Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Een van de functionaliteiten die Mozilla overweegt in te bouwen in Firefox 3 is een manier om een overzicht van tabs weer te geven door thumbnails van de pagina's te tonen.

De funtionaliteit is ontwikkeld door Dão Gottwald en momenteel beschikbaar als experimentele extensie, schrijft men bij Mozilla Links. De uitbreiding zorgt ervoor dat de 'List all tabs'-knop vervangen wordt door een knop die ervoor zorgt dat er een zwart scherm geopend wordt met daarin kleine afbeeldingen van geopende pagina's in tabs. De op dat moment openstaande tab wordt daarbij iets groter weergegeven dan de andere. Zoeken binnen tabs kan door de eerste letters van een tabtitel in te toetsen, waardoor overige tabs uit het overzicht gefilterd worden.

Het switchen van tabs via Ctrl + Tab tovert een zwarte balk in beeld met thumbnails van de tabs, die ook nog voorzien zijn van de favicon van de site zodat pagina's sneller te identificeren zijn. De eerste bètarelease van Firefox verschijnt mogelijk komende week. Afgelopen woensdag meldde een posting op Digg.com onterecht de beschikbaarheid van de bètasoftware. Door de enorme toestroom die dit opleverde zag Mozilla zich genoodzaakt de toegang te blokkeren tot het http-adres waar de nightly builds te halen zijn.

Firefox3 tabswitching.png
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Ik denk dat iedereen die hier zo afgeeft op thumbnails, het eerst eens even moet proberen. Ik had er nooit om gevraagd, of naar gezocht. Krijg het er gewoon bij Vista automatisch bij. En mijn ervaring is dat het bijzonder handig en plezierig is.

Thumbnails zijn een hele makkelijk en duidelijk manier om de verschillende tabs te laten zien. Dat gaat lastig met tekst op tabs, aangezien de titel van de pagina i.h.a. weinig beschrijvend is. Vaak blijft de titel gelijk, terwijl de frames veranderen. Dan moet je eerste die tab openmaken voordat je weet wat er in staat. Een thumbnail daarentegen is meestal in één oogopslag herkenbaar. Dat is gewoon reuze handig.


Kan aan mij liggen... maar het lijkt er sterk op, dat puur omdat het al in Vista en IE7 zit, het dus niet goed kan zijn voor sommigen....
Linkje naar de extensie. Let wel, dit werkt alleen met Fx 3. Dus de alpha's of nightly's. Bovendien zal binnenkort de eerste beta van Fx 3 verschijnen. In Firefox 2.0 zal het dus niet werken, omdat het gebruik maakt van veel nieuwe technieken binnen Fx 3

Erg handige functie om ff snel een tabblad te vinden, zeker als je veel tabs open hebt.

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 11 november 2007 16:10]

Leuke feature. Doet me zoals eerder gezegd denken aan Ctl+Q in IE7, of natuurlijk aan de manier waarop Alt+Tab nu werkt in Vista (met thumbnails ipv iconen dus).

Hoe werkt "List all tabs" normaalgesproken in FF?
Als een dropdown menu

EDIT: FF een SS gemaakt ;)
http://img222.imageshack.us/img222/515/ddlvf8.png

[Reactie gewijzigd door TommySprat op 11 november 2007 16:11]

Jammer dat dit gaat komen. Firefox was eerst een lekker snelle browser, weinig geheugen consumptie en geen overbodige meuk erin. En dat is helaas steeds meer aan het verdwijnen. FF2 is al behoorlijk bloated en als ik dit soort dingen zie wordt het in FF3 er niet minder op. Jammer, want een browser hoeft van mij echt niet bedolven te zijn onder tierelantijnen. Maar het is natuurlijk wel weer iets dat aansluit op de stijl die je tegenwoordig overal ziet, bewegend, grote iconen etc.
je kan het in de config alles uitzetten wat je niet aanstaat
O, hoe kan ik dan de horizontale en of verticale scroll bar uitzetten als de pagina langer is dan je scherm?
Zo zijn er nog tal van bloated dingen die je volgens mij niet uit kunt zetten.
O, hoe kan ik dan de horizontale en of verticale scroll bar uitzetten als de pagina langer is dan je scherm?
Zo zijn er nog tal van bloated dingen die je volgens mij niet uit kunt zetten.
Waarom je een functionele scrollbar bloated noemt is me een raadsel,
maar als je ze liever weg wilt hebben kun je dat doen door naar de chrome directory in je firefox profiel (daar waar het bestand userContent-example.css staat) te gaan.
Hier een bestand aan te maken met als naam "userContent.css" en de volgende regel als inhoud:
scrollbar * {display: none !important;}

En vervolgens zijn nadat je firefox opnieuw gestart hebt de scrollbalken weg

[Reactie gewijzigd door nxt op 11 november 2007 20:17]

je kan het in de config alles uitzetten wat je niet aanstaat
Ik heb in de config lopen zoeken naar de optie 'disable memory leak' maar heb hem niet kunnen vinden :)
Bij mij zowel op Linux als onder Windows consumeert FF langzaam steeds meer geheugen, tot er vroeger of later een moment komt dat ik het af moet sluiten omdat het vastloopt.
FUD. Fx 3 is vele malen sneller dan Fx 1.0, 1.5 en 2.0. Ook het gebruik van het geheugen is dramatisch afgenomen.

Grappig trouwens als Opera weer de zoveelste (nutteloze) feature introduceert dat je niemand hoort klagen, maar oh wee als Firefox ook maar iets van functionaliteit toevoegt, dan is de wereld te klein.
Delivering the right set of features - not too many or too few. (The goal is to create a useful browser, not a minimal browser.)
Mozilla
Komt wellicht doordat ze eindelijk de 'bitmap' memory leak hebben opgelost?
Sneller dan 1.0 vind ik moeilijk te geloven, dat wel ik eerst wel 's zien.
Sneller dan 2.0 hoop ik wel je want na 1.0 is FF zo ongeveer per update trager geworden.
Grappig trouwens als Opera weer de zoveelste (nutteloze) feature introduceert dat je niemand hoort klagen, maar oh wee als Firefox ook maar iets van functionaliteit toevoegt, dan is de wereld te klein.
Logisch: van Opera is bekend dat de devs gaan voor veel features inbouwen, dus mensen die dat niet willen proberen Opera niet eens en zullen er dus nooit over klagen.

Firefox is een ander verhaal: Firefox moest anders worden, niet bloated zoals Mozilla maar compact en snel.
Nu een paar edities later maakt Firefox die belofte niet waar.
Dat komt omdat Opara ondanks de vele features nog steeds kleiner (en IMO sneller) is dan Firefox. De classic installer is slechts 4.2 MB groot (dat is inclusief een mail client). Er is voorlopig nog steeds wat buffer.
Daar heb ik op toe te voegen dat, als Firefox een beetje populair wilt worden, dit wel moet. Anders vindt de gemiddelde consument dat Firefox maar een hele minimalistische browser is. De gemiddelde consument kijkt niet naar extensies, maar naar wat er out-of-the-box aanwezig is. Als de consument wel kijkt naar extensies, vindt deze dat de browser zonder extensies gewoon te minimalistisch is. Cru, maar waar.

Bovendien, wat voor features moeten ze anders introduceren? Dan kan je net zo goed de ontwikkeling van Firefox stoppen en alleen aan Gecko werken.

* The Triad ziet over twee uur de reacties vol staan met Opera en IE fanboys die zeggen dat het al in hun browser zit, niks bijzonders is, en Firefox zowieso van de aardbol afgebant moet worden

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 11 november 2007 16:28]

Dus net zoiets als Flip3D maar dan voor tabs?

Wauw _O_

Nu overweeg ik tabs te gaan gebruiken :)
Nee, geen Flip3D, maar meer een soort Alt-Tab (zoals in XP) voor FF. In iedergeval; dat is wat ik op de screenshot zie...
meer een soort Alt-Tab (zoals in XP) voor FF.
Een soort Alt+tab zoals in Vista, juist. In XP krijg je alleen iconen, in Vista ook de thumbnails, zoals ook hier.

(Flip3D is Win+Tab)
tenzij je TaskSwitchPro XP hebt. :)
Het weergeven van een thumbnail heeft ook zo z'n nadelen, het menutje wat je er voor weer moet geven word erg groot, vooral als je veel tabs aan hebt staan, dus ik hoop dat je ze ook uit kan zetten zodat er gewoon net als in opera alleen de pagina titels getoond worden.
Mischien nog wel idealer zou een menutje zijn waarbij de thumbnails kleiner worden naarmate je er 'verder vanaf' zit met je selectie.
een kleine demonstratie:
/\
_
|_| Google
___
|-----|
|___| Wikipedia
______
|----------|
|----------|
|______| Tweakers.net
___
|-----|
|___| MSN.net
_
|_| MySpace

\/

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben.
Een fisheye dus
Een dock in firefox?

Firedock ? :p
Zullen ze niet eens overwegen om de ctrl-tab functie zo te maken dat je tussen twee tabs kunt wisselen in plaats van naar de next tab te gaan? Net als in Opera.
Ik erger me hieraan in FF, als ik twee tabs heb waartussen ik veel wissel, maar ctrl-tab die domweg naar de next tab gaat in plaats van terug naar de tab die ik ervoor had.
Dat doet deze extensie standaard. Die switched naar de laatste gebruikte tab i.p.v. naar de volgende tab (aan de rechterkant op de tabbar).
Opera heeft iets dergelijks standaard in huis vlgns mij(speed dial)

[Reactie gewijzigd door frank2go op 11 november 2007 17:45]

Beetje nutteloos om te zeggen dat andere browsers ook zoiets soortgelijks hebben. Er bestaan al zoveel features die ook overgenomen zijn, dat dit een beetje nutteloos begint te worden..

Daarbij, wees blij dat goede features in ook "jouw" favorite browser komen. Om maar even Bill Gates te citeren.. :p
Het is grappig dat men dit zegt als het om Firefox gaat. Toen IE tab ondersteuning kreeg riep iedereen dat het nageaapt was van andere browsers.
Het is grappig dat men dit zegt als het om Firefox gaat. Toen IE tab ondersteuning kreeg riep iedereen dat het nageaapt was van andere browsers.
Inderdaad. De Opera fans hebben in dit geval wel recht van spreken, Opera was de eerste mainstream browser op Windows die tabs ingebouwd had (niet firefox zoals wel eens gezegd wordt: dat was een plugin en op dat moment waren er ook al dergelijke plugins voor IE beschikbaar).
Opera heeft iets dergelijks standaard in huis vlgns mij
Dat klopt. De functionaliteit heet "Speed dial" en die pagina zie je standaard als je een nieuwe tab opent. Ik meen dat dat er sinds versie 9.0 inzit, maar het zou er ook al iets langer kunnen zijn. Je ziet ook een thumbnail van de pagina als je met de muis over een niet-actieve tab gaat. Bij ctrl-tab zie je wel favicons en titels maar geen thumbnails, althans in Opera v9.23 die ik heb is dat niet zo. Die functionaliteit is dan het enige waarmee firefox zou voorlopen.
Je kan instellen dat je bij Ctrl tab een thumbnail ziet van de geselecteerde pagina: opera:config#UserPrefs|UseThumbnailsinWindowCycle. Een thumbnail laten zien van alle pagina's is niet mogelijk.

De thumbnails zitten in Opera vanaf versie 9.00 en speed dial zit erin sinds versie 9.20.

Edit: net iets te laat (minder dan een minuut)

[Reactie gewijzigd door Silhouet op 11 november 2007 16:57]

Ik zie toch echt een thumnail van elke pagina, met de huidige pagina 100% opacity en de rest wat uitgefade.
@ berend_engelbrecht & anderen:
Opera heeft pas tabs gekregen toen Firefox en ook de Mozilla Suite die al lang en breed hadden. Jij en andere vergissen zich enorm in het verschil tussen een MDI en tabs. In Opera 9 kun je notabene nog switchen tussen de tab interface en de MDI. Nou is die vergissing niet zo heel gek aangezien het ook erg moeilijk is om het verschil tussen beide te zien. Het belangrijkste is toch wel dat je tabs niet kunt resizen en minimizen/maximizen terwijl je dat met een MDI weer wel kan.

De Speed Dial functie is ook geen overzicht van tabs/windows. Het is een overzicht van je meest favoriete websites, je top 10 zeg maar. Zo staat het notabene zelfs nog genoemd op de Opera site. Het is dus totaal niet te vergelijken met de nieuwe manier van tabswitchen in Firefox 3.

[Reactie gewijzigd door ppl op 12 november 2007 22:58]

The tabbed interface approach was then followed by the Internet Explorer shell NetCaptor in 1997. These were followed by a number of others like IBrowse in 1999, Opera in 2000 (with the release of version 4), Mozilla in 2001 (through the MultiZilla extension in April of 2001 and a built-in tabbed browsing mode added to Mozilla 0.9.5 in October of 2001), Konqueror 3.1 in January 2003, and Safari in 2003
Opera had dus al een jaartje eerder tabbed browsing, en was dan alsnog niet de eerste ;)
Ik geloof niet dat dat quote gelijk heeft. Ik begon Opera te gebruiken nog eind jaren negentig (versie 3.2 als ik mij niet vergis) en voor zover ik kan herinneren was het vanaf het begin een MDI interface (multiple documents).

De tabs in versie 4 waar ze het over hadden zijn alleen maar de extra tab-bar om document navigatie iets makkelijker te maken dan de standard Windows UI.

Maar je kon dus altijd CTRL-TAB gebruiken om te schakelen tussen windows, of windows minimisen, etc. op de Opera "desktop"!
Firefox had vanaf het begin al tabs, en ook de eerste versie van mozilla Suite die ik heb gebruikt (niet de allereerste dus).
Opera had al tabbed browsing voordat Firefox überhaupt bestond volgens mij.
@MBV
Ik zie dat je gelijk hebt, het is tussen Mozilla versie 0.9.2 en versie 1.0 toegevoegd (bron). Ik denk dat ik destijds op 0.9.2 getest heb, ik herinner me toch echt dat ik er een plugin voor nodig had.
* berend_engelbrecht is web software developer en had lang (nu niet meer) voorkeur voor Opera als "vrijetijds" browser.

[Reactie gewijzigd door berend_engelbrecht op 11 november 2007 19:17]

Het ding met IE was, was dat de development jaren dood was, totdat andere browsers, en dan vooral firefox, marktaandeel af begonnen te snoepen. Als MS dan ineens ook features over neemt komt dat inderdaad heel erg 'me too' over. Firefox en Opera zijn altijd al bezig nieuwe dingen te implementeren, en als ze dan eens wat van elkaar over nemen, ach dat gebeurt met alle software.
Als het gezeur nou over Opera ging was het waarschijnlijk onterechte Firefox-fanboy brabbel, maar als het over IE gaat hebben ze wel degelijk een punt.
Ik snap niet helemaal wat de nieuwswaarde hiervan is. In open source software word continu overwogen welke functies nou wel of niet in de volgende release komen. :?

De functie zelf is wel grappig, liever zou ik hiervoor een standaard zien zodat je window manager dat soort zaken afhandelt. Bijvoorbeeld met je normale application switcher ook tabs in een applicatie kunt weergeven. Iets als ALT + TAB, TAB tot je bij je window bent, alt vasthouden en CTRL + TAB drukken voor de tab die je wilt van de applicatie :)
En dan nog gelijktijdig ctrl+alt+q+m+ 7 + 3 indrukken, en 3x rond je stoel draaien??

Toetsenbord combinaties zijn best handig voor powerusers, maar voor de gewone standaardgebruiker, zou die functie gewoonweg onzichtbaar zijn, terwijl dit nu net iets is dat ik enorm handig vind, en standaard wil gebruiken.
Is dit niet gewoon hetzelfde als Linkje ?
Jeps, alleen zit het er nu dus standaard in, wat van mij niet had gehoeven mja. Beter dat ze het gewoon zou houden als nu, en dat de mogelijkheid voor een plugin blijft voor de mensen die wel de meerwaarde er van zien.