Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: EE Times, submitter: T.T.

Bij EE Times valt te lezen dat de Koreaanse telecomaanbieder SK Telecom en negen andere chip- en softwarebedrijven zich hebben verenigd in de Khronos Group. Onder andere Epson, Silicon Integrated Systems (SiS) en ATi bevinden zich onder de overige negen leden. Samen willen de bedrijven gaan werken aan de ontwikkeling van een grafische interface voor mobiele systemen. Gisteren heeft de groep als eerste daad versie 1.0 van de OpenGL Embedded Systems (ES)-standaard goedgekeurd. De verwachting is dat OpenGL ES hardware accelerators tegen het einde van het jaar op de markt zullen komen, aldus Neil Trevett, de kersverse topman van de Khronos Group en vice-president van de marketingafdeling van 3DLabs.

Volgens hem is er een grote vraag naar goede 3D-games op mobiele apparatuur. Het spelen van games zou wel eens erg belangrijk kunnen gaan zijn voor de groei van mobiele toestellen, net zoals het belangrijk is (geweest) voor de gewone pc. De OpenGL ES-producten die dit jaar nog zullen verschijnen zullen voornamelijk gebruikmaken van de software om de graphics op het scherm te tonen. De hardware die in 2004 in de toestellen is verwerkt, zal bestaan uit een tweetal 3mm2 cores. Deze zullen hun eigen geheugen en CPU-bus hebben zodat ze gebruik kunnen maken van een ASIC- of andere applicatieprocessor. Het is de bedoeling dat OpenGL ES zal kunnen gaan samenwerken met hogere programmeertalen, zoals Java:

Khronos Group logoOpenGL ES is expected to work in tandem with higher level Java software APIs now in the works, including JSR 184, a Java 3D graphics API in development by the Java Community Process.

Nokia recently kicked off the latest Java graphics standard, JSR 226 which aims to bring the Worldwide Web Consortium's Scalable Vector Graphics Tiny subset to mobile Java systems.SVG Tiny is an XML-based 2D graphics language aimed at helping create high-quality text, maps and scalable icons. The JSR 226 group, which includes Motorola, Symbian and Texas Instruments, aims to finish its work by June 2004.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

spelen van games zou wel eens erg belangrijk kunnen gaan zijn voor de groei van mobiele toestellen, net zoals het belangrijk is (geweest) voor de gewone pc.
Ik zie er nog steeds de logica niet in. Mensen die games willen spelen kopen maar lekker een GBA ofzo, maar laat het a.u.b. voortaan achterwege bij mobiele telefoons. Straks kun je met die dingen niet eens meer bellen.

edit: kopenb -> kopen
Ja. Ga jij lekker je GBA meeslepen en je PDA en je GSM en 3 opladers dan koop ik lekker 1 all in one apparaat. Nou even serieus. Natuurlijk goed initiatief. 3d gebruik je namelijk niet alleen voor games.
Ben het helemaal met je eens, ik zit elke dag 1.5 uur in de trein voor ik op me werk ben, en dan aan het einde van de dag nog eens 1.5 uur terug. Ik speel bijna elke dag games op mijn telefoon, zo kom ik mijn tijd tenminste door.

Echter zijn de kwaliteit van de graphics niet eens zo heel belangrijk. De spelletjes op mijn 6610 zijn prima, alleen de display reageert zo langzaam waardoor alle spellen streperig worden. Dat soort problemen moeten eerst opgelost worden voor je met 3D games gaat komen, anders valt er toch niets te zien.
Spelen op de GBA zijn vele malen beter als op een mobiltje. En de nieuwe GBA(Gameboy advanced sp) is kleiner dan een stok kaarten. HIj kan ook meer als 16 uur mee gaan op z'n accu dus je laad hem lekker thuis op i.p.v. dat je een oplader onderweg hoeft mee te nemen.

Dus nu jij weer.
Spelen op de GBA zijn vele malen beter als op een mobiltje.
Ik draai vloeiend een GBA emulator op mijn telefoon, en nu jij weer. ;) (SPV)
Waar wil je dan nog meer 3d graphics op je gsm voor hebben? AutoCAD? Daar zijn zelfs PDA displays te klein voor.
chemici houden er bijvoorbeeld ook van om moleculen 3D te kunnen draaien...
veel grafisch design gebeurt in eerste insatntie in 3d..
enz enz enz
Het ging dacht'k nog om gebruik op een portable apparaat. Moleculen draaien en designen ontwerpen gebeurt meestal niet op een PDA'tje
Ik heb best wat geld over voor een mooie 3d interface, en 3dgames op mn mobieltje. Sterker nog, ik heb geen mobieltje(al jaren niet meer), omdat je er alleen maar mee kan bellen!
Koop een smartphone.
= PDA+Telefoon = ~200MHz en je kan er idd PocketQuake op spelen.
Koop een smartphone.
= PDA+Telefoon = ~200MHz en je kan er idd PocketQuake op spelen
~200MHz is er volgens mij nog niet voor een smartphone. Ik heb zelf de P800, en ik moet zeggen, er staan standaard 2 3d games op, die zijn niet slecht. :)
Tech-specs van de telefoons met symbian OS (se-P800, NGage, en nog wat anderen) staan op http://www.sonyericssonp800.com/.

P.s. Doom is al geport naar symbian OS (toch wel blij met m'n P800, lekker doomen op je phone :+).
Op de site van Nokia site stonden laatst ergens screenshots van Red faction voor de Ngage(onwikkeld door ons aller vriend John Romero). Zag er super tof uit :9
OpenGL op dergelijke devices zou super koel zijn, alleen dient dit natuurlijk niet ten koste te gaan van de batterij tijd en vooral van de grote van het device. Dingen als een Nokia 9200 (ofzo) zijn nu al niet te tillen en veel te groot, belt niet fijn.
offtopic:
m'n eerste firstpost op zo'n "vroege" tijdstip :7 spare me :7
Chip makers, Korean carrier back cellular graphics standard
Volgens de link doelen ze meer op mobiele telefoons waar je dus spelletjes op spelen dan bijvoorbeeld laptops, maar in hoeverre moet ik dan gaan denken als ze een verbeterde versie van OpenGL ES willen maken terwijl dat (volgens mij) bedoelt was voor de laptop markt.
En hoe groot zou die telefoon dan wel niet worden als ik een gfx chips naast m'n telefoon neer leg :?

Hoewel men toch meer een telefoon koopt voor de spelletjes die men erop kan spelen, vind ik deze ontwikkeling een beetje meer gericht voor de pda markt. (toch :??)
Wel vet!!! Maar kunnen ze niks meteen aan de accu capaciteit iets doen? Lijkt mij wel handig met al dit 3D geweld.
Een 6610 en een hoop andere nokia's hebben idd een trage refresh in de lcd zitten ... heel zonde van dat mooie kleurendisplay ....

Maar er zijn ook een aantal telefoons die al echt op gaming gericht zijn .... de Orange SPV (ik heb er nu 35 games op staan ...) of de ericson p800 bijvoorbeeld .... nog maar niet te spreken over de Nokia Ngage die eraan komt ... buh bye gameboy :)

Er is al heel duidelijk een markt met mobiele gamers, dus mobiele 3d graphics zijn gewoon de volgende logische stap... niet zeuren over batterijen of slechte displays als je niet een van de nieuwere telefoons hebt (gebuikt).
Wat ik interessant vind is dat deze ontwikkeling vanuit Korea gaat gebeuren.

Eens te meer een bevestiging dat dat land zich definitief op de kaart aan het zetten als high-tech land. Industriele productie (auto's, vliegtuig, metaalindustrie), educatie, internet penetratie... en waarschijnlijk een goed regeringsbeleid om optimale omstandigheden te creeeren.
Op zich erg interessant dit soort ontwikkelingen, en ik denk dat zo'n grafische chip in je mobiel nieteens ten koste hoeft te gaan van de grootte van je telefoon. Kijk maar naar sommige modellen van Nokia (7250 bijvoorbeeld) die een camera in zich heeft zitten. Die kan nog prima door als klein toestel.

Persoonlijk zou ik meer zien in nieuwe toepassingen in telefoons i.p.v. het doorontwikkelen van grafische toepassingen. Ikzelf kan meer genieten van Snake II dan bijvoorbeeld Bounce of Triple Pop.

In het bedrijf waar ik werk heeft de "Embedded Software" club een miniscuul projectiedevice ontwikkeld voor PDA's, die een volwaardig toetsenbord projecteert op je bureau. Deze registreert de beweging van je vingers en werkt daarmee feilloos als vervanger van de "pen".

Als je zoiets in een mobiel kunt zetten, pak je naar mijn mening een grotere markt dan met een nieuwe grafische chip. Denk maar aan de jeugd die volop SMS't, of treinreizigers die tussen afspraken door een e-mail willen tikken en deze versturen via zijn/haar mobiel. Mobieltje in een houder, en typen maar met 100 aanslagen per minuut :z
Dat komt er toch wel van. Ik denk alleen dat de energieopslagcapaciteit een groter probleem is dan de grafische chip. Die komt er toch wel alleen om een batterij/accu nog veel krachtiger te maken wordt lastig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True