Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Alienware heeft een nieuw topmodel aan zijn laptoplijn toegevoegd. Het gaat om de Area-51 m15x, die vanaf 2099 dollar van eigenaar wisselt. Er is ook een volledig naar eigen smaak aan te passen variant met een prijs vanaf 2699 dollar.

Alienware-logoHalf november lekten de eerste details van een nieuw topmodel al uit en inmiddels is hij officieel gepresenteerd. Het voorgeconfigureerde model wordt geleverd met een Intel Core 2 Duo T7500 en 2GB ddr2-geheugen dat op 667MHz draait. De Nvidia Geforce 8700M GT-gpu met 512MB geheugen stuurt een 15,4"-scherm met 1440x900-resolutie aan. De ingebouwde 120GB-schijf draait op 7200rpm en als besturingssysteem wordt Windows Vista Home Premium meegeleverd.

Het zelf te configureren systeem kan met een Intel Core 2 Extreme-processor worden uitgerust die zijn werk op 2,8GHz doet. Als opslag kan voor een 64GB-ssd gekozen worden en backups worden met een optionele duallayer 2x blu-ray-brander gemaakt. Als alternatief voor het 15,4"-wxga+-scherm is er een even grote 1920x1200-uitvoering die aangestuurd kan worden door een Geforce 8800M GTX met 512MB videogeheugen. Het geheugen is uitbreidbaar tot maximaal 4GB en als besturingssysteem is ook Windows Vista Ultimate leverbaar. Alle uitvoeringen bieden 802.11b/g/n- en bluetooth 2.0-functionaliteit. Verder zijn een drietal usb 2.0-poorten en een firewire-poort aanwezig, alsmede een sd/ms-kaartlezer. De laptop meet 370x273x33mm en weegt 3,2kg.

Alienware Area-51 m15x-laptop
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Wow...je kunt een gewoon een 8800 GTX in het zelf configureerbare systeem zetten...Kan die videokaart zijn warmte wel goed genoeg kwijt? Dit is echt alleen nuttig voor mensen die naar Lan-party's gaan EN geld over hebben. Weet iemand misschien hoeveel high-end laptops Alienware ongeveer verkoopt per jaar?

In de link is trouwens te zien dat het niet om een standaard 8800 GTX gaat, maar om een 8800M GTX. Deze is gemaakt voor in laptops en de warmteafvoer zal een minder groot probleem zijn.

@Hamersma: Ja idd een beetje een vlotte schijf en ook de grootte van 320 GB die er standaard inzit is niet mis.

Single Hard Drive
* 5400 RPM - Up to 320GB SATA
* 7200 RPM - Up to 200GB SATA
* Solid State - 64GB SATA

Jammer als je 7200 toeren wilt en meer dan 200 GB capacitiet, dan zul je er een extra schijf in moeten zetten..

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 16 januari 2008 10:29]

Ik vermoed meer dan genoeg, anders zouden ze de laptops niet maken lijkt mij. Wat mij opvalt is dat er eindelijk eens voor een 7200rpm disk in zit want dat vindt ik nog steeds zo vervelend bij aanschaf van elke laptop zijn die walgelijke lage 5400rpm.
Sneller draaiende schijven zijn echt niet moeilijk te vinden hoor, maar ik heb heel bewust voor een 5400 rpm gekozen. Stiller en zuiniger. Bovendien valt er voor veel toepassingen op de HDD weinig prestatiewinst te behalen.
Je hebt wel degelijk prestatie verlies met een 5400rpm HD.
Toendertijd toen ik mijn Asus notebook kocht was deze qua specs beter als mijn PC.
Echter mijn PC werkte toch echt sneller in Windows etc. dan mijn notebook terwijl op papier mijn notebook sneller moest zijn. (uiteraard alle onzin van de notebook gegooid die niet nodig waren).
1440x900-resolutie
is dat de resolutie van een topmodel?
vind ik redelijk tegenvallen, 15,4 inch hoort minimaal 1680 x 1050 te zijn imho.

[edit]
en dan weet ik wel dat je hem zelf aan kunt passen, maar met zo'n resolutie als standaart is het niet een standaart top model

[Reactie gewijzigd door sirono op 16 januari 2008 10:22]

Er staat toch echt dat je optioneel kunt kiezen voor een 1920x1200 uitvoering van hetzelfde scherm...

En 1440x900 is hoger dan de resolutie die ik op mijn 19" monitor kan pakken, maar pixels zie je echt ook al niet meer op 1280x1024 op deze monitor! Sowieso vind ik alles hoger dan 1600x1200 op iets kleiner dan 22" overkill, omdat je de pixels toch niet meer kunt onderscheiden. Of heb je toevallig een vergrootlens voor je oogbol zitten?
Nou, ik ben het toch echt niet eens met jou.

Ik werk zelf op een laptop met een 15,4'' scherm op 1920*1200, en ik vindt het ideaal.
Als je meerdere schermen open hebt blijft alles toch leesbaar en scherp, ook al is het klein.
Verder werk ik veel met cad, en dan heb je vaak foto's aan de ene kant en cad aan de andere kant. Bij lage res vallen dan schetslijnen weg of worden onscherp in cad, maar bij mij blijf je alles gewoon goed zien.

Verder went die kleine leters en pixels verbazingwekkend snel. Als ik nu een scherm op 1280*1024 zie vind ik dat blokkerig.
Ik snap dat jij nu niet het verschil ziet omdat je het een lage resolutie gewent bent (dacht ik half jaar terug ook), maar ik weet zeker als je een weekje hebt gewerkt op 1920*1200 vindt ga je dat toch wel waarderen.

[Reactie gewijzigd door gyjo op 16 januari 2008 11:31]

Ik heb een tijdje een Dell Inspiron 8600 gehad met een 1920x1200 scherm (15,4") en ik vond het geweldig! Je zit er natuurlijk een stuk dichter op dan op je 20"-desktopscherm, waardoor zo'n hoge resolutie op zo'n relatief klein scherm geen probleem is. Het schaalt ook prachtig naar lagere resoluties dankzij de ruim 2 miljoen pixels :)

Nu heb ik een IBM Thinkpad met 1400x1050-resolutie op een 14" scherm en ook dat is prima leesbaar (goed, 1920x1200 op 15,4" is nog net wat kleiner).
omdat je de pixels toch niet meer kunt onderscheiden.
Is dat niet het laatste wat je wilt, de individuele pixels onderscheiden? Ik wil 1 beeld zien en daarbij niet kunnen zien dat het uit pixels is opgebouwd-
1680 x 1050 vind ik van het goede teveel voor een 15,4" scherm.

Werk jij op die resolutie Sirono?

Ik heb hier thuis een Vostro 1500 staan die draait op 1280 x 800 en dat bevalt mij prima. Lekker leesbaar.

graka is trouwens 8600M GT
ik heb 1680x1050 op mijn 15.4" laptop scherm en ik ben er zeer tevreden over. Het is even wennen, maar het is erg fijn voor de ruimte die het creëert.
Of je verandert de DPI-instelling zodat alles lekker opgeblazen wordt. Hoge resolutie, grote EN scherpe letters...
mmm ik zou wel eens een review van deze willen lezen. Volgens mij moet deze toch wel redelijk warm worden met een 8800 GTX en die Extreme cpu. Verder wel knap design moet ik zeggen.

Is blijkbaar ook nog niet te bestellen via allienware UK...

[Reactie gewijzigd door totalacid op 16 januari 2008 10:29]

Best wel een prijzig beestje !

De afmetingen en het gewicht vallen nog mee, een DELL XPS weegt een hoop meer...
Uhm.. Alienware=DELL toch?


nieuws: Dell neemt Alienware over

Dit zal gewoon een opvolger zijn van een andere DELL Gamer notebook lijkt mij..
Alienware is wel door Dell overgenomen, maar blijft gewoon zijn eigen naam en modellen uitbrengen... Anders zou dit de opvolger van de XPS M1530 zijn terwijl die net uit is...
De MacBook Air is prijzig. In de Alienware zit tenminste nog hardware dat de prijs rechtvaardigt ipv. lucht.
Dat is echt appels met peren vergelijken.
De doelgroepen van die 2 zijn toch wel heel erg verschillend.

Gamers en mobiele zakenmensen/designers/muzikanten/producenten.
dit lijkt me toch wel de meest interessante van de 'gamelaptops' die de laatste tijd voorbij kwamen. En zeker de zelf aan te passen versie.

Maar blijf er bij dat er niet fatsoenlijk valt te gamen op een laptop :)
Ooit wel eens gegamed op een Alienware laptop ?

Jammer dat Alienware niet meer verder is gegaan met de slot-in GPU's, verwisselbare, anders zouden denk ik meer mensen hun desktop vervangen voor een laptop. Nu belanden nog steeds teveel game laptops na een jaar in een hoek als HTCP of veredelde typemachine.
Ik game toch liever thuis op een desktop dan het op een laptop te doen, dus nee ik zou niet zo snel de desktop gaan vervangen. Onderweg of bij mooi weer kun je nog wel eens de laptop erbij pakken.
Je zou dit ding wel mee kunnen sjouwen naar een LAN party, maar veel gamers die competitief willen spelen kijken liever naar een groter beeldscherm, en drukken liever niet op een laptop toetsenbord. Al met al ga je het apparaat dan alleen gebruiken voor een kleine vervanging van je desktop tower, en sluit je alle randapparatuur alsnog aan...

Ik ben het dus met je eens dat je niet fatsoenlijk kunt gamen op een laptop, qua kracht kan het wel maar qua ergonomie is het niks.
je kan nog altijd een apart keyboard/muis aansluiten, weegt nog altijd een pak minder dan een desktop
hmmm jammer dat er geen 3670 in komt van Ati. Ik denk dat die wel een stuk zuiniger zijn met 55 nm.

en een 8800GTX erin bouwen :S. Klinkt als een slecht plan.

[Reactie gewijzigd door 1103318 op 16 januari 2008 10:32]

Dan ken je Alienware nog niet. Dit merk zal heus wel testen of het verantwoord is om een 8800M GTX in een 15.4"-notebook te stoppen.
Klinkt allemaal heel wat minder spectaculair na de introductie van Mac-Air.
Ik weet dat je geen appels met peren moet vergelijken maar geef toe: optisch gezien ziet het er toch niet uit..
Andere markt ook he...
je hebt helemaal gelijk.
Voor hen die kijken naar prestaties en mogelijkheden zijn er dit soort computers. En mensen die zich blind staren op 'design' en van die onbelangrijke dingen als een DVD station en ethernetaansluiting niet nodig hebben is er de MBA :P

Overigens vind ik dit een uitermate leuk ontwerp, die XPS machines van Dell vind ik spuuglelijk, schreeuwerig verlicht bijv. dus bij lezing titel vreesde ik het ergste.
Ik vind de alienware zeker niet slecht uitzien. Sterker nog: ik vind hem qua vormgeving sterk lijken op het design van Apple met zijn strakke lijnen en afgeronde hoeken. Maarja sommige vinden alles van Apple altijd beter, mooier etc.

Dit is natuurlijk ook een notebook voor een andere doelgroep. Qua prestaties kun je deze niet vergelijken met een Mac-Air op gaming gebied. En voor serieuzere applicaties waarbij je de notebook kan meenemen heeft de Air een enorm voordeel.
Op zich is de mac air nou ook niet zo geweldig interessant - om een laptop mee te nemen moet hij licht zijn en juist dat is geen enkel probleem voor de meeste fabrikanten. Hij is net onder de 1.5 kg, joepie, dat was mijn armada E500 van zeven jaar geleden ook (en die was 14"). Het nieuwe aan de air is dat hij zo superdun is.

En op de mac air kun je relatief niet zulke serieuze zaken doen als op de E500 - destijds was dat een highend model met nota bene de beste videokaart op de markt voor de tijd, de mac air is heel weinig speciaals op hardwaregebied.
Met alle respect, maar als elke gerespecteerde computer fabrikant om de drie maanden een high-end gaming laptop produceerd, met deze belachelijke prijzen. Wie koop dit model dan nou weer?

Ik snap het allemaal wel, stilstaan is achteruitgaan, maar van mij mag al dat geweld wel een beetje minder, of de dollar moet nog flink wat zakken!!!
oh kijk de wereld is groot.
En ook nog eens vol met koopvee.

Als er een verrband zou bestaan tussen verstand en aankopen doen zou de lijst er ongeveer zo uitzien:

-Verstandigste lieden: oudere hardware die loopt als een zonnetje met een linux distro.
-Iets boven gemiddeld verstandige lieden: oudere hardware die loopt als een zonnetje met een uitgeklede windows versie.
-Neutraal verstandige lieden: nieuwe mid range hardware die normaal loopt op een windows installatie en de Mac user die al een tijdje mac gebruikt ivm opleiding en werk.
-Beneden gemiddeld verstandige lieden: High End nieuwste hardware die goed loopt met een windows install en mac users (de doelgroep van dit systeem dus :))
McDonalds-versie: "Meneer noemde mij verstandig" :)

Misschien zelfs wel heeeeeel verstandig met de volgende specs:

AMD Athlon 1.4Ghz
320mb DDR400 geheugen
Geforce2 MX400
Creative Soundblaster 5.1 Digital (ofzoiets)

En dat alles pompt openSUSE 10.3 met KDE 4.0.0.0 en KDE 3.5.8 er netjes uit.

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 16 januari 2008 12:44]

Vreemd, een laptop als dit met 802.11 b/g/n

waar is 802.11 a gebleven? Ik dacht dat alle amerikanen dit gebruikten en het lijkt me toch dat dit ding ook in de VS verkocht gaat worden
Wie a zegt moet ook b zeggen. Maar andersom is dit niet het geval.

edit Post met onjuist info vervangen door post zonder enige info ;)

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 16 januari 2008 12:46]

Een upgrade van 2GB naar 4GB kost 300 dollar!!! Met de huidige RAM prijzen (ik heb 2 dagen geleden 2GB besteld voor 35 euro) verdiennen ze hier *enorm* aan.
daarom is het ook slim om een zo laag mogenlijk ram aantal te kopen samen met je laptop, en daarna apart ram erbij kopen, scheelt zeer veel inderdaad!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True