Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Digit-Life, submitter: T.T.

Andrey Vorobiev van Digit-Life heeft met behulp van het winterse weer een ATi Radeon 9800 XT eens flink aan een overclocktest onderworpen. Het model waar het om gaat is de Hercules 3D Prophet 9800 XT 256MB die in een test-setup op het balkon de benches onderging bij een temperatuur van -12° C. Verdere specificaties van de test-setup: Pentium 4 3,2 GHz, DFI Lanparty Pro875 moederbord, en 1024 MB DDR SDRAM-geheugen. De kaart was bij de winterse temperatuur stabiel te krijgen op 600 / 860 MHz voor core en geheugen, terwijl de kaart origineel op 412 / 730 MHz loopt. De game waarmee getest wordt is Unreal 2, in een speciale testsuite van Bench em all.

Bij het gecombineerd overclocken van zowel core als geheugen bleek op een resolutie van 1024x768 een winst van elf procent te halen, terwijl op de hoogste resolutie 1600x1200 ruim dertig procent prestatiewinst werd behaald. Dit was echter nog zonder AA en anisotropy, wanneer die beide opties aan stonden werd over de gehele resolutie-range gemiddeld ruim dertig procent prestatiewinst behaald. De tester concludeert hier onder andere uit dat een volgende kaart die op deze architectuur gebaseerd zou zijn en op 600 / 1000 MHz zou lopen, ongeveer veertig procent beter zou presteren dan de 9800 XT op de originele clocksnelheden van 412 / 780 MHz.

Hercules Radeon 9800 XT
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Ik vraag me af, waar de laatste zin op slaat...
De tester concludeert hier onder andere uit dat een volgende kaart die op deze architectuur gebaseerd zou zijn en op 600 / 1000 MHz zou lopen, ongeveer veertig procent beter zou presteren dan de 9800 XT op de originele clocksnelheden van 412 / 780 MHz.
8-)

Wanneer komt er een kaart die op 600/1000 draait, dan? Anders zou het een nutteloze opmerking zijn. |:( Een kaart op 800/1250 gaat ongeveer 80% beter presteren. :P
800/1250 zou niet 80% sneller gaan want ik denk niet dat het evenredig oploopt en op een gegeven moment kan de AGP bijvoobeeld het niet meer aan. (daarom komt er ook pci-express).

Wat de tester volgens mij bedoelt is dat als, en het zou best kunnen dat de nieuwe Radeon rond die snelheid komt te liggen, ( of zijn daar al andere details over bekend?) dat die dan zoveel sneller is.
Alleen maar als het ruwweg dezelde core betreft.
Wat er nu van de R420 bekend is, is het nieuw core design.
Ik denk dat een spel als Unreal lI niet super zal profiteren van de vernieuwingen omdat ze vooral zullen zitten in shader performance..

Dus 40% beter presteren is ene loze kreet. Tis maar net hoe en wat je meet..
R420 is geen compleet nieuwe core design. :7

Hieronder iets wat ik had klaar staan voor een 'Groot ATi nieuwstopic' op GOT, maar aangezien dat soort grote topics nu liever niet worden gestart, kan ik het net zo goed hier posten.

Originele R400
ATi was al een geruime tijd bezig met R400 (sinds eind 2001) en de bedoeling was dat dit een volledig nieuwe programmeerbare architectuur zou worden. Men zou niet meer kunnen spreken van een 4x2 of 8x1 architectuur, zoals in de R3x0 serie), aangezien de pixelshaders en vertexshaders samen werden gevoegd in een allesomvattende shaderengine.

R400 -> R500
Om de een of andere reden werd besloten om het originele R400 concept uit te stellen en dit om te dopen tot R500. In de plaats van R400 kwam R420... en als we de geruchtenmolen mogen geloven dan is de huidige R420 sneller dan de toenmalige R400 was.

Waarom R400 uitstellen?
Waarom de originele R400 werd uitgesteld? Daar zijn verschillende verklaringen voor. De meest genoemde reden is dat ATi de specs zag van NV40 en tot de conclusie kwam dat R400 overkill was. Men besloot om in plaats van voor vernieuwing te gaan, zich te concentreren op de huidige DX9 performance, aangezien Longhorn, en dus DX10, nog lang op zich laten wachten.

Wat is R420?
R420 schijnt dus een hybride (tussenvorm) te zijn van R300 technologie met R500 technologie. R300 tech? Is dat erg? Nee. Dat is niet erg. De huidige R3x0 serie presteert zeer goed in DX9 in tegenstelling tot de concurrent. Maar ATi wil natuurlijk niet stil blijven zitten en zoals gezegd heeft men tech uit R500 overgeveld naar R420. Wat betekent dit laatste voor R420? Het betekent dat R420 waarschijnlijk geen 'normale' pipelines heeft, maar zeer extreme pipelines... Verder gaan er geruchten dat het ook VS4.0 support heeft (iets dat R500 zeker heeft). En ook is het vrijwel zeker dat ATi iets implementeert om zeer snelle D3 performance te krijgen.

2x Radeon9700Pro performance
ATi's R200 chip had zo'n 65M transistors. R300 chip heeft er 107M. De R420 heeft er 160M. Bij de vorige generatiestap werd de performance verdubbeld, en ook dit keer gaan er geruchten dat R420 tot 2x de performance heeft van een Radeon9700Pro. Iets later komt R423 uit, de PCI-Express variant. Het verhaal doet hier de rond dat dit tot 2x de performance heeft van een Radeon9800Pro.

Hoeveel Pipelines?
Hoogstwaarschijnlijk nog steeds 8!

Wat?? Maar 8 pipelines?
De hardnekkigste geruchten van dit moment, vertellen dat het een 8 pipeline chip is met extreme pipelines die een performance van 2x de 9700Pro moeten kunnen leveren... Wat dit inhoudt is nog vaag, maar rekening wordt gehouden met extra TMU's, flexibele pipelines, krachtigere vertexshaders, en nog meer van de originele R400 architectuur gecombineerd met de krachtige R300 architectuur.
nounou, da's wel erg kort door de bocht
de geruchten zeggen dat de kaart 12 of misschien wel 16 pipelines bevat, met 1 texture unit per pipeline
dus een 12x1 architectuur i.p.v. 8x1
en tuurlijk heeft unreal2 daar wel profijt van, want er zijn meer pipelines, er kunnen meer polygonen tegelijkertijd gerend worden = het spel draait sneller!
Wat?? Maar 8 pipelines?
De hardnekkigste geruchten van dit moment, vertellen dat het een 8 pipeline chip is met extreme pipelines die een performance van 2x de 9700Pro moeten kunnen leveren... Wat dit inhoudt is nog vaag, maar rekening wordt gehouden met extra TMU's, flexibele pipelines, krachtigere vertexshaders, en nog meer van de originele R400 architectuur gecombineerd met de krachtige R300 architectuur.
Geen extra tmu's maar de vs3.0 die uit de R400/500 komen kunnen waarschijnlijk ook pixel shading aan! Dit is hoogst interessant. Toen het eerste gerucht kwam dat de VS uit de R400/500 kwamen schreeuwde iedereen dat de chip uit ballans zou zijn met zulke krachtige vertex shaders.
[puur gissen]
Stel: de R420 kan maximaal 8 pixels uitspuwen per clock, maar de vs kunnen ook 4 pixels afwerken. In realiteit gebeurt het heel zelden dat er 8 pixels per clock worden afgewerkt door meerdere passes in de pixel shaders hier komen de vs in actie. De vs kunnen dan VS3.0 en ook PS3.0(maar niet de andere stappen van de pixel pipeline). Eigenlijk heb je dan een chip die 12x1 is bij extreem gebruik van pixel shading. (je kunt het ook zo zien mits enige kennis van vpu's: 2 snelle quadjes en 1 traag quadje dat helpt). Nu als ik hierover nadenk is er maar 1 probleem: flouting point. VS werkt met FP32 en PS bij de R300 met FP24, misschien bevestigd dit het gerucht van de overstap naar FP32 of ze bieden 2 modes aan.
[/puur gissen]
btw men gaat net over ps/vs 3.0 maar 4.0 is nog niet eens gespecifieerd.
verder zal een clock increase van zo'n 30% & 20%(412-600 en 780-860)
geen 40 % verbetering opleveren, alleen icm verbeteringen in de core/latencies is dit mogelijk, maar voor dezelfde core geld dat de prestatiewinst altijd lager is dan de overclock.
Hij zegt ook niet dat die kaart er komt, hij zegt dat als ze dat lukt, en ze basseren die kaart op de huidige Radeon chip's ze gemiddeld ongeveer 40% winst zouden halen. Je denkt dan in eerste instantie dat dat getal uit de lucht komt vallen maar hij heeft het zelf gehaald, dat wilt zeggen dat de chip de potentie heeft die snelheden te halen. Met een beetje tweakwerk zou het dus ook wellicht kunnen lukken.
Het hele nieuwsbericht voelt een beetje als: dit kun je zelf thuis ook, immers er worden geen extreme koelmethoden gebruikt als stikstofkoeling e.d.

Maar wie is er nou bereid om zn bak ff op t balkon te gaan zetten??

Juist, niemand! Daarom vind ik dit ook een beetje een vage en nutteloze benchmark alleen al omdat je een zelfde resultaat (en betere) ook met stikstof-koeling kunt bereiken.

Het voelt een beetje aan alsof meneer Vorobiev persé in het nieuws wilde komen en daarom maar zn bak op een balkonnetje neer pootte...
meneer vorobiev schrijft voor digit-life dus zelfs als hij z'n hond op z'n WC laat plassen kan hij er een artikel over online plaatsen.

Je weet blijkbaar niet hoeveel vloeibare stikstof kost, als je er zo lichtzinnig over doet.
Ik snap ook goed dat stikstof niet zomaar beschikbaar is enzow, maar het doel van dit onderzoek is daarmee nog steeds een beetje onzinnig om daarom maar als nieuws te posten.

Wat ik wil zeggen is dat jij en ik dit net zo goed hadden kunnen doen (en misschien al gedaan hebben). En als die overclocking echt zo extreem was geweest als dat de titel van dit nieuwsbericht suggereert, dan was die -12 echt niet genoeg geweest.
feit blijft: met vleoibare stikstof koel je meestal alleen de core, het geheugen blijft dan lekker ongekoeld
dus wat meneer vorobiev doet is eigenlijk stukken beter!

en het laat de potentie zien van de kaart, so what als hij het op een andere manier doet? zoveel extreme overklokpogingen heb ik nog niet gezien met een 9800xt!

(wel flink wat watercooling, maar die kwamen duidelijk minder ver!)
Met LN2 koel je ook echt wel het geheugen, die kou trekt wel door de kaart heen.

Overigens vind ik het stuk toch een beetje tegenvallen, ik had meer zoiets als LN2 verwacht op de kaart, waarbij men OPPAINTER/Macci's score in 3DMark2003 verbeterd was. (Deze gebruiken beide een Cascade op zowel GPU als CPU).
Of meneer Vorobiev is gewoon geďnteresseerd in wat zo'n kaart kan maar heeft niet het geld voor een duur koelsysteem. 'Gewoon' met stikstof koelen ligt voor veel mensen nog niet in een tastbaar gebied. WTF boeit het nou of hij dit buiten presteert of dat het met stikstof gaat, je wil toch laten zien wat de chip aankan?
Ik heb vorgjaar met -5 alles open gezet en zonder verwarming aan mn computer geclockt en gebenched...
dus er zijn wel mensne die dat doen hoor :+
buiten is het toch veel te vochtig lijktmij, of hebben ze die bak ff goed ingepakt?
Als het koud is hoeft niet te zeggen dat het vochtig is hoor en vochtige lucht geleid toch niet super, dus daar zullen ze in iedergeval niet veel last van gehad hebben.
Met warme objecten in een koude omgeving krijg je nog wel last van condensatie, en het wat er dat je uit de lucht vist buiten is echt niet zo schoon dat het geen elektriciteit geleidt ;).

Bovendien was het vast vochtig want de reviewer geeft zelf al aan dat er sneeuw lag:
So, one winter morning when the thermometer showed -12 C I tool out all the stuff on the balcony that was covered with snow. Although it was frosty, the coolers didn't stop and the hard drive struggled to remain alive. The video card reached excellent scores (see below).
Condensatie treed op bij koude objecten in een warme ruimte. Kijk als je onder de douche staat maar eens naar de leidingen. Op de koude leiding zal condens vormen, op de warme niet.
Door warmte verdampt water, door koude wordt het weer vloeibaar (condensatie)
Je vergelijkt het winterweer teveel met nederland, wat inderdaad koud en vochtig is......

Waarschijnlijk zat hij in wat drogere regionen.... Ik kan je verzekeren..... er kan een HOOP sneeuw liggen, maar de lucht kan toch kurkdroog zijn..... waardoor je enorm hard uitdroogt... (ooit eens een weekje in de alpen door gebracht? Hoop sneeuw, maar het is allemaal relatief droog. De relatieve luchtvochtigheid ligt daar vrij laag, lager dan in nederland...... 80% vs 95% is GROOT verschil......)

Zeker als het goed vriest, kan alle vocht zo uit de lucht opvriezen wat een droge omgeving achterlaat..... zo kan het zijn dat -10 vrieskou aangenamer aanvoelt (ondanks redelijk briesje) dan +5 winter guur nederlands weer ......
Als het vriest, kan de lucht juist minder vocht bevatten dan wanneer de lucht warm is. Het heet niet voor niets 'vriesdroog'.

En je kunt altijd nog een dikke buis door je huis leggen, om permanent koude lucht van buiten aan te zuigen om je PC wat extra koeling te geven ;)
Ik durf zelfs te zeggen dat koude lucht (minder dan 10 graden onder) helemaal geen water meer bevat. Water is immers niet meer in de gasfase te verkrijgen bij zulke temperaturen (mits onder normale druk natuurlijk (8> ). En dat kleine beetje waterdamp wat je uitademt dat gaat gelijk naar de grond toe.

edit: typvout
als je het mij vraagt KUNNEN ze hem niet ingepakt hebben, dan ben je toch in no time je buitentemperatuur kwijt.... |:(
Nette resultaten!
Jammer dat er geen 3dMark of Futuremark resultaten bij staan..
Nu herinner ik me ineens van heel in het begin van Tweakers/GOT een topic dat Femme destijds in de winter een grote buis door zijn kamer heen uit het raam had hangen om koude lucht aan te zuigen voor zijn PC in het kader van extreme overclocking. Dat werkte goed, maar bij die Russen is het nog veel kouder :)
Heb je dan wel eens bij Tomshardware gekeken?
Een project van 5GHz gekoeld met vloeibaar nitrogen.
Een koeling van minimaal -190 graden. Das pas koeling.
Je kan ook het filmbestandje downloaden, waarbij je wel DivX 5.1.1 geinstalleerd moet hebben.
Veel plezier :9
Dan moet je die op zo'n 5 Ghz systeem zettten!
Het is en blijft natuurlijk rete interessant om dit te lezen. :+
Damn, wat is sinterklaas nog ver weg :Y)
En nu ben ik weer benieuwd hoever je een FX 5950 Ultra kan klocken, want dat doet bijna niemand :(

:'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True