Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De Quad SLI-technologie van nVidia werd in januari van dit jaar tot 'beste product' van de CES uitgeroepen, en staat met enige regelmaat in de schijnwerpers. Toch waren er nog weinig of geen benchmarks te vinden, en nu Xbit Labs en TechPowerUp elk een uitgebreide test hebben gepubliceerd weten we waarom: Quad SLI is nog te onvolwassen om serieus mee te spelen. De tests die wel succesvol konden worden afgerond laten zien dat vier samenwerkende kaarten voornamelijk nut hebben op de allerhoogste resoluties, en dan nog alleen als anti-aliasing en anisotropic filtering worden toegepast.

nVidia Quad SLI-review: blauw scherm Erger is dat het viertal van nVidia de stabiliteit van een dronken koorddanser heeft. Beide reviewers slagen er niet in om de Quad SLI-opstelling zonder blauwe schermen aan het werk te krijgen. De hardware wordt wel uitgebreid gecomplimenteerd: met name het stroomverbruik wordt door nVidia netjes binnen de perken gehouden. Wel moest, om de dorst van de vier R71-cores te lessen, het setje 7900GX2-kaarten naar 500MHz core/605MHz geheugen worden teruggeklokt, maar een CrossFire-systeem met de helft van het aantal kaarten gebruikt toch regelmatig meer energie.

nVidia Quad SLI-review: artefacten De prestaties zijn soms overtuigend, soms ook totaal niet. Bij resoluties van 1600 bij 1200 beeldpunten of lager wordt het viertal van nVidia niet alleen door de ATi-opstelling bedreigd; een enkele 7900GX2 - die dus twee cores biedt - laat de Quad SLI-machine eveneens regelmatig achter zich. Bij hogere resoluties is het ook niet alles goud wat er blinkt: op 2560*1600 en met 4*AA en 16*AF maakt een tweetal X1900 XTX-kaarten in diverse tests gehakt van de nVidia's. Bij andere games, zoals Doom 3, weet het kwartet van nVidia de concurrentie weer wel dik te verslaan. Opvallend is dat hoewel er vrijwel identieke systemen werden getest, de ATi-kaarten bij TechPowerUp gemiddeld beter scoren dan de nVidia's, terwijl bij Xbit Labs de nVidia's veelal de overhand hebben. Bij lagere resoluties is Quad SLI in elk geval weggegooid geld, weet de TechPowerUp-recensent:

Dear NVIDIA,
I have a great performance improvement suggestion for your next QuadSLI driver release:
if ((resolutionX<1600) && (resolutionY<1200))
        DisableQuadSLI();

Juist bij hogere resoluties en hoge AA/AF-instellingen blijkt dat de Quad SLI-technologie echter nog verre van volwassen is. Beide reviews maken melding van een lange, lange lijst met problemen: crashes, artefacten en blauwe schermen waren aan de orde van de dag en diverse testresultaten konden pas na een aantal pogingen worden opgetekend. Hoewel ook ATi's kaarten bij een enkele test de mist ingaan, is het gebrek aan stabiliteit van Quad SLI 'totaal onaanvaardbaar', betogen beide reviewers. Vooral vanwege de bijzonder hoge prijs van een viertaktsysteem is stabiliteit wel het minste dat de klanten zullen verwachten. Ook de CrossFire- en SLI-drivers waren in eerste instantie niet stabiel, maar beide fabrikanten hebben de aanloopproblemen weten te verhelpen. Het valt te hopen dat dat ook met de Quad SLI-drivers lukt, anders ziet het er somber uit. Verder zijn de prestaties af en toe spectaculair, maar wordt het viertal te regelmatig 'vernederd' om de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Ook de langverwachte 32*FSAA-instelling wordt vanwege tegenvallende framerates en de vele crashes als 'nutteloos' betiteld. Voorlopig kunnen geïnteresseerden hun geld dan ook maar beter in hun zak houden.

nVidia Quad SLI-review: GX2-kaart
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Op de foto ligt de kaart mooi plat op tapijt....
Ik zie hem echter al doorhangen in een PCI-E slot :Z
Vond een 9600 pro met een zalman ZM80D-HP wafelijzer al zielig voor mijn agpslot maar dit slaat alles :o

Daarvoor zijn die gaten op het uiteinde dus... :z :Y)
Dat is geen probleem als ze alle vier doorhangen... ;)

<edit, flip fluitketel, zo te zien heb je gelijk, zit een beetje te slapen achter mijn bureau.... >
Alle 4? Quad SLI bestaat dacht ik uit 2 videokaarten die beide 2 GPU's hebben.. (Correct me if I'm wrong..)

[edit]
@Bamboe na edit:
Mwoah.. net even zitten googlen of het klopte wat ik schreef, maar er zijn dus ook quad-sli setups met weldegelijk 4 kaarten.. Zie reviews: Gigabyte GA-8N SLI Quad Royal-moederbord getest. Maar in het huidige artikel gaat het zoals te zien is bij Xbit Labs wel om 2 kaarten.
wat ik niet begrijp is hoe ze dan met 4 kaarten het sli bruggetje aan elkaar verbinden, want dan heb je alsnog 2 kaarten aan elkaar gekoppeld maar die paren dus niet aan elkaar. of gaat dat met een externe crossfire kabel
@WSaeNoTSoCK:
Dat gaat dan denk ik via de PCI-express bus. Wederom weet ik het niet 100% zeker maar ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om die sli-brug te laten vervallen voor de nieuwere mobo's en het SLI-gebeuren rechtstreeks via PCI-express te laten verlopen.
Als het full-length is, dan zou het in een Chieftec (of chieftec based) kast moeten passen, daar zit een speciaal stukje plastic om kaarten te ondersteunen.

En anders, doos mecano opzoeken op zolder ff knutselen, en zelf ff steuntje maken :+
Dit lijkt zeker op een full length.
Die had ik vroeger ook op een geluidskaart in me 386,
stukkie plastic voor zulke kaarten enzo
Desktop kasten komen ook weer aardig in hoor :+
goed stukje verwoestende journalistiek dit.

SLI kan ik nog begrijpen. Quad SLI is gewoon over the top
Toen SLi uitkwam was dit ook over the top, nutteloos en alleen voor een berperkt publiek. Nu zijn we bijna 2 jaar later en SLI is helemaal aanvaard. Quad sli zal dit dus ook wel worden.
Zo nutteloos, over-the-top en afgrijselijk onstabiel is SLI nooit geweest!

En aanvaard is ook een groot woord. De techniek werkt nu goed en levert winst op, maar vrijwel niemand heeft het ook daadwerkelijk in zijn systeem zitten.
Het blijft een systeem voor mensen die geld teveel hebben ipv een systeem voor fanatieke gamers.
[gefrustreerdebijna7900gteigenaarmodus]

ipv 2 van die chips op 1 kaart te duwen misschien handig om de "normale"consument te voorzien van voorraad...:S

[/gefrustreerdebijna7900gteigenaarmodus]

overigens wel geinige intwikkeling. qua technologie kun je dit soort gadgets alleen maar toejuichen. het zijn per slot van rekening nu juist de uitschieters die voor vernieuwing zorgen.

Wat me dan wel weer zorgen baart is het kostenplaatje. Ik kan me niet voorstellen dat hier een grote markt voor is zolang die dinge stroomvreten zoals een student bier zuipt en die dingen warmer zijn dan de verwarming bij opoe thuis.
Mensen die zo'n kaart kopen, maken zich denk ik niet zo druk om de stroomrekening. Zoveel stroom vreet hij nou ook weer niet volgens het artikel:
met name het stroomverbruik wordt door nVidia netjes binnen de perken gehouden. Wel moest, om de dorst van de vier R71-cores te lessen, het setje 7900GX2-kaarten naar 500MHz core/605MHz geheugen worden teruggeklokt, maar een CrossFire-systeem met de helft van het aantal kaarten gebruikt toch regelmatig meer energie.
Alleen voorlopig zou ik alsnog afwachten, totdat dit stabiel is geworden.
Omdat ze die kaarten zover terug geklokt hebben vreet ie niet zoveel stroom nee.

Maar daarom koop je geen QuadSLI. Je wilt 4 kaarten op vol vermogen laten draaien, ipv 4 kaarten op halve kracht die dan even snel zijn als 2 kaarten op volle kracht.
BSOQ ... Blue Screen Of Quad-SLI :Y)

Mag hopen dat 't uitsluitend driver-issues zijn, maar zo te horen hebben ze nog veel werk te doen ... maar ach Voodoo had vroeger ook niet meteen vlekkeloos werkende drivers; laten we het beste hopen :9
Dat word voor Vista dan RSOQ :P (R is dan Red, aangezien ze de blue eruit gooien :) )
BSOQ...
Barbeque Super Overrated Quad-SuperLompeIngeving :Y)
Hoe lang zou het nog duren voor ze met vectorgraphics komen? :P
[insectenseks]

Ik vind de benaming "Quad SLI" een beetje vreemd. SLI is immers een methode om twee videokaarten te laten samenwerken, Quad SLI impliceert daarbij dat het dus om 4 SLI opstellingen gaat. Het gaat hier immers nog steeds om twee videokaarten, alleen wel met meerdere cores, maar ik zie nog steeds maar 2 videokaarten.
Daarbij komt dat al waren het 4 videokaarten het nog geen 4 SLI opstellingen zouden zijn maar slechts 2!

De naam "Double SLI" lijkt me beter, al verzin ik die net zelf. Maar ik vind dit vooral een "normale" SLI opstelling, want er worden maar 2 fysieke videokaarten gebruikt :Y)

[/insectenseks]
het had ook beter een '2 × Dual core SLI' opstelling kunnen heten naar mijn idee
2 x dualcore SLI = 8 cores denk ik?
2 kaarten X dualcore X 2 = 8 volgesn mij hor :P

Wat is nu precies het verschil tussen SLI en Dualcore GPU?
nee het zijn 2 kaarten met 2 cores elk, dus 4 cores }:O
ALs je toch over dual core begint...

Zijn er al plannen voor dual/quad core GPU's?
SLI = scalable link interface

Dat hoeft dus helemaal niet over twee kaarten te gaan, en 'quad' sli geeft duidelijk aan dat het vier kaarten zijn die via sli zijn verbonden.
Tja, het ging naar mijn mening ook allemaal veel te hard. En zeg nu zelf...je kunt tegenwoordig (zelfs zonder SLI, maar ok desnoods met) een gamesysteem samenstellen die alles trekt en dit ook ruim in de toekomst nog zal doen. Dus waarom dan Quad SLI?

Laat ze nog maar even doorontwikkelen.
Omdat de concurrentie dat niet heeft? ;)

Dan ben je (ookal is je kaart 1 vs 1 langzamer dan de concurrent) alsnog sneller :)

Het is wss ook makkelijker/goedkoper eerst meerdere kaarten te laten samenwerken dan meteen op dualcore gpu's over te stappen.
Ik vraag me af of er serieus mensen zijn die zo'n Quad systeem willen aanschaffen? Volgens mij is het vrij duur en kan je de meeste games van tegenwoordig al perfect spelen met een nieuwe Nvidia kaart..
Ik vind dit om eerlijk te zijn niet zo'n goede vraag....

Domme vragen bestaan niet zegt men dus dan maar een antwoord geven dat goed is. :)

Bijna voor alles is er wel een markt, hoewel erg klein. Je hebt altijd wel van die patsers die zich van de rest willen onderscheiden door een quad-sli penisverlenging te kopen.
Bij zowat elke nieuwspost op tweakers over een laptopmonster/alienwarepc/grafische kaart zie ik wel zo'n vraag terug. Het gaat er niet zozeer om om deze kaarten in grote aantallen aan de man te brengen. Het gaat erom dat je naamsbekendheid krijgt c.q. de snelste bent. Hierdoor gaan de verkopen van je budget/mid-end/semi-highend ook omhoog. 8-)
Ja oké ergens heb je wel gelijk, maar het zou me niets verbazen als ze volgende week ineens een "dual quad sli" systeem hebben met 8 cores.. en dat alleen maar om inderdaad de snelste te zijn.. Maar het lijkt me dat ze zulke dingen niet voor niets ontwikkelen, anders zouden ze alleen maar verlies lijden toch?
Ja natuurlijk worden ze niet met verlies verkocht. Ze verdienen juist flink op die kaarten maar omdat er zo'n kleine markt voor is valt het allemaal nogal mee(tegen).

Het punt dat ik dan ook maakte in de vorige post is dat het de bedoeling is dat men de goedkopere kaarten koopt omdat Nvidia/ati de snelheidskroon in handen heeft.

Omdat die kaarten zo snel zijn hangt er zo'n kollosaal prijskaartje aan. Kijk maar eens naar de Ati x8*0 serie en de Nvidia 7*00 serie. Er worden gewoon kaarten verkocht die ook als topmodel verkocht zouden kunnen worden (gelockte pipelines ed). Sapphire X800 GTO^2 anyone ;) Meestal zijn de pipes wel kapot of niet helemaal functioneel maar het komt wel voor.

Daarom wordt er o.a. ook geen verlies geleden; voor verschillende soorten kaarten wordt EEN productielijn opgezet. (zelfde core maar dan geknepen).
Ja natuurlijk worden ze niet met verlies verkocht. Ze verdienen juist flink op die kaarten maar omdat er zo'n kleine markt voor is valt het allemaal nogal mee.
Omdat het zo'n kleine markt is, denk ik dat ze juist wel verlies maken op deze reeks. Marketing, planning etc., dat haal je er echt niet uit door een paar kaarten meer of minder te verkopen. Ik denk dat dit dan ook gewoon een stukje reclame voor Nvidia is.
Omdat het zo'n kleine markt is, denk ik dat ze juist wel verlies maken op deze reeks. Marketing, planning etc., dat haal je er echt niet uit door een paar kaarten meer of minder te verkopen. Ik denk dat dit dan ook gewoon een stukje reclame voor Nvidia is.
Die Marketing en plannings kosten vallen over de hele serie kaarten te spreiden, dat is niet specifiek iets wat deze kaart betreft. Dat punt van de reclame had ik overigens al aangehaald.
Voor sommige mensen speelt geld nu eenmaal geen rol en die willen gewoon het snelste verkrijgbaar.
Ik denk dat de heren GPU-fabrikanten beter hun pijlen kunnen richten op multi-core (i.c.m. betere prestaties per Watt). :)
Wie zegt dat ze dat niet doen?
Quad SLi verbruikt geregeld minder dan 2 ati kaarten in crossfire. Dat hebben ze toch mooi gedaan zou ik zeggen.
Het presteert ook geregeld minder dan 2 ATI kaarten in Crossfire.
Voor een belangrijk punt komt dat juist doordat ze de frequenties van cores en geheugen omlaag hebben gehaald die dus ook het verbruik omlaag halen.
Van Nvidia , die nog niet zo erg lang geleden 3DFX rechten , medewerkers enzo overkocht , zou je toch wel wat meer prestatiewinst verwachten uit 4 Gxx cores ;(

Quad SLI zal eerder een test geweest zijn voor de marketing afdeling denk ik :)

(NFI trouwens)
En waarom zou je dat verwachten?

Had 3DFX dan zo'n succevolle Quad SLI technologie?
Ze waren in ieder geval de eerste met die dual 12MB (of was het nou 16?) Voodoo kaarten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True