Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: PenTile, submitter: Longbeard

ClairVoyante Laboratories heeft een nieuwe technologie ontwikkelt die ervoor zorgt dat LCD-schermen nog scherpere afbeeldingen kunnen tonen. De technologie genaamd PenTile Matrix maakt gebruik van een andere indeling van de subpixels in een LCD scherm. In plaats van de verticale rode, groene en blauwe cellen wordt er gebruikgemaakt van een bepaald patroon waardoor cellen van naastgelegen subpixels als het ware gedeeld worden. Met deze techniek is het mogelijk om met hetzelfde aantal cellen een effectieve resolutie te halen die twee keer zo groot is.

PenTile technologieOp dezelfde manier is het mogelijk om met twee keer zo weinig cellen dezelfde resolutie te behalen. Op deze manier wordt er bespaard op productie- en energiekosten. ClairVoyante heeft reeds contracten gesloten met zeven verschillende bedrijven die LCD-panels produceren. Samsung Electronics heeft de eerste licentie voor massaproductie van de schermen met de PenTile Matrix technologie binnengesleept. Meer informatie over de techniek vind je de Pentile Website.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Lijkt me dat de aansturing complexer wordt, nu moeten per pixel 5 sub-pixels bediend worden. De kans op dooie sub-pixel lijkt me ook groter, maar ik denk wel dat dat minder op zal vallen dan op een normale tft...
Ik heb even het verhaalje gelezen, en zover ik het begrijp kon bij het eerste ontwerp dat ze maakten de resolutie verdubbeld worden. Door het aantal 'rijen' in de pixel-matrix te verdubbelen, maar het aan 'kolommen' gelijk te houden kon de resolutie zowel in horizontal als in verticale richting verdubbeld worden. Oftewel een verbetering van 2x ten opzichte van het origineel.

Onderstaand flash filmpje is nog het duidelijkst vind ik:

http://www.pentile.com/converging_lines4.swf

Probleem was alleen dat je die verticale blauwe lijnen in het scherm ziet als zwarte strepen. Om dat op te lossen hebben ze die ruit-structuur geaakt zodat het blauw minder opvalt.
Ik ben sceptisch. Even voor de duidelijkheid: Een pixel bestaat uit 3 kleuren die bij een tft een vierkantje zijn van 3 rechthoekige vlakjes rood groen en blauw. Die rechthoekjes noemen we subpixels.

Over Pentile Matrix:
Bij de nieuwe techniek worden de rode en groene subpixels in tween gedeeld en de bovenste twee helften met elkaar verwisseld. Volgens mij moet je dus bij de nieuwe techniek subpixels erbij creeeren, namelijk 2. De blauwe kleur blijft ongemoeid in het midden staan.

http://www.pentile.com/rgb-pentile.gif

Waarom zou het zo makkelijk zijn om eventjes subpixels erbij te maken?

Over Pentile Subpixel Rendering:
Je kunt met een algoritme - lijkt het - deze subpixels een intensieteit geven. Dit geeft met nogal een DiskDoubler gevoel. zo'n gevoel dat je met compressie sotwarematig je hardware kunt verbeteren, zoals het vergroten van je harde schijf of je interne geheugen. Op hun site geven ze in ieder geval aan dat de techniek ook softwarematig kan op de PC. Lijkt me een gewone sharpen methode?

Alternative Pentile Layout:
Kijk dit is praten! De blauwe kleur is inderdaad vaak het minst intens, en zorgt voor de donkere lijnen. Als je ervoor zorg dat geen enkele subpixel een andere met dezelfde kleur raakt krijg je geen strepen. Ook de andere motieven die ze aandragen kan ik in komen.

Het zal in praktijk vast wel een verbetering zijn, maar ik heb wel erg het gevoel dat ze het verhaal wat overtrokken hebben.
De verbetering die je hiermee kunt bereiken is dat blauw niet meer aan de rand van een pixel zit. Blauw draagt weinig bij aan de luminantie (oftewel het licht/donker deel). Nu rood en groen aan de randen zitten is het mogelijk een beter contrast tussen naburige pixels te creeren.

De layout van het geheel is wel een stuk complexer (schuine, korte randen) ipv. een mooi raster van verticale en horizontale lijnen. Dus de claim dat er wordt bespaard op productie- en energiekosten betwijfel ik. Waarbij een groot deel van de energie door de lamp wordt verbruikt die niet veranderd door dit ontwerp.
Zo simpel en toch zo geniaal :) Ik denk dat dit vooral interessant gaat worden voor kleine tft schermen (gsm, pda, digicam, etc) omdat die op dit moment vaak te weinig kunnen tonen. Dan denk ik bijv aan de resolutie van pda's die eigenlijk te klein is om echt goed webpages te laten zien. Met veel hogere resolutie kun je veel meer bereiken.

Overigens, er wordt gezegd dat de resolutie verdubbeld kan worden, maar volgens mij kan de resolutie per oppervlakte-eenheid 4x zo hoog worden. Als ik het goed begrijp, telt elke cel met deze technologie voor 2 pixels. Een scherm van 4x4 cellen levert nu dus geen 4x4=16 pixels, maar 8x8=64 pixels. Of begrijp ik het niet helemaal?

edit:tiepvaud
In theorie heb je gelijk.
2 keer meer pixels horizontaal en 2 keer meer verticaal is 4 keer meer pixels.

Maar als ik naar het plaatje kijk zie ik nog steeds maar 1 blauwe pixel per vierkantje???

Iemand die me dat kan uitleggen? Of is dit de oplossing voor het mysterie van "slechts" 2 maal scherper? :?
Maar als ik naar het plaatje kijk zie ik nog steeds maar 1 blauwe pixel per vierkantje???

Iemand die me dat kan uitleggen? Of is dit de oplossing voor het mysterie van "slechts" 2 maal scherper?
Lees op hun website maar:
http://www.pentile.com/Human_Vision2.html
There is a common misunderstanding that the human eye doesn't see blue as well as it sees red and green. Whereas, in fact, the human eye sees blue well enough as a color, but it does not use blue light to resolve high-resolution detail, as it does with red and green light. The reason for this is that short wavelengths of light (blue) have a different "index of refraction" and, thus, a different focal point than longer wavelengths (red and green). If we were to try to focus on blue and red at the same time, they would both appear fuzzy! In effect, the human visual system sacrifices the ability to focus on blue in order to preserve our ability to focus sharply on red and green. 
Het gaat nog een stukje verder, met erg goede uitleg.

Oh, ik heb ff verder gekeken:
http://www.pentile.com/Human_Vision6.html
geeft duidelijk bewijs (dat je kunt herhalen met je eigen plaatjes, de gebruikte plaatjes hebben ook niet veel blauw)
volgens mij heeft dat mede te maken met het feit dat je ogen voor niet alle kleuren even gevoelig zijn. Bedenk wel...de eigenlijke resolutie gaat niet omhoog, alleen zien je ogen dat niet...
In men cursus grafisch design staat dat het oog minst gevoelig is voor blauwe kleur (kwa helderheidsindruk) vandaar dat er bij een scherm meestal meer blauwe dan andere aanwezig zullen zijn :Y)
Ik meen me te herinnen van ccd chips dat er altijd 2 groene ontvangers zijn en 1 rode en 1 blauwe per pixel maar het kan ook aan mij liggen...
Maar als ik naar het plaatje kijk zie ik nog steeds maar 1 blauwe pixel per vierkantje???
ik denk dat je de oppervlaktes moet vergelijken


edit hoezo overbodig .. ik beantwoord zijn vraag FFS
Maar als ik naar het plaatje kijk zie ik nog steeds maar 1 blauwe pixel per vierkantje???
Klopt, maar je moet kijken naar de combinaties RGB, zoals je ziet combineert de middelste blauwe pixel per vakje 2x tot RGB met de omringende Rode en Groene pixels in hetzelfde vakje :)
[edit] en zoals hierboven al gezegd werd, spelen de oppervlaktes ook een rol :)[/edit}
Jah, maar als je 4x zoveel pixels hebt, is de resolutie verdubbeld. Dan kijk je naar maar 1 as. Je gebruikt ook wel eens dpi als eenheid, dots per inch, op 1 as dus.

1600x1200 is ook het dubbele van 800x600, qua resolutie.
Nonsens, een pixel is een pixel, ongeacht hoeveel subpixels.
Dan lijkt me die technologie om met 1 pixel 3 verschillende kleuren te kunnen weergeven toch een betere oplossing. Dat is namelijk een verdrievoudiging van de resolutie in plaats van een verdubbeling.
kun je dit misschien even verduidelijken?

is er een techniek in ontwikkeling waarbij 1 pixel tegelijk 3 verschillende kleuren kan uitzenden?

of doel je op rood/groen/blauw, want wat gebruikt wordt om een kleur te krijgen is een combinatie van rood/groen/blauw, en dan krijg je maar 1 kleur, en niet 3.
en hoe zit het nu met de
"native resolution"???

als alles 2 keer zo scherp kan, dan zou
je denken dat je op een andere resolutie
toch ook goed zou kunnen werken?
Ik vraag me af of ClearType en soortgelijke technieken nog zullen werken op deze schermen? Deze brengen door slim gebruik te maken van de subpixels de waargenomen resolutie omhoog. Als de schermen dat zelf gaan doen, is dat niet meer nodig.
Momenteel zijn de dode-pixel problemen nog niet makkelijk op te lossen. Ook al staat er in de handleiding of T.O.S. van de fabrikant een norm (die de meeste consumenten dan vervolgens vrolijk negeren) mensen worden nog altijd vrij pissig als blijkt dat er een pixeltje cyaan blijft omdat toevallig de rood-component is uitgevallen. "Sorry meneer" vertellen maakt ze niet echt blij, en omdat ze van CRT-schermen ook gewend zijn dat 'alles het doet als ze het nieuw kopen' hoef je meestal niet op begrip te rekenen.

Door het aantal subpixels te vergroten moet je de norm ook aanpassen. Ik weet niet of er door die rangschikking ook minder kans is op dooie (sub)pixels. Nu hebben de wat grotere fabrikanten wel een zero-dead garantie, maar voor de budgetschermen waar dit in gaat komen (en reken er maar op bij een goedkoper procedé) vrees ik het ergste.
NIX NIEUWS! :+

LED Walls maken al gebruik van deze techniek. :7
YES :) .... is dit de doorbraak waar we op zitten te wachten of ben ik niet van alles op de hoogte?
Deze ontwikkeling maakt het kopen van een TFT een stuk aantrekkelijker én goedkoper.
Hopelijk kan deze technologie snel in bedrijf worden genomen en kan de gewone gebruiker er al op een redelijk korte termijn van genieten.

-
Tuurlijk first post, te weinig technische diepgang?
pff
-
Ik zie het toch liever gebruikt voor 'scherper' de prijsdaling van TFT schermen gaat al prima zo. Het verschil tussen beeldscherm en papieren print in scherpte (rust voor de ogen) is evenwel nog altijd groot.
scherper???? wil jij een 1600 x 1200 resolutie op je 15"TFT? hoe wil je dan nog iets kunnen lezen?
Heb ik ja, op mijn laptop.
Dat kun je dus prima lezen als je je lettergrootte in points opgeeft.
Alleen af en toe kom je wel een een kneus van een webprogrammeur tegen die al zijn stylesheets met '10px' fonts aanmaakt omdat dat er wel goed uitziet bij 640x480 schermpjes.
Dan moet je even ctrl-+ inkloppen als je het echt wil lezen.
Bij laptops is 1600*1200 op 15" al vrij normaal. En ik zou graag zo'n scherm voor mijn desktop willen hebben.

Je ogen kunnen dat nog makkelijk lezen. Juist omdat het zo scherp is.

Houd eens een boek naast een scherm. De letters in boeken zijn veel scherper, maar vaak ook veel kleiner dan op je scherm. En toch heb je daar nooit last van.
Dat heeft toch niet alleen met die resolutie te maken?
Dan maak je gewoon de letters groter?!?!

Of vergis ik me?
Een boek lees je dan ook niet op een meter afstand.
Ik vind de huidige TFT-schermen al scherp genoeg, hetgeen dat ze onbruikbaar maakt, is dat ze niet zo snel zijn(vage beelden bij race-games).

Daar zouden ze volgens mij beter in investeren.
Al is dit toch een goede verbetering. :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True