Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De Canadese filmbootlegger Geremi Adam, beter bekend onder zijn schuilnaam maVen, is spoorloos verdwenen. De 25-jarige man riskeert een half jaar gevangenisstraf en wil niet voor de rechter verschijnen.

CartoonAdam wordt in Canada juridisch vervolgd wegens het illegaal opnemen en verspreiden van bioscoopfilms. In de periode 2004-2006 zou hij onder het alias maVen diverse telesyncs op internet hebben gepubliceerd. Daaronder waren populaire speelfilms als The Bourne Supremacy en Harry Potter and the Goblet of Fire. MaVen werd door downloaders geprezen om zijn kwaliteit en zijn snelheid.

In september 2006 werd Adam bij het verlaten van de film How to Eat Fried Worms gearresteerd, nadat de politie in Montreal van de FBI informatie had ontvangen over 'een grote vis' in de internationale filmpiraterij. De 25-jarige jongen had een laptop en opname-apparatuur bij zich, maar hij werd na enige tijd weer vrijgelaten. Een maand later werd hij opnieuw bij een bioscoop betrapt.

Adam moet zich nu voor de rechter verantwoorden voor het illegaal verspreiden van recente bioscoopfilms. De bootlegger riskeerde een boete van 25.000 dollar en zes maanden gevangenisstraf, maar hij besloot op 30 januari niet voor de rechter te verschijnen. Sindsdien is hij spoorloos. De Canadese politie heeft inmiddels een opsporingsbevel uitgevaardigd, bericht The Globe And Mail.

Toch komt de bootlegger er met de huidige strafeis mogelijk nog goed vanaf. Door de invoering van nieuwe anticam-wetgeving, waarmee Montreal zijn imago van 'kopieerparadijs' hoopt af te schudden, kan iemand die wordt betrapt op het opnemen van een rolprent, tot twee jaar cel worden veroordeeld. Louis-René Haché, een bootlegger die later tegen de lamp liep, kan wel tot een lange gevangenisstraf worden veroordeeld.

De Canadese autoriteiten en de filmindustrie stellen, ondanks de verdwijning van Adam, tot hun tevredenheid vast dat de strengere wetgeving en de arrestaties effect sorteren. Er zouden sinds oktober slechts vijf films vanuit Canadese bioscopen illegaal op het internet terecht zijn gekomen. Critici stellen echter dat Canada de wet alleen vanwege zware druk vanuit de VS heeft aangescherpt; het huidige auteursrecht zou al voldoende aanknopingspunten bieden om piraten effectief aan te pakken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Zien die opnames een bioscoop film er mooi uit? ik heb ze nog gezien en vraag me dat wel af. Het is natuurlijk wel een groot risico om n de bios te filmen. Ik herriner me ook nog een bericht over cameradetectieapparatuur om zulke gasten te pakken. CMOS sensors die gelijk gedeecterd worden.
Ligt eraan wat je mooi noemt...

Vaak is het zo dat er slechte apparatuur gebruikt wordt. Dat levert niet zulke scherpe beelden op. Dat is meestal niet echt mooi ofzo. Soms zitten ze niet eens in het midden van een zaal en is het beeld helemaal schuin gefilmd, ook niet echt mooi. Soms vallen de beelden allemaal wel te kijken, behalve in donkere stukken film. In donkere stukken film vallen (vooral bij slechtere camera's) de details weg. Dan zie je alleen wat pixels bewegen en heb je verder geen idee wat er nou echt gebeurd! Een donkere film als Batman Begins is gewoon niet te volgen op die manier als er een slechte camera is gebruikt.

Maar met een goede camera waarbij zelfs donkere beelden nog steeds goed te zien zijn is het ook nog vaak zo dat wanneer je het op je ouderwetse TV'tje kijkt het heel erg goed te doen is. Op je Full HD TV zie je dan alleen maar blokjes... Niet altijd hoor, sommige in de bios opgenomen films zijn wel te kijken op je Full HD TV. Je moet het gewoon per film bekijken en als er meerdere releases zijn meerdere versies uitproberen. Ik ga bijna nooit voor zo'n cam versie. Soms wanneer ik heel erg lang zit te wachten op een film en hij eindelijk in Amerika draait en nog niet in Nederland, dan soms probeer ik zo'n versie. En meestal is dat toch niet veel soeps, dus moet ik alsnog lang wachten tot ik de film echt kan zien. Films die tegelijkertijd in Amerika en Nederland draaien en die ik graag wil zien kijk ik vrijwel allemaal in de bios. Als ik geen tijd heb op het moment dat de film draait wacht ik op de DVD release die ik dan huur. Ik download wel regelmatig wat onbekendere films om gewoon eens even te kijken of het wat is... Als ik dan een keer een tip moet geven over welke film te huren/kopen dan kan ik zo'n film tippen. En als er een goede film in de 5 euro bak ligt neem ik hem altijd mee...
Dvd's zijn een stuk beter te kijken op je Full HD TV, die zien er wel goed uit. DVD rips in Divx formaat zijn op je ouderwetse TV net zo goed als DVD's. Op je Full HD TV zijn ze echter nét te doen, vind ik. Lager dan DVD rip op je Full HD TV is bijna nooit te doen!
Dus ja, wat vind je mooi is de vraag. En wat voor TV heb je is ook een vraag die daarbij past...
"...is het ook nog vaak zo dat wanneer je het op je ouderwetse TV'tje kijkt het heel erg goed te doen is. Op je Full HD TV zie je dan alleen maar blokjes..."

Dat is dan ook appels met peren vergelijken. Media met een resolutie van 720x480 zal in veel gevallen een stuk slechter ogen op een beeldscherm dat 1920x1080 weergeeft, ongeacht de bron. DVD-rips maken handig gebruik van de beperkte resolutie van de gewone crt-tv. Ze halen alle overbodige data weg en houden zo iets over wat nog steeds oogt als dvd-kwaliteit. (zelfde als bij muziek rippen. MP3-tje van 192kbps klinkt haast net zo goed dan de wav-variant die al snel zo'n 10x groter is in bestandsgrootte).
Onzin; een moderne DVD-speler met goede upscaling-techniek, die je een oude DVD voedt, geeft op een 1080P-scherm ook gewoon goed beeld en zal niet slechter ogen, zoals je beweert. Sterker nog; ik durf zelfs te beweren dat een goede DVD-speler + oude DVD + moderne LCD een beter beeld geeft dan goede DVD-speler + oude DVD + gemiddelde CRT-TV.

Een DVD-rip kan, afhankelijk van de encoding en de uiteindelijke bestandsgrootte, nog steeds prachtig beeld tonen. Ik denk dat je "rip" verwart met het feit dat met dat hercodeert naar 700MB of 1.4GB terwijl een rip ook makkelijk 4GB kan zijn (namelijk de originele single-layer DVD maar dan zonder extra's).

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 13 februari 2008 19:44]

Het ligt er maar aan welke cam versie je krijgt. Je hebt verschillende soorten classificaties zoals R1, R5, TC, etc. waar de kwaliteit aangeduidt wordt. TC en R1 releases zijn vaak wel te bekijken maar heel veel cam is inderdaad gewoon bagger. Maven had vaak wel goede releases dus is het erg jammer dat hij nu on the run is!
Die aanduidingen duiden de methode of bron aan en niet de kwaliteit.

Zo kan een telecine van even goede kwaliteit zijn als een dvdrip (indien dure apparatuur gebruikt is), maar kan deze er ook slechter dan een matige dvdscreener uit zien.

Maven stond bekend on zijn uitstekende Telesyncs en die zijn uitermate kijkbaar.
"R5 refers to a specific format of DVD released in the Former-Soviet Union, the Indian subcontinent, and much of Africa, which are in DVD Region 5.

In an effort to compete with movie piracy, the movie industry chose to create a new format for DVD releases that could be produced more quickly and less expensively than traditional DVD releases. R5 releases differ from normal releases in that they are usually a direct Telecine transfer of the film without any of the image processing common on DVD releases, and without any special features. "
Ja, ik pakte altijd deze releases, ik heb nog een boel films van hem hier thuis staan. De kwaliteit was altijd zeer goed, je zag wel dat het een cam was maar bijna nooit iets gecropped of iets dergelijks. Hij is al een hele tijd weg, niets van hem werd meer gereleased op het internet, jammer en zeker nu ik hoor dat hij verdwenen is... maVen was gewoon het beste!
Ja, dat is DE maVen die we allemaal van de usenet groepen kennen.
Zeer geschikte gast, en erg jammer dat hij 'on the run' is....
maVen is niet van usenet maar een releasegroup in de site scene. Let er wel op dat Usenet de 3de schakel in de ketting is. Releasegroup-> Site - FXP - Usenet - Torrent - P2P.

Ik vraag me af of de releasegroup maVenssupplier ook on the run is. Neem aan dat ze wel gestopt zijn.
Laat het duidelijk zijn dat deze ketting er al lang niet meer zo uit ziet. Torrents staan vaak al héél dicht bij de Sites. Verder zijn torrents ook P2P (hoewel het wel duidelijk is dat je er gewoon andere, minder populaire P2P mee bedoelde).
Idd, er zijn steeds meer breedband verbindingen en de Scene is niet meer zo hecht als vroeger (leaken naar p2p/fxp/usenet was not done vroeger). Ik kan me nog herinneren dat ook IRC FSERVS soms erg snel waren (met name dankzij leuke uni rings in de USA) zodat er soms zelfs van IRC een release binnen gehaald werd die vervolgens handmatig door curriers naar topsites geknald werden (zeer incidenteel, maar Hackers 2: Takedown was zo'n release bijv.).

Ik mis de oude scene best wel, hoewel ik er nu toch de tijd niet meer voor (doe al een jaar of 4-5 niet meer mee) heb om topsites te runnen en af en toe wat te racen heb ik een hoop lol beleefd in de scene.

[Reactie gewijzigd door CMG op 13 februari 2008 19:39]

Ik heb er niet 4-5 jaar geleden in gezeten maar ik vind de scene nog steeds best wel hecht hoor. Leaken is nog steeds een sceneban en niemand blij als er torrentcrap gejat wordt voor op de sites. Dat er af en toe een iND tussen zit die een nieuw torrent releasje brengt is natuurlijk logisch met zo een grote communitie . Maar torrents dicht bij Sites? Lijkt me stug. Geen regels, geen mogelijkheid om te racen en geen snelheid.

Site kost erg veel tijd en geld en releasen van dingen nog meer. Als je weet hoe het wereldje in elkaar steekt heb je er best veel respect voor.
De scene is absoluut niet hecht. Dankzij troep colo sites in the USA en goedkope fiber lines is elke idioot met een 100mbit lijn tegenwoordag al 'part of the scene'. Ik noem als voorbeeld alle 16jarige knullen uit Zweden met hun overheid gesponserde glasvezel, uit Noorwegen met hun open Universiteitsnetwerken en ga zo maar door.

Ook Nederland heeft er een handje van om rechtstreeks van topsites naar torrent sites te leaken. Om maar te zwijgen over al die 1gbit lease lijnen bij datacentres. (leaseweb anyone?)

De schakel tussen 'p2p' en scene is zo kort dat het tegenwoordig niet eens zin meer heeft om 'part of the scene' te zijn. Als releses 3min na pre al op torrent sites staan is het voordeel compleet weg. Waarom het risico lopen een topsite te runnen en/of courier te zijn en/of in een release group te zitten als je op je dooie gemak via torrent alles kan binnenhalen?

Vroeger was de scene iets. Iedereen kende iedereen, en men had respect voor release groups. Tegenwoordig weten 9 van de 10 mensen niet eens wat een release group is, en als ze het al weten denken ze allemaal dat aXXo en consorten er ook bij hoort.

De scene zal voorlopig nog wel doorjakkeren maar alle mystery eromheen is compleet verloren gegaan door media aandacht, snitches en leaks. Iedereen met een beetje internet verbinding, wat geld, of wat vriendjes kan tegenwoordig meedoen, waar vroeger hele strenge eisen waren.

Allemaal vergane glorie dus ;)
Nee die opnames zien er niet uit en ik kijk ze alleen bij films die ik echt per direct wil zien voordat ze in nederland in de bioscoop zijn...
Waarom zou je ze "echt direct" willen zien in belabberde kwaliteit. Het gaat je duidelijk niet om de film, maar alleen om het feit te zeggen dat je 'm al gezien hebt. Spannend...
Ligt eraan, bij bv. Harry Potter heb je de "hoe gaat het verder" prikkel, dan maakt de kwaliteit wat minder uit, zolang je maar weet hoe het verhaal verder gaat.

Zelf kijk ik nooit dit soort dingen, niet mijn ding, maar laatst kon ik het niet laten een prelease van "Stargate: The Ark of Truth" te kijken.

Kwaliteit was slecht, geluid absoluut niet zuiver, special effects waren hier en daar nog niet helemaal af, maar ik kon het verhaal volgen en ik wou graag weten hoe dat Ori verhaal nou zou aflopen. Niet dat ik het einde nou echt geweldig vond, maar maakte me wel erg blij en zodra hij op DVD is, is die van mij.

[Reactie gewijzigd door Psychatic op 13 februari 2008 17:55]

bij bv. Harry Potter heb je de "hoe gaat het verder" prikkel
Je zou natuulijk ook gewoon het boek kunnen lezen. ;)
Euh meeste films zitten zo in elkaar dat je ze los van elkaar kan zien zonder een stukje van het verhaal te missen. Zo ook Harry en z'n vriendjes.
Verschil tussen de releases is echt wel duidelijk en maVen scoorde behoorlijk goed qua kwaliteit. En als ik een workprint zie, dan is de kwaliteit 9 van de 10 keer die van een DVD. Behalve dat er tellers meelopen of een vaste tekst ergens in het beeld te zien is, maar dat is een ander verhaal. Om een goed idee te krijgen van de downloadkwaliteit van films, volg dan deze link.
Een echte cam kijken is eigenlijk alleen maar om te zeggen dat je de film al gezien hebt (zoals Rinzwind al zegt). Dan wacht ik toch liever op een goede TS of een DVDrip (aXXo)
...kan iemand die wordt betrapt op het opnemen van een rolprent, tot twee jaar cel worden veroordeeld
Twee jaar voor iets banaals als een film vastleggen? Ik noem het banaal want vergeleken met feiten zoals diefstal, geweldpleging etc waar je effectief een persoon benadeelt (en misschien traumatiseert) stelt dit toch niets voor?
Effectief een persoon benadeelt? Vergeleken met diefstal? Waar wil je dit dan mee vergelijken?
Als jij als investeerder tientallen miljoenen in een film hebt gestoken (en 100 miljoen dollar voor een film is tegenwoordig niet heel raar meer), wordt je dan niet keihard benadeeld als men dat dan filmt en op het internet dumpt?
Een investeerder vandaag de dag weet best dat er piraterij bestaat. En hij weet ook dat er nog steeds mensen naar de bioscoop gaan en DVD's kopen en dus dat er inkomsten zijn. Zoniet zou hij niet investeren.

Deze discussie is al vaak gevoerd, maar nogmaals de hoofdissues kort samengevat: zou er echt zoveel meer opbrengst zijn moest er geen piraterij bestaan? Zou iedereen alle films bekijken die hij nu download van het net? Zeker niet, en hetzelfde geldt voor alle piraterij (muziek, software).

De industrie is nog altijd niet in mekaar gestort. Er zijn nog altijd genoeg toplui en investeerders die bakken geld verdienen. De enige benadeelden die ik hoor klagen zijn organisaties zoals de MPAA en RIAA.
Zonde dat deze gast wegrent, hij heeft zn hele leven nog voor zich! En sowieso zou er genoeg werk voor hem zijn als hij de gevangenis uit zou komen ..

Hij had inderdaad een grote naam in de "underground" zijn kwaliteit was legendarisch :) het was zelfs zo erg dat mensen hun eigen releases onder zijn naam gingen publiceren, maar die waren er natuurlijk erg makkelijk tussenuit te halen
Moet je nou eens kijken hoeveel mensen hier zo makkelijk aan scene releases komen... waar is die goeie ouwe scene van jaren terug ;( Waar is dat exclusiviteits en underground effect ;(
Ik zou het ook wel lafjes vinden als 'ie voor een eis van 6 maanden het land ontvlucht heeft.
Die boete valt ook nog wel mee, al weet ik niet wat en zelf of 'ie er aan verdient heeft :)
dat is inderdaad dezelfde maVen.

spijtig om te horen dat hij verdwenen is.
@ R-O-Y

Dat ligt eraan wat voor spullen je bij hebt. Bij normale dvd screeners / cam versies is het echt een slecht/matige/wazige kwaliteit . Maar als je echt apperatuur meeneemt dan kan je iets heel moois maken :)

cameradetectie apparatuur heb ik ook wat over gelezen. Maar volgens mij worden de meeste mensen gepakt door mensen die in de bioscoop zitten.
Gewoon in een stoel inbouwen en af en toe de gegenereerde content meenemen :+
En als er dan toevallig iemand voor de camera gaat zitten heb je er niks meer aan. Ik denk dat het inbouwen zelf al meer tijd er geld gaat kosten als het eventueel zou opleveren.
Dvd screeners slechte kwaliteit? |:(
Je gaat naar de bios en neemt mee, je laptop? Kan aan mij liggen, maar dat wekt natuurlijk wel wat argwaan. Een camera meenemen kan nog redelijk onopvallend, maar een laptop.
12" modelletje, in een grote schooltas. Geen hond die je zal vragen wat er in die tas zit. Ahoewel, soms doen ze wel 'ns hier bij de plaatselijke bioscoop een controle, om te zien of je geen eigen eet- en drinkwaren bij je hebt.
Maar zouden ze in zo'n geval de laptop zien dan zeg je gewoon dat je net van je studiegroep komt en nu ter ontspanning een filmpje pakt.

Het meenemen van een laptop lijkt mij dus niet het probleem. Wat ik mij alleen altijd weer afvraag hoe je toch in een volle bioscoopzaal dat spul onopvallend weet op te zetten? Je zit uiteraard op de achterste rij, maar er zitten toch ook regelmatig mensen naast je? En als de mensen vooran effe achterkom kijken zie ze gelijk een camera op 'n statief. Ik vind het altijd weer knap en getuigen van lef dat ze 't voor elkaar krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True