Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Op de Game Developers Conference in Chicago heeft het bedrijf Intersense een prototype van een virtuele lightsaber laten zien. Het karakteristieke zwaard uit Star Wars zou werken op basis van sonartechnologie.

De gameblog Kotaku nam een kijkje bij Intersense. Het gepresenteerde prototype zou gebruik maken van audio tracking-technologie, in plaats van het infrarood-systeem van de Wiimote waarmee hobbyisten eerder de Wiisaber construeerden. Rondom het beeldscherm waren diverse geluidssensoren geplaatst om zo de bewegingen van de lightsaber te kunnen volgen.

De controller zou volgens Kotaku goed aanvoelen en beter reageren dan de Wiimote. Bovendien kan het apparaat zes soorten bewegingen registreren: de x, y en z-as en daarnaast rollen, gieren en stampen. Exacte details over de gebruikte technologie ontbreken helaas nog, maar de kans dat het prototype ooit als pc-controller in de winkels zal liggen wordt door het gameblog uiterst klein geacht. Intersense, tevens actief in de defensie-industrie en wetenschappelijke wereld, zou er vooral op uit zijn om contracten met consolefabrikanten binnen te slepen.

Virtuele lightsaber van Intersense
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Rondom het beeldscherm waren diverse geluidssensoren geplaatst om zo de bewegingen van de lightsaber te kunnen volgen.
Ik stel me dan voor dat ze de 'lightsaber' een, voor mensen onhoorbare, toon constant laten afspelen. Dus als er iemand met een hondenfluitje speelt weet het apparaat ineens niet meer waar de saber is.

Plus, stel: iemand staat rechts te zwaaien met 't ding. De rechtersensor pikt dit op. Nu gaat de persoon dichterbij staan, de sensor merkt alleen dat het geluid sterker wordt, en zet de lightsaber op het scherm dus nog meer naar rechts, in plaats van dichterbij.

Klinkt als een leuk idee met weinig potentie bij consumenten. 8)7
Als je goed gelezen had, merkte je dat het hier over meerdere geluidssensoren gaat.

Deze sensoren registreren allen een andere geluidsintensiteit (of richting) en door deze gegevens te combineren valt er een totaalplaatje te construeren (algemene natuurkunde lesstof en techniek van GPS (uitgebreidere uitleg))

Bovendien: waar lees jij dat het hier over dezelfde frequentie gaat als die van een hondenfluitje? Zelfs als dit dezelfde frequentie zou zijn zou ik me er niet druk om maken. Ik kan me namelijk geen situatie indenken waarbij je een hondenfluitje gebruikt tijdens het gamen... ;)
Ik kan ook niet een situatie indenken wanneer een hondenfluitje gebruikt wordt tijdens het gamen. Maar wel waar honden binnen gehoorsafstand zijn van het gamen. Ik zie Gaia al acties houden tegen deze lichtsabers als dit het geval zou worden.
Maar ik denk dat ze bij Intersense ook wel zo slim zijn om dan frequenties te nemen die zelfs voor een hond onhoorbaar zijn.
Ik ben benieuwd wat we er nog van zullen horen.
Rondom het beeldscherm waren diverse geluidssensoren geplaatst om zo de bewegingen van de lightsaber te kunnen volgen.
Jeez, hoe ver gezocht. Dan moet je lightsaber al geluid maken, en dat zou wel eens erg irritant kunnen zijn. En wat met omgevingsgeluid ? Of het geluid dat de lightsaber in het spel maakt ?

Ik zou eerder iets ontwikkelen mbv een aantal gevoelige knikkertjes (om kantelingen van de lightsaber zelf te registreren) en radiosignalen (het principe van de 3 zendmasten) om de positie te bepalen.
Weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar het lijkt iets minder omslachtig.
Ik denk eerder dat de geluidssignalen ultrasoon zullen zijn, dus op een frequentie die jij niet horen kan.

Dat je hond er krankzinnig van wordt zal misschien wel maar jij gaat dat dan echt niet horen.
Dat je hond er krankzinnig van wordt zal misschien wel
Lijkt me wel een grappig gezicht: iemand die voor de TV een lightsabergevecht staat te doen terwijl de hond naar zijn benen loopt te happen... :+

"a jedi knows no fear"

[Reactie gewijzigd door Kurgan op 22 februari 2008 21:26]

Nee, lees beter.Sonartechnologie betekent dus niet dat het object persé geluid moet maken, het kan ook gewoon zijn dat het systeem zelf een (voor de mens onhoorbaar) geluid uitstuurt en op basis van de data van de data van de geluidsensoren de positie bepalen.
Het verbaast me dat deze technologie in de praktijk sneller reageert dan de infraroodtechnologie van de wiimote. Geluid is tenslotte altijd ontstellend veel langzamer dan infrarood.
ach, ik weet niet hoe groot jouw woonkamer is? 330 m/s lijkt me wel voldoende. Misschien dat ze met een slimme vertraging werken in het beeld ofzo icm de reflex snelheid van de mens.

Is het aantal metingen niet van belang? Als je 1 miljoen keer per seconde controle doet en het geluid doet er 10 ms over, dan heb je een lag, maar dit zullen ze wel op weten te vangen.
Heeft waarschijnlijk niet met de techniek te maken maar met het programmeren ervan. Als je deze demo bekijkt, zie je wat de response van IR kan zijn als er maar goed mee wordt omgegaan.
De infraroodtechnologie bij de Wiimote is enkel om dingen aan te wijzen met de voorkant van de Wiimote. De andere bewegingen worden gedetecteerd met gyroscopen. Misschien dat die iets trager reageren?
Bovendien kan het apparaat zes soorten bewegingen registreren: de x, y en z-as en daarnaast rollen, gieren en stampen
kan iemand mij vertellen wat rollen/gieren/stampen inhoud en hoe dit niet te zien is aan de bewegingen op de x, y en z as? rollen snap ik nog. is gieren dan rollen over een andere as ofzo en stampen snap ik al helemaal niet?

trouwens in het filmpje reageert het zwaard wel erg langzaam/ niet goed imo

[Reactie gewijzigd door Crysania op 23 februari 2008 11:42]

rollen: roteren om de lengte as
gieren: verticale as
stampen: breedte as

met de translatie over de x, y en z as heb je zo alle mogelijke bewegingen te pakken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 februari 2008 14:25]

Bij de Wii werkt toch alleen het aanwijzen op het scherm met infra rood. Toch niet de bewegingssensoren?
Hoezo dat dan? De Wii registreerd met 2 bewegingsmeters en je kunt daarbij ook pointen met infrarood. Alle communicatie met de wiimote naar wii verloopt gewoon via bluetooth.
Gratis idee voor Nintendo voor een starwars game. :)
Erg gaaf, maar waarom weer op een console, en niet op de pc? ik zie liever zo'n dingen op de pc! dan heb ik ook eens wat plezien ipv altijd die muis of joystick... of stuur... ow dat is toch best al veel, maar dan nog niet zo nieuw en innovatief als dit ding, misschien dat ik dan voor de eerste keer een starwars game ga spelen?
misschien moet intersense maar samen werken met nintendo dan... wii2 :D.
waarom is de wii nu troep ? alleen omdat de graphics minder zijn

denk eerder dat de ps3 en x360 troep is omdat die alleen maar voor de graphics strijden. en niet innoverend zijn. (op de cell processor na dan)
Op de Wii verschijnen nog minder innovatieve games dan op de andere consoles. Enkel de Nintendo-games zijn goed, de rest zijn ongeïnspireerde, technisch minderwaardige klonen. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen zoals Zack & Wiki.

De Wii is toch wel een beetje overrated he. Uiteindelijk kopen veel mensen hem gewoon voor Wii Sports. En ook al is de controller erg leuk, de hardware beperkt de mogelijkheden nu al.
Dat neemt toch niet weg dat de Wii zelf innoverend is...
Dat developers er niets goeds voor kunnen maken is toch niet de schuld van de Wii. Gelukkig laat Nintendo wel zien wat er met de Wii mogelijk is.
Combine those 2 and you have a winner! (Wii innovation & 360 graphics (beter DX10))
Of je (bluetooth) wii remote laten pairen met je (bluetooth) ps3, nu al mogelijk en waarschijnlijk de beste combinatie.

Zal alleen waarschijnlijk nooit gebeuren...
cell is niet innoverend...
het is gewoon een processor een die ontwikkeld was voor mainframes en flops.
Alleen spijtig dat nintendo een zeer duur patent heeft op de besturing...
En wat bedoel je daar mee? Dat de PS3 met zijn "inNoverende processor" anders ook zou uitgerust zijn met een controller met motion sensing? Maar dat niet is omdat Nintendo een zeer duur patent heeft? Om het met jouw eigen woorden te zeggen: "Jawadde, dan zijt ge zeeer slecht geinformeerd!!!" Eigenaardig toch dat Nintendo zelf licenties heeft moeten nemen op patenten van Gyration. Een andere consolemaker kon (en kan) dus een gelijkaardige controller maken... Waarom ze het niet gedaan hebben? Niet aan gedacht zeker?

[Reactie gewijzigd door D-Three op 25 februari 2008 13:30]

Het zou er gewoon heel hard op gelegen hebben dan. Nu al was er veel commentaar dat Sony Nintendo nadoet omdat de controller van de PS3 een soort van motion-sensing heeft, maar dan wel één die er al 10 jaar is :).
En enorm populair, dus om het als overrated troep af te schrijven lijkt me erg vergezocht.
En al helemaal "non-innovating".
Ik vraag mij dan sterk af wat jij innovating vind. :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True