Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: FC_

In een reactie op klachten over de grafische capaciteiten van zijn toestellen, laat HTC weten dat de modellen geen gebruik maken van de hardware voor video-acceleratie. Het bedrijf laat in het midden of er een driverupdate komt.

HTC LogoBezitters van HTC-smartphones zijn onlangs een petitie en een website begonnen om betere video- en touchscreendrivers van HTC te eisen. Volgens hen kunnen de toestellen veel beter presteren bij het afspelen van video, dan nu het geval is. De woordvoerder van HTC Amerika, Jason Gordon, heeft Dailytech echter laten weten dat de geplaagde smartphones nog voldoende waar voor hun geld geven, en niet in staat hoeven te zijn video in hoge kwaliteit weer te geven. De MSM7200- en MSM7500-chipsets van Qualcomm die HTC in zijn toestellen inbouwt, zouden de Imageon-gpu van ATI niet gebruiken, waardoor de apparaten ook geen video-acceleratie kunnen bieden. "In toekomstige apparaten wil HTC hardware voor video-acceleratie inbouwen met ondersteuning voor 'high definition'-video", aldus Gordon.

Dailytech maakt uit de bewoordingen op dat HTC chipsets inbouwt die niet over de hardware beschikken maar volgens de site htcclassaction.org is dat niet het geval. HTC lijkt in het midden te willen laten of de toestellen de hardware niet gebruiken of dat deze fysiek niet aanwezig is. In het eerste geval zou een driverupdate de gemelde problemen kunnen oplossen. In het nergens expliciet door Gordon genoemde scenario dat de hardware voor video-acceleratie daadwerkelijk ontbreekt zou een driverupdate inderdaad geen soelaas bieden. Andere geluiden vanuit HTC duiden er op dat aan een softwarematige oplossing wordt gewerkt maar of, en wanneer er een driverupdate voor de toestellen komt, is onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

@max3400.

Ik merk een heel duidelijk verschil met de P4350 die mijn vader nu in bezit heeft (mijn oude toestel) en de TyTn2 die ik nu heb. De P4350 die (op 200Mhz draait) presteerd veel maar dan ook veel beter dan myn TyTn 2. In beeld opbouw, afspelen van video, noem maar op. En videofilpje opnemen? 4 Fps mag je blij mee zijn. Dit kan echt niet voor een toestel van boven de E700,-

Mijn TyTn2 kan niet eens Linerider fatsoenlijk draaien. De P4350 (let op 200Mhz langzamer!) draait het met gemak. Mijn TyTn 2 kan niet eens fatsoenlijk een filmpje streamen! Ik sta op het punt mijn telefoon te verkopen en weer lekker een P4350 te kopen.

Stel jekoopt een videokaart van Nvidia, maar er is geen driver voor. Accepteert toch ook niemand als ze met de verklaring komen. "Hij doet het nu toch goed genoeg? Misschien meer geluk bij het volgende model."

[Reactie gewijzigd door Jewcookie op 23 januari 2008 18:15]

Het word overigens nog leuker...
In onderstaande press-release word over die Qualcomm chipsets gesproken...
Zelfs het woord 3D komt er in voor:

http://www.htc.com/press_room/03-press-070905.htm
The MSM7xxx-series chipsets from Qualcomm are the industry's first to integrate two distinct processors – each dedicated to modem and multimedia functions – to provide support for third-party operating systems, including Windows Mobile. The MSM7500 for CDMA2000® 1xEV-DO Rev. A and MSM7200 for HSPA also feature rich multimedia capabilities – such as VGA video encode/decode, 8 megapixel camera, and 3D graphics – as well as advanced data functionality with unsurpassed levels of integration. The MSM7xxx-series of Qualcomm chipsets are designed to expand the reach of compelling, connected Smartphone devices into mainstream consumer markets.
Some of the devices already available include the Mogul by HTC, HTC 6800, HTC 5800 and HTC TyTN II.
Dus wie zit hier nou fout?

[Reactie gewijzigd door E-Bastard op 23 januari 2008 19:08]

HTC uiteraard! In deze markt komt het neer op dollarcenten voor ieder onderdeel. Als HTC geen 3D acceleratie van de videokaart in gedachten had toen ze hem maakten, hadden ze wel geld bespaard op deze dure qualcomm processor(als je er geen gebruik van gaat maken, kost het alleen maar geld!)
Eerlijk gezegd zie ik het probleem van de acceleratie niet maar heb wel, uit solidariteit en principe, de petitie getekend omtrent de gevraagde aanpassing.

Het is vrij simpel; de TyTN II die ik heb functioneert naar behoren en ik mis in mijn dagelijkse gebruik geen pixel ondanks het gemis van de functies die de chip zou kunnen leveren aan me. En nee, ik ben geen normale gebruiker die alleen wat belt, SMSt en TomTom't. Dus in die context, vind ik de update niet nodig. Wel zou de update welkom zijn; dan weet je zeker dat je apparaatje volledig kan worden benut en dat de fabrikant ook daadwerkelijk onderzoek doet (en luistert) naar de community. Geeft in ieder geval de mogelijkheid tot klantenbinding.
Er is een zeer verhelderend filmpje op YouTube waar je kan zien dat het driver probleem zich niet beperkt tot afspelen van video's, maar ook TomTom er bijvoorbeeld last van heeft:

http://www.youtube.com/watch?v=zIJWAu6IRe4

Links een HTC Magician (2 jaar oud), rechts een HTC TyTN II. Allebei draaien ze dezelfde TomTom, met dezelfde kaarten en dezelfde instellingen.

Bij de Magician loopt het beeld vloeiend, bij de TyTN II wordt het beeld schokkering, ongeveer 1 keer per schonde, geupdate.
Ik koop een apparaat niet omdat het doet wat het MOET doen, maar omdat het doet wat het BELOOFT te doen.

Als het apparaat een 400MHz processor heeft, dan BELOOFT het dat ik een hoge framerate in TomTom krijg. Als het dan die belofte niet waarmaakt, heb ik te veel betaald. Zelfs als het apparaat in ieder geval doet wat het MOET doen.

Ik heb een HTC Touch Cruise met 400MHz processor. Maar ik had net zo goed een gewone HTC Touch met 233MHz processor kunnen kopen. Dan was ik meer dan 200 euro goedkoper uit geweest, en had het hetzelfde gedaan als wat ik nu met mijn Cruise doe.

Kijk, met mijn Cruise haal ik met TomTom misschien 5 frames per seconde. Kom op zeg, zelfs de TomTom ONE XL met die trage processor en dat grote scherm haalt nog meer frames per seconde.

Ik verwacht dat mijn HTC Touch Cruise toch minstens net zo snel is als mijn oude iPaq rz3715. Maar zelfs die iPaq is nog sneller. En die is al weer 3 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 24 januari 2008 10:31]

Dat bewijst helemaal niks. Dat probleem had ik vroeger op een Qtek 2020 ook.
Gewoon in de registry de glyphcache van 4096 naar 16384 zetten, en het beeld was perfect vloeiend...
De magician draait op Windows 2003SE en de Kaiser Windows Mobile 6 nogal een verschil! Ik vind dit een vergelijking van niets, het zegt niets over de hardware van HTC.
Goed, dit argument valt niet te weerleggen. Maar dan zou het dus aan Microsoft's bloatware moeten liggen? Overigens is Windows Mobile 6 niet zo bloated, volgens mij.
misschien komt dat omdat de ingebouwde GPS van de TyTN II slechts 1 update per seconde doorstuurt?
TomTom interpoleert gewoon tussen punten. Het is heel normaal dat dat gebeurt (prediction algorithmes). Het is ook heel normaal dat een GPS normaliter maar iets van 1 update per seconde heeft. Daarnaast had ik met mijn rz3715 een hogere update snelheid.

Daarbij, jouw opmerking verklaart niet waarom ik iets van 5 frames per seconde updatesnelheid heb. Volgens jouw theorie zou het 1 frame per seconde moeten zijn. Het is gelukkig wel meer dan dat :).
Hmm.

Het lijkt er op dat in de bijna smetvrije reputatie van HTC een deukje komt.
Wellicht is het toch raadzaam openheid van zaken te geven.

Over het algemeen leveren Class-action zaken de eisers een leuke som geld op.

En dat zou zonde zijn. Dat geld kan beter gebruikt worden om produkten te verberen en wellicht een antwoord te kunnen geven op de successen van R.I.M. met hun blackberrys.
Dreigen met een gezamenlijke rechtszaak is wat anders dat deze ook werkelijk uitvoeren. Dat gaat niet vanzelf, kost veel tijd en geld, etc. Daarnaast levert zo'n rechtszaak alleen resultaat op wanneer je ook werkelijk wint.

Er is geen garantie dat dat ook gebeurt, dus stellen dat het over het algemeen een leuke som geldt oplevert lijkt me wat voorbarig. Sterker nog: het slaat helemaal nergens op, want zoiets levert hoogstens een kleine compensatie op voor Amerikaanse bezitters van een TyTN2. Het verplicht HTC niet om alsnog fatsoenlijke drivers te ontwikkelen.
HTC lijkt in het midden te willen laten of de toestellen de hardware niet gebruiken of dat deze fysiek niet aanwezig is.
Dat zeggen ze hier toch:
"In toekomstige apparaten wil HTC hardware voor video-acceleratie inbouwen met ondersteuning voor 'high definition'-video"
Als ze het in de toekomst er in willen gaan bouwen, zit het er nu toch niet in of denk ik nu te logisch?
De gewraakte HTC-toestellen, het is niet alleen de Kaizer, zijn allemaal gebaseerd op de MSM7200 of MSM7500-chipset van Qualcomm. Deze chipset bestaat uit een chip die al het digitale gebeuren afhandeld en twee hulpchipjes voor het RF-gedeelte. Qualcomm laat in verschillende marketing presentaties van deze chipsets weten dat ze een grafische core van AMD (ex-ATi) bevatten met ondersteuning voor 3D. Daarnaast laat Qualcomm weten dat de chipset ondersteuning heeft voor Direct3D, OpenGL en BREW. Dus de hardware zit er al in, alleen heeft HTC de driver vergeten.... Benchmarks wijzen trouwens uit dat bijvoorbeeld de Kaiser zowel ondersteuning voor Direct3D als voor OpenGL mist. BREW wordt door Qualcomm niet ondersteund onder Windows Mobile.

Ter vergelijking, zelf heb ik een LG KS20, die ook onder Windows Mobile 6.0 Pro draait en voorzien is vandezelfde chipset. Deze maakt wel gebruik van de 3D-acceleratie mogelijkheden en biedt een OpenGL ES driver. Direct3D mist echter wel en de ondersteuning van GAPI is een regelrechte ramp.,

Gezien de lijst van problemen waar HTC in zijn MSM7200-toestellen mee kampt en de overeenkomsten met de problemen die ook de LG KS20 heeft lijkt het me eerder dat de MSM7200-chipset nogal wat last van kinderziektes heeft in combinatie met Windows Mobile. Wat me vooral opvalt is dat er altijd op zijn minst een functie van de chipset is uitgeschakelt. Zo is de gps-functie in de LG KS20 uitgeschakelt, heeft de Kaiser geen 3D en moet de Touch Cruisse Dual het zonder WiFi (en 3D) doen..... Ik zou bijna gaan denken dat de chipset onder normaal gebruik te warm wordt en daardoor niet meer stabiel draait..... Wat dus de reden zou kunnen zijn waarom HTC geen gebruik maakt van de 3D functies.

[Reactie gewijzigd door Ralph Smeets op 23 januari 2008 19:36]

De Touch Cruise heeft wel degelijk WiFi.

[Reactie gewijzigd door Pinobigbird op 23 januari 2008 19:30]

In een reactie van de chipset-divisie van Qualcomm staat dat er voor HTC geen enkele technische belemmering is om de hardware-acceleratie te gebruiken. Dat duidt er dus op dat de ATi-hardware er wel degelijk in zit.

Het probleem in deze discussie is overigens dat er teveel op video wordt ingegaan. Vergelijk het met het niet installeren van je videokaart-drivers op je PC. Niet alleen video zal slecht spelen; heel Windows zal er sterk op achteruit gaan. Probeer maar eens in een verkenner-venster of in een internetbrowser te scrollen als je de Standaard VGA-drivers van Microsoft gebruikt. Dat is de situatie die we als HTC-klanten nu meemaken.

Er komt binnenkort een update aan van Windows Mobile 6, namelijk versie 6.1. Volgens geruchten is die versie er grafisch enorm op vooruit gegaan (wellicht met iPhone als catalysator). Als dit waar is, dan zal HTC wel drivers moeten schrijven voor de gewraakte telefoons, want 6.1 zou dan never-nooit goed werken in de huidige situatie.
Mooie firma dat HTC,

Je nieuwe product aanprijzen met woorden als alleskunner, en multimedia apparaat, en vervolgens kan de Tytn II niet eens soepel video beelden afspelen, of opnemen. De camera functie is om te huilen, en het touchscreen is zo buggy als wat!

Mooi hoor HTC!

Overigens merk je het in het dagelijks gebruik dat scrollen traag gaat(in IE, maar ook in adreslijst)
Filmpjes zijn moeilijk af te spelen (stoterig, of helemaal geen playback)
Foto's zijn moeilijk te maken door trage verversing van de viewer
Opnemen van video beelden resulteert in video waar niks op te herkennen valt.

[Reactie gewijzigd door Kaagman op 23 januari 2008 18:10]

Deze klachten die jij opnoemt herken ik in ieder geval zeker niet. Overigens vind ik deze opmerking niet on-topic gezien het hier over 3d acceleratie gaat.

Persoonlijk mis ik deze update totaal niet, omdat ik dit toestel een zakelijk toestel vind, en geen draagbare spelcomputer.
Persoonlijk mis ik deze update totaal niet, omdat ik dit toestel een zakelijk toestel vind, en geen draagbare spelcomputer.
Wat een zwak argument, zeg. In feite zeg je dat het je niks interesseert omdat het ding toch maar door je baas betaald is. Of dat je het afschrijft op je eigen bedrijfje.

Heb dan tenminste nog een beetje respect voor mensen die er 600 euro voor betaald hebben en niet krijgen wat ze voor dat geld hadden verwacht.

Bah.

Overigens gaat het dus niet alleen over 3D versnelling, maar ook over 2D versnelling. In feite staat de main processor zich een breuk te werken om die pixels op het schermpje te krijgen. Terwijl er een heel stuk hardware in zit die de processor kan ontlasten. Ik heb wel voor die hardware betaald, dus wil ik die drivers er ook bij.

En ik ga zeker niet straks nog eens een keer extra betalen voor die drivers. Hardware is niks zonder software. Als er geen software bij de hardware zit, dan bestaat die hardware in feite niet. Waarom zou ik er dan voor betalen?

[Reactie gewijzigd door RetepV op 24 januari 2008 10:39]

Zou jij het dan ook acceptabel vinden wanneer een bedrijf als HP laptops zou leveren voor het zakelijke segment zonder drivers voor de videokaart, en dat deze ook niet beschikbaar zouden zijn? Want het argument "Het is toch een zakelijk toestel, geen gamelaptop/multimedialaptop" zou dan ook opgaan.

Video's duiden ook al aan dat het effect van de niet-geinstalleerde drivers ook te merken is binnen applicaties als TomTom en Media player.
Dan zou ik er geen problemen mee hebben gezien mijn zakelijke laptop geen 3d applicaties gaat draaien. En de zakelijke applicaties die wel 3d rendering gebruiken zoals autocad /inventor etc zijn sowieso toch te zwaar voor deze business phone.

Ik denk dat een vergelijking met een laptop voor dit toestel niet opgaat.

[Reactie gewijzigd door sbronsge op 23 januari 2008 21:37]

Maar de info geeft aan dat het niet alleen om 3d versnelling gaat. Wanneer de drivers goed geïnstalleerd zijn dan zal ook video daar een opkikker van krijgen. Wanneer ik kijk naar de HTC die mijn broer in bezit heeft zie ik de voordelen wel wanneer de drivers wel geïnstalleerd zouden zijn. Video draait nu amper goed op zijn HTC, het hapert behoorlijk wanneer er bestanden afgespeeld worden met een hogere resolutie dan 320x240.

Ik vind het sowieso belachelijk dat de drivers niet goed geïnstalleerd zijn. Het getuigd niet echt van kwaliteit. Daarnaast adverteert HTC gewoon dat het beestje multimedia kan afspelen. Maar dat kan hij eigenlijk niet fatsoenlijk mits ik alles (ver) omlaag codeer.
Overigens vind ik deze opmerking niet on-topic gezien het hier over 3d acceleratie gaat.
Alleen het laten renderen van videobeelden in hardware is al voldoende voor een snelheidswinst. Waarom denk je dat er in Linux ook OpenGL-plugins zijn om video op af te spelen?
Je kan dat dan toch gewoon oplossen in de broncode? Als je het apparaatje uit elkaar haalt om het serienummer van de gebruikte chips te zien, kan je opzoeken hoe deze chips moeten worden aangesproken. Een driver schrijven of aanpassen is op dat moment goed te doen.

Je koopt dit product, wetend dat er geen goede drivers voor zijn. Als je dat niet wist, of je kan ervan op aan dat dit bij een goed product er al in zit, dan kan je je geld terug krijgen via garantie.

Waarover zaniken die mensen hier toch... Ofwel koop/hou je die HTC, en schrijf je een driver. Ofwel breng je hem terug. Of kan er geen driver geschreven worden omdat het OS en de hardware niet open-source is? O-) *troll-smiley*

[Reactie gewijzigd door Parasietje op 23 januari 2008 18:27]

Een 'gemiddelde' tweaker weet dat misschien, of zoekt dat uit, of schrijft een drivertje...

Maar als je als 'leek' zo'n telefoon koopt omdat deze 'goed' synchroniseerd met je agenda, contactpersonen, taken enzo... verwacht je een goed werkend product.

Ik vind het terecht dat als je een product koopt, en een aantal functies werken niet goed, dat je wilt dat dat verholpen wordt. Hetzij door een andere driver, hetzij door een ander product....
Jajaja...ik denk dat er niet zoveel twiekerts hier te vinden zijn die in staat zijn om een fatsoenlijke driver te schrijven. Dus dat is natuurlijk een beetje onzinnig verhaal.

Verder wordt er hier iets enorm opgeblazen, vooral door die Yankees op XDA. De route schokt een beetje met TomTom....pfff...wat erg! Alsof ie niet snel is. Ok, misschien zou ie misschien vloeiender moeten lopen (die van mij loopt overigens een stuk vloeiende als dit filmpje), maar qua functionaliteit mis je niets. Hij schokt niet omdat ie TT niet trekt ofzo.

Ik gebruik zo'n ding gelukkig helemaal niet om filmpjes mee te maken of om op te kijken. Dat vind ik degenererend...op een piepklein schermpje gaan kijken naar een krakkemikkig fillempie terwijl ik thuis een 42" plasma heb hangen...beetje raar, niet? Als dat belangrijke functionaliteit is, moet je je voortraject beter doen en niet zomaar een apparaat kopen omdat al je vriendjes er ook een hebben. Volgens mij zijn 75% van de klagende kopers van die meelopers die ook een me-too gadget willen hebben. Duur speelgoed dan... ;) Er zijn veel geschiktere media players te koop. Doe eerst wat onderzoek.

Qua functionaliteit is het een prima ding en ik ben er erg mee in mijn nopjes. En dat was iedereen, totdat een of andere gekke Yank bedacht dat je kan aanklagen. Go figure. Doet me aan een hoop internet hypes denken waar niemand zich druk over maakte totdat iemand zichzelf belangrijk genoeg vond om tamtam te maken.

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 23 januari 2008 20:39]

Persoonlijk vind ik dat het opblazen van het hele verhaal behoorlijk mee valt hoor. Het is gewoon slecht dat er geen fatsoenlijke driver geleverd wordt bij de toestellen. Als het hier nou om één enkel toestel/type gaat, ok. Maar het gaat om een hele rij met apparaten, allemaal met hezelfde 'probleem' (HTC TyTn II , HTC Touch Dual, HTC Touch Cruise, HTC Wings, HTC Titan, HTC Voque, HTC Libra en HTC Iris etc).

Een groot misverstand is dan ook dat het hier 'alleen maar' gaat om videos afspelen of bv 3d games spelen. Maar dat is toch niet het geval. De grafische driver (of het ontbreken daarvan) heeft invloed op de totale snelheid van het apparaat. Zoals vaker als voorbeeld wordt gebruikt: Stel je voor dat je Windows hebt geinstalleerd en je installeert niet de grafische driver van je video kaart. Gevolg: het loopt voor geen meter en zelfs het scrollen op een webpagina verloopt met haperingen etc. Ongeveer hetzelfde is nu aan de hand met de apparaten van HTC.
Tuurlijk, het 'functioneert' naar behoren (je kan toch browsen op het internet?) maar loopt voor geen ene meter.

Ikzelf gebruik al sinds de s100/magician de toestellen van HTC en het valt me gewoon heel erg op dat de toestellen zoals de TyTNII en de Cruise gewoon niet zo lekker lopen als de specs doen vermoeden.

Verder begint toch het idee te dagen dat HTC over pak em beet een half jaartje met een 'nieuw' toestel komt waar ze wel een fatsoenlijke driver meeleveren. Dat ding wordt dan leuk als multimedia monster in de markt gezet en voila, ze genereren weer wat extra omzet voor zichzelf.

Hoe dan ook, iedereen betaald behoorlijk wat geld voor zijn/haar toestel en verwacht het beste. Als dan achteraf blijkt dat je wel de hoofdprijs hebt betaald maar niet het beste (wat mogelijk is) hebt gekregen dan kan ik mij goed voorstellen dat mensen zich enigzins genaaid voelen. En HTC lijkt er ook verdacht weinig aan te doen om mensen anders te laten voelen/geloven. Want al sinds het begin van de TyTNII probeert men hierover een reactie te krijgen van HTC en dit is nu pas de eerste 'officiele' reactie. Gewoon ronduit slecht voor een bedrijf zoals HTC.

[Reactie gewijzigd door RaptorRVL op 23 januari 2008 21:37]

Ongeveer hetzelfde is nu aan de hand met de apparaten van HTC.
Tuurlijk, het 'functioneert' naar behoren (je kan toch browsen op het internet?) maar loopt voor geen ene meter.
En hoeveel sites browse je zo op een gemiddelde dag af als ik vragen mag? Want volgens mij is het browsen op apparaten met zo'n pisscherm sowieso een drama. Geen enkele site is er écht voor ontworpen. Ik check nu.nl, anwb en ik heb een paar keer op youtube gekeken. Die hebben allemaal een mobile deel. Gewone websites zijn gewoon niet te doen. Of je moet zo'n nieuwerwetse browser hebben die dat probleem oplost, maar of dat goed werkt weet ik ook niet.

Kan nog steeds slecht zijn van HTC, maar waarom waren alle reviews lovend en is iedereen pas sinds een week of wat ontevreden met de grafische performance? Dat valt me namelijk enorm op. Tot eind december had niemand wat te klagen over de Tytn2, helemaal top was ie. En nu doet bij wijze van spreke zelfs Notepad het niet goed meer...
En hoeveel sites browse je zo op een gemiddelde dag af als ik vragen mag? Want volgens mij is het browsen op apparaten met zo'n pisscherm sowieso een drama.
Ik geloof niet dat je me begrepen hebt. Het was een voorbeeld, namelijk dat wanneer je op je PC geen grafische driver installeert dat zelfs al het bekijken van een website al zeer schokkerig gaat.
Dat terzijde, ik maakt veelvuldig gebruik van 'internet' op mijn Cruise. Niet alleen voor persoonlijk gebruik maar ook voor zakelijk gebruik en voor development.
Tot eind december had niemand wat te klagen over de Tytn2, helemaal top was ie. En nu doet bij wijze van spreke zelfs Notepad het niet goed meer...
Sorry hoor, dat heb je dan helemaal mis. Al maanden lopen gebruikers van de TyTNII hierover te klagen. Maar pas sinds HTC de chipset in meerdere toestellen is gaan gebruiken komen er steeds meer klachten. En daardoor komt het nu dus ook op verschillende nieuws sites te staan zoals ook t.net.

Ik stel toch echt voor dat je je meer in de materie moet gaan verdiepen voordat je dit soort reacties plaatst. Het is een probleem dat al sinds het begin van de TyTNII beschreven wordt en waar mensen mee bezig zijn. Het zal alleen nog maar erger worden naarmate er meer toestellen uitkomen met dezelfde chipset.
Ik stel toch echt voor dat je je meer in de materie moet gaan verdiepen voordat je dit soort reacties plaatst.
Ik verdiep me al sinds het begin in de Tytn2 en volg topics hier en op xda. Voor december is me nooit echt iets opgevallen over massaal klagende mensen. Nu ineens klaagt 'iedereen' omdat het nu een hot item is.

Maar ik zal wel blind zijn.
Films zijn inderdaad een stuk fijner om op je 42" plasma te kijken, maar wat dacht je van opgenomen colleges kijken tijdens de lange treinrit van en naar ouders?
Daar lijkt zo'n ding me, mits video-playback redelijk is, extreem handig voor...
Doe je tenminste nog wat nuttigs in de trein :/
idd. Je moet niet alleen naar eigengebruik kijken.. Veel globaler.

Somige mensen donwloaden een Instuructie vido van MS. en deze op weg naar het werk bekijken. Leren ze wat en ze gebruiken die HTC nuttig.

Indien mogelijk dat het een driver probleem is zou ik zeggen. Updaten Kan de hardware het niet aan. Dan is dat jammer. en heeft HTC een stukje laten liggen.

Dit soort info brengt wel het betrefende model een beetje in negativiteid.
Alsof nietsdoen een misdrijf is... Alleszins, ik zie het nut niet van colleges kijken op zo'n klein schermpje. Of mja misschien heb jij colleges in kleinere zaaltjes, maar ik zou geen les kunnen opnemen met zo'n cameraatje. Waarom zou je dat doen? Je kan toch nooit tegelijk de prof in beeld hebben als zijn slides of bord. Dus kan je even goed gewoon een geluidsopname maken, en er dan in de trein de slides bijnemen (die je bv. van Blackboard hebt, afhankelijk van je universiteit). Ik dacht eerst aan de papieren versie, maar je kan ook gewoon naar het origineel kijken, daar is je smartphone dan handig voor.
TU Delft neemt al een tijdje colleges op. Zie collegerama.tudelft.nl :) Of het goed te volgen is is een tweede maar het kan.

Wel slap van HTC, ze hadden kennelijk geen tijd meer om op tijd een driver te schrjiven ofzo...slechte reclame voor ze, dit gaat ze klanten kosten.

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 24 januari 2008 00:08]

Sorry hoor, maar wat jij zegt slaat dus ook helemaal nergens op.
De mensen onder/boven mij hebben dit ook al bewezen, maar ik moet toch echt even op je reageren.
Je zegt nu simpelweg: Omdat ík het niet doe, hoeft het gewoon niet.
Dat gaat dus helemaal nergens over :S

Het is toch belachelijk dat een dure smartphone niet normaal een filmpje af kan spelen terwijl hij dit wel hoort te doen.
Jij gaat toch ook zeiken als je een 8800Ultra koopt en vervolgens maar 5 frames per seconde hebt bij Worms 1 en je weet dat het aan de drivers ligt? (misschien wat overdreven, maar het punt lijkt me meer dan duidelijk)
Je zegt nu simpelweg: Omdat ík het niet doe, hoeft het gewoon niet.
Dat gaat dus helemaal nergens over :S
Ik weet niet waar je dat leest, maar ik zou mijn schoolgeld terug gaan halen als ik jou was.

Ik zeg dat ik gelukkig dat ding niet daarvoor gebruik, omdat ik het niet zie zitten om anno 2008 op een klein pisschermpie een film te gaan kijken. Daarbij heb ik geen oordeel gegeven over mensen die dat wel zien zitten. Geen probleem, go right ahead.

Wat ik wél zeg, is dat als je een apparaat koopt, je wel goed je vooronderzoek moet doen. Vooral als het een rib uit je lijf is. Het is geen pakje kauwgum. Je kunt niet zomaar zeggen dat je er van uit moet kunnen gaan dat ie het kan. Dat is een veel te dure aanname. Wil je veel video kijken, koop dan een apparaat dat daar specifiek voor bedoelt is. Een geïntegreerd apparaat is per definitie niet overal even goed in. Meestal zijn een paar functies erg goed, en zuigen er een paar. Check dat vooraf. Het is ook niet alsof dit een obscuur apparaat is. Voldoende info te vinden op het web. En nu er tramellant is, doet iedereen ineens alsof je helemaal geen filmpjes kan afspelen op dat ding. Volgens mij is dat ook sterk overtrokken.

Voorlopig heb ik geen klagen. Ik heb zelfs een paar keer een Youtube filmpje afgedraaid en dat ging op zich prima. Verder doe ik niets met video op zo'n ding. Ook niet op mijn iPod. Alleen een keer om te kijken hoe dat eruit ziet. Prima dus...ben ik ook weer klaar.
Aan het serienummer van de gebruikte chips heb je doorgaans helemaal niks, misschien bedoel je het typenummer? Is nogal verwarrend als notabene tweakers dat soort dingen doorelkaar halen.
Ik heb hem ook en vindt hem nou in vergelijking met mijn vorige telefoon (MDA Vario) niet echt snel. Ik merk ook dat soms het beeld even blijft hangen en de touchscreen matig reageert op dat moment. Zoveel doe ik er nou ook niet mee, maar het is wel prettig als hij ook "normaal" functioneerd. Bij mijn oude telefoon had ik deze klachten niet.
Ik heb de Touch Cruise in besteling (zoals zovelen hier op T.net) maar als ik dit zo zie begin ik toch een beetje droevig te worden... Betaal je zoveel voor een smartphone krijg je niet eens de goede support. Ik moet Nokia nageven dat zij dat WEL leveren, iig met mijn huidige N80 heb ik geen klagen.
Waarom zou HTC zo'n domme reactie geven? Dit kost ze een hoop credits van de gebruikers van hun phones. Beter een apparaat dat niet alles aan boord heeft maar WEL goede support, dan een superdevice zonder. Just my 2 cents...
Mja, hoe lang duurde het voordat Nokia een firmware-update gaf voor de E65? En hoeveel problemen waren hiermee daadwerkelijk verholpen? Of de toetsenboardverlichting die regelmatig niet werkt bij gebruikers, hoeveel weken ben je je telefoon kwijt om dit te repareren?

Ik wil Nokia niet flamen, maar laten zien dat géén enkele firma altijd reageert zoals gewenst. Althans, géén die ik ken.
Wat heet goed? Een scanner van anderhalf jaar oud kon ik weggooien door de overgang van Windows 98 -> Windows XP. Hetzelfde voor webcams.
Hmm dat gaat weer lekker met HTC.
Ik zit ook nog steeds te wachten op een officieel statement omtrent het probleem met de speakermodus. Dat is ook nog steeds niet opgelost.

Als je belt met support zegt de ene medewerker dat er niets aan de hand is. (het zou een feature moeten zijn, ipv een bug). De andere medewerker zegt dat er aan een oplossing gewerkt word, maar tot op heden geen officieel statement.

Nu dit gezeur met de hardware acceleratie voor video.
Ben benieuwd of er werkelijk nou nog iets gaat gebeuren...

ik had toch wel iets betere ondersteuning verwacht bij een device en HTC's paradepaardje van meer dan 600 euri..
:(

[Reactie gewijzigd door E-Bastard op 23 januari 2008 17:54]

Ik lees echt een hoop geflame zonder onderbouwing hier zeg.

Het feit dat een chip een bepaalde functie zou kunnen bieden, betekent niet indirect dat deze het ook zal doen.

Als we dit namelijk bij alles zouden doen, zou dat betekenen dat we ook Intel of Amd hadden moet aanklagen omdat de Celeron eigenlijk gewoon een Pentium 4 moet zijn, omdat het dezelfde chip is (uit ontwerp).
Laat het nou zijn dat er daar hardwarematig is bepaald dat het x of y werd.

Wellicht is het zo dat de chipset(s) in de HTC's niet dezelfde chips met beeldversnelling zijn, maar misschien zonder dit. Mijn (helaas nu met een barst in het scherm) HTC touch speelde anders primá filmpjes af.

Wacht lekker af wat er definitief gezegd wordt inplaats van nu al van te voren brand te roepen. Voor dat er een bron wordt gegeven met daarin specifiek de chipset en zijn functies die in de HTC's zit (vanuit HTC zelf hoop ik dan het liefst) fel ik geen mening en vind ik het prima.
De onderbouwing word anders vaak genoeg gegeven hoor:

Een TyTN II is langzamer (en dan voornamelijk met schermopbouw) dan bijvoorbeeld een Vario 1.
Dit betekent dus dat internetpagina's ,tomtom en bijvoorbeeld spelletjes veel trager op het scherm verschijnen. HTC doet nu net alsof het alleen om het afspelen van videobestanden gaat, maar dat is dus niet het geval.

Dus: een 4 jaar oud model is sneller dan de nieuwe modellen.
Terwijl de CPU in die nieuwe modellen 2x zo snel is en het geheugen ook nog eens groter. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling? of wel?

Mooi voorbeeld kan je hier vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=7qbaDLzOU_Y

[Reactie gewijzigd door E-Bastard op 23 januari 2008 18:56]

Het feit dat een chip een bepaalde functie zou kunnen bieden, betekent niet indirect dat deze het ook zal doen.
Het probleem met de chipset kwam ook later pas. De TyTN II wordt aangeboden als een alleskunner op basis van multimedia. Dit blijkt dus niet het geval te zijn zoals Jewcookie hierboven beschrijft: "Mijn TyTn2 kan niet eens Linerider fatsoenlijk draaien. De P4350 (let op 200Mhz langzamer!) draait het met gemak. Mijn TyTn 2 kan niet eens fatsoenlijk een filmpje streamen!"

Pas daarna kwamen ze er bij XDA achter dat de HTC geen drivers mee levert voor de specifieke ATI-videochip.