Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Bron: Reuters

Volgens een onderzoek van het Engelse CacheLogic wordt er op dit moment twee keer zoveel geshared over het internet dan een jaar geleden, zo lezen we op Reuters. De hoeveelheid data die per dag wordt uitgewisseld tussen de internetpopulatie staat gelijk aan ongeveer drie miljard liedjes of vijf miljoen films. Hieruit is te concluderen dat er wereldwijd tien petabyte aan data wordt rondgestuurd aan films, muziek en software. Dit kost de providers zo’n tien miljoen dollar per jaar aan bandbreedte en netwerkonderhoud. De International Federation of the Phonographic Industry zegt dat tussen januari en juni het aantal copyrightschendende files gedaald is van negenhonderd naar achthonderd miljoen.

Piracy P2P (klein)Volgens Andrew Parker van CacheLogic is het niet zo dat de muziekindustrie vooruitgang heeft gemaakt in zijn strijd tegen het file-sharen, het gebeuren heeft zich enkel verplaatst naar nieuwe netwerken. Sinds de muziekindustrie is begonnen met het aanklagen van mensen die veel illegale bestanden in hun bezit hadden, zijn veel consumenten overgestapt van Kazaa naar Bit Torrent en eDonkey. Ook het soort gedownloadde bestanden is veranderd: de meeste files zijn nu meer dan honderd megabyte groot, wat erop wijst dat de activiteit zich heeft verplaatst van muziek- naar film- en softwarebestanden. Door betere internetverbindingen en compressietechnieken kunnen grote files sneller gedownload worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

ook door steeds grotere spellen zal het verkeer gestegen zijn.
een xbox spel is tussen de 2 en 3 Gb.

dat is wat anders dan een PS1 spel van 100 Mb
en vergeet uiteraard niet al die flash-meuk, en grote plaatjes (alhoewel dat laatste minder meeteld denk ik..).. vooral door de vele breedband aansluitingen download je makkelijker een trailer van een film, of een demo van dat spel. ook het meer online luisteren en kijken van TV over het internet telt mee..!
valt dat niet meer onder gewoon internet verkeer?
hier hebben ze het (volgens mij) over p2p.

ik denk dat de spellen(zeker pc, maar ook console) idd ook aardig mee tellen, zo niet de grootste deel van het verkeer zijn.
om de porn niet te vergeten natuulijk, daar word ook aardig wat van gedownload over p2p.
Dit kost de providers zo’n tien miljoen dollar per jaar aan bandbreedte en netwerkonderhoud.
Correctie: dat levert ze miljarden op.
Hoeveel klanten hebben ISPs wel niet gewonnen met het feit dat er zoveel gratis/illegaal te krijgen is op internet.

Daar staat bandbreedte en netwerkonderhoud tegenover, maar de klant betaalt daar dik voor.
Inderdaad, veel ISPs maken zelfs reclame dat met hun verbinding muziek/films downloaden veel sneller gaat.

Telenet heeft zelfs een gids online staan voor P2P programma's :P
je bedoelt toch niet @home toevallig ?? die hadden laatst zo'n geinige radiocommercial, alleen jammer dat die lui bij BREIN weer gingen zeuren dr over :r
Ik denk dat de hele internet mentaliteit veranderd is door de komst van de breedbandlijnen. Wie slaat er tegenwoordig nog een driver op op zn harddisk? Die 10mb download je zonder problemen nog een keer. 't Zelfde geld voor freeware en illegale software. Waarom zou je daar een backup van maken tegenwoordig als het internet meer een ietwat trage (wereldwijde) LAN is geworden?
Het internet is geen LAN maar een WAN :Y)
UnderTaker 85 heeft gelijk, het internet is een groot en slecht beveiligd LAN.

Over die drivers ben ik het ook eens, alles wat ik bewaar is het OS, de drivers van mijn NIC en SCSI. De rest laad ik wel neer als ik weer aan het herinstallen ben.

Overigens is dat ook niet altijd slim, zo heb ik nog een SCSI kaartje van Diamond MM in een van mijn machientjes zitten, die echt niet meer wil werken zonder driver. En die kan ik NERGENS vinden :'(
Ik betaal ¤ 59,00 per maand. En die snelheid heb ik niet nodig om mijn mail snel binnen te halen of websites heel snel te bezoeken. Ik betaal met name zoveel om een data limiet te hebben van 50GB ipv 20GB. Voorheen betaalde ik ¤ 42,00.

Mijn provider verdient genoeg aan de data die ik verzend en ontvang. Ik kreeg laatst nog een extra rekening van ¤ 55,00 omdat ik mijn datalimiet had overschreven.

Kortom, die 10petabyte aan data leverd ze meer op dan de 10miljoen dollar die het ze kost. Laat hun dan maar wat geld afdragen aan Brein / Buma Stemra en consorten.

PS, zodra de Opta regelt dat ik binnen een dag van provider kan wisselen (i.p.v. 6 weken) ben ik weg bij Publishnet.
Dan wordt jij eventjes vies verneukt door je provider.
Voor die prijs en datalimiet mag je wel een mega goede verbinding hebben.

IK vermaakt me prima bij @home, geen datalimiet, downloadsnelheid = +/- 500 KB/sec, alleen die upload had wel wat meer gemogen = +/- 65 KB/sec
En dit alles voor ¤ 47,-
Helaas kan niet iedereen genieten van @Home (ik heb bv alleen de keuze uit ADSL-KPN of CASEMA-kabel)...
Die verplaatsing kan ook kommen doordat ze nu hele albums downloaden :+
dat verklaart meteen de opmerking
...het aantal copyrightschendende files gedaald is van negenhonderd naar achthonderd miljoen
\[off-topic]
twee keer zoveel geshared over het internet dan een jaar geleden
volgens mij is het nog steeds: 2x zoveel als ..... maar ik kan het fout hebben :)
En complete DVDs :+
ik denk naast muziek wat denk ik relatief minder is dan beeld matriaal ik schat dat je de volgende lijst kan maken kwa aanbod van data (op volgorde van grootste aanbod in MB)

1) beeld + geluid
2) muziek
3) software
4) plaatjes

wat eigenlijk heel logisch is omdat iedereen die nieuwe film of die moeilijk te vinden film/serie wil zien. daarnaast zijn het groeperingen die het aanbieden o.a een bepaalde status krijgen.

beetje offtopic
IMHO is newsserver toch veelbeter en zuiverder aanbod
Hmm en waar is dit onderzoek op gebaseerd ben ik wel benieuwd naar, tis maar hoe je de gegevens wil intepreteren, ik geloof er geen hol van dat het aantal copyrightoverschrijdende files gedaald is, hoe willen ze ooit scannen op legale en illegale files ?

Op deze manier kan het riaa lekker blijven doen waar ze mee bezig waren, en zeggen kijk het helpt: het aantal (illegale) bestanden neemt af, maar volgens mij si helemaal neit te zeggen hoeveel bittorent bronnen er voor een bestand bestaan, en dat konden ze vroeger wel doen bij kazaa...

Ik blijf met een hoop vragen zitten aan de hand van dit onderzoek iig
dat zal nog wel vele malen meer worden ook denk ik
niet alleen computers worden uitgebreider de content die er op moet draaien ook
als je een windows 95 instalatie al vergelijkt met een winXP installatie alles word groter en groter
in het windows 95/98 tijdperk had je een spel op een cd staan maar die nam maar de helft in beslag
nu krijg je of minimaal 3cd's of een dvd in je doosje stom toevallig kwam ik nog toca 2 tegen hier in de spellenbak.vroeger stond een programma als office op een paar diskettes nu al een paar cd's

plaatjes worden groter flash word mooier maar ook groter
mensen die websites maken hoeven steeds minder rekening te houden met 56k modems.
ik heb zon vermoeden dat platenmaatschappijen en dergelijke waaronder ook een stichting brein hieruit weer hun conclusies gaan trekken dat het allemaal te maken heeft met de toenamen van illegaal uitwisselen.
het is nu nog wachten op hun reactie :Z
Wat hier niet duidelijk wordt, maar in het originele artikel van Reuters wel, is dat p2p de grootste providers IEDER $10 miljoen/jaar aan bandbreedte en netwerkonderhoud kost.
Of dit gaat om de Engelse providers, waar CacheLogic (het onderzoeksbedrijf) vandaan komt, is niet duidelijk.
Maar toch vind ik het weinig. Er van uitgaande dat een grote provider daar toch tenminste wel 1 miljoen klanten heeft, die ieder gemiddeld $20-30/maand betalen, halen ze per jaar zo'n $240-360 miljoen per jaar op. Das toch wel erg veel voor wat het ze kost?! Natuurlijk hebben ze ook nog wel andere kosten voor mail-, news-, webservers, routers etc. en marketing, maar toch, dat zal toch niet zoveel meer zijn dan aan bandbreedte en netwerkonderhoud!??
Allemaal leuk en aardig, maar hoe willen ze dit uberhaupt meten? Met name de decentrale netwerken, daar is nergens een zinnige statistiek van te krijgen, dat is inherent aan de aard van die netwerken!
Hieruit is te concluderen dat er wereldwijd tien petabyte aan data wordt rondgestuurd aan films, muziek en software.
per wat? week, jaar?
als het alleen gaat om de gedeelde data lijkt me dit sterk hoor, 10 pb...
je ziet soms in dcc+hubs mensen die in hun eentje 1,5 tb sharen. lijkt me sterk als alle mensen bij elkaar maar 10 pb delen, dan sharet die ene persoon in zijn eentje al meer dan een tienduizendste van het hele internet.. :o
Het gaat hier om 10 PetaByte per DAG wat over internet wordt verstuurd. Het staat inderdaad niet duidelijk in dit artikel.
sow, 1TB interessant spul sharen op 100Mbit en je zit snel aan 1TB traffic per dag.
ik denk dat 1 petra bit al aardig wat is zeg maar, als ik kijk met mijn eigen vbd van @home is het wel erg veel 10petra bit per dag, heb net gelezen dat 1 petrabit 100,mil gb is, ik heb mijn bedenkingen erover dat er zoveel word versteurt.
, mja als ze het zeggen weet ik niet waar ze het vandaan hebben, lijkt me leuk om hier meer van teweten :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True