Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Submitter: Sjengcity

Sandisk heeft de eerste samples van zijn nieuwe microsd-kaartjes met een capaciteit van 12GB naar mobiele-telefoonfabrikanten verstuurd. Het bedrijf noemt echter geen datum wanneer consumenten de opslagkaartjes daadwerkelijk in de winkels kunnen verwachten.

Sandisk: Wake up your phone with 12GB Afgaande op eerdere releases van Sandisk kan worden aangenomen dat de nieuwe microsd-kaartjes ergens in het najaar in de winkel liggen. Zo werd in november een 8GB-uitvoering uitgebracht. Het nog verder omhoogschroeven van de capaciteit moet de groeiende groep bezitters van mobiele telefoons met functies zoals mp3-spelers en videocamera's in staat stellen om deze 'goed' te benutten, stelt de fabrikant.

Omdat veel mensen zich er nog niet van bewust zijn dat ze hun toestel een capaciteitsupgrade kunnen geven met een microsd-kaartje, startte het bedrijf eerder de 'Wake Up Your Phone'-campagne.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ja met een patch, ergens op http://forum.xda-developers.com kun je nu al met een 8GB kaartje SDHC uit de voeten.

De mijne werkt perfect, maar ik vind persoonlijk nu al 8GB erg veel voor mijn telefoon, laat staan 12GB.
Maar het is de vooruitgang, niet te stoppen, en heel erg welkom.

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 8 januari 2008 21:24]

Ik heb ook net een 8 Gb maar vind 12 Gb ook zeker interessant.
Reden dat 8 heb is omdat mijn telefoon (Vario III) ook als MP3 speler en TomTom dienst doet. Tomtom kost sowieso 1 Gb en de rest mag naar muziek. Als die 12 Gb er is wil ik die waarschijnlijk dus ook wel weer!

Mijn Interne USB SD kaart lezer kan trouwens prima overweg met het 8 Gb SDHC kaartje in een MicroSD -> SD cardreader.

[Reactie gewijzigd door Deddiekoel op 8 januari 2008 22:03]

1GB voor TomTom??? Wat voor kaarten gebruik jij dan? Compleet pakket inclusief Benelux kaart heb ik in 80MB zitten.
Heel west europa op straatniveau is een dikke 900 mb :Y)
Centraal en West Europa 1.6 GB 8)7
Als het kaartje eenmaal "ingelezen" is dan is het gewoon snel... SDHC zelfs nog sneller dan normaal SD.
Normaal SD is stukken sneller.

Je hebt ze tot 20mB/s oid, SDHC gaat tot max 6mB/s en die kaartjes zie je ZELDEN (of helemaal niet) meeste zijn 2mB en als je geluk hebt 4mB/s, ik wacht persoonlijk op een 6/8mB/s SDHC van minimaal 4GB om mijn 2G te vervangen.
Ehr, je telefoon moet microSDHC ondersteunen.
is software afhankelijk!! normaal zou een firmwareupdate moeten volstaan.
bij vele pda's is het toch zo..
waarom kan mijn N73 nog steeds geen 4gb of hoger aan :( Omdat je hiervoor ws andere hardware voor nodig hebt(of het moet wel kunnen en is nokia gewoon dom bezig :z )
Volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sd_card) is de adressering van SDHC anders dan van SD dus dat zou zomaar andere hardware kunnen betekenen. Mijn Nokia E50 kan ook geen SDHC lezen; de E51 van een collega kan het wel (getest met een 6GB kaartje dat ik gekocht had, die gebruik ik nu maar met de minireader die erbij zat als USB stick).
Ja, vaak gaat het wel om andere hardware. Ik heb laatste een 4 GB SDHC kaart gekocht en daar kan m'n ixus 800 IS toch echt niks mee. (Een ixus 850 IS daarentegen wel.) Niks firmware update.
Dat er geen firmware updates bestaan die het fixen wil niet zeggen dat het niet kan. Dat de adressering anders is wil ook niet zeggen dat nieuwe hardware nodig is. Om maar even simpel te spreken: de interface is gelijk, dus in theorie zou een nieuwe driver voldoende zijn om de SDHC-kaartjes (met dezelfde fysieke afmetingen en interface) uit te lezen.
sjemig... 12GB op een MicroSD.

De MicroSD is volgens mij ook nog zo "groot" omdat een mens het vast moet kunnen houden met zijn dikke worst vingers :X
Inderdaad, ik vond het al moeilijk voor te stellen dat er 1GB op mijn micro SDtje paste. Als je hem keertje op de verkeerde plek laat vallen ben je de klos want dan vind je hem niet meer terug.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 8 januari 2008 21:19]

zou je van deze dingen niet een 2.5" flash drive kunnen maken?

volgens mij kunnen er dan best veel in zo'n schijf.
Ik zeg 8 van die dingen in raid 0 en daar dan weer 2 van in raid 1 en je os en programma's staan binnen een 1/2 seconde op het scherm. Past het met een beetje geluk ook nog op een ouderwets flash kaartje. Alleen de dataoverdracht wordt dan een probleem. Misschien beter om zoiets in een 16x pci-e slot te prikken.
Het nadeel is nog altijd de schrijf-bewerkingen toch?
Zo'n bitje kan toch "maar" 10.000 keer beschreven worden.
Van de andere kant maakt het niet zo heel veel uit voor mij persoonlijk, ik koop iedere 2 jaar een nieuw raid-0 setje dan zal ik die 10.000 keer nog lang niet hebben gehaald :)
En 10 va die dingen ala 100 euro per stuk zie ik niet echt zitten :9
Ter info: http://www.kingston.com/ukroot/flash/flashendurance.asp

Met de Multi-Level Cell (MLC) NAND chips kan 10.000 keer het bitje beschreven worden
Met de Single-Level Cell (SLC) NAND chips kan 100.000 keer het bitje beschreven worden
Ach, als je er 16 gebruikt heb je aan 2 GB kaartjes ook wel genoeg voor je OS. En die zijn voor minder dan 20 euro te krijgen. Nu alleen nog het printje met de juiste chips erop, een sata connector en 16 micro SD slotjes.
Speel jij geen spellen? Dan is 96 gig toch wel heel bruikbaar hoor ;)
Ja die dingen zijn belachelijk goedkoop, ik kocht een 2 GB kaartje voor 12,10 euro. :)
Gelooft iedereen dit nu nog steeds... bij de recente kaarten ligt het aantal eerder tegen 100.000 -> 1.000.000 en bovendien zorgt de controller ervoor dat het schrijven verspreid wordt. Conclusie: pak maar eerder een 10 jaar net zoals de meeste gewone harde schijven.
zo'n bitje kan toch "maar" 10.000 keer beschreven worden.
Dan smijt je wat er geschreven moet worden in een ramdrive die je dan bij het afsluiten even op schijf laat dumpen: ).
Nu nog een mp3 fabrikant die hier op gaat inspelen....
Ik zag laatst een speler liggen waarbij je zo'n kaartje erin kon stoppen hoor...
Dat is niet echt wat hij bedoelde ;)

20 van die 12GB kaartjes in een behuizinkje van 1x2cm en je hebt een 240GB Harddisk voor in je nieuwe Isnot of andere mp3 speler :)
Die wordt dan wel nog duurder dan een iPod...
Zoals scandisk ^_^

Ben al een tijdje opzoek naar een degelijke MP3 speler dat geen Ipod was en vandaag was ik op hun site aan het snuffelen, blijkbaar zijn de meeste van hun spelers uitgerust met een microSD slot.
Ik denk dat de elektronica in een mp3-speler dan de "bottleneck" zal zijn. denk aan de microprocessor, een OLED-schermpje, een accu, wat aansluitingen, knoppen... Nee ik denk niet dat een mp3-speler veel kleiner zal worden.
En dan ook nog hopen dat je ze niet kwijtraakt, moet je zoeken achter een speld in een hooiberg. Ben je in één keer 12 GB kwijt!

Of binnenkort kunnen we met gigabytes betalen... :*)
Dan kunnen ze in elk kaartje opslaan bij wie het kaartje is gepasseerd, en het namaken van een 12 GB SD kaartje is niet echt gemakkelijk.

[Reactie gewijzigd door TomWij op 8 januari 2008 22:24]

Dat heb je nu met munten ook, die zijn wat materiaal + productiekosten ook duurder dan de waarde van de munt. Daarnaast denk ik niet dat iedereen er blij mee zal zijn dat zijn geld geregistreerd wordt op deze manier. Zeker niet als je zo'n 2,5 miljard transacties per 'munt' kunt opslaan.
Ik heb er nu zelf eentje van 2gb, maar ik kan echt onmogelijk bevatten hoe zoiets als dit kan :|
Transistoren en dergelijke worden kleiner en kleiner... En aangezien Sandisk zo bekend is verdienen ze veel geld, en met dat geld kunnen ze gevoeligere apparatuur kopen (of maken) en dus ook kleiner te werk gaan. (Meer gevoel, meer nauwkeurigheid)

Zo is dit ook met processoren... Ze zijn nog steeds even groot als enkele jaren terug, maar er zitten tig meer processoren in.
Kunnen de telefoons het wel lezen of zal daar een firmware update voor nodig zijn? Ik heb laatst zelf voor het eerst een 2GB micro/mini/sd-care gekocht. Wat zijn die dingen klein!
Mooi, eindelijk SD-kaartjes waar een volle DVD (dual-layer) op gaat passen. Hoef je tenminste niet meer te knippen of dingen weg te laten.

[edit] Wat is hier ongewenst aan? Het is gewoon een ingang voor een discussie over dit specifieke nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door kalizec op 8 januari 2008 21:57]

Voor een telefoon is het onmogelijk om zo'n film af te spelen, ten eerste is hij daar te traag voor. En zou hij simpelweg het formaat niet kunnen afspelen.

Mensen kiezen denk ik liever voor een AVI filmpje van 200-400 Mb, en dan nog is film kijken op je telefoon niet echt ideaal.

@ onder
Oke, maar het was allemaal hier op gereplyed (of hoe je dat schijft? Excuses)
Bovendien heb ik liever dertig filmpjes van 400 Mb op m'n phone/mp4-speler dan één of twee DVD's
Kunnen de telefoons het wel lezen of zal daar een firmware update voor nodig zijn? Ik heb laatst zelf voor het eerst een 2GB micro/mini/sd-care gekocht. Wat zijn die dingen klein!

en

Ehr, je telefoon moet microSDHC ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 8 januari 2008 22:07]

er zijn telefoons die de vga resolutie aankunnen tegenwoordig. daar kun dus wel een gewone dvd in vol formaat op gedraait worden.
DVD film afspelen kan theoretisch niet of net wel (hangt van de film af), aangezien de snelheid van de kaarten te langzaam zijn (althans nu, normaliter 5 Megabit/s, en de snellere MicroSDHC kaarten 10 Megabit/s). Een DVD kan rond de 10 Megabit/s schommelen. En deze kaart is een klasse 4 kaart, dus een minimum snelheid van 4 Megabit/s. Trek je conclusie...
Je kan natuurlijk wel dus een dvd comprimeren. :)
Telefoons zijn niet de enige dingen waar een SD of Mini-SD kaart in past. Wat dacht je van laptops, DVD-spelers, etc.

Wat telefoons betreft. Een DVD is helemaal niet zo zwaar om af te spelen, ik heb sterk het vermoeden dat de gemiddelde PDA of Smart-phone dat al wel zou moeten kunnen.
Ik heb zelf nog een van de eerste PDA's met draadloze ondersteuning, op deze kan ik zelfs al filmpjes van het internet gewoon afspelen. (Bijvoorbeeld trailers en dergelijke)
Mischien wel wat buggy en in sommige gevalle ntraag (mja, wat wil je met zo'n oude processor) maar het werkt.

Zie niet in waarom dit op de huidige PDA's, MP3/Media-spelers en GSMs niet mogelijk zou zijn...

Film kijken op je telefoon is niet ideaal als je het niet gewoon bent en er ook geen nood aan hebt. Stel je maar eens in de plaats van iemand die elke dag een uur of meer op de bus/tram/trein moet zitten, daarvoor voldoet een 2-3 inch schermpje wel.
Toen ik een tijdje met de trein naar een cursus ging heb ik een heel seizoen Blake's 7 op m'n telefoon gezien. Aflevering van 50 minuten in 3gp formaat (176x144, 10fps) kost zo'n 25MB. Heel Stargate SG1 (alle10 seizoenen) past net niet op 1 DVD (ja, ik heb ze allemaal geconverteerd).

Met zo'n kaart hoef je niet om de week een stel nieuwe afleveringen te uploaden naar je telefoon.
Wat voor zín heeft het om iets in überkwaliteit op een klein schermpje te gaan bekijken? (met überkwaliteit bedoel ik de resolutie en het surroundgeluid, hm telefoon met DTS :D) Voor een telefoon volstaan .avi's ruimschoots.

Micro-SD-kaartjes zijn wel degelijk bedoeld voor GSMs of alleszins kleine gadgets. Als je hem in je laptop of kaartlezer wil steken, moet je die in zo'n groter SD-stuk plaatsen zodat het eigenlijk een SD-kaart wordt. En 16GB op een gewone SD-geheugenkaart bestaat al langer. Dus het hele DVD-gedoe is hier een non-issue... (was even slecht geïnformeerd :))

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 8 januari 2008 23:00]

Veels te traag? de DVD speler bestaat al 10jr, 10jr geleden waren er Pentium 2's? Die zaten toen in die DVD-spelers. Een gemiddelde PDA heeft wel een processor die wat sneller is dan een P2 (mag ik hopen)
DVD film afspelen kan theoretisch niet of net wel (hangt van de film af), aangezien de snelheid van de kaarten te langzaam zijn (althans nu, normaliter 5 Megabit/s, en de snellere MicroSDHC kaarten 10 Megabit/s). Een DVD kan rond de 10 Megabit/s schommelen. En deze kaart is een klasse 4 kaart, dus een minimum snelheid van 4 Megabit/s. Trek je conclusie...
Je kan natuurlijk wel dus een dvd comprimeren.
Een dvd-film is maximaal 900KB/s dus dat is geen probleem en ook de mpeg2 decompressie is met enkele honderden megahertzen te doen. In theorie kan een beetje telefoon het dus wel.
Een DVD is maximaal 5000 kbit/s en geen 900 kByte/s, haal je geen byte en bit door elkaar?
Mijn SE w850i gaat haperen als ie meer dan 500kb aan audio/beeld moet afspelen.. Dus met een wat snellere processor moet je een DVD kunnen afspelen.

[Reactie gewijzigd door Shrimp O Vis op 8 januari 2008 23:50]

Wat heb je er nou aan om een dual layer dvd op je mobiel te gaan zetten?
Je mobiel kan het hoogstwaarschijnlijk niet aan,en als het wel aankant zit je op een klein schermpje te kijken...

[off topic]

Dan kun je beter een mini dvd speler halen,en 25 dual layers (dvd's9) te kopen.
Dan ben je wel goedkoper uit.
Defensie moet misschien overgaan op het opslaan van gevoelige informatie op micro-SD kaartjes, als ze die kwijt raken vind toch niemand ze terug... Stuk beter dan die USB-sticks ;)

Dit is echt ongelofelijk... 12 gig ter grootte van je pink-nageltje? Benieuwd wanneer de eerste audio-spelers komen met micro-SD expansion slot (ik zou het goed kunnen gebruiken voor mijn iPoo Touch 8 gig)! ( ik weet dat er audiospelers zijn die SD/micro-SD kaartjes aankunnen maar dat zijn meestal niet echt de "hippe" spelers als van Creative/Samsung/Philips/iRiver/Cowon/Apple).

[Reactie gewijzigd door Farscape2 op 8 januari 2008 21:30]

Ik weet wel dat er mp3 spelers zijn waar je een extra geheugenkaart in kan steken. Maar ik zie Apple dit nog niet snel doen hoor.
bij mijn sandisk salsa kan dat, daarom dat ik die gekocht heb, dan kon ik het kaartje van mijn gsm gewoon blijven gebruiken:-p:-d
Jij bedoelt deze: lange link? Heeft standaard 8GB en er kan een microsd in.
Is Sandisk ook goed?
Dit is toch bijna een Apple kloon en hij bevalt mij erg goed.

Het microSD slot natuurlijk ook. http://www.mp3shop.nl/pro...disk-sansa-e260-4-gb.html
Nog even en we gaan van HD naar Flash als algemene geheugenopslag.
Wat is eigenlijk de limiet? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze binnen een paar jaar met een 64GB micro-SD kaartje aan komen draven.
Ik dacht dat de SDHC standaard zijn limiet bij de 32GB had liggen. Ze kunnen dus nog wel even door. Of ze het ook in het microformaat kwijt kunnen is dan nog maar de vraag :)
ik meen ooit eens ergens te hebben gelezen dat het theoretische maximum op 32GB ligt.

Edit: Het staat zelfs in het bericht van Sandisk:

SDHC is the designation for any SD™ or SD-based card that is larger than 2GB and adheres to the new SD 2.00 specification required for cards and hosts to support 4GB to 32GB capacities. The specification was developed by the SD Association, an industry standards board, which has also created three classes to define minimum sustained data transfer speed. These cards adhere to the SD Speed Class 4 Rating.

[Reactie gewijzigd door pluimpje2 op 8 januari 2008 21:36]

An extension of the SD standard, SDHC (Secure Digital High Capacity, SD 2.0), allows capacities in excess of 2 GB. SDHC uses the FAT32 file system which supports partition sizes greater than 2 GB.[10] It uses the same form factor as SD, but the SD 2.0 standard in SDHC uses a different memory addressing method (sector addressing vs byte addressing), thus theoretically reaching a maximum capacity of up to 2048GB.
Van Wikipedia, ze kunnen dus door tot 2TB.

[Reactie gewijzigd door flipjevandejam op 8 januari 2008 21:40]

Van Wikipedia, ze kunnen dus door tot 2TB.
Ze kunnen gerust nog door als ze met de opvolger van FAT (of een ander file system) verder gaan. Niet backwards-compatible met de meeste apparaten. Echter, tegen de tijd dat ze bij de 2TB grens komen hoop ik dat ze hier al een beetje over nagedacht hebben. ;)

[edit]
Van Wikipedia: FAT32 partities zijn maximaal 8TB groot. Ook Microsoft bevestigt dit:
The maximum possible number of clusters on a volume using the FAT32 file system is 268,435,445. With a maximum of 32 KB per cluster with space for the file allocation table (FAT), this equates to a maximum disk size of approximately 8 terabytes (TB).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 januari 2008 22:04]

FAT16 kan met een onofficiele truc (64 bits clusters, een signed int als unsigned interpreteren) tot 4GB komen. Vanaf NT4 snapt windows dat, en m'n Nokia 6230i kan die 4GB MMC kaarten ook lezen als ik ze als FAT16 formatteer (alleen Linux kan er niks mee, ik moet die kernel nog eens bijhacken).

Als ze dit met FAT32 ook doen kun je dus tot 16TB komen. Eer ze dara zijn duurt nog wel een paar jaar.
Het zijn geen 64 bits clusters, maar 64 kB clusters. Deze truuk is officieel. Bij NT4 was het de enige manier om Windows van CD op een partitie groter dan 2 GB te krijgen.

Als je dan toch gaat hacken in Linux, neem dan ook de 128 tot 512 kB clusters mee.