Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: EETimes

Khronos Group logonVidia heeft zich aangesloten bij de Khronos Group om mee te werken aan de OpenGL ES-standaard, zo meldt EETimes. De Khronos Group is vorig jaar opgericht om een standaard voor 3D-games op mobiele telefoons te ontwikkelen, waar de OpenGL ES-standaard uit is gekomen. Het nieuws dat nVidia zich bij de Khronos Group voegt valt samen met het gegeven dat concurrent ATi de eerste 3D-videochip voor mobiele telefoons op de CES introduceert die gebruik maakt van OpenGL ES. De Khronos Group bestaat nu uit vijftig leden waaronder 3Dlabs, SGI, ATi en Intel. Microsoft vaart een andere koers dan de Khronos Group en ontwikkelt Direct3D Mobile, een aparte eigen standaard voor mobiele telefoons en PDA's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

OpenGL heeft naar mijn mening veel meer toekomst perspectief omdat het minder platform afhankelijk is (kan op windows mobile versie en op linux geinstalleerd worden (symbian))
En dat is bij Direct3D mobile voor zo ver ik weet niet het geval..
Wat dacht je van OS platforms? Dat is toch nog steeds waar het om draait.

Embedded Linux voor mobiele telefoons
Symbian voor mobiele telefoons
PalmOS voor eh.. PDA's....

list goes on...

Direct3d mobile -> enkel ende alleen maar PocketPC (of hoe die incarnatie nu dan ook heten mag).... beetje "beperkt" platform ...

Je kan platform in deze wellicht ook indelen als zijnde "Microsoft" "Non-Microsoft" ;)
Nou, misschien kun je niet echt van platforms spreken, maar er zijn toch al verschillende besturingssystemen voor telefoons, zoals Smartphone 2002/Windows Mobile 2003, Symbian, Linux en natuurlijk nog hun de "eigen" versies van de fabrikanten (en dan heb ik het nog alleen over europa)

En op zich moet ik het nog zien dat Direct3D mobile op bijvoorbeeld symbian of linux draait :)
Microsoft doet dit expres. Als ze hun eigen standaard door kunnen drukken verdienen ze veel meer geld, en als het mislukt..... dan is die 40 miljard van Bill Gates altijd nog genoeg om zo'n 50% van de aandelen Nokia te kopen.

Dan verdient ie t net zo hard weer terug.
O en ik dacht dat ze maar wat deden daar in Redmond .... tss denk na voor je post zou ik zeggen :)

Dat MS geen bedrijf is dat puur voor de fun standaarden bedenkt weet m'n oma ook wel :+
dat is waar maar het is wel zo dat ms graag een windows OS voor mobieltjes wil verkopen (ipv symbian) en daar past natuurlijk een goeie directx natuurlijk bij... vooral als ie beter is dan die opengl.
Mooi dat alle grote spelers op de videomarkt zich vanaf het begin inzetten voor een standaard zodat je niet straks weer het gezeur hebt dat je met het ene mobieltje wel spel a kunt spelen, maar op een andere mobiel weer niet.
Ik denk dat je dat gezeur blijft houden simpelweg vanwege architectuur verschillen... zowel in hardware als in software.

Wat dit juist makkelijker maakt is het porten van de games naar de verschillende hard/software combinaties... je hoeft het dan alleen maar te compileren voor een ander platform, "linken" aan de bestaande OpenGL ES library en hops.... met wat kleine platform specifieke aanpassingen kan je zo dat spelletje op een andere telefoon draaien.

Met Direct3D zit je dan meer vast aan eh.. telefoons met een MS OS iets achtigs... ahem.
Ik ben echt geen Microsoft hater, maar waarom moeten ze nou weer zo nodig hun eigen standaard ontwikkelen... *zucht* Je zou toch zeggen dat ze samen nog veel mooiere produkten kunnen ontwikkelen.

edit:

Wel grappig om te zien BTW dat Intel, waarvan ik altijd dacht dat die zo'n beetje een huwelijk had met MS, in het andere bootje is gestapt.
DirectX is een beetje lastig implementeren op een niet-Windows systeem zoals 99% van de mobiele telefoons ;)

OpenGL poort veel makkelijker (daar zijn nu ook al versies voor voor zo'n beetje alle OS'en)

Veel andere keus is/was er dus niet.
Gelukkig zit Microsoft niet in de energie-markt, anders kwam er uit ieder stopcontact een ander voltage en frequentie. En een hele grote universal adapter..
Ik ben echt geen Microsoft hater, maar waarom moeten ze nou weer zo nodig hun eigen standaard ontwikkelen... *zucht* Je zou toch zeggen dat ze samen nog veel mooiere produkten kunnen ontwikkelen.
Niet altijd waar. Kijk naar MPEG-4. Daar heeft Microsoft ook vrijveel werk gedaan in de standaard (o.a. referentiecode geschreven), die vervolgens door Microsoft zelf niet gebruikt wordt. Microsoft gebruikt daarvoor hun eigen Windows Media (ASF file formaat & WM9 compressie). Microsoft biedt Windows Media aan, met veel lagere licentiekosten, vergeleken met MPEG-4. Zo proberen ze weer een groter marktaandeel te kweken en dus meer winst te maken. Lijkt me vrij duidelijk, en als je zo groot bent ook logisch...
Dat MS zijn eigen standaard er weer doorheen probeert te drukken kan nu wel eens niet zo heel goed gaan.
Omdat 99% al op de open gl standaard zit isoleert MS zichzelf juist van de rest van de fabrikanten.
En kunnen veel progsels van MS nu alleen draaien op een MS telefoon.

En het blijft natuurlijk altijd jammer dat een grote speler altijd wil afwijken van de rest van de wereld alleen om zijn eigen markt te beschermen.
Het zou beter zijn als ze aktief zouden deelnemen aan bestaande standaarden zodat deze nog veel beter kunnen worden.
Je hebt nu altijd eerst een standaard die in de hele wereld word geacepteerd.
Kijk naar HTML en b.v. open GL en de MS standaard DHTML en Direct X.
Het was voor iedereen ook MS beter geweest als ze de bestaande standaarden hadden gewijzigd in een standaard die voor zowel MS als de rest van de wereld aceptabel is.
1 van de grote voordelen voor MS zou zijn dat ze dan moeilijker beschuldigd kunnen worden van machts misbruik en het kreeren van een monopoly.
Wat je dan dalijk weer krijgt als MS ook mee doet is dat ze een te grote monopolie positie op de markt krijgen met zijn allen en dan weer opgedeeld moeten worden bla bla bla.... :Z
Nou maar hopen dat puur door de twee namen die er echt toe doen op 3d chip gebied, deze standaard DE standaard wordt.

Ik bedoel DirectX heeft zo z'n voordelen, tenminste na de nodige jaren development :+ Maar Direct3D mobile, dat heeft geen enkel voordeel boven OpenGL ES, want ze doen beiden immers hetzelfde alleen de ene cross platform en de andere niet.

Maar goed 2 standaarden zouden wel naast elkaar kunnen bestaan, vergeleken met ieder z'n eigen standaard. En men implementeert maar wat graag wat ze ook maar verzinnen daar in Redmond, niet in de laatste plaats vanwege branding. Het merk Windows verkoopt gewoon goed. Dus ik hoop op de goede uitkomst, maar ben bang dat ook deze keer de beste techniek het weer verliest van de beste 'marketing' |:(
Wat mensen al snel vergeten, wanneer het om DirectX/OpenGL gaat, is dat OpenGL juist vrijwel stilstond.

Door de ontwikkeling van DirectX (dat moest dus eigenlijk wel), is de ontwikkeling van OpenGL ook weer opgepakt.
Wat mensen al snel vergeten, wanneer het om DirectX/OpenGL gaat, is dat OpenGL juist vrijwel stilstond.
...en andersom wellicht?

Microsoft weigerd OpenGL tot op een zekere hoogte op Windows. Voor zover ik weet is OpenGL onder Windows nooit verder gekomen dan versie 1.2. Er wordt al gewerkt naar een 2.0 versie..

De reden hiervoor is vrij eenvoudig te verklaren: zolang spellen met DirectX gemaakt worden, zijn ze platform afhankelijk, en blijft Windows dus het enige platform voor gamers. Microsoft heeft niet veel belang bij een technologie die ervoor zorgt dat games zowel op Linux als WIndows werken.


en idd... concurrentie zorgt voor vooruitgang :9
opzich is dat natuurlijk niet zn probleem dat er meerdere markten ervan ontstaan. dat drukt de prijs omdat er dan meer concurentie is. dus uiteindelijk een betere en aantrekkelijkere prijs voor de consument

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True