Microsoft en Toshiba gaan technologie delen

Microsoft en Toshiba hebben afgelopen vrijdag een kruislicentie-afspraak aangekondigd, wat inhoudt dat ze elkaars technologie gaan delen. De twee bedrijven hebben naar eigen zeggen geen concrete plannen om samen producten te gaan ontwikkelen, maar willen in ieder geval voorkomen dat ze in de toekomst met elkaar in conflict zullen komen op grond van patenten. De deal - waarvan de financiële kant geheim wordt gehouden - is volgens analisten gunstig voor beide bedrijven. Toshiba zou de kennis van Microsoft op het gebied van (embedded) software goed kunnen gebruiken, terwijl andersom met name de televisietechniek interessant zou zijn voor de softwaregigant. Het is niet de eerste keer dat Microsoft een samenwerking aangaat met een electronicabedrijf; eerder sloot het al een soortgelijk pact met Siemens.

Door Wouter Tinus

15-05-2005 • 14:13

23 Linkedin

Bron: Reuters

Reacties (23)

23
22
12
0
0
8
Wijzig sortering
Anoniem: 80256
15 mei 2005 14:31
Je ziet echt dat MS overal aanwezig willen zijn, en dan vooral in de home entretainment. Geen slechte zaak, maar binnenekort heb je WinXP-kitchen edition
Aan de ene kant is het handig wanneer producten integreren, maar wanneer mijn magnetron de bsod krijgt, begin ik me toch het nut van die integratie af te vragen...
Wat een heerlijk flauwe opmerking. Ik heb al geen jaren een BSOD gehad, dus misschien is de opmerking een beetje uit de tijd.
Dat jij al een tijdje geen bsod meer hebt gehad betekend niet dat die dingen niet meer bestaan hoor. Er zijn nog genoeg mensen die er nog vaak last van hebben hoor!
Beste vriend,
@@marcieking

Een tweaker als jou zal zeker in staat zijn wat goede drivertjes uit te zoeken voor zijn bakkie (en als je té exotische hardware hebt, jou probleem).
We weten allemaal dat een gewoon programmatje geen BSOD kan veroorzaken, hooguit een 'Reageert niet' venstertje ed... BSOD's ontstaan door twee hoofdfouten:

1) Hardwarefouten, denk maar eens aan geheugenfouten (toch maar Dane-Elec erin?)

2) Kernelfouten van de software
A) ntosknrl.exe onwaarschijnlijk, meestal te wijten aan b
B) Fouten door verkeert geprogrammeerde drivers (drivers hebben zowat veel rechten op een laag niveau, vandaar). Dit komt wel wat vaker voor.

Daarbij zijn embedded systemen geoptimaliseerd voor 1 iets, op elkaar afgestemd. Een MediaCenter van MS zal in theorie altijd iets stabieler zijn dan een desktop. Aangezien de de MediaCenter speciale software/drivers heeft inclusief het MediaCenter logo (biedt toch geen 100% zekerheid). Ik heb het wat slecht geformuleerd, maar je weet wat ik bedoel.

Ik kan geen drivers programmeren, maar geef maar maar eens de DDK en ik bouw je een filetje waarmee ik zo een BSOD op jouw scherm kan toveren...snap je het punt?

Dus, BSOD zijn out-of-date
Humor over BSOD's is ook humor meer. Lekker stoer 'BSOD', dacht het niet.

(excuses: ik zie dat iemand onder mij ook al een antwoord op jouw commentaar heeft gegeven, ik was wat langzaam met tikken)
Zoals 70070540 al opmerkte, het was gewoon een flauwe opmerking, mijn echte mening helt meer over naar de eerste.

Daarnaast was het een reactie op Kitchen XP, en dat was denk ik ook niet al te serieus bedoeld.

Wat dan wel weer grappig is is dat dit 2 inzichtvol word gemod. :Y)
Gelukkig is een BSOD bijna nooit meer de schuld van het OS, en dan nog, breng je em toch gewoon terug? Garantie heb je op het hele ding, dus ook op de software die erin zit ;)
Melding op de display van je magnetron: "Er is een virus aangetroffen!", en dan vraag je je af... in het OS of in het eten?
Microsoft heeft al keuken apparatuur getoont, hun software wordt al gebruikt in een huis-van-de-toekomst keuken die te zien is in Redmond dacht ik.

Kan effe niet de URL vinden, maar wat ik herinner (is al een tijdje terug), was dat het aanrecht een ingebouwd touchscreen monitor had, waar gerecht instructies op werden getoont en die via spraak (touchscreen werkt niet zo lekker als je mes in de handen hebt) bestuurt kon worden.

Tevens zat er dan touchscreen LCD op de koelkast om mee TV te kijken, te internetten, maar ook bestellingen doen en bijhouden of er dingen op raken in de koelkast.

Waren nog meer dingen, maar dat waren de twee belangrijkste die ik kan herinneren.

http://www.microsoft.com/canada/home/styleandhome/2.3.27_thedigitalhom ecookinginthehightechkitchen.asp is wat ik snel via Google kan vinden.
Het huis van de toekomst (Living future) in Amsterdam draait ook bijna alles draait daar op windows en hebben een grote plasma tv met HP mediacenter pc wat oud ;)
Anoniem: 142144
15 mei 2005 14:38
Of u even servicepack 2 wilt installeren op de magnetron. Leg de CD in de magnetron. Laat hem 20 seconden opwarmen en de data wordt vanzelf overgezonden :P :P
Anoniem: 112921
15 mei 2005 15:07
Tohiba werkt ook mee aan Blue-Ray en de de Cell chip, misschien wil Microsoft oa de technologie die SONY gebruikt gebruiken in de toekomst.
Anoniem: 142029
15 mei 2005 15:13
Toshiba werkt niet mee aan blue-ray maar alleen hd-dvd, ze hebben alleen gesprekken onderling om één standaard uit te brengen
Anoniem: 73840
15 mei 2005 15:40
/evil complot graancirkel mode /on

Microsoft doed dit gewoon om toekomstige rechtzaken te voorkomen.... ze zijn niet meer marktleider die de rest hun producten opdringt............ nee ze zijn producent van een standaart binnen software waar ze 'toevallig' mede-eigenaar van zijn :+

/evil conplot graancirkel mode /off
Ja, mee eens, nog niemand heeft de reden van deze overeenkomst genoemd, dus zal ik het maar doen:
-Toshiba heeft 500+ patenten,
-MS ook,
-Toshiba gebruikt het een en ander van MS, wordt gesued, en moet bedrag X aan MS betalen, plus bedrag Y aan rechtskosten,
-MS gebruikt dingen van Toshiba, wordt gesued, en moet ongeveer hetzelfde bedrag X weer terug aan Toshiba betalen, plus bedrag Y aan rechtskosten.
In dit geval zouden de winnaars rechtbanken en advocaten zijn, die 2Y verdienen, en MS en Toshiba zouden allebei Y verliezen, X compenseert voor beiden.
Dat hebben ze nu dus mooi voorkomen.
En beter nog, ze kunnen natuurlijk wel kleine bedrijven sueen, die geen patenten hebben, en zo hun 'gezamenlijke' monopolypositie (van de grote bedrijven) fijn behouden.

Edit: slordige rekenfout :)
Als ik dan toch loop te editen, ook even zinvol om te zeggen dat MS dit ook al met Sun deed, dus alle grote bedrijven zijn blijkbaar wel degelijk bang voor software-patenten. Ze zorgen nu zo snel mogelijk dat ze voor mekaar niet meer bang hoeven te zijn.
is dat dan software of hardware delen?
Anoniem: 95759
15 mei 2005 15:03
terwijl andersom met name de televisietechniek interessant zou zijn voor de softwaregigant
Bedoelen ze daarmee die quantumcryptografie? Dan is microsoft er snel bij. Straks gaan ze DRM nog combineren met QC.
Nee, ze bedoelen gewoon iets doodnormaals als streaming video (serieus!). Dat is omgeven met meer patenten dan jij op 23 handen zou kunnen tellen, en Toshiba is (slechts) een van de patenthouders.
Even nagezocht, en Intertrust (Sony+Philips), Mitsubishi en WebTV Networks hebben ook patenten in deze branch, als voorbeeld, maar Toshiba en Microsoft ook. Niemand kan het eigenlijk gebruiken zonder andermans patenten te schenden (aangezien de patenten zwaar ondeugdelijk en veel te breed zijn, en al helemaal niet duidelijk maken wat in normale mensentaal gepatenteerd wordt), tevens is het niet duidelijk hoe de rechter de afbakening van deze patenten ziet, dus gaan al die grote bedrijven zeggen, "als jij mij niet sued sue ik jou ook niet".
Gevolg: Alle grote bedrijven kunnen straks inbreuk maken op deze patenten, kleine bedrijven hebben het nakijken.
Anoniem: 130202
15 mei 2005 22:20
Het is natuurlijk wel zo, wanneer 2 grote bedrijven haar krachten bundelen, een veel groter budget hebben voor research en ontwikkeling. En vooral dat budget van Microsoft dan ;)
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Toshiba minder geld heeft dan Microsoft.
Anoniem: 142029
15 mei 2005 14:41
Ik vind het toch verbazingwekkend hoe microsoft ondanks de enorme monopoliepositie niet de aloude fout maakt en niet naar de toekomst en omgeving kijkt. Ze zijn inmiddels op zoveel fronten bezig...het is voor de consument uiteindelijk voordelig en ik vind zelf dat het allemaal wel goed werkt (mijn pa die een softwarebedrijfje heeft denk daar echter heel anders over, misschien dat het voor professioneel gebruik anders is).

De samenwerking zal ook te maken hebben met het feit dat windows hd-dvd van toshiba wil ondersteunen, itt tot blue ray waar oa sony en philips achter staan.
Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar misschien maakt dat blad het wel duidelijker, alhoewel ik dat betwijfel, aangezien we op dit moment in mei 2005 leven.