Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Goed nieuws voor gitaarspelende tweakers: Gibson zet begin december een zichzelf stemmende versie van het legendarische Les Paul-model in de winkel, onder de naam Robot Guitar.

De gitaarheld hoeft, om er zeker van te zijn dat de volgende akkoordenreeks of solo spatzuiver is, enkel de volumeknop uit te trekken en vervolgens alle snaren tegelijk aan te slaan. Daarop worden mechaniekjes die aan de stemknoppen zijn bevestigd in gang gezet die de gitaar binnen enkele seconden in de juiste stemming brengen. Op de volumeknop is tevens via ledjes uit te lezen of een bepaalde snaar ontstemd is: de indicator voor die snaar licht dan rood op.

Gibson-logo De Robot Guitar is niet enkel handig voor toondove snarenwonders. Zelfs gitaristen die over een absoluut gehoor beschikken zullen wel eens binnensmonds vloeken wanneer hun instrument midden in een nummer ontstemd raakt door temperatuurverschil of een ongelukkige aanvaring met een medemuzikant. Maar het instrument kan ook in een oogwenk in een voorgeprogrammeerde of zelfgekozen alternatieve stemming worden gebracht, zoals een open akkoord of eentje die enkel uit kwartintervallen bestaat. Het stemmechanisme heeft Gibson via een exclusief contract met met het Duitse Tronica verkregen.

De Robot Guitar beschikt tevens over brugzadeltjes die automatisch in de juiste positie gebracht kunnen worden, zodat het instrument over de gehele hals juist is geïntoneerd. De gitaar, die op 7 december op vierhonderd locaties wereldwijd beschikbaar komt, gaat circa 2500 dollar kosten. In eerste instantie gaat het om een limited edition van vierduizend gitaren. De verwachting is dat Gibson in de loop van volgend jaar meer gitaren van het automatische stemmechanisme gaat voorzien.

Gibson Robot Guitar, body Gibson Robot Guitar, head
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Het intonatie gedeelte is dus niet automatisch. De brug moet nog gewoon zelf worden versteld. De gitaar geeft wel aan hoe en wat maar als je al bekend bent met intoneren is dit allemaal overbodig. Sterker nog: Ze gaan hier alleen maar uit van intoneren op de twaalfde fret terwijl intoneren pas echt zin heeft als je verder gaat dan dat.
Ben je namelijk solo-gitarist dan zal je ook nog op de 19e fret gaan intoneren terwijl je als slaggitarist dit ook nog op de 7e fret doet.

De gitaar heeft gewoon een ingebouwde tuner die tegelijkertijd ook de stemmechanieken bedient en de informatie voor het intoneren moet je altijd met behulp van een stemapparaat verkrijgen.

Ziet er allemal heel leuk uit maar de gemiddelde profesionele speler zal hier niet snel mee werken. Waarom? Omdat hij:
1 daar de mensen voor heeft (roadies)
2 de gitaar lekker moet aanvoelen anders zal hij/zij er nooit op spelen
3 misschien wel werkt met een tremelosysteem waardoor het hele systeem waardeloos wordt (zeker als je met een locking trem systeem werkt)
4 een van de drie bovenstaande mogelijkheden
5 alle van de bovenstaande mogelijkheden.

* k1n8fisher heeft wel wat ervaring als electrisch gitaren bouwer zijnde.
Ziet er allemal heel leuk uit maar de gemiddelde profesionele speler zal hier niet snel mee werken. Waarom? Omdat hij:
1 daar de mensen voor heeft (roadies)
2 de gitaar lekker moet aanvoelen anders zal hij/zij er nooit op spelen
3 misschien wel werkt met een tremelosysteem waardoor het hele systeem waardeloos wordt (zeker als je met een locking trem systeem werkt)
4 een van de drie bovenstaande mogelijkheden
5 alle van de bovenstaande mogelijkheden.
1. Mooi, kan je er daar meteen een paar van ontslaan. Scheelt weer geld. Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen vervangen worden door techniek, immers.
2. Wie zegt dat dit ding niet lekker aanvoelt?
3. Akkoord.
4. Flauw. :P
5. Flauwer.
Over dat lekker aanvoelen: Ik heb eens meegemaakt dat iemand voor een Gibson Les Paul half Nederland is afgereisd om er een te vinden die wel lekker in zijn handen aanvoelde. Dan heb je het over een gitaar die volgens bepaalde specificaties door machines worden gemaakt (Ja, Gibsons in deze prijsklasse worden alleen door mensen afgewerkt, het grove werk zoals in vorm brengen e.d. wordt machinal gedaan) en dus toch nog zo'n groot verschil kan opleveren. Er komt nou eenmaal ook een zekere mate van emotie bij kijken.

Over de roadies: meestal is er 1 gitaarroadie voor 1 gitarist. Deze laatste vertrouwt zijn gitaren aan deze man (vrouw) toe omdat deze heeft bewezen alles in orde te kunnen maken wat niet in orde is. Die wordt voor zo'n gitaar niet aan de kant gezet. Als er namelijk hardwarematig iets mis is dan heeft vanzelf stemmen ook geen zin meer.

Wat betreft 4 en 5: misschien wel flauw maar wel heel reeel!
Het punt is, niet iedereen is gitarist bij Pink Floyd. Er is veel variatie in wat iemand nodig heeft en verlangt. Ja, er zullen vast gitaristen bij zijn die per se een van Tanzaniaans ebbehout vervaardigde hals willen, gelakt in een met karpathische ochtenddauw vermengde lak naar geheim familierecept, maar er zijn ook genoeg gitaristen die gewoon een goeie Les Paul willen hebben, en geen persoonlijke roadie nodig hebben, of hem iets anders kunnen laten doen dan stemmen. Voor die (ongetwijfeld grote) doelgroep kan dit ding misschien een uitkomst zijn.

[Reactie gewijzigd door Maria_von_Trapp op 19 november 2007 08:54]

Maar die goede Les Paul moet wel lekker in de hand liggen. Daar heeft de houtsoort niets mee te maken maar de afwerking des te meer. Zelf houdt ik van een afgelakte hals maar ik ken gitaristen die de hals alleen maar ingesmeerd willen hebben met wat limoen olie. Deze gitaar van Gibson is vrij standaard, ga maar na een gewone Les Paul kost ongeveer hetzelfde, en dus zal dit voor een hoop gitaristen een compromis zijn wat betreft de uitvoering.
Als je eenmaal zo ver bent dat je 2500 dollar gaat uitgeven dan neem je toch minder snel genoegen met een compromis. Dan wil je liever dat al je eisen aan een gitaar erin verwerkt zitten.
Nou ben ik niet zo in gitaren, maar lost het instellen van een alternatieve stemming de genoemde problemen niet op?

Het aanvoelen van een gitaar lijkt me overigens vrij weinig te maken hebben met of hij wel of niet zichzelf stemt.
Bij en alternatieve stemming moet je zelfs opnieuw intoneren (als je alles goed wil doen) en daar kan je met deze gitaar dus ook weer minder mee. Dan is een batterij aan gitaren in verschillende stemmingen die goed geintoneerd zijn uiteindelijk voor de goed verdienende pro dus het beste wat hij (zij) kan doen.

Je hebt gelijk dat het aanvoelen van de gitaar niets te maken heeft met wel of niet zelfstemmend. Het enige is dat als je een gitaar wil kopen die zelfstemmend is en deze gitaar voelt niet lekker aan in je handen dan zal je er (bijna) nooit op spelen en is het dus 2500 dollar weggegooid geld.
ontstemd raakt door temperatuurverschil of een ongelukkige aanvaring met een medemuzikant

Temperatuurverschillen spelen een rol, vooral als je van een gekoelde kleedkamer naar een warm podium loopt. Botsingen met medespelers zorgen niet voor ontstemmen. Het belangrijkst is het stevig opduwen van een snaar, dit leidt uiteindelijk altijd tot ontstemde snaren.

Het systeem is niet helemaal nieuw. Er bestonden al autotuners om een gitaar snel in een alternatieve stemming te kunnen zetten. Maar die waren gebaseerd op presets en konden de snaarstatus niet meten. Omdat een preset meestal op een rustig moment op kamertemperatuur was ingesteld moest een autotuning op het podium nog even worden bijgesteld. Dat probleem lijkt het Gibson systeem niet te hebben.

Het is wel jammer dat Gibson het systeem voor zichzelf houdt om alleen dat ene eigen gitaartype mee te kunnen verkopen. Ik hoop dat ze het gaan licenseren voor andere fabrikanten. Ik ga echt niet afstappen van mijn geliefde Washburns maar zie zo'n tuning system wel zitten.
Als je een paar jaar wacht zal je best losse setjes kunnen bestellen. Kost alleen wat werk aan je huidige gitaar daar er draden door de hals zullen moeten worden getrokken. Dit zal dus ook de feel van je gitaar gaan veranderen en of je je Washburn dat aan wil doen....? Mijn (bas)gitaren blijven gewoon zoals ze zijn.
De stemmechanieken hoeven niet per se aan de kam kant te zitten, ze kunnen ook aan de brug kant samen met de autotuner. Het Floyd Rose systeem heeft in feite al zoiets voor finetuning.
Maar als je dat moet automatiseren zal dit je Floyd brug flink verzwaren met wat daar bij komt en bij een Floyd brug zitten die knopjes idd voor de fine-tuning en daar kan dit systeem niet zoveel bij helpen.

Wat betreft de stemmechanieken aan de body-kant: dan kan je nog steeds geen Floyd of andere tremolo gebruiken
als het een succes wordt zijn er wel genoeg fabrikanten die dit gaan reverse-engineeren om een grotere markt te bereiken ;)
Ach, zolang er nog stapels mensen zijn die heerlijk vals kunnen spelen op een perfect geintoneerde en gestemde gitaar (door bijvoorbeeld te hard de snaren in te drukken)..... Als je goed kunt spelen vang je automatisch een lichte ontstemming wel op door je spel. Verder ga ik ervan uit dat je op zijn minst met een goede gitaar op het podium staat met dito mechanieken en goeie snaren, dan zijn stemproblemen nauwelijks een issue.

Wat mij aangaat is het een leuke gimmick maar meer ook niet. Het beperkt je ook tot die ene Gibson terwijl je voor andere tracks weer een Strat of Tele nodig hebt, of liever je hele oude afgeragde Les Paul Deluxe gebruikt. En als je niet eens in staat bent je gitaar goed te stemmen of af te stellen, wtf moet je dan met een Gibson ;-)
Tja daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Maar dit speeltje is dan ook niet bedoeld voor mensen die de gitaar niet kunnen afstellen, maar meer voor mensen die genoegen nemen met 1 gitaar, waarbij ze toch snel in verschillende tunings kunnen spelen. Persoonlijk zou ik, zoals denk ik de meeste gitaristen, de voorkeur geven aan een aantal verschillende (en verschillende gestemde) gitaren, maar ja. Ik ben echter wel van mening dat een goede band toch niet kan zonder meerdere gitaren, want iedere gitaar klinkt en speelt weer anders. Tis net zoals jij al zei :)

Heb trouwens geprobeerd om de toonhoogte van een fret te veranderen door de snaar hard in te drukken. Het lukte, maar ik moest 'm wel veel en veel harder indrukken dan dat ik normaal zou doen. Echt, het deed pijn aan mijn vingertoppen, dus ik vraag me af of dat percentage mensen dat echt te hard op een snaar drukt wel zo groot is ;)
lijkt me echt ideaal voor tijdens een optreden, alleen ik lees hier dat je alle snaren aan moet slaan om em te stemmen... das dan weer minder handig want dat kan het hele optreden verknallen. :o
Een quote uit de manual:
During the tuning process, the guitar will be nearly 100 percent muted. After the MCK is pushed
back in, full volume returns.
Je moet dus wel alle snaren aanslaan, maar dit komt niet door naar de versterker. Je vergalt je optreden dus niet ;)
Je kunt ook gewoon de versterker even afkoppelen ;)
Ik denk dat het geluid niet meer werkt als je de volumeknop uittrekt. Dat zou ik toch logisch vinden. Of anders eventjes via je 'pedaal' op de grond je geluid afzetten.
Als je aan het spelen bent raak je de snaren sowieso, dus stemmen gebeurt direct als jij aan het speler bent en je hoort dat hij vals is.
Erg leuk allemaal. Maar hoe zit het dan met het verbruik van zo'n ding. Ik kan me niet voorstellen dat het allemaal vanzelf zal gaan dus motortjes nodig. Ergens zullen toch batterijtjes of zo in de body verwerkt moeten worden. Ik blijf voorlopig wel bij mijn eigen herrieplankje zonder autostemmer die ingebouwd is. Er zijn al jaren goed werkende alternatieven te koop die je tussen de gitaar een (voor)versterker kan plaatsen en die hetzelfde kunnen.
De gitaar beschikt over een ingebouwde accu die je kan opladen via een adapter waar je een gewone gitaarkabel aan kunt vastmaken. De gitaarkabel stop je vervolgens in kabelpoort van de gitaar. Het scheurijzer is in ongeveer 90 minuten helemaal opgeladen, en gaat dan ongeveer 200 stemmingen lang mee. Das nog best een behoorlijke tijd, vind ik.

In de stemmechanieken zitten kleine servo-motortjes die de boel in beweging zetten. :)

[Reactie gewijzigd door BlightedEye op 18 november 2007 20:23]

ach, een batterij in een body is niks nieuws. Veel basgitaren hebben actieve toonregeling en dat wordt gevoed door een 9V blok. Een paar keer per jaar moet je dan je gitaar openschroeven en dat ding vervangen (5 minuten werk).

Goede vondst bij de wee, al zal ik er zelf wel nooit gebruik van maken (speel bas, op een Gibson SG btw)

[updt]
Even dat filmpje bekeken en het ziet er wel erg koel uit. Een mogelijk probleem is dat je de stemknop uit moet trekken om handmatig te stemmen. Ik acht mezelf er toe in staat om dat te vergeten en gewoon aan de knop te draaien :X

[Reactie gewijzigd door balk op 19 november 2007 04:14]

Erg leuk. Ook voor het geval er tijdens het spelen een snaar breekt, heeft meestal niet zo'n denderend effect op de tuning. Dit zou uitkomst kunnen bieden. Nou zoek ik alleen nog een Robot string changer die m'n kapotte snaren vervangt tijdens het spelen. :P
Dat is juist het voordeel van een gitaar met vaste brug. Door het breken van een snaar zal je gitaar helemal niet zo erg ontstemd raken. Dan blijft dit systeem nog steeds niet nodig.
Een gitaar met tremelo zal meer last hebben van ontstemmen met een gebroken snaar alhoewel door ook goede oplossingen voor zijn. En bij gitaren met een tremolo is dit systeem totaal overbodig/nutteloos zeker met een locking tremolo.
Ligt eraan welk tremelo systeem ;) Bij een gewone tremelo zal dit nog gewoon goed kunnen werken, maar bij een Floyd Rose (Floating Tremelo) systeem zal dit systeem inderdaad waarschijnlijk niet geschikt zijn.

Even nog wat info voor de tweaker die niet zo into gitaren zijn:

Een normale tremelo is een brugsysteem waarbij de brug (waar de snaren aan bevestigd zijn) op en neer kan bewegen in de body. Dit doe je via een soort van pookje die aan de tremelo-brug vast zit (Tremelo arm). Door dit pookje te bewegen kun je de toonhoogtes van alle snaren tegelijk veranderen. Dit produceerd een vergelijkbaar geluid met het met een vinger buigen van een snaar.

Een Floyd Rose Tremelo (aka Floating Tremelo of Locking Tremelo), is een zogenaamde "zwevende tremelo". Het voordeel van zon systeem is dat je snaren veel extremer kunt buigen, wat vooral in combinatie met distortion (denk aan metal gitaren) spectaculaire effecten kan creëeren. Het grote nadeel van de Floyd Rose ligt echter in het stemmen. Omdat de brug "zweeft" heeft deze de neiging om een andere stand aan de te nemen tegenover de body, naarmate de snaarspanning veranderd. Dit heeft als nadeel dat als je bij een Floyd 1 snaar hoger stemt, dat de rest van de snaren omlaag worden gestemd. Daarom is het in tune krijgen van je gitaar met een Floyd veel moeilijker dan een gitaar zonder, of met een gewone Tremelo.
En dan ook natuurlijk nog een robot guitar player zodat je tijdens het optreden lekker van je pilsje kunt genieten! :P
Cheers.. :+

[Reactie gewijzigd door Compunologist op 18 november 2007 20:26]

Het lijkt me juist fantastisch. Zeker als je als fan naar een optreden van je favo band gaat. Je hebt dan niet meer dat de gitaren kut gestemd zijn, en daarom rot klinken.
En hoe vaak komt dat voor?!

Ik denk dat dit eerder iets is voor de beginnende gitaar speler. Het gros van de gitaristen zit niet te wachten op zulke vernieuwingen.
M'n gitaarleraar en ik hadden het vorige week nog over USB-gitaren en gitaren waar je sounds naar kan downloaden, maar zulke dingen zijn nooit echt doorgebroken.
Sterker nog, de Line6 HD147 solo top is helemaal digitaal.
En die maakt, kom maar op met de reacties, een beter overdrive geluid dan ik op mijn Mesa Boogie Dual Rectifier kon maken.
Tevens is het voordeel van die dingen dat alle effecten in je top zitten en alles via 1 footswitch te bedienen is. Geen gekloot meer met losse effecten.
Een gitaar als deze Gibson erbij (mijn voorkeur, een Ibanez met deze techniek) en je bent compleet.
Ik wil gewoon lekker spelen en me niet bezig houden met al dat geneuzel van dingen aansluiten, geluid opnieuw instellen omdat er iemand aan m'n knoppen heeft gezeten, of tussentijds zelf, met tijdsdruk, stemmen.

Prima ontwikkeling dus in mijn ogen.
Ik weet dat er een line 6 lijn is, die volledig op UTP werkt.. alles is digitaal.. en op die manier, kun je ook piano geluiden uit een gitaar halen..

en trouwens, heb dit al eens heeeeeeeeeeel lang gelezen gezien op Beyond Tomorrow... bestaad dus wel langer, alleen dit is de eerste commerciele toepassing?
stond in oktober op /.
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=07/10/03/2020254

het nuttigste van deze gitaar vind ik dat je dan niet meer tig gitaren hoeft mee te nemen... het eerste liedje in standaard tuning, volgende in drop-d, dan in DADGAD, enzovoort. Je kan tijdens een optreden niet even opnieuw tunen, dus staat er vaak een rekkie vol op het podium.
Gitaristen die een batterij gitaren meenemen doen dat niet alleen vanwege de tuning maar ook om het specifieke geluid van de desbetreffende gitaar.

ter illustratie:
Toen ik met een stel maten naar Bon Jovi ging in Landgraaf hoorden we tijdens de soundcheck verschillende gitaren voorbij komen (klinken namelijk niet hetzelfde) en daar waren we over aan het discussieren. 1e was een Fender Strat (lichter geluid).
2e klonk beduidend zwaarder conclusie: Gibson Les Paul.
3e klonk minder zwaar maar niet zo licht. Ene maat zegt: Fender strat, ander zegt: nee, Ook een Les Paul want hij klinkt te zwaar voor een Strat. Ik zeg: Gibson SG want geluid zit tussen de twee in.
andere maat, die had gereden en zelf geen muziek maakt stond er met klapperende oren bij. Toen Bon Jovi begon speelde Richie Sambora idd op een Strat. Hierna schakelde hij over op de genoemde Pes Paul en wat kwam er daarna te voorschijn? Jawel de SG. De klapperende maat was toen helemaal van slag (dat jullie dat horen zeg) en als ik had gewed had ik duidelijk gewonnen.

Kortom: Leuk idee maar minder gitaren kan ik geloven. 1 gitaar = genoeg? Nee dat kan je vergeten.
Waarom kun je niet die nummers in standaard stemming spelen? Zo moeilijk is dat niet... Tja, 5 minuten barree accoorden is soms wat heftig voor de beginner, maar dat is een kwestie van oefening.
sommige dingen kun je niet in standaard stemming spelen. ook klinkt een barree akkoord anders dan eentje met een open stemming.
Tenzij het ene nummer bijv. in E is en het andere in C#? Wou je dan gaan werken met een capo? :P
Het is een leuk technisch foefje, maar lijkt me iewat overbodig. Niet alleen weegt een LP vele kilo's en door zn onhandige bouw is hij lastig te bespelen, het auto-stemmen in bv D of erger is niet echt iets wat je per nummer wisselt, en je kunt altijd het nummer spelen in de standaard A11 (EADGBE) stemming met de accoorden opgeschoven.
De Robot Guitar beschikt tevens over brugzadeltjes die automatisch in de juiste positie gebracht kunnen worden, zodat het instrument over de gehele hals juist is geïntoneerd.
Lijkt me ook een overbodig iets. Boventoon op fret 12 == toon op fret 12, even schroeven en klaar. Het intoneren van een gitaar is sowieso iets wat je nauwelijks hoeft te doen, ook niet bij jacksons met fancy whammybars en chronisch ontstemmende bruggen.
Boventoon op Fret 12 == toon op fret 12 is helemaal waar, helaas is de snaarspanning niet helemal gelijk waardoor intoneren wel degelijk zin heeft. (zie mijn verhaal hierboven)
Intoneren van een gitaar is een noodzakelijk iets wat niet vaak gebeurt maar wel vaak hoort te gebeuren. Als je dit niet doet dan is je gitaar open geheel gestemd maar is dat op de hogere posities zeker niet meer! (controleer maar eens of alle noten idd perfect zijn of niet) Eigenlijk moet je zelfs intoneren na ieder nieuw setje snaren en dan weer iedere zo veel uur dat je erop hebt gespeeld omdat de snaarspanning nou eenmaal nooit helemaal gelijk blijft zeker als de rek uit de snaren langzaam maar zeker verdwijnt.
Ja, toen ik nog met m'n band speelde hadden we praktisch elk nummer een andere stemming. Live niet te doen.

Zou fijn zijn als die stemtechniek los verkrijgbaar zou zijn zodat iedereen het op zijn gitaar van voorkeur kan zetten (ben zelf ook niet zo gek van Gibson tot nu toe).
Wat een prachtig gitaar!
Nog eventjes en dan kan ik mijn Epiphone Les Paul Special dumpen, en zo'n robot guitar halen!
Ok, je bent een tweaker of je bent het niet, maar als ik iemand op een gig zie afkomen met zo'n gitaar denk ik ook even van :')...

Een TU-2 of een Strobostomp tussen de gitaar en versterker lijkt mij veel professioneler dan zo'n systeem dat gedoemd is om fouten te maken...
Hoezo gedoemd om fouten te maken? In tegenstelling tot losse of geïntergreerde (auto)tuners is dit een zelfcontrolerend systeem. Dus tenzij de toonhoogtes van de snaren niet goed ingeprogrammeerd staan, zal dit systeem zijn werk waarschijnlijk prima doen. De ellende begint natuurlijk wanneer de servo motortjes het gaan begeven, of wanneer het systeem op de een of andere manier de waardes niet meer goed interpreteerd. Maar Gibson kennende, ben je dan alweer heel wat jaartjes verder :)

Persoonlijk heb ik liever ook een TU-2 tussen mijn gitaar en versterker in dan zo'n alles-in-één systeem. Tis net zoals met een TV/DVD combi: heel erg handig, maar als de DVD-speler het begeeft kun je met de hele TV terug! :(

[Reactie gewijzigd door BlightedEye op 18 november 2007 20:32]

Dat is nu juist de grap van een regelsysteem; zelfs al verslijten de servos en verouderen de snaren. Door terugkoppeling van de frequentieafwijking maakt dat niets uit.
Nou, een versleten servo doet niet zo heel veel meer hoor... Of het duurt minuten voor de boel goed staat ofzo...
Ik bedoel maar dat stemmen en regelen één keer goed gedaan moet worden, daarna maakt het minder uit. Plus, ik vertrouw zo'n systemen gewoon niet (1x alle snaren aanslaan en 't ding doet de rest... ik geloof nooit dat dat op 3/1/.001 ct nauwkeurig kan zoals rackapparatuur...)

Plus, 'on the road' (veel gesleur enz) kan nooit goed zijn voor zo'n fijne dingen, en aangezien je ongeveer elk half uur je stemming controleert moet dat veel te veel werken om lang nauwkeurig te blijven. Dan zou ik nog sneller een Variax vertrouwen waarbij de gitaar automatisch pitch-shift naar de juiste frequentie. Ook ver van 'the real thing', maar ik geloof er gewoon niet in.

Over de kwaliteit van gibson, zo'n gitaar zou een leven lang moeten meegaan, zeker zo'n dure... ik geef dat systeem een 3 jaar maximum...

Met 2500 euro koop je volgens mij beter een andere, traditionele gitaar. Ik geloof nooit dat die gitaar zich kan meten met een échte gibson/fender/gretsch/prs/... van dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door mcstrat op 18 november 2007 22:16]

Ik vertrouw het wel.
Dit is net alsof je 'n digitale stemmer aan je plug hebt die dus het gegenereerde signaal van één snaar stemmed. Waarbij je alleen het zelf even moet bijstellen.
Nu heb je intern per snaar opneem element 'n digitale stem eenheid. Waardoor alle zes tegelijk kan stemmen. 'n mens kan dat niet tegelijk maar met 5 asistenten zou het ook kunnen. Maar ook 'n loop back servo regeling systeem in 6 voud kan dat wel.

Ook staat er niet bij vermeld hoe lang het duurt.
Als je alle snaren open aan slaat dan blijft dat 'n zooi seconden lang na trillen.
Binnen zes seconden kan een snaar gestemmed zijn met uiteraard 'n hiervoor geoptimaliseerde terug regeling.

Waar voor 'n regelsisteem van 'n moderne MPI van 'n otto motor het in een paar milieseconden de brandstof hoeveel heid berekend voor 4 tot 16 cyllinders voor elke arbeidsslag getimed in elke dubbele omwenteling voor elke cylinder.

Handig voor hardrockers die mekaar op de buhne omver rennen.

Zie het eerder als luxe probleem.
Een simpele fourier transformatie kost echt niet zo gruwelijk veel tijd om te berekenen. Alleen kan dan met een seconde meten niet een nauwkeurigheid van meer dan een hertz gehaald worden.
Over één mogelijkheid van deze gitaar hoor ik hier nog niemand.

In principe (maar ik weet niet hoe goed dat is voor de servo motortjes...) Betekent dit ook dat het opzetten van een nieuwe snaar ook bijna vanzelf gaat. Als je zelf de nieuwe snaar vastmaakt, zal het stemmechanisme zelf de snaar verder opwinden tot 'ie de juiste stemming heeft. Handig!
Als je hem dumpt, zou je dat dan bij mij thuis willen doen aub? Ben maar een klein beetje jaloers.

Maar serieus: ziet er inderdaad wel een leuk dingetje uit. Zeker handig tijdens optredens. Nog handiger zou zijn als je kan instellen welke klank de snaar moet voortbrengen zodat je niet verschillende gitaren moet gebruiken waarbij de ene lager is gestemd dan de andere bijvoorbeeld.

Mooie ontwikkeling, nu de prijs nog wat laten zakken :-) .
Dat kan dus, je kunt vooraf gedefinieerde afstemmingen 'oproepen'.
Ook kun je zelf de gitaat stemmen en dit 'opslaan' in het geheugen.

Zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=WetVXbYRfWk

Erg gaaf! Als het betaalbaar is over een x aantal jaren....mmm wie weet....
Betaalbaar + gibson = niet bestaand. ;)
Ik werk in een muziekzaak en weet uit eerste hand te vertellen dat deze gibson juist wèl betaalbaar is. Er komen er 40 van naar Europa en onze zaak krijgt er 3 :9 . Mijn collega's en ik hadden de prijs zeker rond een 3 a 4 duizend euro verwacht en we waren aangenaam verast dat de prijs op 1895 euries komt te liggen (meen ik me te herinneren) Voor Gibson maatstaven dus niet zo gek duur :-)
2500 euro vind ik eigenlijk niet zo duur voor een goede gitaar, en dit is een echt goede gitaar.

ALs je artiest bent, en je geld eraan verdiend is er helemaal geen reden meer om deze niet te kopen.

Muziek instrumenten zijn nou eenmaal dure dingen, net als bij computers, heb je uiteraard ook goedekope varianten. (waarbij de snaren vlug springen, of die vug ontstemt geraken)

Volgens mij werkt het systeem trouwens gewoon door de triling van de snaar rechtstreeks op te nemen door het uiteinde van de snaar aan een speciale sensor te koppelen. Dan trekt die de snaar aan tot de golflengte van de snaar overeenkomt met de waardes voorgeporgrameerd

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 19 november 2007 09:27]

Als je artiest bent en er je geld mee verdient, dan heb je een roadie die aan komt kakken met een nieuwe gestemde gitaar als je klaar bent met een nummer.

Dit is overigens wel een hele interessante en wenselijke ontwikkeling voor gitaristen (bassisten in de toekomst waarschijnlijk) die geen geld hebben om meerdere gitaren te kopen EN die geen roadie hebben om tussentijds dus te stemmen.

* akakiwi is zo'n gitarist.
Ik blijf even wachten tot Fender met deze techniek komt ;)

Zeer mooie ontwikkeling!
Alleen voorzie ik wel problemen bij het transponeren, wat denkt de stemmer immers als je de capo op de tweede fret hebt zitten?
Sinds wanneer stem je met een capo er op? Dat is zowieso gedoemd te mislukken.
Door de capo is de spanning op de snaar niet meer overal hetzelfde. |:(
Goh, dat is inderdaad wat de poster voor jou bedoeld.

Maar hiervoor lijkt het me mogeiljk om een alternatieve stemming uit te laten voeren. Het is en blijft een apparaat dat maar in bepaalde situaties kan werken.

Tegenwoordig zijn er voldoende nauwkeurige DSP's (omdat die dingen ondertussen verdomde snel zijn). En dan is een fourier transformatie en een terugkoppelingsregeling alleen nog maar afhankelijk van hoe goed de sensor is, en in veel mindere mate van de servo's.
Daarom moet je hem toch juist (bij)stemmen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True