Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Machinima-regels Microsoft 'vallen mee'

Ook bij Machinima-gebruikers is Halo 3 het gesprek van de dag. Waar gamers zich verlekkeren aan de nieuwe wapens, zijn de gebruikers van de filmsoftware echter ongerust over de licentievoorwaarden van Microsoft.

Machinima-logoMet de Machinima-software kunnen games worden gebruikt om films te maken. Player characters nemen de plaats van acteurs in en meer dan het schrijven van een script en het inspreken van de dialogen is niet nodig. De 'Game Content Usage Rules' die Microsoft in augustus publiceerde, maken het echter onzeker dat games als Halo 3 nog voor zulke toepassingen gebruikt mogen worden, schrijft Wired Magazine.

Volgens de nieuwe licentievoorwaarden mogen Machinima-filmmakers geen muziek of geluidseffecten uit de games meer gebruiken, en het reverse engineeren van de games om gewenste effecten te bereiken is ook niet langer toegestaan. De meeste aandacht kregen echter het verbod op de productie van 'aanstootgevende' content en het verbod om af te wijken van de verhaallijn van een game. De vage wijze waarop deze verboden zijn opgesteld maakt het in feite mogelijk dat elke Machinima-film met Microsoft-content door de softwaregigant verboden kan worden.

Vriendelijke militair geeft uitleg over MachinimaDon McGowan, een advocaat die betrokken was bij het opstellen van de Rules, wist op zijn blog te melden dat het verbod om van de verhaallijn af te wijken, alleen bedoeld is om Microsoft te beschermen. De lancering van Halo 3 speelde daarbij een belangrijke rol: het spel biedt diverse mogelijkheden om filmpjes van multiplayergevechten te maken en die te distribueren. Dat maakt het veel eenvoudiger voor Machinima-filmmakers om scenes te orkestreren, zodat veelvuldig gebruik van de Halo 3-software werd verwacht.

De nieuwe regels veroorzaakten dan ook heel wat ophef, maar de partijen zijn er opmerkelijk genoeg in goed overleg uitgekomen. Het begrip voor de positie van Microsoft, maar vooral ook de bereidheid van de softwaregigant om de regels nog enigszins aan te passen, zorgde ervoor dat zelfs de Electronic Frontier Foundation zijn goedkeuring aan de nieuwe licentie gaf. Ook Blizzard, dat een variant op de Microsoft-regels opstelde, wist kritiek door een soepele houding te smoren.

Door

Eindredacteur

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Nooit gehoord van Fraps, precies hetzelfde.

Ik maak ook ingame filmpjes op 1280x720 (zelf gebruik ik 1680x1050) en dat zijn behoorlijke bestanden omdat Fraps ongecomprimeerd wegschrijft. Dit kun je zelf hercoderen, maar hoe zit het met de ingame recording optie? Heveel tijd moet je CPU hier aan besteden of is wederom een snelle harddisk een spé?

Wees gerust. Filmen op de hoogste settings 1280x720 (breedbeeld schalen) : kost een slordige 55 gig per uur.

met DivX zet je dat terug naar 700 MB per uur (+- 1500 kbps voor goed fatsoenlijk beeld)

[Reactie gewijzigd door Rogresalor op 29 september 2007 01:02]

Fraps heb z'n eigen codec. FFmpeg kan die bestanden ook decoderen, zodat je met standaard videoplayers als VLC of Mplayer ook die bestanden af kan spelen, maar het is niet ongecompimeerd....
Fraps maakt er een video van. In Halo worden alleen de bewegingen van de spelers opgenomen. Als je zo'n film dan afspeeld op de xbox wordt gewoon alles live gerenderd net zoals bij een replay in een racegame. In racegames is dit trouwens heel normaal en bestaat dit al veel langer.

Ik heb het vanmiddag eens uitgeprobeerd in Halo 3, is best een geinige toevoeging in de game. Je kunt de camera door het hele level laten zweven terwijl je rondkijkt of je kunt em de speler gewoon laten achtervolgen of overschakelen naar een andere speler enz enz. Als je dan ook nog een beetje leuk die game speelt heb je er een leuk filmpje aan. Het werkt allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 29 september 2007 01:46]

net zoals de record functie die al bestaat sinds call of duty 1
Sinds Cod1? UT classic was er toch echt een stuk eerder, die kon ook al de hele match opnemen. Als je het dan terug speelt kun je alle spelers bekijken, door het level vliegen, etc etc. Alleen als je online speelt, dan moet je die demo server-side laten maken, aangezien je op een online server alleen de data krijgt die voor je eigen client relevant is, maar ook dan kun je nog steeds een demo van je eigen game maken.
Euhm? Call of Duty(uit 2003) is afaik gebaseerd op Quake 3, die deze functionaliteit ook al had, sinds 1999, inclusief alle daarop gebaseerde games als Soldier of Fortune II, Return to Castle Wolfenstein e.d.
LucasArt's Tie Fighter kon het ook :P
Quake 2 kon al demo's opnemen :) BF2 bijvoorbeeld ook.
COD, Quake, Tie Fighter, allemaal leuk, maar laten we vooral niet STUNTS vergeten.
Die kon al replays opnemen, waarbij je verschillende camerastandpunten had, en je kon voor- en achteruit spoelen, en pauzeren etc....
Stunt was de BOM.

Een remake voor *nix: http://ultimatestunts.nl/index.php?page=4&lang=nl

ps. even brak als het origineel maar wel lekker old-school en qua items hetzelfde (bruggen, molens, loopings en kleine bochten van 90 graden.......en de F1 wagen die door de limit gaat)
Fraps is niet ongecomprimeerd.
Veel spellen (niet allemaal) hebben de mogelijkheid om de originele TGA bestanden naar harde schijf weg te schrijven.

Met een resolutie van 1024*768 komt dat neer op 2,25 MB per screenshot, met 25 fps is dat ruim 3,3 GB per minuut.
Editors die een hogere kwaliteit willen, gaan uit van 1280*1024 of nog hoger, en ook 50 i.p.v. 25 fps komt voor.

Dit is uiteraard allemaal voordat het eindproduct gereed is, maar om een kwalitatief hoogstaand eindproduct te krijgen moet het source materiaal zeer hoogwaardig en ongecomprimeerd zijn.
Vrijwel alle game movies (zij het machinima of anderszins) die met Fraps zijn opgenomen, zijn van inferieure kwaliteit t.o.v. movies die "per screenshot" zijn opgenomen.
red vs blue is de enige machinima van halo.
roosterteeth heeft hiervoor halo 1 en 2 gebruikt

maar in halo3 word voor het eerst alles wat je doet (online en offline) opgenomen om later te bewerken.
je kan ook heel makkelijk het camera standpunt veranderen,
of zelf de camera overnemen en bijvoorbeeld iemand achtervolgen of iets dergelijks.
of je kan een film of clip online bekijken tot 16 mensen tegelijk .

waar ik denk dat microsoft/bungie bang voor zijn is, dat sommige film makers de code van halo gaan bewerken en er dan online mee gaan wat dan zou kunnen storen met de andere spelers.

just my 2 cents
Waren er meerdere films/series gemaakt met Halo? Ik ken alleen maar Red vs blue.
Ik snap niet waarom ze dat doen.
tis neit dat je door het zien van zo'n spelletje eht spel illigaal kunt spelen ofzo, en het is wel een hoop extra plubliciteit voor dat spel.. Precies de reden waarom ze zelf trailers maken, en nu doen andere mensen het (waar ook nog veel naar word gekeken) en dan word het ineens illigaal.

uiteraart trekt toch bijna niemand zich er iets van aan, hetis alleen jammer voor de ietswat grotere bedrijven (South Partk... en misschien zo'n programma's als game-kings.. want die zullen zich er dan wel aan meoten houden)
het verbod om af te wijken van de verhaallijn van een game

Dat vind ik dan weer wel, ze gaan ook overal de verhaallijn helemaal omgooien en dat is vaak ook de reden waarom deze films ook zo slecht zijn.

Het andere vind ik een beetje onzin, je koopt de rechten om er een film van te mogen maken en dan mogen ze niet eens de muziek enzvoorts van de game gebruiken.
ik vermoed dat het hier niet over professionele films gebaseerd op de verhaallijn van games gaat maar meer over gamers die een ingame filmpje maken.

Maar kan het ook fout hebben het artikel is niet erg duidelijk.
Hij heeft het helemaal niet fout. Onder machinima valt onder andere de aflevering 'make love, not warcraft' van south park, waar ze ingame beelden gebruiken uit world of warcraft. Nou is south park natuurlijk iets professioneler dan thuisgebruikers die het ook leuk vinden om filmpjes met ingame beelden te maken, maar het gaat hier zeker niet over films zoals die Doom, Tomb Raider of Halo verfilmingen, waar ze een echte film maken op basis van de verhaallijn, maar over het gebruiken van de game content om films mee te scripten.
leg het dan uit? volgens het filmpje hieronder gaat het om ingame beelden waar filmpjes mee gemaakt worden. ErikRedBeard heeft het over het kopen van rechten voor het maken van een (hollywood) film en dat is toch echt iets heel anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*