Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Exemplaren van de Android-smartphone HTC Legend hebben problemen met het weergeven van grijswaarden op het scherm. Daardoor ziet grijs eruit als groen, bruin of roze, zo blijkt uit beeldschermtesten van Tweakers.net.

Het is onduidelijk of het probleem ligt aan het amoled-scherm of aan de afstelling van de witbalans. Het probleem met de grijswaarden kwam naar boven tijdens beeldschermtesten, die Tweakers.net uitvoerde met de apparatuur van CalMAN van Spectracal. Die meet onder meer wat het beeldscherm bij oplopende grijswaarden weergeeft.

Gebruikers van een Legend krijgen volgens de meetresultaten grijs niet als een mengsel van zwart en wit te zien, maar als een mengsel van zwart, wit en een andere kleur. Daardoor kan grijs eruitzien als roze, bruin of groen. Tweakers.net had twee Legends ter beschikking en stelde een verschil in kleurweergave tussen beide toestellen vast. De afwijkende kleuren grijs kunnen vooral irriteren bij het bekijken van websites en het afspelen van videocontent. Het amoled-scherm is wel goed in het weergeven van zwart; dat was zo zwart dat de meetapparatuur het niet registreerde.

De Legend heeft volgens de meetresultaten een maximale helderheid van 253cd/m2, niet genoeg om het scherm af te lezen in lichte omstandigheden, zoals buiten bij zonlicht. De Hero doet het wat dat betreft beter, die kan een felheid van 310cd/m2 weergeven. Onder donkere omstandigheden heeft een scherm genoeg aan 120-140cd/m2.

De Legend beschikt net als de tegelijkertijd aangekondigde HTC Desire over een amoled-scherm. Het lijkt erop dat de Desire hetzelfde probleem met het scherm heeft; gebruikers daarvan klagen al langer over roze kleuren op het scherm. De beeldschermtests zijn gedaan vanwege een smartphonereview die woensdagmiddag wordt gepubliceerd.

CalMAN RGB Levels bij oplopende grijswaarde HTC Legend

Grijswaarden Apple iPhone, HTC Legend en HTC Hero

De weergave van diverse grijstinten op de Apple iPod touch, HTC Legend en HTC Hero. Alledrie de toestellen geven dezelfde afbeelding weer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

net thuis en aangezien ik een ipod touch, htc hero en htc desire heb wou ik dit ook wel even controleren :

http://img13.imageshack.us/img13/7070/1000243u.jpg

opzich tziet er op de foto erger uit dan mijn beleven in het echt.. maar je ziet het wel.
heb trouwens ook een invisable shield op mijn Desire tegen krassen
Ho eens, bij jou is het te erg!

Ik heb zelf ook even gegoogled op greyscale en opgeslagen op de desire, vervolgens geopend met standaard foto's app. Hier kreeg ik ongeveer het zelfde resultaat als jij op je iPhone hebt?!

Ik zou een nieuwe proberen te krijgen.
heb je de brightness ook op z'n laagst gezet?
Als ik de brightness met energiebesparings widget aan zet (1e stand)
is het al een stuk beter..
ik heb hem hier sowieso altijd wel op staan, omdat het simpelweg beter te lezen is
Dat stukje van de desire is gewoon eigen aan de gebruikte AMOLED techniek.
Staan genoeg artikels van op het net hoor.

Slordig dat jullie niet eerst effe googlen.


Komt erop neer dat de RGB-pixelmatrix kleinere G-pixels bevat omdat die meer stroom zuipen. Daardoor heb je sommige kleuren die wat minder G-'ig lijken.
(Bron: http://forum.xda-develope...php?p=6050653&postcount=1 )

Ik stoor me er allessinds niet aan :)


De legend echter zou dat probleem helemaal niet mogen hebben :p (staat ook in dat artikeltje btw)

[Reactie gewijzigd door BieBiepGTR op 2 juni 2010 13:37]

Het ligt NIET aan de AMOLED techniek en het lijkt eerder een productiefout van HTC!

Ik heb een Desire met het roze probleem en een vriend van me niet. Rara hoe kan dat dan?
Hier een foto om het probleem te bevestigen en uit te sluiten dat het aan de techniek van het type scherm ligt:
http://robbiekhan.co.uk/r...htc_desire_Red-Desire.jpg

Lijkt me dat ik een van een rotte batch heb, want het kan dus wel goed bij mijn vriend.

Kijk maar eens op het forum over de Desire. Er zijn mensen die de roze afwijking wel hebben en ook mensen die het niet hebben. Dan kan het gewoon niet aan de gebruikte techniek van het scherm liggen. Er moet iets fout zijn gegaan bij HTC dat kan gewoon niet anders dat dat de conclusie MOET zijn.

[Reactie gewijzigd door Deem op 2 juni 2010 13:52]

We claimen ook niet het probleem als eerste gevonden te hebben - of om zelfs maar de oorzaak te weten. We tonen het alleen maar aan met een test via meetapparatuur - dus niet gewoon op het oog. Dat is het verschil :)
Dat is wel een heel groot verschil zo... Slordig! Komt er dan nog een nieuwe revisie, of wat?
Raar.... Als je het artikel leest lijkt het alsof het aan de softwarematige aansturing van die schermpjes zou liggen (zoals geopperd "witbalans"), maar.... als er VERSCHIL Is tussen twee Legend-toestellen, zou dat toch alleen maar kunnen duiden op verschil in de hardware, ofwel, in de schermpjes??

Of... zit er een sensor in die licht meet en aan de hand van dat gemeten licht het scherm aanstuurt?
Elk panel heeft de nodige kleurafwijking, maar die wordt softwarematig verborgen. Het kan best zijn dat de toestelletjes veschillende revisies of zelfs types of merken van panel bevat. Het kan dan ook zijn dat die een ander kalibratie nodig hebben om het "perfecte" beeld te geven. Dat kan een fabrikant prima in de firmware ondervangen, dus heeft geen probleem te zijn. (software is makkelijk te updaten).
Maar het kan evengoed dat verschillende displays van hetzelfde merk, type en revisie grote verschillen tonen. in dat geval heeft HTC een probleem ;)
En de desire, is die ook meegenomen in de test?
We hadden helaas geen Desire beschikbaar op de redactie. Vanochtend was er iemand met een Desire op de redactie, toen hebben we bovenstaand plaatje met de grijswaarden bekeken. We hebben de Desire niet onder meetapparatuur kunnen leggen. Op het oog was dezelfde afwijking aanwezig als bij de Legend, zij het in iets mindere mate.
de desire die voor mij ligt heeft het probleem in elk geval wel, al stoort het eigenlijk amper en valt het pas op bij lage helderheid. Alles is relatief.
Bij mij hetzelfde, alleen bij lage helderheid neigt mijn Legend naar bruin/roze. Het stoort me niet zo, wel jammer maar goed, bij volledige helderheid springen de kleuren van het scherm, ik kan het in de felle zon nog wel goed zien allemaal trouwens in tegenstelling met wat hier beweert wordt.

Edit zoals hieronder ook gezegd wordt, van minder dan 20% helderheid begint het pas op te vallen, alleen maar als ik hem in het donker gebruik dus.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 2 juni 2010 16:46]

Grappig, ik kijk dit op mijn legend en ik zie bij alle telefoons behalve de legend gewoon normale grijswaarden :p
Bij mij precies hetzelfde als @ bluppfisk
Double that, dat probleem heb ik ook. Ik ken persoonlijk meer die dat hebben. Ik stoor me er echter niet zo aan.
Mijn desire heeft dit ook, vooral als ik de brightness laag heb ingesteld. Van wat ik gelezen heb hier en daar hebben sommige mensen er zo veel last van dat ze hun Desire om hebben laten ruilen. Ik kan er zelf wel mee leven
Ik zie het ook op mijn Legend. Vooral bij apps zoals die van HTC: desk clock. Die heeft een zwarte achtergrond met een verloop naar grijs, hierin zie je spikkelig eerst rood-achtig grijs, daarna meer groen/geel achtig grijs.

Ik vind het jammer, maar kan er mee leven. Verder is het display wel duidelijk en het toestel stevig en veelzijdig.

edit: bij 100% helderheid is dit euvel zo goed als volledig weg. Waarschijnlijk software of aansturingsfout in helderheidsaanpassing richting leds.

[Reactie gewijzigd door noes op 2 juni 2010 19:40]

Is het mogelijk t.z.t. de Samsung Galaxy S ook aan deze test te onderwerpen? Deze heeft een zgn. Super-Amoled scherm wat voor nog meer helderheid en contrast moet zorgen en zou beter af te lezen zijn onder lichte omstandigheden. Daarnaast ben ik ook benieuwd of het kleurprobleem zich bij dat toestel ook voordoet.
Mochten jullie graag willen, ik zit in Amersfoort met een Desire atm. Moet ik wel een Hero ofzo in bruikleen krijgen natuurlijk in de tijd dat jullie de Desire testen, anders heb ik zelf geen phone meer.

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 2 juni 2010 13:18]

Ik heb zelf de desire, en ik kan je wel vertellen dat deze er af en toe ook flink naast zit, zeker bij bepaalde grijswaarden icm een lage brightness. (Bij een brightness <20% word het scherm sowieso rozig, daarboven is het overigens een prachtig scherm, en aangezien dat het geval is voor 99% v.d. tijd erger ik mij er niet aan ;))
De Nexus One heeft dit ook, wederom alleen bij lage helderheid. Ik zou dus wel eens een vergelijking tussen de Desire, Hero, Legend, N1 en bijv. een Samsung met AMOLED willen zien. Voorlopige oplossing is je scherm gewoon niet op de allerlaagste helderheid zetten :) Met de komst van Froyo lijkt het trouwens iets minder. De kleurvervorming tijdens scrollen is sowieso weg.
De Legend beschikt net als de tegelijkertijd aangekondigde HTC Desire over een amoled-scherm. Het lijkt erop dat de Desire hetzelfde probleem met het scherm heeft; gebruikers daarvan klagen al langer over roze kleuren op het scherm. De beeldschermtests zijn gedaan vanwege een smartphonereview die woensdagmiddag wordt gepubliceerd.
Blijkbaar niet, omdat er in het artikel gepraat wordt over een vermoeden. Wel dat er mensen zijn die erover klagen, en dat het scherm wat betreft techniek overeenkomt met de Legend.
Nee, de test is met de iPhone (telefoon van een concurent) en de Hero (telefoon van dezelfde fabrikant).
Zou wel interessant zijn geweest als ze er een andere telefoon met AMOLED-scherm naast hadden gelegd, bijv. een van Samsung.
Dat lijkt me geen iPhone, eeder een iPod Touch 2G.

1. Hij lijkt minder dik dan de hero en legend
2. Hij lijkt geen speakerphone te hebben
3. Metalen rand (iPhone heeft plastic...)

[Reactie gewijzigd door gordian op 2 juni 2010 13:45]

99% zeker een ipod V3 :) Hij heeft wel volumeknoppen namelijk dacht dat de 2de versie dat niet had?

Edit: oke dus in uiterlijk is een ipod v2/v3 gelijk?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 14:17]

2e versie heeft wel volumeknoppen. Heb zelf een V2 :)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 2 juni 2010 13:56]

De V1 heeft er geen. Ik heb elke versie hier liggen :P.
Mijn iPhone 3GS heeft anders ook een metalen rand....

Speakerphone gaatje moet ik je gelijk geven :)
Volgens mij heeft mijn 3G ook een metalen rand? Maar dit is iets wat ik niet zeker weet, volgens mij fungeerd de rand juist als antenne.
Zou daarom de nieuwe HTC Wildfire dan weer een LCD scherm hebben, of is dat alleen kostenbesparing...
http://www.htc.com/nl/product/wildfire/specification.html
Beeldscherm

Type: AMOLED capacitive touchscreen met pinch-to-zoom functie
Size: 3.2 inch
Resolutie: 240 x 320 QVGA
Tweakers pricewatch htc wildfire

Schermtype LCD
Touchscreentechniek Capacitief


Heb niet verder gekeken dan dit...
Staat blijkbaar fout in de tweakers info?

[Reactie gewijzigd door Gerardva op 2 juni 2010 14:44]

Dat zal inderdaad kostenbesparing zijn, AMOLED kost meer om te maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 13:05]

Ik heb het net getest op mijn Legend en de grijswaarden zijn prima! Wellicht dat ik geluk heb of de eigenaar van dit toestel pech.
Ik heb inderdaad ook geen last van afwijkende grijswaardes. Teminste het is me nooit opgevallen in de afgelopen 2 maanden. Van de Desire wist ik al dat de grijswaarde niet klopte hier zijn op XDA uitgebreide topics over geweest.
ik wil het ook wel testen is het een betaalde app?
Misschien kan je gewoon die foto openen op je foon? Als ze er allemaal roze uitzien weet je dat het mis is.
Je kan nooit verwachten dat x telefoons naast elkaar met gelijke plaatjes er hetzelfde uitzien. Qua kleurperceptie zijn er verschillen omdat de lichtsterkte en backlight kleur van de drie phones verschillen (Legend heeft natuurlijk geen backlight).
Daarbij komt ook nog dat de drie phones qua techniek behoorlijk verschillen.

iPhone = IPS LCD
Hero = MVA LCD
Legend = AMOLED

Iedere techniek heeft zo zijn voor en nadelen. En er zijn veel parameters die het resultaat beinvloeden (Paneltransmissie, contrast, backlight, kleurfilter pigmenten, gamma correctie, licht sterkte etc).

[Reactie gewijzigd door Masimo op 2 juni 2010 13:59]

Zeker waar, dat vergeten veel mensen. En aan de andere kant zijn de kleuren van een Desire of Legend weer stukken mooier. Wanneer ik mijn Desire vergelijk met m'n oude Hero dan weet ik wel welk toestel ik qua kleur etc wil houden! Ook met enige roze gloed bij grijswaarden (wat weer zeer afhankelijk is van hoe hoog de brightness staat).

Video's en/of foto's bekijken is echt een lust voor het oog op een AMOLED display. Alhoewel het misschien zelfs wel iets teveel 'eye candy' is. Dus erg mooie kleuren, maar misschien niet altijd kleurgetrouw (teveel saturation).

Misschien dat AMOLED vaak teveel als de heilige graal is aangeprijst. We moeten waarschijnlijk nog steeds even wachten op het 'perfecte' scherm.

Edit: Even bekeken bij m'n vriendin dr (nieuwe) Desire. En die heeft helemaal geen last van een roze waas.
Waarschijnlijk toch een productie foutje bij HTC?

[Reactie gewijzigd door RaptorRVL op 2 juni 2010 14:52]

Dit doet me erg denken aan het onderzoek wat gedaan is naar dezelfde afwijking in kleurenweergave op de Nexus One:

http://arstechnica.com/ga...ence-color-and-hacks.ars/ (zie ook pagina 2 en 3 van het artikel)

Lijkt te komen door een afwijkende indeling van de subpixels. Ik neem aan dat de Desire en wellicht de Legend hetzelfde type scherm heeft.

[Reactie gewijzigd door fridiot op 2 juni 2010 14:26]

Inderdaad alle 3 hebben ze AMOLED PenTile Matrix schermen, net ff de plaatjes op me Nexus One gezet en ziet er wel vet uit dat die kleuren uit het niks komen (in deze plaatjes dan)...

Edit: heb trouwens nergens een roze gloed nog kunnen bekennen, dat lijkt wel meer een Desire probleem...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 14:31]

Wat zijn de kleurwaarden die gebruikt zijn in de test? Of staat het plaatje ergens online? Dan kan ik het met mijn Legend testen.
Ik snap ook niet waarom er geen plaatje aan het artikel is bijgevoegd, kunnen we zelf oordelen welke telefoon het het beste weergeeft ;)
Onder het mom:"Op mijn Legend ziet die iPhone er ook gewoon roze uit hoor!". :D
En wat is er mis met een roze iphone; staat reuze leuk bij een blauw rokje ;)