Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: ZDNet, submitter: T.T.

ZDNet UK meldt dat Texas Instruments een licentie heeft genomen op de PowerVR architectuur. PowerVR is een architectuur voor grafische processors ontwikkeld door Imagination Technologies, en is in het verleden gebruikt in de Sega Dreamcast. Tegenwoordig richt Imagination Technologies zich met deze techniek op de producenten van chips voor wireless apparaten, zoals mobiele telefoons en handhelds. Texas Instruments wil de PowerVR MBX-core gaan gebruiken voor hun OMAP platform, wat een processor lijn omvat voor draagbare apparaten die draaien op Pocket PC en Symbian OS. Texas Instruments positioneerd OMAP als een directe concurrent voor Intel's XScale architectuur.

De PowerVR MBX core, waarvan de eerste producten in 2004 of 2005 op de markt verschijnen, is uitermate geschikt voor draagbare apparaten doordat het geheugengebruik beperkt is. Hierdoor kan de energie consumptie van het product binnen de perken blijven. Dankzij PowerVR MBX is het mogelijk om graphics van hoge kwaliteit mogelijk te maken op draagbare apparaten:

PowerVR logoPowerVR achieves low memory bandwidth through a technique called tile-based rendering, which is now beginning to catch on in the high-performance graphics world, as a way to combat memory bottlenecks in PCs and gaming consoles. The technique economises on memory bandwidth by communicating only the pixels that need to be rendered.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Krijgen ze over twee jaar op school een TI-112 met PowerVR GPU. Lekker DOOM spelen tijdens je wiskundelessen }>
Dat kan nu al met de GameBoy Advance versie van Doom. Doom gebruikte nog een software 3D engine, hardware is pas vanaf Quake I.
Dat kan nu al met de GameBoy Advance versie van Doom.
Ga jij maar eens de docent wijsmaken dat je met wiskunde bezig bent als je met een gameboy in je hand zit.
Krijgen ze over twee jaar op school een TI-112 met PowerVR GPU. Lekker DOOM spelen tijdens je wiskundelessen
Op m'n TI200V (ja, die bestaat echt) heb ik al een 3d shooter. Op de TI89 zou het ook moeten kunnen (zelfde proc) maar die heeft een veel kleiner scherm.
Als je liever doom speelt dan ga je toch gewoon niet naar de wiskunde lessen ? kan je thuis lekker op je normale monitor spelen
dacht dat TI wel eerder (of samen met Nec) PowerVR's heeft gefabriceerd.
hun OMAP platform, wat een processor lijn omvat voor draagbare apparaten die draaien op Pocket PC en Symbian OS.
Palm Tungsten T met OMAP-processor draait toch echt Palm OS...
Ik zei het vroeger al en zeg het nu nog eens.

Vroeger toen de M3D van Matrox uitkwam met de PowerVR, kon ie simpelzeg niet op tegen 3Dfx, omdat de marketing slecht is en het is gewoon te laat op de markt verschenen.

Toen kwam de Kyro 1 en 2 en die zijn in mijn ogen toch een klein succesje, maar nu hebben ze echt wel de jackpot geslaan. Als ze kunnen doorbreken op gebied van mobiele devices met hulp van TI, dan zijn ze binnen. De kroon op hun werk.
Dit kunnen ze zeker maken, omdat ze al jaren ervaring hebben met embedded applications, terwijl 3Dfx ondertussen ter ziele is en andere fabrikanten als nVidia zijn gewoon niet zo ver.

Toen ik zag wat Sega allemaal uit de PowerVR van de dreamcast perstte, werd het wel duidelijk dat het weer springlevend is.
dit zou nog wel eens leuke mobieltjes kunnen opleveren.
Want TI wilde zich in de toekomst toch wat meer gaan richten op de mobjes?
(hadden toch iets heel comacts met storage uitgevonden die gasten uit texas)
Wat snel en relatief veel data kon bevatten, dit zou TI willen gaan gebruiken voor de mobiele telefoon markt.
Als TI nu ook een leuk processortje daarbij ontwikkeld :P en een leuk contract met ID-software afsluit kan ik mooi quake2 spelen op m'n mobiel *hoop ik*

wat nou weer overbodig?
lijkt me toch wel interresant; over wie en hoe de nieuwe technieken voor de 'toekomstige mobieltjes' worden ontwikkeld. Want die kleine pokke mobieltjes kunnen steeds meer ... en laat TI nu eens daar 'de' nieuwe technieken voor opslag en 'berekenen' ontwikkeld ....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True