Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: Tom's Hardware Guide

Tom's Hardware Guide heeft eens gekeken naar het belang van LCD-contrastratio's. De contrastratio wordt verkregen door het verschil tussen het helderste witbeeld en zwartbeeld op te meten. Om precies te zijn gaat het om het verschil tussen een honderd procent witsignaal en nul procent witsignaal, waarbij het resultaat wordt gedeeld door de waarde van het nul procent witsignaal in Lux. Dus de uiteindelijke uitstoot van licht, wanneer er eigenlijk geen licht mag worden geschenen. Op basis van deze waarde gaan de fabrikanten ervan uit dat hoe beter de contrastratio, des te beter de mogelijkheid om wit en zwart weer te geven is door het scherm. Hierbij speelt echter ook de brightness oftewel de helderheid een belangrijke rol. Om bijvoorbeeld een contrastratio van 800:1 te bereiken is er een helderheid van 400,5 candela per vierkante meter nodig.

Het nadeel hiervan is echter, dat het wit te helder en het zwart niet donkerder zal worden. Ook zullen de ogen niet echt prettig vinden wanneer zij worden blootgesteld aan zo'n hoge helderheidwaarde. In vergelijking, een normaal CRT-scherm produceert ongeveer tussen de tachtig en honderd candela per vierkante meter, vandaar dat in de grafische wereld indien men overstapt op een LCD-scherm, de helderheid beperkt tot maximaal 110 candela per vierkante meter. Ook voor fotografisch gebruik wordt een helderheidratio van 110 cd/mē aanbevolen, wat een contrastratio van (110 - 0.5) / 0.5 = 219:1 oplevert. Echter als we kiezen voor een lagere lichtwaarde voor een beter zwartbeeld, bijvoorbeeld 0,1 cd/mē, komt de contrastwaarde op 1099:1. Een waarde van 0,1 cd/mē wordt normaal gesproken niet bereikt, 0,3 cd/mē ligt meer in de lijn der verwachtingen, waardoor de contrastratio nog altijd op een respectabele 366:1 komt.

Mire

Voor gamers is een hogere helderheidwaarde juist een uitkomst. De kleuren worden namelijk meer levendiger en fonkelend, vandaar dat er een helderheid van 200 cd/mē wordt geadviseerd. De contrastratio stijgt naar (200 - 0.3) / 0.3 = 666:1. In de afsluitende conclusie wordt bevestigd dat een hoge helderheidwaarde niet zo'n belang heeft als prestaties van het witbeeld op 110 candela per vierkante meter. Een hoge helderheidwaarde is alleen van belang wanneer het scherm wordt gebruikt in omgevingen waar zeer veel licht benodigd is en verder ook duidelijk moet zijn op grote afstand. Omdat het onwaarschijnlijk is dat de fabrikanten de prestaties op het gebied van 110 cd/mē gaan meten, ligt hierbij bij uitstek een taak voor de ISO. Deze organisatie kan namelijk aanvullende richtlijnen gaan opstellen, waaraan het scherm moet voldoen, wil het in aanmerking komen voor het ISO-keurmerk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Ik heb niet de indruk dat ze weten waarover ze praten, daar bij Tom's Hardware clubje.

Dark ambient contrast ratio (want hierover gaat) is de verhouding (ratio) tussen de helderste en donkerste toestand. Alle bits op 1 (wit) of op 0 (zwart) dus.
Die contrastverhouding is inherent aan het LCD-panel, en heeft dus niks te maken met de helderheid van het scherm. Verhoog je de intensiteit van het backlight, dan schaalt de helderheid van je witniveau, maar ook van je zwartniveau gewoon mee, dus proportioneel met de intensiteit (tenzij bij heel hoge intensiteiten ~ orde 1000 cd/m2, maar dan beginnen neveneffecten een rol te spelen, zoals fotoconductiviteit van de TFT's).

Er geldt dus wel: hoe hoger het contrast, hoe beter. Neem dit maar aan van iemand die dagelijks panels zit te evalueren/selecteren.
Het hele verhaal van ome tom slaat nergens op. Zij gaan er van uit dat als het scherm helderder wordt de blacklevels gelijk blijven. Fout dus. Die gaan met toenemende helderheid mee omhoog. De conclusie dat meer helderheid resulteerd in groter contrast is dan ook complete onzin. Verder hebben ze daar ook geen kaas gegeten van de manier waarop de mens contrast ervaart. Het is voor het oog (of beter de hersenen) worst of het blacklevel bij 20 cd ligt of bij 2 cd. Zolang het contrast maar net zo hoog is merkt het oog geen verschil. Dus een scherm met een contrast van 800:1 is altijd te prefereren boven een scherm met 400:1, onafhankelijk van de lichtopbrengst (hoe meer hoe beter).
Bemoeit Tom zich nog wel eens met zijn site? De reviews e.d. worden daar steeds slechter....

edit shellac: je bent veel te snel...
Mjah, hoe mooi de specs van die dingen ook mogen zijn, ik vind toch dat je gewoon een scherm moet kopen wat je er zelf prettig uit vind zien. Ik denk dat dat, net als met speakers, namelijk ook aan een flinke persoonlijke voorkeur onderhevig is... Iedereen moet gewoon kopen waar hij/zij zich prettig bij voelt, en verder boeit eigenlijk niks...
Daar heb je wel gelijk in , maar vaak is het zo dat je pas na enkele weken kan zeggen of het scherm echt prettig werken is , of dat het juist vervelend voor de ogen is.
Ingewikkeld stukje.

Praktische vraag naar aanleiding hiervan:
Vraag me af hoe dat zit met LCD TV's, mag je daar oko dergelijke uitspraken over doen en bij welke waardes moet je daar rekening houden? Fabrikanten "schermen" ;) daar ook met verschillende contrast-ratio's.
Wat ik belangrijker dan contrast ratio vindt is de zwartwaarde en het schaduwdetail.

Dat zwart dus echt zwart is en dat je bijvoorbeeld met een film of spel in een donker huis ofzo alles kan zien wat je moet kunnen zien.

Want vaak kan je dat zelf zien:

Als je brightness laag staat en je kijkt naar een plaatje op internet.. dan kan het wel eens voorkomen dat je niets ziet. Brightness hoger en je ziet ineens twee mannetjes met wapens tevoorschijnkomen en het hele plaatje blijkt heel licht te zijn. Of met een filmpje dat als je brightness hoger zet er in de achtergrond ineens een auto, een huis en een lantaarnpaal verschijnt.

Het beste is natuurlijk: goede contrast ratio, goede zwartwaarde en goed schaduwdetail.

Dus dat donkere scenes echt donker zijn maar je nog wel elk detail kan zien en lichte scenes echt licht en dat zwart ook bij lichte scenes echt zwart blijft.
en what about pixelpitch dan ?? is toch ook een heel belangrijk gegeven. hoe kleiner des te sherper/helderder/kleurrijker het lcd scherm is. waarom heb ik sterk de indruk dat mensen hier bijna nooit naar kijken. ?
Ik snap er ook weinig van. Als je dus een LCD wil kopen voor grafische doeleinden, waar moet je dan op letten?
dat de contrastratio niet boven de 200:1 mag zijn?
dat is wat ik eruit opmaak
en absoluut geen ghosting heeft en de refreshrate ook hogerl igt en goedkoper is ;)
ik weet niet inhoeverre helderheid belangrijk is, maar contrast ratio zeker wel. Zet maar eens een stapel verschillende ftt's naast elkaar, enorme verschillen.

Heb die lage waarden voor cd/m2 en hoge contrast ratio's nog niet echt gezien bij consumer tft's. Beetje raar dus.

Ben trouwens erg happy met mijn samsung 172x, beetje aan de lichte kant misschien, maar dat is wel relaxed bij het gamen ;)
Er staat juist dat voor gamers >200 cd/m2 geschikt is en een CRT tussen de tachtig en honderd cd/m2 is.
Nou heeft mijn CRT een picture modus, waarbij de helderheid sterk verhoogd wordt, dus dat is voor games erg aantrekkelijk.

Ik zie overigens vaak bij mensen dat ze hun brightness en contrast volledig omhoog hebben gezet op hun TFT. Gevolg: bij het kijken van foto's zijn de meeste details verdwenen, door het lage contrast en de veel te hoge lichtopbrenst. Contrast is inderdaad erg belangrijk voor een goede beeldkwaliteit.
Dit artikel gaat over contrastratio's. Niet over het veschil tussen LCD en CRT monitoren.

Waar haal je dan die wijsheid vandaan dat een CRT nog steeds "king" zou zijn?

Sterker nog: in de grafische industrie zou de hogere scherpte van een LCD scherm veel fijner zijn om mee te werken dan een iets waziger CRT scherm. Kleine kanttekening daarbij is wel dat een CRT iets hogere resoluties kan halen.
[Sterker nog: in de grafische industrie zou de hogere scherpte van een LCD scherm veel fijner zijn om mee te werken dan een iets waziger CRT ]


Lcd is naar mijn mening echt niet scherper, en in de grafische industrie zullen ze nog wel effe geweerd worden aangezien LCD nog steeds niet 100% de kleuren goed weergeeft CRT rules als het gaat om beeldkwaliteit en kleuren maar het is zo lomp he.
Als je LCD niet scherper is moet je hem eens goed calibreren. LCD's zijn echt wel scherper (een reden dat anti-alias er veel belangrijker op is).
Houdt er ook rekening mee dat veel LCD's minder kleuren kunnen weergeven dan een goede CRT. Kleurechtheid is ook wel belangrijk, anders zien je folders e.d. er zo raar uit :)
"Ik weet op welk scherm m'n foto's het mooist d'r door komen hoor!"
Wil je die mening ook met ons delen, of moeten we gokken welke je mooier vind?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True