Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Apple

Ook Apple heeft de resultaten van het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2005 bekendgemaakt. Het bedrijf heeft een omzet van 3,24 miljard en een nettowinst van 290 miljoen dollar (34 dollarcent per aandeel) gerealiseerd, net iets minder dan in het recordkwartaal Q1 2005, toen werd een omzet van 3,49 miljard en een winst van 295 miljoen dollar gedraaid. Ten opzichte van een jaar geleden, het tweede kwartaal van fiscaal 2004, is de omzet met 70 procent toegenomen en de winst met wel 630 procent. Deze uitstekende resultaten heeft Apple vooral te danken aan de iPod; van de verschillende varianten van de razend populaire muziekspeler werden in het afgelopen kwartaal 5,3 miljoen stuks verkocht, een stijging van 558 procent vergeleken met een jaar geleden. Ook de Macintosh-computers deden het goed met ruim 1 miljoen verkochte stuks.

Drie iPod-generaties naast elkaar
De Apple iPod, hier in drie generaties getoond, het 'witte goud' voor Apple?
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

De iPod is een mooi apparaat en de winst is natuurlijk erg netjes.

Ik denk zelf alleen dat de markt voor de iPod over een tijdje totaal instort. MP3 spelers zijn namelijk pas sinds en jaar of twee echt in, waardoor je nu werkelijk iedereen ermee ziet lopen. Grote kans dat de markt binnenkort verzadigd raakt en de verkoop van de iPods schrikbarend terugneemt. In tegenstelling tot de flash spelers, doen de meeste mensen met een HD speler er waarschijnlijk veel langer mee, omdat de opslagruimte meer dan genoeg is en ze niet elke pakweg twee jaar een nieuwe speler zullen kopen voor 250+ euro.

Daarnaast verandert Apple steeds maar weinig aan het design. Het design is op dit moment erg hip, maar grote kans dat het binnenkort niet meer speciaal is en mensen op zoek gaan naar andere designs. Dit was ook te merken met Nokia dat ten tijde van de 3310 etc heel erg populair was, maar omdat ze elke keer hetzelfde soort design uitbrachten steeds verder is gaan achterlopen en je nu steeds meer mensen met Samsungs en dergelijke ziet lopen.

Bovendien zie ik de iPods ook verder achter achter gaan lopen op technisch gebied. Spelers met een mooi kleurenscherm en mpeg-afspeelfuncties zie je steeds meer op de markt komen en Apple is daar nog niet erg sterk in vertegenwoordigd. De vergelijking met Nokia kan je ook hier verder doortrekken. Nokia bleef tenslotte ook de functies steeds verder proberen te perfectioneren in plaats van juist nieuwe functies toe te voegen, waar de consument duidelijk om vroeg. De prijzen van de nieuwste spelers zullen namelijk niet steeds verder blijven zakken, waardoor het belangrijk wordt je te onderscheiden op functionaliteit.

Apple blijft helaas zich teveel focussen op het huidige succes en kijkt mijn inziens te weinig naar de toekomst. De iPod was redelijk bijzonder, maar als straks teveel mensen het hebben, dan gaan mensen op zoek naar spelers met een ander design en andere functies.

Het is bovendien ook erg jammer dat juist de grootste speler op de markt het minste risico durft te nemen op het gebied van vernieuwingen.

@ gielius: Met die mediachip zijn ze dus erg laat, aangezien andere spelers nu al een mijlenverre voorsprong hebben. Tegen de tijd dat ze een mediaspeler uitbrengen zijn andere fabrikanten waarschijnlijk al bij hun tweede of derde generatie apparaten beland.

Draadloze communicatie zou erg interessant zijn, maar er is nog niks aangekondigd. Het lijkt me bovendien niet dat Apple de enige is die zich ermee bezig houdt. Er zijn nu al spelers met bijvoorbeeld draadloze headsets.

Achterlopen op technisch vlak is meestal niet erg slim. Vaak loop je tegen problemen aan bij nieuwe functies. Die kunnen de andere fabrikanten dus al hebben opgelost in de tweede/derde generatie, terwijl de mediaspeler van Apple dan mogelijk nog kinderziektes bevat.

@ Nyarlathotep: precies hetzelfde wat Nokia ook dacht. Kleurenschermpjes? Onnodig op een telefoon. Camera's? Onzin. Nu is het standaard waardoor ze achter de feiten aanlopen en Samsung, Sony-Ericsson en Motorola een behoorlijke achterstand hebben ingehaald.

De iPod werd trouwens pas echt een hit/hype zo rond de derde generatie. De miljoenste ipod werd pas zo'n 1.5 jaar na de introductie van de eerste generatie verkocht en toen de derde generatie uit was. De tweede miljoen werd zes maanden daarna verkocht. Dus kan je al zien wanneer ze hard gingen lopen.

Als een consument over een tijdje kan kiezen voor een standaard iPod of een speler in verschillende designs, mooi kleurenschermpje, videoafspeelmogelijkheden etc voor dezelfde prijs, dan kiezen de meeste waarschijnlijk voor de speler met meer opties.
Apple blijft helaas zich teveel focussen op het huidige succes en kijkt mijn inziens te weinig naar de toekomst.
denk je? =>
http://www.tweakers.net/nieuws/36845/?highlight=apple
en
http://www.tweakers.net/nieuws/35064/?highlight=patent+ipod
zou Apple toch niet onderschatten.....

@ BaroZZA: Je hebt gelijk dat ze wat dat betreft al "achterlopen" maar ik heb wel het idee dat ze bij Apple liever wat achterlopen om daarna met iets echt uitgekookt te komen. [oudbollige mode] hardlopers zijn doodlopers.... [/oudbollige mode]
Apple maakt precies wat de consument wil... Dat is toch wel duidelijk uit de verkoopcijfers? De I-pod is een gelikt apparaatje, met idd minder functies dan de gemiddelde concurrent. En dat maakt het apparaat ook bijna perfect. Een goede kwaliteit speler heeft geen overdaad aan features, maar goed uitgewerkte features die de consument ook wil hebben.
En geloof mij dat ze bij Apple absoluut wel vooruitdenken. Tot nog toe zijn alle generaties I-pods succesvol gebleken. Het is gewoon afwachten waar ze straks mee komen, en waar de consument interesse in heeft.

En zoals Gielius ook zegt: hardlopers zijn doodlopers. Kapitalen investeren in apparatuur en technieken waar de consument niet op zit te wachten is gelijk aan het tekenen van je eigen doodvonnis als bedrijf zijnde.
Goed verhaal, maar ben het niet helemaal met je eens. Je zegt dat Apple 'laat' is met het invoeren van nieuwe technologie. Ik denk persoonlijk dat ze gewoon de kat uit de boom kijken en vervolgens met een killer multimedia iPod komen.

Zo is de iPod eigenlijk ook geboren, de mp3 spelers kwamen op, mp3-cd was het niet helemaal (groot, onhandig), flash was het niet helemaal (weinig ruimte), de eerste HD spelers van Creative waren het niet helemaal (groot, menu's e.d. niet helemaal lekker). En toen kwam Apple met een product waar alles wél klopte (formaat, design, scrollwheel, navigatie, etc.)! Trouwens met alleen 'off-the-shelf' (dus bestaande) technologie! Geniaal concept op vele vlakken dus.

Ik ben nog steeds blij met mijn 1e gen iPodje :)
alle mensen die nu nog een 128/256/512mb spelertje hebben zijn nog steeds potentiele klanten

want die ruimte wordt al erg snel te krap ;)
en dan moet er aan uitbreiden worden gedacht hé
Ik heb 2 MP3 spelers, een 256MB Yepp en een 30GB Creative Zen. En ik gebruik die Yepp minstens 10x vaker dan die Zen, vooral vanwege het formaat van dat dingetje...
Het is bovendien ook erg jammer dat juist de grootste speler op de markt het minste risico durft te nemen op het gebied van vernieuwingen.

Een winnend paard veranderd men niet ;) (of toch iets in die aard }:O )
34 dollarcent per aandeel ... dividend uitbetalen zou netjes zijn, maar da's al van 1995 geleden :(
Het enige wat er gebeurd is in 2000 is een split 2/1 en nu in februari ll. opnieuw.

Ik vraag me af wat ze met al die cash gaan doen binnenkort ? Microsoft kopen ?

Bron
met al die cash... nou Jobs betalen denk ik... want ze mogen zijn miljoenen in stock options onder article 123R nog maar alleen geven als deze tot de kosten wordt geboekt... en ja hij krijgt maar 1 $ salaris maar hij krijgt ieder jaar enkele 10 tallen miljoenen dollars in aandelen.

Maar bon, dat zijn niet de kosten voor Apple.. waarschijnlijk gaan ze een media bedrijf opkopen of een paar platenfirmas mischien zelfs een hollywood bedrijf. Dat is een gezodne strategie om de markt in electronica te monopoliseren.
tweede kwartaal van het fiscale jaar 2005
Het is toch april :?
Moet het dan niet het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2004/2005 zijn?
Of is Apple inderdaad zo exclusief dat het zijn eigen jaartelling heeft? het jaar 25 jaar na Steve Jobs en Steve Wozniak...... ;)
Sommige bedrijven, apple is niet de enige, werken idd met een wat andere kalender voor hun fiscale jaar. Bijvoorbeeld half 2004 - half 2005 = fiscaal jaar 2005.
hier de allom bekende vraag

"Zal apple ooit zo groot worden als MS.. of groter?"

Ze zijn op dit moment goed op weg. Denk als ze meer reclame maken.. zodat de mensen kunnen zien wat OSX allemaal inhoud... dat ze erg veel klanten kunnen werven. Eindgebruikers willen over het algemeen EyeCandy. En daarbij schijnt het zo te zijn dat OSX erg gebruiksvriendelijk is.

Waarom heb ik eigenlijk nog nooit reclame van Apple gezien op Tv?
kijk maar eens naar ongeveer alle tv series en films welke computers daarin worden gebruikt. Bijna allemaal apple. blijkbaar gelooft apple meer in product placement dan in rechtstreekse commercials. althans voor nederland
yep, zoals de seizoenen van '24'

eerste seizoen: allemaal dell
tweede seizoen: veel apple, minder dell
derde seizoen: nog meer apple.

En geloof mij, dat is vrij effectief als reclame denk ik. Denk alleen maar aan de herkenbaarheid van het apple logo. Als je een scene schiet, en ergens staat die fel blauw verlichte apple mooi te wezen, dan heb je het zeker en vast gezien. En ik verdenk er hen ook van dat ze er toch voor zorgen dat er geen ander object voor het appletje staat, zodat het zeker goed zichtbaar is. Massas cinema displays ook (van de oudere met de twee plexi pootjes) en uiteraard de heel herkenbare witte iBook en zilveren PowerBooks

Prachtige serie overigens, maar product placement is idd belangrijk voor apple en het lijkt nog te werken ook (en het is misschien goedkoper dan traditionele reclame, je producten zijn elke afleveringen in beeld in één van de beste tv series ooit (48 afleveringen als je de laatste twee seizoenen bekijkt)
1ste seizoen dell? ik meen dat Jack Bauer een cinema display op z'n bureau had en dat Palmer's vrouw op een ibook zit te niksen.. maar bon..
grappige is ook dat een reclame is van asus die een wellis waar gefotoshopte pb gebruikt. Zal hem eens opzoeken.
Ah martijnvandijk betrapt jij kijkt dus ook naar Goede Tijden Slechte tijden. :P
Jij dus blijkbaar ook aangezien je het weet? :P


Ik moet iig zeggen dat het me niet verbaasd dat het steeds beter gaat met Apple, ze hebben mooie, (over het algemeen) goedwerkende producten die eenvoudig te bedienen zijn.
Ik zit er zelf ook over te denken om mijn huidige laptop te gaan verkopen en een powerbook aan te schaffen, aangezien ik sowieso al geen windows meer draai zal ik dat ook niet missen.
Reclame maken hoort niet echt bij Apple, tis toch een soort ons-kent-ons clubje met exclusieve gebruikers.

Helaas worden applegebruikers daardoor wel gezien als vreemde excentriekelingen die per se een duur fancy computertje nodig hadden :)

Hoewel ik MS gebruiker ben zou ik het leuk vinden als de Mac gemeengoed wordt.. helaas kom ik alleen nog te vaak mensen tegen die niet zo gecharmeerd zijn van Apple's producten en software..
Ik heb zelf eind 2004 de stap genomen, en heb er een iBookje bijgekocht, 512MB geheugen erbij en gaan..

En ik moet zeggen, Mac OS X is werkelijk een verademing om mee te werken.. Het is snel, het ziet er goed uit, en het werkt intuitief..

Bij Apple hebben ze er echt over gedacht van "user wil dit en dat, hoe kan hij dat het makkelijkst realiseren", en zo hebben ze dat uitgevoerd..

Verder heb je dan nog de uiterlijke looks waar menig andere Wintel-laptop wat van kan leren, alswel degelijkheid..

imo ziet "het rijtje" er nu uit..
Windows -> Games & hele specifieke software
Linux -> Servers
Mac -> voor 99% van de mensen geschikt voor hun dagelijkse bezigheden

Want 99% van de consument doet niet meer als mailen/internetten/dvd-tje branden, en dan ben je bij Apple aan het goeie adres :Y)
Laat me raden NiGeLaToR.. nog nooit voor een langere tijd met Mac OS X gewerkt? :)

Ik kijk bijvoorbeeld even naar de Mac Mini, die zich precies op die markt richt.

Jij hebt voor 250 Euro een vaag B-merk pc, met een Ubuntu dsitro erop, en iedereen die daar mee moet werken heeft een complete omscholingscursus nodig.. (ik kijk dus nu niet naar tweakers die dat zo door hebben, ik kijk naar "de gemiddelde consument")

Voor 499 Euro heb je een Mac Mini, waar gewoon geen onderhoud voor nodig is.. Extra RAM is ook nog niet eens nodig voor Safari/Mail/iTunes. Jij gaat er met die 250 Euro vanuit, dat ze alle randapparatuur behouden. Ik ook.

Jij hebt een grote kast onder je bureau staan, die nog eens opstijgt. Ik heb een klein kastje OP mn bureau, volledig geruisloos.. Ook wel prettig als een kantoor/woonkamer geen server-ruimte-geluiden krijgt.

Ja, je hebt het over 150 Euro extra. Maar daarvoor krijgt de klant dus wel een kleine, geluidsloze, Mac Mini.. Met daarbovenop ook nog eens Mac OS X.. Ik wil graag even alle features met je doorgaan waarom Mac OS X op de desktop (dus _niet_ in een server omgeving) beter te gebruiken is als een Ubuntu install..
Want 99% van de consument doet niet meer als mailen/internetten/dvd-tje branden, en dan ben je bij Apple aan het goeie adres
yup, zolang je portomenee maar dik genoeg is ben je bij hun aan het goede address.
voor 250 euro heb ik een nieuwe pc die dat allemaal makelijk kan doen. maar ik zou blij zijn als ik een half zo snelle 2de hands apple voor dat geld kon krijgen.

verder worden de linux desktop installatie's van de verschillende bedrijven steeds beter, en zijn ze, zeker voor mensen die nog nooit met een computer hebben gewerkt heel begrijpenlijk als ze er eenmaal op staan en geconfigureerd zijn. (ubuntu van debian bv, is erg goed doordacht en uitgewerkt, he is nog nieuwe en in ontwikkeling maar heeft duidelijk erg veel potentie)
voor 250 euro heb ik een zelf inelkaar gezet PC met A merk onderdelen. niks B merk dus.(zou nog geen prefab pc kopen, of iemand er een laten kopen om mijn leven te redden)
een 19db artic koeler van 6 euro erin, stille voeding en diamondmax 10 HD en je hoort hem niet. niks opstijgen dus. grotere kast? tja kan. niet echt belangrijk, geen 150 euro waard iniedergeval(het je wel waard? koop een scuttle).
en dan is mijn in elkaar gezet pc nog sneller als die qua hardware veroudere minimac(G4 cpu).
waneer was de laatste keer dat jij zelf een PC hebt gebouwed? je loopt wat achter.

en het is JUIST de tweaker die de omscholing nodig heeft. want hij wil meer met zijn PC, hij wil achter de graphice shell.
voor het "mail internet dvd branden" public is ubuntu SIM-PEL.
icon klikken, instructies lezen, belissen wat je wilt en het doen. kan niet makelijkers, ook niet met osx.

noem de features maar waarvan jij vind dat ze OSX beter geschikt maken als ubuntu en ik zal je laten zien dat je het mis hebt, dat ubuntu of ze ook heeft of niet nodig heeft of een alternatief heeft.

het enige voordeel van osx is dat je geen expert nodig hebt om het te installeren en goed in te stellen, maar ook daar werkt ubuntu hard aan, net als de hele linux communitie trouwens.
eenmaal goed ingesteld heeft het net zo weinig onderhoud nodig als osx(sterker nog osX is gebazeerd op linux tegenwoordig).
Reclame maken hoort wel degelijk bij Apple, maar niet bij Apple Nederland.. die hebben daar niet veel budget voor. Als je in londen komt zie je overal iPod billboards en Powerbook billboards, echt geniaal :) Amsterdam zie je ze geloof ik ook wel, maar verder is het in Nederland vrij rustig..
Ik zie hier in Amsterdam inderdaad regelmatig Apple billboards. Nog niet zo lang geleden een iPod reclame van iets van 10 bij 6 meter op een gevel. De Apple-winkels schieten hier dan ook als paddestoelen uit de grond.

Is dat buiten Amsterdam minder?
Is dat buiten Amsterdam minder?
Yup, hier in Friesland heb ik tot nu toe nog geen Apple reclame whatsoever gezien O_o.
Ik was laatst in Arnhem en zag daar een Apple-store.
Reclame maken hoort niet echt bij Apple, tis toch een soort ons-kent-ons clubje met exclusieve gebruikers.
het prijswinnende filmpje uit 1984, de switch campagne, de think different campagne, de iPod campagne (met de duotone posters en videoclips) etc. etc. etc.

Apple maakt een heleboel TV en billboard reclame in Amerika, maar in Nederland is daar niet zoveel van te zien zoals al werd vermeld. De laatste die we hier op TV gehad hebben was naar mijn weten de campagne voor de eerste iMac.

Er wordt hier in Nederland wel een boel reclame voor Apple gemaakt maar dan hoofdzakelijk door anderen. Zo had Jeroen van Inkel de iPod als eerste in z'n radioshow en is het apparaatje daarna ook diverse malen genoemd en gebruikt op MTV en andere zenders.

Iedereen die het in handen heeft gehad vind het een fantastisch product (op enkele uitzonderingen na) Dat is het sterke van de iPod, het verkoopt zichzelf wel. :)
Ze zouden groter kunnen worden als M$. De kans is niet groot maar aan bijna alles komt wel een einde. Als je als bedrijf zijnde iets maakt waar echt iedereen op zit te wachten dan kun je best een grote kans maken.

Apple zou zich niet alleen op de Mac moeten richten vind ik. Ze zouden een OS voor de gewone PC moeten maken, oke die is er maar dat stelt echt geen hol voor en werkt niet eens op AMD cpu's |:(

En Apple heeft onder computer gebruikers een goeie naam, daar moeten ze wat meer mee gaan doen. Echt iedereen die ik ken een een Imac heeft zou dood nog geen gewone PC willen hebben, iedereen zweert erbij.

Apple heeft de afgelopen jaren een hele moeilijke tijd gehad maar volgens mij is de mogelijkheid er dat ze best nog wel eens tot een groot bedrijf kunnen uitgroeien.
Een van de probleemveroorzakers bij Windows is dat het met alle hardware moet kunnen samenwerken. Dat is een erg ondankbare taak.
Door MacOS voor een kleinere, uitgekiende hardwareselectie te optimaliseren en de productie van die hardware ook te controleren (eigenlijk zijn er maar twee soorten Bookjes en vier soorten Macs) slaagt Apple erin een retestabiel en snel OS met een fancy GUI te realiseren, en dat op een HW-platform dat qua getalletjes achterhaald lijkt te zijn. Stop die soepele machinerie nou eens niet in een trabantkleurige veilingkist, maar in een doordacht design en je hebt je bestaansrecht bewezen.
dat is toch de keuze van de fabrikant.. Microsoft kiest ervoor om al die ellende te ondersteunen, dat is hun strategie en het werkt natuurlijk want iedereen draait het.
Mwa, ik vraag me af wanneer ze meer terrein gaan winnen op de desktop. Tot nu toe wordt GNU/Linux zelfs nog meer op de desktop gebruikt.
Vraag ik mij toch een beetje af. Apple verkoopt toch nog een redelijk aantal desktops per jaar en Linux wordt voornamelijk op servers gebruikt of als tweede OS.

Het desktop gebruik van Linux is dan ook nogal lastig te bepalen doordat mensen Linux (legaal) kunnen downloaden maar ook illegaal Windows kunnen gebruiken. Wat iemand daadwerkelijk gebruikt is dan ook erg lastig te bepalen. Als je de stelling kan onderbouwen ben ik benieuwd, maar persoonlijk denk ik dat er meer Apple desktops in gebruik zijn dan Linux desktops. Bij servers lijkt mij het trouwens wel omgekeerd.
Apple groter worden dan microsoft?

Denk je dat microsoft hun monopoly positie gaat opgeven zonder een gevecht? Dacht het niet!
En hoeveel miljard reserves heeft microsoft en hoeveel heeft Apple? Steve vs Goliath IMHO.

Mij lijkt het ideaal. microsoft, Linux en Apple alle 3 ongeveer 33% marktaandeel. Maar de kans op een zwarte vrouwelijke president in de USA lijkt me groter.
Hop hillary, snel onder de zonnebank!
Zal Apple ooit zo groot worden als Microsoft? Ze waren dat ooit wel. Ik las laatst een interessant interview met Steve Jobs, waarin hij hier ook over had. Hij gaf aan dat hij er niet meer naar streeft om de grootste te worden. Hij concentreert zich er liever op om de beste te worden. Hij wil gewoon geweldige produkten blijven maken en natuurlijk moet het bedrijf wel rendabel zijn en streven naar groei. Maar zijn visie is dat een niche-markt, zoals de Apple-doelgroep, een prima markt is voor een bedrijf als Apple. Als je dan echt alleen maar gaat streven naar totale dominantie, zoals Microsoft vaak pleegt te doen, dan heb je een heel ander bedrijf. Een bedrijf dat hij niet interessant vindt. Heel persoonlijk natuurlijk, maar wel een aparte visie en ik ben het er wel mee eens.
In de jaren 80 had je nog wel Apple reclame.

Ik weet niet meer precies of dat op de nederlandse zenders was.

Was een man die zat aan zijn bureau, en op een gegeven moment ging de wekker en die viel voorover om.

Ging blijkbaar over iets, kan me niet meer zo goed herinneren.
Als je Blade 3 kijkt wordt je dood gegooid met appels van apple joh :?
Apple zal alleen groter kunnen worden dan Microsoft op het moment dat de OS-en van Apple ook op PC's kunnen draaien.
En dat is een stap die Apple hopelijk nooit gaat maken...

Want dan bevind Apple zich in hetzelfde schuitje als Microsoft zich nu bevind -> teveel hardware-combinaties, waarbij er soms rare onverwachte dingen optreden.

Ben ook van mening dat Apple niet alleen de looks is, of alleen Mac OS X. Het is een geheel. Het geheel wat samen die ultieme ervaring geeft, voor zowel mensen die af en toe dat "ding" gebruiken, alswel voor mensen die er hun geld mee verdienen

En dat geheel, DAT is Apple.... Zodra Apple overgaat op Mac OS X for x86, dan is Apple Apple niet meer... en ik denk (hoop heeeeeel erg hard) dat Steve Jobs dat ook door heeft...
Juist Steve Jobs zou dat nooit willen. Toen Steve Jobs uit Apple was getrapt heeft Apple het bouwen van Mac clones toegestaan. Toen Steve terugkwam bij Apple was 1 van zijn eerste acties het stoppen met de clones.

Steve heeft het design van Apple computers (en NeXT computers) altijd erg belangrijk gevonden en dat design vind hij belangrijk van buitenaf, maar ook binnenin. De hele interne architectuur moet ook een kunstwerk zijn. Steve Jobs dacht trouwens al zo sinds de eerste appeltjes.
George Crow, our recently hired analog engineer, interrupted Steve. "Who cares what the PC board looks like? The only thing that's important is how well that it works. Nobody is going to see the PC board."

Steve responded strongly. "I'm gonna see it! I want it to be as beautiful as possible, even if it's inside the box. A great carpenter isn't going to use lousy wood for the back of a cabinet, even though nobody's going to see it."
Doordat Apple hardware en besturingssyteem in eigen hand houdt hebben zo controle over beide aspecten. Steve zit echt niet te wachten op Mac's in PC kastjes. Daarnaast is Apple nog steeds een hardware bedrijf die toevallig ook hun eigen OS maken.
Qua omzet is Apple nu dus ongeveer 3x zo groot als AMD :o
Wat een vergelijking, AMD is een cpu bakker, Apple een pc bouwer. Als je vergelijkt met een andere pc bouwer als Dell, zie je dat Apple bijna 4 keer minder omzet boekte. Ze hebben dus nog een lange weg te gaan.
Ik had hier kritiek geplaatst op Apple. Tot mijn stomme verbazing is dat inmiddels gewist. Kennelijk mag hier geen kritiek op Apple geleverd worden. Nou, dan is deze hele discussiegroep nutteloos, want het beeld is niet objectief.

Ik zal hier dus niets meer plaatsen en het ook nooit meer lezen, want de waarde van de berichten hier is nihil.
@weedikveel

"Ik denk dat hier de bekende Apple-psychologie weer gebruikt wordt: de koper denkt, het is Apple, "dus" geweldig. OK zegt Apple, dus veel te duur, want ze vreten het toch wel."

Als je deze bedoeld hij staat er nog! Te veel gerookt WEEDikveel?
Maar kijk nog eens goed, noem je dit kritiek? Leer dan eens het te onderbouwen! want nu is het een persoonlijke mening. :r
die ipodjes vind ik persoonlijk gewoon een betere oplossing voor het draagbaar mp3 'probleem' dan het werken met die usb stickjes enzo.


Heb zelf een ipod (2e gen) en die doet perfect waar ik em voor nodig heb: muziek spelen. in de auto heb ik em op de aux van men stereo hangen, en op de gewone stereoketen thuis heb ik em ook zo aangesloten.


zal idd beetje wachten worden op wat apple uit de mouw gaat schudden bij een van de volgende generaties op gebied van video player.
Hoop dat ze niet te hardnekkig gaan vastouden aan *.mov en ook *.wmv ofzo gaan ondersteunen. divx en xvid zal wel geen probleem zijn hoop ik.
Hoop dat ze niet te hardnekkig gaan vastouden aan *.mov en ook *.wmv ofzo gaan ondersteunen. divx en xvid zal wel geen probleem zijn hoop ik.
Ik hoop het niet. Quicktime is namelijk, ondanks de algemene mening onder Windows gebruikers, flink superieur aan windows media. In de gemiddelde windows media stream kun je bijvoorbeeld niet seeken, 't duurt een eeuwigheid voor een stream verder gaat nadat je skipped of pauseert, de kwaliteit is gewoon lager (en dat gaat nog veel erger worden in vergelijking met Tiger en H.264), etc. Bovendien is Quicktime op zich een vrij open formaat. Durf hetzelfde eens te zeggen over windows media...
Ik denk dat wij (gewone stervelingen die af en toe eens een aandeeltje verhandelen) maar blij moeten zijn met een eventuele aandelensplit, dat houdt het allemaal een beetje betaalbaar.
Ik denk dat apple de kat helemaal niet uit de boom aan het kijken is. Zoals hierboven ergens al genoemd een winnende formule moet je (nog) niet veranderen. En als je zegt dat de markt verzadigd raakt, daar heb je absoluut gelijk in, maar wat apple mijns inziens doet, ze wachten net zo lang met het maken van een nieuw product tot de technologische en uiterlijke kenmerken zo verschillen dat het vorige model net zo goed uit de steentijd zou kunnen komen. Kijk maar naar de verschillen van binnen en buitenkan van de imacs, powermacs... Het is volgens mij een bijzonder slim marketingtrucje.

Dan nog wat, door het bijzondere vernuft en simpliciteit van dat mooie witte apparaatje wat we ipod noemen, zorgt apple ook voor innovatie in andere delen van de ict wereld... tal van kleine bedrijven liften mee op het succes van apple (en dan praat ik niet over talloze ipor rip-offs).

'http://www.dvforge.com/jampod.shtml'

om maar een recent voorbeeld te geven dus. Ik vind het een knap staaltje van inspelen op de trends en psyche van de consument.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True