Playstation 3 te ontwikkelen. Zombie is vooral bekend van America's Army, de gratis simulatiegame waarmee het Amerikaanse leger nieuwe soldaten probeert te rekruteren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Vooral het feit dat beide schrijvers geen enkele affiniteit hebben met games zou volgens Won uiteindelijk de doorslag hebben gegeven: "We schrijven voor het spel alsof het een film betreft."

Dit klinkt me heel erg bizar in de oren? Hoe kan het feit dat je geen affiniteit hebt met games nu een reden zijn om het plot van een game te gaan schrijven? En als je het net zo schrijft alsof het een flim betrof, in welke zin is het dan een nieuwe uitdaging? En doet dit niet allerlei negatieve dingen vermoeden over het uiteindelijke spel, aangezien je het plot voor een spel nu juist niet moet schrijven alsof het voor een film is?
mario werd juist een succes omdat de bedenker van het concept geen affiniteit had met computers. hij bekeek het daardoor van een heel andere kant dan programmeurs zouden doen; met alle positieve gevolgen van dien :)
Een programmeur die een game ontwerpt: Om de eindbaas uit te dagen, moet je ctrl+v+ drukken, dan de 5e keuze, en dan invullen "#instance_boss_E10293", waarna je 3 keer op enter drukt, en dan terug gaat naar de B120-z wereld, waar je aan #12.boy_small_E40289 de HKJOMN geeft, maar pas nadat je de FJFE hebt geactiveerd....

;(
De meeste spellen worden waarschijnlijk ontworpen door programmeurs, en toch zie ik nooit spellen zoals die jij beschrijft. (De meeste spellen? Ik vermoed van wel. Hoeveel door enthousiaste amateurs gemaakte spellen zouden er niet elke dag verschijnen?)

Maar bovendien gaat het helemaal niet om de vraag of het spel door een programmeur ontworpen wordt, maar of het wordt ontworpen door iemand die feeling heeft met het medium. Een filmverhaal is lineair en niet-interactief. Het verhaal van een PC-spel is idealiter niet-linear en zeer interactief. Dat brengt allerlei eisen met zich mee. Je moet op een andere manier schrijven.
niet waar spellen worden (meestal)ontworpen door artists.
en programmers maken de code. artists de look en feel.

dit is natuulijk kort door de bocht maar zo werkt het vaak wel
Uh, nou, nee. Grote spellen - spellen die in de winkel liggen, zeg maar - worden ontworpen door "designers", en vervolgens in elkaar gezet door "programmers", "artists" en dergelijke. (Hoewel de processen in de praktijk vaak parallel lopen.)

Mijn punt in de eerste alinea was echter gebaseerd op de veronderstelling dat er maar weinig grote spellen zijn vergeleken bij het aantal kleine spellen waarvan de bedenken ook de programmeur is. Denk bijvoorbeeld aan Flash spelletjes. (Ik ben zelf enigszins 'into' de interactive fiction scene, en daar is 99% van spellen een eenmansproject. Toch heb ik daar nog nooit spellen gezien die lijken op wat link0007 beschrijft.)
Kan nog een probleem worden. Gezien in het licht dat manhunt 2 bijna nergens normaal verkocht mocht worden en de saw films (ik heb ze alle 4 gezien) vrij ranzig en sadistisch kunnen overkomen denk ik dat dit nooit echt goed verkocht zal kunnen worden zonder weet ik hoeveel cencuurbalkjes in het spel te verwerken.... :/
Het is als op zoveel vlakken, hoe vaak zitten politici een game te spelen ? Geen ervaring dus, maar ze willen er wel over oordelen. Ik heb geen probleem als een instantie of een overheidsorgaan iets wil beoordelen, maar zorg dan wel dat je enige ervaring erin hebt.

En zoals je zo vaak ziet in de politiek, men heeft geen ervaring, maar vaak wel een uitgesproken mening. Als gamer heb ik zelf de ervaring dat een viruele wereld/game iets heel anders is dan de werkelijke wereld. En dat iemand een game kopieert in de werkelijke wereld zegt meer iets over de gemoedstoestand van die persoon zelf. Vaak zit er iets in wat er toch wel uit komt, het is alleen wachten op de bepaalde trigger, soms is dat een game, maar vaak iets anders.

Dus laat dit soort games maar komen, ik de straten zich niet ineens vullen met wacko's. En als de heren politici eens verder kijken dan hun neus lang is dan zijn ze zelf vaak meer debet aan problemen in een samenleving dan dat een game voor problemen zorgt :)
Ja Ik zeg dan ook niet dat ik het niet vind kunnen dergelijke games. Integendeel zelfs maarja zoals je zelf al aangeeft oordelen mensen met geen gamekennis over wat wel en niet goed is. Ergo deze game zou het erg moeilijk kunnen krijgen kwa normale verkoop dankzij onervaren politici die ook hun 15 minutes of fame waar willen maken.
Dat vind ik juist wel een 'spannend' probleem. Manhunt 2 was gewoon extreem gewelddadig en daar vielen de hoge heren over zonder het ooit gespeeld te hebben.

Datzelfde kan ook met Saw gaan gebeuren, en dat zou ik wel gaaf vinden. Waarom zeuren die mensen wel over een game, terwijl deze in dezelfde stijl 'geschreven' is als de eerste drie films van Saw waar niet over gezeurd werd?
He bah, geen Wii. Ik zou zo graag die zagende beweging willen maken boven m'n been :+
Idd. Dit zou een prima titel voor de Wii kunnen zijn.
Kun je zelf ook die lugubere bewegingen maken :P
America's Army, was dacht ik mede gemaakt om soldaten te motiviren voor het leger. link
de saw game moet aankomende militairen motiveren speciale 'verhoor' technieken toe te passen die nog meer op martelen lijken? :+

hopen dat de game beter wordt als de films, heb je er één gezien dan is het meer van het zelfde.
America's Army is een recruitment tool, mensen recruteren voor het leger.
alleen is America's Army gemaakt door de USARMY niet Zombie (althans, niet de pc versie)
Ik heb dat spel jaren gespeeld en op de forums werd over het algemeen geclaimd dat het recruiteren via de website gaat en dat het spel meer een 'overzicht' is van hoe het er in het leger aan toe gaat. Maar informeren dan recruteren dus en als men interesse heeft kan de website bezocht worden.
dit wordt interessant. de saw films zijn niet verboden...
wordt de game dat dan wel?
:X
Ik vraag me echt af wat voor soort game dit gaat worden..
Moet je jezelf zo toetakelen als in de films? Of ben jij diegene die de ander in een dergelijke situatie gaat zetten...
Je moet er maar van houden...
anderzijds, de films hebben niet meer om het lijf dan een flinterdun verhaaltje dat de kijker van het ene sadistische martelspelletje naar het ander leidt . Ze hoeven dus inderdaad niet anders te gaan schrijven want het niveau lag al op dat van het gemiddelde spel.
Dan heb jij deel 1 nooit gekeken. Zo flinterdun was het verhaal namelijk niet en het einde is simpelweg geniaal van deel 1.

Toegeven vanaf deel 1 ging het enorm bergafwaarts maar over deel niks dan lof :)
Laat maar komen !
Zet hem op mijn lijstje onder SAW 5 :)

Denk niet dat hij verboden word aangezien het meer gaat over het verhaal om het martelen heen.
Dit itt tot Hostel 2 wat een stuk zieker is.

[Reactie gewijzigd door justifire op 23 februari 2008 13:32]

En dit is nieuws want? Voor zover ik me kan herinneren was hier toch al eens een posting over op T.net dus ik zie eerlijk gezegd niet waarom elke blogpost van een ontwikkelaar moet worden gepromoveerd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True